Kirjoittaja Aihe: S2-10 krossi  (Luettu 42301 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Akikari

  • Vieras
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #30 : 16.04.23 - klo: 12.18 »
Tervehdys toverit. Ehdottomasti peukku stanu luokalle. Käytännössä voit ajaa samalla kalustolla kuin maailman parhaat kuskit. Oli se moottorin teho sit mikä hyvänsä. Varmasti madaltaa kynnystä lähteä kisoihin jos ei tarvii kisata Joonaa ja kumppaneita vastaan. Ja onhan takavetoisessa puolet vähemmän ruuvattavaa, mikä myös sopii aloittelijoille ja minulle :)

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #31 : 24.04.23 - klo: 15.50 »
Ei hirveetä tunkua ole stanuluokkaan. RTR:iä jotka "soveltuu" kilpailemiseen on kolme ja ainoastaan assoja
myydään suomessa. Toiset vaihtoehdot serpent ja yokomo. Yokomon hinta mibosportissa 849e harjallisilla sähköillä.
Neljäs olisi traxun bandit ja siitä ei tule kisa-autoa vaikka yrittäisi. :wink:

Poissa jerzirccar1

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #32 : 26.04.23 - klo: 19.52 »
Ei hirveetä tunkua ole stanuluokkaan. RTR:iä jotka "soveltuu" kilpailemiseen on kolme ja ainoastaan assoja
myydään suomessa. Toiset vaihtoehdot serpent ja yokomo. Yokomon hinta mibosportissa 849e harjallisilla sähköillä.
Neljäs olisi traxun bandit ja siitä ei tule kisa-autoa vaikka yrittäisi. :wink:
Tätä mietittiin viime Fors kisassa.
Kuten yllä joku sanoi niin auto kalusto sama millä maailman mestarit ajelee mutta sähköt sopivat stanuluokkaan.
Jerzi
SUOMI ON KATEELLISTEN LUVATTU MAA😂😂

Poissa Verskis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #33 : 27.04.23 - klo: 00.15 »
Mitäs jos se entry level-luokka oliskin vaikka Traxxas Bandit-merkkiluokka? Auto olisi halpa ja yksinkertainen, varaosia joka kaupassa, ja mikä parasta, se sietää ajoa myös oikeassa maailmassa, eikä pelkästään laboratorio-olosuhteissa. Samalla autolla voi viikolla bäshätä ja perjantaina putsata sen viikonlopun kisoja varten.

Poissa Verskis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #34 : 27.04.23 - klo: 00.17 »
Käsittääkseni Slash-merkkiluokat ovat maailmalla (ainakin olleet?) suosittuja.

Poissa VTEC

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #35 : 28.04.23 - klo: 11.30 »
Jos jollekin tietylle autolle halutaan rakentaa luokkaa, niin sen tulisi ehdottomasti olla Associated RB10, eikä Bandit. VXL Bandittiin verrattuna jopa halvempi, ja ajo-ominaisuudet paremmat.
Team Corally SBX410, Xray T4 '14
Youtube Kanava: https://www.youtube.com/channel/UC08uZiWtJ7b5MHZiEqAjUZQ

Poissa Verskis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #36 : 28.04.23 - klo: 15.10 »
Jos jollekin tietylle autolle halutaan rakentaa luokkaa, niin sen tulisi ehdottomasti olla Associated RB10, eikä Bandit. VXL Bandittiin verrattuna jopa halvempi, ja ajo-ominaisuudet paremmat.
Ei hullumpi ehdotus tuokaan, mutta merkkiluokan ollessa kyseessä, huippuunsa hiotuilla ajo-ominaisuuksilla ei ole tavallaan mitään väliä, koska se auto on sama kaikille.

Ennemmin painottaisin hintaa (se on Assossa kyllä hyvä), auton sekä sen varaosien saatavuutta (Traxussa paljon parempi, näitä on joka kaupassa), auton kestävyyttä (en tiedä, kumpi parempi) sekä yleiskäyttöisyyttä (sopii sekä hupirälläykseen että kilvanajoon. En tiedä, kumpi on parempi).

Poissa tommivesalo

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #37 : 28.04.23 - klo: 16.40 »
Tervehdys,

Poikkeava mielipide.

Mikä on se ongelma, jonka stanuluokka ratkaisee? Kustannuksia se ainakaan ei vähennä, kun nykyiset pelit kulkee ja kestää käyttöä ja rengassäännötkin ovat varsin tiukat. Käytettyä kalustoa saa sopuhintaan myös.

Mielestäni meillä on luokkia jo tarpeeksi, mutta harrastajia liian vähän. Luokkien lisääminen vähentää kuskeja per luokka -> kisat pienenee ja kurjistuu. Lennokkipuolella on tullut lisää luokkia koko ajan viimeiset 25 vuotta ja nyt siellä on paljon kuolleita luokkia ja loput vielä jotenkin kituuttavat nippa nappa hengissä. Tätäkö halutaan?

Vastaehdotus: Lisää markkinointia ja juniorityötä.

Terveisin aikuisena RC-autoilun aloittanut.
Pienoislaiteharrastuksen sekakäyttäjä

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #38 : 29.04.23 - klo: 12.08 »
Tuttua. Luokkia tulee ja menee. Aina joku löytää jonkun uuden luokan jota on pakko harrastaa, vaikka ei ymmärretä edes pitää vanhoista kiinni....

Viimeisen kymmenen vuoden aikana on arviolta tullut ja kadonnut (tai jäänyt kitumaan pienen harrastajamäärän turvin) noin kymmenkunta luokkaa.

Suomessa on arviolta 50-100 aktiivista kisakuskia (arvio ei perustu mihinkään tilastoon, vaan on vain ihan mututuntuma ja arvio voi olla yläkanttiin) ja näistä ei voi saada jokaiseen uuteen kilpailuluokkaan kuljettajia.

Semmottii.
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #39 : 29.04.23 - klo: 18.43 »
Onko olemassa, tai kehitteillä säännöt ja missä vaiheessa lukitaan moottorityyppi ja mahdollisesti merkki/malli?

« Viimeksi muokattu: 29.04.23 - klo: 19.15 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa EeLa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #40 : 29.04.23 - klo: 18.47 »
http://rc10.fi/index.php?topic=111792.0

Maastosarjan säännöistä löytyy.
Vapaa 13.5t moottori.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #41 : 29.04.23 - klo: 19.02 »
Kiitos! :smiley:

Sittenhän tässä ei ole mitään epäselvää, kesän aikana romppeiden ostoa ja ajamaan.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #42 : 29.04.23 - klo: 22.33 »
Ymmärrän huolen uusien luokkien keksimisestä ja pienen porukan jakautumisesta entistä pienempiin porukoihin.
Suurin ongelma on seurojen tekemättä jäänyt promo lajin eteen, jotta uusia voisi saada kisoihin asti. Tämä tyhjiö on tapahtunut 5-10 vuotta sitten, joka alkaa näkyä nyt.

S2-10 luokka ei ole uusi luokka, sitä ei vaan ole ajettu pitkään aikaan. Itse uskon, että monen muun syyn lisäksi luokan olemassa olo ja sen suosio on yksi suuri syy siihen, miksi porukkaa ei ole "nousemassa" järjestelmällisesti. Vertaisin tilannetta siihen, että koulujen ja junnujen hiihtokisat jätetään väliin ja pakotetaan kaikki suoran hiihtämään Iivoa vastaan kun eka kertaa kisoihin uskaltaudutaan.

Syitä osallistua ja olla osallistumatta on varmasti lukuisia, toivon kuitenkin, että vaikka joukko olisi vähälukuinen aluksi, se alkaisi pikkuhiljaa kasvaa ja saataisiin kynnystä tulla kisoihin pienemmäksi.

Asso RB10 on ainakin sellaisenaan tulossa sallituksi S2-10 luokkaan. Eli kyseisen auton omistavat voivat sellaisella huoletta tulla mukaan Maastosarjan S2-10 kisoihin. :)
« Viimeksi muokattu: 30.04.23 - klo: 09.55 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #43 : 30.04.23 - klo: 07.53 »
Jos ollaan huolissaan että S2-10 luokka tulee tuhoamaan koko RC-harrastuksen ja kisaamisen niin huoli on turha, varsinkin niiden keskuudessa joita kyseinen luokka ei kosketa millään tavalla. S2-10 on vastaava mikä on rata-matto luokissa stokki tai stanut, ei niissäkään lajeissa ajeta pelkkää viriä, eikä aloiteta suoraan virillä.

Mitä siitäkin tulisi kun ajettaisiin turistia ja mattokiilaa pelkkänä virinä ja lopetetaan siinä sivussa kaikki muut hitaammat luokat, kuten suurta suosiota nauttiva rekka-luokka?

Sähkökrossissa on pelkkiä viriluokkia ja nykyisillä sähköillä vauhdit on kasvaneet todella koviksi. Tämä tarkoittaa sitä että jos aikoo ajaa kärjen tuntumassa niin se vaatii mielettömästi treeniä joka omalta osalta lisää viriluokan muutenkin kovaksi nousseita kustannuksia, vaikkapa renkaiden osalta joita pitää olla reilusti eli runsaasti, näin ainakin turffilla mutta pätee osittain muihinkin pintoihin.

Meillä on ollut hyvänä verrokkina kaksi nelkkua joilla on ajettu viime syksystä asti. Molemmat on virejä mutta toisessa autossa on tehot varsin maltilliset että kuskin kädet ja pää pysyy edes jollain tavalla mukana. Täysitehoisella uusien renkaiden käyttöikkuna on hyvinkin kapea turffilla, jos haluaa treenata huippusuorituksia ja ajaa kisoissa kärkeä vastaan niin renkaita menee jumalattomasti. Sama havainto betonilla.

Vastaavasti miedommalla koneella olevalla nelkulla rengaskulutus on selvästi inhimillisemppää eikä uuden ja kuluneen renkaan kontrasti ole niin suuri että se näkyisi merkittävästi kellossa, kun vauhdit on pienemmät niin kuluneella renkaalla pystyy ajamaan samoja aikoja ja tuloksia kun uusilla renkailla.

Autojen mekaaninen kuluma korreloi myös suoraan tehoihin ja vauhteihin, toiseen autoon on vaihdettu enemmän laakereita ja voimansiirron osia kun toiseen. Huollon puutteesta johtuvaa kulumaa ei ole kummassakaan autossa joten siihen ei kannata vedota. Kovissa vauhdeissa kun pelit poistuu niin tehokkaalla virillä tuho on yleensä ollut radikaalimpaa ja osaa saanut vaihtaa välillä vähän reilummin.

Yhden talvikauden ajojen perusteella A-finaalin kärkeen vaadittavilla tehoilla kokonaiskustannukset on ollut selkeästi korkeammat kun miedommilla tehoilla olleella autolla jonka kulku on ehkä nelkkustanun luokkaa. Ja nämä on tosiaan ollut nelkkuja, ei tuuppeja.

Toivottavasti Hakkilassa nähdään monia muitakin stanukrosseja tulevalla sisäkaudella, jos kisoissa saataisiin tulevaisuudessa omat erät stanuille.

Kylätason RC-kuski.

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #44 : 01.05.23 - klo: 10.39 »
Useimmat haluavat tähän lajiin uusia harrastajia. Ja jos tahtotila on riittävä, niin se myös tehdään. Silloin pitää olla valmis ottamaan myös riskejä.

Alla oleva ohjelma lähtee niin kutsutusta 0-pisteestä eli siitä että paikkakunnalla ei ole kiinteätä rataa, mutta tahtotila tehdä on riittävän kova.

Tässäpä "ohjelma" mitä se vaatii:

1. Pitää olla riittävä pääoma talvikauden sisäratavuokriin (min. 10 000 euroa, jolla kattaa muutaman kuukauden tilavuokran. Tämä on ikään kuin pankki, jolla katetaan tilavuokria, jotta ratapaikka ei mene heti alta rahan niukkuuden vuoksi)

2. Ulkopuolinen vuokratakaaja takuuvuokrille (mielellään iso urheiluautoiluseura, jolla on halua tukea myös pienoisautoilua)

3. Kiinteän radan hankinta, vähintään 500 m2, mielellään enemmän.

4. Kiinteälle radalle rakennetaan ensisijaisesti liukaspintainen krossirata, (tasamaarata (touring/mattoautot/minit/rekat) on toissijainen ratavaihtoehto), koska suurimmalla osalla harrastajia on krossiautoja, monstereita ja short course autoja.

5. Radalle karismaattinen vetäjä, jolla on vähintään auttavat sosiaaliset taidot ja halua auttaa/neuvoa vasta-alkajia. Ja jos osaa toimia nuorten parissa ja jopa uskaltaa hymyillä jengille, niin sitä parempi. Mielellään vetäjällä pitää olla meriittiä lajissa menestymisestä esim. suomen mestari pienoisautoilussa tuo uskottavuutta kerhonvetäjälle. Itseasiassa yksi vetäjä on riittävä, mutta hänellä on hyvä olla pari kaveria tuuraamassa.

6. Jokaviikkoiset vasta-alkajien kerhoillat, jossa neuvotaan uusia kuljettajia ja halutaan vastata heidän kysymyksiinsä. Tähän tarvitaan 2-3 henkilöä.

7. Riittävä tietotaito ja osaaminen lajista vetäjillä.

8. Halu järjestää jokaviikkoisia leikkimielisiä kerhokisoja ja myös tähän tehtävään toimitsijoita. Vakavammat kilpailut sitten erikseen.

9. Leppoisa ja mukava ilmapiiri radalla, päänaukomista ja kettuilua ei tuoda mukana radalle. Sillä se karkoittaa vain uudet harrastajat.

10. Muista että olit itsekin joskus vasta-alkaja ja yritä asettua siihen rooliin, kun opastat uusia harrastajia lajin pariin.
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #45 : 01.05.23 - klo: 11.15 »
Uusien harrastajien saamisen lisäksi kannattaisi miettiä miten saisi myös vanhat harrastajat pysymään mukana toiminnassa. :wink:


4. Kiinteälle radalle rakennetaan ensisijaisesti liukaspintainen krossirata, (tasamaarata (touring/mattoautot/minit/rekat) on toissijainen ratavaihtoehto), koska suurimmalla osalla harrastajia on krossiautoja, monstereita ja short course autoja.
 


Youtubesta kun nykyisin katsoo 1/10 krossi kisoja, niissä ei paljon liukaspintaisia ratoja näy. :wink:
Sitten kun on videoiden perusteella hankkinut kisakaluston mitä maailman huippukuskit käyttää ja
lähtee tutustumaan paikallisen kerhon toimintaan, siellä on betonirata niin saattaa harrastus jäädä
siihen.
Yksi asia mikä tässä harrastuksessa on varmaa, että rahaa kuluu ja paljon varsinkin jos rupeaa kilpaa
ajamaan siihen ei ole halpaa vaihtoehtoa ja tämä kannattaa tiedostaa jo harrastuksen alussa.

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #46 : 02.05.23 - klo: 06.31 »
Lainaus käyttäjältä: pintakaasu - eilen kello 10:39

4. Kiinteälle radalle rakennetaan ensisijaisesti liukaspintainen krossirata, (tasamaarata (touring/mattoautot/minit/rekat) on toissijainen ratavaihtoehto), koska suurimmalla osalla harrastajia on krossiautoja, monstereita ja short course autoja.


Näin on Kuopiossa toimittu,ja uutta väkeä on tullut mukaan.joten tuo väittämä ei oo täysin väärä.toki asiaan vaikuttaa myös muutaman aktiivin järjestämät viikottaiset aloittelija illat joissa pääsee ajamaan kerhoautoilla ja kuulee mitä kannattaa ostaa.ettei tarvii youtupeen luottaa.

Mikään överi liukas rata ei saa olla.meillä sitä on aika ajoin pesty ihan koneellisestikin.jotta pito olisi tasainen.samalla sitä(pitoa)myös tahtoo tulla lisää.jopa haitaksi asti.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #47 : 02.05.23 - klo: 07.34 »
Suositellaanko Kuopiossa aloittelijoita hommaamaan ensimmäiseksi autoksi takavetobuggy?

Poissa kyoshodbx

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #48 : 02.05.23 - klo: 14.48 »
Luultavasti sitäkin on tapahtunut,mutta yleensä pyritään kertomaan eri vaihtoehdot.jotta kaveri voi itse ratkaista asian.jotku on ostanu ekaksi tuupin,toiset jonkin muun.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #49 : 02.05.23 - klo: 16.11 »
Muotoillaan vaikkapa näin. Aloittelija ostaa takavedon ja ajelee sillä turffilla tyytyväisenä, voi kun on helppoa kun pitoa riittää eikä auton säädöt ole niin justiinsa. Into piukeena ojaa turffilla muutaman kisan ja siitä jää nälkä päälle joten osallistuu myös muihin kisoihin.

Kisapaikalla onkin ratamateriaalina betoni joka on kieltämättä kyllä alkuun hyvinkin haastava kokeneellekkin kuskille joka ei ole vuosiin ajanut betonilla. Liukastelua, driftaamista ja ihmettelyä kun muut ajaa niin helkutin kovaa eikä liukkaudesta ole tietoa vaikka on samat renkaat alla. Tulee turhautuminen ja harrastamisen mielekkyys saa kolauksen, voi olla että se oli sitten siinä, tai aletaan opiskelemaan auton säätöjä ja muuttamaan ajotyyliä.

Betonilla ajaminen vaatii malttia, opettaa auton säätämisen vaikutuksia auton hallintaan kun onnistumisia alkaa tulla niin huomaan oman kehityksen lähteneen nousuun kun auto pysyy linjalla eikä pyöri sykkyrää kuten akoina päivinä. Takavetoisella ajaminen betonilla on haastavampaa kun nelkulla mutta opettaa ajamista enemmän kun nelkku, joka luo kuskille illuusion että helppoahan tämä on, kunnes tulee vetokuski jonka vauhdista selviää hyvin nopeasti että kirittävää on.

Aivan varmaan S2-10 autolla aloittelijan käsissä tulee olemaan haasteita liukkaalla radalla, mutta sitä varten me kokeneemmat ollaan paikalla että voidaan auttaa aloittelijoita oikeille jäljille, kuten tähänkin asti. Ja vaikka se oma osaaminen ei ole A-ryhmän kärkitasoa niin siitä huolimatta aloittelijoiden opastaminen on erittäin tärkeää ja susiteltavaa, joskus saattaa jopa tulla hyvä mieli itselle kun huomaa että aloittelijan auto alkaa pysyä radalla ja parhaassa tapauksessa ajolinjalla.

Jos nyt keskityttäisiin tässä viestiketjussa enemmän S2-10 luokkaan ja siihen miten saadaan aloittelijoita ja vähemmän krossia harrastavia kuskeja mukaan luokkaan. Turhat kärjistämiset ja väännöt ratamateriaalista ei houkuttele ketään mukaan, lähdetään mielummin liikkeelle positiivisuuden kautta ja lopetetaan turha marmattaminen joka ei edistä kenekään harrastamista.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #50 : 03.05.23 - klo: 07.33 »
Jos nyt keskityttäisiin tässä viestiketjussa enemmän S2-10 luokkaan ja siihen miten saadaan aloittelijoita ja vähemmän krossia harrastavia kuskeja mukaan luokkaan. Turhat kärjistämiset ja väännöt ratamateriaalista ei houkuttele ketään mukaan, lähdetään mielummin liikkeelle positiivisuuden kautta ja lopetetaan turha marmattaminen joka ei edistä kenekään harrastamista.

Youtube kuitenkin on paikka mistä monille se kipinä rc autoiluun tulee. Ratamateriaalit  tuli keskusteluun mukaan ja kiinnostaa tietää, että ohjataanko liukasrata kerhoissa aloittelijat hankkimaan takavetobuggy.

Luultavasti sitäkin on tapahtunut,mutta yleensä pyritään kertomaan eri vaihtoehdot.jotta kaveri voi itse ratkaista asian.jotku on ostanu ekaksi tuupin,toiset jonkin muun.


Tässä on mahdollisesti syntymässä luokka aloittelijoille, niin kyllä kerhojen tulisi ohjata aloittelevat krossikuskit
nimenomaan tähän luokkaan tai tällä koko keskustelulla ei mitään merkitystä.

Poissa tommivesalo

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #51 : 03.05.23 - klo: 12.46 »
Terve,

Keskustelua syntyy, hyvä! Ja paljon näkemyksiä.

Kuopion sisäradalla on muovilaattalattia, jonka pito vaihtelee. Joskus on liukasta ja joskus jo melkein tulee traction rollia. Ainakin, kun tulee hypystä huonosti alas.

Ollaan suositeltu radan kiertoon käytettyä kilpa-autoa. Sitten ollaan kerrottu eri tyyppisten ajopelien ominaisuuksista. Porukka on sitten valinnut mitä on. Ehkä 2wd Buggy on ollut suosituin.

Ollaan pidetty kerhokisoja ja viikkokisoja ja isompiakin kisoja ja yleensä on ollut aloittelijoiden luokkakin mukana. Kisoihin uskaltautuneille ollaan suositeltu ajokykyjen mukaan joko aloittelijan luokkaa tai sitten oikeaa kisaluokkaa.

Markkinointia ja junnutyötä tämä touhu kaipaa - luokasta riippumatta. Tuosta varmaan ollaan yhtä mieltä kaikki.
Pienoislaiteharrastuksen sekakäyttäjä

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #52 : 08.05.23 - klo: 21.12 »
"Ketä tahansa" pärjää takavetokrossarilla betonilla, kun
* rata on huollettu oikein. Pölyt imuroidaan pois ja pidotus tehdään maltilla. Näin rata on tasaisen liukas ja linjalta poistuminen ei rankaise niin pahasti.
* Kone on mieto, mutta täysin riittävä, esim. 13.5
* Autossa on jokin perus betonisetuppi ja todennäköisesti pakettisetuppikin ihan ok
* Renkaat ovat OIKEAT ja ajetaan säntillisesti vuoronperään kahta takarengasparia yhtä eturengasparia kohden. Rengasbalanssilla on aivan järjetön vaikutus. Jos takarenkaat ja eturenkaat eivät ole samaa paria, niin joko auto ei käänny tai sitten sutii ympyrää.

Takavedossa on vähemmän huollettavaa, nelkulla voi vetää vähän enemmän lintassa ja pitää hauskaa.

Olisi huippua jos pk-seudulta vihdoin löytyisi taas kilpa-ajajia betonille, niin voitaisiin laittaa toinen halli Hakkilan rinnalle, jos Fullspeed ei tule järkiinsä. Ehkä ulkokrossikauden jälkeen taas löytyy innokkaita kilpakuskeja, jotka haluavat treenata talvellakin. Betoni kuitenkin vastaa kaikista parhaiten ulkokrossirataa.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #53 : 09.05.23 - klo: 06.07 »
Betoni kuitenkin vastaa kaikista parhaiten ulkokrossirataa.

Neljästä maastosarjan kisasta kolme ajetaan turffilla. :wink:

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #54 : 13.05.23 - klo: 14.31 »
S2-10 kasattu, nopari blinkylle ja 13.5T lainamoottori kiinni, videolla välitykset pinjoni 30 ja spurri 72. Lämpöjen kanssa ei mitään ongelmaa ja kulkua ihan kivasti, verrokkina oli viime kisan virituuppien ajat. Joku 120-150 kierrosta tuli ajettua eikä renkaat kuluneet juuri ollenkaan.

Molempien kuskien yhteenveto stanusta on että pirun hauska ajaa kun ei tarvitse taistella tehojen kanssa ja voi keskittyä enemmän ajamiseen. Vaikka auton säädöissä ja välityksissä on vielä hakemista niin suurin säätö tulee olemaan ajotekniikassa koska siinä on parannettavaa molemmilla kuskeilla, varsinkin mekaanikolla. Molemmat jäi heti koukkuun tähän luokkaan :smiley:

Tästä on hyvä jatkaa testejä tulevaa sisäkautta varten.

https://aijaa.com/q025tZ

« Viimeksi muokattu: 14.05.23 - klo: 06.16 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #55 : 15.06.23 - klo: 21.04 »
Nyt on kahdella autolla ajettu likimain 2000 läppiä turffilla ja muutamia huomioita tehty matkan varrella. TSP 13.5T koneella/combolla pääsee hyvin alkuun mutta jos on uutta moottoria ostamassa niin kannattaa siirtää katseet 30-40€ kalliimpiin kilpamoottoreihin, vääntöä on enemmän ja lämmöt pysyy oikeilla välityksillä kurissa. Kovaa sillä TSP koneellakin pääsee kun on kuski ratissa.

Ennakon lisääminen moottorin päädystä ei välttämättä näy (sisäradalla) kierrosaikojen ja tuloksen paranemisena joten vääntävä kiinteäpäätynen moottori on ihan toimiva vaihtoehto. Välityksien ja noparin säätöjen merkitys on ehkä suurempi kun ennakon lisääminen koneen päädystä.

Turffilla yksi setti edessä ja kaksi takana kestää ajettavana ja nopeana noin 600-700 läppiä, ajotyyli sekä auton säädöt näkyy rengaskulutuksessa. Turffi syö rengasta mutta se ei samalla tavalla näy kellossa kun virillä.

Hauskuuskerroin ajamisessa on 100%, tehoa riittää nopeaan etenemiseen mutta kuskin ei tarvitse taistella tehoja vastaan. Stanutuuppi on omalla tavalla anteeksiantava ajon osalta ja alkuun ajaminen tuntuu ehkä liiankin helpolta, mutta samalla se haastaa kuskia etsimään keinoja miten saa parempia bestläppejä ja tuloksia.

Kun kokemusta kertyy niin kiistän jyrkästi kaikki edelliset kirjoitukset koneista, säädöistä ja renkaiden kulumisesta :grin:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #56 : 15.06.23 - klo: 22.41 »
Vähäisempi renkaiden kuluminen, osien hajoilu sekä ajamisen helpottuminen ovat kaikki oikeansuuntaisia muutoksia, jos kynnystä kisaamiseen halutaan laskea.

Mua epäilyttää, onko se kuitenkaan tarpeeksi. Jos stanuakin kisatessa on oleellista valkkailla eri moottoreita ja tanssia käämikierrosten rajoitusten ympärillä jollain muovirattailla diffeissä ja kevennetyillä vetoakseleilla, se on varmasti viriluokkiin verrattuna helpompaa ja edullisempaa, mutta voi olla vasta-alkajalle iso vuori kiivettäväksi.

Semmonen ajatus tossa tuli mieleeni, että voisko ihan kylmästi vaan suurin sallittu huippunopeus ja/tai alin sallittu kierrosaika (ns. bracket racing -ajatuksella) olla jossain nyyppäluokassa toteuttamiskelpoinen keino laskea kynnystä ja mahdollistaa tasaväkisempi kisaaminen kirjavalla kalustolla?

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #57 : 16.06.23 - klo: 06.05 »
Mua epäilyttää, onko se kuitenkaan tarpeeksi. Jos stanuakin kisatessa on oleellista valkkailla eri moottoreita ja tanssia käämikierrosten rajoitusten ympärillä jollain muovirattailla diffeissä ja kevennetyillä vetoakseleilla, se on varmasti viriluokkiin verrattuna helpompaa ja edullisempaa, mutta voi olla vasta-alkajalle iso vuori kiivettäväksi.

Hifistelystä en lähtisi tekemään mörköä kun puhutaan aloittelijoista, senioreista ja muista jotka kokee että vireissä on liikaa vauhtia ja kustannuksia. Ajamalla ne tulokset tehdään eikä hifistelyllä, kourallinen kärkikuskeista saattaa saada hifistelyistä etua koska taitojen puolesta ovat hyvinkin tasaväkisiä mutta heidän perässä ajavien tehokkaimmat hifistelyt on auton säätäminen ja ajotaitojen kehittäminen. Vasta kun aletaan taistelemaan podiumeista niin hifistelyillä saattaa olla jo merkitystä, eikä silloin olla enää aloittelijoita.

Sellainen huomio on jo tehty että jos ajaa kisakuskia +1 kierroksen huonomman tuloksen niin ei se auton hifistely sitä eroa tule pienentämään. Suurin hifistely tehdään auton säädöissä ja omissa käsissä kun moottoreilta autot on hyvinkin tasaväkisiä.

Moottoreista sen verran meidän testien perusteella että ainakaan turffilla moottoreiden väliset teho/vääntöerot ei näy merkittävästi kellossa. Toisessa koneessa on kiinteä pääty ja toisessa säädettävä, vaikka ennakot käännetään 20 asteesta 45 asteeseen ja välitetään moottori samaan lämpötilaan, meno muuttuu hieman hurjemmaksi mutta ei se näy kierrosajoissa tai tuloksessa parantavana vaikutuksena. Tässäkin aloittelija tai seniori tuskin tulee saamaan kannun kääntämisestä juurikaan eroa, suurimmat erot tehdään edelleen ajoteknikassa, kunhan auto ja nopari on ensin säädetty kohdalleen koska molempien säädöt tuntuu korostuvan enemmän kun vireissä.


« Viimeksi muokattu: 16.06.23 - klo: 06.09 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #58 : 16.06.23 - klo: 16.15 »
..., jos kynnystä kisaamiseen halutaan laskea.
...
Semmonen ajatus tossa tuli mieleeni, että voisko ihan kylmästi vaan suurin sallittu huippunopeus ja/tai alin sallittu kierrosaika (ns. bracket racing -ajatuksella) olla jossain nyyppäluokassa toteuttamiskelpoinen keino laskea kynnystä ja mahdollistaa tasaväkisempi kisaaminen kirjavalla kalustolla?

Suoraan sanoen liian monimutkaista. Tähän on jo keksitty ratkaisu vuosia sitten. Stanutuuppi-luokka löysällä pipolla, missä ajetaan tietyllä moottorilla + mahdollisuus osallistua esim. rtr-assolla ilman muutoksia.

Jos joku pärjää liian hyvin luokassa viriosilla, niin sitten muiden pitää ajaa kovempaa ja voittaa taidolla. Ehkä jokin sääntö joka pakottaa jossain vaiheessa siirtymään viriluokkaan, mutta toisaalta miksi.

Yleisesti todettuna RC-ympyröissä pitäisi vain ymmärtää se, että jokainen ei voi olla voittaja. Minusta on hienoa testata 100 kuskin joukossa mihin omat taidot riittää just nyt (vs. 10 kpl 10 kuskin luokkaa missä jokainen pääsee a-finaaliin)

Short course -luokka oli myös aivan mahtava ponnahduslauta harrastukseen.

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #59 : 16.06.23 - klo: 16.28 »
Neljästä maastosarjan kisasta kolme ajetaan turffilla. :wink:

Totta - vähän omista lähtökohdista tuo huomio - eniten 8-krossia. Lavangon ulkoturffi oli kyllä paljon parempi kuin sisäturffi, kun oli pölyä, hiekkaa, epätasaisuutta ja kosteutta tms.