Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tuukka

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 35
181
Polttisautot / Vs: Aloittelijan polttiskysymykset
« : 25.01.11 - klo: 12.52 »
Tervetuloa vaan kisoihin! Ei näitä juttuja enää kesällä muistella kuin korkeintaan huumorilla.

Jokainen mokaa. JQ on kertonut ensimmäisten rengaasliimausten onnistuneen liiankin hyvin, kun tuli pöytä liimattua samalla renkaisiin kiinni. Itse on jätetty finaali väliin, kun ei saatu koko autoa käyntiin, Hoke on lähtenyt kilpailuun ilman rc-autoa, jne...

Klassikoita on tietysti renkaiden muttereiden löysälle laitto, kaasuvivun irralleen jäänti, toisen auton ohjaaminen kisassa, väärän auton tankkaaminen, vesikelillä aina joku vetää selälleen kurakkoon, jne...

182
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 24.01.11 - klo: 11.01 »
Kyllä tätäkin autoa saa asiallisesti kritisoida, mutta teidän Kappi ja Perr ensi lähestyminen ei ole kovin rakentavaa. Perr kysyy onko autosta 80 pinnaa yli Losia ja Kappi ei hyväksy selitystä ylimääräisistä rei'stä, jotkut on AASEja, 13 v tyttöjä, piiritaso ei riitä, jne... Itse sen sijaan korostetaan "joka alan" asiantuntevuutta. Nämä ajatusvalinnat peittoavat helposti ne asialliset kysymykset ja huomiot.

Toivottavasti osallistutte ensi kesän kisoihin, niin uskoisin teidän viimeistään oppivan joko kokeneemmilta tai itse kantapään kautta opittuna mikä tässä luokassa on oleellista ja mikä ei. (RC) Autojen oleelliset ominaisuudet eroavat aika radikaalisti ajetaanko matolla vai sannalla, tasaista vai möykyissä. Esimerkiksi mainitsemanne välysasiat on täysin relevantteja jopa rc autoille ajopinnan ja renkaiden ollessa tasainen, mutta ei pyöreärenkaiselle santahyppijälle.

Ei JQ:n auto ole täydellinen. Sen hän myös itse on sanonut paketin kyljessä, jossa kannustaa kaikkia parantamaan siitä täydellisen. Itse kirjoitin ja puhuin kaikki löytämäni epäkohdat hänelle, jotta voi parantaa tuotettaan sekä ennen kaikkea alihankkijaa, joka on monen ongelman juurisyy - ei designi. Toki JQ kantaa kokonaisvastuun, mutta meidän ankkalammikossa soisi sen rakentavan lähestymisen.

Ja se kilpailuun osallistuminen oli ihan aito tervetulotoivotus. Tää on kivaa puuhaa ennen kaikkea yhdessä.

183
En aio esittää, että viime kauden pillejä poistuu (vaikka EFRA niin tekisi), koska nyt on jo kiire ensi ajokautta ajatellen pillien luokittelu + kaupustelu. Lisäksi tämä taas varmasti nostaisi aloittelijoiden ja muiden kynnystä sekä kustannuksia.

Mielestäni vasta vuodelle 2012 yritetään saada desibelit ajas (kannatettavaa), mutta miten. Se jäi selvitettäväksi. Desibelejä voi vähentää monella tavalla. Toisaalta nykymoottorit on hieman äänettömämpiä kuin muutaman vuoden takaiset kone+pilli yhdistelmät. Luulen, että polttoainetalouden ja väännön korostaminen on vienyt pahimmat desibelit pois.

184
Säännöt julkaistaan, kun ne valmistuvat. Nerokas vastaus  :grin:. Haasteena on, että EFRAn pilliluettelo valmistuu varmaan taas kovin myöhään. Mielellään saataisiin liki täydellinen pilliluettelo sääntöihin. Tuskin yhtään pilliä poistuu, mutta lisää saattaa tulla.

En tiedä mikä on kiire saada säännöt. Keskusteluista on varmasti selvinnyt, että mitään kovin suurta muutosta ei tule sekä autoa koskevat säännöt eivät taida muuttua sitten mitenkään.

185
Nimenomaan nyt on keskusteluiden aika. Kun säännöt kaudelle on tehty, niin niitä ei mielellään enää lennosta muuteta.

186
Teoriassa joo aloittelija voi muuttaa säätöjä enemmän, jos on eriä enemmän. Käytännössä taitaa vaan olla niin, että ne proot paremminkin pystyy säätämään autoa vielä paremmaksi. Aloittelija sitten arpoo ja kyselee niiden säätöjen perään. Mutta ok - ei ajeta käärmettä pyssyyn 10 minuutin muodossa.

187
Et nyt ihan ajatuksella lukenut aikaisempia meilejäni. Perustelin juuri ajoajan lisäämisellä 10 minuutin erät, joita olisi siis vain 2 kpl verrattuna 3 kertaa 5 min. Kalenteriaikaa ei kulu yhtään enempää vaan pikemminkin jopa 5 minsaa vähemmän, silti ajoaikaa 5 minuuttia kaikilla enemmän.

Kisapäivää ei voida enää pidentää. Siitä kait ollaan yhtä mieltä. Samoin kuin yksipäiväisestä kisasta. Jos ja kun alimpien finaalien aikaa pidennetään (jota yleisesti kannatan) niin silloin pitenee myös kisapäivä sekä joskus tulee sopivalla ajajamäärällä hoopoja finaaleja, joissa 5 autoa ajaa nousupaikasta molemmissa haarassa. Lisäksi usein jollain on teknisiä murheita (ja siksi kenties alinpaan finaaliin jääneetkin), joten "kaikki nousevat". Lisää ajoaikaa toki, mutta ei tehokasta ajankäyttöä eikä liene myös kilpaajista parasta antia.

Pistetään nyt vielä sellainen idea lentämään kuin että semien jälkeen rata on auki +20 minsaa kaikille paitsi tietysti a-finaaliin päässeille. Iloista hulluttelua päivän päätteeksi.

188
En nyt ihan osta Hoken perusteluita, että 10 minuutin erä on kauheasti hankalampi kuin 5 minuutin erä, koska on se välitankkaus. Kolmen minuutin ajon jälkeen tankille ennen seitsemän minuutin täyttymistä.

Jos sama mekkari tankkaa 3 autoa ennen lähtöä, niin se pystyy myös 3 autoa tankkaamaan erän aikana. Siinä on varmasti viiden minuutin ikkuna, jossa voi soppaa heittää lisää tankkiin. Ei sitä tarvitse rutikuivaan tankkiin viimeisellä kierroksella lisätä.

Mitä pahaa siinä on, että joku pääsee koko 10 minuutin erän ilman tankkausta? Ei se taida olla koneen hinnasta kiinni? Taitaa enemmän olla ajotavasta ja tehdyistä säädöistä kiinni.

Ei sen puoleen. En minä 10 minuutin erää pakolla aja, mutta hieman lisää ajoaikaa se kaikille soisi, JOS se on se juttu aloittelijoiden/uusien/vanhojen saamiseksi kisoihin.

Copterin ehdotusta voisin muokata sellaiseksi, että kaikilla suomikauppiailla olisi antaa A4 muodossa tietoa lajista/radoista/kerhoista/kisoista auton ostaneille kunkin autotyypin mukaan.

189
Tarkoitatko, että tuo pakollinen varikkokäynti on huono juttu vai koko tämä 10 minuutin alkuerä?  Ymmärsin, että tarkoitat varikkokäyntiä. En itse kyllä tuollaista varikkokäyntipakko myöskään kannata. Jos joku haluaa yrittää ilman pysäytystä niin siinähän kitkuttaa pienellä kurkulla ja kaasulla. Eipä tuo varikkokäynti ota kuin yhden heikomman kaadon verran.

190
Ei nappaa?

191
Pitäähän tuo tarvittava aika vielä laskea. Nyt siis 5 erää kestää minuutteina 3+5+3 =11 * 15 erää = 165 min. 2 kierrosta 10 minuttista 10 erää * (3+10+3)= 160 min. Jää vielä 5 minuuttia eräkierrosten väliin kahvitaukoa.

192
Ajoaikaa kisapäivän aikana ei oikein saa lisää muuten kuin taukoja vähentämällä. Yksi idea on alkuerien muuttaminen 10 minuutin pituiseksi ja erin määrän vähentämistä kahteen, josta se parempi eräsijoitus sitten otettaisiin huomioon. Näppistuntumalla 3 viiden minuutin erää vie kauemmin kuin kaksi kymmenminuuttista. Kilvanajoa kuitenkin 5 minuuttia lisää kaikille ja lämppäriajoa 3 minsaa vähemmän. Tai voihan se alkuerä olla vaikka 12 minuuttiakin ei kai niitä 5 minuutin portailla tarvitse lisätä.

Alkuerien luonne muuttuisi hieman toisenlaiseksi, kun tarvitaan tankkaus todennäköisesti aina. Sään vaikutus myös voi olla isompi. Mutta toisaalta formaatti olisi vielä EFRAn hengen mukainen. Ja eikös MM-kisois ole alkuerät sen 10 minuuttia? Vitsikkäästi siis hieman nostetta SM-skaboille EM-kisaan verrattuna.

193
Omasta kuljettajatuotannosta tulee tälle kaudelle todennäköisesti yksi kuski lisää. Hän aloittaa Hyper7 panssari- eiku rc-autolla. Jos osoittautuu rattipojaksi niin saapi sitten uuden auton. Eli kun läppiaika jää sen pari sekunttia niin uusi auto on ansaittu (tai osat on loppuneet). Aloittelija ei tee titaaneilla, erikoisdiffeillä, jne.. sitten yhtään mitään.

SM-kisoissa ajoaika ei jakaudu kovin tasaisesti. Se ei ehkä ole sen kisan tarkoituskaan, mutta kieltämättä se aloittelijoiden kiinnostusta vähentää tai ei ainakaan paranna. FO tai vastaava sarja/tapahtuma on parempi sisääntuloreitti kuin nykyinen SM-kisa. Siksi ehdotinkin FOn puuteessa SM-kisaan junnuvaarifinaalia, mutta pitäisikö se olla sitten vaan 12 nuorinta niin kalenterista kuin M8 tiimasta laskettuna?

Hieman perspektiiviä perhepiiristä:

Tyttäreni kilpailee esteratsastuksessa. Siinä kilpailupäivä alkaa usein ennen kuutta hevosen kuljetuskuntoon laitolla. Matka kisapaikalle 1 -3 h (teidentukko). Valmistelut 1-2 h. Maksat kisamaksun etukäteen 20 - 50 euroa. Kilpailutapahtuma kestää parhaimmillaan puolitoista minuutia, mutta on moni kisa päättynyt toiselle esteelle. Sitten odottelua, jos on pelkoa palkitsemisesta. Saat ruusukkeen (sellainen ruusun näköinen kangashärpäke) ja jonkun tavaran. Sitten takaisin jälkiä seuraten. Siivoat p*skat trailerista. Kotiin katsomaan se minuutin video. Mutta seuraavalla kerralla sitten onnistutaan ... Tyttären mukaan yhtään huonoa reissua ei ole tehty ja seuraavalle pitäisi päästä mieluiten heti. Hän on harrastanut nyt kymmenen vuotta, joista viimeiset 3 vuotta joka päivä sateessa, pakkasessa ja pimeässä. Lapioinut p****a aamuin illoin vain päästäkseen "ilmaiseksi" ratsastamaan, hiihtänyt umpihankea 5 km jos ei ole tallille kuljetusta, jne... Jos heppa rikkoo itsensä ennen kisapäivää niin sitten et kisaa päivään, viikkoon, kuukauteen, puoleen vuoteen, ikinä. Uskoisin tyttäreni nauravan kitinälle ajoajasta, lisenssistä, nostovelvoitteesta, jne...

Edellä mainittua tarinaa en ole laittamassa ettei kritiikkä saa esittää vaan siksi, että jos on halua, motivaatiota ja pitkäjännitteisyyttä niin silloin asiat lopulta onnistuu ja ajaa sitä A-finaalia Suomessa. 

194
No täällähän kirjoitettu vallan paljon viikonlopun aikana. Hyvä niin vaikka vääntämistäkin löytyy!

Joku ihmetteli 3200 g painorajaa. Se on ollut EFRA-sääntö jo muutaman vuoden sekä viime SM-kaudella. Kuten myös todettiin, niin tämän luokan painoraja on ollut kuollut kirjain ennen kuin nyt joku Mugeni ja The Kukkarainen on rajan lähellä. Siksi ehdotin tuota painolimpun tippumista hylkäämisen syyksi. Muuten omasta autostakin painolimppu "yllättäen tippuu" heti ekalla kierroksella. Mutta toisaalta voittajan viimeisen kierroksen esim. renkaan irtoaminen ei johda hylkäykseen (siis mikäli painoraja alittuu).

Yksityyppirenkaalle en näe mitään järkevää perustelua vaan pitemminkin päinvastoin. Harrastaja voi käyttää left over renkaita (niin uusia kuin vanhoja) tai niitä hyväksi havaittuja. Jyväskylän kisassa "me hullut" oltiin ihan samassa järjestyksessä kuin sekarengaskisoissa. Kaupalliselta puolelta ei mielestäni ole kuin ongelmia tiedossa. En siis ehdota sääntöihin yksityyppirengasta.

Kiinteät numerot eivät toimi nousufinaalien lähdössä, kun auton tiputtaja on lähin kaveri sekä moottorimelu estää keskustelun oikeasta lähtöpaikasta (jostain syystä ennen lähtöä moottoria pitää huudattaa kuin heikkopäinen).

Vapaaehtoisen junnuvaarifinaalin suositukset voidaan laittaa tosiaan ikävuosien mukaan eikä syntymävuosien.

Aloittelija voi tulla SM-kisoihin. Ei se oikeasti vaadi kuin sen lisenssin ja hyväksytyn pillin. Aloittelijoille tiedoksi, että nämä palstan kärkevät kirjoittelijat on ihan vässyjä radalla tai jopa ystävällisiä. Kunhan uhoavat emmännan valvonnan pettäessä.

195
Nostetaanpa tätä aihetta ylöspäin listalla ja ajatuksissamme.

Ideoita ja ehdotuksia?

Ehdotan kisajärjestäjille vapaaehtoista junnu+vaarifinaalia semien ja a-finaalin välissä. Kesto 20 min. Kuski hommaa nostajan tai ei aja. Max 12 kuskia eli parhaat joko ennen vuotta 1972 sekä jälkeen 1995 syntyneet tai ensimmäistä vuotta M8 luokkaa ajavat, alkuerien jälkeisen tuloksen perusteella. Palkitseminen vapaaehtoista. Tarjolla siis vain mainetta ja kunniaa sekä ajoaikaa.

Toinen ehdotus lisäpykäläksi auton minimipainon suhteen on, että jos autosta tippuu lisäpaino ajon aikana (ja auto on siis alipainoinen), niin auto hylätään. Sen sijaan jos rengas tai muu osa tippuu niin sen saa puntarille laittaa kisan jälkeen.

Tietääkö joku tai viitsiikö joku punnita polttoaineen painon? Tiheyksien perusteella se on saman painoista kuin vesi = 125 g. Mietin vain katsastajien avuksi ohjetta, jossa voisi auton mitata nopeasti tankki täynnä = min 3325 g. Virallinen mittaus sitten tarvittaessa tankki tyhjänä.

196
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 11.01.11 - klo: 11.06 »
Lajia ja kaveria tuntemattomalle on ihan ok kirjoitus muuten ei kannata ärrälle tai kirjastoon rynnätä. Se, että lajista on juttua, on tietysti aina hurjan hyvä asia.

Yksi auto täälläkin kasassa. Suosittelen hyviä työkaluja, koska tiukat on ruuvin reiät.

Omituisen vähän täällä Autosta puhuttu. No ehkä sitten kevään korvalla enemmän.

197
Vapaa keskustelu / Vs: Playstation 3
« : 18.12.10 - klo: 15.21 »
jep. Virtanappia kun pitää joku 5 sekunttia (toiseen piippaukseen saakka) pohjassa, niin pääsee kuva-asetukset muuttamaan.

198
JQ Products / Vs: JQ Products - THE Car
« : 17.12.10 - klo: 14.58 »
Ei taida boxissa olla mukana vanteita+ kumeja (ei niitä autolaatikon ritsakumeja kukaan yleensä kaipaa). Muistelisin kuitenkin, että piirtelit myös vanteet. Onko tulossa The vannetta?

199
Vapaa keskustelu / Vs: Se on sitten RC touhun loppu 2012!
« : 17.12.10 - klo: 13.40 »
Ja siis kannattaa maanantai iltana tuijotella taivaalle - on hyvät mahdollisuudet revontuliin.

Japanilaiset tekee ihan muuta ko hetkeällä. Mutta se ei ole lapsien silmiin kerrottavaa vaikka lapsiin liittyykin. No nyt lähti näppis lapasista...

200
Vapaa keskustelu / Vs: Se on sitten RC touhun loppu 2012!
« : 17.12.10 - klo: 13.29 »
Tietääkseni revontulet eivät ole aurinkomyrskyjä vaan seurauksia (kuten nämä uhat sähköpuolen järjestemiin) auringon lähettämistä varautuneista hiukkasista.

201
Vapaa keskustelu / Vs: Playstation 3
« : 17.12.10 - klo: 13.25 »
Ok. Täytynee varmaan tehdä rikos eli lukea tuota manuskaa.

202
Vapaa keskustelu / Vs: Playstation 3
« : 17.12.10 - klo: 12.53 »
On valittu oikea kanava tai siis kuvalähde. Scartti on sellainen, jossa on kolme plugia eli valkoinen, keltainen ja punainen. Ne on oikeassa järjestyksessä. Ja kuten sanoin. Aikaisemmin toimi ko kaapelilla. Kesäksi siirrettiin siihen toiseen töllöön, jolloin signaali muuttui automaattisesti HDMI:ksi, mutta siis takaisin päin ei onnistu tai ei osaa.

203
Vapaa keskustelu / Vs: Playstation 3
« : 17.12.10 - klo: 11.16 »
Osaakos joku kertoa miten kuva-asetukset pitää muuttaa seuraavassa tilanteessa. Kodissa on kaksi tv:tä, joista toinen on moderni HDMI kaapeloitu ja toinen Scartin kautta kolmella plugilla tehtynä pleikkarin kytkentä. Pleikkari oli kesän kiinni tuossa HDMI kaapeloidussa telkkarissa ja nyt ei automaattisesti siirry kuva vanhempaan(, jossa se viime talvena oli käytössä). Yritin vaihtaa HDMI asetuksen ko telkkarin kanssa siihen toiseksi ja asensin pleikkarin sitten scartin perää ja ei kuvaa tule. Miten tämä pitäisi ratkaista?

HDMI puolella asetuksen vaihdon jälkeen kuva pimeni, kuten pitikin.

204
Vapaa keskustelu / Vs: Se on sitten RC touhun loppu 2012!
« : 17.12.10 - klo: 11.10 »
http://www.telegraph.co.uk/science/space/8197576/Solar-storm-could-knock-out-power-grids-and-satellites.html

Ensi maanantaina ei sitten kannata rc-autoilla. Kauhia aurinkomyrsky tulee ja tekee radiohäiriön.

Tai sitten ihan mielenkiinnosta kokeilen miten käy. Jos se myrsky on vaikka viallinen ja ohjaus toimii kuten pitääkin.

Tosiasiassa kyllä sitä hymy ja paljon muutakin hyytyy jos uhkakuvat toteutuvat. Pitäisiköhän ostaa paperifirmojen osakkeita, jos vaikka nettikin kaatuu lopullisesti?

205
Kilpailijoiden kanava / Vs: SM-sarjojen pisteet väärin?
« : 17.12.10 - klo: 09.02 »
M8 osalta on pistelasku korjattu.

206
Kilpailijoiden kanava / Vs: SM-sarjojen pisteet väärin?
« : 13.12.10 - klo: 10.41 »
M8 pistevirheestä on korjauspyyntö lähetetty. Muita, enkä kyllä tätäkään, virheitä en löytänyt, mutta ilmoitatte varmaan jos näin ei ole.

207
B-kisailijat ovat Teemu Vesterinen, Jukka Häkämies, Tommi Alho ja Jani Hovi. Vapaana on 2 paikkaa, joten ilmoittautumalla pääsee tähän Ranskan kisaan. Joulukuun puoliväliin saakka on nämä 2 paikkaa käytettävissä. Sen jälkeen Suomi luopuu harkintansa mukaan ylimääräisistä.

A-kilpailijat ovat Teemu Leino, Joseph Quagraine, Ari Heinonen, Tomi Salonen, Simo Ahoniemi, Arto Heinonen, Harri Peltomaa, Heikki Valtonen, Marko Eklund ja Matti Jokelainen. Mahdolliset lisäpaikat jaetaan järjestyksessä Lintula, Alho, Mört ja Valli.

Paikat on jaettu ajallaan ilmoittautuneiden kesken pistelaskujärjestelmän mukaisesti.

208
Hmor: Sähköposti lähti koneeltani 16.11. klo 9.45.

En jatka tätä enää.

209
?

210
Nimet laitetaan, kun ne on virallisesti valittu. B-kisojen osalta se on ilmeisen helppoa, kun kaikki halukkaat saivat paikan. A- puolella menee tovi, kts valintakriteerit ja lisäpaikkojen haku.

Aikaisemmalla systeemillä paikat jaettiin vasta maalishuhtikuussa. Nyt marraskuussa tuntuu olevan kiire.

Hmor lue itse meilisi.


Näin paikat jaetaan näillä kriteereillä (luokkayhteyshenkilö esittää - lajiryhmä päättää):

Valinta tapahtuu seuraavassa järjestyksessä:
1. Viimeksiajetussa MM/EM kilpailussa sijoittuminen A/B/semi-finaaliin.
2. Viimeksiajetussa PM tai Ruotsi-Suomi maaottelussa voittaja.
3. Viimeksiajetussa SM sarjassa voittaja.
4. Suurimman tuloksen omaavat seuraavasta kaavasta:
-kahden edellisen vuoden, sarjan loppusijoitus, SM, PM, EM sijoitus
-paremmasta vuodesta lasketaan kolmen parhaan pisteet yhteen
-pisteet sääntökirjan mukaan "pistelasku sarjakilpailuissa".
5. 20% paikoista voidaan ratkaista muilla kuin em. perusteilla (esim. ulkomailla vaihto-oppilaana oleva ajaja tai muun autoluokan kyvykäs kuljettaja voidaan ottaa mukaan).


Ja meiliä tulee, kun on asiaa tarjolla. Ehkä muotoilin aikaisemman viestini huonosti. Tarkoitin, että varmistusmeili tulee sitten aikanaan kaikille kisapaikan saaneille ja hakijoille. B-kisojen osalta voi tulla piankin, A-kisojen osalta tuskin tänä vuonna.

Sivuja: 1 ... 4 5 6 [7] 8 9 10 ... 35