Toinen kysymys akkujen purkamiseen liittyen: Onko latureissa olevasta purkutoiminnosta (kaikki kennot puretaan sarjassa) hyötyä NiMH akkujen kanssa, vai pitäisikö akku purkaa kennokohtaisesti? Jostain luin, että kennojen epätasapainon voi tasata hitaalla pitkällä ylilatauksella eli käytännössä esim. 4000mAh akku ja lataus 200mA 30h ajan "tyhmällä" perus laturilla (ei delttapeak). Onko tästä oikeasti hyötyä akun kestoiän kannalta?
Laturilla purkamisesta on sen verran hyötyä, että saat sillä purettua vähän virtaa pois ennen tasapurkua, jos käytät hidasta tasapurkulevyä tai jotain Novak Smart Trayn tyyppistä hidasta laitetta. Varsinkin jos tarkoituksena on laturipurun jälkeen vielä tasapurkaa, kannattaa käyttää korkeata katkaisujännitettä esim. 1,1 v/kenno. Tällöin purku katkeaa ennen kuin osa kennoista on aivan liian tyhjiä. Ongelma sarjassa purkamisessa on järjestään se, että yksi kennoista menee ainakin kisa-akuissa takuulla nollaan purettaessa esim. 0,9v/kenno, joka muuten olisi hyvä katkaisujännite. Laturilla purkaminen on parempi kuin ei mitään, mutta jos haluat pitää akuista parempaa huolta ja ne on kasattu side by side tyyliin, niin suosittelen vahvasti tasapurkamista.
En ole koskaan aikasemmin törmännyt teoriaan, että hitaasti ylilataamalla voi tasata akut. Sehän tuossa oli idea? NiMh akkujen kanssa ei kannata käyttää trickle chargea (ylläpitolataus), ilmeisesti heikentää akkujen virranantokykyä. Voisin siis kuvitella, että hitaalla ylilataamisella olisi haitallisia vaikutuksia akulle. En suosittele kokeilemaan. Tietysti, jos lähde on varma asiasta niin mikäs siinä