Monimutkaisuus on subjektiivinen käsite. Mun mielestäni suurin sallittu kattonopeus ei ole ollenkaan monimutkaista määritellä ja valvoa.
Sinänsä stanuun määrätty lankamäärä määrittää epäsuorasti aika hyvin kattonopeuden, hirveän isoa pinionia ei kannata laittaa kun sitten häviää kiihdytyksissä.
Fullspeedillä on suht kallis tutka autojen nopeuksien tutkaamiseen, mutta siinä tulee hieman haasteeksi se, että tutkattava kohde on aika pieni ja äkkiä monta autoa samaan aikaan keilassa ja keilaus suuntakin pitäisi olla ilmeisesti melko kohtisuoraan kulkusuuntaan nähden. Vähän huonosti tuolla kalliilla tutkallakaan on käsittääkseni saatu mitattua autojen nopeuksia.
Jos ratkaisu olisi keksitty, meillä olisi enemmän kisaajia. Mutta kun ei ole, ja sehän tän koko keskustelun pointti on: miten saadaan uutta verta lajin pariin?
Ongelmaa kuvaa mun mielestäni hyvin, että puhut siitä mitä RC-ympyröiden sisällä pitäisi tajuta. Se mitä nykyiset kisaajat pitää hyvänä juttuna ja mitä he ovat tajunneet, on kuvaus nykytilanteesta. Fokuksen pitäisi olla siinä, miten porukkaa saadaan ympyröiden ulkopuolelta mukaan ja mitä luokkia ajetaan tulevaisuudessa.
Pitäisi tosiaan keksiä mikä RC:ssä on rikki, että mikä siinä pitäisi korjata. En nyt suoraan sanoen osaa sanoa yhtään yksittäistä syytä mitä nyky krossi-formaateissa on massiivisesti vialla, jotta ihmiset eivät tulisi kisaamaan.
Yksi selvä ongelma on se, että kaikki haluaa aloittaa kilpaa-ajamisen mod-luokasta ja sitten menee hermo kun se on liian vaikeaa ja autot hajoaa.
Stokki-luokka nimenomaan ratkaisi tämän.
Tämän lisäksi myös Euro Touring rekka on aivan loistava luokka uusille ja meille hitaille vanhuksille. Hyvää kilvanajoa matalalla kynnyksellä.
Perjantaitreeni on yksi älyttömyys, joka a) nostaa kustaunnuksia, kun treeneihin on pakko tulla b) ihmisten työvuoroista riippuen kaikki ei niihin pääse -> reilumpaa olisi, kun rata olisi kaikille kisapäivänä uusi. (järjestävät seurat saa samat rahat vähemmällä työllä, kun nostavat kisojen hinnan korkeammaksi)
Noin muuten syyttäisin lajin ahdingosta tempoilua eri suuntiin, heikkoa keskusjärjestöä, joka koordinoisi toimintaa seurojen välillä. Seuroissa markkinointi ja aloittelijatoiminta on ihan olematonta. Muiden lajien pyörittäminen on noussut ihan eri tasolle ja kilpailu uusista harrastajista on kovaa. Jos vain hiljaa touhutaan piilossa jossain teollisuus hallissa, niin hyvin harva sinne löytää sattumalta.
kanssakisaajat ajaa kaksi kierrosta siinä ajassa missä itse ajaa yhden. ... värkit kulkee silti liian kovaa ja tuntuu että on vain nopeampien tiellä.
Jos kisoissa olisi 150 osanottajaa, niin kullekin löytyy omantasoinen kilpakumppani. Tämä on juuri sitä parhautta, kun ajetaan vain muutamaa luokkaa missä on monta osanottajaa.
En tietenkään voi varmaksi sanoa, mutta luullakseni tilausta olisi nimenomaan semmosille Bandit-, Slash-, tai Grasshopper-luokille jotka on selvästi laimeampia kuin millä S2-10-luokkaa ajetaan kilpaa.
Tutkimme Fullspeedissä, josko RTR-luokka olisi hyvä, mutta siinä törmäsi siihen, että RTR-autot vain on täyttä roskaa kilvanajossa. Ne sopii hyvin ensikosketukseksi, mutta kyllä mahdollisimman nopeasti kannattaa siirtyä stanu-krossiin. (Tai correihin. Associatedin RTR corri olisi aivan pätevä SC-2-luokkaan)
Jatkuvalla pidon jahtaamisella korrit tapettiin ensin EOS:illa ja sitten lopullisesti Turffilla.