Moi kaikki,
Tervetuloa!
Kesällä järjestetään neljän osakilpailun Finnish Open 2016 harjoituskilpailusarja seuraavilla paikkakunnilla.
Kilpailupäivät ja paikat:Turku 21.5.2016 (Varapäivä otettiin käyttöön seuran omien monien päällekkäisyyksien takia.)
Vantaa 10.7.2016 (SUNNUNTAI)
Nokia 24.7.2016 (SUNNUNTAI) kuitenkin sama viikonloppu kuin aiemmin Vaasan kisa
Vaasa 17.9.2016
Sarjan yhteyshenkilö:Kai Jämsä (RC10 Jämsä) kai.jamsa @ luukku.com
Säännöt:Kilpailulisenssiä ei vaadita, koska kyseessä on harjoituskilpailusarja.
Kilpailijan on hyvä kuulua johonkin AKK:n jäsenseuraan.
M8-luokkaKuten viralliset M8 SM-sarjasäännöt, seuraavin poikkeuksin (mukaanlukien ajoformaatti).
- Pakoputkessa ei vaadita ns. Efra leimaa/nro, mutta putken on oltava vähintään kaksikammioinen.
- Kokoluokkaa .21 (3,5cc) suuremmat ensiasennusmoottorit sallittu (RTR).
- M8 tyyppisiin autoihin tarkoitetut bensiinimoottorit sallittu.
- Ei teknistä kymppiä missään vaiheessa.
M8 SM-sarjasäännöt löytyvät
https://drive.google.com/file/d/0BxfOE8DerUqfRlliVzdQeHRiaU0/view?usp=sharingM8e-luokka- M8e-luokka on tarkoitettu nelivetoisille 1/8-mittakaavan Buggy-tyyppisille sähköautoille.
- Autojen tulee vähintäänkin perustua tätä tarkoitusta varten valmistettuun yleisesti saatavilla olevaan autosarjaan.
- Autot voivat olla alunperin polttomoottorikäyttöisiä autoja, jotka ovat muutettu sähkökäyttöisiksi omavalmiste- ja/tai teollisilla komponenteilla.
- Ei teknistä kymppiä missään vaiheessa.
- Ajoformaatti saattaa poiketa SM-sarjan yhteydessä ajettavasta M8e-luokan kilpailusta.
M8e (SM)-sarjasäännöt löytyvät
https://drive.google.com/open?id=0BxfOE8DerUqfMVZzZTdtS1BQdGcM8e luokan akku:- Akut (tai akku) tulevat olla kovakuorisia LiPo- tai LiHV-akkuja, joiden yhteenlaskettu maksimijännite ladattuna
(4S) on 16.8 volttia (V), autoon asennettuna.
- Akkuja voi olla myös useampi (esim. 2S + 2S) mutta niiden tulee olla saman valmistajan samaa mallia sallitun maksimijännitteiden mukaan ja maksimi summajännite ladattuna on 16,8V.
- 3S-akut ovat myös sallittuja. 3S akun maksimijännite ladattuna on 12,6V.
- Maksimilatausvirta valmistajan suosituksien mukaan eli esim. 1C, joka tarkoittaa 5000mAh akulla 5A latausvirtaa.
- Akkujen lataus tapahtuu suojapussissa!
- LiHV-akkuja voi käyttää, mutta nekin voidaan ladata maksimissaan 4,2V/kenno kuten LiPo-akutkin.
(4S tarkoittaa neljä kennoa sarjassa. 2S tarkoittaa kaksi kennoa sarjassa.)
M8e -luokan moottori:- Vapaa 1/8 luokkaan tarkoitettu sähkötoiminen moottori tai jokin vastaavankaltainen. Polttomoottorit, kaasuturbiinit ja polttokennot on kielletty!
Transponder:Kilpailuja varten autossa pitää olla kilpailujärjestäjän ilmoituksen mukainen tai yhteensopiva transponderi. Transponderin toiminnasta vastaa kilpailija ellei selkeästi pystytä osoittamaan että toimimattomuus johtuu kilpailujärjestäjän huolimattomuudesta tai ajanottolaitteiston viasta. (vrt. usealla kilpailijalla toimimattomia pondereita). Useimmin käytetty transponderi on RC4 hybridi-mallinen.
Kilpailijanumero:- Kilpailut ajetaan kiinteillä numeroilla. Tämä on ilmoitettava kilpailukutsussa.
- Jokaiseen kilpailuun määritellään kilpailijalle oma numero. Ei tarvitse varata numeroa etukäteen. Numerosta selviää saman erän kuljettajat. 1-10, 11-20, ... Finaaleja varten ei vaihdeta numeroita.
M8 ja M8e nostamisesta:Nostajana voi toimia siitä vuodesta lähtien, jolloin kilpailija täyttää 15-vuotta.
Päivän kulku ja ajoformaatit:Aamulla tullessa kisapaikalle Eräharjoitus on ryhmitelty kuljettajien silloisen kokonaistulostaulukon mukaisten sijoituksien mukaan. Hitaat kaverit ovat ensimmäisessä erässä nopeat seuraavissa. Sähköautot ovat ensimmäisissä erissä ja polttomoottoriautot jälkimmäisissä. Ensimmäisessä kisassa eräharjoitusryhmitys voidaan katsoa viime vuoden kokonaissijoituksen mukaan. Erät tulevat reseedin avulla kuntoon jo toisessa eräharjoituksessa.
Ensimmäinen eräharjoitus (7min)-vapaaehtoinen nostotoiminta. Nostamista ei ole kuitenkaan kielletty.
Toinen eräharjoitus (7min)-nostajat paikalla
-ajetaan kolmen kierroksen tulosta reseedinä alkuerää varten. Reseed lasketaan kolmen kierroksen pienimpänä summana.
AjajakokousAjajakokouksessa kerrotaan miten sähköautot ja polttomoottoriautot ajavat lopun päivän. Kerrotaan muut tärkeät asiat ja esitellään kilpailun järjestäjän henkilöstö. Alkuerälistat laitetaan esille. Ne, jotka eivät saa reseediä ajettua, laitetaan hitaimpiin eriin eräharjoituksen listojen perusteella.
SÄHKÖKASIT -ajoformaattiAlkuerät 3kpl 5min erillä, joissa aluksi max. 3min lämmittelyaika. Tulokset lasketaan 2/3 mukaisesti pistein. Alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan. Alkuerissä lähdetään lentävällä lähdöllä omaan tahtiin kuten on totuttu polttomoottoriautojen alkuerissä. Halutessaan voi lämmittelyn aikana käydä varikolla.
Ensimmäiselle Alkueräkierrokselle lähdetään Reseedin osoittamassa järjestyksessä. max. 10 nopeinta viimeiseen erään ja hitaammat aiempiin eriin aina max. 10 kilpailijaa kerrallaan.
Seuraavat kaksi alkueräkierrosta lähdetään samoissa erissä kuin ensimmäinenkin alkueräkierros.
Finaalit 3 kertaisina, joista tulokset lasketaan 2/3 mukaisesti.
Kilpailijat järjestetään finaaleihin alkuerien kokonaistulosten (pisteiden) mukaisesti. 10 nopeinta A-finaaliin, seuraavat 10 B-finaaliin jne. B ja C -finaalien ajajamääriä voidaan tasoittaa yrittäen saada mielekkäät finaalit. Finaaleissa ajetaan mies-miestä vastaan. Lähdetään ruudukosta. Aluksi max. 3min lämmittelyaika.
POLTTOMOOTTORIAUTOT -ajoformaattiAlkuerät 3kpl, joista tulokset lasketaan 2/3 mukaisesti. Alkuerissä ajetaan vain kelloa vastaan. Lähdetään kuten polttomoottoriautoilla aina ennenkin - 3min lämmittely, jossa vapaaehtoinen tankkaus 1min kohdalla - 5min ajoa lentävällä lähdöllä omaan tahtiin.
Ensimmäiselle Alkueräkierrokselle lähdetään Reseedin osoittamassa järjestyksessä. max. 12 nopeinta viimeiseen erään ja siten hitaammat aiempiin eriin aina max. 12 kilpailijaa kerrallaan.
Toinen ja kolmas alkueräkierros ajetaan samoissa erissä kuin ensimmäinenkin.
FinaalitAjajat järjestetään finaaleihin alkuerätulosten pisteiden mukaisesti ja tasapisteissä tuloksen perusteella (nopeampi tulos on useampi kierros ja vähemmän sekunteja)
Ajetaan A,B,C,... -finaalit 45min pituisina. Finaaleissa on max. 12 kilpailijaa/finaali. Ajajamääriä voidaan tasoittaa, jotta saadaan mielekkäät finaalit.
Poikkeukset ajoformaattiin:-huonojen sääolojen tai muiden kilpailua viivästyttävien syiden takia alkuerät voidaan ajaa 1/2 pistein tai 1/1 pistein.
-jos kilpailu joudutaan keskeyttämään, niin lopputulokset lasketaan sen hetkisten kokonaistulosten mukaan. Esim. alkuerien 2/3 mukaisesti tai finaalien lähtöjärjestyksen mukaisesti.
Kilpailut aloitetaan eräharjoittelulla aamulla klo 9 ja pyritään lopettamaan viimeistään klo 20. Alkueräkierrokseen kuluva aika on 1 tunti tai 1 tunti 10 minuuttia välillä. Finaaleita ennen on kuitenkin aina pieni tauko, jotta saadaan tulokset selville ja sähköautoille 1 tunnin latausaika edellisestä erästä.
Muut ohjeet:Edeltävän sähköerän aikana ei käynnistellä/lämmitetä polttomoottoria ajajakorokkeen alla. Nitrojen eriä varten auto käynnistetään ilmoitetulla käynnistysalueella ja tullaan ajajakorokkeen alle vasta 3min lämmittelyyn. Moottorin säätäminen ja lämmittäminen käynnistelyalueella päivän mittaan on aivan normaalia kisapäivän toimintaa. Sitä ei ole tarvetta rajoittaa. Ei ole toivottavaa käyttää moottoria varikkoalueella.
Palkintojen jakoM8 -osakilpailuPalkitaan muistopalkinnoin 3 parasta joka finaalista.
M8e -osakilpailuPalkitaan muistopalkinnoin 3 parasta joka finaalista.
KannustuspalkinnotMolemmissa luokissa palkitaan muistopalkinnoin 1-2 kpl "paras oman tasonsa ylittäminen".
SarjapalkinnotMolemmista sarjoista palkitaan muistopalkinnoin 10 parasta.
Sarjapisteisiin huomioidaan 3 parasta tulosta (3/4 laskentatapa), tasapisteissä parempi sijoitus ratkaisee.
Tuomarit ja kilpailun johto:Finaaleissa tuomari on pakollinen. Alkuerissä tuomarointi on kilpailun järjestäjän päätettävissä.
Toivottavaa on että kilpailunjohtaja ei ole kilpailija osakilpailussa.
Osallistumismaksut:Maksimissaan 20 eur
Kilpailuorganisaatio on minimissään:Kilpailunjohtaja,
Ajanotto,
Tuomari(t),
juoksupoika,
Ratamestari voi olla samalla myös kilpailun johtaja.
Kysymykset ja kommentit voi laittaa vaikkapa YV:llä tai sähköpostilla. Osoite on viestin yläosassa.t. Kai Jämsä
Tällä kaudella Finnish Open sarjaa on tukemassa:EDIT: Korjattu päivämääriä, niin että osuvat paremmin viikonlopulle.
Lisätty Turun päivämäärä.
EDIT2: Vantaan kisa siirtyy viikolla eteenpäin ja on sunnuntaipäivä. (15.2.2016)
EDIT3: Nokian kisa poistettu.
EDIT4: Turun kisan päivämäärä muutettu (24.3.2016)
EDIT5: Nokian kisa lisätty takaisin listaan. Järjestelyt varmistuivat. (19.4.2016)
EDIT6: Sarjasäännöt ja ohjelma päivitetty (2.5.2016)
EDIT7: Päivitetty nostajan ikä ja maininta kuulumisesta AKK:n jäsenseuraan. Jäsennelty tekstiä. (12.5.2016)
EDIT8: Päivitetty tekstiä kilpailunumerot -kohtaan. Lisätty tekstiä käynnistysalueeseen liittyen (17.5.2016)
EDIT9: Semifinaali poistettu nitroformaatista. Muutettu alkueräkierroksen aikaväliä. Päivitetty erien maksimi kilpailijamääriä. Päivitetty finaalien maksimi kilpailijamäriä. Päivitetty kilpailunumerointia. (19.5.2016)
EDIT10: Reseed tarkennus. (20.5.2016)
EDIT11: Lisätty Kymppi-Katon mainoslogo viestiin (23.6.2016)
EDIT12: Muutettu numerointiohjetta. (5.7.2016)
EDIT13: Nokian kisa siirretty Vaasan kisaviikonlopun kohdalle (6.7.2016)
EDIT14: Vaasan uusi kisapäivämäärä (29.7.2016)