Syy kieltoon on se, että kun puhutaan oikeasti keraamisista laakereista, niin niillä saadaan hieman suorituskykyä lisää. Keraamiset ( siis oikeat sellaiset, joita SKF valmistaa) on huomattavasti kevyemmät, joka vaikuttaa auton painon lisäksi esim. kytkinkellossa hieman kiihtyvyyteen pienentyneinä pyörivinä massoina. No, vaikutus on kyllä todella pieni, mutta jos kaikki vaihdetaan, moottorin, kytkimen, vaihteiston yms. laakerit, niin sillä saadaan pieni etu aikaiseksi, jonka voi laskea SKF:n laskentaohjelmilla.
http://www.skf.com/portal/skf/home/products?maincatalogue=1&newlink=first&lang=enHintaa vain noille oikeille keraamisille laakereille tulee hyvin paljon, mutta aina voi jostain löytyä rahamies, joka on kaikkeen valmis pienenkin hyödyn nimissä. Siksi on tasapuolisempaa kieltää ne kaikilta, ja silloin on parempi kieltää keraamiset osat kokonaan, ettei tulisi tulkintaerimielisyyksiä, esim. kuinka monta vierintäelintä saa missäkin laakerikoossa olla keraamisia, tai saako esim. sisäkehä olla keraaminen.
Jos joku haluaa tehdä vilppiä ja kiinni jäädessään kusta radalle, niin osoittaa vain oman henkisen tasonsa. Eikö olisi parempi, että kun on yleiset säännöt olemassa, niin niitä noudatetaan pilkulleen, eikä tyylin, eihän tätä kukaan huomaa. Ei huomaakaan välttämättä, niinkuin esim. moottorin porttaamista, mutta jos joku käräyttää, niin varmasti kilpailukieltoa satelee. Ja muutenkin, miksi pitäisi pyrkiä saamaan itselle etua valehtelemalla ja huijaamalla. Mieluummin sääntöjen mukaa viimeisenä, kuin mitä pienikin vilunki ja toiseksi viimeinen. Silloinkin mielessä olisi ollut, olisinko ollut viimeinen, jos autoni olisi ollut sääntöjen mukainen.
Kyllä ne kunnolliset, laadukkaat teräslaakeritkin kestää ihan tarpeeksi kauan, että sen takia kannattaisi huijata. Kannattaa myös huomata, että eri tiivistetyissä laakereissakin on huomattavia eroja niiden vierintäkitkassa. Sieltä löytyy ihan oikeasti merkittäviä eroja. Karting-puolella asia on huomattu jo kauan sitten...