Kirjoittaja Aihe: Ultima RB ongelma.  (Luettu 5561 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Saimoni

  • Tulokas
    • Profiili
Ultima RB ongelma.
« : 25.07.04 - klo: 11.59 »
Hei.

Ostin muutama viikko sinne Kyosho Ultima RB sähköauton. Eilen auto putosi minulta kädestä noin metrin korkeudelta. Kaikki toimii niin kuin pitääkin, paitsi että kun auton ajaa kauvemmaksi(n. 30m), se alkaa kääntyilemään itsestään ja moottori pätkii. Ainut fyysinen vika jonka autosta löysin oli että se valkoinen (vastus?) osa siinä moottorin yläpuolella kuparisessa kehikossa oli halki, liimasin osan kokoon ja nyt tuntuu että auto toimisi paremmin mutta ei siltikään hyvin. Mikä osa tuo on? voiko vika olla siinä? paljonko uusi osa maksaa? ja mistä moisen saa? Olen "harrastanut" rc-autoilua vasta muutaman viikon ja vielä aika pihalla näistä, joten kaikille vastanneile kiitoksia etukäteen.

Saimon

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #1 : 25.07.04 - klo: 12.05 »
Tarkoitat varmaan häiriönpoistodiodia.
Tämä osa pitäisi kolvata kiinne, jos vain liimat sen, niin se ei toimi.

Se estää tämän häirön joka tapahtuu.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa snorre

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://teamswat.dc.inet.fi
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #2 : 25.07.04 - klo: 13.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Matias V"
Tarkoitat varmaan häiriönpoistodiodia.
Tämä osa pitäisi kolvata kiinne, jos vain liimat sen, niin se ei toimi.
Taitaa kyseessä olla nyt ultiman mekaanisen noparin vastus....

En usko että liimaammalla vastus lähtisi toimimaan täydellisesti, joten uusi olisi hyvä. Varmaankin kyosholtakin saa varaosana, mutta taitaa olla aikas kallis. Voihan siihen tietysti laittaa minkä tahansa vastaavan vastuksen, mutta se onkin sitten jo vaikeampaa.

Ja se kaikista helpoin/paras vaihtoehto, mikä on kumminkin joskus edessä, on hankkia suoraan elektroninen nopeudensäädin. Siitä vakio mekaanisesta ei ole mihinkään...
HPI Nitro MT2 / Kyosho Ultima ST EP / HPI Micro RS4 / Schumacher Cougar 2000

Poissa Saimoni

  • Tulokas
    • Profiili
eli
« Vastaus #3 : 25.07.04 - klo: 14.42 »
Jos vika on tässä vastuksessa, niin voiko se aiheuttaa kyseisen ongelman? eikös vastukset oo vähän sellasia on/off laitteita, että joko toimii tai ei toimi ollenkaan.. ?

-Saimon

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #4 : 25.07.04 - klo: 23.05 »
Eikös vikana voisi olla myös kide joka on vioittunut tuossa pudotuksessa?
Olen kuullut puhuttavan että kide voi hajota "mälläyksen" seurauksesta mutta en tiedä voiko se hajota noin pienestä, suosittelen kokeilemaan kaverisi kiteillä. Toki vikana voi olla myös viallinen vastus mutta suosittelisin päivittämään sen mekaanisen säätimen elektroniseksi.
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa Poju12

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/rasaju
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #5 : 25.07.04 - klo: 23.29 »
Minun tietääkseni noita mekaanisia ei saa enää?? Tai voihan niitä olla vielä varaosana :roll:

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #6 : 26.07.04 - klo: 00.12 »
Sen noparin vastus on vain "lanka" ja jos se on poikki niin silloin puuttuu yksi "nopeusalue" säätimestä, toisin sanoen se joko toimii tai sitten ei........
Epäilen itsekin että autostasi on kide vaurioitunut, ne ei kestä kovinkaan kummosia "tällejä" vaan alkavat "ryömimään" yleensä.
Tästä aiheutuu kantaman huononeminen joka ilmenee juuri kuvaamallasi tavalla.
Esim lennokkipuolella tuo kide on syytä vaihtaa kovemman "tällin" jälkeen.
Irrallaan varsinkin jos kiteen pudottaa/putoaa kovemmalle alustalle (Esim kivilattialle) se yleensä hajoaa lopullisesti.
Purkakaapas joskus hajonnut kiden niin ette ihmettele miksi ne on niin herkkiä........
Pieni off topic velä kiteisiin liittyen, toisekseen kiteettömiä radioitakaan ei ole oikeasti olemassa.
Niissäkin on kide jonka syntikka vain muuttaa "oikeaksi" taajuudeksi.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #7 : 26.07.04 - klo: 00.13 »
Lainaus käyttäjältä: "zhoop"
Eikös vikana voisi olla myös kide joka on vioittunut tuossa pudotuksessa?
Olen kuullut puhuttavan että kide voi hajota "mälläyksen" seurauksesta mutta en tiedä voiko se hajota noin pienestä, suosittelen kokeilemaan kaverisi kiteillä. Toki vikana voi olla myös viallinen vastus mutta suosittelisin päivittämään sen mekaanisen säätimen elektroniseksi.

Ei ne kiteet ihan heti hajoa... Tai onko noissa 1/8 crosseissa jotkut ihme kiteet kun ne kestää niitä kauheita kärrynpyöriä.

Ja tiedän että se radio kotele on crosseissa pehmustettu mutta silti  :roll:

Korjatkaa jos olen väärässä

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #8 : 26.07.04 - klo: 00.25 »
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Lainaus käyttäjältä: "zhoop"
Eikös vikana voisi olla myös kide joka on vioittunut tuossa pudotuksessa?
Olen kuullut puhuttavan että kide voi hajota "mälläyksen" seurauksesta mutta en tiedä voiko se hajota noin pienestä, suosittelen kokeilemaan kaverisi kiteillä. Toki vikana voi olla myös viallinen vastus mutta suosittelisin päivittämään sen mekaanisen säätimen elektroniseksi.

Ei ne kiteet ihan heti hajoa... Tai onko noissa 1/8 crosseissa jotkut ihme kiteet kun ne kestää niitä kauheita kärrynpyöriä.

Ja tiedän että se radio kotele on crosseissa pehmustettu mutta silti  :roll:

Korjatkaa jos olen väärässä


No tuota kiteen kestävyyttä voisi verrata lasin kestävyyteen, kestää melkein mitä vain kun on vähänkin pehmustetta mutta hajoaa pienstäkin "terävästä tällistä".
Itse ole "kypsyttäny" jo yhden kiteen autossani (Noin kymmenkunta ajosessiota ja kunnon "tällejä") kun en ollut vastaria pehmustanut lainkaan, nyt pääsee sillä kiteellä noin 50m päähän ja sitten rupeaa pätkimään (Uudella kiteellä sama vastari pelaa niin pitkälle kun näkee autoa ajaa).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Saimoni

  • Tulokas
    • Profiili
Jeps
« Vastaus #9 : 26.07.04 - klo: 02.09 »
Eli täytyypi vissiin hakea uusi kide tuohon.. kannattaisikohan haljennut vastuskin vaihtaa? Tänään olin taas ajelemassa ja auto toimi hyvin kunnes laitoin täyden akun, ajoin minuutin ja tehot hävisi täysin. Aattelin sitten että akku olikin varmaan tyhjä ja kokeilin toisella akulla, sama toistui. En päässyt ajamaan yhtään. Tulin himaan ja purin autoa ja ihmettelin.. en löytäny mitään vikaa. Kasasin auton ja ajelin yhden akun, toimi täysin.. Tossa kun tehot hävisi nii moottorista tai sen läheisyydestä tuli outo haju.. onko kellään vinkkiä tohon vai voisko se kide aiheuttaa tuonkin?

Sitten.. tekis mieli saada toi auto kulkemaan vähän kovempaa, mitä kannattaisi vaihtaa? no se nopari ainakin.. mikä merkki/malli? mahd halpa tietenkin ;). Entäs moottori? pitäisi olla kestävä koska mitään sorvia en omista.. onko noita huoltovapaita? entäs noi rattaa/pinjonit? Entäs kuulalaakerit?

Kaikille vastanneille paljon kiitoksia ja olisi hienoa jos joku tietävä jaksaisi vielä auttaa.

-Saimon

Poissa Pekka V

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/virtpe/
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #10 : 26.07.04 - klo: 02.43 »
Halpa nopari... hmm... Kannattaa laittaa osto-ilmoitus, niin luulis, että joku tarjoo. Tulevan säätimeni mallia/merkkiä en muista, mutta sain sen käytettynä ja vielä aika edullisesti(60€). Semmoinen hiiletön moottori olisi huoltovapaa, mutta siihen tarvii oman säätimen. :wink:  Jos hiiletöntä haluat, niin kannattaa katsoa saksalaisista liikkeistä.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Re: Jeps
« Vastaus #11 : 26.07.04 - klo: 09.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Saimoni"
Tänään olin taas ajelemassa ja auto toimi hyvin kunnes laitoin täyden akun, ajoin minuutin ja tehot hävisi täysin. Aattelin sitten että akku olikin varmaan tyhjä ja kokeilin toisella akulla, sama toistui. En päässyt ajamaan yhtään. Tulin himaan ja purin autoa ja ihmettelin.. en löytäny mitään vikaa. Kasasin auton ja ajelin yhden akun, toimi täysin.. Tossa kun tehot hävisi nii moottorista tai sen läheisyydestä tuli outo haju.. onko kellään vinkkiä tohon vai voisko se kide aiheuttaa tuonkin?


Mekaaninen "nopari" toimii kyllä täyskaasulla, silloinhan vastukset on ohitettuna ja virta kulkee "suoraan" akulta moottorille.
Vain osakaasulla pitäisi ilmetä "kulkemattomuutta" jos vastus/vastukset on rikki.
Kiteellä ei ole periaatteessa mitääm tekemistä noparin kanssa..... :D

Lainaus käyttäjältä: "Saimoni"
Sitten.. tekis mieli saada toi auto kulkemaan vähän kovempaa, mitä kannattaisi vaihtaa? no se nopari ainakin.. mikä merkki/malli? mahd halpa tietenkin ;). Entäs moottori? pitäisi olla kestävä koska mitään sorvia en omista.. onko noita huoltovapaita? entäs noi rattaa/pinjonit? Entäs kuulalaakerit?

Kaikille vastanneille paljon kiitoksia ja olisi hienoa jos joku tietävä jaksaisi vielä auttaa.

-Saimon


Harjattomia moottoreita olen ostellut itse saksanmaalta, ne ovatkin täysin huoltovapaita (Lukuunottamatta 2 kuulalaakeria). http://shop.hobby-land.de/
Hintaahan noillekin tulee samanverran kuin "paremmille" harjallinen moottori säädin yhdistelmälle.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Saimoni

  • Tulokas
    • Profiili
niin
« Vastaus #12 : 27.07.04 - klo: 09.26 »
Tollanen harjaton moottori taitaa mennä vähän turhan kalliiksi kun en kuitenkaan autolla kisaile. TIetääkös kukaan käykö esim tuo RCpisteessä myytävä 60e nopari tohon mun ultimaan? eikös RCpiste myy assoa, entäs muiden osien yhteensopivuus? Asustelen hyvinkäällä niin voisin käydä suoraan tuolta hakemassa. Eilen taas ajelin autolla pari akullista ilman mitää ongelmia. Onkos tohon autoon saatavilla asfaltti renkaita? nuo alkuperäset maastorenkaat on ihan sileenä asfaltilla sudittelusta. Kiitoksia etukäteen.

-Saimon

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #13 : 27.07.04 - klo: 18.02 »
Kaikki säätimet ja moottorit ovat yhteen sopivia kunhan vain katsot ettei moottori ole tehokkaampi mitä säädin kestää.
Paitsi tietysti hiilettömät moottorit tarvitsevat erillaisen noparin.
Suomessa ei ainakaan toistaiseksi kisata hiilettömillä moottoreilla eli ne ovat kisoissa kiellettyjä (korjatkaa jos olen väärässä).
Hiiletön moottori on kuitenkin täysin huoltovapaa eli se on parempi pihasudittelijalle, tietysti hintaakin on hieman enemmän...
ps. Itsellänikin on Ultima ja siihen on turha laittaa 15t moottoria tehokkaampaa, 17t on ihan hyvä siihen...
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa Saimoni

  • Tulokas
    • Profiili
jeps
« Vastaus #14 : 27.07.04 - klo: 19.29 »
zhoop, säkun näytät tosta ultimasta ainakin tietävän, niin mitäs osia suosittelet? mitä itselläs on? vaihtoon menis ainaki nopari, laakerit ja motti. Halvalla pitäs päästä ettei kaikkein kalleimpia. Paljonko sun auto suurinpiirtein kulkee? ja paljonko toi ultima kulkee vakiona? ootko vaihtanu pinionia tai isoratasta? Millaset säädöt sulla on iskareissa?..jne kaikki tieto on tervetullutta. Kiitos

Saimon

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #15 : 27.07.04 - klo: 22.14 »
No tuota...
Se sonic tempo säädin on ihan hyvä, moottoriksi sopii hyvin Integyn Matrix 8.0 17x2 moottori Medasecilta. Kuulalaakereista en osaa sanoa mitään koska minulla ei ole niiät autossani. Mutta itse olen havainnut Nuo integyn moottorit todella hyviksi vaikka mulla onkin nyt ultimassa joku tommonen 27t kyössö x speed hi speed.
Iskareiden säädöstä on myös vaikea sanoa mitään koska auton säätäminen riippuu täysin kuljettajasta, itse tykkään ajaa todella agresiivisesti, "Kaikki tai ei mitään" periaatteella, Nykyään itselläni on autossa 20t pinioni ja 80t spur, yhdellä aikaa mula oli autossa pari hammasta pienempi pinioni.
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa Saimoni

  • Tulokas
    • Profiili
jees
« Vastaus #16 : 31.07.04 - klo: 11.30 »
Kävin eilen hakemassa RC pisteestä ton sonic tempo säätimen, tänää pitäs laittaa kiinni. Moottori sitte enspalkasta. Kiitoksia neuvoista kaikille.

Saimon

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Sekaannuun asiaan
« Vastaus #17 : 09.08.04 - klo: 14.35 »
Niin, hitän lusikkani soppaan, vaikka en asiasta paljoa tiedäkkään...

Itsellä on myös Kyöstin Ultima RB, tosin polttis. Niitä on itseasiassa kaksi. Olen eri mieltä siitä, ettei kannata laittaa "liian" tehokasta moottoria. En usko, että sähkömoottoreista liian tehokasta tuohon autoon edes löytyy, hauskuus vain lisääntyy.

Vähän taustaa.
Toinen autoni on täysin vakio, vain huollettu. Moottori on 0,7 hv, renkaat vakiot, iskarit vain huollettu. Auto liikkuu iha kohtuullisesti, itseasiassa aluksi tuntui, että kulkee tosi hyvin  :D

Toinen on hieman modattu. Painojakaumaa muutettu, runkojäykisteet, alumiiniset iskaritornit, alu-runkoiset iskarit, eri välityksiä, parempi kytkin, kunnon renkaita mutaan, hiekalle, soralle ja asfaltille. Välitysvaihtoehdot kattaa nopeusalueen n. 50 - 120 km/h. Niin, ja tietty moottori, joka kisafuililla antaa 1,9 - 2,0 hv, ja painoa autolla on 1670g...

Autot on kuin eri planeetalta. Tuo tehokkaampi on yllättäen helpompi ajaa, sekä tietty paljon nopeampi. Siksi en usko, että siihen saisi mistään liian tehokasta sähkömoottoria, jos vai alusta ja renkaat on kunnossa.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Joel

  • Vieras
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #18 : 17.08.04 - klo: 09.20 »
omistan myös tuon sähkö ultiman ja hyvin kulkee 12 kiekkasella motilla kuulalaakereiden ja muiden tilpehöörien kera :D

Poissa Speeder

  • Veteraani
    • Profiili
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #19 : 17.08.04 - klo: 09.25 »
Joo se palikka estää mekaanisen nopeudensäätimen kuumenemista tai jotain sinne päin itteltänikin meni se joskus rikki ja ostettii elektronin nopari nii toimi paremmin koska se ei tarvii sitä palikkaa... Toivottavasti joku älys.

Ps. Lähen 9 min päästä 8:nnen luokan ekalle päivälleni.  :wink:
Jännittää pikkuse.  :lol:

Poissa Saimoni

  • Tulokas
    • Profiili
Joel ja muut!
« Vastaus #20 : 19.08.04 - klo: 01.46 »
Kestääkös ultiman rattaat..jne 12 kieppistä konetta ilman kuulalaakereita..tms muita roippeita. Autossa on ainoastaan elekt. nopari. muuten vakio. Joel, mistä tilasit ultimaasi kuulalaakerit? psitä linkkiä jos muistuu mieleen. Mikäs näistä RC pisteen myymistä moottoreista kannattais laittaa:

GM Racing
Purple Tiger
12x2, 14x2, 17x1
kuulalaakerit

Mitä tuo tarkoittaa, kun noissa ekoissa on x2 ja vikassa x1?

Kiitoksia vastanneille.

Simo

Joel

  • Vieras
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #21 : 19.08.04 - klo: 08.30 »
Kyllä se muutaman ajon ilman niitä laakereita kestää,mutta enemmästä rääkistä alka tulla kappia vähän sinne ja tänne...laakerit hommasin Salon harrasteesta, tosin sinnekkin ne täytyi tilata jostain muualta... :wink:  pari ratasta on mennyt vaihtoon...

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Re: Joel ja muut!
« Vastaus #22 : 19.08.04 - klo: 08.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Saimoni"
Mitä tuo tarkoittaa, kun noissa ekoissa on x2 ja vikassa x1?


Esim. 12x2 moottorissa ankkurin ympärille on kiedottu kaksi rinnakkaista lankaa sen 12 kierrosta. Vastaavasti esim. 12x1 moottorissa ankkurin ympärille on kiedottu vain yksi lanka sen 12 kierrosta.

Poissa Saimoni

  • Tulokas
    • Profiili
Jep
« Vastaus #23 : 19.08.04 - klo: 17.32 »
Ostin autoon ton GM:n Purple Tiger 17t moottorin ja 20t pinionin, käyvätkö nuo hyvin yhteen? tuolla motilla ei varmaan vielä rattaa lentele, niin RC-pisteen myyjä ainakin arveli. Myyjä selitti jotain että asson autojen manuaaleista löytyy suositukset eri moottoreille tarkoitetuista pinioneista, kyoshon manuskasta tuota ei löytynyt, tietääkö joku netissä jotain sivua mistä nuo voisi löytyä?

Kiitoksia

Simo

Joel

  • Vieras
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #24 : 23.08.04 - klo: 14.10 »
Käytän 15 hampaista pinionia ja kulkee just passelisti.

Joel

  • Vieras
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #25 : 26.08.04 - klo: 09.11 »
Sopisivtkohan ne ultima st:n renkaat rb:seen...kaipaisin vähän lisää maasto kelpoisuutta :wink:

Poissa zzzn

  • Tulokas
    • Profiili
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #26 : 26.08.04 - klo: 12.24 »
Pitäisi niiden sopia, jos niissä on sama hexi. Ja jos ne kumit mahtuu pyörimäään ja ei ota mihinkään kiinni, niin ei pitäisi olla mitään ongelmia. Mutta välitys voi vähän muuttua, kun st:ssä on isommat renkaat kuin rb:ssä.
Kyosho Zaboon, Kyosho Trakker, Traxxas Sportmaxx

Joel

  • Vieras
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #27 : 23.09.04 - klo: 09.30 »
Eikös RB:ssä ja ST:ssä ole identtinen "vaihdelaatikko"?

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #28 : 13.10.04 - klo: 21.46 »
Miten "romu" tämä auto olisi?
Olen suunnitellut tätä kerho autoksi, millä aloittelijat voisivat harjoitella ensi kertaa.

Poissa Joona H

  • Veteraani
    • Profiili
Ultima RB ongelma.
« Vastaus #29 : 13.10.04 - klo: 21.51 »
Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"
Miten "romu" tämä auto olisi?
Olen suunnitellut tätä kerho autoksi, millä aloittelijat voisivat harjoitella ensi kertaa.
Nääh,ostakaa mielummin kerhollenne käytetty Asso,niin ei aloittelijat pety :)