Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1594791 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #720 : 02.09.08 - klo: 00.11 »
Kiitos tuosta! Nyt vain sitten laskeskelemaan, ettei tule liian pienellä virranannolla olevia akkuja hankittua. Eipä silti, ei tule millään hirmu tehokkailla koneillakaan ajettua. Mutta eihän vara venettä kaada.. :mrgreen:

Laske n. 20-30 % pelivaraa siihen virranantoon, ettei mene liian tarkalle. Näin se akku kestää varmemmin ja pidempään käyttökelpoisena. LiPojen kanssa on kuitenkin aina se riski, että akun lisäksi palaa koko auto.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #721 : 02.09.08 - klo: 00.18 »
Vika voi olla tinassa, mutta todennäköisemmin joko johto on liian ohutta tai juotoksessa on vikaa eli kosketus ei ole kunnollinen. Tämä voi johtua tinasta, liian kylmästä juottimen kärjestä tai kokemuksen ja taidon puutteesta. Itse aikanaan taistelin liian halvan juottimen kanssa jollain tusinatinalla, kunnes lopulta investoin juotosasemaan, jolla voin itse asettaa halutun lämpötilan ja jonka teho on riittävä. Jos juotin on liian kylmä, niin juotoksesta tulee huono, eikä pysty johtamaan suuria virtoja lämpenemättä niin paljon, että tina sulaa.
Siis ekana rupes maxampsin omat juotokset sulamaan, jonka jälkeen korjasin liitokset ja huomattavasti paremmin pysyny, pientä sulamista huomannu sen jälkeen vaan.

karvanaama

  • Vieras
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #722 : 02.09.08 - klo: 00.19 »
Pihapörräys 1/10 trukissa harjaton nosramin combo Evil/Dragon 13.5.. Millaisella arvolla tuon virranjano tyydytetään?

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #723 : 02.09.08 - klo: 00.24 »
Onkohan mun tinassa jotain vikaa kun tuppaa tinaukset deans liittimillä sulamaan.

Käytä lyijytöntä "tinaa". Sulamislämpö jossain 220c luokassa, kun normaalilla taitaa olla 180 luokkaa.

Tosin tuolla lyijyttömällä juottaminen vaatii pikkasen enemmän juottimelta ja juottajalta  :mrgreen:

 
 
Onkohan mullakin sit sama noitten akkukennojen tinauksen kanssa et on väärää tinaa ku ei meinaa millään ne tinaukset pitää tai edes tarttua ku laittaa niitä liitospaloja niihi.. ja mulla on siis ihan tavallista tinaa ja tavallinen kolvi  :huh:
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #724 : 02.09.08 - klo: 00.29 »
Onkohan mun tinassa jotain vikaa kun tuppaa tinaukset deans liittimillä sulamaan.

Käytä lyijytöntä "tinaa". Sulamislämpö jossain 220c luokassa, kun normaalilla taitaa olla 180 luokkaa.

Tosin tuolla lyijyttömällä juottaminen vaatii pikkasen enemmän juottimelta ja juottajalta  :mrgreen:



 
Onkohan mullakin sit sama noitten akkukennojen tinauksen kanssa et on väärää tinaa ku ei meinaa millään ne tinaukset pitää tai edes tarttua ku laittaa niitä liitospaloja niihi.. ja mulla on siis ihan tavallista tinaa ja tavallinen kolvi  :huh:

Ei ole vika tinassa, vika taitaa olla tinaajassa kyllä nyt. Jos silta sulaisi kuumuuden takia kennosta irti, niin taitas mennä kenno siinä mukana.

Jos ei ole jo luettu tuota sivua niin rip rap http://personal.inet.fi/koti/liljeroos/akut/akku.html
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #725 : 02.09.08 - klo: 00.32 »
Siis ekana rupes maxampsin omat juotokset sulamaan, jonka jälkeen korjasin liitokset ja huomattavasti paremmin pysyny, pientä sulamista huomannu sen jälkeen vaan.

Osaa ne sekundaa myydä Maxampsillakin, kun minullekin toimittivat 5 mm liian pitkän akun verrattuna spekseihinsä.

Mitenkäs se noparin puoleinen liitos. Jos siellä on paremmin lämpöä kestävä tina, mutta huono liitos huono eli neliöt eivät liitoksen kohdalla kestä virtoja. Sieltä nyt lähtisin sitä ehkä ihmettelemään seuraavaksi. Yksi vaihtoehto on tietty se että nuo Deansit eivät saa syystä tai toisesta riittävää kosketusta liitoskohdasta. Entä onko noparin puolella oleva aito Deans, vai joku halpa kopio. Jos kopio, niin syy voi olla siinä. Yksi mieleen tuleva vaihtoehto on sitten liian pitkät johdot. Eihän nämä RC-autoissa käytetyt johdot ole riittäviä tällaisille virtamäärille, kuin riittävän lyhyinä. Jos johdot kuitenkin on alkuperäiset, niin tuskin siitä on kyse.

En ole itse Deansejä käyttänyt, mutta niin paljon niitä käytetään ja suurten virtojen kanssa, että pakko niiden on toimia.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #726 : 02.09.08 - klo: 08.30 »
Onkos kellään kokemusta noista Elfan myymistä GP:n akuista? 69-334-10 Akku NiMH GP3300 1,2V

PDF https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/0ffc0e10-7ad2-11dc-9199-0019bbdf5d02.pdf
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #727 : 02.09.08 - klo: 08.42 »
Mulla on....
Laatuakkujahan noi GP:t on ollut.

Tosin tuo tuote on poistunut valikoimasta ja tilalle on tullut 69-334-12.
(3700mAh).

8,20+ALV/kenno mun kautta.

« Viimeksi muokattu: 02.09.08 - klo: 08.53 kirjoittanut AE-Mod »
THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #728 : 04.09.08 - klo: 18.21 »
Kertokaa viisaammat millä liittimillä saan liitokset pysymään kasassa? Oon pistäny parempaa tinaa, kolvi on kunnollinen, kaikki liittimet läpikäyty. Tällä hetkellä liittimet deansit.

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #729 : 04.09.08 - klo: 19.19 »
Kertokaa viisaammat millä liittimillä saan liitokset pysymään kasassa? Oon pistäny parempaa tinaa, kolvi on kunnollinen, kaikki liittimet läpikäyty. Tällä hetkellä liittimet deansit.

Oletko levittänyt tinaa molemmille puolille? Mitäs tinaa käytät, mikäs kolvi? Tehottomalla kolvilla ei saa aikaan kuin pahaa mieltä.

Nim. Bilteman kynäkolvi ja saman puljun tina ei toimi.

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #730 : 04.09.08 - klo: 19.22 »
Kertokaa viisaammat millä liittimillä saan liitokset pysymään kasassa? Oon pistäny parempaa tinaa, kolvi on kunnollinen, kaikki liittimet läpikäyty. Tällä hetkellä liittimet deansit.

Oletko levittänyt tinaa molemmille puolille? Mitäs tinaa käytät, mikäs kolvi? Tehottomalla kolvilla ei saa aikaan kuin pahaa mieltä.

Nim. Bilteman kynäkolvi ja saman puljun tina ei toimi.
Ihan kunnon kolvi on ja työkseni joudun harvasen päivä piirikortteja juottelee, et ei se kolvaajasta oo kiinni. Tinat sulaa pois maxampsinkin juottamista liitoksista.

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #731 : 04.09.08 - klo: 19.28 »
Milloin liitokset sitten irtoavat?

Nyt menee jo vaikeaksi  :mrgreen:

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #732 : 04.09.08 - klo: 19.50 »
Ihan kunnon kolvi on ja työkseni joudun harvasen päivä piirikortteja juottelee, et ei se kolvaajasta oo kiinni. Tinat sulaa pois maxampsinkin juottamista liitoksista.
Itse olen käyttänyt jytkyn kolvin apuna nestemäistä juoksutinta, eikä tähän päivään ole yhtään juotosta irronnut.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #733 : 04.09.08 - klo: 20.13 »
Onko ne deansit aidot, eikä kopiot? Entä onko kosketus kunnollinen liittimien välillä (ehkä kohtuuttoman vaikeaa selvittää)? Sitten tulee vielä mieleen, että mitä siellä on kuormana perässä tai kuinka hirveä virta siitä ajetaan läpi. Ja onhan kaikki kaapelit varmasti riittävän paksuja.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #734 : 04.09.08 - klo: 20.20 »
Kertokaa viisaammat millä liittimillä saan liitokset pysymään kasassa? Oon pistäny parempaa tinaa, kolvi on kunnollinen, kaikki liittimet läpikäyty. Tällä hetkellä liittimet deansit.

Oletko levittänyt tinaa molemmille puolille? Mitäs tinaa käytät, mikäs kolvi? Tehottomalla kolvilla ei saa aikaan kuin pahaa mieltä.

Nim. Bilteman kynäkolvi ja saman puljun tina ei toimi.
Ihan kunnon kolvi on ja työkseni joudun harvasen päivä piirikortteja juottelee, et ei se kolvaajasta oo kiinni. Tinat sulaa pois maxampsinkin juottamista liitoksista.

Niiin no, semmonen huotin joka pelaa komponenttien juotteluun ei sovellu välttämättä noiden juottamiseen.

Kokeilen AMS liitintä.

http://www.medasec.com/do?action=group&id=46
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #735 : 04.09.08 - klo: 21.06 »
Vahva veikkaus, että on kyse jostain muusta kuin liitinongelmasta...

Onhan sulla kunnon kolvi, eikä mikään 20W puupiirrin?

Lämmitäthän liitintä niin paljon että tina sulaa siihen eikä kolviin?

Esitinaathan sekä liittimen, että johdon?

Ja kun lopuksi teet varsinaisen liitoksen, lämmitäthän liittimen päällä olevaa johtoa niin kauan että tina sulaa myös liittimessä?

Näillä perushommilla juoteltu hyvällä menestyksellä jo monta vuotta. Käytössä n. 15 v, vanha muistini mukaan 150W pikakolvi, eikä ole kyllä irronneita liitoksia näkynyt.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #736 : 04.09.08 - klo: 21.10 »
ei taida olla laitteista tai juottajasta kiinni jos max ampsin valmiiksi kolvatut deansitkin irtoaa.
kyllä silloin on jossain jo jotain muuta vikaa jonka seurauksena liitin lämpenee niin paljon että juotokset sulaa.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #737 : 04.09.08 - klo: 21.12 »
Mistä tiedän mikä kennoista on kyykähtänyt, kun Ultramat 14 ilmoitti että ~1756mahia mennyt vain sisään.
Kennot ovat Grepowin 4200mah irtokennoja. Kaikkiin muihin akkuihin menee joku 3900mah-4200mah. Onhan noilla jo ajeltukin. Mutta jos yks kenno on kyykännyt niin kai loput on käyttökelpoisia?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #738 : 04.09.08 - klo: 21.43 »
Voi kyllä olla kun ostin hobbylinnasta tollasen sarjotus liittimen, siinä näyttäis noi deanssien juotoskohdat olevan kapeampia kun mitä pakissa on. Täytyy  juottaa ite tollanen sarjotus johto. Niin ja metallihan johtaa lämpöä jonka johdosta maxampsien juotoksetkin sulavat?

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #739 : 05.09.08 - klo: 01.55 »
Vahva veikkaus, että on kyse jostain muusta kuin liitinongelmasta...

Kokemus on osoittanut, että yksikin huonosti sähköä johtava liitos kuumentaa johtoja niin paljon, että juotokset sulavat. Siihen riittää, että liitinten välillä on huono kosketus.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

karvanaama

  • Vieras
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #740 : 05.09.08 - klo: 18.24 »

Onko kenelläkään kokemuksia rcmart:n myymistä Hot Pwer latureista?

http://www.rcmart.com/catalog/rc-special-charger-cb0117-combo-power-h6016-lipo-battery-balance-chargerdischarger-p-27446.html, http://www.rcmart.com/catalog/rc-special-charger-power-5016-lipo-battery-supply-12v20a-combo-cb0042-p-26119.html

Hinnan puolesta houkuttelee ja ominaisuudetkin ilmeisen riittävät harrastekäyttöön.
 

janitor

  • Vieras
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #741 : 05.09.08 - klo: 18.33 »
Aika onneton vehje kun ei voi ladata kuin 6-kennoisia NiMhejä. Vaikka 6-kennoa riittäisi tänään, mitä sitten kun haluat mennä lujempaa ja hommaat 7-kennoisen? Eihän tuolla voi ladata edes lähettimen akkuja.

karvanaama

  • Vieras
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #742 : 05.09.08 - klo: 18.38 »
Tarkennuksena; tulisi lipo-laturiksi.

janitor

  • Vieras
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #743 : 05.09.08 - klo: 18.46 »
Tuo tarvitsee erillisen virtalähteen. Muista että USA:n jännite on 110V. Eiköhän Suomestakin löydy päteviä laitteita, joista on porukoilla hyviäkin kokemuksia. Kyllä tuokin varmaan LiPo:t latailee. Kannatan yhden laturin politiikkaa, eli sama vehje lataa kaikki akut mitä harrastuksessa tarvitaan, tuo ei siihen pysty.

karvanaama

  • Vieras
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #744 : 05.09.08 - klo: 19.17 »
Yhden laturin taktiikka olisi tietty paras tilanne. Sellaisista ehdotuksia otetaan vastaan.
Mitä tulee virtalähteisiin niin olkoon sisäänmeno jännite sitten 110V/60Hz tai 230V/50Hz niin eipä tuo laturi sitä tiedä, kun ulos tulee kuitenkin sama n. 12VDC

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #745 : 05.09.08 - klo: 20.09 »
Yhden laturin politiikka :lol:

Itse just tilasin 2 laturin, että kerkeää latailla samaa tahtia kuin kuluttaa :mrgreen:

Tälläsen otin kakkos laturiksi.
Lipoilla itselläkin 95% pääarvo.

http://www.johnhobby.com/catalog/product_info.php?cPath=15_41&products_id=628 ja mukana tulee 110-240V virtalähdekin.


Axial SCX 10 TR

Poissa Don

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #746 : 05.09.08 - klo: 21.20 »
Ominaisuuksiltaan vaikuttais olevan melko sama kuin itellä, eli Loong Max E6 :http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6789&Product_Name=MAX_E6_Digital_Lipo_Charger_

Lipokkeita (tilattu on :tongue: )en ole ladannut, mutta pikku asson nimh akkuja 1100Mah, 7,2V. Laturista olen huomannut, että lämpötilaa ja akun voltteja ei pääse muuten tarkastelemaan kuin latauksessa tai purussa. Valikosta saa vain joko lämpötila sensorin käyttöön tai USB liitännän. USBn kautta tietojen kattominen koneelta on turha, koska se ei toimi. Olen laittanut akun purun keskeytymään 5.4 volttiin, mutta usein se katkaisee vasta jossain 5 tienoilla. Delta peak katkaisun saa alimmillaan 5mv. Näyttö sekoaa ja näyttää joko kiinalaisia merkkejä tai siansaksaa. Kielien erot eivät ole minulla hallussa  :azn:

Akkujen tietoja saa ladattua muistiin 5 kpl. Tallennettavia tietoja on akun tyyppi, mAh, jännite, latausvirta, purkuvirta(max 1A) lataus-purku purku-lataus sykli (max 5)...
Yleisissä asetuksissa on maksimi latausaika, katkaisulämpötila, maksimi Mah lataus ja jotain muuta.

Eli vaikka ominaisuudet ovat hyvät niin käytännössä homma ontuu hieman. Laturia voi käyttää vain nopeana laturina (kuka hidasta käyttää?) ja jos latailee useamman eri mAh arvoisia akkuja niin täytyy vaihtaa User setup program valikosta maksimi mAh mitä akulle ladataan. Tai sitten olla käyttämättä tätä ominaisuutta ja lyödä arvo todella isoksi.

Valikoissa siirrytään Batt type stop ja nuoli vasemmalle painikkeilla. Eikö olis olu fiksumpaa liikkua valikoissa vasen, oikea näppäimillä ja stop start näppäimillä valikosta poistumiseen ja valikkoon siirtymiseen? Piru vei kiinalaiset...  :azn:

| Hobao Hyper 10SC |

janitor

  • Vieras
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #747 : 05.09.08 - klo: 21.22 »
Mulla on neljä LiPo:a ajoakkuina ja kyllä niillä pystyy ajamaan tauotta kun yhdellä laturilla sitä mukaa auton peräkontissa latailee kun tyhjenee. Se LiPo:n lataus vie aina reilu tunnin ja yhdellä akulla ajaa 20-25 min niin neljää akkua et saa ikinä tyhjäksi samalla kertaa.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #748 : 05.09.08 - klo: 21.50 »
Mulla ykkös laturina MRC 989 Super Brain ja kyllä sillä hommat hoituu.

Ostin tuon 2 laturin vaan sitä varten kun kopteri käytössä akku kestää 9min ja vaikka 3 akkua käytössä niin "liian" pitkät odotus ajat tulee yhdellä laturilla.
Itse asiassa mulla on 3 laturia, mutta kun tuo on niin alitehoinen tuo kolmas.

Mutta niinhän se on. Joko ostat repullisen Lipoja tai latureita pitää olla useampi :wink:
Axial SCX 10 TR

janitor

  • Vieras
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #749 : 05.09.08 - klo: 22.09 »
Kopteri syö LiPoja kuin leipää.