Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Hermanni

Sivuja: 1 ... 51 52 53 [54] 55 56 57 ... 59
1591
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 23.05.04 - klo: 12.13 »
Lainaus käyttäjältä: "zhoop"
Itseäkin alko kiinnostamaan noi LiPo akut...
Mistä niitä saa ostettua ja paljoko maksaa?


No ensinnäkin tarvitset myös laturin joka osaa ladata LiPolyneeri akut, esim Hobbico Quick Field Charger MKII (69€) tai Electrifly Triton (169€) http://www.hobbylinna.fi/tuotteet.php?action=showgroup&pgroup=42&sub=46
Akut ostin Hobby Peoplelta, 10kpl (a13.50€) yhteensä 135€ http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/tuotteet/muut/tuotesivut/dynomax/BT455085.htm
Ainoa ongelma muodostui akkujen leveydestä (49mm) joka ei aivan sovi akkutilaan, nyt väliaikasesti pakka on rakennettu rinnan ja on "lappeellaan" akkutilassa. (44mm*90mm*49mm)!

1592
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 23.05.04 - klo: 00.40 »
Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Kuulostaa kyllä hyvältä, kuinka monta latauskertaa lipojen muuten pitäisi suunnilleen kestää?


Hyvin huollettuna kestävät 500 latauskertaa, eli sama kuin NiMh kennotkin (Tosin NiCd 1000 kertaa).
LiPolyt eivät ole mitään "huolettomia" akkuja vaan vaativat entistä enemmän seurantaa, toisaalta niille riittää tuo tasalataus noin 5 latauskerran välein.
Johtuen suuresta energiatiheydestä ovat väärin käytettynä jopa vaarallisia, suoranaisia "pommeja" olivat näiden "edeltäjät" LiIoni akut (Kuka muistaa eräät räjähtelevät ja itsestään syttyvät kännykän akut).
Toisaalta nämä eivät "väsy" pikkuhiljaa vaan "kuolema" tulee suht nopesti.

Lainaus käyttäjältä: "ClodZ"
Hermannin raportteja on kyllä mukava lukea, jatkaa samaa rataa. Ja bonuksena vielä se, että joka kerta kun luen nimesi, alkaa alitajunnassa pyöriä se pikkukakkosen kaiman tunnusmusiikki ja introanimaatio.

 :mrgreen:

1593
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 22.05.04 - klo: 21.54 »
Tuossa perjantaina saapuikin nuo Lipot, 10kpl 1400mAh.
Tuli siinä kasattua samantien "pakaksi" ja tasaladattua ne, purkutestissä (Orbit microlader) 6A virralla kapasiteettia oli yli 8000mAh!
No tänään ladattuani ne kävimme "jankan" kanssa testaamassa ne, aluksi olikon ongelmia ja luulin että pakka on sökö.
Ongelmaksi muodostui tuo että kennot olivat kylmät (Ulkona alle 6 astetta) ja eivät luovuttaneet virtaa aluksi.
No parin minuutin jälkeen auto "piristyi silmissä" ja LiPokennot "heräsivät henkiin".
Akkujen virran antokyvyssäkään ei ollut ongelmia, kennot lämpesivät noin 20 asteen tuntumaan kovassa ajossa (Lehnerini "haukkaa" 40A maximissa).
Tätä "rälläämistä" jatkuikin niin kauan että jankan E-Maxxista akut tyhjenivät, no jankka otti Team Losin crossarin ja ajoi vielä kahdet akut (Kaikki GP3300 mAh kennoista tehtyja "pakkoja") ennenkuin Stampede hyytyi.
Parasta tässä on kuitenkin että ei tarvitse "huolehtia" kuin kahdesta "kennosta", eikä ole muisti ilmiötä enään kiusana vaan akut voi ladata purkamatta milloin huvittaa.
Painoakin säästyi hitusen varran, akun kokonaispainoksi tuli 445 grammaa joka ei ole paha akun kapasiteettiin nähden.
Huonoa tuossa "pakassa" on että ei ota virtaa ladattaessa näköjään kuin 4A, joten lataukset tulevat kestämään noin 2 tuntia!
Tosin akkuhan on ensimmäistä kertaa käytössä jotenka on odotettavissa vielä "piristymistä".
Kaiken puolin kokeilusta tuli onnistunut, onhan ajoaikaa enemmän kuin tarpeeksi eli toisin sanoaen kyllästymiseen asti.

1594
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 18.05.04 - klo: 22.20 »
No niin kolmas kerta se toden sanoo, elikä Lehneri Basic 3100 (Noin 380W akselitehoa) tuntuu juuri sopivalta tuohon Stampedeen (Toivottavasi vaihteisto vielä kestää tuon).
Nyt on menoa ja meinikiä kulussa taas, tarkoitan että asfaltilla pysyy täydessä vauhdissa juuri ja juuri "lapasessa"!
Ajo aikakaan ei hirveästi kärsinyt tuosta vielä, no LiPolyt on tilauksessa (7000mAh) jolloin pitäisi päästä jo 30 minuutin korville.
Tosin niitä ei ollut tarvittavaa määrää hyllyssä (10kpl) , vaan uusi erä saapuu vasta perjentaina Hobby Peoplelle (Odottamisen tuskaa).  :cry:
Ero on käsittämätön esim Rustleriin verrattuna (vakio stingerillä) jolla ajaa samalla akulla (GP3300 mAh) saman verran verratuna Stampedeen harjattomalla (Tehoeron ollessa kuitenkin järkyttävä)!
Toisaalta tuolla harjattomalla "spedellä" ei voi "vinguttaa" kaasu pohjassa kuin suoralla toisinkuin vakiorustlerilla.
Takarenkaatin kuluivat taas "sievoisesti" ja rengaskuvion korkeutta on enään ½mm, no niistä saa hyvät asfaltti slicsit. :D
Heti kun vain säät sallii (Aurinko paistaa) niin luvassa pienosta "videontynkääkin" Stampeden kulusta.

1595
Sähköautot / Brushless Maxx projekti..
« : 16.05.04 - klo: 18.53 »
Lainaus käyttäjältä: "turtle"
Heh.. minä tarvitsisin noita kennoja 16 kpl -> 14.8 V ja 8200 mah...

-> hinta baltiarallaa 550 Euroa... joopa joo ja kiitos ei :D

toi 20C on kyllä aika jees, mutta hinta on aivan liian korkea.. Olen kysellyt tuolta Ameriikoista ja "e-maxx asetellulle" 14.8V 6200 mah 13C paketille hintaa tulisi noin 300 Euroa.. ..eri asia on onko tuo 13C riittävä.


No niin tuli tilattua itselle nuo LiPot, 10kpl 1400mAh. http://www.hobbypeople.com/hobbypeople/tuotteet/muut/tuotesivut/dynomax/BT455085.htm
Elikä akun kapasiteteetiksi tulee 7000mAh, viisi rinnan ja kaksi tällaista "pakkaa" sarjaan.
Painoa tälle tulee hivenen yli 400g, verrattuna vanhaan GP3300 pakkaan joka painaa 740g!
Tosin noilla on purkuvirta 9.8Aper kenno jolloin saan vain 49A purkuvirran, no riittänee minulle.
Hinta oli todellinen yllätys, kaikki kymmenen kennoa yhteensä 135€, alkaa olla mAh per euro kohdallaan!  :shock:

Lainaus käyttäjältä: "turtle"

Ihmetyttää muuten miten eri kaupoissa samoilla LiPo kennoilla näkee eri purkuarvoja..


Niissä kennoissa tapahtunee koko ajan pienoista kehitystä, niinkuin olet huomannut.
Vanhemmilla "samoilla" kennoilla on tosiaankin pienemmät purkuarvot, näissä on kemia tosin kehittynyt paljon niinkun huomaa tästä 20C "rajapyykistäkin".

1596
Yleinen keskustelu / Nopeus hidastuu
« : 16.05.04 - klo: 18.30 »
Lainaus käyttäjältä: "terokorhonen"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Eihän vain unohtunut "kiireessä" moottorin hiilien ja kollektorin sisään ajo!

Hups! :oops: . Eipä kyllä mitenkään ole ajettu sisään. Miten tuo vesilasi temppu onnistuu? En edes tiennyt, että sähkömoottori pitää ajaa sisään.  :oops:   :oops:


No sen voi suorittaa myös "kuivana", eli käytät moottoria vähintään 15min penellä kaasulla ilman pinjonia niin ettei hiilten ja kollektorin välillä kipinöi.
Tai vesilasissa niinkuin itse teen (Nopeuttaa toimintoa huomattavasti), moottorin pääty vedessä (Siis vain hiielet ja kollektori ei koko moottori) niin kauan että vesi "likaantuu" hivenen.
Tällä "sisäänajolla" moottorin hiilet ja kollektori kestävät paremmin eikä tehot muutu lämmöksi turhalla kipinöinnillä.
Noissa Traxxasin Stingereissä hiilet ovat M kirjaimen muotoiset kontaktipinnaltaan uutena ja "syövät" suht syvät urat kollektoriin ilman sisäänajoa.
Eikä tässä ole välttämättä mitään vielä menetetty lopullisesti koska hiilten kuluessa myös kontaktipinta kasvaa, ei muutakun suoritat sen sisäänajon näin jälkikäteen.
Se voi hyvinkin siitä "parantua" vielä.

1597
Yleinen keskustelu / Nopeus hidastuu
« : 16.05.04 - klo: 12.40 »
Joo se nakutus johtunee siitä että spurrin hampaiden väliin on todennäköisesti kiilautunut kivi.
Itse "siivoilin" näitä hiekan jyväsiä aiemmin ennenkuin ostin RPM:män "suojan" http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&W=000518649&I=LXTB13&P=K
Tarkista että hampaiden välissä ei todellakaan ole ylimääräistä, jos on niin ne voi "kaapia" esim mattopuukon terällä tai muulla vastaavalla terävällä esineellä.
Sen "typerän" reijän vaihteiston suojasta saat tukittua liimaamalla ohutta muovia "soiron" sen suojan sisälle esim pikaliimalla.
Tämä auttaa jonkin verran mutta ei poista koko ongelmaa, ainakin itse korjasin "ensihätään" näin.
Sen hammas välin kasvattaminen ei pitäisi paljoa nopeuteen vaikuttaa, hampaiden kulumiseen enemmänkin.
Tosin silloin vaikuttaa jos on liian tiukalla tai ei ota ollenkaan kiinni.  :mrgreen:
Eihän vain unohtunut "kiireessä" moottorin hiilien ja kollektorin sisään ajo!
Itselläni kävi juuri näin aikoinaan kun piti Stampedea päästä kokeilemaan, nyt viisastuneena ajoin Rustlerin moottorin sisään vesilasissa niin tehot on kuin toiselta planeetalta.

1598
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 15.05.04 - klo: 20.53 »
No niin nyt näitä harjattomia saa settinä (Säädin + moottori) jo 1/18 kokoluokan autoihin eikä hintakaan ole paha, alta 140$.
Lisää tietoa Castelen sivuilta.... http://www.castlecreations.com/products/cars/mamba-25.html
Sitten vielä vanha uutinen johon en itse ainakaan ole törmännyt aiemmin, nimittäin Team Orionillakin on harjattomia (Säädin kylläkin näyttäisi olevan Schulzen valmistama) http://www.teamorion.com/products/motors_brl.asp
Toisekseen löytyi pienoinen testi jossa on harjallisia (Reedy ja Trinity) sekä harjattomia  (Novak ja Lehner) moottoreita testattu radalla.
Osa 1 http://www.formula1-rc.com/articles/Brushless-Motors.asp
Osa 2 http://www.formula1-rc.com/articles/Brushless-Motors-2.asp
Osa 3 http://www.formula1-rc.com/articles/Brushless-Motors-3.asp

1599
Sähköautot / Brushless Maxx projekti..
« : 13.05.04 - klo: 17.02 »
Lainaus käyttäjältä: "turtle"
Kyllä pysyy.. siellä on Velcrot alla ja noi kiristysnauhat päällä, ei pitäisi ihan helposti lähteä irit.

Toinen syy rei'ättömyyteen on haave LiPo-kennojen käytöstä lähitulevaisuudessa. :D


Itse olen kanssa katsellut noita "LiPoja" kun nuo GP3300 kennot tuntuvat sulavan runkoon kiinni.
Parasta noissa on että ei tarvitse koskaan purkua vaan voi ladata milloin huvittaa, toisekseen ei ole kuin kaksi kennoa/pakkaa jotka tarvii silloin tällöin tasaladata.
Englannissa on ainakin myynnissä kunnon LiPoly kennoja joiden purkuvirta on max 20C (ANSA 2100 mAh). http://lipoly.co.uk/products.php?cat=16
Noita kun tällää neljä rinnan ja kahdet sarjaan (8400mAh/7.4v) päästään jo max 160A purkuvirtaan ja painoa säästyy sekä ajoaikaa löytyy (Ko pakka painaisi vain 320g)!
Tosin hinta tuossa on vielä esteennä, 8kpl*34.26=274,08€ !
No tosin itselleni riittäisi puolet tuosta jotenka vielä pääsisi 80A purkuvirtaan, mutta kapasieettia olisi vain 4200mAh (Painoa vain 160g)!

1600
Sähköautot / Onko rediset Ultima RB eestä kisa autoksi?
« : 10.05.04 - klo: 21.21 »
Lainaus käyttäjältä: "zhoop"

Voiko nopari kuumentua herkemmin jos se on melkein rikki?


Kyllä vaan kaverillani kävi juuri näin ennenkuin kylmeni lopullisesti (Sananmukaisessa merkityksessä)!
Luultavasti fetit palovat yksi kerrallaan jolloinka jäljelle jääneet kuumenivat entisestään, no nyt ovat kylmät mutta autokaan ei liiku.

1601
Sähköautot / Juggernaut ropleema taas
« : 04.05.04 - klo: 00.34 »
Ettei vaan alkuperäiset moottorit ole pyörineet valmiiksi "väärinpäin"?
Onkos sulla elektroninen "nopari", voihan olla että sen lämpösuoja "paukahtaa" päälle ja virrat katkeaa siksi.
Tuo moottorisi vie varmaankin virtaa enemmän kuin kaksi vakio "Mabuchia".

1602
Sähköautot / Kesän sähkökrossit
« : 04.05.04 - klo: 00.23 »
Laitampa tänne kun parempaakaan topicia en löytäny.
Niin hakusessa on kardaanivetoinen (4WD) sähkökrossari (Stadium truckkikin käy), onko niitä?
Itse en lötänyt netistä kuin vanhan Tamyan mallin, enpä nyt muista tyyppiä mutta oli sen verta "heiveröisen" näköinen voimansiirto ettei kiinostanut.
Eli älkää tarjotko mitään E-maxxia tai vastaavaa, liian iso.......
Pitäneeköhän alkaa modaamaan jostain "mattoautosta" ko peliä?

Tahtoo nelivetoo.......  :wink:

1603
Sähköautot / Onko rediset Ultima RB eestä kisa autoksi?
« : 03.05.04 - klo: 22.34 »
Lainaus käyttäjältä: "zhoop"
Nyt on ultimasa "pieniä" elektroniikka ongelmia.
Elikkä kun ajan hiukan kauemmas alkaa auton ohjaus vikuroimaan ja kaasu tökkimään. Vika on todennäköisesti noparissa (sonik tempo) tai sit lähettimessä (kyosho perfex) elikkä mitä sanoisitte kumpi nuista sähkölaitteista on hajalla?


Veikkaampa että ongelma on radio puolella, onhan antennit ehjät sekä vastarissa että lähettimessä (Varsinkin vastarista ettei ole katkennut juuresta ym..)?
Toisekseen kidekin saattaa olla "sökö" isomman "tällin" johdosta, ethän ole pudottanut lähetintä tai ajanut pahaa "kolaria" autollasi (Kiteet varsinkaan eivät ole "ikuisia")?
Häiriöt voi aiheuttaa myös pahasti kipinöivä moottori, onhan moottorin "konkat" ehjät eikä kollektori/hiilet kipinöi ajossa?
Tosin voihan olla että tuo on kaikkien kolmenkin yhteisvaikutusta ja yhden vian korjaaminen ei muutakuin "lieventää" ongelmaa.
Itsellänikin on noita pahempia "mällejä" tullut muutama ja nyt jo huomaa että radion kantama on pudonnut puoleen entisestä, no ei vielä viitisi ostaa Futaban kallista kidettä kun nykyisellä kantamalla vielä "pärjää".  :lol:

1604
Sähköautot / Traxxas Bandit 1:10 EP
« : 02.05.04 - klo: 23.30 »
No samaa "veljeskuntaa" nämä kaikki ovat, Bandit, Rustler ja Stampede.
Bandit ja Rustler ovatkin lähes samoja, erot tulee näillä korista ja korin kiinnityksistä (Tosin on kaikkea pientä niinkuin Banditissa on "casterpalat" isommilla pinneillä alatukivarressa kiinni).
Stampedessa onkin enemmän eroa näihin kahteen edelliseen, esim runko on erillainen alatukineen ja ohjaus on järjestetty yksinkertaisemmin.
Sitten Banditissa on erilaiset vanteet ja renkaat, kun taas Rustlerissa ja Stampedessa on vain "gummit" erilaiset.
Toisin sanoen autot ovat suht helppoja muuttaa toiseksi, Stampeden muunnos on näistä kallein, joten suht pienellä investoinneilla saa auton muutettua jos tulee "katumapäälle". :D

1605
Sähköautot / 7.2v. vaiko 8.4.
« : 01.05.04 - klo: 18.22 »
Lainaus käyttäjältä: "VesaK"
Voit sijoittaa akkuun 25€ tai 100€, ja saat kalliimmasta akusta pienen lisäpotkun, jota tosin et huomaa. Näiden huippuakkujen elinikä ja ajoaika tuntuu olevan lyhyempi.


Hmm mutta älkää sijoittako 20€ (Suomen huoltopalvelun akut), käy niinkuin minulle.
Tosin kyllähän siinäkin luki et RC käyttöön, no onhan se Nikkokin RC!  :mrgreen:

1606
Sähköautot / 7.2v. vaiko 8.4.
« : 01.05.04 - klo: 18.18 »
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Mutta eikö tuon pitäisi kuitenkin eteenpäin mennä?  :?


Eipä välttämättä, itsellänikin "tyhjä" akku näyttää yli 9v (Kahdeksan kennoa)!
Tuossa todennäköisesti käy niin että kun akku on kiinni autossa ja laitat kaasua voltit "romahtavat" alas samantien.
Koitappas jos pystyt mittaamaan nuo voltit akusta sen ollessa autossa kiinni ja sitten lisäät kaasua.......
Näitä akkuja kun ei voi oikein mitata volteilla ovatko tyhjiä vai täysiä, tosin jos kennoa kohden on voltit 1,4v niin silloin on akku todennäköisesti juuri ladattu. :D

1607
Sähköautot / Liittimet
« : 01.05.04 - klo: 18.09 »
Lainaus käyttäjältä: "kribe"
Noita viimeisiä vähän epäilen kun on muovia päällä. En tiedä kestääkö lämpöä kovin hyvin, ei ole kokemusta noista mutta tamyan liittimistä on ja ne suli! :mrgreen:


No itse olen tinaillut monet Deansin liittimet jo ja ainakaan kolvatessa eivät ole edes pehmenneet, kestävät todella hyvin kuumuutta toisin kuin Tamyan liitin.  :mrgreen:
Tuo muovimateriaali mitä noissa Deanseissa on käytetty on todella kovaa ja kestävää, esim mattopuukolla ei sitä pysty vuolemaan kuin kulmistaan.
Ainoa haittapuoli ko liittimessä on että ovat todella tiukkoja uutena, vähän käytettynä ovatkin sitten jo helpompia irroitella ja kiinnitellä (Tosin tamyan liittimen kanssa "taistellessa" menee sama aika).

1608
Sähköautot / 7.2v. vaiko 8.4.
« : 01.05.04 - klo: 17.43 »
Lainaus käyttäjältä: "JuhoM"
Eli jos nyt ajan 1500 mAh:n akulla vaikka 10 min. niin 300mAh:n akulla 20 minuuttia. Vai?


Siis 3000mAh akulla ajat 20min tässä tapauksessa, ehkä inasen pisempäänkin koska akkusi ei joudu niin "lujille" (No joo minuutin kaks riippuen moottorista).
Tosin hyvällä 1500mAh akulla saatat ajaa yhtä kauan kuin "surkealla" 3000mAh akulla........
Itse sorruin tuossa taannoin talvella 2000mAh (NiCd) "halpisakkuun" joka kyllä ladattaessa otti virtaa ylikin 2000mAh ja purki pienellä virralla melkein saman verran, mutta kun se ei jaksanut "ruokkia" Stampeden vakiomoottoria edes viittä minuuttia (Auto ei edes liikkunut enään)!
Tosin sain ne "takuuseen" vaihdettua mutta tuli yhtä p**kat tilalle, silloin meinasi "käämilanka palaa"!  :evil:
No sen jälkeen olenkin tahnyt akut itse ja käyttänyt vain GP:een kennoja, ongelmat lopui siihen.
Kyoshon moottorista en tiedä paljonko se kennoja kestää, mutta kaverini on ajellut ja ajelee edelleen "spedellä" vakiomoottorilla kahdeksalla kennolla aktiivisesti.
Tosiaan huomioi ensiksi kestääkö noparisi seitsemää kennoa, kaikki eivät kestä!
Mutta jos moottorisi ei lämpiä ajossa pahemmin niin uskoisin että kyllä se yhden ylimääräisen kennon kestää, jos taas käy valmiiksi "kuumana" (Polttaa kättä) niin en suoisittele edes kokeilemaan.

1609
Sähköautot / Liittimet
« : 01.05.04 - klo: 14.40 »
Parempi ylimitoittaa kuin alimitoittaa liittimet.  :wink:
Yksi kaverini poltti melkein koko autonsa kun tamyan liitin ei kestänytkään virtoja vaan suli ja aiheutti oikosulun jonka jälkeen olikin johdot liekeissä.
Lennokkipuolella on aina haettu luotettavia liittimiä siellä kun se on koneen elin ehto, sähkisauto vain pysähtyy kun virrat katkeaa mutta toisin on lennokin kanssa (Pysähtyyhän sekin kyllä maahan tömähtäessään).
Lennokit netin foorumilla on Slovakialaisen kaverin mittausdataa muutamista liittimistä. http://lennokit.net/viewtopic.php?t=4243&postdays=0&postorder=asc&highlight=deans&start=15
Olisi hienoa jos joku löytäisi vähän enemmän mittaustuloksia liittimien virrankestosta ja sisäisestä vastuksesta, tuo edellinen taulukko on aikalailla puutteellinen (No on siellä Tamyan liitinkin.  :mrgreen: ).
Vinkiksi sitten vielä harrastusta aloitteleville, jos ja kun juotatte banaaniliittimiä niin painakaa urosliitin esim perunaan juotoksen ajaksi (Siis sen jousiosa, ei koko liitintä  :wink: ) jottei liittimen jousi "kuoleennu" kuumuuden vaikutuksesta.
Kuumentamalla "banaanin" jousen liiaksi pilaa sillä hyvänkin liittimen varmasti (Tämähän ei koske "apikomallisia" liittimiä)!

1610
Sähköautot / Motin sisäänajoako?
« : 01.05.04 - klo: 13.05 »
Itse sisäänajan harjalliset moottorit vesilasissa (Lennokkipuolelta opittu kikka) niin kauan että vesi "likaantuu", korkeintaan 30min.
Tästä "likaantumisesta" tietää että hiilet on kuluneet himpun verran.
Tiedä "autopuolen" moottoreista mutta itselläni ei ole "Stingerit " tuosta kärsineet ja lennokkipuolen harjalliseset moottorit ainakin ovat "tykänneet" käsittelystä.
Kannattaa antaa ko käsittelyn jälkeen moottorin "pyöriä" kuivaksi jottei tule ruostetta ankkuriin.
GWS:sän moottorien elinikä (Lennokeissa) tuppaa olemaan ilman sisäänajoa tunneissa, sisään ajettuna on kestänyt kuukausia aktiivikäyttöä.
Sori pieni Off Topic mutta oli mielestäni hyvä esimerkki sisäänajon tärkeydestä.

1611
Yleinen keskustelu / Turboahtimet pienoisautossa
« : 30.04.04 - klo: 20.56 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Täällä karjaalla en tiedä kuin yhden laakeriliikkeen ja se on Rautia. Sieltä en mene ostamaan 10 kertaa kalliimpia laakereita jotka todennäköisesti eivät tule kestämään. Eikä varmasti löydy edes sopivia...

Annakko Mäntän laakerin yhteystietoja. Voisi soittaa ja kysyä jos sieltä löytyisi sopivia.


Joo kyllä vain. :D

MÄNTÄN LAAKERI OY
Louhimontie 4
35800 MÄNTTÄ
puh (03) 472 4700
fax (03) 472 4730

1612
Yleinen keskustelu / Turboahtimet pienoisautossa
« : 30.04.04 - klo: 12.50 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
Oikeiden autojen turboissa käytetään nestelaakereita ja ajattelin ettei niitä varmaan näin pienenä saa kaupasta...

Kyllä "oikeistakin" turboista löytyy kuulalaakeroituja malleja nykyään.
Öljyvoideltu turbon akseli on vaikeampi järjestää pienessä mittakaavassa koska tarvittavien tiivisteiden teko on liki mahdotonta, toisekseen tarvittaisiin öljypumppu ja lauhdutin öljylle.
Perinteisessä turbossahan akseli "kelluu" paineisen öljyn varassa eikä kosketa laakeripintaa laisinkaan, tästä johtuu myös yleisimmät turbon vauriot kun moottori sammutetaan ennenkuin turbon kierrokset on tarpeeksi laskeneet.
Kanttattaa kysyä jostain laakeriliikkestä sopivia kuulalaakereita jotka kestävät tarpeeksi kovat lämpötilat (500c-800c ehkä ylikin) ja kierrokset (noin 100000rpm).
Meillä toimii esim Mäntän laakeri joka toimittaa esim Sulzerin pumpputehtaalle erikois laakereita (Olen ostanut sieltä 1/1 auton pyörän laakeritkin. :D).
Kuulalaakeroidussa turbossa on tasapainoitus entistäkin tärkeämpää koska akseli ei pääse "elämään" laisinkaan toisin kuin öljyssä "uiva" akseli.

1613
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 29.04.04 - klo: 11.48 »
Lainaus käyttäjältä: "Lassi"
Onks siin Rustlerissa paljon samaa?


No tekniikkapuoli ja alustaratkaisut on samat, ainoat erot tulee pohjalevystä ja ohjaus systeemeistä (Tosin korikin on erillainen mutta saa "Spedeen" tarvittaessa).
Rustlerista olenkin jo joutunut "lainaamaan" muutamia osia, "Spede" kun on kärsinyt vähän törmäilystä ja 2½ metriä korkeista hypyistä (Videolla nähty rinne josta ajetu yläpuolelta täysiä alas :D).

1614
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 28.04.04 - klo: 23.51 »
Lainaus käyttäjältä: "Lassi"
Jaahas nyt tuli osia towerista "vihdoin" ja jäi vielä osa tulematta taitaa olla Mikolla kiirettä siellä :) Muovinen top gear laitoin sen tonne alumiinisen idlerin kanssa jos ei kestä niin laitan ton rautasen top gearin takas. Laakeri pesät oli mainiot ei oo väljää enään yhtään ja kyllä kulkee pitempää ja herkemmin kun ennen. Menee kyllä helpommin ympäri kun ei oo yhtään väljää vanhat pesät muistutti enemmän nelipyöräohjausta kun takavetosta monsteria :D Ja rautaset stub axles vai mitkä olivatkaan nimeltää.

Laitoin kunnon mällin pikaliimaan niihin Hermanni kun puhuit että sulla irtos se ruuvi sieltä alta. Alumiinisen laitan tällä viikolla postiin tulemaan sulle Hermanni.


No miltäs se alumiininen "idleri" näytti noin kun on "rautahammasta" vasten pyörinyt, itse en ole viitsinyt aukaista kun on kestänyt?
Tosin itsellekin tuli tuo muovinen "top gear" tänään postissa ja kaikkea muuta "varaosanippeliä" Spedeen.
Joo ne laakerit vaikuttaa todella paljon kulkuun ainakin, itse huomasin tuossa kun ajelin Rustlerilla (Tulihan sellanenkin hommattua "varaosiksi") samalla "setupilla" kun Stampedeakin niin ei tuntunut kulkevan mihinkään!
Joo tosiaan se ruuvi millä on U:n muotoinen "haarukka" kiinni akselissa löystyi itselläni todella väljäksi, eikä sitä pääse kiristämään kun ristikko on sen edessä, nyt onkin harkinnassa MIP:in vetarit seuraavaksi "päivitykseksi" Spedeen. http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&W=000000000&I=LXAW51&P=K

1615
Yleinen keskustelu / Turboahtimet pienoisautossa
« : 28.04.04 - klo: 23.28 »
Joopa joo, tuo "RB:een" remmiahdin mikäli sitä nyt ahtimeksi voi kutsua on vain keskipakopuhallin ja näyttääpi pyörivän liki samaa nopeutta kampiakselin kanssa jotenka hyöty on minimaallinen  noin pienenä toteutuksena.
Olisi kiva nähdä vähän mittaustuloksia ko totetuksella ja ilman, tuohan on mielestäni vähän sama kuin yrittäisi ahtaa PV Suzukia hiustenkuivaajalla. :D
Yleensähän remmiahtimet ovat roots tyyppisiä (Kuin kahdella hammasrattaalla tehtyjä), tosin Volkswagen on autoissaan (Polo) käyttänyt myös remmillä toimivaa keskipakopuhallinta.
Tuon kokoisesta keskipakopuhaltimesta ei paljon baareja saada, vois verrata auton ajovalojan painepesurin keskipakopumppuun joka ei paljon ilmaa "höngi" (Sekin pyörii "tyhjänä" 20000rpm-30000rpm)!
Toista on tosin veden kanssa sillä kun on aivan erillainen massa ja siihen kylläkin saadaan liikettä ja painetta (Vertaa esim samalla moottorilla varustettua lennokin ja veneen potkureita!).
Kaksitahtisessahan on ongelma ahtaessa se että myös suuri osa polttoaine ilmaseoksesta huuhdellaan pakoputkesta "pihalle" entistä vauhdikkaammin.
Tosin "pilli" voi ja toimiikin remmiahtimella mutta turbo voi sekoittaa sen toiminnan aika laillakin, aiheuttaahan sekin vastapainetta.
Toisin kuin paljon luullaan ei turbonkaan tehot tyhjästä tule vaan sen voi testata aivan yksinkertaisesti ottamalla paine putken irti ja vielä kuristamalla sen, ja sitten testaamaan kuinka kulkee. :D
Ideahan on siinä että siitä saadaan suurempi hyöty kuin mitä sen haitta on.
Vielä kun saataisiin ruiskukoneet jotka syöttää polttoaineen suoraan sylinteriin niin "pikkuturboille" olisi kaikki edellytykset, viime kesänähän tuli jo lennokkipuolelle ensimmäiset polttoaineen ruiskutuksella olevat moottorit (Tosin ei vielä sylinteriin "sylje").

1616
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 28.04.04 - klo: 08.56 »
Lainaus käyttäjältä: "Lassi"
eikös toi futaba oo kuitenkin laadukkaampi kun hitec kaikki kun puhuu että hitec olis huono servona?

:D monta konetta sulla on jo varastossa Hermanni? Ajatko viel sill Warrion säätimellä?


P.S. Todella hieno toi video :o Onkos sulla kiinni Lehnerin 700 vai 300W. Ajattelin vaan että ootko ottanu yhtään videoo kesältä miten toi 700W kuljettaa :D olettaen että tossa oli 300W. Helkkarin hyvin menee noilla nakeilla onkos noi sen about 10e pari? Towerissa


Joo kyllähän Futaba laadukkaampi on, tosin vastaavasta Futabasta saa pulittaa yli tuplahinnan tuohon Hiteciin verrattuna (S9204 96$).
Koneita ei oo jääny varastoon, se edellinen "monsteri" meni Jankalle E-Maxiin säätimineen.
Ikävä kyllä yhtään "kesävideoo" ei oo sillä Lehnerin "monsterilla" kuvattuna. :(
Nyt on tuossa kiinni tuo 260W malli ja Hackerin säädin, siis videollakin.
Joo eivät kalliit ole nuo Tamyan "gummit" ja pitoa on. http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&W=000518649&I=LXGJ73&P=K

1617
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 28.04.04 - klo: 05.35 »
Lainaus käyttäjältä: "Lassi"
Tota osaisko joku sanoo mikä olisi sopiva servo Stampeden ohjaukseen? Ajattelin Futaban metallirattaista. http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXDWF8&P=ML tota mitäköhän toi note tekstissä mainittu asia käytännössä tarkottaa. "per Futaba this servo is approved for use with NiCd batteries ONLY!"  Miksi vain ja ainoastaan nicd mitä muka käy jos laittaa nimh akkuja tai lipoja?


Tuo servo on vähän hidas, sinuna katselisin vähän nopeampaa servoa tuohon ohjaukseen esim Hitec HS-625MG http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXUZ88&P=7
Itsekin tässä taas tilasin uuden moottorin kun tuo nykyinen alkoi tuntumaan "mopolta", nyt Lehnerin Basic 3100 mallin jonka akseliteho on noin 350W 8 kennolla.
Saas nähdä kerkiääkö tulla viikonlopuksi.
Pieni video leikekin on taas saatu aikaiseksi jossa "spede" kiipeää soramontun rinnettä, renkaina on Tamya monster spikesit joilla pitoa piisaa! http://www.sisulan.net/stampede/stampede_soramontulla.wmv

1618
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 18.04.04 - klo: 00.10 »
Lainaus käyttäjältä: "Lassi"
Jaahas nyt tuli tehtyä tollainen htm sivu spedestä mistä voi lukea mitä siihen tulee tehtyä. Ja samoin siel on tarkempaa tietoa kaikesta kuvia ja videoita jne.. Ja jonkunlainen rakentelunurkka missä kerron kaikesta mitä teen siihen ite.

http://koti.phnet.fi/lassi/Traxxas_Stampede/spede.htm


Joo hienot sivut olet "värkänny", tarvis kait itsekin vähän "panostaa" omiin sivuihin. :D
Tänään sain tuon 5mm pidemmän "shock towerin" eteen, kaverini teki sen CNC työstökoneella ja on todella hienoa työtä.
Mitoiltaan se vastaa alkuperäistä 100% lukuunottamatta pituutta ja sitä että ylätukivarren kiinnitys reijät ovat 2mm korkeammalla alkuperäistä, tämä siksi jotta auton kallistuessa käännöksissä ulompi pyörä ei kallistu niin paljon kuin alkuperäisessä konstruktiossa.
Nyt sopii takaiskarit myös eteen ja joustot on sen mukaiset. :D
Asfaltilla ajokäytös parani huomattavasti koska nyt pysyy sisempi etupöyräkin tiessä kiinni kotuullisen pitkään ja toisekseen on älyttömän pehmeä joustoltaan.
Tuli myös vaihdettua titaaniset ylätukivarret ja raidetangot, nuo teräksiset kun eivät minun käyttöä kestäneet vaan olivat menneet mutkalle ja suoristaessa katkesivat.
Seuraavaksi onkin tarkoitus korvata takimmainen "shock tower" myös alumiinisella, tuo originelli kun tuntuu aikas "vetelältä".

1619
Sähköautot / Yleinen hpi/x-ray micro keskustelu
« : 15.04.04 - klo: 00.06 »
Lainaus käyttäjältä: "Gorexx"
Speed 300 + 6 kennoa:

1. Tarvitset moottoripukin tuolle moottorille. Speed 300 ei mahdu vakiopukkiin.
2. Tarpeeksi ison pinjonin, jotta isorattaan ja pinjonin välin saa säädettyä oikeaksi. Pienellä pinjonilla moottori ottaa kiinni taka-akselistoon, eikä rattaiden väliä saa oikeaksi. Toinen vaihtoehto on poistaa materiaalia taka-akselistosta. Pinjonin pitää olla joko terästä tai delriniä (vahvempaa kuin vakiopinjonit).
3. Etudiffi (vakio) hajoaa heti, kun käskee kovempaa. Ei auta kunnon rasvat, eikä välysten tasaaminen. Hanki Oneway tai kuuladiffi.
4. Takadiffi syytä vaihtaa kuuladiffiin.
5. Eteen kunnon vetarit muovisten sijaan.

Noilla pääsee jo alkuun. Ja kulkee muuten aika kovaa...


Kävisikös tähän suoraan Permax 280BB moottori, sekun "pesee" kiinalaiset 400 sarjan Mabuchitkin mennen tulen?
On kuulalaakeroitu ja vaihdettavilla hiilillä, eli laadukas "pikkumosa". :D
Täältä voi lukea lisää ko moottorista http://lennokit.net/viewtopic.php?t=2062&highlight=permax+280bb

1620
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 14.04.04 - klo: 23.17 »
Joo niinkuin aiemmin kirjoitin niin tuo Hackerin säädin on "laiska" ottamaan lähdössä kierroksia, olisiko "rattaidensäästösoftalla" varustettu (Lennokkipuolella tämä "soft start" on yleistä harjattomien säätimissä)!
Stampeden saa satunnaisesti keulimaan kun auto on jo liikkeelä sopivalla kaasun käytöllä, Lehenrin säätimellä se onnistukin ongelmitta.
Tosin "kippaahan" tuo "spede" tuossa videollakin kun sai kerran pitoa satunnaisesti. :D
Pienoinen ongelmakin on tuossa asfaltilla ajossa, auto kun kiihtyy sen verta rivakasti että kaarroksissa on aina eturengas ilmassa ja toinenkin tuskin koskettaa tien pintaa.
Tämä aiheuttaa sen että kääntyäkseen joutuu aina "himmaamaan" kaasua jottei kaarros säde ole 5-6 metrin luokkaa. :(
No nyt on teetettävänä ½cm korkeampi etummainen "shock tower" alumiinista jotta saan asennettua takaiskarit myös eteen pitempien joustovarojen toivossa, alkuperäinen kun hajosi "pienessä" kolarissa "jankan" E-Maxxin kanssa.
Takarenkaat ovat todellakin alkuperäiset niinkuin "jankka" kirjoittelikin, tosin ne ovat varmaan viikon päästä kuluneet jo täysin slikseiksi mikäli saan auton kuntoon ja ajo ilmoja piisaa. :D
Etummaiset "gummit" ovatkin uuden veroiset.

Sivuja: 1 ... 51 52 53 [54] 55 56 57 ... 59