Kirjoittaja Aihe: S2-10 krossi  (Luettu 42796 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #60 : 16.06.23 - klo: 20.44 »
Stanuauto hommattu. Istutin siihen vanhan HW justock 13.5 koneen. Vähän verkkainen on, pääsuoralla kerkiää hyvin kääriä sätkän tai hörpätä kahavet... Vieruskaverilla on joku käsinkääritty pannu, niin hirmu kyytiä sillä vedättää menemään. Joten kyllä 13.5 lankaisissa myllyissä on paljon eroja...
« Viimeksi muokattu: 17.06.23 - klo: 10.00 kirjoittanut pintakaasu »
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #61 : 16.06.23 - klo: 23.43 »

Suoraan sanoen liian monimutkaista. Tähän on jo keksitty ratkaisu vuosia sitten. Stanutuuppi-luokka löysällä pipolla, missä ajetaan tietyllä moottorilla + mahdollisuus osallistua esim. rtr-assolla ilman muutoksia.

Jos joku pärjää liian hyvin luokassa viriosilla, niin sitten muiden pitää ajaa kovempaa ja voittaa taidolla. Ehkä jokin sääntö joka pakottaa jossain vaiheessa siirtymään viriluokkaan, mutta toisaalta miksi.

Yleisesti todettuna RC-ympyröissä pitäisi vain ymmärtää se, että jokainen ei voi olla voittaja.
Monimutkaisuus on subjektiivinen käsite. Mun mielestäni suurin sallittu kattonopeus ei ole ollenkaan monimutkaista määritellä ja valvoa. Jollekin noi käämikierrokset ja blinky-modet tuottaa jo ylimääräisiä hankintoja ja päänvaivaa, jos ei ole tietoa montako kierrosta käämilankaa siellä omassa moottorissa menee, kun sen suorituskyky on ilmoitettu KV-numerolla.

Jos ratkaisu olisi keksitty, meillä olisi enemmän kisaajia. Mutta kun ei ole, ja sehän tän koko keskustelun pointti on: miten saadaan uutta verta lajin pariin?

Ongelmaa kuvaa mun mielestäni hyvin, että puhut siitä mitä RC-ympyröiden sisällä pitäisi tajuta. Se mitä nykyiset kisaajat pitää hyvänä juttuna ja mitä he ovat tajunneet, on kuvaus nykytilanteesta. Fokuksen pitäisi olla siinä, miten porukkaa saadaan ympyröiden ulkopuolelta mukaan ja mitä luokkia ajetaan tulevaisuudessa.

On ihan mahdollista, että minä olen erehtynyt ja S2-10:n säännöt on oikein hyvät; syy harrastajakatoon on jossain muualla. Voi hyvin olla, ettei mun ehdottamilla ajatuksilla saisi sellaista luokkaa aikaan, johon tulisi sen enempää kisaajia kuin nykyisiinkään.

——

Koheltaja: on taivahan tosi, että huippukuskit ei paljoakaan hitaampia kierroksia ajaisi, vaikka voimansiirto ja vanttiruuvit olisi ihan vaan terästä. Ajotaitoa ei saa hankittua kaupasta. Ilmiö on tuttu monistakin lajeista, missä käytetään välineitä. Aloittelevalle henkilölle olisi siitä huolimatta psykologisesti helpompi lähestyä välineiden osalta rajoitetumpaa luokkaa, siis vieläkin rajoitetumpaa kuin S2-10.

Mietitään hetki syitä, miksi aloittelijat eivät menisi suoraan modiluokkiin: no koska autot kulkee niin pirun lujaa ettei ne pysy alkuunkaan käsissä, ja kanssakisaajat ajaa kaksi kierrosta siinä ajassa missä itse ajaa yhden. Sama pätee mun mielestä stokkiluokkiinkin, vaikkakin vähemmän pahana: värkit kulkee silti liian kovaa ja tuntuu että on vain nopeampien tiellä. Kokeneet kuskit ottaa vakioautoilla rennosti ja pitää hauskaa. Mutta missä on aloittelijat?

Koetan siis sanoa, että vakioluokka on askel oikeaan suuntaan, mutta ehkä ei riittävän iso askel.

En tietenkään voi varmaksi sanoa, mutta luullakseni tilausta olisi nimenomaan semmosille Bandit-, Slash-, tai Grasshopper-luokille jotka on selvästi laimeampia kuin millä S2-10-luokkaa ajetaan kilpaa. Tämmöinen, mutta ilman sitoutumista tiettyyn merkkiin tai malliin.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #62 : 17.06.23 - klo: 06.52 »
Stanuauto hommattu. Istutin siihen vanhan HW juustock 13.5 koneen. Vähän verkkainen on, pääsuoralla kerkiää hyvin kääriä sätkän tai hörpätä kahavet... Vieruskaverilla on joku käsinkääritty pannu, niin hirmu kyytiä sillä vedättää menemään. Joten kyllä 13.5 lankaisissa myllyissä on paljon eroja...

On täysin arvoitus lähteekö tämä luokka liiton vai putoaako se tonttiin heti alkumeterillä... lähinnä tätä moottori asiaa silmällä pitäen koska 13.5T vapaissa moottoreissa on huimia eroja tehon ja väännön osalta, lisäksi on kourallinen roottoreita joilla muutetaan moottorin luonnetta.

Alkuun pääsee millä tahansa 13.5T moottorilla mutta jos luokka lähtee liitoon niin silloin kannattaisi miettiä käytetäänkö jotain tiettyä moottoria, esimerkiksi samaa mikä on käytössä EOS sarjassa. Silloin moottorien saanti on turvattu aika hyvin ja ne ovat kilpamoottoreita, ei niitä RTR koneita joita käytetään matolla stokki luokissa. Hintaero ei ole merkittävä kun katsoo kokonaisuutta kahden vuoden budjetissa.

No, tämä tuskin on tässä vaiheessa ajankohtainen aihe mutta heitin ajatuksen valmiiksi pöydälle jos luokka alkaa vetämään ja moottorit alkaa puhuttamaan.

Kylätason RC-kuski.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #63 : 17.06.23 - klo: 07.23 »
Koetan siis sanoa, että vakioluokka on askel oikeaan suuntaan, mutta ehkä ei riittävän iso askel.

En tietenkään voi varmaksi sanoa, mutta luullakseni tilausta olisi nimenomaan semmosille Bandit-, Slash-, tai Grasshopper-luokille jotka on selvästi laimeampia kuin millä S2-10-luokkaa ajetaan kilpaa. Tämmöinen, mutta ilman sitoutumista tiettyyn merkkiin tai malliin.

Reilu 10 vuotta sitten oli Short Course kovassa nousukiidossa aloittelijoiden luokkana mutta luokka kuukahti vuosien aikana totaalisesti, syytä en tiedä. Autot oli tasaväkisiä, kestäviä ja vauhdit järkeviä, isoa autoa oli muutenkin helpompi viedä kun käytös oli, erästä rc-tohtoria lainatakseni, "nallekarhumaisen pehmeää". Joku merkkiluokka voisi olla hyvä ajatus, HF:än järjestämät corri kisat on ollut hauskan näköisiä ja vauhdit järkeviä ensikertalaisille ja vähän ajaneille.

Tämäkin on monimuotoinen kysymys olisiko Corrit, tai jopa merkkiluokka -se juttu- millä saadaan uusia tai harrastuksen lopettaneita mukaan.

S2-10 autot pohjautuu usein samaan malliin tai on samoja autoja kun virissä joten taitojen kehittyessä voi hypätä suoraan viriin moottorin vaihtolla, ehkä myös nopari jos se on stokki mallia. Nykyisille harrastajille joilla into on hiipunut kustannusten ja kovien vauhtien (hitaiden käsien) takia, S2-10 voi antaa uuden mahdollisuuden ajaa kilpaa ja treenata pienemmillä kustannuksilla sekä tolkullisilla vauhdeilla/tehoilla.

Kun puhutaan uusien harrastajien saamisesta lajiin niin S2-10 luokkan ikkuna on aika pieni, pitää katsoa suurempaa kuvaa koska RC-harrastus/kilpaileminen on paljon muutakin kun 10-krossi luokat. Laji on edelleen aika tuntematon ja usein saa selittää mistä on kyse, koska monikaan ei ole tietoinen pienoisautoilusta ja ne rinnastetaan helposti markettien nikkoihin.

Vuoden-parin kuluttua olemme viisaampia S2-10 luokasta, onko sitä olemassa vai ei.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #64 : 17.06.23 - klo: 22.35 »
HF:än järjestämät corri kisat on ollut hauskan näköisiä ja vauhdit järkeviä ensikertalaisille ja vähän ajaneille.

Tämäkin on monimuotoinen kysymys olisiko Corrit, tai jopa merkkiluokka -se juttu- millä saadaan uusia tai harrastuksen lopettaneita mukaan.

S2-10 autot pohjautuu usein samaan malliin tai on samoja autoja kun virissä joten taitojen kehittyessä voi hypätä suoraan viriin moottorin vaihtolla, ehkä myös nopari jos se on stokki mallia. Nykyisille harrastajille joilla into on hiipunut kustannusten ja kovien vauhtien (hitaiden käsien) takia, S2-10 voi antaa uuden mahdollisuuden ajaa kilpaa ja treenata pienemmillä kustannuksilla sekä tolkullisilla vauhdeilla/tehoilla.

Kun puhutaan uusien harrastajien saamisesta lajiin niin S2-10 luokkan ikkuna on aika pieni, pitää katsoa suurempaa kuvaa koska RC-harrastus/kilpaileminen on paljon muutakin kun 10-krossi luokat. Laji on edelleen aika tuntematon ja usein saa selittää mistä on kyse, koska monikaan ei ole tietoinen pienoisautoilusta ja ne rinnastetaan helposti markettien nikkoihin.

Vuoden-parin kuluttua olemme viisaampia S2-10 luokasta, onko sitä olemassa vai ei.

Ei voi kuin nyökytellä tätä lukiessa: oli aloittelijoiden suosioon nouseva luokka mikä hyvänsä, mä uskallan väittää sen oleellisiksi piirteiksi alempia nopeuksia ja kustannuksia. Koska nää kaksi on ne tekijät, minkä vuoksi stokki- ja merkkiluokkia ylipäätään on olemassa.

Corrit on hyvä esimerkki oikeansuuntaisesta luokasta, mutta taisi sielläkin kilpavarustelun myötä autot alkaa kulkea niin kovaa, että jäljelle jäi vain tasokkaita kisakuskeja, kunnes hekin palasivat buggyihin ja touringiin. Ja tämähän on kilpaurheilussa täysin luonnollista evoluutiota sääntöjen puitteissa.

Mulla on sillä tavalla tässä oma lehmä ojassa, että kisoihin palaaminen kiinnostaisi, löytyy seuran jäsenyys, pari autoa ja transponderi, mutta nelikymppisenä perheenisänä aika on tosi kortilla ja tiedä vaikka kädetkin olisi hidastunu niistä ajoista kun ajoin JRX Pro:lla silloin kun sen paikka ei ollut vintage-luokassa. Tekemisen pitää olla hauskaa, kuten Spede Pasanen on neuvonut, ja näillä rahkeilla luultavasti olisin S2-10:ssä lähinnä muiden tiellä. Tamiya-rekat ei kiinnosta, mutta muuten olen kaikkiruokainen, kunhan on töyssyjä ja hyppyreitä.

Luultavasti on muitakin, joille ei olisi ihan niin justiinsa millä värkeillä ajetaan krossiradalla kisaa, kunhan vauhti ja kustannukset pysyvät aisoissa.


Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #65 : 18.06.23 - klo: 06.32 »
Mulla on sillä tavalla tässä oma lehmä ojassa, että kisoihin palaaminen kiinnostaisi, löytyy seuran jäsenyys, pari autoa ja transponderi, mutta nelikymppisenä perheenisänä aika on tosi kortilla ja tiedä vaikka kädetkin olisi hidastunu niistä ajoista kun ajoin JRX Pro:lla silloin kun sen paikka ei ollut vintage-luokassa. Tekemisen pitää olla hauskaa, kuten Spede Pasanen on neuvonut, ja näillä rahkeilla luultavasti olisin S2-10:ssä lähinnä muiden tiellä. Tamiya-rekat ei kiinnosta, mutta muuten olen kaikkiruokainen, kunhan on töyssyjä ja hyppyreitä.

Luultavasti on muitakin, joille ei olisi ihan niin justiinsa millä värkeillä ajetaan krossiradalla kisaa, kunhan vauhti ja kustannukset pysyvät aisoissa.

Reilu 10 vuotta sitten meiltä loppui RC-harrastus kokonaan kun tuli muita kuvioita jotka veivät mennessään. Paljon ehti tapahtumaan vuosien aikana ja jokunen vuosi sitten palattiin lajin pariin ja Hakkilan turffille. Kävi heti selväksi että mun rooli on varikolla eikä ollut mitään mielenkiintoa lähteä ajamaan kovapitoisella ja nopealla turffilla. Pari vuotta meni ja mieli teki ajaa, autoksi valikoitui touring miedolla moottorilla mutta kun erinäisistä syistä kädet nykyään kädet ei riitä niiden vauhteihin niin innostus hiipui hyvin nopeasti.

Viime kesänä ostin nelkun niin sen kanssa ajaminen oli enemmän ja vähemmän taistelua radalla pysymisen kanssa, betonilla ajo alkoi luonnistumaan mutta kovapitoisella turffilla ei. Intoa on enemmän kun järkeä eikä pääkoppa halua hyväksyä että vuosien aikana on tapahtunut paljon ja myös ikä alkaa tekemään tehtävänsä kun alkaa lähestyä kuuttakymppiä.

Keväällä mietittiin tiimin sisällä nelkkujen vaihtamista tuuppeihin ja alkuun oli virikone kiinni. Saatiin 13.5 kone lainaan ja alkuun oltiin skeptisiä vauhdista ja tapahtuuko turffilla muuta kun koneen savuaminen. Yllätys oli positiivinen vauhdin osalta, ja kun sai auton parempiin säätöihin niin ajamisen helppous korostui. Siinä vaiheessa päätettiin että tulee myös toinen stanutuupi ja tuleva talvikausi ajetaan 13.5 koneella, oli sille luokkaa tai ei.

Takaveto on turffilla paljon anteeksi antavampi ajaa kun nelkku, siihen kun yhdistää 13.5t moottorin niin ajamisen helppous pääsi yllättämään positiivisesti. Siitä lienee reilu 10 vuotta aikaa kun viimeksi olen saanut ajettua useamman tuloksen kaatamatta saman päivän aikana, ei onnistunut touringissa eikä virinelkulla. Ajaminen sai uutta intoa koska nyt vauhdit on sillä tasolla että kädet riittää jollain tavalla ajamiseen ja alentuneet kustannukset  plussana siihen päälle.

Kannattaa tulla Hakkilaan kokeilemaan stanutuuppia jos luokka kiinnostaa, mun autoa saa tarvittaessa kokeilla. Tänään käyn testaamassa uutta noparia ja seuraavan kerran sitten elokuussa kun palaan lomilta.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #66 : 18.06.23 - klo: 17.25 »
Nyt oli semmonen myyntipuhe että pitää tarttua tarjoukseen ja hankkia lisää kokemuksia.

Tämä ei välttämättä ratkaise sitä isompaa kuvaa (epäilen, että pitäis olla vieläkin alemmat vauhdit ja kustannukset), mutta jos nyt alkuun kokeilen ite ja koetan edes joihinkin kisoihin päästä.

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #67 : 18.06.23 - klo: 19.54 »
Monimutkaisuus on subjektiivinen käsite. Mun mielestäni suurin sallittu kattonopeus ei ole ollenkaan monimutkaista määritellä ja valvoa.

Sinänsä stanuun määrätty lankamäärä määrittää epäsuorasti aika hyvin kattonopeuden, hirveän isoa pinionia ei kannata laittaa kun sitten häviää kiihdytyksissä.

Fullspeedillä on suht kallis tutka autojen nopeuksien tutkaamiseen, mutta siinä tulee hieman haasteeksi se, että tutkattava kohde on aika pieni ja äkkiä monta autoa samaan aikaan keilassa ja keilaus suuntakin pitäisi olla ilmeisesti melko kohtisuoraan kulkusuuntaan nähden. Vähän huonosti tuolla kalliilla tutkallakaan on käsittääkseni saatu mitattua autojen nopeuksia.


Jos ratkaisu olisi keksitty, meillä olisi enemmän kisaajia. Mutta kun ei ole, ja sehän tän koko keskustelun pointti on: miten saadaan uutta verta lajin pariin?

Ongelmaa kuvaa mun mielestäni hyvin, että puhut siitä mitä RC-ympyröiden sisällä pitäisi tajuta. Se mitä nykyiset kisaajat pitää hyvänä juttuna ja mitä he ovat tajunneet, on kuvaus nykytilanteesta. Fokuksen pitäisi olla siinä, miten porukkaa saadaan ympyröiden ulkopuolelta mukaan ja mitä luokkia ajetaan tulevaisuudessa.

Pitäisi tosiaan keksiä mikä RC:ssä on rikki, että mikä siinä pitäisi korjata. En nyt suoraan sanoen osaa sanoa yhtään yksittäistä syytä mitä nyky krossi-formaateissa on massiivisesti vialla, jotta ihmiset eivät tulisi kisaamaan.

Yksi selvä ongelma on se, että kaikki haluaa aloittaa kilpaa-ajamisen mod-luokasta ja sitten menee hermo kun se on liian vaikeaa ja autot hajoaa.

Stokki-luokka nimenomaan ratkaisi tämän.

Tämän lisäksi myös Euro Touring rekka on aivan loistava luokka uusille ja meille hitaille vanhuksille. Hyvää kilvanajoa matalalla kynnyksellä.

Perjantaitreeni on yksi älyttömyys, joka a) nostaa kustaunnuksia, kun treeneihin on pakko tulla b) ihmisten työvuoroista riippuen kaikki ei niihin pääse -> reilumpaa olisi, kun rata olisi kaikille kisapäivänä uusi. (järjestävät seurat saa samat rahat vähemmällä työllä, kun nostavat kisojen hinnan korkeammaksi)

Noin muuten syyttäisin lajin ahdingosta tempoilua eri suuntiin, heikkoa keskusjärjestöä, joka koordinoisi toimintaa seurojen välillä. Seuroissa markkinointi ja aloittelijatoiminta on ihan olematonta. Muiden lajien pyörittäminen on noussut ihan eri tasolle ja kilpailu uusista harrastajista on kovaa. Jos vain hiljaa touhutaan piilossa jossain teollisuus hallissa, niin hyvin harva sinne löytää sattumalta.


kanssakisaajat ajaa kaksi kierrosta siinä ajassa missä itse ajaa yhden.  ... värkit kulkee silti liian kovaa ja tuntuu että on vain nopeampien tiellä.

Jos kisoissa olisi 150 osanottajaa, niin kullekin löytyy omantasoinen kilpakumppani. Tämä on juuri sitä parhautta, kun ajetaan vain muutamaa luokkaa missä on monta osanottajaa.

En tietenkään voi varmaksi sanoa, mutta luullakseni tilausta olisi nimenomaan semmosille Bandit-, Slash-, tai Grasshopper-luokille jotka on selvästi laimeampia kuin millä S2-10-luokkaa ajetaan kilpaa.

Tutkimme Fullspeedissä, josko RTR-luokka olisi hyvä, mutta siinä törmäsi siihen, että RTR-autot vain on täyttä roskaa kilvanajossa. Ne sopii hyvin ensikosketukseksi, mutta kyllä mahdollisimman nopeasti kannattaa siirtyä stanu-krossiin. (Tai correihin. Associatedin RTR corri olisi aivan pätevä SC-2-luokkaan)

Jatkuvalla pidon jahtaamisella korrit tapettiin ensin EOS:illa ja sitten lopullisesti Turffilla.

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #68 : 18.06.23 - klo: 19.56 »
Tämä ei välttämättä ratkaise sitä isompaa kuvaa (epäilen, että pitäis olla vieläkin alemmat vauhdit ja kustannukset), mutta jos nyt alkuun kokeilen ite ja koetan edes joihinkin kisoihin päästä.

Kannattaa kokeilla Rekka-sarjaa. Aivan loistavaa pipo löysällä kisailua, mikä oikeasti kehittää ja on hauskaa. Super yksinkertaista ja tasaväkistä kisaamista. Viime kaudella oli jo sen verran kuskeja, että kaikille löytyi joku kilpakumppani.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #69 : 18.06.23 - klo: 20.39 »
Jatkuvalla pidon jahtaamisella korrit tapettiin ensin EOS:illa ja sitten lopullisesti Turffilla.

SC kuoli kun mukaan tuli sääntö nillittäjät ja yksityyppi ihmiset, hauskuus ja vapaus katosi. ;)

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #70 : 19.06.23 - klo: 11.48 »
SC kuoli kun mukaan tuli sääntö nillittäjät ja yksityyppi ihmiset, hauskuus ja vapaus katosi. ;)

Ei ihan perätön väite tämäkään :)

Juuri tämän takia pätöksen teko lajissa pitäisi olla jähmeämpää. Pitäisi olla oikeasti toimiva keskusjärjestö, minkä faktapohjaisen päätöksenteon läpi muutokset menisi. JA päätöksiä tekevä ryhmä pitäisi olla ennemminkin 10 henkilöä, eikä vain yksi.

Säännöt toki pitää olla ja niistä pitää pitää tarkasti kiinni, koska tällöin kisaaminen on kaikista reiluinta kaikille. En nyt tiedä/muista tarkkaan mihin viittasit, mutta sellainen mutu on, että väite tosiaan pitää paikkansa. :)

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #71 : 19.06.23 - klo: 12.27 »
Ei ihan perätön väite tämäkään :)
Säännöt toki pitää olla ja niistä pitää pitää tarkasti kiinni, koska tällöin kisaaminen on kaikista reiluinta kaikille. En nyt tiedä/muista tarkkaan mihin viittasit, mutta sellainen mutu on, että väite tosiaan pitää paikkansa. :)

SC kisat oli hauskan pitoa rc autoilun parissa, kun suosio alkoi kasvaa mukaan tuli ihmisiä joille ei siihen asti hyvin toiminut homma ei kelvannut. Samaan aikaan alkoi myös M8E kasvattaa suosiotaan ja kisoissa oli alkuun
samantyylinen meno kuin sc kisoissa. Sitten sc luokkien muuttajat tuli mukaan M8E luokkaan ja lopputulos näkyy
säännöissä.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #72 : 19.06.23 - klo: 16.01 »
Fullspeedillä on suht kallis tutka autojen nopeuksien tutkaamiseen, mutta siinä tulee hieman haasteeksi se, että tutkattava kohde on aika pieni ja äkkiä monta autoa samaan aikaan keilassa ja keilaus suuntakin pitäisi olla ilmeisesti melko kohtisuoraan kulkusuuntaan nähden. Vähän huonosti tuolla kalliilla tutkallakaan on käsittääkseni saatu mitattua autojen nopeuksia.

Yksi selvä ongelma on se, että kaikki haluaa aloittaa kilpaa-ajamisen mod-luokasta ja sitten menee hermo kun se on liian vaikeaa ja autot hajoaa.

Stokki-luokka nimenomaan ratkaisi tämän.

Tutkimme Fullspeedissä, josko RTR-luokka olisi hyvä, mutta siinä törmäsi siihen, että RTR-autot vain on täyttä roskaa kilvanajossa. Ne sopii hyvin ensikosketukseksi, mutta kyllä mahdollisimman nopeasti kannattaa siirtyä stanu-krossiin. (Tai correihin. Associatedin RTR corri olisi aivan pätevä SC-2-luokkaan)

Ei kai nopeuksia olisi tarpeen jatkuvasti mitata? Katsastuksessa katottaisiin kertaluonteisesti, että nopeus ei ylity täysiä ajaessa, sitten teippi dualrate-potikan päälle. Jos kisan aikana joku auto näyttää menevän selvästi muita kovempaa, voi protestoida. Tai sitten se ratakohtaisesti määritelty alin sallittu kierrosaika transponderien valvomana, jolloin kisan haasteena on puhtaiden kierrosten ajaminen toistettavasti – eli just se mitä aloittelijoille suositellaan.

Just tää ensikosketus kilpa-ajoon on se, mikä mun mielestäni olisi kaikista tärkeintä saada. Vaikka se kävisi niin, että nyyppäjokkista ajettaisiin rtr-autolla vain yksi kisa ennen kunnon stokkiluokkaan siirtymistä. Stokkiluokkaa on ajettu ennenkin ja nyt aloitetaan taas, aika näyttää onko se oikeasti ratkaisu aloittelijakatoon.

Pohjimmiltaan kyse on siitä, minkälainen on kynnys tulla kokeilemaan kisaamista sillä autolla mikä jo löytyy vs. tulla kokeilemaan kisaamista niin, että aloittaa kisakelpoisen S2-10-auton rakentamisesta 1000 eurolla.

S2-10 on ratkaisu ja autot riittävän hitaita – kisaajien näkökulmasta.
RTR:t on kelvottomia kisa-ajoon – kisaajien mielestä.

Mun mielestä täältä edelleen puuttuu aloittelevien kisaajien näkökulma.

Mut ehkä mä olen väärässä ketjussa, koska S2-10 on kyllä hyvä luokka olla olemassa, eikä sitä ole tarpeen kuohia rtr-ystävälliseksi.
« Viimeksi muokattu: 20.06.23 - klo: 21.58 kirjoittanut Sauli Lumikko »

Poissa jarkkom

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #73 : 20.06.23 - klo: 08.07 »
Ottamatta nyt mitenkään kantaa luokkaan, mutta mielestäni sisäänheittoluokan kalusto pitäisi olla ostettavana RTR:nä suoraan kaupasta ilman, että tarvitaan mitään muokkauksia. Tuntuu olevan aivan liikaa vaadittu nykyisin, että autoa pitäisi rakentaa jne.

Mallia voi katsoa tuolta ns. crawler-skenestä, jossa tosiaan saa suoraan ajoon (ja miksei kisaankin) valmiin auton kaupan hyllystä.
---

Poissa Kimmo S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #74 : 20.06.23 - klo: 14.23 »
Ei kai nopeuksia olisi tarpeen jatkuvasti mitata? Katsastuksessa katottaisiin kertaluonteisesti, että nopeus ei ylity täysiä ajaessa, sitten teippi dualrate-potikan päälle.

Lasten kisoihin tätä tehtiin ja yllättävän työlästä oli. Itseasiassa näppärin tapa laittaa autot kulkemaan samaa vauhtia oli kiihdyttää tietyltä viivalta hyppyriin ja katsoa, että autot hyppää yhtä pitkälle.


Stokkiluokkaa on ajettu ennenkin ja nyt aloitetaan taas, aika näyttää onko se oikeasti ratkaisu aloittelijakatoon.

Tärkeä olisi koordinoida tämä kaikkien seurojen ja edes kunkin seuran sisällä, että on selvä kaava miten harrastajien odotetaan siirtyvän eteenpäin seuran sisällä.

Näin harrastajat saataisiin ohjattua samoihin sarjoihin, kisojen järjestäminen tehostuisi ja kisoissa olisi suhteessa enemmän porukkaa, kun ihmiset kerääntyisivät samoihin luokkiin.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #75 : 21.06.23 - klo: 02.58 »
Ottamatta nyt mitenkään kantaa luokkaan, mutta mielestäni sisäänheittoluokan kalusto pitäisi olla ostettavana RTR:nä suoraan kaupasta ilman, että tarvitaan mitään muokkauksia.

Kyllä, tai sisäänheittoluokan kaluston pitäisi ehkä olla jo hankittunakin: rc-autoja löytyy ihan hiton monelta ei-kisaajalta. Jos tätä kohderyhmää saisi kisoihin matalalla kynnyksellä, ehkä 1–2 kisan jälkeen kärpänen purisi ja sen jälkeen matka S2-10:n hankkimiseen olisi lyhyempi.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #76 : 21.06.23 - klo: 05.40 »
Pitäisikö RTR/aloittelijaluokalle, sekä keinot uusien kuskien houkuttelemiseksi, aloittaa oma keskustelu ja keskityttäisiin tässä topicissa S2-10 luokkaan?

Alkaa muuten olla makkarat ja perunat aika sekaisin tässä topicissa jonka otsikko on S2-10 krossi.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Verskis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #77 : 21.06.23 - klo: 13.33 »

Mun mielestä täältä edelleen puuttuu aloittelevien kisaajien näkökulma.

Itse en ole yhtäkään kisaa ajanut RC-autolla, vaikka ensimmäisen auton, Losi XX:ni hankin 90-luvun lopulla (ja nyt 2020-luvulla innostuin uudestaan).

Yritin tuossa aiemmin sanoa, että sisäänheittoluokan auton täytyisi omasta mielestäni olla sellainen, että sillä voi viikolla rällätä soramontulla ja viikonloppuna kokeilla kisaa. 90-luvulla tämä onnistui, kun esim. tuossa Losissa oli varsin hyvin suojattu voimansiirto.
Tuntuu, että nykyiset 1/10  kisa-autot ovat aivan liian kaukana "tavallisen" harrastajan tarpeista, eihän semmoisella tohdi ajaa missään "oikeassa maailmassa".

 Traxxas Slashillani tämä kuitenkin onnistuu. Ehkäpä vielä joku päivä lähden koittamaan oikeaan corrikisaan, mutta siihen asti rällään omaksi ilokseni omaa höntsykisaa muita "jokkishemmoja" vastaan.
Puhtaan kisakaluston ostamiseen into on pyöreä nolla.

Poissa Verskis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #78 : 21.06.23 - klo: 13.41 »
Toinen ihmetykseni aihe on RC-kisojen kisaformaatti: jos olen ymmärtänyt oikein, alkuerät ajetaan käytännössä kelloa vastaan, eli voit voittaa erän, vaikka et ohittaisi edellä ajaavaa autoa, kunhan olet saanut erän aikana edes hieman kiinni sitä edellä ajavaa, eli aikasi on parempi. Saatan olla käsittänyt väärinkin, mutta mikäli näin on, niin tuntuu aivan hullulta, ettei ruutulipulle ensimmäisenä tuleva voitakaan kisaa.

Mallia voisi ottaa esim. karting-kisoista: ensin aika-ajot, joka määrää lähtöjärjestyksen alkueriin. Alkuerien maaliintulojärjestyksen mukaan jaetaan pisteet, jotka määräävät lähtöjärjestyksen finaaliin (ja jos on tarpeeksi kilpailijoita, alkuerien perusteella jaetaan porukka A- ja B-finaaliin).
Finaalin maaliintulojärjestys on yhtä kuin kilpailun lopputulos.

Poissa Verskis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #79 : 21.06.23 - klo: 13.46 »
Ottamatta nyt mitenkään kantaa luokkaan, mutta mielestäni sisäänheittoluokan kalusto pitäisi olla ostettavana RTR:nä suoraan kaupasta ilman, että tarvitaan mitään muokkauksia.

Kyllä, tai sisäänheittoluokan kaluston pitäisi ehkä olla jo hankittunakin: rc-autoja löytyy ihan hiton monelta ei-kisaajalta. Jos tätä kohderyhmää saisi kisoihin matalalla kynnyksellä, ehkä 1–2 kisan jälkeen kärpänen purisi ja sen jälkeen matka S2-10:n hankkimiseen olisi lyhyempi.

Mielestäni Sauli Lumikko on asian ytimessä.

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #80 : 21.06.23 - klo: 14.21 »
Toinen ihmetykseni aihe on RC-kisojen kisaformaatti: jos olen ymmärtänyt oikein, alkuerät ajetaan käytännössä kelloa vastaan, eli voit voittaa erän, vaikka et ohittaisi edellä ajaavaa autoa, kunhan olet saanut erän aikana edes hieman kiinni sitä edellä ajavaa, eli aikasi on parempi. Saatan olla käsittänyt väärinkin, mutta mikäli näin on, niin tuntuu aivan hullulta, ettei ruutulipulle ensimmäisenä tuleva voitakaan kisaa.

Mallia voisi ottaa esim. karting-kisoista: ensin aika-ajot, joka määrää lähtöjärjestyksen alkueriin. Alkuerien maaliintulojärjestyksen mukaan jaetaan pisteet, jotka määräävät lähtöjärjestyksen finaaliin (ja jos on tarpeeksi kilpailijoita, alkuerien perusteella jaetaan porukka A- ja B-finaaliin).
Finaalin maaliintulojärjestys on yhtä kuin kilpailun lopputulos.

RC kisoissa on usein harjoituksissa reseedaus minkä mukaan kilpailijat jaetaan alkuerä ryhmiin. Alkuerät on yhtäkuin aikaajot niiden perusteella jaetaan finaali ryhmät ja a-finaalien voittaja voittaa koko kisan.
Eli täsmälleen sama kuin tuo karting esimerkki.

Poissa Verskis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #81 : 21.06.23 - klo: 16.05 »
Toinen ihmetykseni aihe on RC-kisojen kisaformaatti: jos olen ymmärtänyt oikein, alkuerät ajetaan käytännössä kelloa vastaan, eli voit voittaa erän, vaikka et ohittaisi edellä ajaavaa autoa, kunhan olet saanut erän aikana edes hieman kiinni sitä edellä ajavaa, eli aikasi on parempi. Saatan olla käsittänyt väärinkin, mutta mikäli näin on, niin tuntuu aivan hullulta, ettei ruutulipulle ensimmäisenä tuleva voitakaan kisaa.

Mallia voisi ottaa esim. karting-kisoista: ensin aika-ajot, joka määrää lähtöjärjestyksen alkueriin. Alkuerien maaliintulojärjestyksen mukaan jaetaan pisteet, jotka määräävät lähtöjärjestyksen finaaliin (ja jos on tarpeeksi kilpailijoita, alkuerien perusteella jaetaan porukka A- ja B-finaaliin).
Finaalin maaliintulojärjestys on yhtä kuin kilpailun lopputulos.

RC kisoissa on usein harjoituksissa reseedaus minkä mukaan kilpailijat jaetaan alkuerä ryhmiin. Alkuerät on yhtäkuin aikaajot niiden perusteella jaetaan finaali ryhmät ja a-finaalien voittaja voittaa koko kisan.
Eli täsmälleen sama kuin tuo karting esimerkki.
Jos nyt taas ymmärsin oikein, niin finaali toimii kyllä samoin kuin kartingissa. Mutta nuo alkuerät ovat kartingissa kuski vastaan kuski-mittelyä, vain sijoituksella ruutulipun heilahtaessa on merkitystä, ei ajalla. RC-kisoissa taas on tavallaan hirveän monta aika-ajoa, ja lopuksi vain yksi "oikea" kilpailulähtö.

Aika-ajokin on tyystin erilainen, kartingissa nopein yksittäinen kierros on aika-ajon tulos, eikä kokonaisaika, kuten ilmeisesti RC-kisoissa. Siihen en ota kantaa, kumpi on fiksumpi aika-ajotapa, mutta tuo ns. normaalien kilpailulähtöjen vähyys (vain finaali) kummastuttaa.
 

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #82 : 21.06.23 - klo: 16.29 »

RC-kisoissa taas on tavallaan hirveän monta aika-ajoa, ja lopuksi vain yksi "oikea" kilpailulähtö.

Aika-ajokin on tyystin erilainen, kartingissa nopein yksittäinen kierros on aika-ajon tulos, eikä kokonaisaika, kuten ilmeisesti RC-kisoissa. Siihen en ota kantaa, kumpi on fiksumpi aika-ajotapa, mutta tuo ns. normaalien kilpailulähtöjen vähyys (vain finaali) kummastuttaa.

Finaaleita on sähköluokissa yleensä kolme per ryhmä. Ainoastaan polttisluokissa on yksi finaali, sitä ennen ajetaan "välierä" finaaleita.
Kannattaa tutustua eri luokkien sääntöihin ajoformaatteihin osa on tuossa kilpailijoiden kanavan alussa punertavan taustan osiossa vissiin SM tason kisasysteemit ja muut kikkailu luokat on löytyy jostain täältä kilpailijoiden kanavalta.  :wink: Kannattaa myös käydä tutustumassa kisoihin, jos on lähellä rc rata. Tässä topicissa on tarkoitus puhua S2-10 krossi luokasta.
Tässä linkki SC kesäsarjan sääntöihin mihin slashillä voi mennä koittamaan, miten huono se on kilpa-autona.

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #83 : 21.06.23 - klo: 21.38 »
Toinen ihmetykseni aihe on RC-kisojen kisaformaatti: jos olen ymmärtänyt oikein, alkuerät ajetaan käytännössä kelloa vastaan, eli voit voittaa erän, vaikka et ohittaisi edellä ajaavaa autoa, kunhan olet saanut erän aikana edes hieman kiinni sitä edellä ajavaa, eli aikasi on parempi.
On nuo alkuerät ihan eri asia kuin aika-ajot. Nimenomaan sen takia, että joku kerran vetäisty hot lap ei paljoa lämmitä jos hyvää suoritusta ei pysty toistamaan kierros toisensa jälkeen, ja vieläpä niin että radalla on samaan aikaan muita kuskeja. Jos osaat ajaa nopeita kierrosaikoja ja saat jopa toistettua niitä luotettavasti, tulee eteen vielä kanssakisaajien ohittelu, ja he ei tilaa anna paitsi jos ohitat jo kierroksella. Eikös tässä tule punnittua kilpa-ajon keskeiset taidot sen verran haastavassa ja muuttuvassa ympäristössä, että tällaisten alkuerien jälkeen finaaleissa on ne ketkä sinne kuuluukin?

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #84 : 21.06.23 - klo: 22.23 »
Jos osaat ajaa nopeita kierrosaikoja ja saat jopa toistettua niitä luotettavasti, tulee eteen vielä kanssakisaajien ohittelu, ja he ei tilaa anna paitsi jos ohitat jo kierroksella.

Vaikka olisi samalla kierroksella alkuerissä hitaamman kuuluu antaa tietä nopeammelle kuskille, se on säännöissä.

Poissa Verskis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #85 : 21.06.23 - klo: 22.41 »
Jos osaat ajaa nopeita kierrosaikoja ja saat jopa toistettua niitä luotettavasti, tulee eteen vielä kanssakisaajien ohittelu, ja he ei tilaa anna paitsi jos ohitat jo kierroksella.

Vaikka olisi samalla kierroksella alkuerissä hitaamman kuuluu antaa tietä nopeammelle kuskille, se on säännöissä.
Ei kuulosta varsinaiselta kilvanajolta, vaan aika-ajolta. Mutta toki tuollakin tavalla varmasti nopeimmat kuskit pääsevät ansaitsemalleen paikalle finaaliin.
Ei vaan kuulosta yhtä hauskalta kuin se, että edellä oleva yrittää peitellä ja taaempi kärkkyä ohituspaikkaa. Hieman on mun mielestä edelleen erikoisen kuuloinen kisaformaatti, jos ensin tahkotaan päivän mittaan usean erän verran vaan sitä hyvää ja tasaista kierrosta hitaampien väistellessä ja nopeammille tietä antaen, ja varsinaisesti kilpaa saa ajaa sitten ainoastaan finaalissa. Mutta kukapa minä olen tuomitsemaan, kun en ole ikinä tuollaista kisaamista kokeillut.

Poissa aakoskin

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #86 : 21.06.23 - klo: 23.48 »
Ei vaan kuulosta yhtä hauskalta kuin se, että edellä oleva yrittää peitellä ja taaempi kärkkyä ohituspaikkaa. Hieman on mun mielestä edelleen erikoisen kuuloinen kisaformaatti, jos ensin tahkotaan päivän mittaan usean erän verran vaan sitä hyvää ja tasaista kierrosta hitaampien väistellessä ja nopeammille tietä antaen, ja varsinaisesti kilpaa saa ajaa sitten ainoastaan finaalissa. Mutta kukapa minä olen tuomitsemaan, kun en ole ikinä tuollaista kisaamista kokeillut.
Ihan hyvä kommentti. Aikoinaan alkuerissäkin autot lähti samaan aikaan viivalta ja oli tuollaista kilpaa ajoa jo niissäkin. Huono puoli on se että finaalipaikkaa ajatelleen tulos voi huonontua kun ei voi ajaa sitä omaa ajoa. Mutta aikoinaan kun kisoissa oli ehkä jopa 100 osallistujaa niin alkuerät oli se päivän ainoa kilpaa ajamisen mahdollisuus, finaalipaikkahan ei ollut itsestäänselvyys. Nykyään on aina päässyt finaaliin kun osallistujamäärät ovat pienet. Mutta tuo 4 alkueräkierrosta ei kokemuksena ole välttämättä aina "hauska" etenkään harjoitusluokissa jossa kaikki kuitenkin lopulta ajavat samassa finaalissa.
Tamiya Sand Scorcher - Team Associated RC10 Classic/Andy's/MIP/Houge/A&L/Stealth/World's/B6.2D - Airtronics/Sanwa 27MHz/40MHz/2.4GHz - MaastoCup 1987-1988 - Maastosarja 2020-2024 - Vintage/Modern

Poissa Verskis

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #87 : 21.06.23 - klo: 23.55 »
Pikkuautoilla leikkiessä juuri se hauskuus pitäisi olla prioriteetti numero yksi, kuka sitä nyt tylsiä leikkejä pidemmän päälle jaksaa   :)

Poissa Metsäläinen

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #88 : 22.06.23 - klo: 06.30 »
Pikkuautoilla leikkiessä juuri se hauskuus pitäisi olla prioriteetti numero yksi, kuka sitä nyt tylsiä leikkejä pidemmän päälle jaksaa   :)

Tästä syystä en ole enää mukana kerhotoiminnassa, enkä myöskään kilpaile enää. :wink:

Tämmöistä stocki krossia on jostain syystä kiinnostanut kokeilla, mutta nykyisillä hinnoilla ei
opiskelijana ole mitään mahdollisuutta kilpailla. Eikä tämä S2-10 näytä suurta kiinnostusta
herättävän.



Poissa Jämsä

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #89 : 25.06.23 - klo: 15.19 »
Olen mielenkiinnolla seurannut - pitkästä aikaa - hyvää keskustelua rc10:ssä. Pitää näemmä käydä lukemassa useammin. :) Hyviä asioita tuotu esille varsin monipuolisesti.

Vuosikymmenien kokemuksesta erilaisissa rooleissa seuratoiminnassa ja eritasoisissa kilpailuissa osallistujana ja järjestäjänä, olen myös ollut virittelemässä käyntiin SC-luokkaa, rekka-luokkaa sekä Finnish Open sarjaa. Näistä kaikista tuli hyvin suosittuja.

Keskusteltaessa aloittavasta harrastajasta ja hänen toimistaan, hyvin helposti unohtuu se, että hänellä ei ole juurikaan kokemusta harrastamisesta tai kilpailemisesta. Siten ensimmäinen kausi harrastuksessa on todella tärkeä jatkon kannalta. Ensimmäisellä kaudella on minusta aivan sama millaisella kalustolla harrastaa kunhan sillä on mahdollista halutessaan osallistua seuran viikkokisaan tai johonkin kansalliseen kerhokisaan ja mikä tärkeintä AJAA RADALLA ja harrastaa. Tärkeintä on, että harrastajalla on mahdollisuus osallistua. Tässä nostaisin kerhotoiminnan ja innostavan kerho-ohjaajan suurimpaan merkitykseen.

Stanuluokan tai RTR-luokan (tai miksi halutaankaan kutsua) moottori/tehosääntö on minusta tarpeeksi väljä,
kunhan kerrotaan, että sallittu vain esim. 13,5t ja sitä miedommat moottorit. Jos joku tietyn merkkinen 13.5t on tehokkaampi kuin muut, ekassa kisassa muut osallistujat kyllä huomaavat minkämerkkinen kone tällä harrastajalla on ja seuraavassa kisassa useammalla saattaa olla juuri samanlainen moottori. Näin vapaa valinta toimii. Ensimmäisellä kaudella kilpailtaessa moottorinmerkillä ei ole juurikaan mitään merkitystä vaan ajotaidolla. Seuraavaksi kaudeksi harrastaja voi pyytää just tämän hyvän koneen vaikkapa joululahjaksi ja kesällä vauhti on kohdallaan. Seuraavalla kaudella on ajotaidotkin kehittyneet. Ajotaito kehittyy vain harjoittelemalla mitä erilaisimmilla ajoalustoilla ja autoilla. Se on hyvä muistaa.

Ajoformaatit ovat nykyään hyvin samanlaiset kuin 90-luvulla. Pienoisautoilussa tällaiset asiat ovat
toimineet kohtuullisen hyvin, myös SC-luokissa, Finnish Openissa ja rekoissa.

Minusta tärkeätä harrastuksen aloittamisessa on suhteellisen edullinen kalusto. SC2-auto maksoi muistaakseni alkuun noin 300-400€. Nelkkuihin siirryttiin kun oli enempi kokemusta ja isompi kukkaro. Rekka-luokka on ns. sisäänheittoluokka, jossa kustannukset ovat alhaiset, ajo tasaista sekä säännöt tiukat. S2-10 tai vastaavassa luokassa näkisin, että on hyvä tarjota edullista uutta RTR-kalustoa tai käytettyä kilpakalustoa, jolloin voi valita omalle kukkarolle sopivan alkukustannuksen. On hyvä huomata, että toiselle 500€ on iso raha ja toiselle pikkuraha. Silti molemmat voivat harrastaa omalla tyylillään.

Komppaan monessa asiassa Sukasen Kimmoa. Hänellä on hyvää näkemystä ja kokemusta rc-harrastuksen suuntauksista. Tiedän myös, että Kimmo arvostaa ohjattua kerhotoimintaa hyvin paljon - kuten minäkin.

Aijuu, meinasi unohtua, että Turkuun on aloitettu rakentaa 10-ulkokrossirataa. Valmistumiselle ei ole laitettu aikarajaa. :) Alkuun pohjaksi tulee savi ja neulehuopamatto hyppyreissä. Myöhemmin mahdollisesti jotain karvamattoa kunhan rata on ensin asettunut pari talvea. Sen takia olen myös kiinnostunut vaikkapa Asson RTR 10-krossarista ym.


t. Kai