Kirjoittaja Aihe: Moottori jumissa.  (Luettu 6438 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vilix

  • Tulokas
    • Profiili
Moottori jumissa.
« : 22.09.04 - klo: 22.36 »
Käynnistelin tuossa uutta konetta ja se teki kaksikertaa nestelukon. Avasin siis kummallakin kerralla tulpan ja  vedin vetostartista muutaman kerran, ennen kuin laitoin tulpan taas paikoilleen. Tästä muutaman nykäisyn jälkeen kone jäi jumiin (vetostartti ei suostu liikkumaan). Nyt ei siis tulpan avaaminen riitä. Mikä neuvoksi?

Toinen kysymykseni koskee Hobao Hyper 21 8 port koneen sisäänajo säätöjä. Tuollaisen koneen olen saanut, mutta valitettavasti ilman tehtaan manuaalia.

Lueskelin foorumia ja käytin tuota paljon puhuttua haku toimintoa, mutta en tähän hätään sieltä apua löytänyt.    :(

Kiitoksia jo etukäteen!  :)

Poissa silleeni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Moottori jumissa.
« Vastaus #1 : 22.09.04 - klo: 22.41 »
Lämmität sitä vaikka hiustenkuivaimella ja pyörität sen vauhtipyörästä liikkumaan. Ensimmäisellä käynnistyskerralla avittaa jos jätät tulppaa hieman löysälle ja lämmität sen valmiiksi jollain.

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #2 : 22.09.04 - klo: 22.41 »
pyöritä vauhtipyörää talttapää meisselillä, mäntä on nääs jäänyt jumin yläkuolokohtaan.

T.Rami
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa vilix

  • Tulokas
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #3 : 22.09.04 - klo: 22.58 »
Jo vain lähti taas pyörimään.  :D
Mitenkäs nuo kasiporttisen sisäänajo säädöt? Suuresti helpottaisi, jos joku osaisi tuosta informoida!

Poissa silleeni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #4 : 22.09.04 - klo: 23.01 »
Lainaus käyttäjältä: "vilix"
Jo vain lähti taas pyörimään.  :D
Mitenkäs nuo kasiporttisen sisäänajo säädöt? Suuresti helpottaisi, jos joku osaisi tuosta informoida!


Me saatiin ainakin hobaon 8port käynnistymään sen manuaalin mukaan mainiosti... Ulkoa muista asetuksia. Pitäisi olla helppo kone lähtemään käyntiin. Kato manuskasta se sisäänajo.

Poissa vilix

  • Tulokas
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #5 : 22.09.04 - klo: 23.08 »
Tuossa ensimmäisessä viestissä tuosta mainitsin, kun mulle kävi niinkin ikävästi, että tämän koneen sain ilman manuaalia.  :(

Poissa silleeni

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #6 : 22.09.04 - klo: 23.13 »
Lainaus käyttäjältä: "vilix"
Tuossa ensimmäisessä viestissä tuosta mainitsin, kun mulle kävi niinkin ikävästi, että tämän koneen sain ilman manuaalia.  :(


Ohho. Mun moka, no muistaakseni se oli joku hervottoman suuri se pääneulan asento alkuun. joku 4 tai 5 kierrosta auki. En muista ulkoa... Älä aloita liian pienellä ainakaan. Säästät hyvää konetta. Jos joku omistaa manuaalin niin kertokoon

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #7 : 23.09.04 - klo: 06.44 »
Lainaus käyttäjältä: "silleeni"
Lainaus käyttäjältä: "vilix"
Tuossa ensimmäisessä viestissä tuosta mainitsin, kun mulle kävi niinkin ikävästi, että tämän koneen sain ilman manuaalia.  :(


Ohho. Mun moka, no muistaakseni se oli joku hervottoman suuri se pääneulan asento alkuun. joku 4 tai 5 kierrosta auki. En muista ulkoa... Älä aloita liian pienellä ainakaan. Säästät hyvää konetta. Jos joku omistaa manuaalin niin kertokoon


Eka tankki niin rikkalla, ettei se kunnolla edes käy....
Sitten aina pikkuhiljnaan vähän kiinnes päin!
Joku 8 tankkii riittää aika hyvin, sitten ajaa muutamat ekat tankit vähän rauhallisemmin...
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #8 : 23.09.04 - klo: 07.11 »
Ne säädöt saa netistäkin, mutta muistaakseni pääneula 4-4½ kierrosta pohjasta auki. Ja alaneula muistaakseni 3 kierrosta.

Keskineulaan ei kosketa. Pitänee vaan sanoa että kyseisestä, hmm, no moottorista on paaaljon kokemusta, niin hyviä kuin huonoja. Se kumpia on enemmän riippuu sitten koneesta.  :)

Tää on muuten 9000 topikki!  :)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #9 : 23.09.04 - klo: 08.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Ne säädöt saa netistäkin, mutta muistaakseni pääneula 4-4½ kierrosta pohjasta auki. Ja alaneula muistaakseni 3 kierrosta.

Keskineulaan ei kosketa. Pitänee vaan sanoa että kyseisestä, hmm, no moottorista on paaaljon kokemusta, niin hyviä kuin huonoja. Se kumpia on enemmän riippuu sitten koneesta.  :)

Tää on muuten 9000 topikki!  :)


Ja jos on nähny mun viestejä niin huomaa että tästä uusimmasta 8 port Pro Boost versiosta on vain ja ainoastaan hyviä kokemuksia. Itsellä ja kaverilla on kyseiset koneet ja kulkupuoli on saatu niin hyväksi että kehuja on tullu Joselta ja Sihdon Jussilta. Kuulema Jose oli maininnu että tota pitää kokeilla.
Luotettavuus on sillä tasolla että nyt kahtena ajokertana (yli tunnin) on kone toiminut kuin enkeli, eikä ole sammunut kuin polttoaineen loppumiseen.

Eli jos tuon uusimman omistaa niin ei ole ainakaan koneesta kiinni, vaan käyttäjästä johtuu jos jotain on pielessä.

Ps: Vaihdettuani polttoaineen Model Technicsiin (25%) kone muuttui hyvästä aivan loistavaan.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #10 : 25.09.04 - klo: 11.29 »
Hieman samaa vikaa täällä, ei jaksa startteri pyöräyttää ikinä yläkuolokohdan yli. Joutuu ruuvimeisselillä avittamaan, ilman tulppaa pyörittää kyllä, mutta jos pysäyttää, niin aina joutuu ruuvarilla kihnuttamaan vauhtipyörästä yläkuolokohdan yli, vasta sitten "vauhdeilla" jaksaa startteri pyörittää, missä vika?

 -Hount

Poissa vilix

  • Tulokas
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #11 : 25.09.04 - klo: 14.39 »
Se on vaan niin kireä motti....  :mrgreen:

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #12 : 25.09.04 - klo: 15.29 »
Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Hieman samaa vikaa täällä, ei jaksa startteri pyöräyttää ikinä yläkuolokohdan yli. Joutuu ruuvimeisselillä avittamaan, ilman tulppaa pyörittää kyllä, mutta jos pysäyttää, niin aina joutuu ruuvarilla kihnuttamaan vauhtipyörästä yläkuolokohdan yli, vasta sitten "vauhdeilla" jaksaa startteri pyörittää, missä vika?

 -Hount


Ei ole mitään vikaa.
Moottori on vain vielä sisäänajamaton.

Aikanaan se vähän "väljistyy" ja alkaa pyörimään kunnolla.
Ja mikäli kone on vielä erittäin rikkaalla niin pääsee helpommin syntymään se nestelukko.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #13 : 25.09.04 - klo: 19.38 »
Hmph... ei tunnu oikein nestelukolta, kun viisi yritystä kuudesta ei jaksa edes pyörittää ilman tulppaa, ei muutakuin ruuvarilla taas yläkuolokohdan yli, ja uusi yritys... yyynh. ja pyörähtää juuri vajaa kierroksen ja jumahtaa siihen.

On kokeiltu kaikkea, lämmittää konetta hiustenkuivaajalla yms.

Alkaa pikkuhiljaa menemään hermot tän ****** kanssa.

En muuten oo pistämässä toista kertaa lomiani tähän, katellaan sitten tammikuussa kun on aikaa säätää ja räpeltää, nyt otetaan irti viimeiset 24 tuntia vapautta seuraavaan kuukauteen.

 -Hount

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #14 : 25.09.04 - klo: 20.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Hmph... ei tunnu oikein nestelukolta, kun viisi yritystä kuudesta ei jaksa edes pyörittää ilman tulppaa, ei muutakuin ruuvarilla taas yläkuolokohdan yli, ja uusi yritys... yyynh. ja pyörähtää juuri vajaa kierroksen ja jumahtaa siihen.

On kokeiltu kaikkea, lämmittää konetta hiustenkuivaajalla yms.

Alkaa pikkuhiljaa menemään hermot tän ****** kanssa.

En muuten oo pistämässä toista kertaa lomiani tähän, katellaan sitten tammikuussa kun on aikaa säätää ja räpeltää, nyt otetaan irti viimeiset 24 tuntia vapautta seuraavaan kuukauteen.

 -Hount


Onhan siellä varmasti polttoainetta kierrossa?
Itselläni oli niin tiukka sovitus että loppujen lopuksi kun minulta meni hermot niin vetäsin kaasun täysille ja ilman tulppaa vyöritin startterilla koko tankillisen.
Joka kerta kun lopetin pyörittämisen niin kone jä niin kovaanalkkiin että ainoastaan ottamalla pihdeillä kiinni vauhtipyörästä sain irtoomaan.
Sitten otin tehokkaan hiusten kuivaajan ja lämmitin konetta (lohkoa ja vähän myös kantta) pari minuuttia jonka jälkeen kone lähti käyntiin tulppa pari kierrosta auki asennossa.
Kone "väljisty" vasta kun olin ajanut sillä kolmisen litraa.
Ja vasta viiden litran ajon jälkeen on kone ruvennut toimimaan kuin enkeli.

Ps: Olen kokoajan käyttänyt 25% nitroa.

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #15 : 25.09.04 - klo: 22.58 »
Ostimme 4kpl kyseisiä moottoreita ja kaikki erillaisia ominaisuuksiltaan, ihan hyviä motteja mutta laatueroja saman valmistuserän tuotteissa?

T:Rami
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #16 : 26.09.04 - klo: 01.25 »
Kiitti *HOKE*:lle vinkistä, tuossa on odottamassa 130 Ampeerinen traktorin akku, jos rullailen sillä sitten kurkku auki Model Technicsin 25:sta läpi.

On kyllä polttoainetta kierrossa, sitä on myös vaatteillani, ympäri autoa, silmissä sekä kaljulla, kun n. 10 sekkaa pyörittelin ilman tulppaa. Vähän tuli päänsärkyä, mutta se helpotti, kun kävi saunassa ja suihkussa pesemässä nitrot pois päästä.

 -Hount

Poissa kukkalapio

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #17 : 26.09.04 - klo: 09.14 »
Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Kiitti *HOKE*:lle vinkistä, tuossa on odottamassa 130 Ampeerinen traktorin akku, jos rullailen sillä sitten kurkku auki Model Technicsin 25:sta läpi.

On kyllä polttoainetta kierrossa, sitä on myös vaatteillani, ympäri autoa, silmissä sekä kaljulla, kun n. 10 sekkaa pyörittelin ilman tulppaa. Vähän tuli päänsärkyä, mutta se helpotti, kun kävi saunassa ja suihkussa pesemässä nitrot pois päästä.

 -Hount
Tiedätkö muuten kuinka vaarallisten aineiden kanssa pelleilet? Muutama hassu tippa suuhun saattaa aiheuttaa jo sokeuden, vähän enemmän niin voi tulla vielä vakavampia seurauksia! :|
Jos sitä menee vähääkään suuhun tai silmille yms. kannattaa mennä pikaseen sairaalaan tutkittavaksi. Tai metanolin vastavaikutuksestahan käy etanoli, jota alkoholijuomissa.

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #18 : 26.09.04 - klo: 09.51 »
Lukekaa tuo ja miettikää sit vähän. Metanoli on helvetinmoinen MYRKKY.  Voin kokemuksesta sanoa....   Olkaa varovaisia sen aineen kanssa, kunnioittaakaa sitä..   4mg metanolia voi jo viedä näön,80mg hengen...   ja imeytyy loistavasti verenkiertoon myös ihon läpi..    ei tarvitse juoda.


http://rc10.fi/viewtopic.php?t=7572&postdays=0&postorder=asc&start=0
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #19 : 26.09.04 - klo: 13.20 »
Kyllä tiesin metanolin vaarat, siksi kävin kyllä silmät huuhtomassa samantien kun olin katsonut tulpanreiästä sisään, samalla kun painoin autoa starttiboksia vasten. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis vai miten se meni?

Join kyllä muutaman saunakaljan, mutta se ei tuskin neutralisoinut paljoa?

Nyt loppu offtopic, taidan nyt vielä kokeilla tuota *HOKE*:n kikkaa.

 -Hount

Poissa Jöördis

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #20 : 26.09.04 - klo: 13.34 »
Mä muuten kysyin silloin sairaalassa että voiko/kannattaako metanolin vaikutusta laimentaa kumoamalla kossun kurkusta alas..   Vastaus oli että voisi toimia,MUTTA silloin ei enään tiedä johtuuko mahdollinen huono olo metanolin myrkkyvaikutuksesta vai kännistä...    

No,sitkeys palkitaan,kyllä se kone vielä käyntiin lähtee!!  Joskus se vaan koittelee reilummalla kädellä  ...  

Millä hehkulla muuten tuota käymään yrität?
Miehet ja pojat erottaa vain lelujen hinnasta...

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #21 : 26.09.04 - klo: 13.41 »
Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Kyllä tiesin metanolin vaarat, siksi kävin kyllä silmät huuhtomassa samantien kun olin katsonut tulpanreiästä sisään, samalla kun painoin autoa starttiboksia vasten. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis vai miten se meni?

Join kyllä muutaman saunakaljan, mutta se ei tuskin neutralisoinut paljoa?

Nyt loppu offtopic, taidan nyt vielä kokeilla tuota *HOKE*:n kikkaa.

 -Hount


Laita paperituppo siihen kanteen niin ettei se nitro lennä kaaressa silmille. Ja muista myös vaihtaa se paperi heti kun on läpensä kastunut.
Putki on myös tuon homman jälkeen aika täynnä polttoainetta joten kaada se tyhjäksi ja anna haihtua ennenkuin alotat starttaamisen tulpan kanssa.

Ja tulpan siis pitää olla todellakin löysällä ja annat hehkun hehkua muutama sekunti ennenkuin starttaat. Vähän ku diisseli konetta strattais. Sit kun pärähtää käyntiin niin annat vielä olla sen hekun hetken kiinni että varmasti on kuuma. Jos auto pysyy käynnissä niin kiristät tulpan.
Ja sanomattakin on selvää että kannattaa olla joku apuna.

Itse päristelin kolme tankillista pukin päällä niin että renkaat vähän pyöri.
Sen jälkeen kiristin vähän ruuvia ja ajoin hiljaa asvaltilla 5 tankillista, joka tankin välissä kiristin ruuvia ja annoin hetken jäähtyä.
Muista myös että aina kun kone sammuu niin käännä mäntä ala asentoon. Ja taas kun alat käynnistämään niin huolellinen föönaus ja tulppa löysällä.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #22 : 26.09.04 - klo: 16.27 »
Sitten kun joskus kone on sisäänajettu jne. niin lähteekö se käymään stattiboksilla, ilman föönausta, ilman tulpan löysäämistä ja ilman männän väkräämistä oikeaan asentoon?

Nyt auto kävi jo tankillisen  :o
Käymään saattamiseksi jouduin tekemään aika kikkailuja, ei meinaan jaksa lähteä pyörittämään alkuunkaan, jos tulppa on edes huulilla.
Pyöritin konetta ilman tulppaa startterilla, pistin nopeasti tulpan pohjaan saakka kiinni ja sitten hehkua vähän näytti, niin siitähän se pärähti käymään, kävi hyvin tankillisen, mutta sitten löin ohjaimeen virrat päälle, niin se veti kaasua nopeasti ja sammui, kävin välissä maalamassa koriin uuden kerroksen maalia, jatketaan.

 -Hount

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #23 : 26.09.04 - klo: 16.31 »
Lainaus käyttäjältä: "Jöördis"
Millä hehkulla muuten tuota käymään yrität?


Se on tuommoinen (tarkistaa) "Mean Green Power" "tötsä" hehku, eli ei mitään klipsiä, vaan semmoinen hmm... "tavallinen"

On tuossa vieressä latingissa 4000 ampeerin klipsihehku, mutta kun on anodisoitu kansi, niin sillä ei oikein tee mitään, tarvii kehitellä siihen joku viritelmä että saisi sillä hehkutettua.

Ei ole kyllä hehkusta kiinni, kun kone pyörii tulppa paikallaan, niin hipaisee vain hehkulla tulpan päälle, niin jo alkaa pärisemään.

 -Hount

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #24 : 26.09.04 - klo: 19.30 »
Kun se on sisään ajettu niin ei tarvii lämmitellä tai kikkailla, mutta aina pitää muistaa ajon jälkeen kääntää mäntä ala asentoon.

Poissa Hount

  • Veteraani
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #25 : 28.09.04 - klo: 12.40 »
Mikä idea tuossa on että tarvii mäntä kiertää ala-asentoon?

Ja jaksaako startteri tosiaankin sitten sisäänajetun koneen käynnistää ihan tuosta vaan, kun vähän epäilyttää että ei jaksaisi kääntää millään yläkuolokohdan yli ilman että auttaa ruuvarilla tai löystäisi tulppaa.

 -Hount

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #26 : 28.09.04 - klo: 12.49 »
Lainaus käyttäjältä: "Hount"
Mikä idea tuossa on että tarvii mäntä kiertää ala-asentoon?

Ja jaksaako startteri tosiaankin sitten sisäänajetun koneen käynnistää ihan tuosta vaan, kun vähän epäilyttää että ei jaksaisi kääntää millään yläkuolokohdan yli ilman että auttaa ruuvarilla tai löystäisi tulppaa.

 -Hount


Alas kääntämisen idea on että kun kone alkaa jäähtyä ja kaikki lämpölaajentuminen/kutistuminen tapahtuu niin eri materiaalia olevat osat kutistuu eri tahtia jolloin kannattaa kääntää mäntä alas ettei kone väljisty.

Kun kone on sisään ajettu ja vielä vähän siihen päälle kaahailtu niin kone pyörii kyllä ilman tulpan löysäämistä tai muuta kikkailua.

Ja tietysti kun männän on kääntänyt ala-asentoon niin startteri jaksaa vähän helpommin mennä yläkuolokohdan yli. Saa vähän niinku alkuvauhtia.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #27 : 28.09.04 - klo: 12.52 »
HUOMIO KAIKKI ENSIKERTAA POLTTISKONETTA KÄYNNISTELEVÄT!!!!!!

Jos teillä on STARTTIBOKSI, niin kattokaa ettei se startterin kumi ota runkoon kiinni! Se;  a) kuluttaa kumin puhki nopeammin. b) ei starttaa konetta niin hyvin.

Sen näkee, että ottaako se kiinne jos runko on kiillottunut vauhtipyörän-aukon ympäriltä.

Hount, oireesi viittaavat noihin.
Itsekkin luulin ensin, että onko se kone oikeasti noin kireä, mutta sitten hioin Timpan ja Tepon huomautettua tuosta. Nyt lähtee hyvin käymään.

Ja vielä sellanen juttu, että kattokaa ettei siinä startterin kumin päälle ole palanut vanhaa kumia, sillä sit se luistaa jos siinä on sellasta oikeeta muovia. Sen tuntee kyllä.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #28 : 28.09.04 - klo: 13.08 »
Kone yksinkertaisesti on noin "tiukka".
Kokemuksesta tiedän kun jouduin kahden 8 Port Pro With Boost koneen kanssa kikkailemaan.
Vasta parin kolmen litran jälkeen kone "väljisty" sen verran että startteri jaksaa oikeesti pyörittää konetta niinkuin pitää.

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Moottori jumissa.
« Vastaus #29 : 28.09.04 - klo: 13.37 »
*HOKE*, juu, mut uusis autois on toi ongelmana, ja varsinkin jos on se pienempi vauhtipyörä.
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."