Käytetty voi olla hyvä ostos, kunhan tarkistaa kunnon ja käy vaikka koeajolla ennen ostoa jos mahdollista. Monista käytetyistä on "tehdasviat" viilattu kuntoon ja autoja täydennetty viriosilla. Hintahan on toki tekijä sinänsä.
Kyosho vai HPI? No noita kysymyksiä tulee päivittäin eikä niihin ole hyvää vastausta. Katso mallit läpi osta mieleisesi ja tsekkaile varaosien hintoja jos mahdollista, HPIllä on yleensä halvemmat varaosat. Saatavuus molemmissa suht hyvä. Varmaa on että varaosia tarvitset.
Kannaattaako RC auton osto ylipäätänsä, niin ei .. rahan menoa se tietää ja rajusti. Ei ole köyhän harrastus.
Ennen auton hankintaa mieti mihin käyttöön se tulee. Onroad autot kuten alpha tarvitsevat reilun ja puhtaan asfaltti parkkiksen tai mieluiten radan. Hihnavetoiset 1/10 (kilpa) rata-autot tarvitsevat lähes poikkeuksetta radan (!). Radalla löytyy myös kaverit kenen kanssa ajaa, se tuo hommaan huomattavasti lisää mielenkiintoa, yksi ajaminen pitkän päälle on ... peestä. Oli tyylisuunta (krossi, rata, monsu) mikä hyvänsä.
Offroad auton hankinta pidentää kautta, mutta osien kuluminen on vielä hurjempaa kuin ratapuolella, tiedän kokemuksesta. Autoa saa olla joko putsaamassa tai kasaamassa koko ajan, ratapuolella se ei ole ihan niin, mutta suomen sateinen kesä rajoittaa ajamista ratapuolella. Siinä mielessä krossi on ylivoimsta plus erittäin jees, kun auto toimii ja on ehjä (riippuu siis radasta kuinka kauan se pysyy ehjänä kulloinkin). Kisaaminen on plussaa myös.
Suomessa ratapuolella ajetaan kisaa lähinnä 1/10 rataa ja 1/8 krossia. Minusta 1/10 autot ovat hieman pieniä kooltaan, mutta isommille ei oikein ole ratoja (1/8 rata), hyvä kun löytyy ratoja edes noille 1/10 autoille, joilla sitten kilpaillaankin suomessa ihan mukavasti. Maailmallahan se on hurjan suosittua, tuo ns. touring. Mukavaahan siinä on paitsi ajaminen myös tuo ns. tuning ja erilaiset autojen hienoudet. 1/8 rata onkin sitten ihan älyttömän kallista.
Sitten kun sulla on jotain autokandeja tsekattuna, niin voit kysellä lisää plussia ja miinuksia täältä forumista ja selata läpi vanhoja topicceja. Yleisluontoista vastausta kun ei oikein pysty antamaan. Ja muitankin merkkejä on, tosin itsellä on ollut sekä Kyoshoa että HPI:tä ja melkeinpä kallistuisin ratapuolella jälkimmäiseen. Offroadiin sen sijaan Kyosho (tai Hobao) voisi olla paras valinta, jos kukkarosta lohkeaa pyöreästi tollaset 1000e. Eri merkeistähän voidaan sitten tässkin topicissa kinastella loputtomiin...
Lopuksi: Auton valinta on vaikea juttu -- Ja varmaa on että kadut sitä tavalla tai toisella joka tapauksessa :D