No kaikki ei ole ihan yksyhteen näin miten sanon, mutta taitaa olla useimmat buildit tämmösiä.
Eli clodin wheelbasella (akselistovälillä) ei ole merkitystä sinänsä, koska yleensä porukka rakentaa joko 2.2scalea, customia tai large scalea.
2,2scalessa yleensä tehdään crawleri joko TLT-akseleista tai PTI:n akseleista. Runko on monasti kisapirsseissä ostettu, mutta omavalmisteisia näkee kiitettävän paljon. Akselistoväli on kisapirsseissä max 12,5", mutta ehkä kaikista parhaiten soveltuva ratkaisu on käyttää 13" - 15" akselistoväliä vapaassa ajossa. Näissä autoissa on myös yleensä Stampeden kokoluokkaa olevat renkaat. Tämmönen vehje on ihannepeli, jolla voi ajella melkein missä vaan jossa on jonkinlaista maastoa, koska suuri koko ei tee suorituskyvystä ylivoimasta.
Large scalessa akselistoleveydellä ei ole väliä, mutta yleensä se on n. 16" (" = tuuma) tai enemmän. Nämä pelit on yleensä suurempaa luokkaa kuin 2,2scalen, ja akselistot on yleensä TXT-1stä tai Clodista. On myös muitakin vaihtoehtoja, kuten Twinin, Spiderin jne, mutta ensimmäiseksi mainitut on ne yleisimmät.
Customissa on taas omia rakennelmia, jotka voivat olla luokkien väliltä tai muuten vaan olla sääntöjen vastaisia.
Teksti saattoi vaikuttaa että kirjoitan sääntöjen pohjalta, mutta pääajatus on siinä, että suurin osa buildeista on jomman kumman sääntöluokan sisällä.
Hiilikuitu on kaikessa mielessä parempaa kuin alumiini, mutta jokseenkin kotikonstein vaikeampi työstää. Niin ja onhan se kalliimpaakin.
Tässä hieman ajatuksia ja omia näkemyksiä. Viisaat korjatkoon, mikäli virheitä löytyy. Ihan pohjatuntumalla vasta tätä kirjottelin, joten aukkoja saattaa löytyä tiedoissa
.
EDIT: Kysymyshän oli akselin leveydestä.. Sitä tuli taas tarinoitua aiheen vierestä. Anyway tuleepahan ehkä jotain uutta jollekkin.