Kirjoittaja Aihe: S2-10 krossi  (Luettu 30272 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #240 : 28.04.24 - klo: 18.44 »
Koko pääsuoran matkan kiihtyy 6.0 (72/31) välityksellä ja jatkaisi kiihtymistä ellei tulisi takaseinä vastaan. 6.4 (72/29) välityksellä kiihtyminen loppuu ennen pääsuoran loppua.

Välityksiä en hae sen mukaan miten kulkee pääsuoralla, toki se on kiva jos pääsuoralla ei mennä vasemmalta ja oikealta ohi kierros toisensa jälkeen. Välitykselläkin saa muutosta ajotuntumaan ja kulkuun, lyhyellä välityksellä kone ei hyökkää teknisellä osuudella samalla tavalla kun pitemmällä välityksellä, jolla saa hyödynnettyä paremmin moottorin vääntöä kun lyhyellä välityksellä. Joskus lyhyempi välitys on helpompi ajaa jos ajotaidot ei ole podium tasoa, tämäkin riippuu moottorista, noparin säädöistä ja akuista. Kannattaa kokeilla pinjoneita vaikka 28-32 väliltä, erot on selkeitä ja aina se pitkä välitys ei ole automaattisesti paras, kuten ei lyhytkään.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #241 : tänään kello 16:21 »
Vaikka moni on siirtynyt ajamaan ulkoradoilla niin moni käy sisäradalla ajamassa krossia. Muutama juttu kannattaa huomioida kun ainakin Hakkilassa on melkoisen lämmin helteisenä aika ja kostea trooppinen ilmasto.

Moottorin lämpöjä kannattaa seurailla eikä kannattaisi ajaa yli 80 asteisella moottorilla. Välitystä lyhentämällä saa moottorin lämpöjä alemmaksi, sekä tehokkaalla puhaltimella. AE B7 ja B6.4 löytyy Hobbyfactorystä neliskanttiseen 30mm puhaltimeen kiinnitettävää puhallintunnelia joka tulee puhaltimen ja moottorin väliin, jos ei vielä näy verkkokaupassa niin kannattaa kysyä Maxilta. Me ollaan ajettu talvesta asti tunnelin kanssa ja todettu sen pudottavan moottorin lämpöjä noin 10 astetta.

Eilen Hakkilan kuumuudessa 6-7 minuutin ajon jälkeen moottorin lämmöt (Reedy SP5 ja HWG4) pysyi 55-70 asteen välillä. Viileä moottori toimii paremmin ja jaksaa potkia hyytymättä pitkiäkin vetoja, myöskään moottoriin eksyvä kumipuru ei sula käämeihin kiinni kun kone pysyy viileänä. Käämeihin sulannutta kumipurua on hankala poistaa ja toimii lämpöä johtamattomana eristeenä ja kuumentaa entisestään moottoria.

Toinen asia on iskareiden ja diffien öljyt. Vähintää iskariöljyt kannattaa vaihtaa jäykemmiksi, ehkä myös diffiöljyt. Pitoa radalla on enemmän kun viileällä kelillä ja kuumuus notkistaa hieman öljyjä. Meillä on UR öljyt ja eilen ajettiin 50 jäykemmillä kun yleensä, olisi ehkä saanut laittaa vielä jäykempää öljyä.

Toivottavasti näistä on apua sisäradalla jos helteet jatkuu.

Kuvassa ajon jäljiltä pölyinen puhaltimen, kiinnitys kahdella M3x16 ruuvilla puhaltimen ylempiin reikiin. Reiät on aika tiukat ja voi pyöräyttää 2.5mm poralla reiät avarammiksi. Materiaali PLA.

« Viimeksi muokattu: tänään kello 16:25 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.