Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Nappe

Sivuja: 1 ... 11 12 13 [14] 15 16 17
391
Tulokset / Tuomarointi
« : 17.02.03 - klo: 11.20 »
Joo, tuomarit olis kiva ylläri, mutta mistäs revitään ne ihmiset?

VAU on Suomen suurin autourheiluseura, ja meilläkin homma on muutaman aktiivisen harteilla, ja lisää ei tahdo millään saada remmeihin. Kaikki potentiaaliset ovat joko mekaanikoina tai EVVK-linjalla... Ja kisan tekemiseen vaaditaan hiukan enemmän kun vain pari kaveria.
Isossa kisassa tarvitaan ainakin: kilpailunjohtaja+apulaisjohtaja, kierroslaskenta, tulospalvelu, katsastus, transponderit, valvojat + siihen vielä tuomarit niin tarvis sellaiset 10 aktiivista EI KISASSA AJAVAA ihmistä. Vähän on hiljasta...

392
Huomattu: Jarno Siltanen ilmeisesti ajaa kiteettömällä laitteistolla, koska taajuutta ei ole mainittu :)

393
Sähköautot / Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« : 14.02.03 - klo: 10.34 »
Nuo Pulsarin jutut on kerrottu käyttöohjeessa.

394
nici: Onneksi meitä on moneen lähtöön, toiset ei välitä juurikaan auton ulkonäöstä, toiset taas panostavat kaiken saadakseen autostaan kauniin (omasta mielestään), joten jokainen tavallaan :)

Itse eloksoin aikoinaan Xpressini siniseksi, ja heti parani kierrosajat, kato kun värivastus on suurin tekiä ;)

Olishan tylsää jos kaikki ajais assoilla joissa valkoiset Stratus-korit...

Mitä losiin tulee, niin kyllä senkin saa kulkemaan siinä missä muutkin autot.

395
Sähköautot / Nopeudensäädin?
« : 12.02.03 - klo: 17.11 »
Ainakin mitä minulla on ollut LRP:n V6.0 ja V7.1 säätimiä, ja vanhempiakin on ollut, niin mitään pahaa sanottavaa en keksi noista. Kaiken ovat kestäneet, olleet crossareissa ja touringissa, kylvyssä ja kuivassa, aina vaan toimii (paitsi läpimärkänä, mutta siitäkin ovat toipuneet 100%) :)

Isojahan ne IPC-sarjan säätimet on, mutta on kyllä kestäviäkin. Tosin ne kuoret ei kestä jatkuvaa repimistä, mutta niitäkin saa varaosina :)

Niin, ja ainakin V7.1 toimii myös 4:llä kennolla, jos sillä nyt on merkitystä. Tuosta toisesta ei ole kokemusta.

Pienet säätimet menee jostain syystä helpommin savuna ilmaan...

Itse suosin LRP:n säätimiä (ja muitakin sähköosia), mutta se on lähinä makuasia :)

396
Sähköautot / 40 MHz taajuusalue
« : 10.02.03 - klo: 23.20 »
Taajuusalueet Suomessa menee niin että 27 ja 40MHz saa käyttää mihin vain, maalla merellä ja ilmassa, mutta 35MHz alue on VAIN lennokkikäyttöön. Kaikilla muilla taajuusalueilla toimiminen ilman siihen vaadittavaa lupaa on ehdottomasti kielletty.

Mitä nyt luvasta vapautetut 440MHz lyhyen kantaman radiot yms, kuten autojen hälyyttimet, PMR-puhelimet... En kuitenkaan ole vielä nähnyt RC-tarkoitukseen tämän alueen laitteita, mutta kait niitäkin vielä tulee...

Radiotaajuuksia ei ole loputtomiin, tämän takia niiden kanssa ollaan hyvin tarkkoja!

397
Sähköautot / 40 MHz taajuusalue
« : 10.02.03 - klo: 10.09 »
1. Kukaan ei kiellä kiteiden myyntiä, mutta käyttö on rajoitettu.
2. 40.975 kide voi todellakin aiheuttaa ongelmia, sillä radio on viritetty toimimaan jossain 40.600-40.800MHz alueelle, jolloin toimivuus sen alueen ulkopuolella voi olla vähän miten sattuu. Toisessa radiossa kide toimii, toisessa ei...

Kyseessä on kuitenkin kapealla kaistalla pienellä teholla toimivat laitteet joiden ei ole tarkoitus virittäytyä kaistan sivuun.

Mainittakoon vielä, että olen koittanut 35MHz vastaria 40MHz kiteellä, ja TOIMI, mutta kantomatka oli sellaiset 1-2m, joten mitään todellista hyötyä siitä ei ollut. Mutta vain esimerkkinä, että hyvinkin väärällä kiteellä voi saada kuvitelman että toimis, vaikka näin ei todellisuudessa oliskaan...

398
Sähköautot / Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« : 06.02.03 - klo: 11.51 »
Kaikki laturit _laskee_ paljonko virtaa niihin menee, ellei sitten käytetä jotain mätsäysohjelmaa joka ekaksi purkaa akun tyhjäksi ja sitten lataa ja mahdollisesti vielä purkaa tyhjäksi katsoakseen että paljonko siihen OIKEESTI meni. Näin tekee pulsarin mätsäys-toiminto. Lataus sensijaan on puhtaasti syötetyn mAh:n mittaaminen, ja hyötysuhteen kanssa laskeminen. Latureiden/merkkien välissä voi olla eroja, joten ei kannata sokeasti tuijottaa niitä numeroita, vaan verrata omat akut keskenään samalla laturilla lataessa, ja samalla tavalla purkaessa ennen latausta.

Eilen ennen treenejä latailin SMH3000-akkuja, ja pulsarin mukaan niihin meni 3300-3400mAh. Olis mielenkiintoista tietää mitä esim. Robitronic sanoisi samoista akuista :)

Virhettä laskettuun mAh:n määrään voi tulla muutamasta eri lähteestä, eli hyötysuhde-kaavassa voi olla pientä heittoa, virranmittaus voi heittää ja ajanmittaus voi heittää. Nämä on kaikki järjestelmällisiä virheitä, joten pitäisi olla sama heitto joka latauksessa...

Minulla kesti 50min +/-2min noiden SMH3000mAh akkujen lataus 4A:n virralla. Siitä päätellen, jos lataat akkua 4A:n virralla 25min niin silloin siihen on mennyt tämän mukaan 1650mAh. Samoin, jos lataat 4A:n virralla 30min niin akkuun on mennyt 2000mAh. Vertaa vaikka tähän sinun laturin tulokset. MUTTA tämä on vertailukelpoista _vain_ 4A:n virralla!

399
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 05.02.03 - klo: 17.04 »
Mitä tuohon Curiepisteeseen tulee, niin tein pienen hakutoimeenpiden yleisesti saatavilla olevalla hakukoneella, ja tuloksena oli vallan mielenkiintoinen sivu. Valitettavasti juuri nyt ei ole aikaa perehtyä noihin saloihin (pitää nimittäin lähtee torppaan treenaa) mutta bongasin sieltä sen Curiepisteen, joka näille (wet-type) magneeteille näyttäisi olevan 450-460°C, joten välitöntä vaaraa ei taida olla, tai sitten kyllä päädyt savuaa ;)

Tässä linkki: http://www.pmc.co.kr/en/products/ferrite_sintered.html


Ongelma ei ole mitä kysyä, vaan miten asettaa kysymyksen ;)

400
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 05.02.03 - klo: 16.47 »
Vesak: Magnetismin perusoppia:

Luvatta lainattu, lähde: http://www.internetix.fi/opinnot/opintojaksot/5luonnontieteet/fysiikka/fysiikka6/magneett.htm

-------8<---------
Ferromagnetismi

Raudassa, nikkelissä ja koboltissa sekä monissa metalliseoksissa nämä atomaariset magneetit järjestyvät alueiksi, joissa alkeismagneeteilla on sama suunta. Näitä alueita kutsutaan ferromagneettisiksi domeeneiksi tai Blochhin alueiksi. Kun aine joutuu magneettikenttään, kentän suuntaisesti magnetoituneet alueet kasvavat ja vastakkaissuuntaisesti magnetoituneet alueet pienenevät. Näin aineen sisäinen magneettikenttä kasvaa herkästi ulkoisen kentän mukana. Kun ulkoinen kenttä kasvaa riittävästi, pyörähtävät lopulta kaikki alkeismagneetit kentän suuntaisiksi. Näin käyttäytyviä aineita kutsutaan ferromagneettisiksi aineiksi. Muilla aineilla lämpöliike sekoittaa alkeismagneetit niin, että yhtenäisiä alueita ei pääse syntymään. Niissä aineissa magneettikenttä kasvaa vain heikosti. Näitä aineita kutsutaan paramagneettisiksi aineiksi. On myös aineita, joissa ulkoinen magneettikenttä pienenee. Niitä kutsutaan diamagneettisiksi aineiksi.
-------8<---------
Ferromagneettiset aineet muuttuvat paramagneettisiksi, kun lämpötila kasvaa riittävästi. Korkeassa lämpötilassa lämpöliike sekottaa alkeismagneettien suunnat ja yhtenäiset magneettiset alkeisalueet häviävät. Muutoslämpötilaa kutsutaan Curielämpötilaksi (tai Curiepisteeksi). Monet tavallisissa lämpötiloissa paramagneettiset aineet muuttuvat ferromagneettisiksi riittävän alhaisissa lämpötiloissa.
-------8<---------

Lisää textiä on, käykää lukemassa, nuo kappaleet olivat lähinä kiinnostavia kun puhuttiin tuossa lämpöhaitoista.

401
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 05.02.03 - klo: 15.00 »
CAi: Yllätys yllätys, mutta myös Future-RC http://www.rc-kauppa.com tekee kannujen uudelleen magnetointia, eli zäppäystä.

402
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 05.02.03 - klo: 13.31 »
Magnetismi voi hävitä materiaalista jos tietty kynnyslämpötila ylitetään jolloin kaikki magnetismiin vaihuttavat partikkelit irtoavat siteistään, ja menevät ihanasti sekaisin. Tällöin magnetismi on kertaheitolla gone.

Mitä akkujen hintoihin tulee, niin tässä muutama esimerkki:

Team Corally Akut:
VRS MAX RC2400-Competition  65e
VRS MAX RC2400-Pro Team  79e

VRS MAX Sanyo RC3000HV-Competition  69e
VRS MAX Sanyo RC3000HV-Pro Team  85e

MAX-30 GP3300 - Team Spec 105e

Panasonic Ultra-Metal 3000 - Team Spec 119e

Eli myös tässä valossa käyttäisin itse, jos vakioluokassa kilpailisin, noita 2400mAh akkuja.

Tietenkin akut, kuten muu kalusto on jokaisen oma valinta, mutta jos ostaa uusinta teknologiaa niin ei ainakaan tarvitse äänestää luokan kalleudesta, kun pärjäis paljon edullisemmillankin vehkeillä.

Se nyt vaan on psykologinen juttu, että jos naapurilla on ferrari, niin pitäähän minullakin olla... ISIiiiii osta mulle tollaset....

403
Sähköautot / Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« : 05.02.03 - klo: 11.06 »
Haluan nyt vielä korostaa tosiasian että jos akut on kädessä lämpimät, niin ne on TÄYNNÄ, sanoi sitten laturin laskurit mitä tahansa.

Kokeile vaikka lataa pienemmällä virralla, 4-5A jos vaikka laskurit näyttäis jotain muuta... 6A johki 2000mAh akkuun on mielestäni aivan liikaa...

Ja lataus kapaciteetti riippuu purkutilasta, eli miten tyhjäksi ne on purettu, ja myös akun kunnosta, eli paljonko akulla on ajettu.

Eilen illalla löysin kaapista pari vanhaa RC3000H pakettia, ja pistin ne pulsarilla mätsäykseen. Oli loistavia akkuja, muistin heti miksi ne siellä kaapissa on... Meni niihin sellaiset 2300mAh, kun taas hyväkuntoisiin saan yleensä 1000mAh enemmän...

404
Sähköautot / TJ/TS kustannukset
« : 05.02.03 - klo: 10.47 »
Todella huvittavaa että stanussa käytetään 3300mAh akkuja, luulis että käytettäisiin ne kennot jossa on suurimmat voltit, eikä eniten ajoaikaa... Itse ainakin käyttäisin jotain 2400mAh NiCD akkuja tai sen tyyppistä patteria jos panostaisin stanuun.

Lisäksi vielä 3300-akut nostavat stanussa kustannukset aivan pilviin, kun pitäis olla kunnon purkulaite jolla hallitusti purkaa pois sellaiset 1000-1500mAh niistä hyper-hinnakkaista akuista erän jälkeen... Lamput voi unohtaa jos panostus muutenkin on sellaista että pitää olla uusinta (siis kalleinta) akkuteknologiaa käytössä.

Ja mitä kollektorin sorvaamiseen tulee, niin stanukisoissa varmasti kannattaa sorvata joka erän välissä, oli ajoaika sitten 3min tai 8min.

Auton herkkyys on kaikest huolimatta yksi tärkeimpiä tekiöitä. Jos auto ei rullaa hyvin/herkästi niin sillä on ihan turhaa kyvitella pärjäävänsä stanukisoissa... Moottori irti, ja pikkasen vauhtia autolle. Jos se ei rullaa huoneen toiseen päähän niin siitä vaan herkistelemään...

Off-topiccina mainittakoon että ajoin turengin A8-kisassa TS-10 luokassa suhteellisen hyvällä menestyksellä wanhalla syndicate-ankkurilla (17*2) huonossa kannussa vanhoilla hiilillä ja treeniakuilla (3000HV ja SMH). Silti nopeus oli ihan ok, akut kesti maaliin ja tuloskin tyydytti :) Eikä paras kierrosaikakaan hävennyt muille, päin vastoin...

Tärkein ei ole suurin teho, vaan tiukat, pyöreät ajolinjat JA VIRHEETÖN AJO![/u]

405
Sähköautot / Hobbix-RC
« : 27.01.03 - klo: 19.06 »
Joskus soittelin päivittäin hobbixiin, tuloksetta. About kuukauden soittelun jälkeen siellä jopa vastattiin puhelimeen... Tiedä sitten onko heillä mitään tavaraa hyllyssä...

406
Sähköautot / Hyvä/Paras 230v Pikalaturi?
« : 27.01.03 - klo: 16.21 »
Tuossa lainauksessa kerrottiin että 7kennoa lataessa kannattais ehkä käyttää 13-14V poweria, ja normaalisti käytetään autoissa 6kennoisia akkuja. Ainakin minulla hyväkuntoiset akut piikkaa 9,5V nurkilla, joten aikamoinen jännitehäviö on laturissa jos 12V poweri ei riitä lataamaan täyteen.

Se että paljonko akkuun menee virtaa riippuu pitkälti siitä miten tyhjäksi se akku on purettu. Jos akku tuntuu kädessä lämpimältä niin se on silloin täynnä, eikä pidä lataa enempää. Jos akku on kylmä, niin takaisin laturiin.

407
Tulokset / TAMPEREEN JÄLKIPELIT
« : 27.01.03 - klo: 16.09 »
Mitä jäi käteen:

+ Varikkotilat.
+ Radiosäilö (kerrankin selkeä ja helposti käytettävissä, ei ruuhkaa.)
+ Rata teippaukset kesti kisat hyvin.
+ Osaanottajamäärä
+ Kuulutus silloin kun sitä oli.
+ Järjestäjät jaksoivat kuitenkin olla hyvällä tuulella :!:

- Aamuherätys
- Aikataulun venyyyminen
- Kuulutuksen puuttuminen keskimäärin
- Muuttuvasta aikataulusta ei yleensä tiedoitettu.
- Sekoilut tulospalvelussa. (kierroksia ilmeni tyhjästä, tuloksia rukattiin ihan miten sattui...)
- Pito, tai lähinä sen puute. (Kovaan pitoon tottuneena)
- Mollat (muistelee kuusankoskea...)
- Katsomotilat (ihmiset tukki oviaukon)

Varikkotilat oli mielestäni todella hyvät, juuri sopivan kokoiset kilpailijamäärään nähden, Näytti hyvältä :)

Katsastus ja transponderinjakopaikka oli hyvin sijoitettu, ja toimi ajoittain hyvin, toisinaan ei ihan niin hyvin, tähän varmaan osasyyllisenä yleiset sekoilut.

Rataprofiili oli mielestäni ihan onnistunut tiloihin nähden, rata erottui tarpeeksi hyvin, mutta hiukan hämäs suhteellisen nopea ajajakorokkeen ohittaminen jonka jälkeen hyvin kriittinen mutka. Väsyneenä ei meinannut aina keretä mukaan kun auto pyyhkäisi ohi. Parantui kyllä asettumalla pidemmälle oikealle korokkeella :)

Hiukan myös tympii siinä vaiheessa kun seisoo korokkeella, radio kädessä autot viivalla, ja mitään ei tapahdu varttituntiin (eikä ilmoiteta mitään)... Paitsi mitä nyt juteltiin niitänäitä kilpakavereiden kanssa :roll:

Kontrasti Kuusankosken kilpailuun oli kuitenkin melkoinen kun kaikki tekijät lasketaan yhteen, muuten kisasoista olisi varmasti tulleet loistavat kunhan ongelmilta olisi vältytty. Nyt kuitenkin tuntui että kaikki oli vastatuulessa...

408
Sähköautot / Servon "suunnan" vaihto..??
« : 24.01.03 - klo: 13.30 »
Kaikissa radioissa ei välttämättä ole suunnanvaihto-kytkintä.

Jos mikään muu ei auta, niin avaa radio ja vaihda ohjauksen potentiometrin laitimmaiset johdot keskenään. Niitä johtoja on 3kpl, keskimmäisen jätät paikalleen ja vaihdat niitten kahden uloimman paikan keskenään.

Sitten jos intoa riittää niin kyhäät sinne sen suunnanvaihtokytkimen ihan itse...

Tämä siis vain jos kolvi pysyy kädessä. Jollei pysy, niin pyydä joku kokeneempi kolvaaja tekemään sen puolestasi!

Netissä on myös näkynyt "servo-reverse" palikoiden kytkentäkaavioita, jos jaksat rakentaa... Google auttaa varmaan.

409
Sähköautot / Kiteetön ohjain+vastari
« : 23.01.03 - klo: 12.06 »
Voi huokaus :roll:

kun kerta kyseessä on "synthesizer"-tekniikalla tehty taajuusvalitsin niin kyllä ne kaikki taajuudet siinä on, sehän on koko moduulin/vastarin idea.

Vähän niinkun ostaisit autoradion (siis sellasen rokki-laatikon josta kuunnellaan vaikka musiikkia) johon joutuis vielä ostaa jokaisen haluamansa taajuuden erikseen :roll:  

Eri taajuus ALUEELLE joutuu tietysti panostaa eri palikat, sehän on päivänselvää. Eihän nykyiseenkään 40MHz vastariin tai moduuliin voi työntää 27MHz kiteen ja odottaa sen toimivan. Mekaanisestihan ne kyllä sopii ristiin...

410
Polttisautot / Erikoisemmat korit 1/10
« : 23.01.03 - klo: 10.48 »
Juu, vaikeaa on löytää erikoisia koreja, käytännössä koreja löytyy uusista autoista, ja sellaisista jolla ajetaan maailmalla yleisesti kilpaa, ja sitten kaiken maailman jenkkiautoista.

Itse olen haaveillut Saab 900-korista, mutta ei taida olla olemassa. Enkä jaksa itse vääntää muottia... Ajan siis stratuksella :)

411
Vapaa keskustelu / Malli Expo tänä vuonna
« : 22.01.03 - klo: 11.04 »
Ja lisäksi 26.4 ajetaan seinäjoella FT-7 osakilpailua...

Eli ModelExpoon ei kannata kilpailua odottaa.

412
Sähköautot / Vastarin kytkemisestä..
« : 21.01.03 - klo: 15.43 »
Laitteet eivät pääsääntösesti "kestä virtaa" vaan kuluttavat sitä. Jännitekesto taas on ihan eri asia. Toki virrankesto tulee kyseeseen kun puhutaan kuormittamisesta, kuten esim. nopeudensäätimet.

Vastarit itsessään haluavat 6V käyttöjännitettä, kuten servotkin. Jos futaban vastarissa ei ole "BEC" merkintää niin siinä ei välttämättä ole jännitteensäädintä, vaan tarvii ulkopuolisen jännitteensäätimen, tai 6V jännitelähteen, kuten vastariakku, esim. 4kpl 1,5V paristoa tai 5kpl 1,2V Akkukennoa. Joskus on ollut kaupan ns. BEC-piirejä jota kytketään mekaanisen nopeudensäätimen ja vastarin väliin, jotka alentavat 7,2V akun jännitteen vastarin 6V jännitteeseen.

Diodeilla/vastuksilla saa periaatteessa saman aikaan, jos olettaa että akussa on 7,2V loppuun saakka, mutta näin ei ole, vaan jännite alenee kun akku tyhjenee jolloin tulee ongelmia kuten servojen hidastuminen ja kantomatkan lyheneminen. Tästä syystä käytetään "lo-drop" jännitesäädintä joka toimii pienellä jänniteerolla, eikä aiheuta turhan suurta jännitteenpudotusta akun lähestyessä loppuaan...

413
Tulokset / Saako ProStock kannatusta?
« : 20.01.03 - klo: 14.28 »
Pakko kait sitten äänestää jotain...

Juu, loistava luokka, paitsi että tunne kuusankoskella oli kuin ennenvanhaa stanussa... Liipasin pohjassa mentiin, ja ajolinjat ratkaisi kaiken. Toki vauhtia oli hiukan enemmän, ja kilpailu tasaisen tiukkaa :)

Tällaiselle keskiverto-tunarille tehoa oli sopivasti, vauhtia riittävästi, mutta 12lankaseen tehoon "tottuneelle" tuntui tehottomalta. Tietty se oli illuusio, koska paras kierros oli 0,02s huonompi kuin TS-10:ssä, ja 5min tulos parani 4s. joten ajotaitoni on ilmeisesti prostock-tasolla.

Valitettava totuus vain tuntuis olevan että kuskeilla ei ole turnauskestävyyttä, eikä oikeastaan kukaan tulis prostockiin ajamaan pääluokkanaan, vaan kaikki Suomen 50 kisakuskia ajavat tj-10 ja TS-10 luokissa.

Prostock on hieno luokka jossa ajolinjat ratkaisee enemmän kuin kalusto, itse voitin kisan vanhalla syndicate-ankkurilla TOP-kannussa ja treeniakuilla  :mrgreen:
Tosin apua oli kolareista joilta kokonaan vältyin ensimmäistä kertaa eläessäni  :shock:

414
Sähköautot / Ns. hylly/tyttöystävä kelpoinen RC-auto
« : 14.01.03 - klo: 16.21 »
Niin, korithan maalataan sisäpuolelta, ja mukana tulevat tarrat ovat yleensä kiiltäviä, muovista valmistettuja, liimapinnalla varustettuja, joten ne pysyvät yleensä suhteellisen hyvin kiinni.

415
Tulokset / TULOKSET- FTT 1 Kuusankoski
« : 13.01.03 - klo: 11.26 »
Kiitoksia KyPak:lle aivan loistavista kisoista !

+ Rata kaikin puolin
+ Tunnelma
+ Kahvio

- Oma suoritus lauantaina

Rata oli todella ajettava, vielä kun oppis hallitsemaan TS-auton vauhdin niin kaikki olis hyvin :)
ProStock tulokset näytti että potentiaalia olis jos vain hallitsis vauhdin, tulos parani 4s lauantaisesta, paras kierros kuitenkin jäi 0,02s lauantaisesta parhaasta  :?
Tampereella pitää varmaan ajaa TS-luokassa 17t koneella...

Rata oli loistava, profiili todella hyvä, oikaisuesteet parhaat näkemäni, ääriviivat erottuivat selkeesti, radan teippaukset kestivät kisat hyvin, kaikki oli pelkkää plussaa. Tästä on vaikea enää parantaa rataa!

Kiitos   :D

416
Vapaa keskustelu / RC-autoilua kuinka kauan?
« : 10.01.03 - klo: 14.43 »
About 20v.

417
Sähköautot / Galluppi: Paras?
« : 10.01.03 - klo: 14.42 »
- Yksikään auto ei voita ilman kuskia.
- Hyvä kuski on nopea millä autolla tahansa.

418
Sähköautot / Missä on pääkaupunki seudulla ratoja ?
« : 07.01.03 - klo: 18.48 »
En tiedä miten suhteet maanomistajiin toimii tuon puolarmaarin radan kohdalla, ei sinne ihan omin päin voi mitään rakentaa, ja mitään kiinteitä oikaisuesteitä siihen ei varmasti saa rakentaa koska rata on maalattu pysäköintialueelle.
Tapiolan UA:lta saa varmaan tietoja, jos jostain.

Ja mitä siihen puolen tunnin ajomatkaan tulee, niin about sen verran menee länsivantaaltakin jos tattarisuolle lähtee, joten ei se mikään ihmeellinen ajoaika ole! Puolarmaarin radalle menee varmaan enemmänkin...

419
Sähköautot / Missä on pääkaupunki seudulla ratoja ?
« : 07.01.03 - klo: 17.07 »
Tietääkseni pk.seudun ainoat toimivat radat on asvalttirata tattarisuolla ja crossirata vantaan vauhtikeskuksessa.

Puolarmaarin radasta en ole kuullut mitään pitkään aikaan, voi olla että on hiukan heikossa vedossa...

420
Polttisautot / 1/5 touring vai touring polttis?
« : 07.01.03 - klo: 14.48 »
1:5 autolla ajaminen muistuttaa mielestäni enemmän isolla autolla ajamista kuin pienoisautolla ajamista, mutkiin pitää jarruttaa AJOISSA, meno on rauhallisempaa, ja kun lipsahtaa niin massa vie mennessään, ja vaurioita tulee varmasti jos se osuu johonki.

1:10 polttiksessa on vauhtia ja sykettä ihan eri malliin 1:5 autoihin verrattuna.

Vantaan vauhtikeskuksen radalla on ajettu monet kisat 1:5 autoilla, ja siellä olen sellaisen kerran kokeillut. Eli siellä voi ajaa, vaikka ahtaan puoleista onkin.
Tattarisuolla varmasti pystyy ajaa, ja siellä meno on varmasti makeampi kun vauhtikeskuksen pienehköllä radalla.

Mita tankkaamiseen tulee, niin 1:5 autot ajavat helposti 30-45min tankillisella kun taas kilpaviritteisellä 1:10 polttiksella ajaa tankillisella sellaiset 6-8min.

Sivuja: 1 ... 11 12 13 [14] 15 16 17