Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1594597 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #690 : 20.08.08 - klo: 19.30 »
mikä pikalaturi nimh/nicd ja lion/lipo akuille?

toiminnot:
nimh/nicd: 1-8 cell  (vähintään)
lion/lipo 1-3 cell  (vähintään)

muuta:
alle 100 (voi mennä vähän yli)
käytetty/uusi
suomesta mielellään (ei pakko)

onko  GRAUPNER ULTRAMAT 10 hyvä tai onko edes pikalaturi? (en oo ihan varma)


linkkiä ja perusteluja!!
kiitos etukäteen
« Viimeksi muokattu: 20.08.08 - klo: 20.26 kirjoittanut samperi »
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #691 : 20.08.08 - klo: 20.51 »
Kymppi lisää ja osta Graupner Ultramat 14, paljon kehuttu tällä foorumilla.

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #692 : 20.08.08 - klo: 21.19 »
Kymppi lisää ja osta Graupner Ultramat 14, paljon kehuttu tällä foorumilla.

http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=27945&grpid=5018
mitä muuta tarvin kuin ton??
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #693 : 20.08.08 - klo: 21.46 »
Verkkovirtaa, sormet ja vähän älliä niin akku alkaa lataantuumaan. Jos akkujen liittimet ei käy niin sitte jonku adapterin. Lipojen kanssa balansseri on tarpeellinen.

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #694 : 21.08.08 - klo: 14.37 »
Verkkovirtaa, sormet ja vähän älliä niin akku alkaa lataantuumaan. Jos akkujen liittimet ei käy niin sitte jonku adapterin. Lipojen kanssa balansseri on tarpeellinen.

mikä balanseri? aika halpa mutta hyvä
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #695 : 21.08.08 - klo: 20.06 »
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa ma-de

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #696 : 21.08.08 - klo: 20.48 »
Itsellä on tämä: http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=72 Siinä on sekä laturi ja balanseri. On ollut pari kuukautta ja toiminut moitteettomasti.

janitor

  • Vieras
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #697 : 21.08.08 - klo: 21.18 »
Kaveri tasaa tyytyväisenä
tällä.

Poissa JK Nitro

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #698 : 21.08.08 - klo: 21.41 »
Mulla ollut käytössä Swallow AC/DC, http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=30120&grpid=5018 , jo pari vuotta ja tykännyt olen: lataa kaikkia yleisimpiä akkutyyppejä, löytyy purku ja syklitys toiminto, tosin purku "vain" yhdellä ampeerilla max.

Luulisi lähtevän alle satasella. Suosittelen.

Li-Po tasuriksi hankin vast'ikään tuon LCB-6C:n velipojan suosituksesta, kokemus alkaa kertymään vasta tänään.
Arrow Shark - Flying Dragon/Quickdraw, pojalla LiPotettu/harjaton Traxxas Stampede XL-5 ja NQD Speedstorm

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #699 : 23.08.08 - klo: 13.52 »
Itsellä on tämä: http://www.verticalhobby.com/kauppa/product_info.php?cPath=2&products_id=72 Siinä on sekä laturi ja balanseri. On ollut pari kuukautta ja toiminut moitteettomasti.
taidan ostaa ton :smiley: mitä muuta tarvitsen ton lisäksi?muutakun akun. tarviiko joitain johtoja
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa ma-de

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #700 : 23.08.08 - klo: 15.30 »
Valitset sopivan tasausliittimen ja saatat joutua tekemään jonkinlaisen adapterin.

Poissa samperi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #701 : 23.08.08 - klo: 16.00 »
joo ...   ei tarvi myöskään maksaa posteja :grin: vaikka ei  niitä olisikkaan tullu paljoo
team associated 18B rtr + rpm leveämpi puskuri, mt:een renkaat ja itse tehty alum. etuiskaritorni.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #702 : 26.08.08 - klo: 18.59 »
Ostin Graupner Ultramat 14:sta. Kun siinähän pitää säätää se mv/kenno niin olen kuullut että joku 7mv olisi hyvä.
Mitä te olette pitäneet? Akkuina 7,2 Grepow 4200 kennoista kasattu
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #703 : 26.08.08 - klo: 19.06 »
Näky olevan medasecin sivulla ohjeita, ja katkasu jännitteeksi suositeltiin alle 5mV:a
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #704 : 26.08.08 - klo: 19.08 »
Säädetäänkö siis vaan 5mv/kenno vai pitääkö mun jotenkin laittaa 30mv/6kennolle?
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #705 : 26.08.08 - klo: 19.34 »
Näppäilet vaikka 4mV sinne laturiin ja se on siinä.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #706 : 28.08.08 - klo: 17.40 »
Miten mää saan tuon laturin nimh latausmuotoon? Kun se tyrkyttää kokoajan Lipo akkua vaikka nimhit olis kiinni.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

janitor

  • Vieras
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #707 : 28.08.08 - klo: 18.52 »
Ota akku irti. Pidä enteriä pohjassa, lataustila vaihtuu Liposta Nimhiin. Valitse latausvirta, paina enter. Valitse delta peak mV, paina enter. Akku kiinni, paina enter. Voit latauksen aikana seurata akun tilannetta painamalla inc nappulaa saat näyttöön jänniteen tai mAh:t. Latauksen jälkeen vehje piippaa. Akku irti. Paina mode. Ala alusta.
« Viimeksi muokattu: 28.08.08 - klo: 18.58 kirjoittanut janitor »

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #708 : 28.08.08 - klo: 18.54 »
Juu, huomasin sen itte. Mutta kiitos silti.
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #709 : 01.09.08 - klo: 01.06 »
Lataako tollaset ''tehokkaat älylaturit'' tavallista nopeammin jos on kuitenkin latausvirta sama eli siis esim nyt menee ultramat 14  5mAh latausvirralla joku 48min ladata akku täyteen, ni jos laitetaan vaikka LRP pulsar 3 lataamaan sama akku sillä 5mAh ni tulisko heti vaikka puolet nopeammin? vai johtuuko se siitä että siinä pystyy tuuppaamaan sen 10mAh latausvirraksi.. ?
« Viimeksi muokattu: 01.09.08 - klo: 01.15 kirjoittanut foursquare »
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #710 : 01.09.08 - klo: 07.33 »
5 mAh:lla et kyllä saa yhtään akkua täyteen....
Varmaan kyseessä on kuitenkin 5 Ah.

Jos laturi oikeasti lataa sillä virralla mitä sanotaan, esim 5A, niin ei laturin merkillä ole tässä tapauksessa merkitystä.

Pieniä eroja saattaa tietenkin olla riippuen esimerkiksi Delta Peak:in katkaisuarvosta.
Jos haluat akkusi puolet nopeammin täyteet, tulee käyttää siis kaksinkertaista latausvirtaa.

Eli: Mikäli latausvirta on sama, ei eroja juurikaan laturin merkin myötä tule.

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #711 : 01.09.08 - klo: 07.50 »
Ja se 10A alkaa olla jo melko suurelle osalle akkuja aivan liikaa, tulee pokspoks kokko.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #712 : 01.09.08 - klo: 08.05 »
Niin, ja aika monessa laitteessa 5A on maksimi latausvirta...
LRP:stä kyllä löytyy max 10A.

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #713 : 01.09.08 - klo: 14.16 »
Kyllähän noita yli 5A lataavia löytyy vaikka kuinka ja 10A lataaviakin löytyy montaa vaihtoehtoa.
Axial SCX 10 TR

karvanaama

  • Vieras
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #714 : 01.09.08 - klo: 23.13 »
Olen aikeissa siirtyä lipo-akkuihin ja nyt olisi pari ihan ruohonjuuritason kysymystä. Kun puhutaan 1S, 2S, 3S, 4S jne, niin olenko ymmästänyt oikein, että tuo numerot tarkoittavat sarjaankytkettyjen 3,7v kennojen määrää? Toinen kysymys koskee C-arvoa, joita näkyy olevan ainakin 18, 20, 25, 30. Onko tässä kyseessä akun virran ulosanto määrä ja jos näin on niin miten noita arvoja tulkitaan?

Nämä kuuluisi kenties tuonne noobie-kysymykset osioon, mutta aiheen puolesta tännekkin.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #715 : 01.09.08 - klo: 23.38 »
Tännehän nämä kysymykset hyvin kuuluvat.

1S, 2S, 3S jne tarkoittaa juuri sitä mitä arvelit sen tarkoittavan. Lisäksi on 1P, 2P, 3P,... jotka tarkoittavat rinnakkain kytkettyjen kennojen määrää eli akku voi olla esim. 2S2P, jolloin siinä on kaksi kennoa rinnakkain ja kaksi tällaista yhdistelmää sarjassa.

C-arvon avulla voit laskea millaisen virran akku antaa ulos. Yleensä tämä ilmoitetaan jatkuvalle virralle ja useille LiPo-akuille ilmoitetaan myös hetkellisen virran arvoja. Kertomalla akun kapasiteetin (mAh-arvon) tällä ilmoitetulla C-arvolla, saat maksimivirran (mA).
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

karvanaama

  • Vieras
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #716 : 01.09.08 - klo: 23.44 »
Kiitos tuosta! Nyt vain sitten laskeskelemaan, ettei tule liian pienellä virranannolla olevia akkuja hankittua. Eipä silti, ei tule millään hirmu tehokkailla koneillakaan ajettua. Mutta eihän vara venettä kaada.. :mrgreen:

Poissa DagO

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #717 : 01.09.08 - klo: 23.56 »
Onkohan mun tinassa jotain vikaa kun tuppaa tinaukset deans liittimillä sulamaan.

Poissa MirosHima

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #718 : 02.09.08 - klo: 00.06 »
Onkohan mun tinassa jotain vikaa kun tuppaa tinaukset deans liittimillä sulamaan.

Käytä lyijytöntä "tinaa". Sulamislämpö jossain 220c luokassa, kun normaalilla taitaa olla 180 luokkaa.

Tosin tuolla lyijyttömällä juottaminen vaatii pikkasen enemmän juottimelta ja juottajalta  :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 02.09.08 - klo: 00.11 kirjoittanut MirosHima »
Kyosho Ultima SC6 #Sponsored by RCJKL www.rcjkl.fi

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #719 : 02.09.08 - klo: 00.09 »
Vika voi olla tinassa, mutta todennäköisemmin joko johto on liian ohutta tai juotoksessa on vikaa eli kosketus ei ole kunnollinen. Tämä voi johtua tinasta, liian kylmästä juottimen kärjestä tai kokemuksen ja taidon puutteesta. Itse aikanaan taistelin liian halvan juottimen kanssa jollain tusinatinalla, kunnes lopulta investoin juotosasemaan, jolla voin itse asettaa halutun lämpötilan ja jonka teho on riittävä. Jos juotin on liian kylmä, niin juotoksesta tulee huono, eikä pysty johtamaan suuria virtoja lämpenemättä niin paljon, että tina sulaa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.