Laitetaan tämä tiedote myös tänne näkyville ja sen alle vähän kokemuksia tulevasta:
Mattokrossia!
Hakkilan krossiradan materiaali aiheuttaa aina paljon keskustelua ja jokaisella on siitä oma mielipide. Kesän aikana touring radan mattojen päivityksen yhteydessä on hallitus tehnyt päätöksen kokeilla krossia vanhoilla touring matoilla solukumi (foam) renkailla.
Miksi?
Keskeinen motivaatio on rengaskuluma. Kokemukset Ruotsista ovat olleet lupaavia, samoilla renkailla voi ajaa huomattavan paljon ilman suorituskyvyn heikkenemistä. Lisäksi solukumirenkaiden käytös koettu miellyttäväksi. Testejä Hakkilassa on ajanut Karri ja Lauri, erilaisilla renkailla.
Miten?
Hakkilassa tullaan järjestämään ilta muutaman viikon päästä, missä pääsee jyvälle renkaiden liimauksesta. Krossiradalla ei käytetä pitoaineita renkaissa. Mattokrossi vaatii pieniä muutoksia autoihin, varsinkin etuiskaritorni pitää suojata, ettei torni revi mattoa kun auto kaatuu.
Miksei kumirenkaat?
Tämä oli ensimmäinen vaihtoehto mitä tutkittiin, suurimmaksi ongelmaksi muodostui renkaiden saatavuus - euroopassa sileiden renkaiden saatavuus on heikkoa ja hinta melko korkea. Lisäksi kumirenkaiden mielekäs käyttö tarkoittaisi pitoaineiden käyttöä, mitä moni krossikuski tuntuu vieroksuvan.
Milloin?
Kauden ensimmäinen Fors kilpailu 28.9. ajetaan vielä turffilla minkä jälkeen ratojen paikat vaihtuvat.
Mistä renkaita?
Hobbyfactory, Eurorc ja Under the counter ottavat renkaat valikoimiin. Renkaita valmistaa mm. Hot Race ja Contact. Kisoihin määrätään yksityyppirenkaat ja tarkoitus on saada niitä myyntiin valmiiksi liimattuina.
Mitä jos homma ei toimi?
Sitten siirrytään takaisin turffille. Päätöksiä tehdään sekä mattojen kulumisen perusteella ja kyselyn tuloksilla, mikä tehdään tammikuussa.
Mutta johan mattokrossia kokeiltiin 80 luvulla?
Näin muodit kiertää ja päädytään kokeilemaan samoja juttuja uudestaan. Menneinä vuosina akkujen kapasiteetti oli ongelma, ei ole enää.
Mitä jos homma toimii?
Sitten jatketaan mattokrossia, uusiin mattoihin ei ole varattua budjettia eli nykyisten mattojen kesto on keskeisessä asemassa jatkon kannalta.
Minulla on paljon renkaita turffille, mitä teen niillä?
Nyt on hyvä hetki ajaa renkaita pois kun syyskausi alkaa.
Entäs corrit ja truckit?
Niille suositellaan sileitä renkaita, piikkirenkailla ei pidä repiä mattoa hajalle. Esimerkiksi asfalttirenkaat on valmiiksi sileät.
Molemmilla renkailla on ajettu ennakkoon testiä useita satoja kierroksia ja kokemukset on olleet positiivisia. Renkaat kestää hyvin kulutusta ja pito pysyy melko tasaisena, mutta paranee kun rengas kuluu pienemmäksi. Molemmilla renkailla aloitettiin testit ilman sorvaamista, paketista vanteelle, reunojen pyöristys ja radalle.
Ruotsissa on ajettu jo vuosia molemmilla foameilla matolla ja tässä heidän tekemä asennusvideo:
https://www.youtube.com/watch?v=xflSmR283TMJos ei ole porakonetta niin vanteiden sisemmät olakkeet voi poistaa pienillä sivuleikkureilla tai/ja katkoteräveitsellä, sivarit on sormiystävällisemmät. Vanteiden ulompia olakkeita ei poisteta, ne toimii vahvikkeena ja ottaa osumia vastaan radan reunaputkista. 2WD etuvanne on normaalin levyinen, ei kapea.
Contactin renkaat toimitetaan kaventamattomana ja ne pitää kaventaa ennen vanteelle laittoa. Mittaa vanteen sisäleveys ja lisää siihen 0.5-1mm, rengas kapenee hieman kun sen venyttää vanteelle. Oikean leikkauskohdan voi merkata lyijykynällä, tai pyöräyttää kierros teippiä renkaan ympäri ja merkata siihen leikkauskohta. Leikkauksen voi tehdä katkoteräveitsellä. Jos on käytössä porakone ja adapteri niin kavennuksen saa siistimmäksi, varovaisuutta ja ajatus mukana jos käytät porakonetta kavennukseen.
Hotracen renkaat on valmiiksi kavennettuja joten näillä renkailla jää yksi työvaihe kokonaan pois.
Kavennuksen jälkeen renkaan molemmat ulkoreunat on hyvä pyöristää, tämä onnistuu 80-120 hiekkapaperilla tai keksikarkealla viilalla. Porakoneen kanssa työvaihe on helpompi, ajatus kannattaa myös tässä työvaiheessa olla mukana. Nurkkia pyöristäessä renkaan yläpinnan pitää pyöriä sinusta pois päin, silloin hiekkapaperi/viila ei tarraa kiinni ja pyöristys onnistuu sujuvasti.
Foamit voi liimata vanteelle, tai teipata. Testirenkaat teipattiin vanteille kaksipuolisella mattoteipillä, HPX ainakin vaikuttaa toimivalta ja rengas pysyy luotettavasti vanteella. HPX mattoteippiä löytyy ainakin Etrasta, rulla maksaa 10-20€ ja sille tekee kymmeniä renkaita. Leikkaa teippi oikean levyiseksi, jos teippi jää kapeaksi niin vanteen ulkoreunaan on tärkeämpää saada teippi kun sisäreunaan. Renkaan asennus vanteelle vaatii näppivoimia ja malttia sekä riittävästi vettä/tiskiainetta vähentämään teipin/renkaan välistä kitkaa. Muista odottaa veden haihtumista että teippi tarttuu kunnolla renkaaseen.
Renkaan voi myös liimata vanteelle kontaktiliimalla tai pikaliimalla, näistä ei ole omaa kokemusta.
Kun rengas on vanteella ja nurkat pyöristetty niin se on valmiina ajoon, toki pinta olisi hyvä sorvata suoraksi ja heitottomaksi rengassorvilla mutta ei ole välttämätön jos rengas on pyöreä. Joissain foameissa on valmistuksen aikana terä jättänyt kulmikkaita kohtia ulkokehälle, sorvilla ne saa oikaistua tai jos ei ole sorvia niin porakoneella ja 80-120 hiekkapaperilla. Kaikilla kolmella rengas setillä ajot aloitettiin sorvaamattomilla renkailla ja muutaman akullisen jälkeen renkaista oli pienet heitot kuluneet pois. Myös reunat oli pyöristyneet lisää ajon aikana joten...
Contact renkaat oli asennettuna etu 74mm ja taka 84mm, 780 kierroksen jälkeen etu 69mm ja taka 79mm. Vanteen halkaisija reunasta mitattuna on 61-62mm joten helposti ajaa vielä saman verran kierroksia samalla setillä. Toki auton setuppi ja ajotapa vaikuttaa rengaskulumaan, testit ajettiin S2-10 eli stokki tuupeilla. Radan reunuksena on muovinen neliöputki ja niihin tuli useita osumia, vanteen reuna on renkaan kylkeä ulompana ja ottaa hyvin osumat vastaan eikä rengas tarraa putkeen kiinni.
Kaikilla kolmella rengassarjalla on ajettu yhteensä noin 2000 kierrosta eikä renkaisiin tullut repeämiä, niitä varmaan tulee kun radalla on enemmän autoja ja renkaan kyljet osuu toisen auton akselinpäähän tai mutteriin. Repeämät saa korjattua kontaktiliimalla jos niitä tulee, pikaliima on liian kovaa eikä liimattu kohta pysy elastisena.
Pinjoneita kannattaa olla muutamaa eri kokoa, noin 2.5mm muutos renkaan halkaisijassa vastaa 1 hammas pinjonissa. Vaikka matolla auto rullaa paremmin kun turffilla niin pito on kovempi, kannattaa seurata moottorin lämpöjä ja lyhentää välitystä jos kone kuumenee liikaa.
Renkaita on jo saatavilla, irrallisena sekä vanteelle asennettuna.
Toivottavasti näistä on jotain apua ja vastauksia tulevaan mattokrossiin. Kokemusta ei vielä paljoa ole joten ylläolevat ei ole absoluuttista faktaa, kun päästään matolle niin kokemuksia alkaa kertymään, monelle foamit ja mattokrossi on täysin uusi kokemus.
Millaista oli ajaa foamien kanssa matolla?
Ensimmäinen akullinen meni totutellessa siihen miten herkästi auto reagoi ohjaukseen ja jarruun, kolauksia tuli reunaputkiin ja spinnauksia jarruttaessa kun jarru oli liian voimakkaalle säädetty. Mitä enemmän sai kierroksia alle niin sitä hauskemmalta ajaminen alkoi tuntumaan, pitoa on ja auto reagoi herkästi, mutta renkaat luistaa jonkin verran eikä ajaminen tuntunut kiskopidolta.
Mitä muutoksia auton turffisetuppeihin?
Ei välttämättä mitään suurempaa ensi alkuun. Me laitettiin S2-10:iin etuvakaaja, iskaria vähän lyhyemmäksi ja maavara 1-2mm alemmaksi. Hirveesti autoa ei säädetty testien aikana, auton jäähdyttely, täysi akku ja takaisin radalle.
Mitä muuta pitää huomioida?
Tarkista auton pohjalevyn ruuvit että ne on pohjalevyn tasalla tai syvemmällä. Auton oma etupuskuri on oltava paikallaan ja ehjä, iskaritornien ja iskareiden ruuvit/mutterit kannattaa suojata niin ettei ole mitään teräviä pintoja tai ulokkeita jotka voivat aiheuttaa repeämiä mattoon.
Hakkilasta löytyy kerhon oma rengassorvi joka on juuri huollettu, moottorin karan laakeri päivitetty kuulalaakeriksi, 12mm arapterit korjattu ja terä vaihdettu uuteen joka saatiin lahjoituksena. Sorviin mahtuu maksimissaan 80mm rengas joten Contactin 84mm takarengas ei mahdu pyörimään sorvissa kun sorvin terä on paikallaan. Pyydä sorviin käyttöopastus niiltä jotka osaavat sorvia käyttää. Sorvin virtalähteestä pystyy säätämään karan pyörimisnopeutta jännitettä nostamalla, takarenkaan kanssa jännite kannattaa pitää minimissä, jos renkaan liimaus/teippaus ei pidä niin keskipakovoima irrottaa renkaan vanteelta ja vauriot on arvailujen varassa. Käytä sorvin kanssa aina suojalaseja!