Kirjoittaja Aihe: Akut ja laturit  (Luettu 1597879 kertaa)

0 jäsentä ja 49 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa SepiMies

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1770 : 03.02.10 - klo: 23.28 »
Pojan nikko auton akun laturi kadonnut. Akku on neliön möykky 4.8v ja 700mah nimh. Ajattelin kokeilla tuolla omalla swallows laturilla. Siinä on nimh ohjelmassa vain amperimäärä. Millä a-määrällä tota kannattais ensin purkaa ja sitten ladata? Nim. Lipoja vain ladannut

No latauksessa ylärajana voi pitää sitä 1C ja kaikki sen alle tietenkin käy. Ainakin NiMH:it mitä mulla on ollut, on rajattu tuohon 1C lataukseen. Kerran yhden akun tuhosin lataamalla sitä 1,5C:llä, minkä jälkeen oon tyytynyt tuohon 1C:hen. Lipoista tiedät tuon C-jutun. Purkamaan tuota ryhtyisin jollain 1-2C:llä. Purkaa voi toki varmaan suuremmillakin virroilla, mutta ajon jälkeen ei siihen kauaa mene 1C:lläkään.
Tekno RC Team Driver
SCT410.3, EB48.3, NB48 2.0, Losi 22SCT 3.0

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1771 : 06.02.10 - klo: 19.20 »
Tää on kysytty varmaan vaikka kuinka monta kertaa, mutta kysyn uudestaan. Eli miten kannattaa säilyttää nimh akkua? Eli onko sen oltava täynnä, vai riittääkö että on vaan jonkin verran latausta per kenno? :huh: Säilytys aika noin viikko. Ja jos se on puoliksi täynnä, niin kannattaako se eka tyhjentää ja sen jälkeen vasta ladata täyteen? Älkää hermostuko, jos tää on kysytty monta kertaa! :angel:
.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1772 : 06.02.10 - klo: 19.27 »
Jos ajat esim. viikon välein niin paras tapa on lopettaa ajaminen esim. minuuttia aikaisemmin kuin ne alkaisivat normaalisti hiipumaan. Silloin akkuihin jää sopivasti sähköä viikon säilytykseen. Jos kennojen jännite tippuu säilytyksen aikana alle 0,9V niin alkaa akut kärsimään, siksi akuissa tulisi olla aina vähän sähköä ja purku tehdään vasta hetki ennen latausta.

Poissa rottapaavo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1773 : 06.02.10 - klo: 19.41 »
Semmosta vielä, että haittaako jos sitä säilyttää täynnä? :huh:
.

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1774 : 06.02.10 - klo: 19.47 »

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1775 : 06.02.10 - klo: 23.36 »
Semmosta vielä, että haittaako jos sitä säilyttää täynnä? :huh:
Lyhyesti, Jos akkua säilyttää täytenä niin ensimmäisenä ajakertana akku on aika laiska ja ajoaika lyhyehkö. Viikko jotenkin menee pihasudittelussa, mutta kuukausi on jo pitkä aika. Kisa-akut on sitten eri asia ja parempi olisi säilyttää kaikki puolityhjänä(20-30% lataustila), kuten Heuli totesi.

Poissa lefaslayer

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1776 : 11.02.10 - klo: 08.05 »
ensimmäistä kertaa lipoa lataamassa graupner 14 plus.
asetuksista laitoin C:1A ja 4000mAh onko se nyt oikein vai voinko laittaa C:4.0A kun akkuna on  4000mAh 2S1P Flightmax... vai on tuo C:1 arvo se millä akkuja saa yleensä ladata maximissaan?

Voit ladata 4A:lla jos et nyt ihan 4 tuntia halua latailla...

vähän tässä tuli katseltua tuota graupenerin laturia ja asetuksia..löysin sieltä tuommoisen lithium type kohdan.siihen siis lipo ja sitten on 4.20v/c jota pystyy säätämään..ilmeisesti kenno jännite?onko minulla nyt ollut oikea jännite kun olen ladannut akkua missä on kaksi kennoa (2 cell 7.4v) pitääkö tuohon muuttaa 3.7v??

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1777 : 11.02.10 - klo: 11.15 »
Kyllä se täyden kennon jännite on 4,2 V, tuo 3,7 V on nimellisjännite ja noin puolitäyden kennon jännite.

Poissa lefaslayer

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1778 : 11.02.10 - klo: 11.20 »
no hyvä homma pelästyin jo että akku mennyt rikki kun olen tuolla ladannut.

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1779 : 11.02.10 - klo: 18.05 »
Onko alla olevat asetukset oikein tämän akun lataukseen? Millä ampeerimäärällä pitää purkaa?


Mikä tuo storage ja fast chg on?
« Viimeksi muokattu: 11.02.10 - klo: 18.15 kirjoittanut juhku1 »
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1780 : 11.02.10 - klo: 18.08 »
Oikeat asetukset on ja yksi kuva ois riittännä  :police:. Ja storage on varmaan semmoinen että se lataa lipon siihen jännitteeseen missä sitä on parasta säilyttää pitkäaikaisesti. Ja fast chg on nopea lataus suomennettuna. Chg tarkoittaa charge. Ja eihän noita tarte purkaa muuta ku ajamalla. -Sami
Jeps

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1781 : 11.02.10 - klo: 18.15 »
Ok, kiitti tiedosta  :azn:
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1782 : 11.02.10 - klo: 18.44 »
Miksi lataus ampeerit kokoajan pikkuhiljaa laskevat, kun lataan akkua?
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1783 : 11.02.10 - klo: 18.46 »
Ihan normaalia ainakin lipoja ladatessa. Lopussa lataa vain hyvin pienellä virralla.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1784 : 11.02.10 - klo: 18.49 »
Miksi lataus ampeerit kokoajan pikkuhiljaa laskevat, kun lataan akkua?

Normaalia tuo on, kuten JL- sanoin, se on hellä sille akulle lopussa  :grin:. -Sami
Jeps

Poissa juhku1

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1785 : 11.02.10 - klo: 18.53 »
Jep  :azn:
Ex rc harrastaja. Muistakaa olla ostamatta niitä kyosoja.

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1786 : 12.02.10 - klo: 00.21 »
Onkos kellään tuota HobbyKingin Quattro 4x6S laturia käytössä? Hieman miettiny pitäsikö toi hommata vaikka eihän tuokaan lataa kuin 4x50W maksimissaan, eli latausajat jää isommilla 4-6S akuilla pidemmiksi. Mutta toisaalta tolla sit sais 4 akkua kerralla joten loppupeleissä oliskin melko nopeasti akut ladattu. Virtalähteeksi ajattelin tota 25A 350W mallia.

Vai kansisko satsata tehokkaampaan dual-laturiin? Mitähän niitä on markkinoilla, yhtäkkiä en löytäny yhtäkään dual-laturia hobbycityn sivuilta?
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1787 : 12.02.10 - klo: 06.32 »
Mulla on. Rajoitteet huomioonottaen ihan kelpo peli, eli jos max 5A lataus (x4) riittää niin suosittelen.

Niitä tasurilautoja ei sitten tule mukana kuin yksi, kannattaa tilata lisää samalla.
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1788 : 12.02.10 - klo: 07.43 »
Ok. Tuolla oli joku maininnut et akkujen JST/HX tasuriliittimet sopisi suoraan laturin tasaustöpseleihin...
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1789 : 12.02.10 - klo: 07.52 »
Onko alla olevat asetukset oikein tämän akun lataukseen?

Laturissa on kai sisäänrakennettu balanseri?
Lipot olisi hyvä ladata balanserin kanssa, jolloin oikea olisi LIPO BAL jos tämäkin laturi on Imax:in kopio

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1790 : 12.02.10 - klo: 23.28 »
Kysympä täältä:

Minkälaista laturia suosittelisitte kun talossa on tarve ladata niin perinteisiä nihm akkuja,kuin myös uuden auton myötä tulevia lipoakkuja?

Sähköautot ovat täysin uusi alue joten kokemusta ei ole.

Lähinnä tarve tulee olemaan kolmen auton akkujen laturina,joista kaksi nihm kennoilla ja yksi lipo.Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin akut tulisi määräajoin tasata? / purkaa?
Onnistuuko kaikki tämä yhdellä laitteela?
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1791 : 15.02.10 - klo: 18.18 »
Tuli tilattua Graupner ultramat 14 + laturi Orionin 2s lipoille.Käykö Orionin tasausliitin Graupnerin laturiin suoraan vai tarvitsenko väliin jonkinlaisen adapterin?Jos tarvitsen niin linkki adapteriin jonka saa kotimaasta ois kiva.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa jhaas

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1792 : 17.02.10 - klo: 07.58 »
Tuli tilattua Graupner ultramat 14 + laturi Orionin 2s lipoille.Käykö Orionin tasausliitin Graupnerin laturiin suoraan vai tarvitsenko väliin jonkinlaisen adapterin?Jos tarvitsen niin linkki adapteriin jonka saa kotimaasta ois kiva.

Jos ei mene suoraan niin tämän avulla kyllä menee,

http://www.racingfactory.fi/tuotteet/LATURIT-JA-PURKULAITTEET-Laturit/3065SET-Graupner-Balancer-Adapter-Set-PQTPXH-2-6-cells-103654

Itse ostin kyseiseen laturiin, Kiitos Heulin vinkin ja hienosti toimii!


Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1793 : 17.02.10 - klo: 14.03 »
Toi 14+ on hyvä laturi. Itsellä on toinu moitteetta jo 12kk. Täällä saa varmasti opastusta.

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1794 : 17.02.10 - klo: 16.04 »
Jep

Tänään saapui laturi.Laitoin äsken kokeeksi yhden 7,2A 3300nihm kennon lataukseen ja ollut nyt n.45min.latauksessa ja näyttää kapasiteetiksi 2547 ja volteiksi 9,13V onko normaalia että voltit ovat isommat,vaikka akku on 7,2V? tasausadapteri on tilattu..
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1795 : 17.02.10 - klo: 16.06 »
Kyllä itsellä ainakin näyttää.

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1796 : 17.02.10 - klo: 16.12 »
OK.Kiitos nopeasta vastauksesta.Just päättyi latauskin ja kapasiteettiarvoksi jäi:2633 ja voltit alkoivat laskemaan hiljalleen.Tarkoitttaako tuo nyt sitä että 3300 akkuun meni 2633mAh ja akussa oli vielä n.700mAh jäljellä?

« Viimeksi muokattu: 17.02.10 - klo: 16.20 kirjoittanut jekku »
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1797 : 17.02.10 - klo: 16.14 »
OK.Kiitos nopeasta vastauksesta.Just päättyi latauskin ja kapasiteettiarvoksi jäi:2633 ja voltit alkoivat laskemaan hiljalleen.Tarkoitttaako tuo nyt sitä että 3300 akkuun meni 2633nihm ja akussa oli vielä n.700nihm jäljellä?

Toi 2633mAh eli 3300mAh akuata oli se n.700mAh jäljellä. (lähinnä korjasin päätteet)

Poissa lefaslayer

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1798 : 20.02.10 - klo: 15.12 »
pieni ongelma tuli Graupner 14 plus..olen ladannut monta kertaa lipojani sillä..nyt kun laitoin lipon kiinni laturi sanoo battery volt to high ? öö mistäköhän johtuu?

Poissa Maxximo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: Akut ja laturit
« Vastaus #1799 : 20.02.10 - klo: 15.24 »
Voisko olla väärä kennomäärä valittuna?
"Short Course" Hyper 8 Pro @ harjaton Tekin T8 1550kv, Xerun 150A, 6S-4,5Ah A-spec, HN Torsen F&C - "Audi S1Q" Cyclone Pro @ T3.0 Nitro Star, CF Mod - Rallygame 1/8 Porsche 911 @ TT EB-4 S2, harjaton