Kirjoittaja Aihe: Team Durango DESC210 2wd SC truck  (Luettu 253670 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maxxi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #540 : 03.03.14 - klo: 23.14 »
Tein nyt Volvospeden avustuksella infothreadin Tuuppidescistä. Jos jollain on lisättävää tai korjattavaa niin olkaa minuun yhteydessä tai kirjoittakaa tähän ketjuun niin korjailen viestiä.
Hobbyfactory.fi
Team Associated, ARRMA RC, Team Orion, Power HD & Avid

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #541 : 05.03.14 - klo: 23.06 »
Missäs kohdassa porukalla on ohjauslinkit kiinni siinä ackerman levyssä vai mikä se nyt onkaan? ite ajellu onnellisena linkit takimmaisissa reijissä, tänään siirsin sit keskelle ja lopuks eteen. Tuntui paranevan, oli helmpompaa ajaa mutkat pyöreämmin. Ehkä ei lähteny kääntyy yhtä terävästi. Ei vaan ollu aikaa muuttaa sitä takaisin ja varmistaa tämä tuntuma.. mutta miten tuon pitäisi vaikuttaa ajettavuuteen, kääntyvyyteen jne.

Ote RC-raamatusta

EFFECTS OF ACKERMANN ADJUSTMENT
CHARACTERISTICS
Etureijät
• Smoothens out steering response
• Car reacts smoothly
• Better suited to smooth flowing tracks with
high speed corners

Takareijät
• Quickens initial steering response • Car reacts faster to steering input • Better suited to small, tight tracks

Vastaava ihmeparantuminen koettu tänään ensin Tiksin liukkaalla ja sitten kaatopidotetulla harkkaradalla. Linkit ackermanlevyllä keskeltä eteen, niin ylikääntyvä vikuri kesyyntyi ihan hallittavaksi.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #542 : 09.03.14 - klo: 00.16 »
Turun sc winter cup osakilpailussa todistettu aikaisemmin väittämäni ratasdiffin jäykkyyden vaikutus pitoon.

Voittoautossa 1.000.000 öljy... joskin hieman vajaa ettei ihan suoraan verrattavissa pelkän luvun perusteella.
Toiseksi tultiin 200.000 öljyllä.
Kolmanneksi ajanut käytti 100.000

Itse lähdin kisaan 10.000 öljyllä kun ei kasausvaiheessa ollut jäykempääkään tarjolla.
Kisoissa vaihdoin jäykempään ja jäykempään aina nimenomaan veto ja jarrutuspidon parantumisen huomasi jo otsalla.

Jopa 10.000 öljyllä oli aivan turha edes yrittää lipsutella...

Pinta siis liukas jota oli vielä pariin kertaan liukastettu pienellä määrällä iskariöljyä.

Tikkurilan mattoradan kovalla pinnalla toimi 10.000 öljykin mutta kun mentiin liukkaalle niin ei ei ei.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #543 : 09.03.14 - klo: 10.15 »
En mä sitä tolla tarkottanu kun ihan puhtaasti oli vaan kysymys että kuka tollasilla ajelee...

Mun autossa jota Maxxi on ohjastellu parit kisat, on edessä 4x1.3 ja takana 4x1.4 männät.
Öljyt tulee olemaan nyt iskariremontin jälkeen 65 edessä ja 50 takana... Niillä lähden liikkeelle.

Jouset on ollu edessä ja takana purplet jotka saattaa muuttua kunhan testailemaan pääsen.

Mul on kans tommoset 4x1.3 ja 4x1.4 männät ja öljyjä oon paksuntanu sinne 70-80 nurkille, en oo enää ihan varma mitkä tällä hetkellä on. Voikohan männät tai iskarin rungot kulua niin että tarvii siirtyä paksumpiin öljyihin vähitellen, noillahan on ajettu -12 syksystä asti. Jokatapauksessa hyppyhjen alastuloissa oli tilanteita jos ajaa ohuemmalla öljyllä, varsinkin perä koitti pompata uudelleen ilmaan ja nyt se ei sitä enää tee. Jouset on valkoisen sarjan oranssit.

Pitääki muuten tehä virallinen setuppilappu, nyt kun kyseessä on ihan VOITTAJA setuppi!  :grin: :grin:
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #544 : 09.03.14 - klo: 10.55 »
Kuluvat kyllä
Männät eniten ja rungotkin hieman.

meritane

  • Vieras
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #545 : 09.03.14 - klo: 11.00 »
Kun täällä on monta kertaa mainittu että liukkaalle radalle jäykkä diffi niin ajatteko te myös luikkaalla ratalla takamoottoriautolla ?

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #546 : 09.03.14 - klo: 11.03 »
En mä sitä tolla tarkottanu kun ihan puhtaasti oli vaan kysymys että kuka tollasilla ajelee...

Mun autossa jota Maxxi on ohjastellu parit kisat, on edessä 4x1.3 ja takana 4x1.4 männät.
Öljyt tulee olemaan nyt iskariremontin jälkeen 65 edessä ja 50 takana... Niillä lähden liikkeelle.

Jouset on ollu edessä ja takana purplet jotka saattaa muuttua kunhan testailemaan pääsen.

Mul on kans tommoset 4x1.3 ja 4x1.4 männät ja öljyjä oon paksuntanu sinne 70-80 nurkille, en oo enää ihan varma mitkä tällä hetkellä on. Voikohan männät tai iskarin rungot kulua niin että tarvii siirtyä paksumpiin öljyihin vähitellen, noillahan on ajettu -12 syksystä asti. Jokatapauksessa hyppyhjen alastuloissa oli tilanteita jos ajaa ohuemmalla öljyllä, varsinkin perä koitti pompata uudelleen ilmaan ja nyt se ei sitä enää tee. Jouset on valkoisen sarjan oranssit.

Pitääki muuten tehä virallinen setuppilappu, nyt kun kyseessä on ihan VOITTAJA setuppi!  :grin: :grin:

Se voitaneen nimetä sitten Volvospeed-setupiksi. Postaus sitten myös TD:n sivuille, niin saavat jotain ihmeteltävää.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #547 : 09.03.14 - klo: 11.11 »
Kun täällä on monta kertaa mainittu että liukkaalle radalle jäykkä diffi niin ajatteko te myös luikkaalla ratalla takamoottoriautolla ?

Turussa nopeimmat ajoi liukkaudesta huolimatta keskimoottorilla. Voittajalla taisi olla vieläpä 3-rattainen versi, joka on tarkoitettu erittäin kovalle pidolle.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #548 : 09.03.14 - klo: 11.29 »
Kun täällä on monta kertaa mainittu että liukkaalle radalle jäykkä diffi niin ajatteko te myös luikkaalla ratalla takamoottoriautolla ?

Keskimoottori.

meritane

  • Vieras
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #549 : 09.03.14 - klo: 11.41 »
Niin on miullakin keskimoottori ja en ole saanut pitoa aikaiseksi jäykällä diffillä (7000 wt + 2 pisaraa 100 000 wt) taidan palata takaisin löysään diffiin... Varmaankin laitan siihen 2000 wt:tä jotta ei ole liian jäykkä ja on parempi pito.
Itse en kyllä ymmärrä että miten täällä monet sanoo että on hyvä pito jäykällä mutta itse kun ajoin jäykkädiffisellä autolla niin tuntui että yksi ratakierros riittää ja se siitä. Sillä autolla oli ihan kauhea ajaa kun ei ollut pitoa kiihdyttäessä ollenkaan ja kun ei saanut vauhtia niin ei isommista hypyistäkään meinannut päästä yli.  Onhan tästä tullut jo aiemminkin tarinoitua joten empä kirjoittele tästä sitten enempää.. 

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #550 : 09.03.14 - klo: 11.51 »
Mun fiilis on, että jäykällä diffillä pitää olla taikasormet, jotta pito ei karkaa. Avoimella diffillä voi toinen rengas sutia ja toinen rengas pitää auton suorassa, jos on maassa. Kun taas lukkoperäll pitoa on kunnes rengas sutii ja sit lähtee auto lapasesta. Pitää kokeilla huvikseen tyhjällä diffillä ja sit vaikka miljoonalla eli aika liki lukossa olevalla diffillä.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #551 : 09.03.14 - klo: 12.02 »
Ei siihen taikasormia tarvita.

Ei liikaa tehoa eikä on/off kaasua.

Jäykkä vakautti välittömästi mutkaan sisäänmenoa ja ulostulossa auto pyrkii menemään suoraan kunhan ei ole sitä ylitehoa ja opetellaan säätämään kaasua eikä polkemaan kuin katkaisijaa.

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #552 : 09.03.14 - klo: 12.24 »


Meritauno: Muutaman viikon päästä on Nokialla oivallinen tilaisuus näyttää miten SC autoa viedään löysällä diffillä...!  :laugh: :tongue: Mielestäni se että auto kiihtyy huonommin jäykällä diffillä kuin löysällä on fyysinen mahdottomuus. Tai jos sä painat nappia niin paljon että auto pyörii vaan ympyröitä niin sitten juu. Turuus mä ohjasin autoa paljon kaasulla ja jarrulla. Löysällä diffillä se ei onnistunut mun autolla. Auto kallistuu niin paljon ettei perää saa irti kaasulla kesken mutkan. Nyt se onnistuu kivasti. Jos alusta olis tosi jäykkä ja vakaajat vielä lisäks, niin diffin ei ehkä tarttis olla niin jäykkä?

Toi auton toimiminen liukkaalla on kyl monen asian summa ja välillä tarvitaan tuuriakin. Mullahan on vielä alkuperäinen runko, joka kuulemma särkyy heikosti ja on liian löysä. No ei oo särkynyt ja se on varmaan löystynyt vaan lisää puolentoista vuoden aikana, aika monta akkua ajettu ja joku reilu kymmenentuhatta läppiä erilaisilla radoilla. Ja runkoonhan tarvitaan joustoa liukkaalla baanalla. Mä uskon että tuosta oli apua turussa.

Saa nähä miten auto muuttuu kun laitan uuden jäykemmän B-tyypin rungon paikalleen, se on jo valmiina mutta en asenna ennenkuin on pakko!

Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #553 : 09.03.14 - klo: 12.34 »
Tietenkin kaksi työntävää pyörää kiihdyttää autoa paremmin kuin yksi. Jos molemmat renkaat sutii, niin auto saattaa lähteä poikittain ja silloin kiihdytystä ei voi jatkaa kaasua nostamatta ja tällöin tietenkin keskimääräinen kiihtyvyys on huono. Avoin diffi antaa enemmän anteeksi ja siten keskimääräinen kiihtyvyys voi olla suurempi? Tietty jos etupäähän saa tosi paljon pitoa, niin auto jaksaa kääntyä jäykälläkin diffillä vaikka perä vastustaa kääntymistä, jollei autoa vie luistossa. Esim mikroauto ei käänny ellei sisempi takarengas nouse tai kevene.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #554 : 09.03.14 - klo: 15.18 »
Niin on miullakin keskimoottori ja en ole saanut pitoa aikaiseksi jäykällä diffillä (7000 wt + 2 pisaraa 100 000 wt) taidan palata takaisin löysään diffiin... Varmaankin laitan siihen 2000 wt:tä jotta ei ole liian jäykkä ja on parempi pito.
Itse en kyllä ymmärrä että miten täällä monet sanoo että on hyvä pito jäykällä mutta itse kun ajoin jäykkädiffisellä autolla niin tuntui että yksi ratakierros riittää ja se siitä. Sillä autolla oli ihan kauhea ajaa kun ei ollut pitoa kiihdyttäessä ollenkaan ja kun ei saanut vauhtia niin ei isommista hypyistäkään meinannut päästä yli.  Onhan tästä tullut jo aiemminkin tarinoitua joten empä kirjoittele tästä sitten enempää..

Noparilla ja sen asetuksilla ja moottorilla on myös suuri merkitys liukkaalla pinnalla. Liiat punchit  ja ennakot pois.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

meritane

  • Vieras
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #555 : 09.03.14 - klo: 15.44 »
Siinä on SP Grand Turismo 2.0. Punchit on level 5:ssa ja ennakot taisi olla 26.5 astetta. Koneena 8.5 t, 3300 kv.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #556 : 09.03.14 - klo: 16.01 »
Just...

No nyt on hyvä vertailukohta.
Mulla sama säädin uudella mod softalla jossa turbo.
Moottori 10.5T
punchi 1
Ennakko pykälässä kolme.
Turbo pitkällä viiveellä eli tulee mukaan vasta pääsuoralla... Asetuksessa 5

Bigbear näki mun lähettimestä telemetria käppyrää eli kiihdytys suoralle neutraali kaasusta täyteen kesti 1.5 sekuntia.

Oliskp tossa kenties jotain miettimistä.
Mä käytän varmasti isoimpaan osaan kuskeista verrattuna todella hidastakaasusormea. Moottoriselvästi tehottomampi ja asetukset toisessa ääripäässä.

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #557 : 09.03.14 - klo: 16.23 »
Siinä on SP Grand Turismo 2.0. Punchit on level 5:ssa ja ennakot taisi olla 26.5 astetta. Koneena 8.5 t, 3300 kv.

Mulla irtonaiseen perään riitti Turussa epätarkka SCT Pro, minimipunch, pieni ennakko, katkennut sensorikaapeli ja 10.5t kiinalainen.
AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

meritane

  • Vieras
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #558 : 09.03.14 - klo: 18.29 »
Kahden viikon päästä olisi Joensuussa Itärossi GP-kinkerit. Taidan viritellä autoon kuitenkin löysän diffin kun se on kyseisellä radalla aiemminkin toiminut. Ei viitsi lähteä kisaa pilaamaan sillä että opettelee ajamaan jäykemmällä diffillä...

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #559 : 09.03.14 - klo: 19.04 »
Kannattaa ihan vaikka huvin vuoksi kuitenkin testata ääripää vaihtoehtoja. Taisi kisan nopeimmat ajaa siis todella jäykillä diffeillä tyyliin 100k+ öljyt.

onko muuten dragbrake asetus kuinka oleellinen? Itsellä sitä ei ole käytössä lainkaan.
Sworkz Team Finland
Driven to perfection

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #560 : 09.03.14 - klo: 19.18 »
Meritane.
Säädä säätimesi asetukset minimiin ja vaihda vaikka moottorikin lussumpaan.
Jos kisoissa ajavat kärkikuskit (myös nelkkukrossi) ajavat miedoilla asetuksilla ja jopa tehottomammilla moottoreilla niin... Miten tän nyt kauniisti muotoilis... Miten ihmeessä sinulla voisi pysyä laitteet lapasessa.
Lähes poikkeuksetta suurin osa useiden luokkien kuskeista ajaa setupeilla (auton ja sähköjen) jotka ovat erittäon helpot ajaa.

Tässä on yhtälö jota en ymmärrä...
Lupaan että kuka tahansa pystyy ajamaan mun nelkkukrossarilla ja voi luonnehtia ajettavuutta helpoksi ja tehojen tulevan erittäin pehmeästi...

Silti kuskit jotka eivät yleensä pääse edes A finaaliin, tekee asiat toisin ja jopa päinvastoin...

Tai no joo... Ymmärrän mä yhtälön toisaalta kun katselen tuloslistoja.

Bigbear.
dragbrakella saa helposti säädettyä kaasutuntumaa. 5% ei vielä jarruta autoa yhtään, mutta on selkeä vaikutus esim hyppäämiseen.
Kevyt 5-10% helpottaa monesti sekä hyppyjä että mutka ajoa ja muutenkin kaasukontrollista tulee parempi.

Poissa Tony_L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #561 : 09.03.14 - klo: 19.55 »
Mulle on myös dragbrake asetus 10%. Olen testaillut myös nolla ja 5% asetusta mutta kaikkein helpoin on ollut ajaa 10%. Just varsinkin hypyistä tuli helpompia ja mutkaan sisään meno on helpompaa 10% kuin 0 tai 5% asetuksilla.
Team associated RC8B3.1

Poissa Loomis

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #562 : 09.03.14 - klo: 20.09 »
moro nyt kun on turun kisat sudittu niin mitkä olisivat täreimmät säädöt mitä tuolle radalle? Meidän aloittelijakerhossa on muutama noita rtr-malleja ja pitäisi kai osata edes vähän neuvoa :)

meritane

  • Vieras
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #563 : 09.03.14 - klo: 20.55 »
Hoke: Yksinkertaistaen, tehoa on liikaa  :wink:

Tällä hetkellä ei ole kesympää moottoria, joten säädän radiosta sitten epat pienelle. Jos lähtisi jostain 60% liikkeelle. Laitan testimielessä punchit pienimpään asentoon ja ennakot kanssa pienelle.
Tosin ei pääse ennen kisoja mihinkään kokeileen että miten toimii koska tällä hetkellä ei ole liukasta ratapaikkaa missä kokeilla vaan pitää kokeilla sitten toimivuutta kisa-aamun eräharjoituksissa...

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #564 : 09.03.14 - klo: 21.00 »
moro nyt kun on turun kisat sudittu niin mitkä olisivat täreimmät säädöt mitä tuolle radalle? Meidän aloittelijakerhossa on muutama noita rtr-malleja ja pitäisi kai osata edes vähän neuvoa :)

Renkaat, renkaat, renkaat! Sen jälkeen kun noi on kohdallaan, opetellaan ajamaan. Ja sitten mietitään taas renkaita.

Turun radalla jos alla on jotain muuta kun Minipin Yellow -seos, niin kaikki muu auton säätäminen on turhaa. Muita yhtä hyvin toimia renkaita ei vielä ole tullut vastaan. Edes tämäkään ei aina vielä riitä, vaan myös kulutusasteen pitää olla sopiva ja joskus rengaspareissakin on eroja. Etu- ja takarenkaat päittäin vahtamalla auton balanssi voi muuttua todella dramaattisesti, tämä todistettiin viimeksi lauantain kisassa useamman kuskin voimin.

Kun renkaat on oikeat, niin voi miettiä muuta. Ensi hätään vaihtaisin itse jäykemmät jouset (White-sarjalaisiin) ja jäykempää öljyä iskareihin. Onko RTR:ssä vakiona samat 6-reikäset kun kitissäkin tulee? Jos on, niin öljy saa olla luokkaa 70-90wt.
Wacky Stack Racing Team

Poissa Mölli

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #565 : 09.03.14 - klo: 21.27 »
moro nyt kun on turun kisat sudittu niin mitkä olisivat täreimmät säädöt mitä tuolle radalle? Meidän aloittelijakerhossa on muutama noita rtr-malleja ja pitäisi kai osata edes vähän neuvoa :)

Tässä minun inputtia menemättä kovin syvällisesti asiaan:

Oikeat renkaat, minipin yellow
Punch ja tehot alas
Jarrutehot niin alas, että ei spinnaa heti kun jarrua vähänkin annetaan
Jos nuoren kuljettajan ratinkääntely on reilunpuoleista, niin auton reagointia saa hyvin rauhoittumaan siirtämällä ohjauksen linkit sisäpään ackermanpalassa eteen ja/tai lisäämällä etupään casterkulmaa. Ohjaimesta ohjauksen dualratea tarvittaessa pienemmälle jos mahdollista.
Maavaraa niin paljon, että perä ei pohjaa hypyn lähdössä ja tule peräkorkeita hyppyjä.

AE B6, Dex8, Ultima SC, Axial SCX10

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #566 : 09.03.14 - klo: 22.42 »
Hoke: Yksinkertaistaen, tehoa on liikaa  :wink:

Tällä hetkellä ei ole kesympää moottoria, joten säädän radiosta sitten epat pienelle. Jos lähtisi jostain 60% liikkeelle. Laitan testimielessä punchit pienimpään asentoon ja ennakot kanssa pienelle.
Tosin ei pääse ennen kisoja mihinkään kokeileen että miten toimii koska tällä hetkellä ei ole liukasta ratapaikkaa missä kokeilla vaan pitää kokeilla sitten toimivuutta kisa-aamun eräharjoituksissa...

Älä laita punchia pienelle testimielessä vaan lukitse se siihen.
Mulla on aina jokaisessa krossihärvelissä punchit minimissä ja silti laiskistan vielä kaasusormea.... jopa expoa on yleensä vähintään -10

On todella hurja ero kierrosajoissa jokaisella radalla kun teho ei tule repien vaan erittäin pehmeästi.
Oli kyseessä sitten nelkku tai tuuppi niin auto ei etene jos renkaat sutii.
Sutiessa rengas lähtee aina venymään ja kosketuspinta tiehen vain vähenee ja suditaan lisää.

Mä oon yrittäny opettaa ton punchin jokaiselle meidän kerhon jampalle jotka on yhtään kyselly vinkkejä... joillekin kysymättäkin.
Erittäin moni pistää hanttiin, mutta jokainen joka on uskonut ja jättänyt punchin minimiin, on kehittynyt selkeästi.

Otetaan pikainen esimerkki erittäin smoothilla kaasusormella ajavista meidän kerhon kuskeista jotka ovat WJ kisoissa nelkun ehdotonta kärkiporukkaa...

Ari Heinonen
Samppa Orhanen
Markku Honkanen (allekirjoittanut)

Jokainen ajaa punchit minimissä ja erittäin maltilliset ennakot.
Minä ja Samppa ainakin ajetaan vieläpä karvan ylipitkällä välityksellä ja moottorikin on valittu tehokäyrältään smootheista moottoreista.
Kaasua painetaan hyvin rauhassa jne.

Ari ajaa nelkkukrossia vakituisesti 7.5T moottorilla.
Samppa on vaihdellut 6.5T ja 8.5T välillä.
Ajaen esimerkiksi nokialla päivän kovimman tuloksen ja sijoittuen kisassa toiseksi ja tosiaan 8.5T moottorilla.

Tää saattaa kuulostaa jankkaukselta, mutta ihan oikeasti yritän vilpittömästi vain auttaa.
Jos nopeimman sisäkrossiluokan muutama ehdottomasti kärkikastiin kuuluva kuski ajaa tehot säädettynä pienemmälle ja monesti jopa "vain" 8.5T koneella ihan vain siksi kun isompaa tehoa ei saa tiehen ja ajaminenkin meinaa olla turhan hankalaa niin miten ihmeessä kuljettajat jotka eivät pääse edes lähelle samoja nopeuksia, ajavat rajummilla säätimen asetuksilla ja jopa tehokkaammalla moottorilla takavetoista möykkyä...?

Tämä siis ehdottomasti vinkkinä jokaiselle joka sattuu edes vahingossa lukemaan tämän viestin.

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #567 : 09.03.14 - klo: 23.48 »
Offtopic, mutta menköön jatkona tähän punch-keskusteluun:

Ihan kaikissa säätimissä tuo punchin minimiasetus ei oikein toimi. Esimerkkinä vaikkapa nelkku-SC:ssä suosittu säädin Hobbywing SCT Pro, joka Punch 1 -asetuksella (ja 1.03 beta firmiksellä) tuo erittäin ikävän viiveen tehon annostukseen. Ihmettelin lauantain Turun kisassa vielä aamun treeneissä miksi auto ei kiihdy laineisiin riittävästi jos leikkasin edeltävän mutkan ihan sisälinjassa mollaa hipoen. Koneesta tuo ei voi olla kiinni kun koneena mulla on Hobbywingin 4-pole 4700kv jossa runtua Turun radalla "riittävästi". Testailin autoa erää ennen ja huomasin että kaasussa oli muutaman kympän viive jonka jälkeen alkaa tapahtua. Jollain radoilla, kuten Turussa, tuo viive on erittäin ikävä jonka vuoksi tarkkaan ajettavien hyppyriosuuksien (kuten laineet) kaasun annostelu menee vaikeaksi. Vaihdoin finaaleihin asetuksen oletukseen (5), jolloin auto kaasuvaste parani mutta vastaavasti runtua tuli välillä hiukan liikaakin.

Tosin tuon SCT Pro:n kaasutuntuma ei muutenkaan ole ehkäpä paras mahdollinen, mutta tässä tapauksessa Punchin minimiasetus pahentaa tilannetta entisestään.
Wacky Stack Racing Team

Poissa Volvospede

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #568 : 11.03.14 - klo: 23.39 »
Siinä sitä olis voittaja setuppia!  :grin: :grin: :tongue: :tongue:

https://www.dropbox.com/s/mj9i4buo5jjakt2/DESC210_turku%20setup.pdf

ihan kaikkea tuohon lappuun en ehkä osannu täyttää ja jotain voi jäädä puuttumaankin. Toi kaavake on vähän ristiriitainen kun siinä on dexin juttuja myös, jossa on eturipustuksessa ainakin eroa. Saapi kysyä jos jotain ihmeellistä tuossa lapussa. Lisäpainoja oli rungon sivuponttooneissa molemmin puolin 10g etupäässä ja 15g takapäässä ja sit takamoottorin suojakaaren  sisällä 15g. En tiedä onko noilla mitään merkitystä kun niitä ei oo tullu kokeiltua edes takaisin vaan melko uutena laitoin paikalleen ja siitä asti ne on vaan ollut siinä.

Kokeilin tänään samalla setupilla tiksissä ja auto oli ihan holtiton. Kääntyi mutkiin sisään aivan liikaa, silleen haukkaamalla. Siirsin etuiskarit yläpäästä ihan ulos ja ohjauslinkit ackerman levyssä ihan eteen. Rauhottui kummasti. Ja kannattaa muistaa ennenkuin kopio omaan autoonsa kovalla vaivalla koko setupin, niin noi on vähän kuskikohtaisia makuasioita ja ajotyylistä riippuvaisia yms. Uskon että moni turun a-finalisteista olis sanonu mun autosta koeajolla että ihan p*ska, varsinkin jos ois kokeillu ennen kisaa!
Se kauppias älähtää johon kalikka kalahtaa! :-)

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Team Durango DESC210 2wd SC truck
« Vastaus #569 : 12.03.14 - klo: 11.55 »
Tässä vertailun vuoksi käyttämäni setuppi Turun kisasta, jolla kerittiin kisan lopputuloksissa neljänneksi.

https://www.dropbox.com/s/wh8e1y3n2w2obfl/DESC210R%20-%20Setup%20Sheet%20Turku%20SCWC%202014-03-08.pdf

Kuten todettua, renkaiden ja jopa kulutusasteen merkitys on Turun kaltaisella liukkaalla radalla ihan mieletön. Perjantain treeneissä kaipailin hieman lisää peräpitoa johon yritin vastata lisäämällä taka-aurausta, siirtämällä taka-iskarit ylhäältä sisälle ja siirtämällä akkua taaksepäin. Lopulta vaihdoin silmämääräisesti identtisiltä näyttäneet etu- ja takarenkaat päittäin ja voila, takapitoa tuli roppakaupalla lisää ja peruutin kaikki setuppimuutokset takaisin. Ehkä loppupeleissä kääntyvyyttä olisi saanut olla jopa enemmänkin mutta jarrulla sai hyvin avustettua käännöksiä hitaissa mutkissa.

Toisin kun "miljoona-Tommi", itsellä ratasdiffissä ei ollut kuin Asson 20k öljy joka tuntui aika passelilta. Ehkä olis voinut kokeilla jäykempääkin mutta kahta luokkaa ajavana ei oikein aika riitä isojen muutosten tekemiseen. Varsinkin finaaleissa aika oli tosi kortilla kun lähtöjä on vain 5 / kierros joista neljässä on itse ajamassa tai nostamassa. Ehkä keskitynkin ensi talvena vain toiseen luokkaan, vielä kun tietäisi mikä se on?

t. Mikko
Wacky Stack Racing Team