Kirjoittaja Aihe: lisenssiasiaa -> 2005  (Luettu 5471 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« : 18.12.04 - klo: 11.44 »
http://www.akk-motorsport.fi/6572.html


Lisäksi huomioitavaa ensi vuonna !

Huoltaja/mekaanikkolisenssi
- JOS kilpailija on täyttänyt 18v, hänellä ei tarvitse olla huoltajaa/mekaanikkoa, jolla on lisenssi, vaan ko. huoltajan/mekaanikon työskentely menee ko. kilpailijan piikkiin !! Tällöin ko. henkilö toimii myös TÄYSIN OMALLA VASTUULLA !

- Sen sijaan alle 18v kilpailijan kilpailun aikaisella huoltajalla moinen lisenssi tulee olla -> juridiset syyt

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #1 : 18.12.04 - klo: 12.28 »
Ymmärsinkö siis nyt oikein että tankkaajan ei tarvitse omistaa lisenssiä eikä kuulua mihinkään seuraan?

Jos näin niin LOISTAVAA!
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #2 : 18.12.04 - klo: 12.55 »
Jeps, näin on jos siis kilpailija itse on yli 18v.

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #3 : 18.12.04 - klo: 14.48 »
Mahtavaa, kiitos infosta!

Säästö se on pienikin säästö  :wink:
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Re: lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #4 : 19.12.04 - klo: 10.28 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
http://www.akk-motorsport.fi/6572.html


Lisäksi huomioitavaa ensi vuonna !

Huoltaja/mekaanikkolisenssi
- JOS kilpailija on täyttänyt 18v, hänellä ei tarvitse olla huoltajaa/mekaanikkoa, jolla on lisenssi, vaan ko. huoltajan/mekaanikon työskentely menee ko. kilpailijan piikkiin !! Tällöin ko. henkilö toimii myös TÄYSIN OMALLA VASTUULLA !

- Sen sijaan alle 18v kilpailijan kilpailun aikaisella huoltajalla moinen lisenssi tulee olla -> juridiset syyt

Kuinkas sellaisissa tapauksissa menetellään, kun joissain kilpailuissa on ns. "suljettu varikko", joissa on pääsy varikolle evätty muilta, kuin lisenssin omaavilta?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #5 : 19.12.04 - klo: 11.19 »
Lainaus käyttäjältä: "TTKoo"
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
http://www.akk-motorsport.fi/6572.html


Lisäksi huomioitavaa ensi vuonna !

Huoltaja/mekaanikkolisenssi
- JOS kilpailija on täyttänyt 18v, hänellä ei tarvitse olla huoltajaa/mekaanikkoa, jolla on lisenssi, vaan ko. huoltajan/mekaanikon työskentely menee ko. kilpailijan piikkiin !! Tällöin ko. henkilö toimii myös TÄYSIN OMALLA VASTUULLA !

- Sen sijaan alle 18v kilpailijan kilpailun aikaisella huoltajalla moinen lisenssi tulee olla -> juridiset syyt


Kuinkas sellaisissa tapauksissa menetellään, kun joissain kilpailuissa on ns. "suljettu varikko", joissa on pääsy varikolle evätty muilta, kuin lisenssin omaavilta?


Suljettu varikko ? Tietääkseni ainoa "suljettu varikko" on sama asia kuin ns. "ratavarikko" eli "pit lane"... ja siinä toimitaan juuri niin kuin yllä olen kertonut.

Tietääkseni missään ei ole varsinainen "huoltovarikko/mekkivarikko" suljettu "?" Jos näin on, niin silloin se on kilpailun järjestäjän oma lisäys, johon heillä lienee oikeus... Onkos jossain ollut tälläistä ?

Poissa JaniA

  • Jäsen
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #6 : 19.12.04 - klo: 12.09 »
Onkos nyt sitten niin että lisenssitön mekkari saa toimia myös sijaisnostajana?
HeiUA

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #7 : 19.12.04 - klo: 12.37 »
Lainaus käyttäjältä: "JaniA"
Onkos nyt sitten niin että lisenssitön mekkari saa toimia myös sijaisnostajana?


Ei saa toimia. Kyllä kilpailijalla itsellään on tuo nostovelvoite olemassa. Ja erittäin painavista syistä johtuen kilpailun johtaja voi antaa "vapautuksen" tms... ( oman auton "korjaaminen tms." ei ole sama kuin erittäin painavat syyt ) tosin kilpailun johtaja tämän vapautuksen/sijaisuuden päättää viime kädessä .....


*****
Lisenssitön mekkari voi toimia nostajana -> Kilpailuissa joissa mekaanikko toimii saman aikaisesti myös nostajana kun kilpailija kilpailee (onkos tälläisiä polttiskisoja vielä?). Silloin moinen toiminta on sallittua ja edelleenkin TÄYSIN OMALLA VASTUULLA (vahingon sattuessa, jos niin käy) ja "tupeksimiset" ko. kilpailijan piikkiin kenen mekaanikkona toimii. Ja edelleenkin mikäli kyseessä on yli 18v kilpailija !

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
Re: lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #8 : 19.12.04 - klo: 14.33 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"

Tietääkseni missään ei ole varsinainen "huoltovarikko/mekkivarikko" suljettu "?" Jos näin on, niin silloin se on kilpailun järjestäjän oma lisäys, johon heillä lienee oikeus... Onkos jossain ollut tälläistä ?

Kiitos, asia selvä!
Ilmeisesti tuo "hämärä muistikuvani" perustuu juuri tuollaiseen tapaukseen!
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa tux10

  • Veteraani
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #9 : 19.12.04 - klo: 14.37 »
Jos kilpailija on alle 18, silloin hänellä on se oma huoltaja oltava...
Voiko tämä huoltaja toimia kilpalijan sijasta nostajana, vai pitääkö silloinki kilpailijan mennä itse nostamaan?
THE Car - OS - Savöx - Sanwa

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #10 : 19.12.04 - klo: 14.58 »
Lainaus käyttäjältä: "tux10"
Jos kilpailija on alle 18, silloin hänellä on se oma huoltaja oltava...
Voiko tämä huoltaja toimia kilpalijan sijasta nostajana, vai pitääkö silloinki kilpailijan mennä itse nostamaan?


Pääsääntöisesti tulee kilpailijan olla itse nostamassa. Mutta kilpailun johtajan luvalla tästä tietenkin voidaan poiketa, syystä tai toisesta...

Poissa JaniA

  • Jäsen
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #11 : 19.12.04 - klo: 15.30 »
Lainaus käyttäjältä: "Tumppi"
Lainaus käyttäjältä: "JaniA"
Onkos nyt sitten niin että lisenssitön mekkari saa toimia myös sijaisnostajana?


Ei saa toimia. Kyllä kilpailijalla itsellään on tuo nostovelvoite olemassa. Ja erittäin painavista syistä johtuen kilpailun johtaja voi antaa "vapautuksen" tms... ( oman auton "korjaaminen tms." ei ole sama kuin erittäin painavat syyt ) tosin kilpailun johtaja tämän vapautuksen/sijaisuuden päättää viime kädessä .....


*****
Lisenssitön mekkari voi toimia nostajana -> Kilpailuissa joissa mekaanikko toimii saman aikaisesti myös nostajana kun kilpailija kilpailee (onkos tälläisiä polttiskisoja vielä?). Silloin moinen toiminta on sallittua ja edelleenkin TÄYSIN OMALLA VASTUULLA (vahingon sattuessa, jos niin käy) ja "tupeksimiset" ko. kilpailijan piikkiin kenen mekaanikkona toimii. Ja edelleenkin mikäli kyseessä on yli 18v kilpailija !

OK,itselläni oli vaan sellanen harhakuva että tämä sijaisnostajan käyttäminen olisi ollut aivan "laillista" puuhaa.Meinaan kun viimekesänä M-8 kisoissa varikolla kierteli,kaarteli ja kuunteli juttuja,niin uskaltaisin sanoa että ainakin kerran joka kisassa kuului lause"Kun pitäis tehdä sitä ja tätä ja mennä vielä nostamaankin....Voisko "joku"mennä mun puolesta..."Tästä tämä harhaluulo.Että omasta miesestäni tätä kuitenkin tapahtuu oli sitten luvallista tai ei.Mitä mieltä muut on?Tämä oli siis vain OMA mielipiteen ja voin olla väärässä ja rankasti.
HeiUA

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #12 : 19.12.04 - klo: 17.36 »
Juu, kyllä tuota tapahtuu M8 kisoissa ja paljon. Itsekin tunnustan syyllistyvän siihen yleensä joka kisassa, että mekkaaja nostaa mun puolesta..

Luulin myös että tuo on täysin luvallista. Kuuluttajan suustakin on joskus tullut kun nostajia puuttuu, että jos ei itse pääse nostamaan on hoidettava joku muu suorittamaan ko velvollisuus.

Poissa SLem

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #13 : 19.12.04 - klo: 23.10 »
Omalta kannaltani pelkästään hyvä asia. Ei tarvi enää miettiä, löytyykö paikalta mekkaajaa, kun voi ottaa lisenssittömän kaverin mukaan ilman, että tarvii "pelätä", tuleeko jotain sanomista tms. Luulisi, että myös "sijaisnostajan" tarve vähenee. Kun voi olla lisenssitön kaveri mekkaamassa, niin silloin ainakin itse vapautuu nostohommiin. Ellei sitten ole niitä "erittäin painavia syitä".

Poissa mza2

  • Tiim Lahti
    • Profiili
lisenssi
« Vastaus #14 : 20.12.04 - klo: 13.44 »
Sellaista vaan että kelpaako houltajaksi täysi ikäinen kisakaveri jolla on kilpailija lisenssi? tai ainakin viime vuonna sai olla jos sääntöjä oikein tulkitsin
TAMIYA TRF416X Racing Factory

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
Re: lisenssi
« Vastaus #15 : 20.12.04 - klo: 14.06 »
Lainaus käyttäjältä: "mza2"
Sellaista vaan että kelpaako houltajaksi täysi ikäinen kisakaveri jolla on kilpailija lisenssi? tai ainakin viime vuonna sai olla jos sääntöjä oikein tulkitsin


Kyllä kelpaa.

Poissa JQ

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • JQ Products
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #16 : 20.12.04 - klo: 14.08 »
Jos M-8:ssa ei saisi olla sijaisnostajia ei tarvii ajaa, koska silloin ei ole joko nostajia tai mekaanikkoa.
JQRacing - Alphaform - REDS - AKA - Savöx - LRP - GHEA - Maugrafix - neo-buggy.net

Poissa Sinervo

  • Veteraani
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #17 : 20.12.04 - klo: 14.29 »
Siis ymmärsinkö nyt oikein et esim, mun isä ei saa tulla mun mukaan kisoihi kun sil ei oo lisenssii?

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #18 : 20.12.04 - klo: 14.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Sinervo"
Siis ymmärsinkö nyt oikein et esim, mun isä ei saa tulla mun mukaan kisoihi kun sil ei oo lisenssii?


Saa tulla ja hän voi aivan vapaasti toimia "oheisvarikolla" ja autoasi huoltaa ja korjata jne...

Tarkasti ottaen hänellä ei ole asiaa rata-alueelle, eikä hänellä ole ns. "puheoikeutta" mahdollisissa "kilpailutilanteiden tms." aiheuttamissa jälkitilanteissa.

Senpä vuoksi alle 18v kilpailijalla, tulee olla kilpailun aikainen "huoltaja", joka ottaa vastuun ko. kilpailijasta. Tällä henkilöllä pitää olla esim. mekaanikko/huoltajalisenssi. (tämän henkilön tulee olla siis lisenssin omaava ja 18v täyttänyt, esim. toinen kilpailija, kerhon vetäjä, tms...)

http://www.akk-motorsport.fi/lisenssit/lisenssityypit/
6. HUOLTAJA / MEKAANIKKOLISENSSI (kaikki lajit)

Kaikilla alle 18-vuotiailla kilpailija- tai harrastajalisenssin haltijoilla täytyy olla vähintään 18 vuotta täyttänyt huoltaja. Huoltajalisenssinä käy myös AKK:n voimassaoleva ohjaaja-, harrastaja tai henkilökohtainen ilmoittajalisenssi.
Kaikissa lajeissa esim. mekaanikkona toimiva henkilö voi hankkia huoltaja/mekaanikkolisenssin. Huoltajalisenssin tapaturmavakuutus on voimassa, vaikka huollettava ei olisikaan alle 18-vuotias harrastaja/kilpailija.

**
Selvyyden vuoksi :Tässä sanalla "huoltaja" ei tarkoiteta kilpailijan juridista huoltajaa, joka yleisimmin on isä tai äiti !
**

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #19 : 20.12.04 - klo: 14.58 »
Lainaus käyttäjältä: "JQ"
Jos M-8:ssa ei saisi olla sijaisnostajia ei tarvii ajaa, koska silloin ei ole joko nostajia tai mekaanikkoa.


Sijaisnostajat on ihan  hyvä asia. Mutta ei toimi, mikäli varikolta vain "huikitaan" jollekin, että mene nostamaan mun puolesta... Nostotoiminnan laiminlyönneistä kun on omat sanktiot. Jos niitä halutaan käyttää niin aika äkkiä porukka varmaan oppisi huolehtimaan omista nostovuoroistaan.

Olisiko sitten hyvä, jos kilpailuun ilmoittautuessa heti kertoisi kilpailun johdolle, että kaveri X nostelee mun  puolesta ja tämä kirjattaisiin ylös ?

Kilpailun toiminnan kannalta olisi hyvä, että niitä nostajia ei tarvitsisi huudella ja odotella, silloin se päivä menee luokassa kuin luokassa kaikkein jouhevammin läpi.

Poissa Jani Lindqvist

  • Veteraani
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #20 : 20.12.04 - klo: 17.03 »
Mitä kilpailun johto tekee sillä tiedolla? Eikö pääasia ole, että siellä on se nostaja, jonka kilpailija on mahdollisesti hankkinut tuuraamaan itseään, jos ei itse kerkeä? Jos näin ei ole, niin yleensä siitä on annettu joku rangaistus, esim. parhaan alkuerätuloksen hylkääminen.
Näin ainakin M8:ssa.

Vai onko kysymys jälleen siitä, ettei lisenssittömällä henkilöllä ole oikeutta rata-alueelle?

Poissa JaniA

  • Jäsen
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #21 : 20.12.04 - klo: 18.57 »
Todennäköisesti tällä mekaanikon lisenssipakon poistamisella on ajateltu vain kilpailijoiden parasta,ja sääntö onkin ihan hyvä.Mutta viilataampa hieman pilkkua...
Tumppia lainaten:Tarkasti ottaen hänellä ei ole asiaa rata-alueelle, eikä...
Ajatelkaapa asiaa käytännössä!Lisenssitön mekaanikko ei saa juosta hakemaan radalta sammunutta autoa ja miten tällänen pari(kuski/mekaanikko) toimii nousufinaalien lähtötilanteessa?
HeiUA

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #22 : 20.12.04 - klo: 19.15 »
Lainaus käyttäjältä: "JaniA"
Todennäköisesti tällä mekaanikon lisenssipakon poistamisella on ajateltu vain kilpailijoiden parasta,ja sääntö onkin ihan hyvä.Mutta viilataampa hieman pilkkua...
Tumppia lainaten:Tarkasti ottaen hänellä ei ole asiaa rata-alueelle, eikä...
Ajatelkaapa asiaa käytännössä!Lisenssitön mekaanikko ei saa juosta hakemaan radalta sammunutta autoa ja miten tällänen pari(kuski/mekaanikko) toimii nousufinaalien lähtötilanteessa?


Ethän sekoita eri asioita toisistaan ....

Jos kilpailija on 18v, hänen mekaanikolla ei tarvitse olla lisenssiä, vaan hän toimii siellä ko. kilpailijan "piikkiin" omalla vastuulla.

Tuo asia minkä olit lainannut tuohon, koski eri asiakokonaisuutta ! Siinä pappa saa ihan vapaasti tulla kilpailupaikalle, mutta hänellä ei ole oikeutta mennä radalle juoksemaan sitä autoa hakemaan, koska hänen "kilpailijansa" on alle 18v, jonka mekaanikolla siis tuo lisenssi pitää olla ! kuten edellä on kerrottu...

Poissa Tumppi

  • Veteraani
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #23 : 20.12.04 - klo: 19.20 »
Lainaus käyttäjältä: "Jani Lindqvist"
Mitä kilpailun johto tekee sillä tiedolla? Eikö pääasia ole, että siellä on se nostaja, jonka kilpailija on mahdollisesti hankkinut tuuraamaan itseään, jos ei itse kerkeä? Jos näin ei ole, niin yleensä siitä on annettu joku rangaistus, esim. parhaan alkuerätuloksen hylkääminen.
Näin ainakin M8:ssa.

Vai onko kysymys jälleen siitä, ettei lisenssittömällä henkilöllä ole oikeutta rata-alueelle?


Entäs jos sijaisnostaja kesken kaiken nostaa kytkintä ja lähtee kahville ? Mistäs kilpailun johto tietää kenenkä "piikkiin" se nosto silloin menee, jos sitä ei ole kerrottu ? ... tietenkin nimenhuuto voisi olla paikalla, tms.. mutta se taas vie sitä ylimääräistä aikaa...

Jälkimmäisestä ei ole kyse. Kunhan muistetaan, että lisenssitön mekaanikko/sijaisnostaja on nimen omaan 18v täyttäneen kilpailijan !

Alle 18v kilpailijalla ei voi olla lisenssitöntä mekaanikkoa/sijaisnostajaa !
- yritetään muistetaan koko ajan nämä rajat, niin tiedetään mistä puhutaan

Poissa JaniA

  • Jäsen
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #24 : 20.12.04 - klo: 19.34 »
Kiitos oikaisusta,radalla saa siis toikkaroida lisenssitön torilta haettu tankkaaja kunhanvaan kuski on +18v. :wink:
HeiUA

Poissa uni

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
    • Team Entiset Kuskit @ Facebook
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #25 : 20.12.04 - klo: 19.54 »
Lainaus käyttäjältä: "JaniA"
Kiitos oikaisusta,radalla saa siis toikkaroida lisenssitön torilta haettu tankkaaja kunhanvaan kuski on +18v. :wink:


...joka ei tosin poista sitä tosiseikkaa että tämän torilta haetun tankkaajan toilailut menee kisaajan piikkiin?  :)
Jouko "Uni" Näätänen
Team Entiset Kuskit

Poissa JaniA

  • Jäsen
    • Profiili
lisenssiasiaa -> 2005
« Vastaus #26 : 20.12.04 - klo: 20.08 »
Aivan...
...ja se olikin vähän niinku vitsi :wink:
HeiUA