Ihmettelin toisen Stampeden kulkua eilen, kun poika oli ajelemassa ja oletin ensin että kytkin luistaa rajusti. Tarkistin sen ja totesin ettei vika ole kytkimessä ja aloin seuraavaksi epäillä hampaiden kadonneen jostain rattaasta, kun edelleen tuntuu lyövän jostain tyhjää. Onhan tuossa autossa vielä diffin ulkokehä muovinen spurrin lisäksi. Ei löytynyt vikaa rattaistakaan, ei edes diffin sisältä. Kasasin kaikki takaisin ja totesin, että välys on kadonnut ja kaikki toimii timmisti. Paitsi että nyt havaitsin diffin olevan aivan älyttömän jäykkä. Juuri olin tarkistanut diffin sisuskalut ja todennut että onhan siellä jotkut vanhat rasvat sisällä ja kaikki tuntuu pyörivän nätisti. Paitsi kasattuna.
Positiivista toki, että on kuin olisi lukkoperä, joka kuitenkin luistaa vähän eikä ole täysin jäykkä. Negatiivista on, että vastus tuntuu olevan kovin suuri, eikä voimansiirto pyöri todellakaan herkästi. Kai se on tänään avattava tuo vielä uusiksi ja koitettava löytää mikä on rikki tai pois paikaltaan. Ei tämän mielestäni kuitenkaan kuulu olla niin jäykkä että hexistä pyörittämällä ei meinaa jaksaa pyörittää taka-akselia edes moottorin ollessa pois paikaltaan. Moottorin kanssa ja pienellä pinionilla ymmärrän että on jäykkä, mutta pelkkä voimansiirto yksin pitäisi kyllä pyöriä. Ainakin VXL:ssä se pyörii kovin herkästi.
Poika kyllä sanoi, että noin jäykkä se on ollut aina ja että VXL:llä on paha ajaa offia, kun auto ei pysy yhtään paikallaan, jos ei ole jarru päällä. Tuo XL-5 sen sijaan pysyy, jyrkemmässäkin mäessä.
Jos jollain on vinkkiä mikä voisi olla pielessä, niin otetaan vastaan.