Kirjoittaja Aihe: S2-10 krossi  (Luettu 26304 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #90 : 19.08.23 - klo: 19.53 »
Tulevan FORS kauden avaus on 30.9 Hakkilassa ja lisättiin S2-10 luokka listoille, itse meinasin ja tiedän pari muutakin, ketkä meinasivat luokassa ajaa.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #91 : 20.08.23 - klo: 08.09 »
S2-10 luokan lisääminen FORS:iin oli positiivinen yllätys, aika näyttää ajetaanko virien seassa keskinäistä kisaa vai saadaanko sen verran autoja että olisi oma erä stanuille.

Sellainen huomio tuli kesän aikana tehtyä että turffilla rengaskulut on A:pienet, B:nopeusero uusilla ja kuluneilla ei ole jäätävä vaan yllättävän pieni. Yhdet eturenkaat ja kahdet takarenkaat joilla oli ajettu +1000 kierrosta ja tuloksessa ero 10 sekunnin luokkaa uusiin verrattuna. Toki muuttuvia tekijöitä riittää mun käsillä mutta niin taitaa tapahtua monella muullakin, ajamisen varmuus on toki parempi uusilla renkailla. Kisasta jääneillä renkailla ajaa monet treenit.

Takarenkailla ajan pari akullista ja vaihdan toiseen rengaspariin, seuraavassa vaihdossa muutan pyörimissuunnan ettei nappula kulu vinoksi vaan pysyy tasaisen pyöreänä, silloin renkaalla pystyy ajamaan pitkään eikä tule radikaaleja muutoksia pidossa. Eturenkaita vaihtelen puolelta toiselle samasta syystä että kuluvat tasaisemmin. 

B6.4:ssa pinjoni 30-32 ja spurri 72, niillä pääsee alkuun, kyseinen välitys on meillä käytössä Muchmoren kisakoneissa. Säädettävä ennakko ei ole välttämätön, on kokeiltu ja päädyttiin 20 asteen ennakkoon. Suuremmalla ennakolla tarvitaan tiheämpää välitystä että saa koneen lämmöt pysymään moottorin keston kannalta järkevänä, 20 ennakolla ja oikealla välityksellä kisamoottori on vääntävä sekä tunnokas ajettava ja kulkua on riittävästi. Samaa välitystä voi kokeilla mattopuolelta jääneille 13.5 Reedy ja HW koneille joiden kulku on hieman maltillisempaa kun kilpakoneella.
 
Slipperin voi ruuvata kiinni. Muistakaa laittaa tehokas puhallin koska moottori kuumenee ilman puhallinta todella nopeasti ja moottorin saa kuumenemisella nopeasti rikottua, myös tehot hiipuu kun moottori ylikuumenee. Tehokkaalla puhaltimella ja oikeilla välityksillä moottorin lämmöt pysyy 80 tuntumassa, tehot säilyy ja moottori kestää pitkään. Pääsuoran huippunopeuteen ei kannata satsata laittamalla pitkää välitystä koska se kostaantuu moottorin kuumenemisena ja liian pitkä välitys tekee moottorista tuhnun ajettavan teknisellä osiolla.
« Viimeksi muokattu: 20.08.23 - klo: 08.15 kirjoittanut Koheltaja »
Kylätason RC-kuski.

Poissa pintakaasu

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #92 : 20.08.23 - klo: 10.26 »
No niin, laitetaampa tänne kokemuksia. Ajoin siis Maastosarjan Oulun SM-osakilpailun stanuautolla 2 viikkoa sitten. Huomasin, että autolla kerkeää varsin nätisti (autossa oli kiinni Hobbywing Justock 13.5 kone (3200 rpm/v)) viriautojen seassa. Tosin tällä kertaa ei ollut asiaa A-finaaliin, mutta b-finaalissa pärjäsin kohtuudella, jossa lopputuloksena oli b-finaalin voitto. Pääsystä A-finaaliin jäin 4 sekuntia....

Stanuautolla ajaminen on varsin helppoa, kun auto on säädössä, niin se pysyy erinomaisesti linjalla ja eikä karkaa kuten, ainakin omalla kohdallani, viriauto tekee. Tosin pitää mainita, että en ajanut blinkymodella stanua, vaan otin noparista kaikki tehot ulos mitä sieltä sai. Tietenkin, koska kyseessä oli viriluokan kilpailu  :grin: Moottorin välitys oli: spurri 72 ja pinjoni 30.

Ylikuumenemisongelmia en havainnut. Kisassa oli noin 25 astetta lämmintä varjossa, auringossa + 40 astetta.  Etuhytissä minulla oli tehty 7 kpl 8 mm reikiä, ei lisätuuletinta moottorille tai vastaavaa. Ylikuumenemisongelmia havaitsin vasta myöhemmin treeneissä viikko kisan jälkeen, kun ajoin 3 akullista putkeen ilman auton sähköjen jäähdytystä.

Suosittelen muillekin stanuautolla ajoa Maastosarjassa :afro:
« Viimeksi muokattu: 20.08.23 - klo: 10.31 kirjoittanut pintakaasu »
No Trends, No Fun, No Mercy, No Compromise...
      *** Make 12 Track Great Again !!! ***

Poissa Jd41side

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #93 : 25.08.23 - klo: 14.46 »
Tulevan FORS kauden avaus on 30.9 Hakkilassa ja lisättiin S2-10 luokka listoille, itse meinasin ja tiedän pari muutakin, ketkä meinasivat luokassa ajaa.

Messis 👍🏻 ekaan en vissiin pääse kun painan korttia jossain .

Ryan Harrisilla on aika paljon Stock luokan videoita rapakon takaa, siellä luokka on iso ja painetaan "tosissaan" itsellä ei ihan samanlaiset tavoitteet ole, mutta mielenkiintoista nähdä miten saa vauhtia lisää kisojen mittaan.

Vauhti varmaan lisääntyy aika nopeasti alkuun pelkästään sen takia että olen ajanut RC autolla viimeksi huhtikuussa ja tälleen talviharrastajana tuo stock luokka on kuin nenä päähän.

-Niko Molin

Poissa Tumppi T

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #94 : 25.08.23 - klo: 14.56 »
Virittelin omaan tuuppiin just kans sähköt takaisin ja moottoriksi tuo samainen Justock 13.5T  :smiley:
Team Associated // Destiny Racing // Futaba // Old School

Poissa sami.salmela

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #95 : 30.08.23 - klo: 13.34 »
FORS sarjassa näköjään 1500g minipaino. Mitenköhän tämä vaikuttaa? Ainakin keventää ei tartte
FAST MOTORS RC
YOKOMO / WIRC / REDS RACING

Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #96 : 30.08.23 - klo: 15.30 »
Tuo 1500gr on muistaakseni otettu suoraan jenkkien stock luokan säännöistä, en ainakaan löytänyt EFRA säännöistä painoa, mutta voi olla, että tarvitsee uudet silmälasit hankkia. Ja idea on FORS sarjassa pitää kivaa ja ajaa kisaa.  :smiley:

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #97 : 30.08.23 - klo: 15.35 »
Kesän Maastosarja ajettiin, eikä paikalle uskaltautunut kuin yksi S2-10 tekniikalla ajanut, todella sääli.

Ajoin mielenkiinnosta kauden päätöskisassa Kuopiossa myös V2-10 luokan kisan M2-10:n ohella. Autona RC10 Worlds car, tekniikkana Reedyn 13.5t kisakone ja paksu 6400mah shorty. Metriäkään en autolla ajanut ennen kisaa, treeneissä kokeilin autoa alle 5 kierrosta ja sitten lauantaina kisaerät.

Nopein läppi oli 27,1s, kun M2-10 kisan nopein läppi oli aikalailal tasan 24s. Eli siis 30v vanha takamoottorinen Asso jossa 13,5t kone vs M2-10 kärkikuski = ero n 3s kierrosajassa, mielestäni aika pieni ero eikä ainakaan sen vuoksi pidä kellään jättäytyä pois kisoista.

Sanoisin, että turha "tinkerönti" ja arpominen kannattaa jättää sivuun ja vain mennä sinne radalle ajamaan, ja tulla sinne kisoihin mukaan, 13.5t tekniikalla ehtii aivan varmasti nykyautolla lähes virivauhtia jos kädet sen mahdollistavat, ja taas toisinpäin, eli jos se viri ei pysy lapasessa niin 13.5t antaa aivan varmasti paremman tuloksen kuin virikone.

Mielestäni V2-10 ja S2-10 voisivat olla jatkossa saman S2-10 luokan alla, koska tekniikaltaan ne ovat samankaltaisia, jos pidetään 13.5t esim moottorisäännössä mukana speksinä.

Ensi kesänä kyllä järkätään ainakin Oulussa vintage/stockki nationaalit, jonne kaikki ovat tervetulleita. Turffilla nuo vintagekrossit on oikeasti hauska luokka eikä niitä tarvi liikoja hifistellä.
« Viimeksi muokattu: 30.08.23 - klo: 15.53 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #98 : 30.08.23 - klo: 16.10 »
Sanoisin, että turha "tinkerönti" ja arpominen kannattaa jättää sivuun ja vain mennä sinne radalle ajamaan, ja tulla sinne kisoihin mukaan, 13.5t tekniikalla ehtii aivan varmasti nykyautolla lähes virivauhtia jos kädet sen mahdollistavat, ja taas toisinpäin, eli jos se viri ei pysy lapasessa niin 13.5t antaa aivan varmasti paremman tuloksen kuin virikone.

Ei lisättävää.
Kylätason RC-kuski.

Poissa aakoskin

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #99 : 30.08.23 - klo: 21.17 »
Ajattelin ajaa FORS-sarjan World's carilla. Nykyisellä säätimellä en pääse kuitenkaan kuin M2-luokkaan. Mikä olisi edullinen, kestävä ja helposti saatavilla oleva blinky-mode säädin? Riittääkö 60A?
Tamiya Sand Scorcher - Team Associated RC10 Classic/Andy's/MIP/Houge/A&L/Stealth/World's/B6.2D - Airtronics/Sanwa 27MHz/40MHz/2.4GHz - MaastoCup 1987-1988 - Maastosarja 2020-... - Vintage/Modern

Poissa mts80

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #100 : 30.08.23 - klo: 21.43 »
Ajattelin ajaa FORS-sarjan World's carilla. Nykyisellä säätimellä en pääse kuitenkaan kuin M2-luokkaan. Mikä olisi edullinen, kestävä ja helposti saatavilla oleva blinky-mode säädin? Riittääkö 60A?

Tämä kiinnostaa itseänikin. Pitääkö olla blinky, vai riittääkö että on turbot sun muut buustit nollilla?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #101 : 30.08.23 - klo: 22.05 »
« Viimeksi muokattu: 30.08.23 - klo: 22.33 kirjoittanut Vesa »
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa aakoskin

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #102 : 30.08.23 - klo: 22.31 »
Mulla oli vintagessa säätimenä Reedyn 600z G2 blinkysäädin. Kisapaikalla kisaa seuranneet voivat varmasti todeta että kulkee vähintäänkin riittävästi ;)
Kiitos vinkistä, ja ihan kohtuuhintainen kyllä. Vauhtia autossasi oli tosiaan kyllä hyvin! Itse ajoin vintagessa 9.5T koneella ja oli kyllä aivan liikaa tehoja omiin kykyihin nähden. Vaikka slipperiäkin yritin löysäillä niin yksi finaalilähtökin meni niin että auto keuli jo lähtöruudussa ympäri.
Tamiya Sand Scorcher - Team Associated RC10 Classic/Andy's/MIP/Houge/A&L/Stealth/World's/B6.2D - Airtronics/Sanwa 27MHz/40MHz/2.4GHz - MaastoCup 1987-1988 - Maastosarja 2020-... - Vintage/Modern

Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #103 : 30.08.23 - klo: 23.03 »
FORS kisoissa riittää, että saa turbot jne pois ”blinky modeen”

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #104 : 31.08.23 - klo: 08.22 »
Nykyaikaisissa nopareissa se menee kuten Hanes kirjoitti, arvot nollille niin nopari on blinky modessa.

Kesällä olin noparia ostamassa ja aikani kun luin jenkkien foorumeita niin eniten suosituksia tuli HW XR10 Pro-Stock noparista ja sellaiseen päädyin, osittain siitä syystä että toisessa autossa on XR10 virinopari joten säädöt onnistuu samalla kapulalla. Kaasutuntuma on hyvä, samoin jarru ja kesällä Hakkilan +30 helteessä noparin lämmöt pysyi tuulettimen kanssa alle 80 asteessa.
Kylätason RC-kuski.

Poissa jval

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #105 : 31.08.23 - klo: 10.56 »
Ajoin kesän alussa Oulussa kotiradalla jonkin verran stanukorssia vanhalla B6:lla. Moottorina aikoinaan GT-12 luokkaa varten hommattu Motiv 13,5 jossa säädettävä ennakko ja noparina HW XR10 blinkynä. Kyydissä myös iso/painava vuosia vanha reedyn akku ja Sawoxin SB-2271SG servo, kokonaispaino 1476g. Välitys 31/72 ja moottorissa ennakkoa noin 40 astetta. Kesäkuu oli kylmä joten laitteet pysyi viileänä ilman potkureita. Nopein kierrosaika oli vain sekunnin hitaampi kuin B6.2:lla 6,5 vapaalla tekniikalla ajamani sen hetkinen rataennätys. 5 minuutin tulos oli jotain 15 sek hitaampi kuin silloin virillä ajetut. Oli siinä sen verran kulkuja että Vesa oli ainut meidän seuran kuskeista joka meni vapaalla moottorilla tätä stanua lujempaa 5min tuloksessa.
Mukava se on ajaa, suoralla vauhti ei päätä huimaa mutta ei se pienempi teho muualla näkynyt eikä kuitenkaan tarvinut vetää koko ajan sormi koukussa.
Kuten yllä mainittiin niin renkaiden kuluminen oli huomattavasti maltillisempaa kun ei turhia sudi.

Ensi kesänä voisi kilpailuissa kokeilla ajattaa Vintage ja S2-10 samassa lähdössä mutta palkita erikseen jos sillä saataisiin lisää autoja radalle.

Edit. tarkennettu välitys, ennakko, servo ja paino
« Viimeksi muokattu: 04.09.23 - klo: 12.54 kirjoittanut jval »
Janne Valtanen OSPA Ry
|  Roche P12V GT-12  |  Associated B6.2DC & B6DC |  Tamiya M05 Ver.II Pro & M03  | Hobbyfactory

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #106 : 31.08.23 - klo: 12.42 »
Tuo 1500gr on muistaakseni otettu suoraan jenkkien stock luokan säännöistä, en ainakaan löytänyt EFRA säännöistä painoa, mutta voi olla, että tarvitsee uudet silmälasit hankkia. Ja idea on FORS sarjassa pitää kivaa ja ajaa kisaa.  :smiley:

Nopea googlaus kertoi että 1500g on vanha ROAR minimipaino joka päivitettiin vuosi-pari sitten vastaamaan EFRA 1474g painoa helpottamaan jenkkien kv-kisaajia. EOS lienee samoilla säännöillä kun EFRA.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #107 : 31.08.23 - klo: 14.27 »
Joo, melkein unohtaisin painon, tässä juuri Hakkilassa testailemassa niin oma auto on 1989gr  :grin: Ihan pirun hauskaa tämä on, ja ero pieni mod ja stock kierrosajoissa. Mod autolla 17.2 ja stokilla 17.4.. varmaan kertoo jotain omista ajotaidoista… tosin pinion pitää laittaa isompi, ainoa mikä löytyi oli 29t ja spurri 71.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #108 : 31.08.23 - klo: 17.01 »
No nyt on painot ja vauhti kohdallaan :grin:

Välttämättä en paljoa isompaa pinjonia laittaisi noin painavalle autolle, moottorin lämmöt kertoo paljon onko välitykset kohdallaan vai ei. Sellainen huomio tuli tehtyä moottorin lämmöistä ja välityksistä, jos tuntuu siltä että akku hyytyy ajon aikana niin katso ensin moottorin lämmöt ja kokeile lyhyempää välitystä, ennen kun lähdet ostamaan uutta akkua.

Pitkällä välityksellä roottorin ylikuumeneminen tekee juuri sen efektin että akku alkaa hyytymään, vaikka todellinen ongelma on roottorin ylikuumeneminen ja magneettisuuden väheneminen -> tehot alkaa hiipumaan. Oikealla välityksellä roottori pysyy järkevän lämpöisenä ja tehot säilyy koko erän aikana. Tällä alkaa olla merkitystä jos radalla on esimerkiksi pitkä hyppy joka pitää pystyä toistamaan koko erän ajan. Jokainen ylikuumeneminen syö promillen pois roottorin magneettisuudesta joka lyhentää moottorin käyttöikää.

Pitkällä välityksellä tulee valheellinen fiilis että nyt on pelit laukkaa kunnolla, fiilis hyytyy 1-4 minuutin kohdalla ja erän lopussa meno on aika ponnetonta. Kun välitys on kohdallaan niin moottori pysyy viileänä ja ajotuntumassa ei juurikaan tule muutoksia erän aikana.

Muistakaa laittaa puhallin tai aukkoja koriin, puhallin saa mielellään olla tehokas eikä liukulaakeroitu tuhisija.

Nämä on niitä asioita, auton säätöjen lisäksi, joilla on paljon suurempi merkitys kun sillä, onko auto 1474g vai 1598g painava.

Kylätason RC-kuski.

Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #109 : 31.08.23 - klo: 17.49 »
Oho, tuli pieni kirjoitus virhe, eli 1489g  :grin: Ei sentään kahden kilon siikaa..

Poissa Petri_S

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #110 : 02.09.23 - klo: 16.57 »
S2-10 luokka kiinnostaisi kovasti kun se sopisi paremmin aloittelijalle. Voisiko joku asiaa tunteva kertoa onko HW Quickrun 10BL60a nopari sallittu S2-10 luokassa vai ei? Olen ymmärtänyt että ajoituksen säätö 13.5t moottorissa on sallittu niin ei ilmeisesti haittaa vaikka tuossa noparissa ei kai varsinaisesti olekaan vilkkuvaa lediä nolla ajoituksen merkkinä? Ajoituksen toki saa säädettyä nollaan mikäli se luokkaan vaaditaan. Tuo mainittu nopari on minulla jäänyt miltei käyttämättä ja voisin toiseen tuuppikrossiin hankkia sen kaveriksi 13.5t moottorin jos se kävisi S2-10 luokkaan.

Olen ymmärtänyt että moottoriksi käy kaikki nämä alla olevalla EFRA:n listalta löytyvät 13.5t moottorit myös säädettävällä päädyllä? Vai pitääkö olla sekä moottorissa kiinteä ajoitus ja noparissa blinky mode? Onko suosituksia moottoriksi?

https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2023/08/2023%20EFRA%20Brushless%20Motors%2013%205T%20Spec%202023%20v4.pdf

 

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #111 : 02.09.23 - klo: 17.34 »
Noparista ei ole kokemusta joten en osaa sanoa saako sen blinky modeen.

Moottoriksi käy mikä tahansa 13.5 -kilpakäyttöön tehty moottori- kiinteällä tai säädettävällä ennakolla, esimerkiksi Hobbywing Xerun V10 13.5 G4, Muchmore Fleta ZX V2 13.5, Reedy S-Plus 13.5, LRP X22 13.5, Orca 13.5 jne. Kun on ostamassa moottoria niin kannattaa välttää niitä 60-80€ perusmoottoreita, ne on teholtaan miedompia kun edellä mainitut 100-130€ kisamoottorit.


Kylätason RC-kuski.

Poissa Hanes_

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #112 : 02.09.23 - klo: 17.39 »
S2-10 luokka kiinnostaisi kovasti kun se sopisi paremmin aloittelijalle. Voisiko joku asiaa tunteva kertoa onko HW Quickrun 10BL60a nopari sallittu S2-10 luokassa vai ei? Olen ymmärtänyt että ajoituksen säätö 13.5t moottorissa on sallittu niin ei ilmeisesti haittaa vaikka tuossa noparissa ei kai varsinaisesti olekaan vilkkuvaa lediä nolla ajoituksen merkkinä? Ajoituksen toki saa säädettyä nollaan mikäli se luokkaan vaaditaan. Tuo mainittu nopari on minulla jäänyt miltei käyttämättä ja voisin toiseen tuuppikrossiin hankkia sen kaveriksi 13.5t moottorin jos se kävisi S2-10 luokkaan.

Olen ymmärtänyt että moottoriksi käy kaikki nämä alla olevalla EFRA:n listalta löytyvät 13.5t moottorit myös säädettävällä päädyllä? Vai pitääkö olla sekä moottorissa kiinteä ajoitus ja noparissa blinky mode? Onko suosituksia moottoriksi?

https://www.efra.ws/wp-content/uploads/2023/08/2023%20EFRA%20Brushless%20Motors%2013%205T%20Spec%202023%20v4.pdf

 

Saa, noparista saa boostit, turbot tms säädettyä pois, eli kovaa ajoa vaan.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #113 : 15.09.23 - klo: 09.24 »
Kesän ja syksyn aikana on testattu kaikenlaista, eri moottoreita, nopareita, auton painoa, pyörivän massan vähentämistä jne.

Moottorista on jo ollut puhetta että kisamoottori on oikea valinta jos haluaa autolle kulkua joten tästä ei sen enempää.

Varikolla kuiskitaan että stanusta on tulossa varustekilpailu luokka, varmaan tulee mutta onko kaikista sijoitetuista euroista hyötyä radalla?

Auton paino on puhuttanut, testattu keskitason ja kärkitason kuljettajalla ettei ole juurikaan vaikutusta onko auto 30-40g painavampi vai ei. Samoja läppiaikoja ja samoja tuloksia tulee molemmilla kuskeilla auton painosta riippumatta.

Slipper eliminaattorilla saa sen 25-30g pyörivää massaa pois voimansiirrosta. Vaikutus turffilla on sen verran pieni ettei kumpikaan kuski huomannut juurikaan muutosta kiihtyvyyteen tai auton käytökseen. Kierrosajoissa ja tuloksessa ei eroja.

Moottorin ennakot ja välitykset. Toisessa autossa kiinteä ennakko ja toisessa säädettävä, moottorit on muuten samat. Moottorin lämmöt määrittelee välitykset ja ennakot joten siinäkään ei ole juurikaan eroja.

Molemmat autot on 95% identtisiä ja on aivan sama kumpi meistä ajaa kumman autolla, lopputulos on että nopeampi kuski paukuttaa kaikesta huolimatta 2 kierrosta kovemman tuloksen vaikka mitä tekisi.

Loppullinen tuomio on stokki autoista se että voi toki lähteä varustekierteeseen, mutta kuinka moni kuski todellisuudessa siitä hyötyy muuten kun psykologisesti? Auto paketista kasaan, kisamoottori kiinni, nopari blinkylle, välitykset kohdalleen, auto säätöihin ja ajamaan. Tosiasia on se, että myös tässä luokassa suurimmat erot tulee kuljettajan taidoista, ei siitä kenellä on kivemman väriset ruuvit ja gramman kevyempi auto.

Rohkeasti mukaan stokki kisatouhuun, ajamalla ne tulokset ajetaan eikä sillä että on kaikki hifistelypalikat autossa kiinni. Ajamisessa tasaisuus on valttia tässäkin luokassa, yksi kaato erän aikana ja sillä ei ole lopputuloksessa merkitystä miten nopea olet ollut yhdellä tai kahdella kierroksella.

Kylätason RC-kuski.

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #114 : 15.09.23 - klo: 10.34 »
Ensi kesän maastosarjassa S2-10 sekä V2-10 ajetaan yhdistettynä luokkana, lopputuloksiin poimitaan kunkin luokan parhaimmisto sitten erikseen. Tuossa on hyvä verrata omaa vauhtiaan 30v vanhaan kalustoon.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa mts80

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #115 : 21.09.23 - klo: 20.39 »
Nyt olisi auto kasattu, ja ensitestien jälkeen ongelmaksi nousi kohtuullisen kova moottorijarru. Noparista säädetty dragbrake nollille, pinjonin/spurrin välys kunnossa, mutta liukkaalla betonilla perä karkaa suoran päässä kun kaasun nostaa.
Turffillla tätä vaivaa tuskin on.
Koneena on hw 13.5t g4 joka tuntuu huomattavasti "kireämmältä" kuin justock jonka kanssa kyseistä ongelmaa ei ollut.
Lähinnä kiinnostaa onko tämä tiheämpilankaisen koneen ominaisuus?

Poissa Vesa

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #116 : 21.09.23 - klo: 21.13 »
Moottorijarru on suhteessa kovempi stokkikoneissa, koska roottori on aikalailla vahvempi ja isompi kuin virikoneissa.

Kannattaa laittaa säätimestä coastia, jos on HW säädin, nyt en muista miten se meni Reedyn säätimessä koska en sitä käytä itse, mutta säädät tavallaan "rullausta" neutraalilla.
Roche | Reedy | V-Dezign | Radtec | Team Associated | BlackArt | TQ Wire | EuroRC

Poissa mts80

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #117 : 22.09.23 - klo: 07.44 »
Moottorijarru on suhteessa kovempi stokkikoneissa, koska roottori on aikalailla vahvempi ja isompi kuin virikoneissa.

Kannattaa laittaa säätimestä coastia, jos on HW säädin, nyt en muista miten se meni Reedyn säätimessä koska en sitä käytä itse, mutta säädät tavallaan "rullausta" neutraalilla.

Justockissa tuota coast ominaisuutta ei taida olla. Noparia ostaessa puntaroin justockin ja xr10 stockspecin kanssa, ja tottakai päädyin halvempaan....buy cheap buy twice :grin:
« Viimeksi muokattu: 22.09.23 - klo: 08.12 kirjoittanut mts80 »

Poissa Sauli Lumikko

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #118 : 22.09.23 - klo: 10.46 »
Eikö stokkikoneiden kanssa kuitenkin käytetä aika paljon kovempia välityksiä, mikä vastaavasti vähentää jarrutehoa? Ei välttämättä tarpeeksi, mutta siihen suuntaan isompi pinioni tilannetta muuttaa. Jos välitystä ei ole vielä haettu kohdilleen, tämä kantsii huomioida.

Anti-squatin vähentämisen pitäisi ymmärtääkseni myös auttaa siihen, että vauhdin hidastuessa pito ei lähde takapäästä niin äkkiväkkiä. 

Poissa mts80

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: S2-10 krossi
« Vastaus #119 : 22.09.23 - klo: 11.38 »
Eikö stokkikoneiden kanssa kuitenkin käytetä aika paljon kovempia välityksiä, mikä vastaavasti vähentää jarrutehoa? Ei välttämättä tarpeeksi, mutta siihen suuntaan isompi pinioni tilannetta muuttaa. Jos välitystä ei ole vielä haettu kohdilleen, tämä kantsii huomioida.

Anti-squatin vähentämisen pitäisi ymmärtääkseni myös auttaa siihen, että vauhdin hidastuessa pito ei lähde takapäästä niin äkkiväkkiä.

30/72 on välitys, pitää ajan kanssa tutustua säätöihin, nyt oli tosiaan vain pintaraapaisu. vetareista kun konetta pyörittää niin huomaa miten valtava ero on 7.0t->13.5t koneissa.