Kirjoittaja Aihe: Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä  (Luettu 162666 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa rs tuning

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #90 : 25.06.05 - klo: 19.01 »
Lainaus käyttäjältä: "brutales"
Lainaus käyttäjältä: "Rph"

- Tankki vakio, valmistajan ilmoittama koko
- Moottorin kokoluokka sama kuin valmistajan
- Renkaita kaksikierrosta, yleisesti myynnissä olevia renkaita
- diffien, saranatappien, hexien, kytkimien vaihto kestävimpiin materiaaleihin.

Koska jos autoihin vaihdetaan isompia tankkeja ja moottoreita eivät ne mielestäni ole enää standardeja josta tuo stanu tulee. Vaan ne ovat modattu nopeammiksi kuin alkuperäinen auto, jolloin ne kuuluisivat mielestäni Outlaw luokkaan jossa on vapaat kädet virittää auton halunsa mukaan.


Tuota olen koettanut ajaa takaa. Eli, stanuluokka, kaksi moottorikokoa ja sitten tämä viriluokka moottorin yms. vaihtajille. Diffien yms. lisäksi laittaisin siihen vielä pyöräntuennan osien vaihdon salliminen vahvempiin, ei lisää nopeutta, eikä varmaan edes kevennä. Myös moottorisääntö hyvä, estäisi ylilyönnit, joita muuten varmasti tapahtuisi, eli otetaan pieni, kevyt monsu, laitetaan siihen ylitehokas moottori ja lisäpainot aivan alas... Auto täyttää minimipainon ja on nopea...

Tuo kuulostaa hyvältä mutta kuinkas vanhempien savage omistajien käy?
Joutuuko ne nöyrtymään (ainakin suoralla) SS 4.6 ja 25:lle vai niinkö
tarkotitte niinkuin minä ennemmin että SAMAN MALLISARJAN TEHOKKAIN
OLIS VERTAILUKOHDE (niinkuin 1/1 autojen muutoskatsastuksissa) eli
jos samasta autosta on isompi koneinen (tehtaan päivittämä malli yms)
niin sen kokoinen kone max (pikkulohko/isolohko luokkarajojen sisällä)?
If i had all of the money that i´ve spent on cars... I would spend it all on cars

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #91 : 25.06.05 - klo: 19.12 »
Tuolla ajateltiin lähinnä sitä, että jos Savagessa on .21 moottori, niin siihen saa laittaa max .28 moottorin, mutta jos alkuperäinen moottori on .15, niin silloin suurin kone olisi .18, eli vain pikkulohkoon pikkulohkon moottori ja isolohkoon isolohkon moottori moottorimallisarjan puitteissa. T-Maxx:iin voisi sallia isolohkon, koska auto on jo vakiona yhtä painava kuin mitä isolohkot, mutta jos auto olisi vakiona kevyempi kuin 4300g, ja siinä ei ole alunperin isolohkoa, niin autoon ei saisi vaihtaa isolohkoa.

Tuliko tarpeeksi epäselvästi kirjoitettua. Juttelin äsken Hermannin kanssa puhelimessa asiasta, ja Rph lienee asiasta myös samaa mieltä, Hermanni taitaa justiinsa soittaa Rph:lle...
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #92 : 25.06.05 - klo: 19.17 »
Lainaus käyttäjältä: "Rph"
Mielestäni moottorin voi vaihtaa kunhan ei tule ylilyöntejä, esim. T-Maxx johon .25 - .28 kone. Diffi sääntö on hyvä sellaisenaan jonka Hermanni jo aiemmin kertoi. Renkaita 2 kierrosta kilpailuun ja polttoainetankki alkuperäinen. Ja omasta autostani sen verran että alkuperäinen oli .26 mutta asensin siihen O.S. Rg .21 ( 1.7-1.9 hv ). Moottorilla ei jää jalkoihin vaikkakin se on .21 kokoluokan kesyimpiä moottoreita. Mutta luotettavuutta löytyy. Eli ei ne tehot merkitse kovikaan paljoa rata-ajossa, jos vain kuski ja auto muuten toimii. Ja jos haluu virittää autoa enemmän niin voihan siirtyä Outlaw luokkaan.


No pikkuluokassa ei suuria ylilyöntejä ainakaan pääse syntymään (.15ci-.18ci, jätin tuon .12ci:n pois, eihän sellaisa taida edes olla).
Niinkuin "Rami" sanoikin ei se pelkkä moottori autoa tee, väärin säädetty alusta tehokkaimman koneen kanssa on takuulla hitaampi kuin hyvin säädetty auto vakiokoneella.
Ja niinkuin tiedämme on eri valmistajien moottoreilla hirvittäviä teho / laatueroja.
Moottorin vaihdon rajoittamalla kokonaan (Muuhun kuin alkuperäiseen) sulkisimme osan autoista / kuljettajista myöskin pois.


Lainaus käyttäjältä: "Rph"
Luin nuo säännöt vielä kerran ja Outlaw ja Big Monster Truck vaikuttaisi valmiilta, mutta Stanu luokka vaatii seuraavissa hiomista.

- Tankki? koko pikkulohko 125 / isolohko 160
- Moottorin vaihto, kuinka ison saa laittaa tilalle ettei luokitus muutu?
- Renkaiden määrä ? kaksikierrosta per / kisa?
- heikoksi tiedettyjen osien vaihto kestävimpiin ?

Stanu säännöt pitäisi suosia vakiokuntoisia autoja, jotka ovat ns. suoraan paketista renkaat ja jouset vaihtamalla valmiita kisaan, jolloin kustannukset stanu luokassa olisivat pienemmät ja aloittaminen helpompaa.

Ehdottaisin seuraavaa: Yllä oleviin kohtiin

- Tankki vakio, valmistajan ilmoittama koko
- Moottorin kokoluokka sama kuin valmistajan
- Renkaita kaksikierrosta, yleisesti myynnissä olevia renkaita
- diffien, saranatappien, hexien, kytkimien vaihto kestävimpiin materiaaleihin.

Koska jos autoihin vaihdetaan isompia tankkeja ja moottoreita eivät ne mielestäni ole enää standardeja josta tuo stanu tulee. Vaan ne ovat modattu nopeammiksi kuin alkuperäinen auto, jolloin ne kuuluisivat mielestäni Outlaw luokkaan jossa on vapaat kädet virittää auton halunsa mukaan.


Pitäisikö laittaa tuohon tankkiin maksimikoko (Siinähän kohdassa luki vaikio = tehtaan auton mukana toimittama)?
Moottori, Entäs Svavage, vain he saisivat vaihtaa isoimman koneen mitä säännöt sallii ( .28 )?
Myös Traxxasin ja Tamiyan TNX autossa ei olisi käytännössä lainkaan vaihtoehtoja koneen suhteen (Jos koko siis sama kuin alkuperäinen .15).
Eikä myöskään Kyoshojen.......
Eikös rengaskohta ollutkin juuri näin........
Nuo diffit ja saranatapit, hexit ja kytkinhän eivät olleetkaan kiellettyjä (Vain rungon materiaaleissa oli rajauksia, ei alustan / jousituksen).
Varsinkin moni Savage kuski haluaakin vaihtaa tuon kytkimen kestävämpään, jotenka se mielstäni kannattaa jättää sallituksi / vapaaksi.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #93 : 25.06.05 - klo: 19.49 »
Joo, puhelimessa on oltu..........
Sääntöihin olisi tulossa hillitsemään moottorien vaihtoa painosääntö.
Jos auton valmistajan ilmoittama omapaino on alle 4300g autoon ei saisi vaihtaa "isolohkoa".
Esim Revon tehtaan ilmoittama kuivapaino on 4,2676Kg jolloin sen maksimi moottorikoko on .18ci, ja jos moottorin vaihtaisi se menisi outlaw luokkaan.
Poikkeuksena sääntöön olisi tulossa jos auto alittaa silti tuon 4300g ja on "isolohko", käsiteltäisiin sitä niinkuin muitakin "isolohkoluokan" autoja (Mutta auton olisi sääntöjen mukaan painettava tuo 4300g, silloin olisi lisäpainon asentaminenkin sallittua).
Auton heikkojen paikkojen vahvistamista kaikki ovatkin myöntyneet, siitä ei enään pitäisi ongelmaa olla.
Nyt työstämään..........
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #94 : 25.06.05 - klo: 20.07 »
Nyt vaikuttaa säännöt aikaslailla valmiilta :D  Päivitätkö Harri noi säännöt joista nyt ollu puhe. Ja nyt täytyis tehdä auto merkki / malli kohtainen luettelo kuuluuko stanuu vai outlaw luokkaan.
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #95 : 25.06.05 - klo: 21.27 »
Tässä alkua:

Jaetaanko hommia. Kaikki ketkä tuntee halua osallistua, tai taata oman automerkin osallistumisen, listaa autotyypin tänne, niin selvitetään mihin se kuuluu.

Stanut: Savage, MGT, LST, Warhead, T-MAXX, T-MAXX 2.5, TNX, REVO, Madforce, yms.

Outlaw: CEN Genesis, MGT OFNA Dominator, Mammoth,  ja Hot Bodies Lightning

Jatkakaa listaa, eli ehdottakaa malleja. Jossain vaiheessa laitetaan tyypit yhteen, tehdään tyyppilistat joista ilmenee mikä auto menee mihinkin luokkaan vakiona, ja muutoksien mukaan luokka sitten muuttuisi.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #96 : 25.06.05 - klo: 22.20 »
Kiinnostaisi kovastikkin tietää mihin Kyosho USA-1 kuuluu?

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #97 : 25.06.05 - klo: 23.09 »
No niin... pari tuntia tuli vietettyä puhelimessa tuon moottorikoon kasvattamisen takia (Sääntöjen puitteissa).
Ongelma on edelleen, niin paljon puolesta ja vastaan on henkilöitä.
Kirjaan tänne alle ongelmia jotka aiheutti "närää" niin puolesta ja vastaan.

Ratkaisuksi olisi löutymässä koneen koko / auton painoindeksi.
Eli sallittaisiin poikkeuksetta kaikki alkuperäiset moottori ja jos jaluaa koneen vaihtaa isompaan niin maksimikone koon ratkaisisi auton paino.

Alla painoindeksit

Auton paino-----Max kuutiotilavuus.
4300g------------.21ci
4400g------------.22ci (Tokkopa tällaista vielä on).
4500g------------.23ci
4600g------------.24ci (Saatikka tätäkään).
4700g------------.25ci
4800g------------.26ci
4900g------------.27ci
5000g------------.28ci

Eli isolohko luokka alkaisi siitä mistä kuuluukin ja päättyisi yli 5kg painaviin autoihin joihin vasta saisi asentaa tuon .28ci koneen.
Pikkulohkoluokkaa en tuohon enään laittanut, siinä max koko olisi tuo .18ci

Tämä painoindeksi söisi halut laittaa esim Revoon Sirion .27ci moottoria koska auto pitäisi "lihoittaa" liki viisikiloiseksi.
Tällä varmistettaisiin ainakin se että autot olisivat kuutiotilavuus / painosuhteeltaan tasaväkisiä.
Tosin Tamiyan TNX:ään saisi laittaa tuon .21ci koneen (Auto painaa 4309g).

Toivottavasti tämä kelpaa teille ratkaisuksi, alkaa nimittäin konstit loppumaan.  :wink:

EDIT. Vahna sääntöehdotus poitetttu tarpeettomana, uusin "sivulla" 11.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #98 : 26.06.05 - klo: 00.16 »
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Joo, puhelimessa on oltu..........
Sääntöihin olisi tulossa hillitsemään moottorien vaihtoa painosääntö.
Jos auton valmistajan ilmoittama omapaino on alle 4300g autoon ei saisi vaihtaa "isolohkoa".
Esim Revon tehtaan ilmoittama kuivapaino on 4,2676Kg jolloin sen maksimi moottorikoko on .18ci, ja jos moottorin vaihtaisi se menisi outlaw luokkaan.
Poikkeuksena sääntöön olisi tulossa jos auto alittaa silti tuon 4300g ja on "isolohko", käsiteltäisiin sitä niinkuin muitakin "isolohkoluokan" autoja (Mutta auton olisi sääntöjen mukaan painettava tuo 4300g, silloin olisi lisäpainon asentaminenkin sallittua).

Nyt työstämään..........


Ehhh....

NOTES:
1. All Standard MT's will run in the same class. Big block/small block is no longer an issue, larger displacement engines have a heavier minimum weight to compensate.


Ummm... tuota...

Lainaus
Minimum weight - - - - - - - - - - - - - - - - .12ci to .18ci Small blocks: 2750grams (~6 pounds), .15 to .28 Big blocks: 4300 grams (~9.5 pounds)


Eikö tämä jo testattu konsepti olisi meillekkin riittävä.
Tuo painoindeksi olisi hyvä ja luova ajatus mutta eikös mene jo vähä väkisin vääntämiseksi.

Mitä tulee "kevyisiin pikkulohkoautoihin"(tehdasvalm.), joihin joku "yritteliäs" :lol:  on pultannut .28 myllyn, suosittelisin tosiaankin "painosakkoa" lisäpunnuksien muodossa,isolohkoluokan minimiin, jotka asennetaan tuomariston valvonnan alaisena.
Painot olisi asennettava auton vaakarunkolevyn tai palkin yläpuolelle, mikäli autossa ei sellaista varsinaisesti ole, olisi painot kiinnitettävä moottoripukin kiinnityspinnan tasolle,varsinaisen moottoripukin puuttuessa painot asennetaan moottorin matalimman pisteen tasolle,tai korkeammalle.

Näin saisi halukkaat kokeilla rajojaan. (esim. Revo .28 )
Ja homma pysyisi yksinkertaisena!

Auto vaa'alle+moottorikoon tarkistus = tuleeko lisäpunnuksia vai ei!

Ja mitä polttoainetankin kokoon tulee niin hyvä idea täällähän jo nähtiin!
Tehdaskokotankki (auton alkuperäistankkikoko) / small block max. 125ml ja big block 160ml.
Isompi / tehokkaampi moottorisissa ja painavemmissa autoissa yleensä myös isompi tankki tehdaskokona(mun vakio .21 MGT:ssä[6 kg] 220ml), mutta "hörppäävät myös enemmän.
Joten esim MGT:ssä sallitu tankki olisi 220ml(tehdas.) tai pienempi mutta Revo .28 se olisi 160ml:aa + "painosakko" luokkaminimiin, joten eiköhän se vähän rauhoittaisi "yritteliäitä" palaamaan "ruotuunsa",sekä sama pätee toisinpäin. Tämä kannustaisi pitämään autot "vakioina".

MGT:n saisi myöskin pikkulohkoihin pienellä koneella ja pienellä tankilla.
Tosin auton paino olisi siinä luokassa haitta mutta.... jokaisen oma asia...

Moottoreita saisi siis vaihtaa lohkorajoituksen sisällä,isompi kone kuluttaa ja painaa enemmän, sekä jos tankkia vaihtaa niin yläraja olisi tuo 160ml big block ja 125ml small block mikäli alkuperäistankki ei ole isompi.
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #99 : 26.06.05 - klo: 00.40 »
Lainaus käyttäjältä: "Jyri Korkka"
Lainaus käyttäjältä: "Hermanni"
Joo, puhelimessa on oltu..........
Sääntöihin olisi tulossa hillitsemään moottorien vaihtoa painosääntö.
Jos auton valmistajan ilmoittama omapaino on alle 4300g autoon ei saisi vaihtaa "isolohkoa".
Esim Revon tehtaan ilmoittama kuivapaino on 4,2676Kg jolloin sen maksimi moottorikoko on .18ci, ja jos moottorin vaihtaisi se menisi outlaw luokkaan.
Poikkeuksena sääntöön olisi tulossa jos auto alittaa silti tuon 4300g ja on "isolohko", käsiteltäisiin sitä niinkuin muitakin "isolohkoluokan" autoja (Mutta auton olisi sääntöjen mukaan painettava tuo 4300g, silloin olisi lisäpainon asentaminenkin sallittua).

Nyt työstämään..........


Ehhh....

NOTES:
1. All Standard MT's will run in the same class. Big block/small block is no longer an issue, larger displacement engines have a heavier minimum weight to compensate.


Ummm... tuota...

Lainaus
Minimum weight - - - - - - - - - - - - - - - - .12ci to .18ci Small blocks: 2750grams (~6 pounds), .15 to .28 Big blocks: 4300 grams (~9.5 pounds)


Eikö tämä jo testattu konsepti olisi meillekkin riittävä.
Tuo painoindeksi olisi hyvä ja luova ajatus mutta eikös mene jo vähä väkisin vääntämiseksi.

Mitä tulee "kevyisiin pikkulohkoautoihin"(tehdasvalm.), joihin joku "yritteliäs" :lol:  on pultannut .28 myllyn, suosittelisin tosiaankin "painosakkoa" lisäpunnuksien muodossa, jotka asennetaan tuomariston valvonnan alaisena.
Painot olisi asennettava auton vaakarunkolevyn tai palkin yläpuolelle, mikäli autossa ei sellaista varsinaisesti ole, olisi painot kiinnitettävä moottoripukin kiinnityspinnan tasolle,varsinaisen moottoripukin puuttuessa painot asennetaan moottorin matalimman pisteen tasolle,tai korkeammalle.

Näin saisi halukkaat kokeilla rajojaan. (esim. Revo .28 )
Ja homma pysyisi yksinkertaisena!

Auto vaa'alle+moottorikoon tarkistus = tuleeko lisäpunnuksia vai ei!

Ja mitä polttoainetankin kokoon tulee niin hyvä idea täällähän jo nähtiin!
Tehdaskokotankki (auton alkuperäistankkikoko) / small block max. 125ml ja big block 160ml.
Isompi / tehokkaampi moottorisissa ja painavemmissa autoissa yleensä myös isompi tankki tehdaskokona(mun vakio .21 MGT:ssä[6 kg] 220ml), mutta "hörppäävät myös enemmän.
Joten esim MGT:ssä sallitu tankki olisi 220ml(tehdas.) tai pienempi mutta Revo .28 se olisi 160ml:aa + "painosakko" luokkaminimiin, joten eiköhän se vähän rauhoittaisi "yritteliäitä" palaamaan "ruotuunsa",sekä sama pätee toisinpäin. Tämä kannustaisi pitämään autot "vakioina".

MGT:n saisi myöskin pikkulohkoihin pienellä koneella ja pienellä tankilla.
Tosin auton paino olisi siinä luokassa haitta mutta.... jokaisen oma asia...

Moottoreita saisi siis vaihtaa lohkorajoituksen sisällä,isompi kone kuluttaa ja painaa enemmän, sekä jos tankkia vaihtaa niin yläraja olisi tuo 160ml big block ja 125ml small block mikäli alkuperäistankki ei ole isompi.


Joo vääntämiseksihän tämä meni, ja todella vaikeaa "vääntää" sääntöjä jotta jokainen olisi kompromissiin tyytyväinen.
Periaatteessa minustakin olisi ollut tuo "jenkkisääntö" riittävä (Riittää se "jenkeillekkin" ilmeisesti  :wink: )....
Lisäpainot hylättiin siitä syystä että niiden kiinnittäminen nykyautohin ei ole välttämättä esim teknisesti mahdollista, esim Revosta ei todellakaan löydy sen verta tasaista pintaa johon sen vois kiinnittää mainitsemillasi kriteereillä.
Tankista vielä, siihen voisi lisätä tuon 125cc ja 150cc mikäli autossa ei alunperin ole isompaa tankkia (Tällä päästäisiin "ruotuun" takaisin) ja karsisi vielä enemmän nämä "isolohkoyrittäjät".
EDIT. Tai ainakin näin uskon koska "jenkikisoissa" ei ainakaan Revossa ole näkynyt noita "isolohkoja", kaikki Revot mitä olen nähnyt on max .18ci koneella ja niissä on panostettu auton keventämiseen!
Näistä on "heitetty" kaikki tarpeeton kotelointi ja ylimääräiset servot (pakin ja toinen ohjausservo) ym "tarpeeton".
Näin ajattein itsekin tehdä, se kun ei maksa edes mitään.  :mrgreen:
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #100 : 26.06.05 - klo: 02.08 »
Juuh... He He! Vääntööö!!!

Mutta miksi sitten tehdä kompromissia?

Eikö paras olisi että, pikkulohkot pysyvät pikkulohkoina ja isolohkot pysyvät isolohkoina, jotta saadaan kulut kuriin ja kuskit "ruotuun"!
Eli jos autossa on valmistajalta tullessa pikkulohko se myös pysyy sellaisena.Sama isolohkoissa.

Vain luokkarajoituksen sallima muutos moottorikokoon.
s.m. .12-.18 ja b.b. .15-.28

Tämä koska, se muutoin painoindeksisysteemillä ja valmistajan moottorikokosäännöllä, olisi epäreilua eräitä valmistajia ja malleja kohtaan; Valmistaja A, Auto 1: RTR , paino 4,3 kg,vakiomoottori .28 .
              Valmistaja B, Auto 2: RTR , paino 4,3 kg,vakiomoottori .21 .

Auto 2:n moottoria ei saa "päivittää" isommaksi(painoindeksisääntö),kun taas Auto 1 "hyötyy" valmistajan tekemästä ratkaisusta isommalla koneella(alkuperäismoottorikokosääntö).
Kummatkin kuitenkin ovat stanuja ja samassa luokassa koska ovat "vakioita" suoraan laatikosta!

Kuitenkin olisi taas epäreilua "pakottaa" Valmistaja A:n Auto 1:tä
hankkimaan pienemmän myllyn.

Joo,sehän ollu trendi ameriikoissa. Ja luulen että sama tulee käymään täällä kunhan tämä "litra"hulluus laantuu näiden suurien moottorien tulon
ja uutuudenviehätyksen mentyä.
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Stumpelo

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #101 : 26.06.05 - klo: 09.21 »
oo.... eli ssk on pikku monsteri 1:10 15 moottori,niin mä olisin ssk:lla 1:8 luokan autoja vastaan? tulis ehkä vaha rutatuksi?
jepajee

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #102 : 26.06.05 - klo: 09.49 »
Yeah!

Niin oli pikkuveljen Mt-2:kin 1/10 ja .15 koneella Ulvilassa ja kuinkas kävikään!!!!!

Semifinaaleissa voitti oman lähtönsä ja finaaleissakin meni lujaa kunnes keskeytti tekniseen,mutta niin teki muutkin isommatkin "pojat"!

Triallissakin pääsi radan ihan kunnialla läpi ja hyppykisan voitto!
Traktorpullingissakin pienen painotarkistuksen jälkeen sai tuloksena Fullpull!

Terveisiä vaan YLLÄTTÄJÄLLE (rc10:ssä JKNitro)!!!!!

Katotaan ensi kisoissa jos hän saa "päivitettyä" .18 mottiin niin siinä on isommatkin  lujilla UMT luokassa! :mrgreen:
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #103 : 26.06.05 - klo: 10.27 »
Huomioikaa se ettei auton tarvitse olla stanuluokassa, jos haluaa vapaamman virityksen voi rakentaa auton suoraan Outlaw luokkaan. Niin ja USA-1 on Outlaw luokan auto valitettavasti, koska autossa on keski diffi. Ja jos haluaa asentaa ylisuuren moottorin .15-> .28 silloin Outlaw luokka on ihan oikea, koska eihän se vastaa tehoiltaan enää vakiota, ja jos haluaa olla .28 moottorilla vakioluokassa niin painon nosto 5000gr riittää.
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #104 : 26.06.05 - klo: 11.01 »
Lainaus käyttäjältä: "Rph"
..., ja jos haluaa olla .28 moottorilla vakioluokassa niin painon nosto 5000gr riittää.


No eikö aikasemmin puhuttu että lisäpainojen käyttöä ei harrastettaisi kiinnittämisen hankaluuden vuoksi.

Lainaus
Tämä koska, se muutoin painoindeksisysteemillä ja valmistajan moottorikokosäännöllä, olisi epäreilua eräitä valmistajia ja malleja kohtaan; Valmistaja A, Auto 1: RTR , paino 4,3 kg,vakiomoottori .28 .
Valmistaja B, Auto 2: RTR , paino 4,3 kg,vakiomoottori .21 .

Auto 2:n moottoria ei saa "päivittää" isommaksi(painoindeksisääntö),kun taas Auto 1 "hyötyy" valmistajan tekemästä ratkaisusta isommalla koneella(alkuperäismoottorikokosääntö).
Kummatkin kuitenkin ovat stanuja ja samassa luokassa koska ovat "vakioita" suoraan laatikosta

 :?

Miten on?

Itse kyllä hyötyisin tuosta säännöstä koska autoni painaa 4,5kg ja vakiona .28,mutta ajattelin toisia joilla tilanne kuten yllä kuvattu! :lol:
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Midder

  • Veteraani
    • Profiili
    • TeamLrp
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #105 : 26.06.05 - klo: 12.13 »
Sikäli kyllä mielenkiintoista. USA-1 ei kyllä taida pahemmin olla jakoja muita keskidiffisiä vastaan. Kuitenkin se on muilta osin paljon enemmän monsu kuin jotkut muut autot. No eipä voi asialle mitään.

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #106 : 26.06.05 - klo: 12.40 »
Sori oli ajatus hukassa, pitäisikö laittaa äänestys moottori koon säännöistä?

Esimerkiksi näin

1. Vaihtoehto

Alla painoindeksit jonka mukaan voisi vaihtaa pikkulohkoiseen autoon isolohko moottorin. Auton paino tankki tyhjänä ilman akkuja.

Auton paino-----Max kuutiotilavuus.
4300g------------.21ci
4400g------------.22ci (Tokkopa tällaista vielä on).
4500g------------.23ci
4600g------------.24ci (Saatikka tätäkään).
4700g------------.25ci
4800g------------.26ci
4900g------------.27ci
5000g------------.28ci

Esim. T-Maxxiin saisi laittaa .21 moottorin, Koska painaa yli 4300gr, autoihin ei saisi asentaa lisäpainoja, painona olisi valmistajan ilmoittama paino. ( T-Maxxin paino ei 100% )

2.  vaihtoehto.

Pikkulohkot pysyvät pikkulohkoina ja isolohkot pysyvät isolohkoina, jotta saadaan kulut kuriin ja kuskit "ruotuun"!
Eli jos autossa on valmistajalta tullessa pikkulohko se myös pysyy sellaisena.Sama isolohkoissa
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #107 : 26.06.05 - klo: 13.34 »
Jos äänestetään, niin jokainen ilmoittakoon, minkä auton omistaa ja perustelut omalle äänelleen. Näin ehkä saataisiin enimmät kotiinpäin vedot selville... Minun autooni ( Team Losi LST )tuo äänestys ei vaikuta, sekun painaa kilpailutilanteessa 5300g ja on varustettu .26 isolohkolla vakiona.

Minä kannatan tuota painoindeksiä. Se pitäisi paremmin kulut kurissa, koska kalleimpia koneita on .28 Novarossit ja RB:t, kun taas .21 kisamoottoreita on tarjolla käytettynä crossareista, ja niissä riittää varmasti tehoa. Ja kaikkiin isolohkoihinhan saa laittaa tuon .21 moottorin. Vain suurimmat ja painavimmat voisi halutessaan käyttää näitä kalliita ja vain hieman tehokkaampia .28 moottoreita. Tehoero ei todellakaan ole läheskään niin suuri kuin mitä hintaero on.

MTA:t sun muut vastaavat Outlaw-luokkaan, nehän ei ole mitään monstereita.

Täytyy muistaa, että myös pikkulohko luokka olisi edelleen kilpailukykyinen, sillä auto saa olla kevyt ka tehokkaimmat .18 moottorit kehittää tehoa yhtäpaljon kuin mone t .21 moottorit.

Eli, kannatan painoindeksiä.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #108 : 26.06.05 - klo: 13.46 »
Minulle sopii kumpikin vaihtoehto aivan hyvin, siis pikkulohkot pysyisivät pikkulohkossa tai sitten tuo painoindeksi.
Pikkulohkoluokassahan tuo sääntö ei koske käytännössä kuin Traxxasin autoja (Näin olin katselevinani), kun taas Tamiyan TNX on jo isolohko (O.S. MAX FS-18SR, painaa siis tuon 4309g).
Mitä katsoin "jenkkien" kisatuloskia kumpikin auto "jyrää" uudella mantereella ja pääasiassa vakiokoneilla, niinkuin kirjoitinkin Tamiyassa on ilmeisemmin erinomainen moottori (Siellä ei kisatuloksissa todellakaan näy Revoja ja TNX.iä varustettuna isolohkoilla).
Itse olen 100% että tankkisääntö (Jos otetaan "jenkkimalli" käyttöön pikkulohko 125cc ja ja isolohko 150cc, siis jos ei vakiona ole isompi) liki kukaan hullu ei ala asentamaan esim Revoon .28ci moottoria ja auton paino pitäisi vielä nostaa tuohon 5kg "höyhensarjaan".
Tällöin käytännössähän tuo painoindeksi siis koskisi tätä "isolohkoluokkaa".
Ja jos kuljettaja / auto saisi etua isommasta alkuperäismoottorista kuin mitä painoindeksi näyttää se olisi ok, se olisi sitten kuljettajan asia haluaisiko moottoriaan vaihtaa (Pienempään, johonkin muuhun merkkiin) vai ei.
Moottorin vaihdon täysin kieltäminenkään ei kohtelisi kaikkia autoja tasaväkisesti, varsinkin Savage kuskit saisi "isolohkoluokassa" suuren hyödyn (Lue kaikki saisi vaihtaa koneensa .28ci kokoiseen), ja Kyoshokuskit kärsisivät tästä eniten ("Mädejä" on tietääkseeni "muutama" myyty Suomenmaalla).
Tässähän on ongelma että kaikille ei voi olla 100% mieliksi mutta yritetään löytää edes 75% tyytyväisyys ja saaataisiin mahdollisimman paljon kilpailijoita luokkaan
Mielestäni säännöt voisivat olla juuri näin, ja jos säännöistä löytyy epäkohta niin kertokaa se ja miten se myös korjattaisiin.
Myös jos joku keksii paremman tasoituskonstin niin kertokaa!
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #109 : 26.06.05 - klo: 14.11 »
Kannatan vaihtoehtoa 2.

Autoina Savage SS 4,6(.28 ) n.4,5kg , auto suoraan laatikosta eli stanu.

Sekä MGT ,RTR, .21 , n.5.8kg , auto muuten rtr;etupuskuri vaihdettu alimiiniseen.

En ole kyl 100% varma tosta meidän vaa'asta.

2. siksi koska juuri ajattelin kevyempiä joissa motin vaihto olisi haluttaessa sallittua.

Tuskin se tehoista pelkästään ,tai kuutiotuumista, on kiinni miten kisoissa pärjää,tai onko hauskaa,vaan kyllä se siellä liipasimen ja ratin välissä on.

En haluaisi rajata etuuksia vain suurimmille ja painavimmille koska jokaisen pitäisi saada osallistua suosikkiautollaan jota ajaa ja on puunannu ja tuunannu!

Mutta hauskuushan siinä kärsii jos ei saa laittaa omaa ajokkia paremmaksi/kivammaksi,edes jossain puitteissa.
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #110 : 26.06.05 - klo: 15.09 »
Itselläni Hotbodies Lightning Stadium Pro, Kuuluu Outlaw luokkaan. Itse olen vaihtoehto 2. kannalla, pikkulohko-> pikkulohkona.. Jos haluaa isomman moottorin tai muuten modata autoa, niin sitä varten on Outlaw luokka.
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa miska...

  • Jäsen
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #111 : 26.06.05 - klo: 15.14 »
mielestäni revon pitäisi saada kisata big blokkien kanssa, vaikka mulle on tulossa myös hotbodiessin lightning stadium pro, koska harrastajilla ei oikein ole muita small blokkeja kuin revo(ainakaan täällä tampereella).
HotBodies Lightning Stadium Pro is the way to drive!!!

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #112 : 26.06.05 - klo: 15.23 »
Lainaus käyttäjältä: "Rph"
Itselläni Hotbodies Lightning Stadium Pro, Kuuluu Outlaw luokkaan. Itse olen vaihtoehto 2. kannalla, pikkulohko-> pikkulohkona.. Jos haluaa isomman moottorin tai muuten modata autoa, niin sitä varten on Outlaw luokka.


Useiden puhelinkeskustelujen jälkeen alan olla (olen) vaihtoehto 2 kannalla.
1 vaihtoehdolla kustannus säästö ei koskisi kuin pikkuluokkaa, eikä rajoitaisi mitenkään ison luokan kuluja.
Vai pitäisikö "pikkulokka" ajaa omassa sarjassa (Jos kustannus säästöa haetaan)?
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Rph

  • Ulvilan RC-rata
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #113 : 26.06.05 - klo: 15.30 »
Kaikki ajavat samoissa erissä, lopputuloksista poimitaan stanu ja outlaw erikseen
mydään lennokipiruustuksia .)

Poissa miska...

  • Jäsen
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #114 : 26.06.05 - klo: 15.53 »
Lainaus käyttäjältä: "Rph"
Kaikki ajavat samoissa erissä, lopputuloksista poimitaan stanu ja outlaw erikseen


no sitten se vaihto ehto 2 on parempi, meinaan kun liityin tähän topikkiin vasta äsken niin en ollu ihan mukana kaikesta, mutta jos kaikki ajaa sekaisin kisansa niin siinä on plajon enemmän mieltä(kun jos vaan saman luokan autot olisi lähdössä niin pikkulohkit olisi revo,revo,revo,revo...)
HotBodies Lightning Stadium Pro is the way to drive!!!

Poissa JK Power

  • Veteraani
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #115 : 26.06.05 - klo: 16.28 »
Jep jep!

Kaikki ajavat yhdessä! Kilpailuluokkia vain kaksi:
1.Standard Monster Truck
-pikkulohkot(pienemmät koneet,pienempi min. paino)
                                      -isolohkot(isompi,painavampi)
                                      -big truck, kansallinen lisäys(.29+,7,5kg?)?
2.Unlimited Monster Truck
-kaikki muut ja virit ja modit

Näinhän se meni?!
 ...vai menikö?...
What the Hell! Who put that rock there!

Poissa revo

  • Tulokas
    • Profiili
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #116 : 26.06.05 - klo: 16.28 »
Mielestäni näissä monsterikisoissa on pääasiana hauskan pitäminen, tuttujen tapaaminen, kokemusten vaihtaminen ja vasta sitten verissäpäin kilpaileminen. Ulvilassa huomasi hyvin, että kaikenlaiset autot sopivat hyvin yhdessä radalle (ei tietenkään 1/6 autot). Kokemuksesta voin kertoa, että liian tarkat säännöt tappavat hyvän idean ennemmin kuin edistävät asiaa. Jo pelkästään ajallisesti useiden luokkien ajattaminen erikseen on turhan raskas juttu. Jos taas haaveillaan SM-arvoisesta kilpailuluokasta, ei se onnistu ilman AKK:n mukaan ottamista. Silloin juttu vasta sekaiseksi meneekin. Mielestäni olisi parempi, että kilpailuissa ei jaettaisi mitään palkintoja. Osallistumis maksuilla katettaisiin ainoastaan järjestäjille kilpailusta aiheutuvia kuluja. Silloin kilpailuluokilla ei olisi mitään merkitystä, vaan voitaisiin vietettää hauska ajopäivä yhteisen harrastuksen parissa.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #117 : 26.06.05 - klo: 16.47 »
Lainaus käyttäjältä: "revo"
Ulvilassa huomasi hyvin, että kaikenlaiset autot sopivat hyvin yhdessä radalle (ei tietenkään 1/6 autot). Kokemuksesta voin kertoa, että liian tarkat säännöt tappavat hyvän idean ennemmin kuin edistävät asiaa. Jo pelkästään ajallisesti useiden luokkien ajattaminen erikseen on turhan raskas juttu.


Joo samaa mieltä itsekin, yksinkertaisesti olisi helpointa ottaa tuo "jenkkisääntö" sellaisenaan käyttöön.
Jos se toimii heilläkin niin miksei sitten meillä?
Eli yksinkertaisesti yli 4300g autot on isolohkoja, piste.
Voitaisiin ajaa näillä ja jos homma lähtee "lapasesta" otettaisiin tiukemmat säännöt käyttöön, silloin voisi katsoa missä ne pahimmat "porsaanreiät" ovat.

EDIT. Entäs nelitahtikoneet, mielestäni ne saisi sallia poikkeuksestta kaikki kokoon .12-.28 väliltä, kunhan on metanolikoneita (kukaanhan ei pakota nitroa käyttämään, siksi tuo)?
Esim "ossin" .26ci koneesta irtoaa vain 0.5HP jotenka se ei ole "uhka" kellekkään.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Yippo

  • Veteraani
    • Profiili
    • Yippo's EBT statistics page
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #118 : 26.06.05 - klo: 17.29 »
Huh, olipas urakka lukea kaikki läpi. Mielipiteitä:

Kaksi luokkaa: porukkaa on kuitenkin sen verran vähän ja matkat muka pitkiä (ainakin Etelä-Suomesta Ouluun vaikkei se toisinpäin niin pitkä ole...).

Sellaisen pointin tuossa huomasin Genesiksen omistajana että auto kuuluisi muuten Big Monster luokkaan, mutta koska en halua kestävyyden nimissä lukita keskidiffiä, kuuluisi auto Outlaw luokkaa, jolloin siitä pitäisi vaihtaa kone pienempään ja keventää lähes kilo! Halpaa? Juuei.

Ei turhan tiukkoja sääntöjä. Ne karsii jossain määrin kuitenkin osallistujia. Maastoajossa se auto ei nyt kuitenkaan aivan älyttömästi merkkaa (tai auton säädö, koneen tehot yms) vaan kuski on aika isossa roolissa. Vähän vapautta säätöihin. Törsää kalliisiin osiin ja koneisiin ken haluaa. Renkaat on toki hyvä rajoittaa koska niillä on iso merkitys!

Nyt ei muuta muistu mieleen...

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Keskustelu monsterien kilpailusäännöistä
« Vastaus #119 : 26.06.05 - klo: 18.22 »
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Huh, olipas urakka lukea kaikki läpi. Mielipiteitä:

Kaksi luokkaa: porukkaa on kuitenkin sen verran vähän ja matkat muka pitkiä (ainakin Etelä-Suomesta Ouluun vaikkei se toisinpäin niin pitkä ole...).

Sellaisen pointin tuossa huomasin Genesiksen omistajana että auto kuuluisi muuten Big Monster luokkaan, mutta koska en halua kestävyyden nimissä lukita keskidiffiä, kuuluisi auto Outlaw luokkaa, jolloin siitä pitäisi vaihtaa kone pienempään ja keventää lähes kilo! Halpaa? Juuei.

Ei kait se keskidiffi nyt kestävyyteen vaikuta?
Ja jos ajatellaan toisinpäin että se sallittaisiin, niin se pitäisi sallia myös kaikkille muille = kallista.
Niin myös muita kohtaan joilla ei olisi varaa / mahdollistuutta ostaa se olisi epäoikeuden mukaista heitä kohtaan.
Tuo Big Monster Truck kohta tehtiinkin yleensäkkin pääasiassa sitä varten että esim CEN:in Genesikset saataisiin myös mukaan (Joten "CEN:iläisten olisi kohtuullista tulla myös "vastaan" tuossa keskidiffi kysymyksessä)?
Lainaus käyttäjältä: "Yippo"
Ei turhan tiukkoja sääntöjä. Ne karsii jossain määrin kuitenkin osallistujia. Maastoajossa se auto ei nyt kuitenkaan aivan älyttömästi merkkaa (tai auton säädö, koneen tehot yms) vaan kuski on aika isossa roolissa. Vähän vapautta säätöihin. Törsää kalliisiin osiin ja koneisiin ken haluaa. Renkaat on toki hyvä rajoittaa koska niillä on iso merkitys!

Nyt ei muuta muistu mieleen...


Totta, ongelman "ydin" tuntuu juontavan siitä että radat ovat vielä puhtaita krossiratoja, sekä siitä pelko että "kaverilla" on isompi kone ja pääsee ehkä suoralla karkuun.
Mutkaisella ja tarpeeksi röykkyisellä radallahan ei tuosta "ylimääräisistä" moottorin kuutiosenttimetreistä ole paljon apua vaan auton alustalla on suurempi merkitys, eri asia on radan nopeat osuudet (Joita voitaisiin hidastaa shikaaneilla esim).

EDIT. Outlaw luokan maksimipaino on nostettu vastaamaan CEN Genesiksen mukaan saamisesksi.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.