Viime kesänä ajoin krossituuppia saviradalla ratasdiffillä ja täytteenä oli 2000 wt öljy. Ihmettelin kun auto ei kääntynyt kovinkaan hyvin. Vaihdoin tilalle kuuladiffin, jo alkoi kääntyä. Ratasdiffiin palaten, Hoken kirjoittaman perusteella, voisi päätellä että ratasdiffissä oli liian ohuet täytteet, onko näin?
Ilmeisesti ohuin öljy mitä kannattaa käyttää on vähintään 8000 wt?
Saattaa pitää paikkaansa.
Toki jos ratasdiffissä on ulostulojen prikat kuluneet eikä ulostulot ole herkät ja rasvatut niin sekin voi aiheuttaa lipsumisia.
Vaikee tähänkään antaa tarkkaa vastausta ilman näkemistä mitä autossa oikeasti tapahtuu kun perä luistaa ja siis mistä tarkemmin johtuu.
Ratasdiffillä pitää ajaa eritavalla kuin kuuladiffillä varsinkin jos ratasdiffi on paksuhko.
On/off kaasusormi ei toimi vaan ratasdiffi rokottaa liiallisesta riuhtomisesta koska se ei pääse luistamaan missään tilanteessa niinkuin taas kuuladiffissä hyvin helposti käy.
Löysällä ratasdiffillä käy monesti liiallisella kaasulla niin että mutkassa kun lähdet--n kiihdyttämään ja sisärengas on keveämmin maassa kuin ulkorengas niin sisärengas lyö tyhjää... painetaan lisää kaasua ja sisärengas lyö vielä enemmän tyhjää... seistään jo täydellä kaasulla ja kun auto vihdoin suoristuu ja molemmat renkaat lähtevät painumaan maahan niin kovaa pyörivä sisärengas puree tiehen kiinni ja auto kampeaa minne lystää.
Vastaavassa tilanteessa kuuladiffi antaa periksi eikä kovaa pyörivä rengas aiheuta niin isoa riuhtaisua... tai jopa luistaa sen verran ettei riuhtomista tapahdu ollenkaan.
Siksi myös jäykempi ratasdiffi tuo monesti kiihdytykseen kovemman pidon koska yllämainittua ei pääse tapahtumaan yhtä radikaalisti vaan peräpito menetetään lähinnä tasaisemmin ja liian nopealla kaasun runnomisella.
Kaasusormeen hieman hitautta painalluksiin ja huomataankin että ratasdiffillä renkaat pureekin paremmin tiehen ja mutkasta poistutaan kovaa.
Yhtenä esimerkkinä M8 luokan EM kisat jossa rata oli liukas.
Moni kärkijätkistä käytti diffeissä jopa tuplaten paksumpia öljyjä kuin normaalisti kovempipitoisilla radoilla.
Aina jos ratasdiffeillä ajaessa joku vetävistä pyöristä pyörii selvästi muita kovempaa, saadaan aikaan ihmeellisiä lipsumisia ja hallinnan totaalisia menetyksiä kun ollaan kaasulla.