Löytyi tälläinen linkki, jossa on samanlainen ajatus kun omassa projektissa.
http://www.rcdynosystems.comEli koko auto dynolle ja analysoimaan. Tämä dyno on perustuu myös hitausmassaan, mutta omani ei.
Kun olen nyt saanut rungon kasaan, niin voin valoittaa projektiani enemmän. Otan kuvankin kohta. Eli tarkoitus on koko M8 auto pystyä laittamaan ns. kisakunnossa dynamometrille analysoitavaksi. Siihen tulee kaksi rullaa etu ja takapyörille omansa, jotka on kuitenkin voimansiirrolla yhdistetty. Eli on oltava keskitasauspyörästö, jotta auto ei mene rikki. Voiman välitän normaalille oikosulkumoottorille, joka on kytketty taajuusmuuttajaan. Taajuusmuuttajasta voin ottaa pc:lle kippurat.
Tätä samalla periaatteella on käytännössä kaikilla autonvalmistajilla toteutettu ison auton dyno samoilla kalikoilla kuin minulla on käytettävissä, vain mittakaava on erilainen. Taajuusmuuttajaohjauksella voin pyörivän massan vaikutuksen eliminoida pois ja siten analysoida itse autoa. Pari ongelmaa/huolta on projektissani. Ensinnäkin saada ainakin aluksi about kunnollisen mekaniikan kohtuu kustannuksin kasaan, jotta voin testata, että värkin erottelutarkkuus on riittävä. Kun saan siihen varmuuden, niin parannan sitten hieman mekaniikkaa. Taajuusmuuttajahan ei ole ensisijaisesti mittalaite vaan työkoneen ohjain.
Taajuusmuuttajan käytöllä on etuja. Ensinnäkin voin ajaa sillä mitä nopeutta tahansa hallitusti ja virittää vaikka vauhdissa moottorin asetuksia. Käyppyrät saa reaaliaikaisesti ulos. Sillä voi mitata myös vaikka jarrujen tehokäyrän (jos pitoa riittää)
Ja tavoite on saada se pelittämään toukokuun kisoihin. Nyt kun on haastetta, niin se toukokuu lähestyy hurjaa vauhtia. Siinä vielä vinkki kesää kaipaaville.