Kirjoittaja Aihe: Säätöongelma GX15-CRG moottorissa  (Luettu 1399 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Säätöongelma GX15-CRG moottorissa
« : 05.07.04 - klo: 09.59 »
Minulla on pieniä säätöongelmia Ultiman kanssa. Moottori on Kyöstin GX15-CRG, ja ongelma on seuraavanlainen. Seokset jos säätää niin että moottori laulaa ylhäältä hienosti ja tulpan lämpötila on Raytec:in if-mittarilla mitattuna 105 -110 celsiusta, niin kone ei käy tyhjäkäyntiä kuin pari sekunttia, ja paikaltaan lähdettäessä välillä kierrosten otto hieman ponnetonta, vetää kyllä kun saa vähän kierroksia. Jos taas säädän rikkaammalle, niin toimii alakierroksilla hienosti, mutta tietty yläpäästä jää puuttumaan.

Muut säädöt on seuraavat, tulppa jotakuinkin keskilämpöinen, 25% sidewinder polttoaineena, puristuksia hieman nostettu. Kaasutin on se vakio yksineulainen. Eli, olisiko väärä tuppa, siis liian kylmä, vai onko vain niin, että yksineulaisella ei saa kunnolla säädettyä koko käyntialueelle seoksia?

Eli, vaihdanko kaasuttimen, ja mitkä siihen mahdollisesti käy, vai kärsinkö ja vaihdan kohta moottorin.  :oops:
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa fiesta6

  • Veteraani
    • Profiili
Säätöongelma GX15-CRG moottorissa
« Vastaus #1 : 05.07.04 - klo: 11.06 »
Jos puristuksia on nostettu, ei välttämättä jaksa enää toimii pienillä kierroksilla  :roll:
Taas kehissä.. ;)

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Kokeilua
« Vastaus #2 : 05.07.04 - klo: 12.16 »
No, pitänee kokeilla laskea taas puristuksia tai nostaa kytkimen kytkentäkierroksia, jotta voisi samalla nostaa tyhjäkäyntiä.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Säätöongelma GX15-CRG moottorissa
« Vastaus #3 : 05.07.04 - klo: 14.46 »
Miten olet muuten lisänny puristuksia? Se nimittäin vaikuttaa aina 2-t koneissa tohon tyhjäkäyntiin, mutta varmasti laulaa sulosointuja isoilla kierroksilla. Voitko säätää tyhjää vähän korkeammalle? Sillee kumminkin että auto suurinpiirtein seisoo paikallaan? Ajatko ihan kilpaa? Ajattelin tosta kovasta nitro seoksesta. Mulle ilmotettiin että, että kyoshon suosituis olisi max 16% nitrua. Mutta, jos se tosiaa käy tyhjää pienemmillä puristuksilla, niin sittenhän ongelmana on liian laiha seos tyhjäkäynnillä. Oothan kokeillut ihan napsun suuntaan ja toiseen, onko vaikutusta?

P.S. Eihän sen auton tartte paikallaan olla , menoksi vaan! :twisted:

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
En aja kilpaa
« Vastaus #4 : 05.07.04 - klo: 15.02 »
En aja kilpaa, muuta kuin kaverin kanssa, jolla on samanlainen ropponen. Kyösti suosittelee kyllä pienempää seosta, ja kaveri käyttääkin 10% seosta, mutta nuo koneet on halpoja, joten otetaan täysi hupi 25% nitrosta :D

Puristuksia nostin yksinkertaisesti ottamalla kannen ja pytyn välistä simmit pois, mittasin että jää riittävästi tilaa kannen ja männän väliin, tosin varmistin asia kurkkaamalla uudestaan kun olin vähän käyttänyt.

Seos voipi olla hyvinkin liian laiha tyhjäkäynnillä, mutta kun on vain yksineulainen kaasari, niin on vähän vaikea säätää molempiin päihin, mutta pääasia että laulaa yläkierroksilla.

Minua itseäni ei haittaa, ettei käy hyvin tyhjäkäyntiä, mutta 7-vuotiasta poikaa se vähän haittaa jos ajaa pihalla. Kentällä ei haittaa, kun pääsee antamaan kunnolla hanaa.

Voi olla, etten viitsi tuohon moottoriin kaasaria vaihtaa, jos se vaikka laukeaisi kohta, niin voisi ostaa hyvällä omallatunnolla paremman moottorin, mutta mokoma on hyvin kestänyt rääkkiä ( nostetut puristukset, 25%, tehopilli ) jo 3 gallonaa  :?
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Niki

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Säätöongelma GX15-CRG moottorissa
« Vastaus #5 : 05.07.04 - klo: 19.32 »
Hyvin on moottorisi kestänyt! Oot kumminkin vissiin ajanu, niinku niillä pitää ajaa? Eli täysii  :lol: ... No joo, ei kai siinä, kokeile pikkusen nostaa tyhjää, kyllä se sitten rupeaa käymään. :wink:

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vika varmaan kaasarissa
« Vastaus #6 : 07.07.04 - klo: 10.11 »
Niin, ongelman ydin on varmasti kaasuttimessa, sekun on yksineulainen. Säädin tyhjäkäynnin niin korkealle kuin sen vain kärsi, nyt käy tyhjää 10 - 15 sek, se saa riittää.

Juu, kyöstin kone on ihme kyllä kestänyt, ja sillä tosiaan ei ole hissuteltu  :)
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Säätöongelma GX15-CRG moottorissa
« Vastaus #7 : 07.07.04 - klo: 11.00 »
Jos multa kysytään, niin mä sanon että toi pannu on väljä!
Väljä pannu lakkaa ekeksi käymästä tyhjäkäyntiä. Noi kyoshon pikku koneet eivät ole suunniteltu kestämään 25% soppaa!
Jos se nyt muka toimii kunnolla, niin sitten on hyvä juttu!  :mrgreen:
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Hienoa!!
« Vastaus #8 : 07.07.04 - klo: 17.55 »
Sepä olisi hienoa, jos se olisi väljä, ei tarvitsisi miettiä koko asiaa, vaan laittaa tilaukseen uuden moottorin, mikähän olisi sopiva tuon tilalle? Joku OS .18 vai joku muu?

Tosin, en usko sen olevan väljä, sillä toinen moottori, samanlainen, ajettu vasta 1 litra 10%, tuntuu puristusten suhteen likimain samalta, tässä ehkäpä jopa hieman enemmän. Lisäksi kone käynnistyy hyvin ja voimassa päihittää tuon toisen 6-0.

Mutta, kone käy ja kukkuu, ei vain voi säätää aivan piikille.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg