Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - hukka

Sivuja: 1 ... 10 11 12 [13] 14 15 16 17
361
Kävin eilen noin kahden kuukauden tauon jälkeen kokeilemassa crossi rataa. Täytyy kehua ja sanoa, että nyt on radasta saatu TODELLA HYVÄ!

Juuri tälläinen rata on mainio, jossa pystyy ajamaan, vaikka ei olekkaan huippu kuski ja ihan vimpan päälle säädetty crossari alla (tämä tunnelma jäi, kun viimeksi kävin. Ja siirryinkin ulos ajelemaan).

Nyt tilanne on täysin toinen ja lumen pöllyytys setapilla olevalla pihasudittimellakin siis pystyi ajelemaan mukavasti, eikä ollut edes aivan tien tukkona :azn:   

KIITOS!

362
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 04.01.11 - klo: 09.20 »
Hei kaikille slässin omistajille!

Ajattelin tässä ostaa slässiin jonkun lipo akun.
Mutta kysyisin teiltä minkälainen lipo on paras.
Kovakuorinen,tavallinen,2s,3s,30c,40c :huh: :huh:
Kysyn siksi,koska en ole ennen käyttänyt
lipoja autoissa,vain lennokeissa :wink:

Eli kertokaa mitkä akut ovat parhaita :grin:

kovakuorinen 2S 25-40C +5000mAh

Kovakuorisista vain ei näe, jos akku sattuu turpoamaan. Joten ainakin itse olen kokenut "pehmeät" helpommin tarkkailtaviksi.

Tässä on monta lähestymis kulmaa.
Jos haetaan pitkää ajoaikaa, on tuo pecciksen ehdottama akku hyvä vaihtoehto.

Jos tiputetaan mAh tuonne 3000 nurkille, saadaan autosta kevyempi, jolloin kone käy viileämpänä, mutkat ei ole niin levaitä, kiihtyy ja pysähtyy paremmin jne. (pieniä eroja mutta niitä on).

Jos taas halutaan lisää vauhtia, niin sitten ehdottomasti joku 3000-4000mAh luokkaa oleva 3S

Suosittelisin kovakuorista akkua. Kuori estää tehokkaasti kiviä tai auton kappaleita (kovassa mälllissä) puhkaisemasta akkukennoa, jolle pehmoinen akku on selvästi alttiimpi. Kaikki muut tekiät ovat kyllä pehmoisen puolella. Helpompi havaita esim. turpoaminen tai lämpötilan nousu, on kevyempi ja pienempi.


363
4x4 Slashistä meni taka hubi, toinen eturengas repesi liimauksistaan ja sliperin kannatinlaakeri meni vaihtoon. Hyvin pienin tappion neljä akullista. :cheesy:

364
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 2wd
« : 03.01.11 - klo: 20.54 »

Monta VXL-3:sta kävi suihkussa viimesyksyn kura-ajeluissa ja hyvin kestivät.


En usko, onks kuvia? :grin:


Voi kuule, kuinka monta kertaa toi oma VXL-3 setti kävi suihkussa ja hyvin pelittää vieläkin. Joten omalle kohdalle osui ainakin tuo 100% waterproof noppa...

Kyllä on kestävä nopari tuo. Nelikko slashistä on hajonnu suunnilleen kaikki paitsi nopari ja servo, niin ja se spurrin suoja.

Ja on tuo Raminkin auto letkulla pesty moneen kertaan.

365
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 02.01.11 - klo: 09.44 »
Nyt teen tälläisen aloittelijan kysymyksen.

Eli miten usein slässiin pitää vaihtaa tasauspyörästön ja diffin öljyt :huh:
Niin ja mitä öljyjä käytätte omissa slässeissänne?

Mikä näistä öljyistä olisi sopivin


http://www.racingfactory.fi/tuotteet/ULTIMATE-RACING-UR-Diffioljyt

Diffiöljyjä ei varsinaisesta tarvitse vaihtaa. Öljyt vaihdetaan, jos tasauspyösrastön käyttäytymistä halutaan muutaa. Kaikki noista öljyistä sopivat. Mutta mikä on sopivin, riippuu aivan radasta, auton muista säädöistä ja kuskin mieltymyksistä. Tästä löytyy tarinaa aieimmin tastä samasta topikista.

Sanoisin kuitenkin, että diffit ei tässä autossa ole niitä ensimmäisenä tehtäviä säätöjä. Niillä Traxxasin vakio öljyillä (olisko ollut Etu 30k, keski 100k ja taka vapaa) pärjää vallan mainiosti. Ne toimivat ihan kohtuullisesti joka paikassa.

366
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 28.12.10 - klo: 23.33 »
nyt tarvii jeesiä slässin setupeissa.

jarruttaessa ja kääntäessä perä alta todella helposti.vedätäessä hieman parempi,ei niin akkinäinen.pyöränkulmia,iskarin asentoja yms perusjuttuja kokeiltu paljon siinä onnistumatta.alusta on liukas mutta oletan että paremmaksikin voisi saada,ainakin muut autot menee kovaa.

faktaa:

trx bigboret joissa 45wt losit ja alkuperäiset jouset.samaa ongelmaa alkuperäisilläkin iskereilla
diffit löysät,liemiä en just muista
vakaajat kummassakin päässä
slipperillä
kulmat kokeiltu varmaan ihan kaikki maholliset.

mitä seuraavaksi?

Joku on joskus sanonut "Se pää kun ensin tiestä irtoaa säädä löysemälle". Eli perään löysempää öljyä iskareihin ja diffiin, löysempää jousta ja ennen kaikkea löysempää kallistuksen vakausta. Ja/tai eteen jäykempää. (yksi asia kerralaan että näkee miten vaikuttaa).
Aika hyvin on tuntunut tämä ohje pitävän paikkansa, tosin täytyy ensin olla varma kumpi pää irtoaa ekana. Voi vaikka kevyesti puskea hetken, ennen perän karkaamista.

Toisaalta ainakin omasta mielestä, on hyvä että auto selvästi vähän puskee tai yliohjaa, kuin että lähtee täysin varoittamatta kokonaan lapasesta.

Myös keskidiffi auttaa paljon, mutta juuri tuota jarruttaessa perän karkaamista se kyllä pahentaa, kun jarrutus teho siirtyy sinne heikomman pidon puolelle, eli jarrutettaessa taakse. Mutta jarru on vauhdin surma, kaasulla säädetään menoa ja aika paljon ohjataankin mutkassa tämmöistä autoa. Tästäkin on kyllä monta koulukuntaa ja mielipidettä.

Eikä pidä unohtaa alustalle sopivia renkaita, niillä on ehkä kaikkein suurin vaikutus auton käyttäytymiseen.

Edit: Niin ja kysy niiltä kovempaa meniöiltä millä setapilla heidän autot on. Ei nämä mitään yritys salaisuuksia ole, uskon että suurin osa kuskeista kertoo mielellään.

367
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 28.12.10 - klo: 18.25 »
Olisiko täälä innostuneita kokeilemaan ensi kesänä "maltti on valttia" tyyppistä 30 minuutin kestävyysajoa?

Menisi karkeasti näin:

-30 minuuttia ajetaan

-Kalustona radalle sopiva 1:10 sähköauto, muuten täysin vapaa (riittävän iso akku on hyvä olla)

-Nostajia ei ole. Kuski nostaa itse muiden ajoa häiritsemättä (yritetään olla kaatamatta)

-Huolto ja akunvaihto taukoja saa pitää tarpeen mukaan muiden ajoa häiritsemättä (tavoitteena tietysti ajaa yhteen putkeen koko kisa).

-Normaali SC tyyppinen "vääntö" ja "kylkikontakti" on ohitus tilanteissa sallittu.

-Pisimmän matkan tuon 30 min aikana ajanut on voittaja.

Vai onko tämä ihan tyhmä juttu?

368
Yleinen keskustelu / Vs: Talvi lähestyy,vinkkejä ajoon.
« : 28.12.10 - klo: 10.36 »
Laparenkaita ja ruuveja en ole kokeillut, koska en jää tai umpihankiajoa ole ainakaan vielä harrastanut.
Muutamaa erilaista kumia olen kokeillut ja komppaan täällä aiemmin mainittua seikkaa että M8:n renkaat on ihan hyviä talvella.  Näillä http://www.modelsport.co.uk/index.php?product_id=35898
on aikakin 4x4 Slashillä hyvä painella vähän tamppaantuneella lumella. Pito on huomattavasti vakiorengasta parempi ja tuo vanne päästää aika hyvin lunta pois vanteen sisältä. Ei tule kovin helposti hubiin hiertävää "jarru paakkua" vanteen sisään.

Noin muuuten tuntuu, että diffeihin (ainakin eteen ja keskelle) kannattaa laittaa astetta jäykempää tavaraa kuin kesäkeleillä ja maavaraa vähän nostaa.
Lisäksi kun on 3S Lipo, gyro, sisäkoppa ja tullettimet noparille ja moottorille, niin on lumen pöllyytys aivan juhlaa. 

Paljonhan on kiinni kuka millaisestakin ajosta ja autosta tykkää, mutta minulle tuo paketti on vallan mainio talviauto.

369
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 23.12.10 - klo: 20.30 »
Jostain syystä on alkanut tehokas takaveto hieman syyhyttämään. Ja tästä nelikostahan saisi aika helpolla sellaisen tehtyä. Sliperi paikalleen, kardaani ja etuvetarit vaan pois. Mutta onko kokemusta, olisiko tälläisellä virityksellä mitään jakoa jonkun oikean takavero SC:n kanssa?
Ainakaan ei olisi 3S:n kanssa näin talvikeleillä kovin "tylsä" ajettava.

370
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 23.12.10 - klo: 16.15 »
Nyt kun on päässyt ajamaan vähän kovemmilla pakkasilla, on tullut vastaan omituinen murhe.
Ajon aikana häviää spurrin ja pinionin välys kokonaan. Äänestä päätellen alkaa kiristymään noin 5 minuutin ajon jälkeen. Noin 10 minuutin jälkeen alkaa meno hyytymään ja iskee lämpökatkaisu päälle.

Ja on ruuvattu tuo säätö kiinni niin kireälle, kuin tuohon alumiinipukkiin uskaltaa ja kaksi prikkaa välissä.

Auton lämmettyä (kun tuodaan takaisin sisälle) on kuin olisi puristimella vedetty kiinni välystä säädettäessä, ei meinaa kone pyöriä, jos renkaita pyörittää.

Onko muut huomannut saman, tai onko ideoita miten tuon saisi korjattua. Ei se tietysti suuri vaiva ole säätää uudestaan. mutta olisi se kiva ajaa pari akullista samaan syssyyn säätelemättä.

371
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 23.12.10 - klo: 15.57 »
oliko auto uusi?
jos metriäkään en olis ajanu niin myyjä liike kuulis tuosta heti ensimmäisenä
Myyjä-liikkeeseen otan luonnollisesti yhteyttä ja kuten viestissäni lukee:
Auto siis uusista osista.

Myyjäliikettä tuosta on turha syyttää, sillä syy on Traxxaksen laadunvalvonnassa.
Myyjäliike voi toki toimia halutessaan esimerkillisesti ja jeesata miestä mäessä.

Vaikka ongelma ei olekkaan myyjän vika, on se nimenomaan myyjäliikkeen asia hoitaa homma kuntoon. Ei ole kysymys varsinaisesti myyjän hyvästä tahdosta, se on semmonen laki Suomessa.

372
Keskustelua kaupankäynnistä / Vs: Modellsport UK
« : 21.12.10 - klo: 18.47 »
Ei tääläkään mitään muuta kuin hyvää sanottavaa kyseisestä kaupasta. Nopeemmin tulee tavara kuin suomesta ja vastaavat sähköpostiin. Minulla on ollut yksi viikon viivästys ja sekin oli DPDn vika. On "hovi toimittaja" minulle.

373
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 12.12.10 - klo: 20.36 »
Olisko ajatuksena, että kun takavedolla oppii autoa viemään kohtuulisen kovaa spinnaamatta, voi vaihtaa nelivetoon ja sitten mennään lujaa. Eli takatuupparilla voi ihan huomaamatta oppia ajamaan. Itse aloitin noin 10vuoden tauon jälkeen nelivedolla ja oppimista ei tapahtunut.

374
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 09.12.10 - klo: 20.57 »
Asiasta mitään tietämättä, tuo hyrrävoimateoria kuulostaa järkevältä. Kesällä, kun survasi kaasun pohaan keuli aika vasemmalla takapyörällä oikeanpuoleiseen lepikkoon.

Ja iskarit kannattaa tarkistaa, että toimivat samoin molemmin puolin.

375
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 06.12.10 - klo: 08.28 »
Joo olisihan tuo keli ollut vähintään haastava.

376
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 05.12.10 - klo: 21.48 »
Jaksaisiko kukaan muu  vääntäytyä "Itsenäisyyspäivän ajoihin" noin klo 10.00?

377
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 05.12.10 - klo: 17.12 »
Kuin myös maanantai aamupäivä sopisi ainakin jotenkin.

378
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 04.12.10 - klo: 21.07 »
Kokonaisuus taitaa olla kuitenkin parempi ilman "ruostesuojausta", vaikka ohjekirjassa neuvotaankin käyttämään metalliosille jotain myrkkyjä. Viimetalvena ilman rasvausta ei jostain syystä mennyt yhtään pyöränlaakeria, mutta lähes kaikki muut metalliosat ruostu.

Toinenkin tosi ikävä sivuvaikutus WD-40:llä on. Jos sitä pääsee tuon vakiovetarin sisään, niin jumiutuu hetken päästä aivan täysin. Ihan kuin tuo sisäosa turpoaisi. Pesu tiskiaineella ja kevyt hionta vesihiomapaperilla (ei ehkä ihan paras vaihtoehto) onneksi kuitenkin korjasi tilanteen.

Voi olla, että täällä kotipuolessa on sen verran suola kulkeutumia piharalli paikoissa, että se on ainakin osittain selittää ruostumiseen.

Onneksi Nupurissa on puhdasta lunta!

379
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 03.12.10 - klo: 22.33 »
Talvipöllyytys on kyllä aivan mahtavata ja porukalla varmasti vielä paljon kivempaa :grin: Jos vain suinkin kynelle kykenen olen mukana ajoissa. Miten olisi tuo 11.12 -12.12 viikonloppu?

Edit: Piti vielä lisätä yksi OT. Ainakin nelikko lässykässä pyöränlaakerit on aika kovilla hankirallissa. Jos ennen ja jälkeen ajon voitelee WD-40:llä lähtee laakereista omat rasvat sisältä ja niistä tulee muutaman ajokerran jälkeen klappavia "helistimiä", jos taas ei käytä WD-40 tai vastaavaa, ruostuvat jumiin.
Onko ajatuksia. Liukulaakerit talveksi?

Toinenkin Edit: Erittäin hyvä lähes kaiken elektroniikan suojaamiseen lumeltä, vedeltä, hiekalta ja pölyltä on kondoomi.

380
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 16.10.10 - klo: 20.46 »

Eniveis, uudet rattaat varmaan pitäs tilata muutenkin 3s:ää varten. Minkä kokoisia olette käyttänyt tuolla velineon kombolla (pinjoni/spurri)? Mitä googlella haeskelin niin suosittelivat 11t pinjoniakin 3s:lle. Lähinnä sora-alustalla tulee ajeltua.
Tämähän on hyvin pitkälle ajopaikasta ja aika paljon maustakin kiinni.
Itse tykkään savi ja hiekka alustalla eniten 14/54 väleistä. Näillä pysyy lämmöt kurissa syheröisemmälläkin radalla ja kulkee kuitenkin ihan kohtuullisesti. 15/52 välit on siitä hyvät, että kestää ottaa pohjaan aikamoisen paukun ilman spurrin hampaitten jäämistä bulkheadin pohjaan (kova vauhti ja röykkyinen tai kivinen rata on tuhoisa yhdistelmä 54 spurrille, kun ei ole mihinkään suuntaan yhtään ylimääräistä tilaa). Mutta kone alkaa käymään aika kuumana jos on paljon kiihdytyksiä.
Pihasudituksessa 16/54 tai 18/54 ovat hyvät riippuen ajopaikan koosta.

Pinjoneita kannattaa hankkia muutamaa eri kokoa erilaisia ajoja varten. Ja pari vielä varalle, kun aina välillä tuppaavat tolleen "räjähtelemään". Jos et ole vielä laittanut, niin sinne bulkheadin "veden poisto" reikkiin kannattaa laittaa ruuvit tai muuten tukkia ne, niin ei pääse sietäkään pikkukivet sisään tekemään tuhojaan.

381
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 13.10.10 - klo: 07.17 »
Jo tässä kohdassa on aivan mahdottoman ikävä ulkoradalle. Nyt pari kertaa sisällä ajaneena huomaan että ei ole yhtään mun juttu. Ainostaan kuski kiihtyy. Kyllä SC autolla pitää olla radan pinnassa vähän muotoa ja rösöjä, jotta pääsee oikeaan tunnelmaan. Ei ole noita vehkeitä tehty kulkemaan sileellä laatalla.
Innolla odotan ensi kesää ja kunnon ulkovääntöjä. Todennäköisesti en talvella pääse valoisan aikaan radalle tulemaan.

382
Traxxas / Vs: Traxxas Slash 4x4
« : 10.10.10 - klo: 00.45 »



Siis kyllä mä ainakin olen laittanut diffit ihan piripintaan täyteen. Ylimääräinen on sitten tullut kiinnilaittaessa pois. Tulee vaan mieleen että mitä sen diffiöljyn jäykkyyden vaihtaminen mitään muuttaa jos öljyt ei edes kunnolla osu rattaisiin (tämä siis alottelijan ihmettelyä). Ite olen ajellut nyt enemmän maastossa joten on ollut melko jäykät litkut. Ultimate Rcing 60,000 taitaa olla sekä edessä että takana. "Radalle" sitten 10,000/5,000 mut kokeilemalla löytää parhaat setapit. Se on hieman niin että mistä tykkää.

Ei kannata ihan täyteen laittaa, puoleen väliin tai vähän yli.

Heaskelin koko kesän sopivia diffi öljyjä ja päädyin lopulta saviradalle setuppiin etu 50k, keski 75k, taka 5k. Tuolla setupilla täytyy mutkaan tulla sisään vielä aika varovasti, mutta puolivälissä voi jo antaa vähän hanaa ja ulos tullaan kovaa (jostain menneisyystä on jäänyt tämä hiljaa sisään ja kovaa ulos juttu). Jos haluaa tulla mutkaan kovempaa sisään täytyy etu- ja keskidiffiä löysätä tastä aika paljon. Keski- ja varsinkin takadiffiä jäykistämällä (100K-300K) saadaan kiihtyvyyttä parannettua merkittävästi, mutta mutkat alkaa menemään vähän "leveiksi".

Tämä siis perustetuen omiin kokeiluihin, viisaat voi turista viisaampia. (mutta ei auto tolla diffi setapilla ainakaan paikallisella radalla kovin helppo ohitettava ollu  :evil: Töhön kuskin ajovirheestä johtuen on kaikki ohitukset päästy tekemään :p)

383
löytyykö kuvia tai videoita?
Tässä yksi videopätkä eiliseltä.
http://www.youtube.com/watch?v=fKhoy_-U8-c&feature=youtube_gdata_player

Ratahan näyttää varsin hyvälle.

Ot:

Ihan vinkkinä, kannattaa kuvata sieltä ajajakorokkeelta. Saa pikkasen paremman kuvan radasta.
Ot jatkuu: Kyllä, mutta tässä oikeesti testattiin pystyykö tuollaisella ei varsinaisesti videokuvaukseen tarkoitetulla (ei HD) puhelimella kuvaamaan ajoa. Ja nostajan on hyvä olla sielä radan vieressä.

Ja aiheeseen. Rata on vallan mainio, hieman tuo lattian liukkaus ensin häiritsi. Mutta kun malttoi hillitä kaasun käyttöä, oli varsin mukava alella. Tuo pöytähyppyri on SC autolle aika iso, mutta sen voi hyvin hypätä lyhyeksi jos tykkää. Ja varmasti pienellä auton säädöllä saa ihmeitä aikaiseksi. Auto jolla ajoin oli "asfaltti" setapilla (auto ei ole vidolla).

385
Olisko sellainen käytäntö myös täällä kuten on esim rajatorpassa ja lavangossa että tänne tulee päivitetty lista ketkä on maksanut kuukauden suorituksen.
Nyt olen sen maksanut pois ja nyt pitää mennä jonnekkin jolla on tuo tulostin ja tulostan kyseisen kuitin ja näytän sen sitten joka kerta kuin tulen ajelemaan.
Jerzi

PKSRCA:n tilille Nordea 141630-129296 tässä kaikille jotka ei ole viellä maksanut. Itse jouduin sen etsimään ja kiven alta sen löysin.

Minullakaan ei ole pritteriä (jotenkin vanhanaikaisia, aivan kuten FAX ja SMS). Mutta tulostin kuitin .pdf tiedostona, jonka voin näyttää puhelimella. Kai tämä on ok?

386
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 01.10.10 - klo: 06.42 »
Kiitos! Pienestä kuraisuudesta huolimatta aivan mahtavat ajot. Kivien poisto ok tehnyt radalle ihmeitä, nyt pääsee jo niin lujaa että alkaa pito loppumaan aivan joka mutkassa. Ja ratamutapainin jälkeen auton letkupesu aivan upee juttu. Ei tarvinnu sitä savipalloa tunkea takakonttiin.

387
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä olet koulutukseltasi?
« : 30.09.10 - klo: 09.52 »
"ennen vanhaan" Teknikko osasi lukea piirrustuksia/dokumentteja ja tehdä/säätää/rakentaa asiat käytännössä niiden mukaisesti. Insinööri taas tunsi teoriat ja osasi niiden perusteella suunnitella uusia asioita ja dokumentoida ne.

Vaikuttaa siltä että nykyisille AMK insönööreille opetetaan vähän teoriaa ja vähän käytäntöä, mutta ei kumpaakaan kunnolla.

Ja työelämä ei vaan ole vielä oppinut hyödyntämään näitä uusia insinöörejä, vaan edelleen tehtävärakenteet on sellaisia, että toiset tekee ja toiset suunnittelee. Mutta kun ainakaan tekniikan aloilla tekiöitä ei enää kouluteta, eikä oikein suunnittelioitakaan.

Kaupallisella alalla näkyy aivan sama ilmio. Trademoni on aivan "valmis" kaupan kassa. Mutta jotenkin tämä ei ainakaan minun mielestäni mene oikein.

Koulutus ei siis vaan vastaa työelämän kysyntää.

388
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 29.09.10 - klo: 15.38 »
Joskus olen kuullut sanottavan että, lahjattomat treenaa. Ja eihän mikään voi olla tärkeempää kun RC autoilu. Voi olla että pitkään aikaan ei tule kelejä jne.. Saatiinko ylipuhuttua?

389
RC-kerhot ja -radat / Vs: Short Course -rata Espoossa
« : 29.09.10 - klo: 13.00 »
Jeee E eeE! kirkuen saavun paikalle.

390
Vapaa keskustelu / Vs: Mikä olet koulutukseltasi?
« : 25.09.10 - klo: 11.24 »
Ensin Radio- ja TV asentaja ja armeijassa koulutettiin viestilaite asentajaksi. Myöhemmin tuli vielä käytyä Kauppaopisto.

Sivuja: 1 ... 10 11 12 [13] 14 15 16 17