Yksi asia mikä mun ja Cee-manin ajatuksia myllersi kotimatkalla KyPak-kisasta oli kori asia.
Ja samalla mietin että mitenkä asian saisi tuotua esille ilman että joku vetää jotain nenäänsä,tai edes kuvittelee että "jeesustelisin" tai patsastelisin tai ylenkatsoisin muiden kalustoa.
Koska sitä en yritä tehdä tässä mitenkään.
Kun sitä seuraavaa koria suunnitelee tai maalailee niin toivoisin että tekisitte pientä pohjatyötä miltä ne Vintage autot näyttivät kun niillä oikeasti ajettiin kilpaa 50-60-ja 70-luvuilla.Lähinnä se tyyli.
Pikku suunnittelulla saa ihmeitä aikaan.Se että ruiskaastaan ekalla käteen osuvalla värilla tai suuremmin rajailla ja kaikki samalla värillä, saadaan aikaan vaan leluauto-look.
Väritykset olivat yksinkertaisia useimmiten ja monta kertaa se mikä sen erotti normi liikenteestä olevasta oli tekstit ja pikku sponssi tarrat.
Myös se missä asennossa isommat tekstit olivat on myös pikku detalji juttu.Ne ikäänkuin noudattivat "hiljaista kaavaa",koska kaikki olivat samalla periaatteella tehty.90% kilpureista olivat varanneet takalokarit ja etulokarit suurimmille teksteille.Myös konepelti ja takaluukku olivat suosittuja paikkoja.Yleensä haettiin suurta näkyvyyttä auton kyljestä.
Se voi tuntua nysväämiseltä kun tehdään koria joka pahimmassa tapauksessa on totaalisen rikki parin ajokerran jälkeen.Tai sitten ei..mutta ainakin se on hieno kun menee pihalle,ja taattua on että kavereilta saa sympatiaa kun hieno kori menee hajalle.
Treenikori voi olla se millä haetaan äärirajoja mutta kisassa ainoat pahemmat kolarit oli kuskin omasta mokasta.Kukaan ei ajanut päälle.Ainakaan en huomannut.
Mutta aikoinaan vuosia sitten kun jerryn kanssa puhelin tästä luokasta niin ajatuksena oli että sen korin pitäisi olla tyylille uskollinen.Vintage henkinen.Tätä toivon vieläkin.
En tarkoita että joka autolle pitäisi löytyä jokin esikuva oikeasta maailmasta,mutta korin maalaminen tai viimeistely ei oikeasti ole niin hirveän vaikeaa.
Useimmiten pari väriä ja pikku tarroja koriin niin ilme alkaa olla aika valmis.
Alkuun näkyi koreja jotka oli esim GULF väreissä tai Kadetteja Gt värityksellä mutta jonnekkin ne katosi.
Esim vaikka valko-punainen väritys niin että vaakatasoalueet on punaisia.Valkoiselle alueella 3mm punainen raita.Jos haluaa niin punaisella alueella vastaavan kokoinen valkoinen raita.Siihen sitten vaikka taka kylkeen vaakatasoon ESSO teksti niin se on siinä.pari pikku kisa tarraa(tulevat usein korin mukana) ja paranee vaan.Helppoa eikö?
Yksivärinen auto pelkillä nro tarroilla ei oikein ole se mitä tässä haetaan.
Mutta lisää muutama kisa tarra,niin se voi ollakkin yksivärinen.
Itse olen paikallisella teippi firmalle toimittanut logoja ja ne teki mulle erillaisia teippejä.Kun ottaa heti paljon niin hintakin suopeampi.Ja jos karsii tarkkuutta niin hinta helpottuu monesti.Kannattaa kysellä.
Mun mielestä koska tämä on ylivoimaisesti tyylikkäin luokka koko rc-rata-autoilussa niin tehdään pikkuisen töitä sen eteen että saadaan lisää kiinnostuneita mukaan.Se nimittäin oli mahtavaa olla radan varressa katsomassa kun oli autoja jotka ovat ilmeisesti tehty vintage-ajatuksella.
Nivaojan sini-valkoinen Camaro nro78(pisteenä I:n päällä oli kellertävät ajovalot) valkoisilla vanteilla,Laakson mattamusta Camaro nro68 ja oli sellaisia mitkä jäi erityisesti mieleen.Ne oli realistisen näköisiä.
Älkää käsittäkö väärin,nautin seurata kaikkien ajoa.Se että ne autot oikeasti näyttää joltain on jo pelkästään hienoa seurattavaa.
Tällä ei sitten ole mitään tekemistä minkään sääntö hommeleitten kanssa!!!!
Vaan ihan mun omia ajatuksia koskien Vintage-luokkaa.
Toivottavasti kukaan ei loukkaantunut tästä höpöttelystä.
Vatanen #44