Päävalikko

Uutiset:

RC10.fi kunnioittaa sivuston perustajan, Heulin (Pauli Helin), muistoa 17.6.2025.

1/8 rata-autot (C8 luokka)

Aloittaja Mika R, 05.02.05 - klo: 16.41

.21

Nyt on omat huolto toimet saatu päätökseen tämän päivän ajoista. Oli mika varmasti ihan miellyttävä kokemus sinullakin ajaa rataa vuoden tauon jälkeen. Oma ajo sujui tänään erittäin huonosta pidosta huolimatta ihan kohtalaisesti, sekä uudet kytkimen säädöt osoittautuivat lähes tulkoon täydellisesti omalle ajo tyylille (käytössä oli serpentin oranssi pinta). Mika onko tietoa kuinka kovat renkaat noi mitkä sinulla oli tänään alla?, olisi pitänyt kokeilla noita 35 fast tirejä. Tosiaan mika taisinkin jo radalla sanoa että tuo HPI:in kori kyllä mielestäni meni ehkä vähän turhan helposti rikki. Ainiin meinasi kokonaan onohtua että menihän siitä evolvastakin jotain rikki ajossa tänään juuri noihin mikan mainitsemiin lankkuihin päksäytin aika kovasta vauhdista jonka seurauksena ohjauksen työntö tanko meni poikki. Ne lankut on muuten jääny niistä gas power touring kisoista radalle.

Mika R

Todellakin! Siirretääs nää kuvat tänne etusivulle siltä varalta että jotain kiinnostais katella  8)
Ne helvatin lankut olis pitänyt korjata pois..luulin että niihin ei saa koskea... No menihän se rikki aika helposti joo, mutta olihan siinä vauhtiakin..tosi kori on vähän turhan paksua lexania, täytyy vaihtaa Prolineen... sit ku ehtii, nyt saa ajella tolla niin tuuletus ainakin pelaa :lol:

Sun auto kyllä liikkui kuin unelma! Mutta (rahalliseen) panostukseen nähden niin liikkui toi HPIkin.

Lainaus käyttäjältä: "Mika"NONNII..... nyt on auto testattu radalla ja pirun hauskaahan se oli. Kaikki toimi hienosti.. alla kuvia. Pari kolhua tuli niistä lankuista joilla kaistat erotetaan 1:5 autojen takia (prkl) ... mutta auto oli nami ajaa ja meni kuin raiteilla vaikka säädöistä ei nyt sen kummemmin mitään tietoa ....

Olihan tuo krossin jälkeen taas erilainen ja ihan makee kokemus. Hätäsiä pelejä joten silleen makeita ... krossissa on kyllä enemmän monipuolisuutta mutta tässä useampi auto tekee kyllä fiiliksen ... Ekillä (.21) on vaan sen verran hätäsempi kisakone etten tolla RExillä päässyt oikein haastamaan... (1/5 autot näyttää muuten tosi hitailta näiden rinnalla). Ajo sujui kyllä ihan mukavasti viime kesän oppien perusteella ja tuttuna ratana sai päästellä ihan surutta.

Venomilla mittasin 80 km/h radalla ja toi Ekin menee sataa ja ehkä ylikin.

Suosittelen kokeilee!

ps. Tais muuten Eki ja porukat yllättyä että yllättävän vinkeä peli tuo HPIkin... (400 euron autoks) - tai ainakin minä yllätyin todellakin  :mrgreen:

.21

Niin ja mika tosiaan oli kyllä ainakin omasta mielestä proceedi näytti ekalle kerralle toimivan vähintäänkin loistavasti. Muistelen tuota meidän ensimmäistä kertaa evolvalla kun oltiin niin ei esim:kytkin ollut noin hyvässä iskussa mitä sinä olit säätänyt omaasi. Muutenkin oli mielestäni erittäin hyvän näköinen peli kun pääsi nyt ihan lähietäisyydeltä tarkistelemaan.

Ja tulipahan testattua se rengas juttukin jos meinaa käydä enemmänkin ajamassa niin ei tarvitse ainakaan jenkkilästä asti tilata renkaita.

Olikos mika se auto mistä puhuit niin tämä.
http://www.acehardwarehobbies.com/2.2/catalog/product_info.php?cPath=18_133_395&products_id=9028

Mika R

Joo! Kiitos vaan, taitaa olla hyvä keskitason kärry tuo HPI. Ratkaisut ovat yksinkertaisen toimivia ja turha hienostelu on jätetty pois.

Toi rengas asia oli kyllä hyvä eli Kioson vanteet sopii Proceediin, tosi jees.

Joo! Toi PRP (eikä RRP niinkuin muistelin) se oli, eikä siinä ollut etuiskari poikittain, olin sekottanut siihen toiseen. No enivei, kovasti suosittu ollut tämä jenkkilässä viime aikoina hinnasta johtuen (?) Radiokotelu on plussaa jota olisin kaivannut omaanikin, mutta pienen virityksen (dremel) jälkeen sekin asia oli muisto vain. Eihän näillä sateella ajeta ;-)

Mika R

.21, mulla on myös pakissa se keltainen optio kytkin, mitäs eroa sillä vois olla vakioon (mustaan) nähden?

Entä mitkä teillä on välitykset ? mulla 18/49  21/46 tuntui aika sopivilta vaikka pääsuoralla olis toki voinu olla pikkasen pidempikin

Renkaat oli mulla 35 shore

Tosta olis muuten saanut Proceedin aloitus setupin http://www.hpiracing.com/graphics/setup/proc-su.jpg
(mulla oli jäykemmät punaiset jouset)

ps.
Muutama juniori seurasi näitä autoja suurella mielenkiinnolla ja tulivat juttelemaankin..oli kuulemma polttiskuumetta sähkisten jälkeen  :D (iskällä oli 1/10 Asso polttis mutta taisivat nämä säväyttää vähän enemmän)

.21

En ole ihan sata varma mutta epäilen että se keltainen kytkin saattaa olla pitävämpi?. Olen kuullut tästä serpentin kytkimestä sellaista että joskus jotkut kilpakuskit ovat jopa joutuneet ottamaan pinnasta hieman jopa pitoa pois (vuolemalla pienet kolot) Renkaista osaan sanoa sen verran että juuri tuota kovuutta on aina suositeltu minullekin. Välityksinä meilla tällä hetkellä 17/20 44/48

Eilen meillä oli ihan kokeilu mielessä edessä harmaat jouset sekä takana valkoiset ja öljyinä asson wt50 välillä myös käytetään 40 & 35 mutta tähän asti ollaan enimmäkseen ajettu mugenin valkoisilla jousilla joiden vahvuus on 1,8 sekä muistaakseni medium pituus.

Mika R

OK, piru vie kun olis tajunnu testata tätä autoa aikasemmin niin olisin ollut mukana niissä PM ajoissa Tattarilla kesällä. Nooh... ja mennään testaa joku kerta myös sinne Hyvinkäälle uudestaan?
Saatais se Toni mukaan kans  :|

.21

Täytyy yrittää kyllä yhden kerran ainakin käydä hyvinkäällä, oli se omasta mielestä niin hieno rata sekä ne nurmikko pientareet. 8) Hitto tekipäs oikein silmille kipeää kun yritin saada tuota uutta RB:en pilliä kiiltäväksi, en oikein tiedä mikä ihmeen pilli tuo toinen mugenin on kun silläkin on ajettu jokunen tankki mutta on kuin pakasta vedetty.

Mika R

ei niitä killotella  :wink:
jep, katotaan sopiva hetki niin käväistään sielläkin

Mika R

Mulla on muuten tossa Futaban S3050 servot, ohjaus vois olla vähän nopeempi mutta kyllä se tollakin meni ihan kauniisti vaikka hieman epäilin..

välillä ohjausservon hitaus aiheuttaa kyllä pientä soutamista ees taas kun korjausliikeet tulee viiveellä, täytyy kattoo jos sais vähän nopeempaa eteen.. mikäs olis kohtuuhitainen ja nopeampi Futaba kuin tuode edellä mainittu?

Olisin laittanut Hitecin 625MG mutta ton kitin mukana tulee servo saverin holkki vain Futaballe, JR:lle ja jollekulle muulle mutta ei Hitecille (!)
Siten jäi Hitec laittamatta.

Pannunkin vois päivittää ens kaudelle, sellanen tehtaalla sisäänajettu MAX POWER vois olla aika makee

.21

Meilläkin olivat kiinni juuri nuo s3050 ja olivat mielestäni ihan hyvät servot meidän käyttöön, tosin vaihdettiin tuossa kesäkuussa uusiin servoihin radiolaite päivityksen yhteydessä. Nykyiset servot ovat futaban S9350 ohjauksessa sekä kaasussa futaban S3050 molemmat ovat digiversioita, tuo nykyinen ohjaus servo tuntui kyllä alussa 6 voltin akulla ehkä vähän turhankin herkältä ja nopealta vaati vähän totuttelua. Mika en nyt mitään osto vinkkiä anna koska itsekin näistä tiedät, mutta tätä servoa olen kesän aikana nähnyt aika monella kuskilla ja meinaan tulevan talven aikana varmaan yhden itsellekin hankkia.

Ja näinhän siinä käy kun nälkä kasvaa syödessä tuon moottori osaston kanssakin. Kyllä se meidänkin rex moottori oli kyllä kova evolvassa, mutta kyllä sen huomasi kun rata koneeseen vaihtoi että ne puuttuvat 8000-10000 rpm tuli lisää. Onneksi viime vuonna ei budjetti riittänyt hankkimaan ensimmäiseksi moottoriksi tuota novarossia, oli fiksua mielestäni ottaa ensituntumat vähän pienemmillä nopeuksilla.

Mika R

Näinhän se menee  8) No kaverit hehkutti tuossa Inferno topicissa tuota SP2:ta joten voi olla sen kanssa menee seuraavat viikot (pitäs olla käsillä ens TO)..mutta sitten loppukesästä/alkusysksystä voidaan vielä kernaasti palata rata-autoilun pariin.... coool

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Mika"Olisin laittanut Hitecin 625MG mutta ton kitin mukana tulee servo saverin holkki vain Futaballe, JR:lle ja jollekulle muulle mutta ei Hitecille (!)

Ihmettelen kyllä kovasti, jos asia on näin. Normaalikokoisissa servoissa on käytännössä vain kolmea eri akselia:

23 hammasta: JR, Sanwa, Airtronics, Ko Propo, Acoms
24 hammasta: Hitec, Hobbico, Tower Hobbies, Xray
25 hammasta: Futaba, Traxxas, Duratrax, Ofna, HPI, Robbe

Eli voisi jotenkin olettaa, että se kolmas olisi kuitenkin ollut se Hitec. Jos se ei ole Hitec, niin en ainakaan minä keksi mihin servoon se sitten sopisi.

Mika R

tässä manuska (kuva 24) http://www.hpiracing.com/graphics/instr/proc/proceed-019.jpg
itse en ainakaan saanut mitään näistä menemään "jengoille" kunnolla niin ettei olisi pyörinyt.. Futabassa pysyy tiukasti

Mitäs muuten tykkäät AP meidän rata-autoista? ;-)

jarkkom

Noissa Hiteceissä on ollut keskitysongelmien lisäksi tuota, ettei sopivaa servonvartta eikä seiveriä meinaa löytyä; se akseli on jotenkin oma standardinsa..
---

Mika R

l150040

Kummallista, että tuo JR on saanut ihan oman sovitteen. Olen ollut tähän asti siinä uskossa, että JR:ssä on sama akseli Sanwan kanssa. Kokemuskin on kyllä tämän vahvistanut. Eli edessä on ilmeisesti uuden servonsäästäjän hommaaminen, jos Hiteciä haluaa käyttää.

Onhan teillä ihan kauniit autot.

Mika R

Heh, tänks. Muistelin vaan että sullakin on ollut C8?

Joo, niin olis mutta äkkiä katsottuna en löytänät edes optiona sopivaa HPI:ltä. Kyllä tuo Futaba kelpaa ei siinä mitään.

l150040

On mulla jokunen C8:kin ollut. Kaikki on kuitenkin ollut Serpenttejä. Nykyään minulla on vain Impact (1/10 rata-auto). Toisaalta, eipä tuo mitenkään erityisemmin eroa C8:sta - koko on vain pienempi.

Onhan niitä servonsäästäjiä muillakin merkeillä.

Mika R

"Vain" Impact, vaatimaton mies  :wink:

Toi on kyllä yllättävän makeeta ajettavaa tuo C8, jos vertaan aiempiin omiin rata-autoihini. Eli siis menee kyllä edelle ja vanhempi mies huonoin silmin niinkuin minä erottaakin sen paremmin ajajakorokkeelta kuin 1/10 autot. Eihän mulla kyllä ole niin kisakiree kuin tuo Ekin (vielä) joten sen ehtii nähdäkin, vain 80 km/h

l150040

Lainaus käyttäjältä: "Mika""Vain" Impact, vaatimaton mies  :wink:

Tuolla tarkoitin lähinnä kokoa, koska oli puhetta C8-luokan autoista. Impact on kyllä autona loistava. Luultavasti ajaisin sillä nopeampia kierroksia kuin aikaisemmilla C8-luokan autoillani. Se kulkee ihan riittävästi ja on ketterämpi kuin C8-luokan autot. Toisaalta minun C8-luokan autot ovat olleet hieman vanhempaa vuosimallia ja Impactissa on huippuluokan kisakone.

Mika R

Kyllä kyllä... tossa Proceedissa on hauskaa kun ei ole diffejä laisinkaan, taka jäykkä akseli ja edessä one-way..cool.. lukkojarruttaessa menee helposti perä edellä.

.21

Toni N huomenna tattarille ajamaan?. Pakko ottaa kaikki ilo irti näistä tämän kesän viimeisistä viikoista. :wink:

Mika R

Joo, koitin tavoitella miestä mutta en saanut kiinni.. Tulen itsekin Tattarille jos en mene Lavankoon ;-) Saattaa olla että säästelen krossia sunnuntaiksi etten riko siitä mitään kriittistä ennen kisaa..Joten rata vois maistua hyvinkin..siistiä hommaa sekin.. Pitäs olla vaan 1,5-2x pannu jotta siitä alkais tulee miielenkiintoista..toi 80 km/h ei ihan riitä... Tietty 3-5 autoa radalla olis jo huomattavasti makeempaa kuin kaksi ...

.21

Vieläkö mika meinaa tänä kautena tulla ajamaan rataa, meillä olisi tarkoitus kyllä ainakin pari kertaa päästä ajamaan. Ja toni n koittaa jotenkin järkätä aikaa kanssa radalle tulemiseen.

Mika R

Hyvä homma.. no heti jos Toni tulee, niin tulen minäkin! Auto on kyllä ajokunnossa.

Toni N

No mihis kohtaan lyödään reffit lukkoon?
Mulla vaan noi kaksi muuta harrastusta ja tietysti tämä kotileikki vie ajan aikas tehokkaasti, mutta täytyy yrittää johonkin väliin etsiä aikaa.
Onko viikonloppu ainoa vaihtoehto? Viikonloput on todella täynnä muuta ohjelmaa.
Tyhjä

Mika R

Pannaan tossa viestiä viikolla.. olis kyl kiva saada kaikki kolme autoa radalle samaan aikaan. Vaikka mulla on kyllä ihan yhtä kortilla toi vapaa-aika ku Tonilla enkä edes pelaa kaukista/salibandya...  :cry:

.21

No nyt näin viikon alkuun kasi autojen MM-kilpailutkin on päässyt kunnolla vauhtiin, suomea näyttää olevan edustamassa ainakin raikkaan tony.

Kilpailujen kotisivut:
http://www.messinaworlds.com/indexeng.htm

.21

Tulipa käytyä tänään ajamassa omalta osaltani tämän vuoden viimeiset ajot tattiksella. En lähtenyt mitään huippu nopeuksia kellottelemaan kun ei ollut säähän sopivia rengas kovuuksia tai ainakin siltä tuntui. No pääsipä ainakin testaamaan jo pitkään kaapissa ollutta JP-Racingin medium kokoista pakokäyrää, en tiedä onko korva jo tottunut moottorin ääneen mutta omalle korvalle moottori oli aivan liian hiljainen. :D  Lie mitä top endejä tuolla saavutetaan mutta ensi vuonna kyllä välittömästi aion vaihtaa short käyrän niin kuule missä autokin menee. Mutta tosiaan ensi keväällä sitten taas uudella innolla ajamaan kasi autoa, tällä hetkellä seuraava projekti on varmaan tämä ducatin 999R.

EDIT: näköjään muutama viedo clippi löytyy RB:n sivuilta viikonloppuna päättyneistä MM kilpailuista.
http://www.rbproducts.com/mainEn.php?part=Events&page=results2005/tempo/September%2003-11_World%20Championship%201-8%20On%20Road%20Messina(I).htm