Kirjoittaja Aihe: GM V12 ei toimi...  (Luettu 2622 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Swifty

  • Jäsen
    • Profiili
GM V12 ei toimi...
« : 14.01.05 - klo: 21.41 »
Parisen vuotta sitten harrastin kyseistä lajia ja nyt päätin jatkaa taas. Nyt kun olen huoltanut auton ja kaikki valmiina huomiseen harjoitukseen, niin nopeudensäädin reistailee. Eli kyseessä on GM V12 (joku 3 vuotta sitten ostettu rc-pisteeltä, mutta ollut käytössä vain muutama viikko. 150e)

Eli näin se käyttäytyy: Virta päälle ja kaikki toimii, paitsi kaasu (ja jarru). Moottori ei inahdakkaan ja säätimessä palaa jatkuvasti punainen ledi. set- nappia painaessa ei tapahdu mitään ja vaikka pitäisi pohjassa kuika kauan tahansa, niin silti ei mitään tapahdu, valo palaa edelleen.

-Moottori on kunnossa
-Radiolaitteet kunnossa
-Moottorin ja säätimen väloset piuhat kunnossa, samoin liittimet
-Servo toimii, vaikka kaasu ei.

Mitä tämä voisi olla? Ainut mitä minulle tulee mieleen on, että 1 niistä kolmesta ohuesta johdoista, joka menee nop->vastariin, olisi jostain kohtaa p*skana tai ei ole enää jossain päässä kiinni. Vai onko jollain ollut samanlaista ongelmaa kenties? Onko tämä 150e maksanut ja pari viikkoa käytössä ollut säädin lopullisesti finito?

(Johtoja ei ole kytketty väärinpäin missää vaiheessa)

Poissa ossi v

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://kotisivu.dnainternet.fi/marvirt/index.html
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #1 : 14.01.05 - klo: 21.47 »
Onko kaasuservo varmasti kunnossa?
Saatko mitattua millään mittarilla tuleeko kaasuservolle virtaa?

Poissa Swifty

  • Jäsen
    • Profiili
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #2 : 14.01.05 - klo: 21.53 »
Siis kaasuservoa tässä ei ole, eikä kuulu olla. Mittasin juuri äsken ovatko nopeudensäätimen piuhat kunnossa ja valitettavasti ne olivat kunnossa. Taitaa olla viimeinen vaihtoehto se, että se on p*skana... Mutta neuvokaa silti jo pystytte

Poissa zhoop

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://simo.arkku.net
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #3 : 14.01.05 - klo: 21.55 »
Eihän elektroninen nopeudensäädin tarvitse kaasu servoa.

Mitä sitten tuohon johtoon tulee se voi hyvinkin olla hajalla. Oletko kokeillut toimiiko ohjaus normaalisti. Vika voi olla myös vastaan ottimessa. Itselläni on aika paljon kokemusta sähköongelmista ja ne on aika ei kivoja.  :wink:
RC-autoilua jo kesäkuusta 2003 lähtien!
Websivuni - KLIKKAA Team Associated RC10 B3

Poissa Jukka

  • Veteraani
    • Profiili
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #4 : 14.01.05 - klo: 21.57 »
Mistäs lähtien elektroniset noparit on vaatinu kaasuservon?
Ongelma kuulosta kyllä aika harmilliselta. Kannattaa toisiaan katsoa vastarille menevän piuhan kunto, koska kuulostais juurikin siltä että nopari ei saa signaalia vastarilta. Itselläni ei ainakaan muuta tule heti mieleen.
Tiim Lahti | S-grafix

Poissa Swifty

  • Jäsen
    • Profiili
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #5 : 14.01.05 - klo: 21.58 »
Siis radiot ovat kunnossa. Tänään juuri ostin uudet vehkeet ja ensin luulin että, niissä voisi olla mahdollisesti vikaa. Sitten kokeilin vanhoilla vehkeillä: sama juttu. Nyt nopeudensäädin on auki, ja en voi muuta tehdä, kuin puhaltaa pölyt pois ja toivoa sitä 0,001% mahdollisuutta että se olisi pölyistä kiinni  :cry:

Poissa Swifty

  • Jäsen
    • Profiili
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #6 : 14.01.05 - klo: 22.06 »
Siis HUHHUH! Nyt täytyy tunnustaa, että olen täys-ääliö... Tai sitten se vaan johtuu siitä, että oli aamuinen herätys ja raskas, palkaton työpäivä (tetti). No, vika oli yksinkertainen: Minä pistin aina vaan säätimen vastarijohdot väärään reikään! Eli batteryn kohdalle....  :oops:  :oops:  :oops:

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #7 : 14.01.05 - klo: 22.08 »
Noni tämähän oli halpaa korjausta. Tämä on niitä ongelmia, jotka selviävät hyvin nukutun yön jälkeen. Toivottavasti pidät silmät paremmin auki, kun autollasi ajelet!  :lol:

Hyviä jatkoja laadukkaan harrasteen parissa!
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Swifty

  • Jäsen
    • Profiili
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #8 : 14.01.05 - klo: 22.11 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Noni tämähän oli halpaa korjausta. Tämä on niitä ongelmia, jotka selviävät hyvin nukutun yön jälkeen. Toivottavasti pidät silmät paremmin auki, kun autollasi ajelet!  :lol:

Hyviä jatkoja laadukkaan harrasteen parissa!


Joo, tämä oli halpaa, mutta jermoja ja aikaa raastava typerä kokemus... Ei tähän mennyt kuin abaut 4 tuntia... :lol:

Poissa TTKoo

  • Veteraani
    • Profiili
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #9 : 14.01.05 - klo: 23.55 »
Lainaus käyttäjältä: "Swifty"
Siis HUHHUH! Nyt täytyy tunnustaa, että olen täys-ääliö... Tai sitten se vaan johtuu siitä, että oli aamuinen herätys ja raskas, palkaton työpäivä (tetti). No, vika oli yksinkertainen: Minä pistin aina vaan säätimen vastarijohdot väärään reikään! Eli batteryn kohdalle....  :oops:  :oops:  :oops:

Kiitän "rohkeudesta" kertoa ongelman syy, sillä näin siitä on monelle meistä hyötyä myöhemmin, jos sattuu esim. jotain vastaavaa.......

Tiedän vastaavan tapauksen samanlaiselle säätimelle käyneen, silloin rikkoutui säätimestä jotain.........
Sulla taisi olla kaikenlisäksi tuuriakin mukana....?
Elä sie suotta huolehi, kyllä myö keksitään siihe hyvä syykii.

Poissa Sami L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #10 : 15.01.05 - klo: 00.10 »
Tästä syystä yleensä kysytään: "Onko polttoainetta varmasti tankissa ja meneekö se koneelle."

Sitten tästä kiukustuneena joku tilittää: "Eiköhän jokainen tajua että jos tankki on tyhjä, niin ei auto käynnisty! Kertokaa oikeita neuvoja eikä mitään selvyyksiä!!"

Ei kannata aina tyrmätä selkeitä neuvoja alkuunsa, koska tottakai helpoimmista kannattaa aloittaa.
Tiedätkö miksi olet mekaanikko?
Sinulla on kädet mutta ei aivoja. -AbuD.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #11 : 15.01.05 - klo: 01.18 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Tästä syystä yleensä kysytään: "Onko polttoainetta varmasti tankissa ja meneekö se koneelle."

Sitten tästä kiukustuneena joku tilittää: "Eiköhän jokainen tajua että jos tankki on tyhjä, niin ei auto käynnisty! Kertokaa oikeita neuvoja eikä mitään selvyyksiä!!"

Ei kannata aina tyrmätä selkeitä neuvoja alkuunsa, koska tottakai helpoimmista kannattaa aloittaa.


Aivan, ja vastaaja ei välttämättä tiedä onko kyseessä "kokenut" vai aloitteleva harrastaja.
Tänään oli kaverini luona ja hän ihmetteli lentävää radio ohjattavaa "ufoa" (oli ostanut lapselleen lahjaksi) joka ei toiminut ja ladatessa kuumeni tajuttomasti.
Hän oli tutkintu sitä jo jonkun aikaa ja epäili lataus puolella olevan häikkää.
No otin tuon "ufon" käteeni ja katselin sen rakennetta hetken ja huomasin siinä valo ledit. näitä tutkiessani huomasin että yhden ledin johdot olivat irronneet sekä olivat oikosulussa (Vika oli löytynyt, ledit vilkkuivat myös ladattaessa)!
Joskus "sokeus" iskee ja vaikka korjaus on yksinkertainen sitä ei itse "näe".

Tästä tulikin mieleen oma "kämmi" parin kuukauden takaa (Ei kylläkään liity RC vehkeisiin mitenkään), sopivana "kevennyksenä"......
Olin naulaamassa runkonaulaimella kattolautoja autokatokseen ja ihmettelin että pyssy ampuu huonommin ja huonommin.....
No ajattelin että se on öljyn puutetta ja ei muutakuin "rasvaa pyssyyn" ja naulaus jatkukoon.
Hetken kuluttua "pyssy" uupui taas ja ajattelin että siinä on joku vakavanmpi vika, ei muutakuin purkamaan.......
Tovin "pyssyä" purettuani tajusin kauhukseni että ei perhana, kompurahan ei ole käynyt kertaakaan koko päivänä!

Niinkuin Sami L kirjoitti, tällöinkin vikaa olisi pitänyt etsiä sieltä helpoimmasta päästä.........
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa ossi v

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://kotisivu.dnainternet.fi/marvirt/index.html
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #12 : 15.01.05 - klo: 16.18 »
Lainaus käyttäjältä: "ossi v"
Onko kaasuservo varmasti kunnossa?
Saatko mitattua millään mittarilla tuleeko kaasuservolle virtaa?


Taisin olla minäkin väsyny :cry:  :cry:  kyllä hän tiedän että sähkiksissä ei ole kaasuservoa!!...

Poissa RaDon

  • Veteraani
    • Profiili
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #13 : 15.01.05 - klo: 16.40 »
Lainaus käyttäjältä: "ossi v"
Lainaus käyttäjältä: "ossi v"
Onko kaasuservo varmasti kunnossa?
Saatko mitattua millään mittarilla tuleeko kaasuservolle virtaa?


Taisin olla minäkin väsyny :cry:  :cry:  kyllä hän tiedän että sähkiksissä ei ole kaasuservoa!!...


Mekaanisessa nopeudensäätimessä on  :wink:

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #14 : 15.01.05 - klo: 18.02 »
On, tai ei. En ainakaan itse sanoisi sitä kaasuservoksi.

Poissa s.m.

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
GM V12 ei toimi...
« Vastaus #15 : 15.01.05 - klo: 19.32 »
Lainaus käyttäjältä: "Sami L"
Tästä syystä yleensä kysytään: "Onko polttoainetta varmasti tankissa ja meneekö se koneelle."

Sitten tästä kiukustuneena joku tilittää: "Eiköhän jokainen tajua että jos tankki on tyhjä, niin ei auto käynnisty!

No sehän olin, ainankin minä, tuossa vähän aikaa sitten,- http://rc10.fi/viewtopic.php?t=10202 Ja oon vieläkin sitä mieltä mitä kirjoitin!(Huom. ainoastaan tankissa bensaa ja akku täynnä) Sillä itsellänikin ja vois ehkä sanoo, ja kaikilla muillakin ketkä vähänkään harrastaa "pyöriviä/liikkuvia juttuja" käy niitä mokia jotka on välillä myös ehkä hieman noloja. Sillä meinasin, jos et kaveria tunne tai hänestä mitään tiiä niin semmoisella kommentilla ,mielestäni, leimataan heti urpoks! Ja voisin itsekkin kertoa pari tarinaa,ohi rc:n. Tuttu
nainen oli ollut autoilemassa, kun auto teki tiltin ja soitti tutulle, apua, ja tämä tuttu tiesi että tältä naiselta voi odottaa mitä vain, ja kysyi -Onko tankissa bensaa? V.-On,aivan varmasti! No silloin ei ollut tutulla aikaa auttaa ja nainen soitti hinaukseen ja auto korjaamolle, ja vika oli -Ei ollut bensaa tankissa! Ja mielestäni, vaikka oli nainen ja tuttu, vielä hyvä semmoinen,onneks olkoon hänelle siintä keikasta ja laskuista mitä se aiheutti!

Itselleni kävi viime kesänä,kun kävin ajelee kaverin kanssa monttu pyörälläni montulla.-Ajeltiin siinä vuoron perää aikamme ja tuli tupakka tauko,jonka jälkeen kaveri lähti ajelee, ni mopo sammu montun taaimaisessa mutkassa, siitä sinne ihmettelee kun ei näy käynnistyvän,mikä vikana. Itsekkin vielä poljin jalat hapoille, jonka jälkeen hiki hatussa työnnettiin sitä käyntiin aika matkat! No vika löyty sit viimein! Olin laittanu bensahanan kiinni ennen taukoa,ja kaveri ei ollut sitä avannut!Onneks olkoon itselleni,siintä rääkistä! Eli näitä sattuu tekeville,mut vieläkin oon sitä mieltä mitä tuolta linkistä löyty s.m. kirjoittamana