Kirjoittaja Aihe: Pieni vertailu  (Luettu 3235 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa arska82

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Pieni vertailu
« : 14.03.04 - klo: 20.24 »
Eli se ikuinen kädenvääntö polttis- ja sähköautojen hintaeroista.

Otin tämän hetken suosituimpien luokkien (TS10 ja TJ10 sekä M8 ) autot hintavertailuun SUORAAN KISAAN-periaatteella, eikä hintoihin ole laskettu radioiden ja viriosien tuomaa lisähintaa. Lähteinä käytin sähkäreihin Dantomin ja Power Racingin sivuja. Polttikseen Sanderssonaan, Hobbymanin ja Hobby Peoplen sivuja.

Sähkärin hinnat:

Xray T1 Factory KIT        380€
Trinity vakiomoottori        55€
Trinity virimoottori            80€
Trinity GP3300 Vis-Extra (race) akku 65€
Trinity GP3300 Vis-Extra (team) akku 95€
Quadra Charger Plus Ni-MH digital laturi 180€
Guadrum Pro Sport nopari 139€
Korit n.45€
Yhteensä: 819-919

Polttiksen hinnat:

Hobao Hyper7 Pro-SE moottorilla 550€
Hobao starttiboksi 65€
Morgan Cool Power 25% polttoaine 4l 39€
GWS S19CLMG voimaservo 76€
Diffirasvat 27€ (kolme eri laatua)
Hehku+hehkun laturi 15€
Graupner Multilader 6e laturi 50€
Vastarin akut Sanyo 1650 6V 31€
Yhteensä: 835€

Huom!! Näillä vehkeillä pitäisi sitten pystyä kisaamaan.  8)
Why don't we see what is going on? There are not so many years to be wasted until the damage is done and the beauty is gone.

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Pieni vertailu
« Vastaus #1 : 14.03.04 - klo: 20.58 »
Lainaus käyttäjältä: "arska82"
Sähkärin hinnat:

Xray T1 Factory KIT        380€
Trinity vakiomoottori        55€
Trinity virimoottori            80€
Trinity GP3300 Vis-Extra (race) akku 65€
Trinity GP3300 Vis-Extra (team) akku 95€
Quadra Charger Plus Ni-MH digital laturi 180€
Guadrum Pro Sport nopari 139€
Korit n.45€
Yhteensä: 819-919

Enemmän huumorimielessä, mutta silti paikkansa pitäen - vertailukohta käytetyillä tarvikkeilla:

Käytetty Asso TC3 120,-
Käytetty vakiomoottori 25,-
Käytetty 3000-3300 akku 30,-
Käytetty laturi 60,-
Käytetty nopari 75,-
Juniorin maalaama elämäsi kori (uusi) 35,-
Yhteensä: 345,-

Näillä vehkeillä pystyy kisaamaan. Jos tämän paketin antaa 12-vuotiaan Christer Anderssonin käyttöön, hän ajaa sillä 100%-varmuudella NM-kisassa A-finaaliin, ja noin 95%-varmuudella voittaa sen.

Jutun message on siis, että kalusto ei tee kenestäkään hyvää, vaan ajotaito.

Varsinaiseen asiaan, sähkö vs. polttis en ota kantaa.

Poissa arska82

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Pieni vertailu
« Vastaus #2 : 14.03.04 - klo: 22.44 »
Mietinkin tuossa noita käytettyjen autojen hintaeroja. Käytetyn (hyvän) kisasähkispaketin saa 250-400€, kun taas käytetystä (hyvästä) kisapolttispaketista joutuu pulittamaan 400-650€?! Mutta mistä tämä johtuu. Onko sähkispuolen kehitys niin nopeaa vai polttispuolen kehitys hidasta?! 8)

Ja siinä VesaK olet oikeessa. Kyllä kuski sen ajamisen hoitaa, ei auto...
Why don't we see what is going on? There are not so many years to be wasted until the damage is done and the beauty is gone.

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Pieni vertailu
« Vastaus #3 : 15.03.04 - klo: 08.50 »
Vertailu ei ole kovinkaan järkevää, koska molemmista listoista puuttuu välttämättömiä osia jonkun verran. Sähköstä puuttuu mm. servo ja renkaat. Milenkiintoinen valinta on myöskin ottaa samalle viivalle sähkötouring ja polttiskrossari. Eikähän parempi valinta olisi polttistouring, jolloin auto/moottori-paketin hinta taitaa pompsahtaa noin 100 Euroa.

Poissa Toke

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Pieni vertailu
« Vastaus #4 : 15.03.04 - klo: 11.13 »
Vertailun voisi tehdä sähkö- ja polttistourinkien sekä sähkö- ja polttiskrossarien välillä. Laturi ja radiot jätettäisiin pois paketista, muuten mukana olisi kaikki laitteet. Lisäksi sähkiksien kisapaketissa voisi olla kolme akkua ja kaksi moottoria, tällä paketilla kilpaileminen jo jotenkin onnistuu.

Paljonko kullekin paketille tulisi hintaa?

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Pieni vertailu
« Vastaus #5 : 15.03.04 - klo: 14.05 »
Ihan miteen vaan vertailette niin polttis crossi on halvempaa kisa puhaa kuin mikä tahansa sähkö rc kisa puuhailu. Se on kyllä totta että millä tasolla kisaillaan, eihän kukaan tuo semmoista polttis moottoria kisapaikalle missä on narustartteri!!!!! Kyllä normaali olosuhteissa niin kyllä tuo polttis on halvempaa. Pienoismalli lehti teki muistaakseni vertailun vuosia sitten aiheesta.
Jerzi

Poissa Pekka V

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/virtpe/
Pieni vertailu
« Vastaus #6 : 16.03.04 - klo: 13.32 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar"
Ihan miteen vaan vertailette niin polttis crossi on halvempaa kisa puhaa kuin mikä tahansa sähkö rc kisa puuhailu. Se on kyllä totta että millä tasolla kisaillaan, eihän kukaan tuo semmoista polttis moottoria kisapaikalle missä on narustartteri!!!!! Kyllä normaali olosuhteissa niin kyllä tuo polttis on halvempaa. Pienoismalli lehti teki muistaakseni vertailun vuosia sitten aiheesta.
Jerzi
Taitaa olla Jerzi taas oikeassa. Sähköautoihin pitää vaihtaa moottoreita enemmän kuin polttis crosseihin(ainakin minun tietääkseni), mutta polttis crossien moottorit tietysti maksaa aika paljon, tai no riippuu moottorista, koska HoBaon hyper21 8port maksaa jotain 160€

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
Pieni vertailu
« Vastaus #7 : 16.03.04 - klo: 13.40 »
Eipä sähköautoonkaan moottoria tarvii usein vaihtaa, mutta moottorin hiiliä kylläkin ja kollektoria joutuu sorvaamaan. Siis jos vakavammin kisaa.
Polttiskrossi taitaa kisailussa olla halvempi kuin esim. sähkötouring ja pitää muistaa, että touringilla ajetaan ympäri vuoden toisin kuin polttiskrossilla. Sähkökrossi puolestaan pesee polttiskrossin selkeästi, varsinkin jos on jo sähköt valmiina touringin ansiosta.
Mutta suotta asiasta kinastella. Kukin ajokoon sitä luokkaa mistä tykkää. RC-autoharrastajia tässä kaikki kuitenkin ollaan.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Pekka V

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.phnet.fi/virtpe/
Pieni vertailu
« Vastaus #8 : 16.03.04 - klo: 13.43 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Eipä sähköautoonkaan moottoria tarvii usein vaihtaa, mutta moottorin hiiliä kylläkin ja kollektoria joutuu sorvaamaan. Siis jos vakavammin kisaa.
Polttiskrossi taitaa kisailussa olla halvempi kuin esim. sähkötouring ja pitää muistaa, että touringilla ajetaan ympäri vuoden toisin kuin polttiskrossilla. Sähkökrossi puolestaan pesee polttiskrossin selkeästi, varsinkin jos on jo sähköt valmiina touringin ansiosta.
Mutta suotta asiasta kinastella. Kukin ajokoon sitä luokkaa mistä tykkää. RC-autoharrastajia tässä kaikki kuitenkin ollaan.
Okei minä en nyt oikeen noista sähköautoista tiedä koska harrastan vain polttis autoja. Ja polttiksia olen harrastanut neljä kuukautta!

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Pieni vertailu
« Vastaus #9 : 16.03.04 - klo: 13.56 »
En oikein ymmärrä, mitä mieltä on yrittää verrata jonkun lajin kustannuksia jonkun toisen lajin kustannuksiin. Kun oikein tarkasti ja moneen kertaan lasketaan, niin toinen laji osoittautuu ennemmin tai myöhemmin varmasti halvemmaksi ja toinen kalliimmaksi. So what?

Entäs pesäpallo vs. jalkapallo? Jääkiekko vs. jääpallo? Lumilautailu vs. suksilla laskettelu? Mitä me niillä tiedoilla teemme?
Jos tiedon perusteella haluaa tehdä päätöksen omasta lajistaan, niin ehkäpä sitten, mutta en ole vielä kuullut kenestäkään, joka niin olisi tehnyt. Itse asiassa polttiskrossilla ja sähkö-touringilla on paljon yhteisiä harrastajia.

Polttiskrossi ja sähkötourinki ovat siis eri lajeja ja niillä on kummallakin omat erityispiirteensä. Ei ole tarpeen yrittää todistaa toista paremmaksi tai huonommaksi, vaan annetaan niiden kummankin elää omaa elämäänsä.

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Pieni vertailu
« Vastaus #10 : 16.03.04 - klo: 20.09 »
JUKKA KIRJOITTI

Sähkökrossi puolestaan pesee polttiskrossin selkeästi,

AAA jos me ajetaan vaikka 45min kisaa kuka voittaa? Ei tuolla tavalla voi kertoa asian. Minä väitän että c-8 on nopeampi kuin m-8 asvaltilla mutta ei savella. Ei näitä voi kertakaikkiaan vertailla, mutta minun mielestä niin turisti luokka on ihan per...tä. Muistan kuin se luokka tuli markkinoille voihan räkä ajattelin koska crossi oli todella mukavaa, kuinka monta crossi kisaa/ kuljettajaa on tänä vuonna???? Harmi että noin tympeä laji kuin tuo turisti on syönnyt crossi kuljettajii, harmi.
Jerzi

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Pieni vertailu
« Vastaus #11 : 16.03.04 - klo: 20.19 »
jerzirccar: Sähköturisti on syönyt mielestäni enemmän kuskeja mattoautoista kuin crossista. Ainakin mitä osallistujalistoja katselee niin suurin osa kuskeista on ex-mattoautokuskeja. Touringin suosioon vaikuttaa ainakin se, että niillä voi ajaa ympäri vuoden mikä onkin yksi turistin parhaista puolista varsinkin täällä pohjoisessa. Jos Suomessa kesäkausi kestäisi 10 kuukautta niin autona olisi todennäköisesti C-8 polttis sähkötouringin sijasta  :wink:

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Pieni vertailu
« Vastaus #12 : 16.03.04 - klo: 20.41 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar"
...mutta minun mielestä niin turisti luokka on ihan per...tä.
...Harmi että noin tympeä laji kuin tuo turisti on syönnyt crossi kuljettajii, harmi.
Jerzi

Kukaan ei kiellä olemasta mitä mieltä tahansa, mutta tyylitajun ei silti pitäisi antaa pettää.
Touring sattuu olemaan maamme ylivoimaisesti suosituin luokka tällä hetkellä. Kukaan ei ole pakottanut sen harrastajia mihinkään.

Poissa jerzirccar

  • Veteraani
    • Profiili
Pieni vertailu
« Vastaus #13 : 16.03.04 - klo: 23.00 »
Olen taas kuulluut ihan päin vastaisia kommentteja. Minkä takia sitten "huippu" kuskit eivät tykkää ajaa sitä luokkaa? Tunnen erään huipun ja hän suorastaan vihaa tuota luokkaa mutta kuin ei ole crossi kisoja niin sitten ajetaan missä on porukkaa. Olishan tuo luokka kiva jos olis enemmän sääntöjä- Tällä hetkellä suurin ero tulee akuista, moottorista einiinkään ajotaidosta/ autosta/ setupista!!!
VAI OLENKO VÄÄRÄSSÄ
Polttis crossissa asia on niin että ajotaito ja setupit on todella tärkeässä roolissa, ei niinkään moottorissa, renkaissa, polttoaineessa. Kuin 45min ajetaan finaali siinä on ihan muut mielessä kuin että kestääkös nyt minun akku finaalin loppuun tai meneekös jokin rikki. Siinä lajissa kyllä p*ska lentää ja balalaika soi. NÄIN SE VAAN ON
jERZI :D

Poissa Matias V

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Pieni vertailu
« Vastaus #14 : 16.03.04 - klo: 23.09 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar"
Olen taas kuulluut ihan päin vastaisia kommentteja. Minkä takia sitten "huippu" kuskit eivät tykkää ajaa sitä luokkaa? Tunnen erään huipun ja hän suorastaan vihaa tuota luokkaa mutta kuin ei ole crossi kisoja niin sitten ajetaan missä on porukkaa. Olishan tuo luokka kiva jos olis enemmän sääntöjä- Tällä hetkellä suurin ero tulee akuista, moottorista einiinkään ajotaidosta/ autosta/ setupista!!!
VAI OLENKO VÄÄRÄSSÄ
Polttis crossissa asia on niin että ajotaito ja setupit on todella tärkeässä roolissa, ei niinkään moottorissa, renkaissa, polttoaineessa. Kuin 45min ajetaan finaali siinä on ihan muut mielessä kuin että kestääkös nyt minun akku finaalin loppuun tai meneekös jokin rikki. Siinä lajissa kyllä p*ska lentää ja balalaika soi. NÄIN SE VAAN ON
jERZI :D


Jerzi puhui lyhyesti ja ytimekkäästi.

Tuon takia minä ajan kesällä mielummin polttiskrossia kuin touringia.
Tourinki on "pilkunviilaus" luokka, jossa ei pärjää vähääkään huonommalla kalustolla.

Krossissa taas annetaan ajaa kunhan autossa on 4 pyörää ja kokoluokka 1/8.

Jerzin kanssa samoilla linjoilla...

-M.V
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."

Poissa VesaK

  • Veteraani
    • Profiili
Pieni vertailu
« Vastaus #15 : 17.03.04 - klo: 06.42 »
Lainaus käyttäjältä: "jerzirccar"
Tällä hetkellä suurin ero tulee akuista, moottorista einiinkään ajotaidosta/ autosta/ setupista!!!
VAI OLENKO VÄÄRÄSSÄ

Täydellisen tietämättömyyden antamalla itsevarmuudella on hupaisaa uhota.

Edelleenkin kuka tahansa saa olla mitä tahansa mieltä mistä tahansa, mutta mustamaalaus ja törkeily, varsinkin väärin perustein, on asiatonta. Jonkinlaista vastuuta kirjoitustensa asiasisällöstä on tapana odottaa jokaiselta, joka tänne kirjoittaa. Näitä juttuja lukevat monet asioista tietämättömät junnut, jotka muodostavat käsityksensä niiden perusteella.

Matias, sinunkin todistuksesi kalustourheilusta ei ole ihan paikallaan. Olet kyllä satsannut riittävästi kalustoon, mutta jokseenkin väärään aikaan.

Kaluston merkitys on häviävän pieni niin kauan kun ajotaito ei ole hanskassa. Se on ihan yhtä pieni sähkö- ja polttistouringissa, kuin myös sähkö- ja polttiscrossissa.

Poissa Joona H

  • Veteraani
    • Profiili
Pieni vertailu
« Vastaus #16 : 17.03.04 - klo: 20.48 »
*forgert it*

Poissa Tatti

  • Veteraani
    • Profiili
Pieni vertailu
« Vastaus #17 : 18.03.04 - klo: 08.13 »
TJ-10 luokassa pärjää hyvin vähän heikommallakin kalustolla.. Pääsee hyvin vanhoilla renkailla, yhdellä koneella( eikä tarvi sorvata joka akun välein).

mm. Turussa kuukausi takaperin voitettiin TJ-10 B-finaali 2400nicd akuilla.

Turussa itse ajoin 40+ akkua ajetuilla renkailla, yhdellä moottorilla. Uudet renkaat olisivat auttaneet, kuin monta hyvää konetta, mutta helpoiten olisi A:han, jos olisi jättänyt muutamat virheet tekemättä, ja olisi osannut ajaa kovempaa/tasasemmin... :)