3
« : 06.04.23 - klo: 10.36 »
Itse näkisin asian että "entry level" luokan pitäisi olla nimenomaan vapaampi kaluston suhteen, kuin että on rajoitettu tiettyyn autotyyppiin ja moottoriin.
Moni aloittavan nuoren vanhempi ostaa todennäköisemmin jonkin rtr vehkeen pihalla ajeluun eikä suoraa kilpakalustoa.
Jos kipinä rata-ajosta ja kilpailusta syntyy on helpompi käydä testaamassa sillä kalustolla joka on jo hankittu kuin alkaa ostamaan uutta uutta autoa tai moottoria ja sensorillista säädintä.
Rajoituksina voisi olla että auton pitää olla sähkökäyttöinen 1/10 kokoinen tai pienempi ja akku mikä tahansa 2s lipo. Luokan sisällä voidaan vaikka sitten kisoissa palkita nopein krossi, trukki, sc, monsteri yms.
Esim. Asson rtr RB10 varmasti todella hyvä auto aloittaa krossi. Mutta jos sillä haluaisi lähteä kokeilemaan nyt suunniteltua stanuluokkaa pitäisi siihen vaihtaa säädin ja moottori (~200€).
Eli aloittaminen pitäisi olla niin helppoa että kaupasta saa ns. valmiin paketin jolla voi osallistua ja ei tarvitse ajatella että on nopeampien tiellä vaan saa ajaa muiden aloittelijoiden kanssa.
Se missä vaiheessa tulee siirtyä M2-10 tai M4-10 voisi olla jokin nousupiste järjestelmä. Jos kauden aikana ajaa useamman kisan ja kerääntyy pisteitä tarpeeksi niin ensi kaudella ei saa ajaa enää entry levelissä.
Motocrossin puolella 85cc luokka on jaettu tällä tavalla. (tai oli ainakin 15-vuotta sitten)