Hei
Muutoksia toki näyttää tulevan, mutta asioilla ei ole missään tapauksessa vain huonoja puolia, tai että kerhon tilanne olisi jotenkin epäterve tai sairas. Päin vaistoin. Ainakin taloudellisen tilanteen osalta näkyy jo vähän valoa tunnelin päässä synkkien koronavuosien jälkeen ja isojen erinaisten kertakustannuksien jälkeen. Harrastus Hakkilassa näyttää voivan ihan hyvin, ja radoilla näyttää olevan käyttäjiä. Lisääkin mukaan mahtuisi vaikka kuinka paljon.
Savirata:
Ei ole saatu savea, sellaista joka soveltuisi saviradan rakentamiseen. Edelleenkään. Tältä osin näyttää toki hivenen huonolta. Toki toivoa en ainakaan minä ole menettänyt. Pyytäisinkin tässä nyt julkisesti, että mikäli tiedät kontaktin, jonka kautta voisi saada PUHDASTA savea, niin nosta asia esiin laittamalla viestiä osoitteeseen pksrca@gmail.com. Jos tiedät mistä kysyä, niin ota ensin itse yhteyttä kyseiseen tahoon ja mikäli savea olisi tarjolla, niin kerro kontaktillesi, että jatkosta asiassa on yhteydessä joku Fullspeedin hallituksen jäsen. Eli emme tarvitse maansiirtourakoitsijoiden nimiä tai puhelinnumeroita ihan vain että voi soitella ja kysellä. Sitä on nyt tehty jo todella paljon. Testikuormiakin on viety Tattaruolle, mutta kuten voitte käydä itse havaitsemassa, ei maansiirtourakoitsijatkaan tiedä mikä on savi ja mikä on hiekkaa. Korostan myös, että Tattarisuolle ei viedä enää yhtään kuormaa maa-aineksia testiksi, vaan maa-aines pitää käydä katsomassa paikanpäällä ja kertoa itse työmiehille / työnjohtajille, että millä edellytyksillä ja mitä maa-ainesta Tattarisuon radan rakentamiseksi voidaan ottaa vastaan. Tämä tehdään edelleen hallituksen siunaamana, mutta apuja saa tarjota.
Hakkilan tilanne:
Olemma Mixor Oy:n alivuokralaisia ja toimimme voimassa olevan sopimuksen puitteissa. Vuokra on meille erittäin iso kustannus ja säästöt tilakustannuksissa ja sähkökustannuksissa ovat erittäin tervetulleita. Käytännössä mekkaustila tulee tilamuutoksien seurauksena pienenemään. Turhaa käytävätilaa otetaan hyötykäyttöön. Kaappimäärä säilyy ja ratojen määrä ei muutu, mutta krossiradan ja turistiradan koko muuttuu aavistuksen pienemmäksi, ei kuitenkaan merkittävästi tai siten, että sillä olisi oleellista merkitystä rataan tai rataprofiilin suunnitteluun. Näkemyksemme mukaan meillä säilyy edelleen erittäin hyvät harrastusmahdollisuudet. Varikko käytännössä tulee tiivistymään nykyiselle läpikulkualueelle. Tämä tiivistää hivenen tunnelmaa, todennäköisesti ihan positiivisessa mielessä. Tämä muutos on eduksi myös siivoukselle, jota edelleen hoidetaan talkootyönä. Jos vaikka harrastusporukasta löytyisi se joku siivoojakin. Kaikki vapaaehtoiset siivoojat voisi ilmoittautua osoitteeseen pksrca@gmail.com.
Ihan esimerkkinä tähän tilamuutokseen liittyvä erittäin positiivinen seikka on sähkö. Olemme maksaneet Hakkilan sähköistä tähän mennessä noin 1300 €/kk sis alv, kaikilta kuukausilta vuodessa (yli 15 000 €/vuosi). Nyt kun tiloja muutetaan ja vuokrasopimusta uudistetaan päävuokralaisen kanssa, olemme neuvottelemassa myös sähköjen veloitukseen tarkennusta ja kohtuullistamista. Sähkön hinnan muutokset tietää kaikki. Jos esimerkiksi sähkön hinta nousisi nyt tulevana talvena kolmekertaiseksi, olisi nykyisellä sopimuksella ja tilalla sähkökustannukset noin 4000 €/kk = 48000 €/vuosi. Tällainen kustannusnousu tarkoittaisi välittömästi tiloista luopumista. Tässä kohtaa on siis tapahtumassa paljon hyvää ja sellaisia asioita. jotka mahdollistavat tai parantavat harrastuspaikkamme säilymisen. Tavoittelemme tässä samalla myös energiankulutuksen vähentämistä vaihtamalla mahdollisesti kaikki valaistuksen lamput LED-lampuiksi. Kunhan energiankäytön vähennys vain saadaan huomioitua tulevassa vuokrasopimuksessa.
PayPal ja maksut:
Samalla tässä yhteydessä tuon esiin toiveen kaikille. Pyydämme kaikkia siirtymään jatkuvan kuukausilaskutuksen piiriin sekä kaappimaksujen osalta että ratamaksujen osalta. Tämä parantaisi huomattavasti tulojen ennakoitavuutta ja saamme luottamusta siihen, että selviydymme kiinteistä kuluista. Pyydämme siis ottamaan PayPal laskutuksen käyttöön, jotka harrastatte kausi- tai kuukausimaksuilla. Toki Zettle pääte säilyy ja kaikki maksut voi edelleen hoitaa myös sitä kautta, jos ei PayPal tule kyseeseen. PauPalin käyttö on hallituksen harras toive teille kaikille.
Jokaisen harrastajan maksu ajallaan on erittäin tärkeä, jotta selviydymme laskuista. Muistakaa siis maksaa jäsenmaksut, ratamaksut, kaappimaksut ja tietenkin kaikki buffaostokset ja ilmoittautukaa mukaan kaikkiin kisoihin.
Syystalven ja kevät talven tapahtumat:
Syksyn ja kevään kilpailukalenteria ollaan nyt mietitty ja ensimmäisistä tapahtumista on kutsut jo laitettu. Seuraavien tapahtumien aikataulutusta mietitään varmaan tällä viikolla pidettävässä hallituksen kokouksessa. Toivotaan että saadaan hyvin osallistujia kaikkiin kisoihin. Kisat ovat myös iso tulonlähde ja mukava kaikille meille että niitä ylipäätään on ja jotkut harvat jaksaa niitä järjestää ja tehdä meidän kaikkien eteen ison työn. Kiitos siitä jo tässä vaiheessa kaikille talkoolaisille ja järjestäjille.
Talkootyö:
Kaikki tämä pyörii talkoovoimalla. Myös tämä kerhon johtaminen. Lähitulevaisuudessa tuleva tilamuutos ja siihen liittyvät tapahtumat vaativat talkoovoimaa. On selvää, että muutoksen aikana kilparadat ovat hetken pois käytöstä, mutta mitä aktiivisemmin harrastajat osallistuvat aikaan talkoisiin, sen paremmin asia tulee luistamaan. Talkoon ajankohdasta tiedotetaan erikseen. Tämän järjestelyn vastuuhenkilö ei ole vielä tiedossa, mutta kun se selviää, niin hän tiedottaa ja listaa tehtävät ja kutusuu talkoisiin.
Kaappien päällisten tyhjentäminen:
Tilamuutoksen valmistelevana toimena pyydän kaikkia harrastajia siivoamaan tavarat pois kaappien päältä. Jotta kaappien siirtäminen on paremmin mahdollista. Tähän teillä kaikilla on aikaa tämän kuun loppuun. Takoissa kaikki kaappien päällä olevat tavarat heitetään talkoolaisien toimesta roskikseen. Ja jatkossa kaappien päälle ei laitella yhtään mitään.
Fullpseed RC:n puolesta
Juha Sallmén