Kirjoittaja Aihe: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat  (Luettu 272464 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #750 : 21.01.23 - klo: 09.41 »
En ole ratavastaava, olen ihan rivijäsen. Kunhan vain kerholaisena ajattelin jeesata yhteistä aatetta ja laittaa imurointivuorolistan käyntiin heti kauden alusta, ennen kuin lika ehtii taas kerääntyä joka paikkaan.

Valitettavasti kaikissa kerhon imureissa on pussit täynnä, joten on parempi imuroida omalla imurilla. Mikä päivä muuten sinulle sopii imurointivuoro?

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #751 : 21.01.23 - klo: 15.06 »
En jaksa uksoa että kovinkaan moni tuo kotoa pöynimurin radan imurointiin, kotitalousimurit ovat muutenkin täysin väärä valinta kyseiseen työhön. Vahva suositus olisi hankkia asianmukaiset imurit jotka on tehty ammattikäyttöön ja välttämättä ei tarvitse käyttää erillistä pölypussia. Esimerkiksi Kärcher NT30 on aika sopivan kokoinen ja helppo käyttöinen ratojen ja varikon imurointiin, vastaavat on olleet ammattikäytössä ja niistä on hyviä kokemuksia mm. kestävyyden osalta.

Reiman Racing ottaa ensimmäisen imurointivuoron ensi viikon lauantaina 28.1 klo 8:00 alkaen, imuroinnissa menee arviolta tunti joten ysin jälkeen pitäisi päästä radalle. Viikkovuorot eivät käy töiden ja pitkän matkan takia. Ensi lauantaina voi tutustua ylläoleviin imureihin jos seura sellaiset haluaa hankkia helpottamaan ratojen ja varikoiden puhtaanapitoa.

Lopuksi, en ole imurikauppias eikä ole kytköksiä kyseiseen merkkiin.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #752 : 21.01.23 - klo: 20.38 »
Hyvä homma! Koti-imuri oli provo, että saadaan laitteet kuntoon. Jos tunnet imureita paremmin, niin voisit ottaa halituksen kanssa puheeksi kunnon imurin hankkimisen. Hepa suodatin on iso plussa, mutta hieman kevyeltä tuokin vaikuttaa. Malli "Kopo" olisi varmaan parempi, etenkin jos siihen vielä saisi hepan.

Nimi lisätty listaan. Nyt vaan muutkin mukaan talkoisiin!
« Viimeksi muokattu: 21.01.23 - klo: 20.50 kirjoittanut Kimmo S »

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #753 : 22.01.23 - klo: 08.24 »
Koti-imuri oli provo, että saadaan laitteet kuntoon.

Huono läppä joka ei ainakaan tänne uponnut millään tavalla. No, se siitä.

Olen hallitukseen yhdeydessä imureiden osalta kun jotain tiedän luulevani niistä.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Fullspeed RC
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #754 : 25.01.23 - klo: 10.59 »
Fullspeed RC ry:n sääntömääräinen vuosikokous

Aika Torstaina 16.2.2023

Kello 18:30

Paikka Vanha Porvoontie 231, 01380 Vantaa C1 rappu 3.krs

Esityslista

1 Kokouksen avaus
2 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
3 Kokouksen järjestäytyminen
4 Esityslista
5 Toimintakertomus 2021 - 2022
6 Tilinpäätös ja tilintarkastuskertomus 2021 - 2022
7 Tilinpäätöksen vahvistaminen ja vastuuvapauden myöntäminen
8 Toimintasuunnitelma vuodelle 2022 - 2023
9 Talousarvio vuodelle 2022-2023
10 Yhdistyksen puheenjohtaja kaudelle 2022 - 2023
11 Hallitus kaudelle 2022 - 2023
12 Tilintarkastajien valinta
13 Muut asiat

- hallihankkeen tilanne
- ratojen tilannekatsaus
- muut esille tulevat asiat
- kaudella 2022 menestyneiden palkitseminen

14 Kokouksen päättäminen


Huom:
Touring ja krossiradalla ajaminen ei ole mahdollista kokouksen ajan - ei vaikuta klubiradan aukioloon.
« Viimeksi muokattu: 30.01.23 - klo: 09.31 kirjoittanut Fullspeed RC »

Poissa micsa.fi

  • RIP
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #755 : 25.01.23 - klo: 12.13 »
Olisiko vuosikokouseen mahdollista osallistua etänä esim. Teams/Zoom/Google Meet/tms -yhteydellä? Tällä voitaisiin saada muutama osallistuja lisää.
Wacky Stack Racing Team

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #756 : 01.02.23 - klo: 08.37 »
Touringradan talkoot FTT kisaan Torstaina 9.2. klo 13.00
Profiilin purku, imurointi ja uuden profiilin teko.

Tehdään profiili jälleen vimosenpäälle siistiksi, joten hommaa riittää varmasti alku-iltaan asti jos et iltapäivällä pääse.
Sanomattakin selvää, että ajaminen sallittu torstaina ja perjantaina vain niille ketkä eivät kisaan osallistu.

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #757 : 02.02.23 - klo: 13.57 »
Koti-imuri oli provo, että saadaan laitteet kuntoon.

Huono läppä joka ei ainakaan tänne uponnut millään tavalla. No, se siitä.

Olen hallitukseen yhdeydessä imureiden osalta kun jotain tiedän luulevani niistä.

Saadun palautteen perusteella hankittu 1 kpl uusia imureita Hakkilaan, mallia NT30 Tact L.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #758 : 02.02.23 - klo: 16.32 »
No nyt ei imurointi ainakaan ole kalustosta kiinni. Heittäkää se fleece pussi kuikkaan (jos tuli mukana) ja imurointi suoraan säiliöön, käyttökytkin 2 tai 3 asennolle että puhdistaa suodatinta.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Tomi83

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #759 : 03.02.23 - klo: 11.28 »
Mä voin imuroida turffin 6.2 maanantaina klo 10 alkaen.

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #760 : 12.02.23 - klo: 10.31 »
.
« Viimeksi muokattu: 12.02.23 - klo: 19.54 kirjoittanut Kimmo S »

Poissa mcly

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #761 : 13.08.23 - klo: 13.30 »
Onkohan kukaan tietoinen saako Hakkilan Klubiradalla ajaa isommalla akulla kuin 2S jos tehoa pienentää esimerkiksi ohjaimesta?
[Team Durango DESC10] Sanwa MT-4, Hobbywing Ezrun Max8 G2, 4278SD 2250KV, Savôx 1258TG

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #762 : 14.08.23 - klo: 12.10 »
Onkohan kukaan tietoinen saako Hakkilan Klubiradalla ajaa isommalla akulla kuin 2S jos tehoa pienentää esimerkiksi ohjaimesta?

Tieto löytyy kerhon nettisivuilta, ei saa. Tattarisuo on oikea paikka ajaa 3s tai 4s tehoilla radalla, isompi rata soveltuu paremmin isommille tehoille.

https://www.fullspeedrc.fi/hakkilan-sisaradat

KLUBIRATA

Klubirata on tennismatolla oleva rata joka soveltuu lähes kaikille autoille ja kuskeille. 1/10 ja 1/8 monsterit, SC autot ja buggyt toimivat esimerkiksi todella hyvin. Radalla saa ajaa vain 2s lipo-akuilla sekä nimh-akuilla. Rata soveltuu kaiken tasoisille kuljettajille ja aloittelijat ovat radalla erittäin tervetulleita. Tule mukaan sisäratojen hauskaan maailmaan!

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #763 : 20.08.23 - klo: 17.40 »
Hakkilan uusista imureista sellainen huomio, kun imuri alkaa imuroidessa pitämään omituista pärinää niin silloin imurin suodatin on tukossa ja se pitää puhdistaa. Suodatin on kannen alla ja kansi aukeaa imurin takapuolelta, suodattimen voi kopistella puhtaaksi roskapussin tai jätesäkin sisällä jolloin pölyt jää pussiin eikä huoneilmaan.

Imuroidessa kannattaa laittaa kiertokytkin kakkos (2) asentoon, silloin imuri humpsuttaa suodattimen puhtaaksi tietyn väliajoin ja imuteho säilyy pidempään. Tästä huolimatta suodatin menee ajan kanssa tukkoon ja se pitää irrottaa-kopistella puhtaaksi.

Kylätason RC-kuski.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #764 : 31.10.23 - klo: 09.54 »
Turffia imuroidaan kerran viikossa siivouspalvelun toimesta ja muutama huomio tuli tehtyä.

Viime ke tai to imuroin turffin seuran imurilla, parin tunnin huolellisen imuroinnin tuloksena on aika paljon kumipölyä ja jonkin verran vihreää imurin sisällä, vaikka rataa imuroidaan säännöllisesti siivouspalvelun toimesta. Imuroinnin jälkeen auto pysyi paremmin puhtaana eli rata oli vähemmän pölyä.

Rataprofiili vaihtui ja se nostatti paljon pölyä ilmaan kun turffin suunta muuttui monessa kohdassa, tämä näkyi sunnuntaina mattoradalla missä oli vihreää ja liukkautta jonkin verran.

Maanantai aamuna kerkesin ajamaan noin tunnin ennen kun siivouspalvelu tuli paikalle. He imuroivat turffin omalla imurilla (tuhisijalla) puolet nopammin mitä mulla meni aikaa. Imuroinnin jälkeen menin ajamaan ja ajon jälkeen auto yhtä pölyinen kun ennen siivouspalvelun tekemää imurointia.

Vaikka siivouspalvelu imuroi turffin kerran viikossa niin suosittelen vahvasti että nykyisellä käyttöasteella turffi imuroitaisiin harrastajien voimin vähintään kerran viikossa. Meillä on nyt niin hyvät imurit että niillä saa imuroitua tehokkaasti turffi- ja kumipölyä pois radalta, yleinen pölyn määrä vähenee tasopinnoilta sekä hengitysilmasta. Kahdella imurilla aikaa menee reilu puoli tuntia jos ei nysvää joka nurkkaa kuten tein viime viikolla.

Kylätason RC-kuski.

Poissa MarkoRally

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • www.mtbrally.com
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #765 : 28.11.23 - klo: 11.06 »
Turffia imuroidaan kerran viikossa siivouspalvelun toimesta ja muutama huomio tuli tehtyä.

Viime ke tai to imuroin turffin seuran imurilla, parin tunnin huolellisen imuroinnin tuloksena on aika paljon kumipölyä ja jonkin verran vihreää imurin sisällä, vaikka rataa imuroidaan säännöllisesti siivouspalvelun toimesta. Imuroinnin jälkeen auto pysyi paremmin puhtaana eli rata oli vähemmän pölyä.

Rataprofiili vaihtui ja se nostatti paljon pölyä ilmaan kun turffin suunta muuttui monessa kohdassa, tämä näkyi sunnuntaina mattoradalla missä oli vihreää ja liukkautta jonkin verran.

Maanantai aamuna kerkesin ajamaan noin tunnin ennen kun siivouspalvelu tuli paikalle. He imuroivat turffin omalla imurilla (tuhisijalla) puolet nopammin mitä mulla meni aikaa. Imuroinnin jälkeen menin ajamaan ja ajon jälkeen auto yhtä pölyinen kun ennen siivouspalvelun tekemää imurointia.

Vaikka siivouspalvelu imuroi turffin kerran viikossa niin suosittelen vahvasti että nykyisellä käyttöasteella turffi imuroitaisiin harrastajien voimin vähintään kerran viikossa. Meillä on nyt niin hyvät imurit että niillä saa imuroitua tehokkaasti turffi- ja kumipölyä pois radalta, yleinen pölyn määrä vähenee tasopinnoilta sekä hengitysilmasta. Kahdella imurilla aikaa menee reilu puoli tuntia jos ei nysvää joka nurkkaa kuten tein viime viikolla.

Eilen siivouksen jälkeen sama homma todistettuna, kannatan tuota kerhon toteuttamaa imurointia, tekee listan jossa 'the imuroija' ja varahenkilö jos estyy tms. Siivoojien 'tuhisijalla' saavat työaikaa kulumaan tuohon, ilman isompaa hyötyä, uskon, että heille löytyy oikeitakin kohteita siivottavaksi, koska ovat ammattilaisia :) esm wc tilat jne missä ihmiset loiskii ja sotkee.

Yleisesti radan imuroinnin jälkeen vaikuttaa, että on hyvä käydä letkut katselemassa aina rataprofiilin linjaan, koska ylläreitä jää sinne ja tänne, joten vois olla jees hoitaa omatoimisesti kerhon porukalla - oon mukana.
Team Associateded autot https://hobbyfactory.fi

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #766 : 28.11.23 - klo: 16.22 »
Muutaman kerran olen radan imuroinut ja toivottavasti muitakin saadaan aktivoitumaan imurointiin, kahdella imurilla hommaan menee reilu puoli tuntia. Koko syksyn ajan radan käyttöaste on ollut suuri joten turffin sisuksiin on jauhautunut kilotolkulla kumia renkaista, hienoa kumipölyä joka olisi hyvä saada radalta ja isäilmasta pois.

Tuo oli hyvä huomio että letkut siirtyy, lisäksi letkukiinnikkeet repeytyy irti mollista ja turffista. Heti kun huomaa että jotain on rikki niin se kannattaa korjata heti eikä jättää jonkun muun hoidettavaksi. Mitä vähemmän radan profiilin ylläpitoon panostetaan, sitä enemmän profiili muuttuu joka tekee aikojen vertaamisen haasteellisena.

Menen radalla leuantai aamuna heti kun portti aukeaa. Voin korjailla letkujen kiinnikkeitä ja laitella mollia paikalleen mutta imuroimisen jätän muille selän takia.

Radasta sen verran että nykyinen profiili on parhautta, teknisyyttä, pomppua, suunnanvaihtoja, liukasta, hyppyä ja pari vauhdikasta kohtaa. Yhtään väheksymättä aiempia profiileja, nykyinen on ehkä syksyn paras ja opettavaisin profiili stokkikuskin näkökulmasta :smiley:

Kylätason RC-kuski.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #767 : 28.11.23 - klo: 16.37 »
Onko siellä jossain tarvikekaappia, mistä löytyy ruuveja, letkunkiinnittimiä, akkuporakone ynnä muuta omatoimiseen korjaamiseen jos sellaiselle tarpeen huomaa?

Onko imurointitavaksi huomattu joku työtapa muita toimivammaksi? Vähitellen rataa edeten ja koko leveys kerralla? Vai tasaisesti vaan koko alue profiilia erityisemmin katsomatta?

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #768 : 28.11.23 - klo: 17.42 »
Tarvikekaappi on vasemmalla seinustalla mattoradan kohdalla, kaappien ovet on puffettiin päin. Siellä on akkukoneet, kärkiä, ruuveja ja jossain laatikossa mustia muovipantoja letkuja varten. Nämä saattaa löytyä myös krossiradan vierestä, ennen koroketta vasemmalta pöydältä tai ajanoton hyllystä. Paikka vaihtelee riippuen mihin ne on jätetty, yleensä löytyy kaapista.

Imuroinnissa tyyli on vapaa mutta koko turffi alue kannattaa imuroida. Sen verran raskas materiaali imurointiin että kannattaa varautua muutamaan hikikarpaloon ja sykkeen nousuun, kevyesti pintapuolisesti sipistelemällä ei kumipöly irtoa kunnolla.

Kylätason RC-kuski.

Poissa Ruusperi

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #769 : 04.12.23 - klo: 22.13 »
Laitoin siivousfirman työnjohtoon viestin, että käyttäisivät jatkossa meidän imureita turffin imuroinnissa. Samalla tilasin yläkerran wc tiloihin kertaluonteisen siivouksen koska kiinteistö ei ole vieläkään useista kyselyistä huolimatta saanut sovittua tilojen siivousta hoidettavaksi.

Terveisin,
Aapo Koro / pj

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #770 : 05.12.23 - klo: 06.08 »
Aivan mahtavaa! Ensi kerralla käydessä voin huoltaa imurit että on täydessä tikissä tulevia koitoksia varten.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #771 : 10.12.23 - klo: 15.13 »
Imureiden huollot unohtui kokonaan kun oli niin täpinöissä uudesta rataprofiilista, seuraavalla kerralla uusi yritys.

Jälleen kiitokset ratamestarille :smiley:

Kylätason RC-kuski.

Poissa Fullspeed RC

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Fullspeed RC
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #772 : 29.12.23 - klo: 20.16 »
Hakkilan portit – haluatko pääsyn illalla?

Kuten olette varmaan huomanneet tai kuulleet, Hakkilan portit menevät nykyisen jo aikaisemmin kiinni. Arkisin klo 20.00 ja viikonloppuisin jo aikaisemmin. Tämä johtuu siitä, että alueella pyörii aktiivisesti bensavarkaita. Uudet aukiolojat ovat ongelmaa hillinneet, mutta eivät poistaneet. Aukioloihin ei ole tulossa em. syistä muutoksia.

Olemme keskustelleet kiinteistöpäällikön kanssa ja porteille on asennettu puhelimella avaava systeemi, missä soittamalla tiettyyn numeroon portit aukeaa. Lisenssi tähän tilataan avaajan numerokohtaisesti, eli jos sinun numeroasi ei ole ilmoitettu et saa porttia auki soittamalla avausnumeroon.

Olemme tilaamassa puhelinavauksen sen haluaville, hinta 9,92€/kpl.

Jos haluat iltapääsyn täytä seuraava kaavake perjantai 12.01.2023 klo 12.00 mennessä:
https://forms.gle/ACD16DZn8onoNYe57
Vain jäsenille tai kk/kausi -maksun makseneille.

Lähettämällä tietosi sitoudut maksamaan lisenssin. Maksu hoidetaan izettlellä ja on luonteeltaan kertamaksu.

Nyt tilataan uusia numeroita koska tätä on toivottu.

Vinkkaathan kavereille, jos tiedät heidän käyvän iltavuoroissa.

Fullspeed RC Hallitus

Edit:

Tiedot lähetetty eteenpäin 25.1.
« Viimeksi muokattu: 25.01.24 - klo: 14.43 kirjoittanut Fullspeed RC »

Poissa Lauri R

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #773 : 20.01.24 - klo: 12.32 »
Vuosikokouksessa oli puhetta talkoilijoiden puutteesta, jotenka luodaan tähän kysely ketkä voivat tulla auttamaan profiili muutoksissa krossiradalla. jokaisiin talkoisiin tarvitaan kahdeksan henkilöä, jotta profiili muutetaan. Ei ole kenenkään tavoite olla koko yötä talkoissa, siksi apukäsiä kaivataan. Toive olisi, että nähtäisiin mahdollisimman monta uutta talkoo kasvoa ja täten pystyisimme jakamaan tietoa radan suunnittelusta ja rakentamisesta eteenpäin.

Mitä tarvitset talkoisiin:
-   Omat kädet ja tarvittaessa hanskat.
-   Muutaman tunnin harrastusaikaa.
-   Plussaa on, jos sinulta löytyy akkupora ja kärkisarja.

Alta löytyy päivämäärät ja kellonajat, jolloin apukäsiä tarvitaan. Toivottavasti saadaan nimiä listaan, että saadaan kisoihin uudet profiilit ja sitä myöden laadukkaammat kisat.

Ilmottautuminen:
https://forms.gle/w6Pj5kHH8JYc3aiE6

Ilmottautuneet:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1YHeTV9oNnruoQ4If_sXEL3ax_QTiFjtB8M16Wt7dlFY/edit?usp=sharing

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #774 : 18.02.24 - klo: 17.27 »
FTT ratatalkoot touringradalla pe 23.2. Klo 15.00 eteenpäin.

Radan purku, alueen imurointi ja uuden profiilin rakentaminen. Välialueita ei tehdä, kun profiili muuttuu taas sunnuntaina kiilakisaan.

Tervetuloa!

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #775 : 25.02.24 - klo: 20.32 »
Touringrata: Pidetään 12TT kisojen mattisprofiili noin viikon verran. Tämän jälkeen vaihdetaan takaisin FTT kisassa olleeseen profiiliin. Ilmoitellaan talkoopäivästä myöhemmin.

Terv. Rataryhmä

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #776 : 29.02.24 - klo: 14.50 »
Touringrata: Talkoillaan FTT profiili takaisin + kevyt imurointi maanantaina 4.3 klo 12.00 eteenpäin. Muutama lisäkäsi jos saadaan ei tuossa kauaa mene.

Poissa evok

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #777 : 15.04.24 - klo: 12.23 »
Touringradalla talkoot XRS kisaan Perjantaina 26.4. klo 18.00 eteenpäin.

Perinteinen kaava: nykyisen purku, imurointi ja uuden rakennus.
Ei tehdä välialueita, joten paria tuntia pidempää tuskin menee.

edit: Muistutuksena, että kisaan osallistuvat EI saa treenata perjantaina. Muille ajo sallittua, kun profiili valmis.
« Viimeksi muokattu: 15.04.24 - klo: 12.30 kirjoittanut evok »

Poissa Lauri R

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #778 : 17.04.24 - klo: 18.34 »
Nyt perjantaina 19.4.2024 olisi tiedossa viimeinen rutistus Hakkilan krossiradalla!!!

Nyt jos et ole ollut aikaisemmin tällä kaudella talkoissa on loistava tilaisuus osallistua, sillä näissä talkoissa tarvitaan reilusti talkoolaisia. Tulemalla talkoisiin mahdollistat hienon päätöskisan FORS kaudelle!

Tarvitset mukaan vain tekemisen riemua ja suositeltavaa on olla hanskat. Lisäksi on iso plussa, jos sinulta löytyy akkukone ja kärkisarja omaan käyttöön talkoisiin.

Vielä linkki ilmoittautumiseen:
https://forms.gle/7nQvFhjLHbswhNv8A

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Fullspeed RC:n Hakkilan sisäradat
« Vastaus #779 : 21.09.24 - klo: 20.26 »
Laitetaan tämä tiedote myös tänne näkyville ja sen alle vähän kokemuksia tulevasta:

Mattokrossia!

Hakkilan krossiradan materiaali aiheuttaa aina paljon keskustelua ja jokaisella on siitä oma mielipide. Kesän aikana touring radan mattojen päivityksen yhteydessä on hallitus tehnyt päätöksen kokeilla krossia vanhoilla touring matoilla solukumi (foam) renkailla.

Miksi?

Keskeinen motivaatio on rengaskuluma. Kokemukset Ruotsista ovat olleet lupaavia, samoilla renkailla voi ajaa huomattavan paljon ilman suorituskyvyn heikkenemistä. Lisäksi solukumirenkaiden käytös koettu miellyttäväksi. Testejä Hakkilassa on ajanut Karri ja Lauri, erilaisilla renkailla.

Miten?

Hakkilassa tullaan järjestämään ilta muutaman viikon päästä, missä pääsee jyvälle renkaiden liimauksesta. Krossiradalla ei käytetä pitoaineita renkaissa. Mattokrossi vaatii pieniä muutoksia autoihin, varsinkin etuiskaritorni pitää suojata, ettei torni revi mattoa kun auto kaatuu.

Miksei kumirenkaat?

Tämä oli ensimmäinen vaihtoehto mitä tutkittiin, suurimmaksi ongelmaksi muodostui renkaiden saatavuus - euroopassa sileiden renkaiden saatavuus on heikkoa ja hinta melko korkea. Lisäksi kumirenkaiden mielekäs käyttö tarkoittaisi pitoaineiden käyttöä, mitä moni krossikuski tuntuu vieroksuvan.

Milloin?

Kauden ensimmäinen Fors kilpailu 28.9. ajetaan vielä turffilla minkä jälkeen ratojen paikat vaihtuvat.

Mistä renkaita?

Hobbyfactory, Eurorc ja Under the counter ottavat renkaat valikoimiin. Renkaita valmistaa mm. Hot Race ja Contact. Kisoihin määrätään yksityyppirenkaat ja tarkoitus on saada niitä myyntiin valmiiksi liimattuina.

Mitä jos homma ei toimi?

Sitten siirrytään takaisin turffille. Päätöksiä tehdään sekä mattojen kulumisen perusteella ja kyselyn tuloksilla, mikä tehdään tammikuussa.

Mutta johan mattokrossia kokeiltiin 80 luvulla?

Näin muodit kiertää ja päädytään kokeilemaan samoja juttuja uudestaan. Menneinä vuosina akkujen kapasiteetti oli ongelma, ei ole enää.

Mitä jos homma toimii?

Sitten jatketaan mattokrossia, uusiin mattoihin ei ole varattua budjettia eli nykyisten mattojen kesto on keskeisessä asemassa jatkon kannalta.

Minulla on paljon renkaita turffille, mitä teen niillä?

Nyt on hyvä hetki ajaa renkaita pois kun syyskausi alkaa.

Entäs corrit ja truckit?

Niille suositellaan sileitä renkaita, piikkirenkailla ei pidä repiä mattoa hajalle. Esimerkiksi asfalttirenkaat on valmiiksi sileät.

Molemmilla renkailla on ajettu ennakkoon testiä useita satoja kierroksia ja kokemukset on olleet positiivisia. Renkaat kestää hyvin kulutusta ja pito pysyy melko tasaisena, mutta paranee kun rengas kuluu pienemmäksi. Molemmilla renkailla aloitettiin testit ilman sorvaamista, paketista vanteelle, reunojen pyöristys ja radalle.

Ruotsissa on ajettu jo vuosia molemmilla foameilla matolla ja tässä heidän tekemä asennusvideo: https://www.youtube.com/watch?v=xflSmR283TM

Jos ei ole porakonetta niin vanteiden sisemmät olakkeet voi poistaa pienillä sivuleikkureilla tai/ja katkoteräveitsellä, sivarit on sormiystävällisemmät. Vanteiden ulompia olakkeita ei poisteta, ne toimii vahvikkeena ja ottaa osumia vastaan radan reunaputkista. 2WD etuvanne on normaalin levyinen, ei kapea.

Contactin renkaat toimitetaan kaventamattomana ja ne pitää kaventaa ennen vanteelle laittoa. Mittaa vanteen sisäleveys ja lisää siihen 0.5-1mm, rengas kapenee hieman kun sen venyttää vanteelle. Oikean leikkauskohdan voi merkata lyijykynällä, tai pyöräyttää kierros teippiä renkaan ympäri ja merkata siihen leikkauskohta. Leikkauksen voi tehdä katkoteräveitsellä. Jos on käytössä porakone ja adapteri niin kavennuksen saa siistimmäksi, varovaisuutta ja ajatus mukana jos käytät porakonetta kavennukseen.

Hotracen renkaat on valmiiksi kavennettuja joten näillä renkailla jää yksi työvaihe kokonaan pois.

Kavennuksen jälkeen renkaan molemmat ulkoreunat on hyvä pyöristää, tämä onnistuu 80-120 hiekkapaperilla tai keksikarkealla viilalla. Porakoneen kanssa työvaihe on helpompi, ajatus kannattaa myös tässä työvaiheessa olla mukana. Nurkkia pyöristäessä renkaan yläpinnan pitää pyöriä sinusta pois päin, silloin hiekkapaperi/viila ei tarraa kiinni ja pyöristys onnistuu sujuvasti.

Foamit voi liimata vanteelle, tai teipata. Testirenkaat teipattiin vanteille kaksipuolisella mattoteipillä, HPX ainakin vaikuttaa toimivalta ja rengas pysyy luotettavasti vanteella. HPX mattoteippiä löytyy ainakin Etrasta, rulla maksaa  10-20€ ja sille tekee kymmeniä renkaita. Leikkaa teippi oikean levyiseksi, jos teippi jää kapeaksi niin vanteen ulkoreunaan on tärkeämpää saada teippi kun sisäreunaan. Renkaan asennus vanteelle vaatii näppivoimia ja malttia sekä riittävästi vettä/tiskiainetta vähentämään teipin/renkaan välistä kitkaa. Muista odottaa veden haihtumista että teippi tarttuu kunnolla renkaaseen.

Renkaan voi myös liimata vanteelle kontaktiliimalla tai pikaliimalla, näistä ei ole omaa kokemusta.

Kun rengas on vanteella ja nurkat pyöristetty niin se on valmiina ajoon, toki pinta olisi hyvä sorvata suoraksi ja heitottomaksi rengassorvilla mutta ei ole välttämätön jos rengas on pyöreä. Joissain foameissa on valmistuksen aikana terä jättänyt kulmikkaita kohtia ulkokehälle, sorvilla ne saa oikaistua tai jos ei ole sorvia niin porakoneella ja 80-120 hiekkapaperilla. Kaikilla kolmella rengas setillä ajot aloitettiin sorvaamattomilla renkailla ja muutaman akullisen jälkeen renkaista oli pienet heitot kuluneet pois. Myös reunat oli pyöristyneet lisää ajon aikana joten...

Contact renkaat oli asennettuna etu 74mm ja taka 84mm, 780 kierroksen jälkeen etu 69mm ja taka 79mm. Vanteen halkaisija reunasta mitattuna on 61-62mm joten helposti ajaa vielä saman verran kierroksia samalla setillä. Toki auton setuppi ja ajotapa vaikuttaa rengaskulumaan, testit ajettiin S2-10 eli stokki tuupeilla. Radan reunuksena on muovinen neliöputki ja niihin tuli useita osumia, vanteen reuna on renkaan kylkeä ulompana ja ottaa hyvin osumat vastaan eikä rengas tarraa putkeen kiinni.

Kaikilla kolmella rengassarjalla on ajettu yhteensä noin 2000 kierrosta eikä renkaisiin tullut repeämiä, niitä varmaan tulee kun radalla on enemmän autoja ja renkaan kyljet osuu toisen auton akselinpäähän tai mutteriin. Repeämät saa korjattua kontaktiliimalla jos niitä tulee, pikaliima on liian kovaa eikä liimattu kohta pysy elastisena.

Pinjoneita kannattaa olla muutamaa eri kokoa, noin 2.5mm muutos renkaan halkaisijassa vastaa 1 hammas pinjonissa. Vaikka matolla auto rullaa paremmin kun turffilla niin pito on kovempi, kannattaa seurata moottorin lämpöjä ja lyhentää välitystä jos kone kuumenee liikaa.

Renkaita on jo saatavilla, irrallisena sekä vanteelle asennettuna.

Toivottavasti näistä on jotain apua ja vastauksia tulevaan mattokrossiin. Kokemusta ei vielä paljoa ole joten ylläolevat ei ole absoluuttista faktaa, kun päästään matolle niin kokemuksia alkaa kertymään, monelle foamit ja mattokrossi on täysin uusi kokemus.

Millaista oli ajaa foamien kanssa matolla?

Ensimmäinen akullinen meni totutellessa siihen miten herkästi auto reagoi ohjaukseen ja jarruun, kolauksia tuli reunaputkiin ja spinnauksia jarruttaessa kun jarru oli liian voimakkaalle säädetty. Mitä enemmän sai kierroksia alle niin sitä hauskemmalta ajaminen alkoi tuntumaan, pitoa on ja auto reagoi herkästi, mutta renkaat luistaa jonkin verran eikä ajaminen tuntunut kiskopidolta. 

Mitä muutoksia auton turffisetuppeihin?

Ei välttämättä mitään suurempaa ensi alkuun. Me laitettiin S2-10:iin etuvakaaja, iskaria vähän lyhyemmäksi ja maavara 1-2mm alemmaksi. Hirveesti autoa ei säädetty testien aikana, auton jäähdyttely, täysi akku ja takaisin radalle.

Mitä muuta pitää huomioida?

Tarkista auton pohjalevyn ruuvit että ne on pohjalevyn tasalla tai syvemmällä. Auton oma etupuskuri on oltava paikallaan ja ehjä, iskaritornien ja iskareiden ruuvit/mutterit kannattaa suojata niin ettei ole mitään teräviä pintoja tai ulokkeita jotka voivat aiheuttaa repeämiä mattoon.

Hakkilasta löytyy kerhon oma rengassorvi joka on juuri huollettu, moottorin karan laakeri päivitetty kuulalaakeriksi, 12mm arapterit korjattu ja terä vaihdettu uuteen joka saatiin lahjoituksena. Sorviin mahtuu maksimissaan 80mm rengas joten Contactin 84mm takarengas ei mahdu pyörimään sorvissa kun sorvin terä on paikallaan. Pyydä sorviin käyttöopastus niiltä jotka osaavat sorvia käyttää. Sorvin virtalähteestä pystyy säätämään karan pyörimisnopeutta jännitettä nostamalla, takarenkaan kanssa jännite kannattaa pitää minimissä, jos renkaan liimaus/teippaus ei pidä niin keskipakovoima irrottaa renkaan vanteelta ja vauriot on arvailujen varassa. Käytä sorvin kanssa aina suojalaseja!

« Viimeksi muokattu: 01.10.24 - klo: 15.53 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.