Kirjoittaja Aihe: Hpi Savage 3.0  (Luettu 574908 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3510 : 25.12.05 - klo: 01.12 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"
Lainaus käyttäjältä: "Ghostman_132"
On se kumma ku käynnistimen yksisuuntaislaakeri menee aina rikki ja vaihdelaatikon ykkösvaihteen yksisuuntaislaakeri kestää mitä vaan :S Miksi ihmeessä ei siis käytettäisi samoja laakereita ;)


Johtunee varmaan siitä että ykkösen laakeri ei ns. "pätkäse" koska kytkin on kitkakäytöinen keskipakoiskytkin, ni se aina luistaa vähän ennen kuin lähtee pyörimään (joskin hyvin vähän ku vetää hanat kaakkoon mutta silti), myöskin se että hanat kaakkoon vetäessä lähtee sutimaan eli voima purkautuu kunnolla ei jää täysin laakerin rasitukselle. Ja käynnistyksessä yksisuuntalaakeri taas ottaa koneen puristukset vastaan raakana, ei ole mitään mikä luistaisi. Eli kone pyörii TAI laakeri luistaa.

EDIT: Olis kyl voinu pistää nääki samaan... Koitan muistaa seuraaval kerral...


No mutta kyllä se silti minusta kestää enemmän. ajatteles jos tulee kaasu pohjassa hypystä maahan niin kyllä varmasti repäsee enemmän ja menee yleensä diffit ennemmin p*skaks ku se laakeri. Et kyl se miusta enemmän kestää ku toi back platen laakeri... ;) Voipi olla että oon täysin väärässä. Mutta maalaisjärjellä ajatellen asia olisi näin...  :roll:
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3511 : 25.12.05 - klo: 01.31 »
Tässä kun kumpaakin laakeria katselen (itellä molemmat varalta) niin tuo ykkösen laakeri näyttää ainakin olevan suurempi. Se voi vaikuttaa asiaan + se ei altistu polttoaineelle... toi koneen takana vähä sellane paikka et pakarin tiivisteen ei paljooka tartte vuotaa et se ruiskii öljyi sinne. voisko kuumuudella olla asiaa? Tossa kovissa hypyissä alatullessa kuitenki sit on viel se että renkaat yleensä vetää niin kovaa rundii että vaihde kakkosella -> ykkösen laakeri pyörii vapaana ja kun rysähtää alas ni harvemmi sitä täydellä kaasulla alas tullaan + slipperyn luisto + kytkinpalojen luisto. Kyllä mä väitän et siin o vähemmä rasitusta.

EDIT: Onha siinä sit tietty se, et käynnistykeen käytettävä laakeri on käytössä todella paljon vähemmän, ykkönen reilusti enemmän. Mutta mikäli Divin puheista oikein ymmärsin HPIn oma laakeri o vähä huonompi, et siihe kannattaa pistää Traxxaxin laakeri. Mullaki sellane tossa on, tuotenumero #4011
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3512 : 25.12.05 - klo: 01.34 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"
voisko kuumuudella olla asiaa?
Muuten ei varmaan mutta kuumana kampiakseli laajenee hiukan, eli jos oneway on kulunut niin se saattaa luistaa ensin, mutta kun kerran saa auton käyntiin ja lämöiseksi niin sitten pitää... (kokemusta on)

Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3513 : 25.12.05 - klo: 10.55 »
Lainaus käyttäjältä: "Divi"
Lainaus käyttäjältä: "Tumphu"
voisko kuumuudella olla asiaa?
Muuten ei varmaan mutta kuumana kampiakseli laajenee hiukan, eli jos oneway on kulunut niin se saattaa luistaa ensin, mutta kun kerran saa auton käyntiin ja lämöiseksi niin sitten pitää... (kokemusta on)


Joo ihellä on kanssa kokemuksia tosta asiasta. Ja voit olla kyl ihan oikeessa tumphu ton laakerin suhteen. Sen verran hyviä fakta tietoja tuli sieltä et pakko uskoo sinua :D
Mutta toi traxxin laakeri on minulla kyl huonompi. Minulla se kesti 5 käynnistys kertaa kun hpi:n oma kesti noin 20 käynnistystä. Voipi olla että toi minun traxxin laakeri oli joku maanantai kappalekkin. :roll:

EDIT: Niin ja ei muuten kannata putsata niitä käynnistimen laakereita millään öljyäpoistavalla aineella. oon kerran tehnyt niin ja leikkasi se laakeri heti kiinnni siihen akseliin :D ei lähteny kirveelläkään auki. Mutta eipähän sen jälkeen enään luistanu :D Oli vaan käynnistys vaikeeta ku piti vetästä roto sillai nopeesti pois ettei se sammuta konetta. Mutta kyllä se sitten ajamalla lähti irti :P
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3514 : 25.12.05 - klo: 12.02 »
Juu toi ei kyl oikee mieleen tullukka et sittehä siel ei mitään voitelua ole... Hyvä tietää, eli paineilmaa vaan tästäedes
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Poissa Levis

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.koti.phnet.fi/levis
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3515 : 25.12.05 - klo: 12.52 »
JEE! Savut tuli ulos! Just heräsin ja menin parvekkeelle testaamaan autoa... Käyntiinhän se lähti. Hieman vähemmän ryypytystä nin lähti heti. Oikeastaan säikähdin kun se starttasi, aika pahaa ääntä se pitää! En ole ennen kuullut noita livenä. Ilmeisesti se laakeri kuivui sitten yön aikana?
Jostain syystä se pyrki eteenpäin kokoajan, ehkä tuo luisti jäi auki hieman kun sitä käsin vetelin?
Villi 25

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3516 : 25.12.05 - klo: 13.16 »
Joo vaikuttais että tyhjäkäynti isolla jos pyrkii eteenpäi kokoajan. Jos sulla on sellane kiiltävä juomumen alumiinipilli, ni kannattaa törsätä jotai 30e ja ostaa silee HPIn viripilli. Tehoja tulee uskomattoman paljon lisää ja ääni muuttuu hiljaisemmaks ja jotenki matalemmaks. Huomattavasti mielyttävämmän kuuloiseks
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Poissa Hotti

  • Veteraani
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3517 : 25.12.05 - klo: 13.55 »
Siinä on se "pesis"mailan mallinen pilli jo :wink:
-Team lapsena liian vähän leluja-

Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3518 : 25.12.05 - klo: 13.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Levis"
JEE! Savut tuli ulos! Just heräsin ja menin parvekkeelle testaamaan autoa... Käyntiinhän se lähti. Hieman vähemmän ryypytystä nin lähti heti. Oikeastaan säikähdin kun se starttasi, aika pahaa ääntä se pitää! En ole ennen kuullut noita livenä. Ilmeisesti se laakeri kuivui sitten yön aikana?
Jostain syystä se pyrki eteenpäin kokoajan, ehkä tuo luisti jäi auki hieman kun sitä käsin vetelin?


Ootappa ku pääset tallaan kaasun pohjaan niin sit se vasta ääntä pitää ;)
Ja jos sulla on S-25 kone niin ihellä oli aluksi ongelmaa kaasarin kanssa. Se luisti jymähti aina kiinni ku kone lämpesi. Oli sen verran tiukka että lämpölaajenemisen takia hirtti kiinni. Onko muilla ollu samaa ongelmaa kyseisen koneen kanssa?
Team associated RC10SC6.1, Traxxas Xmaxx, Traxxas Revo 3.3, Traxxas T-Maxx

Poissa Levis

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.koti.phnet.fi/levis
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3519 : 25.12.05 - klo: 14.30 »
Kone on 4.6. Just ajoin vajaan tankillisen ja hubaa oli. Tosin aivan liian liukasta! Auto haluaa kääntyä vain sladílla, muuten tuntus puskevan!

Pillinä on tollanen "pesismaila" tosiaan. Mikä lie? Onko hyvä vai huono?
http://koti.phnet.fi/levis/sekalaista/RC/Charger%20007.jpg



En hirveästi konetta edes huudattanut, koska ei ole tietoa niin noista säädöistä. Alumiinifoliota oli hieman pytyn alareunan ja tankin ympärillä ja
sylkitestillä ei se ainakaan liian kuumalta vaikuttanut. En tajunnut tehdä sitä seisotus juttua, ku olin niin innoissani.
Eli tyhjäkäyntiä eri aikoja ja katsoa miten hyvin se haluaa liikkeelle lähteä.
Eikös se ollut jotain 20 sekkaa että piti olla jo hieman tukossa,
30 sekkaa vaivoin liikkeelle?

Jarru oli suht onneton vaikkakin kaksi levyinen. Miten säätö? Voiko tuolla ohjaimen trimmillä säätää vai kuinkahan sitä säätäisi?
Ainakin se ajon jälkeen lattialla hieman auttoi pitoon,
kun sitä "kiristi".

Kiva laji![/img]
Villi 25

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3520 : 25.12.05 - klo: 14.34 »
Mihinkäs ihmeeseen on unohdettu tärkein, eli sisäänajo?????

Ilman sisäänajoa ja varsinkin vielä kylmällä ilmalla on mahdollista saada kone todella nopeesti entiseks.

EDIT: no aukeshan se ylisuuri kuva eli näköjään käytetystä kyse...

Poissa Levis

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.koti.phnet.fi/levis
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3521 : 25.12.05 - klo: 14.48 »
Käytetty auto on, ei tarvetta sisäänajoon tietääkseni enää :) Ylisuuri kuva 188 kt?
Villi 25

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3522 : 25.12.05 - klo: 14.53 »
älä säädä jarrua siitä trimmistä. Säädä trimmistä niin että kaasu palautuu nollille, sitten jarru säädä siitä jarru/kaasu servon sarven päässä olevasta jarrutangon ruuvista. Kyllä ne pitämään saa koska mulla pitää yksilevynenki niin että kesällä heitti nokan kautta ympäri...
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Poissa Levis

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.koti.phnet.fi/levis
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3523 : 25.12.05 - klo: 15.30 »
Täytyy säädellä, kiitosta vaan. Kyllä sen ymmärsin, että sen jarrun pitämään saa, ei epäilystäkään, mutta nyt sen säätö vaan ei ollut ihan iskussaan.

Radiossakin vilkkuu ledi, lienee pariston vaihto aika? Onko noista ladattavista 1,2 V AA-akuista mihinkään radiossakaan? Ilmeisesti ne eivät ole vastarissa kovin hyviä pienemmän jännitteen/virran takia? Tavalliset paristot ovat tällä hetkellä molemmissa.
Villi 25

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3524 : 25.12.05 - klo: 15.37 »
Kannattaa vaihtaa vastariin paristojen tilalle akkupaketti. 1100mAh maksaa alle 15e ja kun semmosen pistät, tuntuu että servot on ihan eri servot. tehoa ja nopeutta tulee lisää kummasti. Itellä sellainen ja en edes pattereihin kato enää. Vielä on kokeilematta jos tinaisi akkupattereista 5 kennon paketin. siinäkin olis 6V ja 2500mAh, eli tupla-aika. Mutta kyllä tuolla 1100mAh testatusti talvellakin ajaa 7 tankillista. Ohjeimessa mulla itellä on 2500mAh akkupatterit ja siinä ne mun mielestä ihan hyvin menee. Vakio-ohjain vaan kuulemma alkaa vilkuttaa virran vähyyttä akkupattereilla vaikka virta ei vähissä oliskaan. Johtuu ilmeisesti siitä et normipattereilla jännite 12V ja akkuparistoilla 10.8V, ja siitä kun vähän laskee ohjain luulee että jännite kriittinen vaikka ei akkuparistoilla edes vielä paha ole.
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3525 : 25.12.05 - klo: 16.34 »
Mulla on pattereilla ohjaimessa ~13v ja täyteen ladatuilla akkupattereilla ollu parhaiten 14,8v :)  Eli, ohjaimeen akut ja vastariin akkupaketti, esim hobbylinnasta dynomaxin 1100mah hump-pack mallinen akku...

Sitten oma kysymys... Eli kantomatkasta ja antenniviritelmästä...
http://jussi.sytes.net/galleria/rc_galleria/savage/galleria.php?show=69
Eli, voiko tuossa antennin kanssa tulla jotain ongelmaa? mitä nyt vähän testailin ulkona niin kantomatka ei loppunu ainakaan tässä pihassa ja tyhjällä vastarinakulla :mrgreen:

Ja tuohan on sävelletty tuohon tyyliin siksi että antenninputkilla on paha tapa poiketa pakkasessa jos vähä kokoonnutaan kattokerhoon... nyt se siis jää kokonaan korin sisälle ja saa olla aika velho että sen saa poikki :mrgreen:

Poissa Levis

  • Jäsen
    • Profiili
    • http://www.koti.phnet.fi/levis
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3526 : 25.12.05 - klo: 17.46 »
Jos tuollaisen akkupaketin ostaa, millä se ladataan? Käykö esim. rotostartin tai hehkun laturi? Mitkä ovat muuten edes noiden latausajat, roton, hehkun ja akkujen?

Varmaan pitäs ostaa tollanen lämpömittarikin myös, etten kokemattomuuttani tuo mottia pilaa. Ei tuo räkiminen pyttyyn tuntunut luontevalta.

Ja mikä tuo minun pilli oikein on ? Osaako joku siitä jotain kertoa?
Villi 25

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3527 : 25.12.05 - klo: 17.55 »
Vastarin akulle tarvit myös laturin, ja sun pilli on HPI Aluminium Tuned Pipe... Mikäli kyljessä lukee HPI

Itellä sama ja tosi hyvä on!!!

Poissa Tumphu

  • Veteraani
    • Profiili
    • FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3528 : 25.12.05 - klo: 18.15 »
Lainaus käyttäjältä: "Levis"
Jos tuollaisen akkupaketin ostaa, millä se ladataan? Käykö esim. rotostartin tai hehkun laturi? Mitkä ovat muuten edes noiden latausajat, roton, hehkun ja akkujen?


Ei onnistu lataus noilla latureilla. Vastariakku on 6V, roton akku 7.2V ja hehku on jotai 1.3V paikkeil. Latausajat luonnisesti riippuu täysin siitä kuinkapaljon laturi puskee ulos ja kuinka suuri akku. Mulla on itellä hehkun lataukseen se hehkun vakiolaturi ja vastariakun ja ohjaimen patterit lataan sellasella Biltemaversion monitoimilaturilla jossa jännite säädettävissä 3V -> 12V. Ja laturi viel puskee jotai 850mAh virtaa, eli vastarin akku joka on 1125mAh tai vastaava kestää tollane 1½h ladata, yleensä kyl antanu olla pidempään. Ohjaimen akut on 2500mAh joten niissä meneekin sit jo tunteja ja rotossa 3600mAh joten siinä vierähtää yks yö ku sellasta rupee lataamaan. Muista että sä et kuitena voi tunkee mitään 3000mAh noihin akkuihin, niissäkin on tehonkestonsa mitä virtoja ne kestää ottaa sisään.
Herrojenporvari... (Nimmarit puhelimitse)
FG Club - FGn Bensa-autojen Foorumi

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3529 : 25.12.05 - klo: 18.53 »
Kyllä nuo kaikki saa ladattua yhdellä laturillakin :wink:

Esim: Mulla on Ansmann laturi, lataa nicd ja nimh kennot 1-10 kennoa ja latausvirta säädettävissä 100-4000mah  :wink: Ja hehkussa on normaali Sub-C kenno, eli samanlainen mitä roton akussa on 6kpl... hehkuun voi laittaa aivan helposti 1-2A, roton akkuun täydet 4A koska on sen verran laadukas... ja vastarin akun voi tuolla ymös ladata, 1A menee hyvin...

Tosin, ite en tuota käytä kaikkeen kun en oo jaksanu liitin-adaptereita tinata. Hehku siis vakiolaturilla, roton akku tuolla ansmannilla ja vastarin akku Graupnerin Multilader 3:sella. Graupnerilla saan ladattua myös lähettimen akut ja tarvittaessa roton akun :wink:

Poissa Nikke92

  • Veteraani
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3530 : 25.12.05 - klo: 18.54 »
Nyt vois luopua savagesta! Ostakaa.... hp 400€/tarjous...!
Traxxas Revo 2.5

Poissa mika69

  • Jäsen
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3531 : 25.12.05 - klo: 19.42 »
Haa, Joulupukki toi meille Savagen  :mrgreen:

Olisittepa nähneet parin naskalin ilmeen kun auto paljastui lahjapapereiden keskeltä, ja sitten se ilme vasta kirkastui kun auto pantiin käyntiin.

Eilen pari tankillista ja tännää puolenkymmentä, kaikki pelas loistavasti, lämmöt siellä 110 - 120 välillä.
Hyvin tuntui pojilla auto pysyvän haskassa, ehkä jopa paremin kuin mulla :oops:

Tässä vaiheessa ei voi kuin kiittää kaikkia teitä foorumilaisia hyvistä neuvoista ja vinkeistä. KIITOS :!:

Hyvää joulua ja vauhdikasta uuttavuotta 2006 kaikille.

-Mika

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3532 : 25.12.05 - klo: 19.47 »
Ja muistithan varmasti sisäänajon??

Poissa Boltsi

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.elisanet.fi/petteri.lamminen/index.html
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3533 : 25.12.05 - klo: 19.48 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Ja muistithan varmasti sisäänajon??


Tais Mika jo ajaa sisään tuon syksymmällä....
LRP Shark Monster + Li-Po + Futaba 2.4GHz
Tamiya Durga DB01 + Futaba 2.4GHz

Poissa mika69

  • Jäsen
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3534 : 25.12.05 - klo: 20.02 »
Lainaus käyttäjältä: "*HOKE*"
Ja muistithan varmasti sisäänajon??


Joo, syksyllä jo ajoin sisään.

-Mika

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3535 : 25.12.05 - klo: 22.11 »
Kiva kun kelpas pojille savage :mrgreen:  Itekkin ajoin tänään tankillisen. Nyt on foliot kannessa ja vastarin akku ladattuna... huomenna testingiä

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3536 : 25.12.05 - klo: 23.23 »
Ei kukaan tarviisi jäi 2 kpl uusia 6V 2500Mah akkuja savageen ja laturi.

Poissa Jartsa

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3537 : 25.12.05 - klo: 23.41 »
Vaikka en savagea omistakkaan, niin minkä merkkisiä kennoja nuo on? Ja myytkö akut erikseen  :)

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3538 : 26.12.05 - klo: 00.02 »
Sanyon kennoja kuuluis olevan :D

Poissa pfohr

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Hpi Savage 3.0
« Vastaus #3539 : 26.12.05 - klo: 00.04 »
Lainaus käyttäjältä: "Jartsa"
Vaikka en savagea omistakkaan, niin minkä merkkisiä kennoja nuo on? Ja myytkö akut erikseen  :)


Akut on ostettu www.onlybatterypacks.com ja sanyon kennoista tehty. myyn könttänä.

http://www.onlybatterypacks.com/showitem.asp?ItemID=10983.17