Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - l150040

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 51
121
Polttisautot / Kaikki keskustelemaan 1/8krosseista
« : 06.01.07 - klo: 14.55 »
Xrayn iskarit on 36 euroa pari. Pituuksia en muista.

122
Vapaa keskustelu / Vene__
« : 02.01.07 - klo: 16.46 »
Täällä näyttää taas olevan liikaa "asiantuntijoita". Suosittelen etsimään todellisia asiantuntijoita sieltä RC-harrastuksen foorumin puolelta. Tämä menee nyt lukkoon.

123
Yleinen keskustelu / Projekt Rc-Dragster.
« : 31.12.06 - klo: 09.53 »
Kannattaa metsästää jostain kokonainen 1/8-rata-auto ja käyttää siitä melkein kaiken moottorista taaksepäin. Näissä saa vielä yleensä taka-akselin jäykäksi melkoisen helposti. Vaihteitakin olisi valmiiksi kaksi.

124
Polttisautot / Cen Genesis Racing!
« : 29.12.06 - klo: 20.18 »
Lainaus käyttäjältä: "RC_seniori"


-Ensimmäinen numero tarkoittaa murtolujuutta x 100 = 1200 MPa (MPa on sama kuin Newton/neliömillimetri)

-Toinen numero on prosenttia tästä murtolujuudesta = 90 %

-12.9 ruuvin lujuus on siis 1080 MPa.



Tässä olisi hyvä täsmentää, että ensimmäinen luku on murtojuus 100 MPa, niin kuin sanottiin. Toinen luku on todellakin kymmeniä prosentteja edellisestä, mutta se tarkoittaa myötörajaa. Eli 10.9 ruuvin murtolujuus on 1000 MPa ja myötöraja 900 MPa.

125
Vapaa keskustelu / Uusivuosi
« : 28.12.06 - klo: 13.09 »
Kyllä tämä on hauskaa jälleen.

Joillain on taas kova into hankkia valtava määrä jotain kissanpieruja ja pikkukiinalaisia. Sitten niiden paukuttelu aloitetaan tietenkin jo klo 18 uudenvuoden aattona. Paukuttelua jatketaan sitten vielä pitkälle aamuyöhön. Hauskaa ei ole tietenkään ollut ensimmäisen kymmenen jälkeen, mutta pakko on ollut jatkaa, kun tuli ostettua niin paljon kaikkea. Tietenkään kaikkea ei jaksa edes paukutella, vaan ainakin 1/3 jää varaston nurkkaan odottamaan parempia aikoja.

Onneksi sentään ostorajoituksia on niin harvassa  :wink:

126
Vapaa keskustelu / JOULU LAHJAT-------->KUKA SAI PARAS
« : 28.12.06 - klo: 13.04 »
Minä sain joululahjaksi:

- Muutaman päivän aikaa olla tekemättä mitään
- Nautinnollista yhdessäoloa perheen kanssa
- Hyvää ruokaa ja juomaa
- Hyvän mielen siitä, että tyttärellämme oli erityisen hauskaa
- Ja sainhan minä joitain tavaroitakin

127
Sähköautot / kokemuksia harjattomista moottoreista!
« : 27.12.06 - klo: 13.53 »
Nuo kaikki mainitsemasi viat voi johtua nimenomaan sensoriviasta. Eli kannattaa kokeilla toisella moottorilla ja sensorijohdolla. Mitään muita omatoimisia korjauksia ei kannata yrittää, koska takuu korvannee vaihdon ehjään.

128
Yleinen keskustelu / surface system
« : 27.12.06 - klo: 12.49 »
Ei tuo ole mikään "surface system". Tuo on paremmissa radioissa käytettävä radiolähetinmoduli ja vastaanotin. Eli yksinkertaistettuna paremmissa radioissa tuo radiolähetin on pakattu tuollaisen modulin sisään, jolloin vaikka taajuusalueen tai modulaation vaihto käy näppärästi pelkkää modulia vaihtamalla. Ei tarvitse ostaa siis kokonaan uutta ja kallista radiota.

Kyseinen moduli on tarkoitettu Futaban 3PK-lähettimeen ja se on niinsanottu kiteetön 2,4GHz taajuusalueella toimiva malli. Vastaanotin on vastaavasti tuon modulin kanssa yhteensopiva.

129
Yleinen keskustelu / surface system
« : 27.12.06 - klo: 08.01 »
Se ei ole mikään lisälaite tms. Sillä tarkoitetaan vain sitä, että kyseinen radio-ohjain on tarkoitettu maalla ja vedessä liikkuvia malleja varten.

130
Polttisautot / mikä servo 1/8 polttis ohjaukseen
« : 23.12.06 - klo: 17.57 »
Onhan tuossa sitä pointtia.

Lisäksi kannattaa muistaa, että servot voi olla todella pitkäikäisiä hankintoja, joten hyvään kannattaa sijoittaa. Itselläkin on useampia todella rankkaa käyttöä jo vuosia kokenutta aikansa huippuservoa, ja toiminnassa ei ole mitään ongelmia edelleenkään.

131
Polttisautot / mikä servo 1/8 polttis ohjaukseen
« : 23.12.06 - klo: 16.44 »
Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että missä krossarissa tarvitaan 8kg tai yli vääntävä kaasuservo? Omat krossarini on aina pysähtyneet mm. 6kg servollakin täydestä vauhdista renkaat lukossa

Ihan kuriositeettina voisi mainita, että minulla oli Serpentin Excelissä aikoinaan se 8kg vääntävä kaasuservo. Kyseisessä autossa vaaditaan luonnollisestikin enemmän voimaa jarrutukseen. Tuo siis riitti tähänkin ihan hyvin.

Nyt en ole sitten ollenkaan kiinnostunut muista servon ominaisuuksista.

132
Yleinen keskustelu / Tee-Se-Itse Rc-auto
« : 22.12.06 - klo: 12.11 »
Ja sitten kun alat tilaamaan EU:n ulkopuolelta, sinun on huomioitava myös korkeammat postikulut, alv, tulli yms. maksut. Eli hinta ei todellakaan ole se, mitä näet siellä Internet-kaupan sivuilla.

133
Polttisautot / Team XRAY NT1
« : 21.12.06 - klo: 12.14 »
Muistaakseni näissä oli vielä Serpentin iskaritkin.

134
Polttisautot / Anti-squat
« : 20.12.06 - klo: 21.27 »
Onko tässä nyt todella kyse siitä, että mikä on anti-squat. Jos kysymys on näin yksinkertainen, niin:

Tällä tarkoitetaan taka-alatukivarsien kulmaa, kun alatukivarren etukiinnityspiste auton runkoon on ylempänä kuin takakiinnityspiste. Tällä pyritään estämään mm. auton perän painuminen kiihdytettäessä.

135
Sähköautot / Vain pakki puuttuu.....
« : 17.12.06 - klo: 13.15 »
Jos vaikka kertoisit ihan noiden nopeudensäätimien merkit ja mallit, niin joku voi sitten auttaa säätöjen kanssa. Toisaalta nopeudensäätimet voivat olla myös malliltaan sellaisia, joissa ei ole pakkia ollenkaan. Eli niistä löytyy vain kaasu ja jarru.

136
Hobao / HoBao Hyper 8
« : 15.12.06 - klo: 07.38 »
Itselläni on ollut noista RTR:istä kuva, että ne olisi Ready To Rebuild. Näkemäni RTR-autot ovat mielellään vaatineet tuon uudelleen rakentamisen, jotta ollisivat olleet oikeasti viimoisen päälle kunnossa. Samalla on päässyt vielä tutustumaan auton sieluun. Toisaalta viimeaikoina kokoamisen laatu on parantunut huomattavasti.

PS: En ole koskaan nähnyt Hobaon RTR-autoa uutena ;-)

137
Vapaa keskustelu / Foorumin toiminta ja tulevaisuus
« : 13.12.06 - klo: 14.29 »
Haluan hymiöt kokonaan pois, koska niitä ei osata käyttää.

138
Vapaa keskustelu / Foorumin toiminta ja tulevaisuus
« : 11.12.06 - klo: 08.14 »
Muutamia kommentteja tai kysymyksiä.

- Voisiko liitettäville kuville saada jonkun kokorajoituksen esim. 800x600. Viestiketjuja, joissa on esim 2048x1536 kokoinen kuva on erittäin inhottavaa lukea, koska tällöin tekstirivitkin venyvät helposti yli näytön koon.

- Voisiko allekirjoitukset rajata helposti ihan ohjelmallisesti esim. kahteen riviin. Minä en vihaa mitään niin paljon kuin yksirivistä viestiä ja 10-rivistä allekirjoitusta.

- Tuo on hyvä, että tuo haku on tuotu tuohon ihan näkyviin

- Tuota painikkeiden ja aihealueiden välistä informaatiotilaa voisi pienentää.  Mielestäni kellonajan ja vietetyn kokonaisajan voisi jättää ihan poiskin tai sijoittaa johonkin vähemmän esillä olevaan paikkaan. Samoin noi viestien kokonaismäärät ja viimeisin käyttäjä voisi olla jossain vähemmän esillä olevassa paikassa. Mielestäni sopiva paikka olisi siellä sivun alareunassa.

- "RC10.FI" tekstiä ei varmaankaan enää tarvita tuohon ennen keskustelualueita. Eiköhän asia selviä jo otsikostakin.

- Sitten ihan kysymys: mikä on noiden Serpentin, Xrayn ja Corallyn logojen tarkoitus? Onko ne ihan mainoksia, vai ihan jotain muuta?

- Sitten olisi toinen kysymys. Onko tuo Mäntsälän kisalinkki ihan satunnaisesti poimittu, vai onko se ihan vartavasten valittu?

139
Yleinen keskustelu / Sivut ovat muuttaneet
« : 08.12.06 - klo: 08.49 »
MTV3:n kotisivupalvelu lopetetaan 10.1.2007. Minun oli siis muutettava sivujeni koti muualle. Olen miettinyt tätä jo muutenkin jonkin aikaa, mutta osoitteen muuttuminen aiheuttaa ongelmia minulle ja kaikille sivuillani kävijöillä, joten en ole tehnyt tätä aikaisemmin. Nyt se oli siis pakko tehdä, vaikka se oli pirullinen homma (mutta tulipahan tehtyä). Uusi osoite on:

http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/

Sivuilla voi toki olla viittauksia minne sattuu ja muitakin siirrosta aiheutuneita virheitä. Jos siis havaitsette tälläisiä, olkaa ystävällisiä ja ilmoittakaa siitä minulle. Yritän korjata ongelmat mahdollisimman pian.

Sivuillani jatkuu tästä muutoksesta huolimatta hiljaiset ajat ainakin vielä maaliskuulle asti. Olen niin kiireinen, ettei päivitykseen ole oikein mitään mahdollisuuksia. Tästä huolimatta otan edelleen ja mielelläni kommentteja, juttuideoita, valmiita juttuja jne. sähköpostiini.

140
Vapaa keskustelu / Mitä sm-liiga joukkuetta kannustat?
« : 01.12.06 - klo: 08.28 »
Kyllä Hifk on kova!!! Ilveksellä puuttui vain kuusi puolustajaa ja valmentaja oli ensimmäisessä pelissään.

En minä nyt sentään Ilvestä kannata. Pirkkalan Pingviinit on ehdoton valintani, kun se joskus nousee SM-liigaan. Siihen asti Tappara saa kelvata.

141
Polttisautot / M8 koneen polttoainetaloudellisuus
« : 23.11.06 - klo: 10.42 »
Tuukka, ei tuo kombinaatioiden laskeminen ihan noin mene. Otetaan ihan esimerkki (koneet K1-K4, pillit P1-P3). Sinun laskukaavallasi saataisiin siis 2 potenssiin 7, joka on 128. Tosiasiassa vaihtoehtoja on 4x3=12 (K1P1, K1P2, K1P3, K2P1, K2P2, K2P3, K3P1, K3P2, K3P3, K4P1, K4P2, K4P3).

Esimerkkisi tapauksessa eri vaihtoehtoja on siis 1152, jolloin kokeilua olisi vain 480 tuntia. Eli testaukseen menisi 40 päivää.

142
Yleinen keskustelu / RC radat
« : 20.11.06 - klo: 14.39 »
Vastaus olisi löytynyt tämän osaston Tiedotteiden joukosta "Sisäradat ja treeniajat..." aiheesta. Eli laitan tämän lukkoon, ettei tule ylimääräistä keskustelua.

143
Polttisautot / Paras 1/8 crossi koskaan
« : 13.11.06 - klo: 20.57 »
LiPojen vaarallisuudesta kyllä puhutaan paljon, mutta silti melkein jokainen kantaa taskussaan ja pitää korvalaan sellaista kännykän muodossa. Toisaalta kyllähän sellainen voi olla vaarallinenkin, jos sitä käyttää väärin.

144
Polttisautot / Keskustelua kytkinlaakereista
« : 09.11.06 - klo: 13.13 »
Keraamisiakin laakereita on sitten todella moneen junaan, eli pelkän materiaalin perusteella ei juurikaan voi päätellä mitään. Laadukas metallikuulilla varustettu laakeri voi helpostikin kestää kauemmin kuin huono keraaminen.

Muistaakseni Serpentillä oli aikoinaan keraamiset laakerit, jotka olivat todella mahtavat lukuunottamatta yhtä seikkaa. Jo kohtuullisesta kolahduksesta keraamisia kuulia alkoi meneen pirstaleiksi (=laakeri entinen). Toisaalta markkinoilla on myös keraamisia laakereita, joiden kuulia ei saa murskaksi todellakaan helposti.

145
Yleinen keskustelu / 80-luvun tamiyan hengissäpito
« : 08.11.06 - klo: 17.37 »
Ensinnäkin nuo kaksi autoa ei ole mitään harvinaisia. Toiseksi niiden pitäisi olla ainakin käyttämättömiä tai kokoamattomia, jotta niistä voisi saada merkittäviä summia.

146
Sähköautot / Cooling Fan
« : 08.11.06 - klo: 07.57 »
Katso Racing Factoryn myymiä Muchmoren tuulettimia. Ne on ainakin kuvien perusteella 5V versioita, joten toimii hyvin suoraan vastarista. Lisäksi ne ovat melkoisen kohtuullisissa hinnoissa.

147
Yleinen keskustelu / 80-luvun tamiyan hengissäpito
« : 07.11.06 - klo: 15.11 »
Jäähdytyssiiliä aletaan tarvitsemaan moottorissa vasta kun lähdetään kilpailemaan viriluokissa, joissa moottori on vapaa, ja niistä halutaan ottaa kaikki irti. Kohtuullisesti viritettyjen koneiden kohdalla tällaista ei tarvitse.

148
Yleinen keskustelu / 80-luvun tamiyan hengissäpito
« : 07.11.06 - klo: 14.30 »
1) Voit huoletta käyttää nykyisiä suurempikapasiteettisia akkuja. Ne eivät vaikuta auton toimintaan muuten kuin lisäämällä ajoaikaa. Tietenkin jos auton välitykset (lähinnä se pikkuratas moottorin akselilla) on väärät moottori ehtii kuumeta enemmän yhden akun aikana, ja jopa tuhoten sen. Eli tarkkaile ajon aikana välillä moottorin lämpötilaa. Se ei saa nousta kovin korkeaksi. Kädellä on siis pystyttävä koskemaan moottoriin ilman tuskaa.

2) Kyllä ne nykyisetkin moottorit menevät vanhan moottorin paikalle. Autosi ovat lisäksi aikansa laatupelejä, joten niiden voimansiirtokin on kohtuullisen kestäviä. Eli voit käyttää huoletta kevyesti viritettyjä moottoreita (esim. 17-lankaisista moottoria). Vaihtaessasi moottoria sinun on myöskin hyvin todennäköiosesti vaihdettava auton välitystä, eli esim. sitä pinjonia.

3) Kyllä niitä on olemassa. Kysy vaikka aluksi RC-pisteestä. Siellä on ainakin ollut noita krossareiden päälle sopivia siviiliautokoreja.

4) Niitä saa valmiina tai ne voi rakentaa itse. Valmiin setin paikkaa en tältä istumalta muista, mutta rakentaa voit sellaiset esim. seuraavien ohjeiden mukaan:

http://kotisivu.mtv3.fi/liljeroos/sahkot/sahko.html#led

149
Sähköautot / LiPo akut autokäytössä.
« : 07.11.06 - klo: 10.51 »
Lainaus käyttäjältä: "jarkkom"
En oikein käsitä mihin tarvitaan tuota automaattista katkaisua. Säätimessä se on kiva lisä, mutta eikai oikeasti voi olla vaikea huomata jos auto kulkee selvästi hitaammin kuin 'juuri ladattuna'?


Minä käsitän. Aivan varmasti joku ajaa akun täysin sipiksi. Yhtälailla käsityksen rajamailla on se, että...

- ...miten pystyy kytkemään akun väärinpäin nopariin Deans-liittimillä (juotetaan liitin väärin päin akkuun)
- ...hajoitetaan jo kolmas Shottky-diodi peruuttavan noparin kanssa (mutta kun jossain sanottiin, että pitää olla)
- ...uitetaan sähkölaitteet, ja ihmetellään kun ne hajoaa
- ...käytetään autopaketin mukana tullutta pinjonia virimoottorin kanssa ja ihmetellään savun nousemista autosta (pitääkö pinjoneita olla useampikin varastossa)
- ...laitetaan rypsiöljyä iskareihin, kun oikea öljy on loppu
- Jne.

150
Sähköautot / LiPo akut autokäytössä.
« : 06.11.06 - klo: 08.35 »
LiPo:jen helppoudesta ei ole paljon apua niiden yleistymiselle, jos muutama muu asia tökkii. Koska ne ei ole olleet sallittuja kilpakäytössä, ei kilpailijoilla ole mitään mielenkiintoa niitä kohtaan. Monet harrastelijat hommaavat myös kilpailijoiden vanhat akut pilkkahintaan, joten näidenkään keskuudessa LiPo:t eivät ole yleistyneet. Toinen ongelma on ollut se, että LiPo-akut eivät ole olleet muodoiltaan NiMh-akun paikalle suoraan laitettavissa, joten niitä ei ole voinut järkevästi käyttää useissa autoissa. Kolmanneksi kapasiteetiltaan vastaavat LiPo-akut ovat maksaneet huomattavasti enemmän kuin NiMh-akut. Neljänneksi uuteen tekniikkaan siirtymieseen kuluu aina aikaa.

Sitten ihan oma mielipide NiMh-akkujen vähäisestä helppoudesta. Ajetun kennon jätän odottamaan seuraavaa latauskertaa, ennen latausta puran erityisellä tasauspurkurilla akun tyhjäksi ja laitan akun lataukseen. Kun akku on latauksessa seuraava ehtii jo purkaantua hyvin tasauspurkurissa. Eli ainakaan minulla ei ole mitään ongelmia NiMh-akkujen kanssa. Eli niiden käyttö on ihan yhtä helppoa kuin LiPo-akkujenkin, joita minulla on myös käytössä.

Pitää kuitenkin sanoa, että viimeaikoina nämä kaikki ongelmat on ollut vähenemään päin, joten eiköhän LiPo:t jatka edelleen yleistymistään.

Harjattomien moottoreiden ja säätimien kanssa on myöskin ollut selviä ongelmia autokäytössä. Hyvin pitkään moottorit ja säätimet olivat täysin kelvottomia autokäytössä, jos tarkoituksena oli ajaa edes jonkunmoista rataa pitkin. Vasta viimeaikoina on tullut markkinoille sellaisia harjattomia, joita voi käyttää.

Sivuja: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 ... 51