271
Bensa-autot / Vs: FG Mini Challenge 4WD
« : 12.03.18 - klo: 20.48 »Ehdotan samaa käytäntöä kuin LS5 sarjassa. Eli viisi parasta saa lisäpisteitä.
No , se on sit näin !!!!
Barbie
Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Ehdotan samaa käytäntöä kuin LS5 sarjassa. Eli viisi parasta saa lisäpisteitä.
Huippu kisat.taatusti osallistun uudellee.erityisesti mieleen oli aika ajojen yhteislähtö ja finaalien 8min erä.miinusta mielestäni ansaitsee nousufinaali systeemi(en tiedä onko yleinen käytäntö vai vain tässä kisassa)sekun jätti jumpofinalistit yhteen ajovuoroon.ja kun juuri ne sitä ajoaikaa tarviis.eli joslie käytäntö,niin kannattaisi miettiä uusiks
Petelle peukku ajanotosta ja kuulutuksista,mitä nyt ajamiselta kerkesi
MyRCMmästä on jäänyt jotain kähtöjä pois/tyhjäksi....
Ja Finalränking on ilmeisesti totaaliläppei ???
Oliko Barbiella Classikis harjaton ?
Timppa
Onkohan noi Protoformin korit liian lähellä turistia, ei vaikuta kauheen skaalamaisilta?
Tais käydä "Wanhan Aikaisesti" ..... Kyllä tuo päivämäärä oli siellä jo melko kauan ennen Eurajoen kisaa ....tosin oli paikassa , josta sitä ei helposti löydä ... syystä , että "sääntövääntö" siirsi asian taaemmaksi .....
Pahoittelut , etten maininnut asiasta , kun se aikanaan varmistui .....
Barbie
Mielenkiinnosta kyselen että miten tuollainen kone menee verrattuna vanhaan sp:n comppikoneeseen? Teoriassa tuon jo pitäisi olla nopeampi kuin 540 2500kv samalla pinionilla. Erona toki compissa säätimen ennakko.
Eikä myöskään paperilla ole isoa eroa tuoreempaan comppikoneeseen 380 3000kv
Onko unkka tuo rengas jo oikea vyörengas ? Saattaisi olla ihan soiva peli jos ei käytössä turpoa ilmapalloksi kuten nykyinen VTR kumi. Pitää melkein kokeilla.
Käsittääkseni ei ollut vyörengas, mutta ei turvonnut käytössä ollenkaan kuten hpi:n vtr rengas tekee.
Kokemusta molemmista löytyy.
Meillä oli tarkoitus testata näitä myös kesällä ulkona mutta ei saatu aikaiseksi. Pitäisi myös toimia asfaltilla.
Oma ja kaverienn tuntuma renkaasta oli että on helppo ja kiva ajaa. Vaatii muutaman kierroksen lämmitäkseen ja mutkissa pito on riittävä mutta ei kuitenkaan mikään kiskopito kuten sorex28. Kulumista ei juurikaan havaittu, valitettavasti meidän ajot olivat enemmän ja vähemmän satunnaista joten tuota puolta ei ole testattu täysin. Aikanaan kun renkaan löysin niin usgt keskusteluissa väitettiin kestäväksi.
Jukka
Hieman tuoreempien korien mukaan ottoa mietin lähinnä nuorison kannalta ettei laji ihan kokonaan ukkoontuisi
Nyt kun kiukut on purettu tuon minien alkuerä lähtösysteemistä niin voidaan taas alkaa keskittyä
Kerhokisojen kehittämiseen.
Itseäni on kovasti vaivannut tuo neliveto(VTR) luokan hiipuminen/puuttuminen. Aikoinaan tuo luokka oli varmasti erinomainen. Tukihan se monta vuotta FTT:n stanu luokkaa käyttämällä samoja moottoreita. Nyt kun FTT:ssä on siirytty stanussa käyttämään 21.5T koneita ei ole enään niin helppoa siirtyä ajamaan VTR:ää kun se vaatii käytännössä korin, moottorin ja renkaiden vaihdon ja samalla menevät säädötkin täysin uusiksi. Ainakin Raumalla on koettu tuo VTR:n rengas vähintäänkin haastavaksi. Kokeneelle kuskille tuo rengas ei juurikaan tuota ylipääsemättömiä ongelmia , mutta varsinkin aloittelijan käsissä tuo rengas on turhan vaativa varsinkin 17.5T koneella. Ei kovin helppo siis siirtyä ajamaan VTR:ää varsinkaan aloittelevan kuljettajan.
Olen kuitenkin kokenut että kerhokisoilla on hyvä “brändi”. Sarjana erittäin helposti lähestyttävä matalan kynnyksen kisasarja mihin on todella helppo tulla mukaan eli mitä parhain kisasarja aloittelijoille ja vaikka hieman kokeneemmillekin kisakuskeille.
Olen jo hetken lämmitellyt ajatusta “uudesta” kerhokisaluokasta tämä voi olla huono ajatus tai sitten ei...
Perustavana ajatuksena olisi nimenomaan tukea tuota nykyisin ajettavaa TSS-10 luokkaa ja samalla tarjota nuorille ja aloitteleville kuskeille helpommin lähestyttävä harjoittelu kilpasarja tietenkään unohtamatta vanhempia jo “jäähdytteleviä” kuljettajia.
Koneena voidaisiin käyttää vapaata 21.5T konetta , kuten tällä hetkellä tehdään etuvedossa , Formulassa ja GT12:ssa tosin eri lankamäärillä. Kenenkään ei olisi pakko ostaa välttämättä stanukomboa jos hinta tuntuu jotenkin hirvittävältä. Tai ainakin voisi hankkia ensin vaikka pelkän koneen.
Renkaaksi ajattelin kuitenkin jotain helpompaa kuin VTR rengas eli esimerkiksi sama rengastus kuin etuvedossa Sorexin 28 vapaalla insertillä ja puolavanteella. Tämä toisi mukavaa synergiaa kun kaksi luokkaa voisi käyttää samaa rengastusta. Tosin esim. 32 sorex olisi hieman liukkaampi ja hitaampi rengas. Nyt joku heti ajattelee että miksei samalla sama rengas kuin FTT:ssä? No kerhokisa sarjassa on pyritty perinteisesti ajamaan enemmän oikeita autoja muistuttavilla autoilla minä takia kaikki Efra listalla olevat aerodynaamiset muka Mazdat ja BMW:t on kielletty. Ja samaa on pyritty noudattamaan myös vanteissa.
Koreina voidaisiin käyttää joko suoraan VTR:n tai vaikka yhdistettyä etuvedon ja VTR:n korilistaa.
Uskoisin että tämä luokka olisi nopeutensa ja vaativuutensa puolesta enemmän kuin sopiva kerhokisaluokaksi. Ja tarjoaisi varmasti hyviä tiukkoja kisoja tasaisella kalustolla ja “helpolla” ajettavuudella. Tiukkoja testiajoja aletaan näillä autoilla suorittaa Raumalla kunhan saadaan nuo 12TrackTour kisat kunnialla ajettua.
Tällaista luokkaa voidaisiin kokeilla lisäluokkana esim. Raision viimeisessä osakilpailussa tai vaikka jo Joensuussakin jos saadaan selkeät raamit tälle luokalle.
Hiukanhan tässä on kieltämättä pyörän uudelleen keksimisen makua, mutta hävittävää ei juuri ole ja kokeilemalla se selviää?
Nyt voi laittaa näppäimmistön kuumaksi ja alkaa kommentoimaan.
Marko Aava, RaumRC