Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Hermanni

Sivuja: 1 ... 55 56 57 [58] 59
1711
Sähköautot / Brushless Maxx projekti..
« : 22.01.04 - klo: 17.31 »
Lainaus käyttäjältä: "turtle"
Hermanni:

Joo, moottori ja säädin tulivat jo 3 viikkoa sitten, etkö katsonut kuvia?

http://koti.welho.com/jhenriks/emaxx/brushless_kuvia.html

Akut on myös tilattu.. 24 kpl GP3300 kennoja on tulossa.


!marco! ja Jethron:

Tuolta löytyy hintatietoja: (Noi on ehkä hieman yläkanttiin, mutta kyllä tosta jonkinlaisen käsityksen varmaan saa.)

http://www.gpracing.de/prices.htm


Joo katsoin kyllä mutta taisi jotenkin moottorin kuvat "unohtua".  :oops:
Tuo sun "kennosatsis" on aika vakuuttava. :D

1712
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 22.01.04 - klo: 17.25 »
Lainaus käyttäjältä: "Jethron"
Katsoin hermannin viestin että moottori+säädin 221.23€ ajattelin itse ostaa saman, mutta sitten mietin että jospa ostais samalla vaikka stampeden että pääsis maastossaki testamaan harjattomaa ajoa  :twisted:


Tuli muuten postikuluja 30€ vielä päälle, sain maililla vahvistuksen viime yönä.
Eli lopulliseksi hinnaksi tuli paketille postikuluineen 251.23€!
Hmm... kovat on postimaksut pienellä paketilla. :(

1713
Sähköautot / Brushless Maxx projekti..
« : 22.01.04 - klo: 01.06 »
Niin jokos moottori on tullut, itseäni kiinostaa sen suorituskyky vaikkakin oma valinta on jo tehty (Lehner 4200 Basic).
Tuolla moottorillasi kun suositus on 12 kennoa ja silläkin määrällä ampeerit lähentelee sataa (Hyötusuhdettahan sille luvataan 91%)!
Tosin Plettenberg on "vanha" valmistaja ja sen malliston hyötysuhteet on pääsääntöisesti ollu 90% kummankin puolin (+/-2%).
Akut joutunet laittamaan sarjaan jotta 12 kennoa "täyttyy", no onhan autossasi tilat valmiina.
Odottelen mielenkiinolla projektisi valmistumista.  :wink:

1714
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 22.01.04 - klo: 00.35 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"

Eli ainoa konsti mikä tulee mieleen että auto "seinää vasten" ja kaasu pohjaan, siitä sitten virtamittarilla katsomaan mitä ampeerit näyttää?
Parempia ehdotuksia?


No ei kyllä kuulosta kovin hyvältä, voi levitä muutakin, kun sähköt  :wink:  Onko siinä koneessa nyt sitten minkä verran watteja? Siitä voisit jotain päätellä vertailemalla vaikka harjallisten lukemiin. Tietty, nyt kun on kyseessä off-road auto, jossa pito takarenkailla ei ole aina huippuluokkaa, niin piikkivirrat ei oo ihan niin isoja, kun vaikka touringilla. Joku on-board jännitemittari kun olis, joka tallentais muistiin ääriarvot, niin sillä voisi laskea piikkivirrat..


Kuudella kennolla noin 300W ja max on 600W (Ilmeisestikin yli 10 kennoa).http://home.t-online.de/home/lehner-motoren/p00index.htm
Voishan tietysti koittaa "teipata" kiinni tuota mittaria (Mhh.. olikohan siinä "max arvon" tallennus) autoon ja katsoa sitten?

1715
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 21.01.04 - klo: 23.09 »
No niin nyt on tilattuna Lehner 4200 Basic ja Warrior säädin.
Sain tarjouksen Hacker C40 S8 moottoristakin mutta hinta arvio oli suomessa 180€ ja kontronikin säädin 259€, eli yhteensä 439€!!!!!
Nyt sain Lehnerin "setin" (Moottori + säädin) 221,23€, eli varsin kohtuulinen hinta vielä! http://shop.hobby-land.de/default.php
Toivottavasti toimitus ei kestä ikuisuuksia jotta pääsen testailemaan "paketin" toimivuutta.
Yksi asia tässä mietityttää että mitenkäs saan mitattua huippuvirrat?
Lennokeissa kun se on yksinkertaista, pidetään kone paikallaan sopivaksi valitulla potkurilla ja laitetaan "hanat auki".
Eli ainoa konsti mikä tulee mieleen että auto "seinää vasten" ja kaasu pohjaan, siitä sitten virtamittarilla katsomaan mitä ampeerit näyttää?
Parempia ehdotuksia?

1716
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 20.01.04 - klo: 23.43 »
Niin auto tuli tänään postissa ja "tyypit" on otettu vakikokoonpanolla (Mekaaninen säädin).
Testiakkuina oli 6cell electronics 2000SC (Joo joo, muttakun jäi ylimääräiseksi akkuporakonetta kennotettaessa. :D) ja 2*Kokam 1500HD LiPoly.
Kokam osottautui tehokkaamaksi tässä tapauksessa vaikkakin ajo ajassa ei eroa paljon ollut.
Tosin Kokamit vei siinäkin pidemmän korren noin 3 minuutilla, Kokamilla jaksoi jopa "sutia" ja kiihtyi muutenkin reippaammin, tosin NiCd paketin yksi kenno painoi yhtä paljon kuin koko LiPolymeeri akku. (NiCd 490g vs LiPoly 69g).
Moottoripuolella valinnaksi tuli kuitenkin lopuksi Hacker C40 8S, silläkun noita Stampedeita tuntuu varustettavan "jenkeissä".
Eikä tarvitse ostaa "sikaa säkissä" kun noista harjattomista ei niin paljon kokemuksia ole autokäytössä, tosin tämän valmistajan moottorit ovat olleet yksiä parhaita markkinoilla olevista.
Toivon mukaan vai kyseistä moottoria nyt saa tehtaalta.
Katsotaan nyt miten Hobbix-RC kyseisen moottorin hinnotelee, tilaanko sieltä vai "jenkeistä" missä se maksaa 169$.
Kallishan se vähän on, mutta ymmärrettävää että niitä tehdäänkin pieniä sarjoja tällä hetkellä.
Säätimetkin pitäisi saada ko kaupasta (Joko Hacker tai Kontronik), mutta katsotaan nyt niidenkin hinnat ensin ja tehdään päätös sitten.

EDIT Niin päätös tehtiin Lehnerin puolesta koska Hacker C40 S8 säätimeneen olisi tullut liian kalliiksi Suomesta ostettuna ja "jenkeistäkin" tilattuna saatavuus olisi ollut epävarmaa moottorin puolesta.

1717
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 16.01.04 - klo: 20.38 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Yleensä nuo huippuvirrat on kuitenkin aika paljon suurempia kun mutkasta lähdetään "lämä tiskissä". Sellainen 100A voi hyvin virrata aina hetkellisesti perinteisillä moottoreilla.


Lueskelin tuossa lennokit netistä että kokamilla olisi jo 3400mAh kenno testissä josta sais 70A jatkuvaa ja piikeissä enemmänkin.
Parit tollaset rinnan niin (Siis 2*2) 140A jatkuvaa olis kova sana (Painas noin 280g) ja kapasiteettiä 6800mAh!
Tosin tosta pakasta sais todennäköisesti pulittaa 200€ Suomessa. :(

1718
Vapaa keskustelu / Re: Radiot, 27Mhz AM vs 40Mhz FM.
« : 14.01.04 - klo: 18.08 »
Lainaus käyttäjältä: "TeeTeeKoo"

Mutta, myydäänkö SUOMESSA kiteetöntä 27-taajuudella olevaa ohjainta???!


Ein löytänyt suomesta vielä, mutta uskon että tulee saataville tännekin suht nopeasti (Futaba 3PM-FS).
Futabaahan myy suomessa ainakin Prohobby, Sabe, Hobby People ja Hobbylinna.
Luulisi että noilta ainakin tilaamalla ko radion saa, hintaa näyttääpi olevan "jenkeissä" pelkällä radiolla ja vastarilla alle 200$.
http://www.towerhobbies.com/products/futaba/futk2000m.html
http://www.futabarc.com/radios/futk2000.html

1719
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 14.01.04 - klo: 14.23 »
Lainaus käyttäjältä: "JesseT"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"

No ei tarkoitus ollut haukkua Novakin harjatonta mutta sen hinnalla (Noin 250$) saa jo paljon parempia harjattomia, esim Lehner 4200 Basic josta irtoaa 600W / 45A virroilla ja on kanssa 540 kokoluokan moottori (Alle 150$!).  http://www.finedesignrc.com/lehnerspecs.htm
Tiedä mikä on Novakin hyötysuhde mutta näillä tehoilla (Alle 200W) pitäisi virrat olla 15A-17A paikkeilla jotta moottori olisi hyvä (Silloin pitäisi toimia LiPoly akuillakin moitteetomasti)!


Muistetaas nyt kuitenkin se, että akusta otettu sähköinen teho on jännitteen ja virran tulo. Eli jos akussa on 7.2 V ja virtaa otetaan 45A, niin silloin akusta tulee 324W tehoa. Tällöin mikään moottori maailmassa ei voi sillä virralla tuottaa tätä enempää tehoa!
Jos sitten moottorista halutaan tuo 200W tehoa ja hyötysuhde olisi vaikka 85%, niin virtaa siihen tarvitaan 33A.


Näinhän se on!
Joo kun tarkkaan lukee Lehnerin speksit niin ilmoitettu kennomäärä on 6-8, tuo (Tarkotaa tietysti 8 kennolla mitattuna.  :? )!
Tosin silläkin jännitteellä (9,6v) jää uupumaan toistasataa wattia tehoa, näyttää siltä että valmistajat ilmoittelavat noita suurimpia tehoja miten parhaaksi näkevät.
Siis esim akkupakka "kuumana" laturista jolloinka kennojännite on yli 1,2v, se kertaa 8 niin hetkellisesti kyseinen teho voikin olla saavutettu ("Mutua")?
Esim Jeti Phasor 15-3 (Ei mikään huippumoottori kuitenkaan) antaa 6v/33A virralla ulos 202W! http://www.mft.nu/elmotortest/jeti_15-3.htm
Tuo onkin jo sitten mitattua "dataa" (MFT julkaisema testi) eikä valmistajan ilmottamia moottorin speksejä. :D

1720
Polttisautot / Voimaservo sekoittaa???
« : 14.01.04 - klo: 03.35 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Tuotanoin, nostetaanpas tämä topic ylös. Itselläni on samantyylistä vikaa, eli kääntäessä täydet vasemmalle kaasuservo kääntyy hieman. Sikäli tämä ei menoa erikoisemmin haittaa koska kaasun noste on pientä, mutta olisi hyvä keksiä tällekkin syy jotta tarvittaessa voisi vian eliminoida.

Ohjausservona Futaban digitaalinen 9450, kaasussa Hitec 525. Radioina Futaban 3PJ, vastarina mini-Futaba FP-R113F. Vehkeet ovat siis laadukkaat ja radion säädöt kunnossa.

Selitys minkä minä keksin on että ykköskanavan signaali menee alueelle, jolla kakkoskanavan signaali kulkee. TS. ohjaus kääntää liikaa vasemmalle. Osaako joku valaista asiaa?

Ja mikä voimaservon tarpeeseen tulee, kyseessä M8 kilpa-auto..
Eikä se tehokas/kestävä servo Kyoshon mini-monsterissakaan (jos oikein muistan tuon Wild Dodge Ramin) ole yhtään pahitteeksi.


Itse olen ainakin huomannut että digitaaliservot aiheuttavat häiriöitä enemmän kuin normaali servot.
Tuohon yleensä on auttanut että on siirtänyt vastarin kauemmaksi servosta, katsoo että servo/servon johdot eivät ole lähellä antennia ja lopuksi jos ei muu auta niin ferriitti renkaat servon johtoihin.
Ja jos ei nuo auta niin sitten on servon tai vastarin vaihto edessä.

1721
Vapaa keskustelu / Radiot, 27Mhz AM vs 40Mhz FM.
« : 14.01.04 - klo: 03.28 »
Niin kysymys olis että onko 27Mhz AM radioilla käytännössä eroa 40Mhz FM radioon häiriöissä ym.
Autoillahan kun ei kovin kauas ajella niin kantaman ei pitäisi olla ainakaan ongelma.
Mutta entäs kun on useampi auto radalla samaan aikaan miten on häiriöiden laita, käytetäänkö "torpattaessa" lennokimiesten lentävää lausetta "se oli radiohäiriö". :D
Tarkotus olisi ostaa keväämmällä syntikkaradio (Futaban AM tai Graupnerin FM) ja olisi hyvä saada muiden kokemuksia hyvissä ajoin ennen päätöstä.
Futabahan mainostaa uutta kaksinkertaista pulssitaajuutta ko radiossaan, mutta toimikko ominaisuus sitten mulla vastareilla kuin vain Futaban?

1722
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 14.01.04 - klo: 02.36 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"

Onko Novakilla myynnissä/suunnitteilla jokin tehokkaampi, hiilellistä 10-12 lankaista tehoiltaan vastaava malli?
Entä mitä kuuluu Orionin hiilettömälle, onko markkinoilla näkynyt mitään?


Novakilla ei näyttäisi olevan kuin kaksi mallia harjattomista, toinen on tosin suuremmille (Kuin 6) kennomäärille ja siten ei olikein kelvollinen autokäyttöön (Tosin onhan "monstereissa" tilaa).
http://www.teamnovak.com/products/MOTOR/

Team Orionin tilanne näyttää samalta, eli tehokkaammat ovat vain suuremmille kennomäärillä olevia malleja. http://www.teamorion.com/products/motors_brl.asp

Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Ja Hermanni, onko tietoa tämänhetken hiilettömien säätimien kestosta autokäytössä? Aikaisemmathan lämpenivät ja lämpökatkaisivat, elleivät peräti menneet rikki melko helposti, varsinkin jos antoi enemmän runtua touring tms. moottoria rasittavammalla autolla.


No uskoisin ainakin että Hacke Masterin säätimet ovat "takuuvarmoja", ainakin lennokkikäytössa ei ole vastaan tullut niiden hajoamisia muutakuin akun navat ristiin kytkettäessä.
Toisekseen itsellänikin on nuo kestänyt (Siis Castlen säätimet) vaikkakin on ollut moottori "jumissa" kaasua lisättäessä (Viimeksi pari päivää siiten kun sain uuden radion niin menin vääntämään servo reverseä kaasulta, kone ampaisi liikkeelle ja jäi potkuristaan "jumiin" sohvaa vasten kaasu täysillä! :D).
Toisaalta säätimen lämpiäminenhän kertoo vain sen huonosta hyötysuhteesta/fettien riittämättömastä mitoituksesta.
Esim Kontronikin FAI säädin kestää 18 kennoa ja 200A jatkuvaa virtaa, silti se painaa noin 40g eikä tarvitse ylimääräistä jäähdytystä (On kutistesukan sisällä)!
Nyt on itsellä tilauksessa Kontronikin BEAT 70 CAR säädin niin saadaan vähän testiäkin aikaiseksi.
Kontronik tekee tällä hetkellä kehittyneimmät säätimet harjattomien puolella ja niissä on esim kuormituksen/kierrosten mukaan säätyvä ennakko, sekä säädin "nuuskii" moottorin ominaisuudet ja tekee asetukset automaattisesti.
Muilla valmistajilla on kiinteäennäkkoiset säätimet, tosin se ennakko on säädettävissä joissakin malleissa mutta ei "ajon" aikana niinkuin Kontronikilla.

1723
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 14.01.04 - klo: 01.02 »
Lainaus käyttäjältä: "nici"
En nyt menis novakia haukkumaan.. Ei tuo kone varmaan hidas kumminkaan ole, eikä sitä ole tarkoitettu korvaamaan nykyisiä virimotteja kisoissa. Helppo ostos, ei tarvitse tehdä julmetusti hakua siitä mikä säädin sopii mihinkin ja mikä moottori pitäs hankkia ja oisko sittenkin jotain parempaa mottia tai jos toi toinen säädin toimiskin paremmin.. Käy vaan kaupasta hakemassa, ei ehkä paras paketti mutta helppo ja tietää saavansa toimivaa tavaraa. Sitten jos enemmän tehoa haluaa niin onhan se HV-mottikin olemassa, joka on tarkoitettu kahdelle akulle. Ja onhan siinä hv-setissä pakillinen säädinkin :) Itte ajattelin että jos tässä nyt ailakis joksus kisaamaan taas niin hankkis harjattoman treeneihin ja ajais sitten kisat salittuilla koneilla.


No ei tarkoitus ollut haukkua Novakin harjatonta mutta sen hinnalla (Noin 250$) saa jo paljon parempia harjattomia, esim Lehner 4200 Basic josta irtoaa 600W / 45A virroilla ja on kanssa 540 kokoluokan moottori (Alle 150$!).  http://www.finedesignrc.com/lehnerspecs.htm
Tiedä mikä on Novakin hyötysuhde mutta näillä tehoilla (Alle 200W) pitäisi virrat olla 15A-17A paikkeilla jotta moottori olisi hyvä (Silloin pitäisi toimia LiPoly akuillakin moitteetomasti)!

1724
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 13.01.04 - klo: 02.21 »
Joo itsekin olen lueskellut tuosta Novakin harjattomasta, ei häävi tehoiltaan (196W) ollakseen 540 kokoluokan moottori.
Periaatteessa tuon kokoisessa harjattomassa pitäisi olla 2-3 kertainen teho Novakin "esitykseen" verrattuna vielä noin 80% hyötysuhteella.
Moottorin teknisissä tiedoissa kylläkin kerrotaan että on käytetty neodyymi magneetteja, mutta ei minkä "tehoisia" (Näitäkin on jo montaa "sukupolvea" joista yleisin on N45)!
Joko moottorin käämitys on vääränlainen tai staattorin täyttöaste on huono?
No noita harjattomia moottoreitahan "putkahtelee" jokaiselta valmistajalta nykyään, nekun ovat myös helpompia valmistaa kuin harjalliset vastineensa (Monet "sorvailevat" niitä tätä nykyään itse)!
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=176989
http://goldeneye.ethz.ch/motoren/electric/cdrom/index_EN/
http://homepages.enterprise.net/jayjay/cdrom_motors.htm
Parempi pysyä valmistajissa joilla on pidempiaikainen kokemus ko moottoreista niin ei tule ostettua "sikaa säkissä". :D

Edit Niin tuo NOMAC näyttääkin jo paremmalta! http://www.nomac.nl/ec/brushless-evaluatie.htm

1725
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 12.01.04 - klo: 01.08 »
Säädin puolella näyttää "mustaksi hevoseksi loppumetreillä" nousevan Kontonik Beat 70 Car malli http://www.kontronik.com/beat2002e.htm!
Näyttävän olevan aikakoinen "monitoimikone", se kun käy autoon lennokkin ja jopa kopterille!
Jatkuvaa virtaa se kestää 70A ja piikejä 90A, eli harjattomille enemmän kuin tarpeeksi, niillä kun liikutaan 90% hyötysuhteissa ja jopa yli!
Painoakin on vain 21g, laiton juuri hobbixille kyselyn paljonko maksaisi suomessa ko säädin, ettei aina tarvitsisi ulomailta tilailla (209$ "jenkkilässä")!

1726
Traxxas / Re: Jep
« : 11.01.04 - klo: 14.35 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
No, jos otetaan vertailukohteeksi se, että vakioluokan koneessa on enemmän puhtia, kuin stampeden mukana tulevassa.. Niin, sen perusteella stampeden mukana tulevassa stinger-koneessa ei ainakaan paljoa yli 100W tehoa ole.


Elikkä kannttaa tällä perusteella etsiä moottoria josta irtoaa noin 250w akselitehoa, tuolla pitäisi huippunopeus (Tarvittaessa) nousta noin 80% ja vielä pysyttäisiin max 20A virroissa!
Tämähän tarkoittaa että pystyn käyttämän samoja LiPoly kennoja kuin lennokissakin ja säädinkin löytyy samaisesta "vermeestä" testiin!
Elikä moottorin valinnaksi näyttää varmistuvan Model MotorsMini AC 1215/12 (Tosin vain 240w, mutta hinta on noin 80€!)  http://www.modelmotors.cz/index.php?id=en&nc=produkty_vypis&url_ps=mini_ac1215_12&id_odkazy=m_ac

1727
Traxxas / Re: Jahas
« : 11.01.04 - klo: 14.24 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Paha sanoa max-kierroksia. Normaalien harjallisten spedessä käytettävien moottorien kierrokset ovat karkeasti välillä ~20 000 - 40 000. Välityksiä täytyy lyhentää, jos kireempää konetta spedeen laittaa, muuten ei moottori kestä. Itsellä kärynnyt pari vakioluokan konetta spedessä liian pitkällä välityksellä. Tosin koneet olivat muutenkin loppu. Kuitenkin, niissäkin koneissa oli enemmän puhtia, kuin speden stingerissä.

Mutta, mulla on sellanen käsitys, että harjattomien kierrokset olisivat reilusti alle 20 000, olenko oikeassa? Siinä tapauksessahan ei tarvita muuta, kuin riittävän pitkä välitys. Kovin isoa pinjonia spedeen ei saa mahtumaan, mutta pienemmällä isorattaalla homman luulisi hoituvan. Myöskin kannattaa ottaa huomioon se, onko harjattoman halkaisija reilusti isompi, kuin harjallisen.


No Hacker Masterilta pitäisi löytyä valmiiksi sopivaa moottoria ko autoon ja kierrosluvut ovat 25200 -  49982 väliltä mallista riippuen (Kahdeksalla erilaisella käämytyksellä)!
Eli näillä näkymin paras malli olisi Hacker Masterin C40 7S jonka RPM/V on 5950, eli 7.2v kiertäisi 42840rpm?
Vastaavat harjatomat ovat yleensä pienempiä "harjallisiin" serkkuihin verrattuna.
Esim 240W antava Mini AC 1215/12 (4750 RPM/V) on kooltaan 24.8mm * 47.5mm ja painaa 53g eli luulisi sopivan autoon kuin autoon (No ei nyt sentään MiniZ kokoisiin mutta lötyy niihinkin tarpeeksi pieniä harjattomia)!

1728
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 11.01.04 - klo: 14.05 »
Lainaus käyttäjältä: "turtle"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Säätimessä päädyin Hacer Masteriin, mutta moottori "mietityttää" vielä
Eli jelppiä tarvittaisi, mikä on sopiva max kierrosluku kyseiseen autoon?
Pelkkiin kierroksiin kun ei kannata "tuijottaa" se kun ei takaa parhaita ominaisuuksia.


Oletko käynyt katsomassa seuraavia USA-forumeita:

http://monster.traxxas.com/index.php?s=

http://forum.maxxtraxxusa.com/index.php?

..noista pitäisi löytyä pienellä kaivamisella paljon tietoa.


Joo kyllä kävin "vilkuilemassa" ja http://monster.traxxas.com "heitti" jopa jumiin kun laitoin hauksi "Stampede brushless". :D
No "googlea" käyttäen olen löytänyt paljonkin "projekteja" näistä harjattomista autokäytössä, mutta kyllä siellä kerrotaan pinjonin rattaat esim muttakun puuttuu yleensä se oleellinen tieto alkuperäisestä moottorista.
Tarkoituksena ei ole kuitenkaan rakentaa autoa joka "keulii" taivaanrantaan asti vaan noin max "tuplateho" alkuperäiseen verrattuna jotta ajo aika pysyisi edes jotenkin järkevänä.

1729
Sähköautot / Re: Jaa
« : 11.01.04 - klo: 13.10 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Ensimmäisenä tulee mieleen moottorin haukkaamat virrat, ollaanko samoissa lukemissa, kuin esim nykyinen vakioluokan moottori (oisko ~150W, korjatkaa tietäväisemmät)? Sitten säädin, onko säätimessä tehokas jarru tosiaan, vaikka on lennokkisäädin? Harjattomassa kun ei ole moottorijarrua vastaavasti, kuin harjallisessa, niin jarru todellakin tulee tarpeeseen.


Näissä harjattomien säätimissä on kylläkin jarrut jotka saa on/off asentoon, tosin lennokkikäytössa on yleisesti pois päältä mutta "liidarikäytössa" päällä koska niissä käytetään taittuvalapaisia potkureita.
Itselläni on Castelen säädin ja siinä on neljä moodia jarrulle (Autokäyttöön tosin kaksi käyttökelpista, hard ja soft).
Hard asennossa se pitää moottorin paikallaan magnetisoimalla staattorin ja käsin koittamalla potkurista pistää suht hyvin "hanttiin". :D

Lainaus käyttäjältä: "hellgren"

Sitten, paikaltaan lähtö. Ainakin kesällä, omaa liidokkia ekoja kertoja lennellessä, totesin seuraavan seikan: Jos isken kaasuhanikan täysille nollasta sekunnin murto-osassa, kyykkää säädin ja kaasua joutuu käyttämään nollassa. Akkuina normaalit sub-c kennot, eli akuista ei homma kiinni. Harrastajakumppanit sanoivat ilmiön olevan normaali, eli kaasu pitää hissukseen rontata täysille. Säätimenä 35A jeti, voimalaitteena 600:n suoraveto.


Voi olla että se on säätimesi "ominaisuus" koska itselläni on kaksi harjallisen säädintä, Robben ja GWSsän joilla ei ko ominaisuutta ole.
Tosin säätimesi "oire" viittaa siihen että kyseinen 35A ylitetään hetkellisesti ja säädin "puhaltaa pelin poikki".
Castelin "harjaton" säädin vain vilkuttaa vastaavassa tapauksessa lediä ja rajoittaa virtaa, vaikkakin itselläni on 25A kestävä säädin niin piikkejä se kestää 40A asti.

Lainaus käyttäjältä: "hellgren"

Eli, nyt tullaan siihen, että: Kun autolla lähdetään paikaltaan, lähettäjän päästäessä kuskit liikkeelle tuupataan kaasu täysille hetkessä. Piikkivirrat ovat erittäin isoja niissä tilanteissa ja kiihdytyksessä ylipäätään isommat. Onko säädin suunniteltu tällaisiin tilanteisiin?


Pitäisi toimia, esim helikopterikäytössa käytetään soft start moodia jotta ei kulutettasi/hajoitettaisi voimansiirtoa, tässähän kanssa aikamoiset roottoreiden massat pitää saada liikkeelle suht nopeasti.
Onhan nyt jo samoja säätimiä auto ja lennokikäyttöön, tosin sätimen ohjelmisto on vain erillainen (Kontronik).

Lainaus käyttäjältä: "hellgren"

Sitten akut. Vaikka LiPoja laitettaisiin 2s2p, kestävätkö nekään virtoja? Pelkästään kaksi kennoa sarjassa ei voi kestää. Akkutekniikan vaihtaminen ei varmaankaan tule kyseeseen, vaikka harjattomat kuvioihin saataisiin. Autoharrastajat ja etenkin elektroniikkakauppiaat ovat niin vannoutuneita NiMh-faneja, että johan heillä menisi pasmat vallan sekaisin  :wink: Ja kyllähän se tulisi erittäin kalliiksi jokaisen uusia sekä laturit, että akut.


LiPo akuista vielä sen verta että olen mitannut omat Kokam kennoni ja esim 1500HD antaa 14A hetkellisesti ja jatkuvaa 12A kun taas 2100 (Ei HD) antaa 17A hetkellisesti ja 16A jatkuvaa.
Näillä näkymin pitäisi 3300 kennoista irrota yli 20A jatkuvaa joka pitäisi riittää noin 130W tehoiselle harjattomalle, pitää tietysti muistaa että vaikka tehoa on pikkuisen vähemmän niin tehopainosuhde ei paljonkaan muutu (Puoli kiloa "jousilta" pois).
Esim E-Tec kennojen max purkuvirta on 10C, tosin niitä ei ole kuin 1200 mAh saatavana tällä hetkellä (Odotellaan isompia. :D).

Lainaus käyttäjältä: "hellgren"

Ja niin, LiPoissa epäilyttää vielä tuo maksimi 1C latausvirta. Tiedä sitten onko se vain turha suositus (Annetaanhan NiCdeillekin jotain lataussuosituksia, jotka ovat kaukana totuudesta), mutta kisoissa akut pitää saada nopeasti tulille. Ainakaan omaa LiPo-pakkaani en ole isommilla virroilla uskaltanut ladata =)


LiPo akkujen latausprosessihan on erillainen kuin NiCd/NiMh akkujen ja pelkkään "C" arvoon ei kannata tuijottaa.
Esim oma 2100 "pakkani" latautuu tyhjästä täyteen noin tunnissa ja 90% noin puoli tuntia.
Tästä "vajaalatauksesta" ei ole pahemmin haittaa (Ei sitä muisti ilmiötä akulla) muutakuin pienentyneenä ajoaikana.
LiPoly akuilla on myös se hyvä puoli että "virtaa" riittää lähes loppuun asti (Noin 10% kun on jäljellä) tehojen silti "katoamatta" jännitteen laskun myötä (Tulee monasti kiire "vetää" kone alas).
Toisin kuin kokelemallani NiCD/NiMh akuilla tehojen putoaminen alkaa jo noin 50% kohdalla jolloin koneesta tulee "laiskempi"!

Lainaus Lennokit netistä "Kelataksemme lisää perusasioita: latausvirran pienentäminen ei litiumkennojen kohdalla lisää turvallisuutta lainkaan. Ajatus on peräisin NiCd/NiMH -puolelta.

Litiumlataus perustuu CC-CV / Constant Current - Constant Voltage /vakiovirta - vakiojännite menetelmään. Lyijyakuilla on sivumennen sanottuna juuri sama latausmetodi.

Asettamasi 1,5A pysyy vakiona A- eli CC -osan loppuun. A-osalla jännite nousee kolmesta voltista 4,2 volttiin/kenno.

B eli CV-osalle laturi vaihtaa kun jännite saavuttaa tuon 4,2V/kenno. Juuri tuo 4,2V on tässä tapauksessa se CV eli vakiojännite. Se pidetään vakiona latausvirtaa pienentämällä, ts. latausvirta alkaa pudota 1,5A:sta alaspäin. Kenno on täynnä kun latausvirta putoaa 100-50mA tienoille. "

LiPo laturitkaan eivät enään hirveitä maksa (Alkaen 25€) mutta kunnollinen laturi millä lataa NiCd/MiMh sekä LiPolymeerit maksaa 96€!
Lainaus Hobbylinnan hinnastosta "12V laturi, jossa kaksi erillistä latauspiiriä. Lataa NiCd(1-8), NiMH(1-8), LI-Ion(1-3kennoa) ja Li-Po(1-3kennoa) akut.
Erittäin monipuolinen ja helppokäyttöinen laturi edulliseen hintaan.
Hobbico Quick Field Charger MKII á 69.00 EUR"

Lainaus käyttäjältä: "hellgren"

Mutta, yhteenvetona, minun mielestäni harjattomat olisivat erittäin tervetullut uudistus myös autoihin. Aika on kypsä, kunhan byrokratiapuoli saadaan kuntoon.. :D


Enkä minä yritä "väkisin" ajaa LiPolymeerejä autoihin vaan ajatuksena on juuri tuo "akkupelin" lopettaminen.
Toinen etu on kustannus säästö, nämä LiPolyt eivät "väsy" niin nopeasti latauskertojen lisääntyessä oikein käytettynä.
Tosin näilläkin on "akilleen kantapää", jos kennojännite laskee alle 2.5v on kennon "kuolema" todennäköinen.
Yleensä tähän on vaikea päästä muutenkuin "unohtamalla" akkukaapelit kiinni säätimeen pitkäksi ajaksi, koska ajamalla tehot ovat jo pudonneet niin alas ei ole edes mieltä "kruisailla" enään.
Tietenkin voitaisiin pysyä "hyväksytyissä" kennotyypeissä tyyliin "SANYO 2400 NiCad" ja kaikki Pushed, zapped ja matched olisi kiellettyä (Tosin voisi olla erittäin vaikea valvoa, eikä akkupakan hinnalakaan olisi paljon eroa LiPolymeereihin).

EDIT Niin lopuksi vielä, onko joku kenties punninnut akku (Mitä nyt yleensä käytetään, onko 3300 mAh?), säädin ja moottoriyhdistelmän painon?
Ehdottamalla yhdistelmällä kun vastaava paino on 200g (Akku 3300 mAh 7.7v 130g, säädin noin 25g ja moottori 48g) ilman kaapeleita ja liittimiä?
Eli mitenkä käy tehopainosuhteen, mennäänkö "huonommalle" puolelle?

1730
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 11.01.04 - klo: 02.00 »
Säätimessä päädyin Hacer Masteriin, mutta moottori "mietityttää" vielä
Eli jelppiä tarvittaisi, mikä on sopiva max kierrosluku kyseiseen autoon?
Pelkkiin kierroksiin kun ei kannata "tuijottaa" se kun ei takaa parhaita ominaisuuksia.

1731
Vapaa keskustelu / foorumin käyttäjien ikä?
« : 11.01.04 - klo: 01.12 »
Eilen tuli 40 täyteen ja "lelut" (Vaimon mielestä) kiinostaa vaan entistä enemmän. :D

1732
Sähköautot / Mitä mieltä hiilettömistä moteista?
« : 11.01.04 - klo: 01.03 »
Lainaus käyttäjältä: "solar4"
Juu, tuollaista meinasin jo ostaa kesäksi, kun en oikein tykkää tuosta hiilien polttelusta. Ongelmana on vain se, että Orionin pannut eivät ole vielä markkinoilla, Modeltech ei myy vanhaa sarjaa enää ja uutta saa odottaa (piti olla viime vuoden loppupuolella valmis). Novak nyt on oma tarinansa, niiltähän moottori piti tulla jo joskus pari vuotta sitten. Eli jäljelle jää Aveox (tjsp), jolla on kyllä automalli, mutta jotenkin en siitä paljoa innostu, sekä GM. Lähetinkin postia RC-Pisteelle, josta Aino kertoi GM:n hiilettömän sekä säätimen maksavan yhteensä hieman yli 500 euroa. Sillä saa paljon hiiliä ja ankkureita.

Mutta, odotan mielenkiinnolla mihin Orionin sekä Modeltechin moottori-säädin paketit ovat hinnoiteltu, sitten kun niitä rupeaa jostain saamaan.

Kilpailemiseenhan tuollainen sopisi äärimmäisen hyvin. Olisi (kerrankin) helppo valvoa sitä, millä moottorilla porukka ajaa, mutta niin kauan kun kansainvälisellä tasolla ei hiilettömillä kilpailla, on Suomeen turhaa edes suunnitella sellaista luokkaa. Rahallinen panostus on kuitenkin huomattavan suuri ja harrastajia ei tässä maassa ole niin paljoa, että luokkia voitaisin perustaa "tuosta vaan".

Mutta siis, itse olen ostamassa heti hiiletöntä, kun hinta on kohdallaan.


Ajattelin nostaa tämän aiheen "ylös" koska paljon on tapahtunut vuoden sisällä.
Luin tuossa juuri aiheen "TJ/TS kustannukset" ja tuli mieleen että tässähän on oiva kohde harjattomille moottoreille.
Esim tällaiseen tarkoitukseen kävisi Model Motorsin  MINI AC1215/16 (48g) joka maksaa 74€ ja säätimeksi Jetin Advance 30-3P jonka hinta on 79€ (Kärkkäinen Oy).
Akkuina vois käyttää lennokeista tuttuja LiPolymeeri akkuja jolloin kaikenlainen "kikkailu" (Pushed, zapped ja matched) jäisi pois.
Säänöksi voisi laittaa että kennomäärä olis max 2 (yht 7.4v) jolloinka esim 2100 mAh (86g) pakan hinnaksi tulisi 51€ (Printec Hobby).
LiPolymeeri akuissa on myös se ylivoimainen etu etteivät ne "pode" muisti-ilmiötä jolloin niiden "välityhjentäminen" on tarpeetonta.
Paremmasta hyötysuhteesta ja keventymisestä johtuen ajo aika on tällaisella "setupilla" on ainakin 10min, eli pitäisi olla riitävä?
Vaikkakin tämäisen moottorin suorituskyky ei ole "huippua" autokäytössa niin keventynyt paino (Ainakin puoli kiloa) antaa paljon anteeksi.
Moottoreista vielä että niitähän vois olla muitakin "hyväksyttyjä" niinkuin lennokipuolella on Nordik ja FAI luokissakin, esim painoraja (Nehän kun ovat melkein pelkkää kuparia, alumiiniä ja magneetteja).
Vielä kun laitetaan jokaisen auton akkukaapeliin 2kpl 10A normisulaketta rinnan (Autoissa käytettäviä muovisia esim) niin eiköhän tällä saataisi tasainen ryhmä autoja radalle.
Tässä tietysti järjestäjä toimittaisi sulakkeet ettei niilläkään päästäisi "kikkailemaan", ja kaksi rinnan sen takia että eliminoitaisiin pienet laadun vaihtelut.
Jokainen kilpailija tietty itse ottaa yhteisestä laatikosta ko sulakkeet ennen kilpailua ja asentaa ne paikalleen.
Säätimistä vielä sen verta että esim pitäisi olla kiinteällä ennakolla (Ei ajon aikana säätyvä) mutta saisi olla kuitenkin säädettävissä (Halvempia).
Käsittäkseni lennokkien säätimet kävisivät vallan hyvin mikäli olen oikein ymmärtänyt niin kilpailuissahan pakkia ei saa olla/käyttää?
Näillä eväillä päästäisiin eroon vaikeista moottorin huolloista/säädöistä eikä akutkaan olisi ylivoimainen investointi?
Olisikohan tässä mitään ideaa?

1733
Traxxas / Re: Jep
« : 09.01.04 - klo: 14.43 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Juu lennokkifoorumia tulee ihan aktiivisesti selattua myös. Olen ollut siinä luulossa, että lennokkiharjatonta ei voi soveltaa autossa (vaikka eihän siihen kummempaa syytä juuri löydy). Mutta, hyvä, että olin väärässä.

Piikkivirtojen luulisi olevan aika hurjia tollasella koneella paikaltaan lähdettäenssä. Säädinkään ei varmaan halvimmasta päästä siis ole. Pakkikaan ei olisi pahasta Stampeden tyylisessä autossa. Ilmankin tietty varmasti pärjää, jarrun pitää jokatapauksessa olla tehokas  :wink:

Litiumtekniikka ei tosiaan hintansa takia minunkaan mielestä kuulosta kovin hyvältä. Toisekseen, LiPolle suositeltu 1C latausvirta on hiukka ikävä kenttäolosuhteissa, kun ajosessiot ovat lyhyitä. Nicd/Nimh kun voi kohtalaisen huoletta ladata ~5-5,5A.

Mutta mutta, innolla odotan projektin edistymistä  :D


Joo niinkuin kirjoitin niin noita harjattomien tietoja tutkiessa ainoat erot autokäyttöön olevilla moottoreilla löytyi käämityksestä, ne kun on pääsääntöisesti sen 6 kennon mukaan mitoitettuja (Ja täten otettavat ampeerit suurempia).
Säätimissä on tosiaankin se tilanne että valikoimaa ei turhan paljon ole vielä, toivottavasti valmistajat "heräävät" tähänkin.
Harjattoman säädinhän ei tarvitse kuin uuden softan niin soveltuu autokäyttöön (Siis pakkihan niistä vain puuttuu).
Monissa säätimissä on kattava ohjelmointimahdollisuus, esim 1 ennakko, 2 jarru, 3 soft start, Cut off voltage, ym...
Hätätapauksessa voi käyttää lennokin säädintä vaikkakin pakki puuttuu, sen voi korvata servolla hoidettavalla napaisuuden vaihtajalla.
Harjattoman moottorin pyörimis suunnan kun voi vaihtaa kahta johdinta ristiin kytkemällä, ja se on aivan sama mitkä johdot niistä kolmesta kytkee ristiin.

1734
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 08.01.04 - klo: 23.38 »
Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Harjattoman laitto Stampedeen vaatii voimansiirron vahvistamista aika lailla. Ainakin idler gear ja ulostulot on vaihdettava metallisiin. Myös vetarit ja diffin rattaat taitaa joutua päivittämään vahvempiin.
Traxxaksen Stampede-foorumilla on harjattomasta koneesta ja Stampedesta n+1 keskustelua. Kannattaa lukea niitä.
Tosin jenkkien autojen viriosista puolet on turhia koristuksia.


Tätä vähän epäilinkin että saattaa koko voimansiirto mennä uusiksi.
Tarkoitus olis etsiä myös metalliset alatukivarret kiinnikeineen (Kehtoineen) kestävyyden lisäämiseksi, ne kun tulevat saamaan yleensa "tällejä".
Ai niin tässä on linkki mistä ilmenee joidenkin harjattomien teknisiä tietoja sekä mittaus tuloksia tehoista ym.. http://www.mft.nu/motors/borstl/borstl.htm

1735
Traxxas / Re: Jep
« : 08.01.04 - klo: 23.30 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Mukana tuleva säädinhän on mekaaninen.. Sen voi siis laittaa syrjään saman tien :wink:

500w kuulostaa aika hurjalta.. Tietty hienolta =) Itse olen ollut kovasti siinä luulossa, että autoihin harjattomat ovat vielä aivan tolkuttomissa hinnoissa. Lennokeissahan hinnat ovat varsin inhimillisiä. Mutta, jos hinta on kerran mielestäsi kohillaan, niin laita ihmeessä.

Meillä on autoissa kiinni tällä hetkellä 15/17-lankaset koneet, itselläni on ennakko nollassa. Huoltoväli siten hiukka pisempi, etenkin kun välitys on kohillaan. Tehokkaimpien harjallisten koneiden huoltoväli onkoin sitten jotain aivan naurettavaa, muutamia akullisia.. Sen puolesta harjaton on ehdoton.


Joo se 500W on maksimi siis mitä olen ajatellut, sillähän saa jo 200W per pyörä ulos (Noin)!
Tässä tulee kuitenkin se haitta että akkupaketti maksaa tolkuttomasti jos käyttää LiPoly akkuja (6kpl Kokam 2000HD=180€) ja NiCd pakalla ei kauan hurjastella.
Todennäköisempää on että pyrin katsomaan moottorin joka ei ota yli 40A (Tosin AXIlta löytyy malli jolla päästään 10 kennolla ja 40A virralla 420W)!
Kennomäärällähän tässä ei periaatteessa ole merkitystä kun eihän näillä stadium truckeilla edes Suomessa kilpailla (Vielä :D).
Tuo "lennokkipuolen" moottori käy aivan yhtä hyvin autokäyttöönkin, ne vain ovat "vääntävämpiä" ja pienemmillä kierroksilla käyviä noin yleensä, sehän ongelma korjaantuu välitysten muunnoksella.
Tosin harjattomien moottorien teknisiä tietoja tutkiessa erot autokäytöllä ja lennokkikäytöllä ovat yleensä vain käämityksessä ja siten mitoitettu auto/lennokkin moottoriksi.
Autokäytössähän on 6 kennon "satsit" ja lennokeissa voi olla 24 kennosiakin.
Hiiliharjoja kun ei näissä ole ja ennakonkin on säätimellä niin suurin kierrosluku näissä ilmoitetaankin per voltti (Tosin kennomäärä kannattaa huomioida ettei käämilangat sula).
Kontronikilta löytyy esim säädintä joka säätää ennakkoa jatkuvasti moottorin kuorman ja kierrosluvun mukaan ja antaa näin optimaalisen tehon jatkuvasti (Jazz).
Lämpiämäminen näissä harjattomissa ei ole suuremmin tullut ongelmaksi vaikkakin autokäyttöön suunnatuissa moottoreissa onkin jäähdytys rivastot, onhan lennokejakin täysin umpinaisella nokkarakenteella jossa ei ole ilmavirran jäähdyttävää vaikutusta.
Itselläni näyttää moottorin valinta kallistua Jeti Phasor 15/3 malliin joka antaa 6 kennolla 235W (40,3A) ja 8 kennolla saa jo yli 300W (36,3A) irti.
Kärkkäiseltä tuo moottori "lähtee" 100€ hintaan eli suht kohtuullinen vielä, eikös hyvästä harjallisesta saa "pulittaa" saman määrän euroja?
Tosin tuossa pöydällä "lojuu" AXIn 2808/16 millä voisi ensin kokeilla, siitäkin irtoaa 8 kenolla 240W 25A virralla (Painaa vain 78g!), sekin maksaa vain 65€ uutena!
Säädin tässä nyt vain on vähän hakusessa enään, tosin nuo Haker Masterin car mallit maksavat alkaen "jenkeissä" noin 120$, eli postikuluineen sekä veroineen ja tulleineen noin 130€.

1736
Tämä on kylläkin vanha uutinen jo mutta mielenkiintoinen.
Jenkeissä (Sinsänsä ihme) on saatavilla TZero sähköautoa joka jättää "häpeään" monen perinteisellä moottorilla olevan urheiluauton (No joo kyllä muutama "haastaja" löytyy. :D).
Vai mitä mieltä olette suoritusarvoista, 0 - 60 mph  4.07 sec ja varttimaili 13.24 sec sekä ajomatka (60mph) 100 mailia yhdellä latauksella!
Tehoja ei ole kuitenkaan kuin 200hv, mutta sähkömoottorin hyvät "käyntiominaisuudet" tekevät tästä niin suorituskykyisen.
Laitampa linkit vielä mistä saa enemmän tietoa ko "vempeleestä".
Tietoja autosta http://www.acpropulsion.com/tzero_pages/tzero_home.htm
EV WORLD reportti ko autosta http://www.evworld.com/archives/reports/tzero_race.html
Ja vähän videoita http://www.acpropulsion.com/tzero_pages/tzero_performance.htm

1737
Traxxas / Re: Jahas
« : 08.01.04 - klo: 18.40 »
Lainaus käyttäjältä: "hellgren"
Hienoa hermanni, hyvän valinnan olet tehnyt!  :wink:

Towerhobbiesiltahan noita viriosia saa, varmasti muualtakin. Kesällä, kun autot noudettin ensin Hobby Peoplelta, jätettiin Hobbylinnan kautta tilaus towerille, heidän kauttaan kun tilaus oli helpompaa ja halvempaa. Nykyään Hobbylinnan kautta huomattavasti kalliimpaa, kannattaa vertailla ja ottaa selvää mitä tulee maksamaan, jos itse tilaat ja jää tulliin.

Oletko millasta voimalaitetta autoon laittamassa, kun noin rankalla kädellä meinaat päivittää? RPM:n laakerinpesät ja niihin sopivat isot kuulalaakerit kannattaa ainakin hommata.


Jeps tarvinnee tutkailla noi Tower Hobbiesin sivut tarkkaan ja laskeskella mitä tulisi itse tilaten maksamaan, tietty kun tekee pieniä ostoksia (Olikos se alle 40€) niin ei tule tulleja.
Harjaton moottori on tutkailun alla (500W tai alle) ja tässä olenkin selvitellyt valikoimaa, tämä siksi että haluan tehoja ja huoltovapaan moottorin (Laakerit kun on ainoat kuluvat osat noissa).
Tuossa juuri "valaistuin" että nehän maksavat suunnilleen saman verran kuin hyvät harjalliset vastineensa!
Eli kun moottorin vaihto tulee eteen niin valinta on suht selvä, koska eihän sillä alkuperäisellä säätimellä ole paljonkaan virkaa ja jos säätimen (Siis hyvän) joutuu ostamaan niin pikkuisen lisää eroja niin saakin jo harjattoman säätimen.
Tuolla alustan päivittämisellä haen kanssa tuota huoltovapautta/enemmän kestävyyttä, lennokkipuolella kun on mennyt enemmn tunteja korjauksiin kuin lennättämiseen (Autot kun ei kovin korkealta putoile, yleensä :D).
Yksi kokeilu on kanssa tuossa mielessä, eli laittaa gyro kaasuun kytkettynä.
Sillä saisi aikaiseksi sen että ei keulisi liikaa ja kiihtyvyys olisi paras mahdollinen, toisaalta hypyissä jos auton perä "putoisi" se vähentäisi kaasua ja toisin päin.

Lainaus käyttäjältä: "Jukka"
Täällä on kuvia ja pari pientä videoo omasta Stampedestani, joka on hankittu samaan aikaan hellgrenin kanssa. Autossa on samat viritykset kuin hellgrenillä mutta talviajelukuvissa on 15 lankainen motti ja polttiskrossin renkaat.


Joo tuossahan onkin ideaa talviajeluun, kapeampi rengas parempi pito samalla lailla kuin tosielämässä (Rallissa siis).
Taitaapi vain itselläni kesä koittaa ennenkuin pääsen renkaisiin asti autoa "päivitellessä", rahapussi kun ei veny ihan tolkuttomasti.  :oops:

1738
Traxxas / Traxxas Stampede
« : 08.01.04 - klo: 02.03 »
Niin tselleni on kanssa tulossa Stampede hobby Peoplesta kun tuo  Rustlerin tilaus meni "puihin".
Olivat kuitenkin loppuneet ja parin viikon päästä pitäisi tulla uusi erä, että odotellaan. :)
Mistäs tähän Stampedeen olette "viritys osia" hommailleet tai mistä niitä saa tilattua, linkkejä please?
Varsinkin kiinostas vahventaa voimansiirtoa ja alustaa, metallia sen olla pitää. :D

1739
Sähköautot / Uutta autoa...Puretenit?
« : 08.01.04 - klo: 01.23 »
Niinpä tietysti kävi että Rustleria ei kannattanut tilata "jenkkilästä", olisi postikulut olleet 95$!
Tähän tullit ja verot päälle niin homma "vesittyi".
No tilasin sitten Hobby Peoplesta Traxxasin Stampeden itselleni kun sitä kaikki kilvan kehuvat. :D

1740
Sähköautot / Millaisia latureita käytätte?
« : 06.01.04 - klo: 02.45 »
No Orbit Microlader tuli hommattua koska se lataa melkein mitä vain (Siis akkuja. :)).
Sitä "ruokkii" 13.8v 12A hakkurivirtalähde.

Sivuja: 1 ... 55 56 57 [58] 59