SM-kisan lisäksi järjestettäisiin kansallinen sarja, 3-4 kisaa, jotka ajettaisiin tämän kesän kaltaisilla SM-sarjasäännöillä.
Miksi jättää toimivaksi todettu FO formatti pois ? SM säännöillä samat kaverit tahkoaa A-finaalin lähes kaikissa kisoissa mihin osallistuvat ja loput jää nousufinaalien jälkeen odottelemaan kotiinpääsyä.
Kenelle kisoja ja sarjoja tehdään ? Vakavissaan voittoa ja kv menestystä hakeville vai sille harmaalle massalle kun lähtee kisoihin huvin vuoksi viettämään hauskaa päivää ja samalla ajamaan.
Molemmille ryhmille pitää löytyä kisat ja sarjat, jos toinen noista menetetään kärsii koko laji.
Moi,
Tuo Jukan mallihan tuo nimenomaan lisää mahdollisuuksia tuolle "harmaalle massalle".
Riittävän isossa tapahtumassa (kerta SM tai joku muu ismopi polttispenojen kokoontumisajo) voidaan helposti järjestää aikataulun puitteissa junnufinaalit, ehkä jopa kahteen kertaan tai jakaa junnut kahteen finaaliin, jolloin myös aloitteleva juniori osasto saadaan ajamaan tasapäistä kilpaa. Lisäksi on varsin mahdollista ajaa esim 40+ finaali, ja esimerkiksi LCQ (Last Chance Qualifier). Tälllöin kaikki ne kuljettajat joiden tie normaalisti nousisi pystyyn 1/2 finaalin tai ehkä jo 1/4 finaalien jälkeen, saisivat lisää vastinetta rahalleen. Tälle "harmaalle massalle" saataisiin näin lisää ajoa ja tiukkaa kisaa ns. "oman tasoisten" tai "samalla tavalla harrastavien" kesken. Nykymuotoiset kisaformaatit eivät tätä aikataulunsa puolesta mahdollista. Kilvanajo on kuitenkin käsittääkseni se miksi tämä on monelle hauskaa - tällaiset suuremmat kisat mahdollistavat isommat kilvan ajominuutit koko porukalle. Ei tarvitse tyytyä pelkkien alkuerien tahkoamiseen.
Referoimassasi Jukan mallissa on myös olemassa F-O sarja - lisenssitön sarja, johon vain osallistuisi aiempaa enemmän kuljettajia. Nykymuotoisenaan mielestäni isoin ongelma on liian suuri kisamäärä. 8 kisaa tarkoittaa automaattisesti sitä, että kuljettaja valitsee ajamansa kisat. Tämä tarkoittaa että jo ennestään pieni porukka pirstaloituu kahden sarjan välille entistä pahemmin. Tätä pirstaloitumista pitäisi mielestäni pyrkiä estämään kaikin mahdollisin tavoin ja luomaan tapahtumia, joissa koko tuo massa saa vastinetta rahalleen.
Mitä tulee itse kerta SM malliin, mä olen sitä mieltä, että homma saataisiin toimimaan, mikäli myös M-8e ja M2-10 sekä M4-10 olisivat rinnalla samalla tai samankaltaisella formaatilla. Kaikilla luokilla sitten oma lisenssitön, helpommin lähestyttävä sarja siinä rinnalla. Tällöin saataisiin "lisenssimaksulle" potentiaalista vastinetta 3 kisan verran ja toivon mukaan kuljettajia ajamaan luokkia ristiin. Tällä mallilla saataisiin oletettavasti myös kilpailujen tasoa nostettua/levitettyä entisestään. Tarkoittaen sitä, että kun massaa kisoihin saadaan enemmän, suuremmalla todennäköisyydellä jokaiselle löytyy oma "nemesis" jonka kanssa saa vääntää todella tiukkaa kisaa. Näin ollen kaikki kenelle tuosta kasvaneesta massasta oma kilpakumppani löytyisi saisivat parempaa vastinetta rahalleen. Kuten joku sanoikin, kilpailemisen/harrastamisen kuuluu olla kivaa, ainakin itselleni se on kivaa silloin kun saan oikeasti ajaa kilpaa enkä vain kierrellä rataa jollain omalla "no mans landilla" jossa eteenpäin on matkaa 15s ja taakse samat. Mitä suurempi massa kisoissa on ajamassa, sitä tiukempaa kilvanajo luonnollisesti on.
Ja palatakseni Teron huoleen F-O sarjasta ja SM kisojen aina samoista kärkikuskeista. Jukan kuvaamalla mallilla todennäköisesti kävisi niin, että osa kärkikuskeista ajaisi edelleen pelkkää "pääluokkaansa" koko kesän. Tämä osa tulisi siis tuonne F-O sarjaan hämmentämään, mutta myös opastamaan aloittelevia/uusia kuljettajia. Toinen osa kärkikuskeista panostaisi mitä todennäköisimmin aina seuraavaan arvokisaan (seuraavan luokan kerta SM tai joku tuleva ulkomaan kisa), jolloin F-O sarjan A-finaali ei olisi automaattisesti "esitäytetty". Vapaampi kilpailusarjan formaatti mahdollistaisi myös enemmän tilanteen mukaan elämisen. Lisenssitön luokka olisi myös helpompi lähestyä. Mikäli kerta SM:nkään jälkeen ei ole oikeasti mahdollista ajaa useamman luokan SM kisaa, niin en näe suurta lisäarvoa nykyiseen.
On myös edelleen kuljettajia jotka eivät periaatteen tai muun syyn vuoksi halua ostaa lisenssiä pienoisautoiluun. Tämä porukka on usein aloittelijoita tai uusia kuljettajia tai muuten harrastajia jotka voisivat tarvita hieman enemmän apua. Mikäli kärkikuskit (usein kattavin tietotaito autojen tekniikasta) eivät aja samassa tapahtumassa kuin nämä aloittelevat/harrastelevat kuljettajat, eivät he koskaan saa parasta mahdollista supporttia. Tämänkin vuoksi olisi erittäin tärkeää saada koko meidän käytettävissä oleva harrastaja massa ajamaan samoissa tapahtumissa, eikä pirstaloittaa porukkaa entisestään. Harrastuksesta pitäisi saada helpommin lähestyttävää ja hyvä support on olennainen osa lähestyttävyydessä.
Mitä tulee lisenssin hintaan, niin eikö jo nyt ole mahdollista ostaa kertalisenssi hintaan 10€tms. Jos haluaa ajaa vuodessa vain sen yhden kilpailun johon lisenssi vaaditaan, ei tämä enää kovin kummoinen hinta ole.
Samppa