Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1510053 kertaa)

0 jäsentä ja 8 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Jorma01

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2010 : 18.08.09 - klo: 14.06 »
Sattui sitten itsellekin tilanne että alkoi hieman jänskättämään. Ajettiin eilen pojan kanssa ja kaivoin lipopussista kolmatta akkua kehiin.  Akku oli vanhin noista Flightmaxin kovakuorisista 4000mAh akuista ja tässä yksilössä oli sitten päättänyt kuoret aueta liitoksesta ja toinen kenno oli pullistunut kuin sika. Lämmin se kenno ei ollut mutta äkkiä tuli kyllä tarve päästä tuosta eroon. Purin sen sitten keskellä pihaa laturilla melkos tyhjäksi ja paiskasin muovisankoon joka täynnä kylmää vettä ja joku 2,5dl suolaa kyytipoikana. Sinne jäi sankoon kuplimaan kun painuin koisimaan.
En tiedä onko syynä ollut tuo aikaisempi laturi joka ei viimmeaikoina saanut kennoja tasapainoon vaan latasi toista kennoa yli. Tästä asiasta avauduinkin aikaisemmin tuola akut ja laturit osiossa. Nykyinen Ultramat 16 hoitaa kyllä asiansa mallikkaasti mutta tuo kyseinen akku oli vielä ladattu tuolla vanhalla laturilla.
Todennäköisesti myös uudet akut tulee olemaan jotain muita kuin noita ”punaisia”. Sen verran heikon näköiset tinaukset noissa akuissa on ja menee niin läheltä toisiaan ettei kai tarvitse kummoista epäonnea että voisivat mennä oikkariin.
Rustler eZRun-60A/8.5T | Rustler SP D-Master ESC/SP 9T | Stampede XL-5 | Acoms Technisport 2.4GHz

Poissa Vilperix

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2011 : 18.08.09 - klo: 17.00 »
Saakos stampede vxl:llään laittaa 4/5 kennoisia akkuja? Entä vaikuttaako ajoon verraten vaikka 3 kennoiseen.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2012 : 18.08.09 - klo: 17.19 »
Saakos stampede vxl:llään laittaa 4/5 kennoisia akkuja? Entä vaikuttaako ajoon verraten vaikka 3 kennoiseen.

Ei ainakaan speksien mukaan. Eikä ole kyllä mitään järkeäkään. Tolla 3s:lläkin saa varmasti ko. kikottimen ilmaan.

Poissa nitrott

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2013 : 19.08.09 - klo: 23.22 »
Riitääkö 20c purkuvirta, spektit allekirjoituksessa.

Ja onkos Rhinon akuista mihinkään?
LRP Shark 18 + quark ProCar 33, Multiplex permax 400/4D

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2014 : 20.08.09 - klo: 17.04 »
On todellakin. Hyviä akkuja halpaan hintaan.

Poissa nitrott

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2015 : 20.08.09 - klo: 17.17 »
Elikkäs on hyviä, mutta riitääkös purkuvirta?
LRP Shark 18 + quark ProCar 33, Multiplex permax 400/4D

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2016 : 20.08.09 - klo: 17.18 »
Riitääkö 20c purkuvirta, spektit allekirjoituksessa.


Riippuu kapasiteetista, 1000 mAh 20C antaa vain 20 ampeeria, 5000 mAh 20C antaa 100 ampeeria.

Poissa nitrott

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2017 : 20.08.09 - klo: 17.25 »
Mootorin paketin mukaan moottori vie korkeintaan 35A.

Akun koko on 1750mAh

edit: jos nyt oikein laskin niin pitäisi riittää mutta tiukkaa tekee.

« Viimeksi muokattu: 20.08.09 - klo: 18.05 kirjoittanut nitrott »
LRP Shark 18 + quark ProCar 33, Multiplex permax 400/4D

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2018 : 20.08.09 - klo: 17.39 »
Eli riittää hyvin. Akku antaa maksimissaan 35A jatkuvaa ja yli 50A piikkinä. Ei se tee edes tiukkaa. Tuo 35A jonka moottorivalmistaja ilmoittaa on maksimi piikkivirta.

Poissa nitrott

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2019 : 20.08.09 - klo: 17.42 »
Asia selvä. Kiitän.

edit: Koskaan ei muista kysyä kaikkea kerrallaan :undecided:

Milläs virroilla tätä saisi ladata, kun en valmistajan sivuja kuukelilla löytänyt?

Pystyykö lipokennoja juottamaan kuinka helposti kasaan? Ja kuinka 2s lipon tasuri/lataus liitin juotetaan kennoihin?
------------------------------------------
Hmm... lipoista en tiedä vielä paljoakaan mutta silti pitää askarrella :mrgreen:
« Viimeksi muokattu: 20.08.09 - klo: 18.05 kirjoittanut nitrott »
LRP Shark 18 + quark ProCar 33, Multiplex permax 400/4D

Poissa nitrott

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2020 : 21.08.09 - klo: 15.02 »
Tietääkö kukaan?
LRP Shark 18 + quark ProCar 33, Multiplex permax 400/4D

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2021 : 21.08.09 - klo: 15.07 »
Tietääkö kukaan?

Juottelusta en tiedä, mutta yleisin suositeltu latausvirta on se 1C eli 1,75A noille 1750mAh akuille. Kannattaa muutenkin lukea tää topikki ihan ensisivuista lähtien, kun siellä on aina silloin tällöin ihan asiaakin.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2022 : 23.08.09 - klo: 16.47 »
Moi. Osaatteko suositella jotain laturia LiPojen lataamiseen ja balanssoimiseen jotta akut pysyisi oikeasti kunnossa ? Laturi voi toimia pelkästään 12V jännitteellä, ei tarvitse olla verkkovirta lataus mahdollisuutta. Pitäisi ladata 1-6 kennoa, ihan vaan sen takia että jos tulee isompiakin pakkoja latailtua. Latausjännitteen pitäisi olla 5-10A paikkeilla. Tällähetkellä latailen vain 4s flightmax zippy akkuja.

Tällähetkellä löytyy GT-Power A8 laturi joka kyllä lataa akkuja oikein, mutta balansserin toiminnasta ei ole varmuutta.

Laturin hinnan pitäisi olla siinä 100-150eur paikkeilla mielellään, erillistä balansseria en mielelläni ostaisi.
- Tapsa

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2023 : 23.08.09 - klo: 16.55 »
Turnigy Accucel-6
Latausvirta 5A asti, 1-6 kennosia lataa. Sisäinen balanceri. Mahtava laturi kaikin puolin, helppo käyttää ja pienikokoinen. Mukana deans-latauspiuha ja useampi muukin. Tasuriliitin JST-XH. Hinta vain 25€
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2024 : 23.08.09 - klo: 16.58 »
Mielessä kävi samaisen valmistajan accucel 8 mutta ei tekisi ravata tullissa kun itsekkin on tullut käytyä pariin kolmeen otteeseen joka tilauksen yhteydessä kesällä. Eli suomesta jos saisi..
« Viimeksi muokattu: 23.08.09 - klo: 17.06 kirjoittanut tapsa92 »
- Tapsa

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2025 : 23.08.09 - klo: 17.13 »
Hobbycitystä tilatessa saa itse päättää paljonko tavaran hinnasta kirjoitetaan pakettiin. Eli voit valita että siihen kirjoitetaan esim. 10€ jolloin paketti tulee lähes varmasti tullin ohi.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa Cruisaaja

  • Team Entiset Kuskit
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2026 : 23.08.09 - klo: 17.19 »
Moi. Osaatteko suositella jotain laturia LiPojen lataamiseen ja balanssoimiseen jotta akut pysyisi oikeasti kunnossa ? Laturi voi toimia pelkästään 12V jännitteellä, ei tarvitse olla verkkovirta lataus mahdollisuutta. Pitäisi ladata 1-6 kennoa, ihan vaan sen takia että jos tulee isompiakin pakkoja latailtua. Latausjännitteen pitäisi olla 5-10A paikkeilla. Tällähetkellä latailen vain 4s flightmax zippy akkuja.

Tällähetkellä löytyy GT-Power A8 laturi joka kyllä lataa akkuja oikein, mutta balansserin toiminnasta ei ole varmuutta.

Laturin hinnan pitäisi olla siinä 100-150eur paikkeilla mielellään, erillistä balansseria en mielelläni ostaisi.

Itse voin suositella tätä laturia joka menee kevyesti tuohon mainitsemaasi hintahaarukkaan

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6792&Product_Name=iCharger_106B-plus_250W_6s_Balance/Charger

Visalasku kun tuli niin hinta oli toimituskuluineen 98€

Ps. tuli suoraan lähipostiin

-Jyri
Sponsored by own wallet

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2027 : 23.08.09 - klo: 19.52 »
Vaikuttaa laadukkaalta laturilta, täytyypä miettiä tuotakin.
- Tapsa

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2028 : 23.08.09 - klo: 21.28 »
Juu, samanlaisen iChargerin ostin jo tuossa keväällä. Mainio laitos, miinuksena ehkä mukana tulevien väli/adapterijohtojen vähyys. Mutta jos kolvi kädessä pysyy, niin äkkiähän noita johtoja juottelee omiin tarpeisiin.
Ja lähipostista sai paketin noutaa.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2029 : 23.08.09 - klo: 21.57 »
Itsellä myös iCharger 1010B+ mallia tosin, ensimmäinen oli rikki jo tullessaan, meni takuuseen tietenkin, tämä nykyinen toimii kuin junan vessa, olen erittäin tyytyväinen laturiin.
Laturistahan löytyy myös 20A mallia!
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2030 : 23.08.09 - klo: 22.53 »
Noniin, eli laadukkaalta laitokselta vaikuttaa :grin: . Varsinkin tuo balansseri taitaa toimia erityisen hyvin, suurin osa lipolatureista tekee kyllä tehtävänsä lataamisen suhteen mutta hyvällä balansserilla varustettuja latureita ei ole kovin montaa rc-käyttöön.
- Tapsa

Poissa Voyager

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2031 : 24.08.09 - klo: 03.35 »
Mainitaan nyt oma laturi, millä on noin vuosi latailtu omia lipoja ja ei mitään
onkelmia ole ollut, eli siis:

Robbe Compact 6S eq, Hoppulinnan tuote.

Lataa/purkaa nimhit + lataa lipot ja vaikka mitä...

Speksejä:

Lataa maksimissään 6 kennoisia lipoja ja balanssoi sisään rakennetulla balansserillä.

10 latausprofiilia, eli siis profiili/akkutyyppi, täysin ohjelmoitava.

Näyttää paljon infoa latauksesta, myös lipon kennovoltit on helppo kattoo lennossa ruudulta
kun vaan lyö latauskaapelit ja tasuripiuhan kiinni, kätevää jos vaikka radalla haluu vilkasta
et paljo on ajettu liposta.

Taustavalaistu 2 rivinen näyttö, looginen käyttöliittymä, helppo oppia.

Mukana tulee virtalähde + välikaapelit ja manuaali rompulla.

Banaaniplugari naaras lähdöt latauaskaapeleille, sopivaa kaapelia väliin ja lataamaan.

Pienikokoinen, helppo pakata mukaan pakkiin ja ei vie paljo tilaa.

Laturi on mulla aina mukana, kun Ulappatorilla alkaa ajot.
Voit tulla nykäseen hihasta ja mä voin demota sulle laturia.

Suosittelen!!!

Hinta Hobbylinnassa vähän yli 100 euroo.

Toni  :wink:
Arrma Fazon Voltage...Louise St Hummer tire & Wheel...

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2032 : 24.08.09 - klo: 13.10 »
Noniin, hyvä että tulee mielipiteitä myös muistakin latureista :grin: : tässäpä on mietittävää, täytyypä vertailla latureiden ominaisuuksia vähän lähemmin ennen kuin teen valinnan. Kiitos sulle Voyager, täytyypä katsoa mikäli osun tuonne lähettyville joskus mahdollisesti.
- Tapsa

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2033 : 25.08.09 - klo: 16.52 »
En tiiä onko tää nyt kaikkein paras topikki kysyä mutta kysyn nyt kuitenkin.

Nyky aikana kun on käytössä jo suuret ja tehokkaat harjattomat moottorit,nopeudensäätimet ja suuren purkuvirran kestävät lipoakut niin joutuu käyttämään jo melko paksuja johtoja. Jokainenhan sen tietää miten helppo tuohon deanssiin on juottaa tuommonen paksu johto.  :undecided:
Ja sitten myös kuluu tuo deans liitin aika nopeasti väljäksi ja sitten se kuumenee ja kaikkihan tietääkin jatkon...

Nyt kysynkin että mikä olisi hyvä virtaliitin korvaaja tuolle deanssille?
Käytössäni on useita akkuja ja autoja eli kaikkiin pitäisi saada kunnon liittimet,sellaiset jotka kestää n.160A virran ja ovat helppoja juottaa kiinni ja myös TOIMIVAT.

Jos laitan esim. näitä http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5281&Product_Name=HXT_6mm_Sprung_Gold_Connectors_(10pair/20pc) niin että akun plus on esim. naaras ja miinus uros ja suojaan liittimen ulkopinnat kutistesukalla niin onko silloinkin miten suuri mahdollisuus että poltan esim. taloni?  :lol:
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2034 : 25.08.09 - klo: 16.57 »
Kisakuskeista (1:10 luokissa) valtaosa käyttää 12-14 AWG johtoa ja 4 mm liittimiä.

Poissa savo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2035 : 25.08.09 - klo: 17.00 »
Kisakuskeista (1:10 luokissa) valtaosa käyttää 12-14 AWG johtoa ja 4 mm liittimiä.

Mutta jos vie 1/8 sähkö truggyä isolla harjattomalla niin ei taida riittää 4mm liitin. Ehkä?
Valtra N111 1/1 ym. ja ihan v...sti velkaa!

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2036 : 25.08.09 - klo: 17.10 »
Ainakin noissa 1:8 buggyjen sähköversioissa näyttäis olevan 4mm liittimet ja 12 AWG johtoa (RC8e). Ihan päteviltä nuo linkittämäsi liittimet vaikuttavat, varmasti kestää. Ja muista että säätimen johtoihin laitetaan aina urosliitin ja akkuihin naaras. Jos akuista tulee liittimet ulos johtojen päässä niin kutistesukkaa sitten vaan päälle niin ei mene vahingossakaan oikosulkuun.

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2037 : 25.08.09 - klo: 19.15 »
Mutta jos vie 1/8 sähkö truggyä isolla harjattomalla niin ei taida riittää 4mm liitin. Ehkä?

Kannattaa laittaa vähintään 10avg:tä ellei jopa 8a.
esim: MMM:ssä on 10avg.
Turnigyn 4s 5ah akussa taas 8avg.

Liittimiksi traxxas, 6,5mm putki tai 8mm putki liittimet.

Tällöin ei "ahista" ainakaan johdotus/liittimet.
son loppu ny.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2038 : 25.08.09 - klo: 20.35 »
Tosta olen vähän eri mieltä:
"Ja muista että säätimen johtoihin laitetaan aina urosliitin ja akkuihin naaras."

Mielestäni kumpaankin 1 naaras ja 1 uros nopari/akku !
Silloin menee vaikeaksi saada takaperin kiinni.
Kun naaraassa on pikkasen yli tuleva sukka, et pääse edes töksimään väärää kontaktia.
 
:afro: :afro: :afro:  :police: :police: :police:  :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
PS
- ei kai kukaan kuljeta sentään lipoa piuhat kantolenkkinä?

Deansit on ainakin kovin lyhytikäset painavaa autoa MMM:llä ajeltaessa, joten paksuja valumetalli"putkia" vaan...
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2039 : 25.08.09 - klo: 20.42 »
Tosta olen vähän eri mieltä:
"Ja muista että säätimen johtoihin laitetaan aina urosliitin ja akkuihin naaras."
Tuo juttu pohjautuu aika pitkälti siihen että kisa-akuissa harvoin on ylimääräisiä johtoja vaan niissä on aina naarasliittimet suoraan akun navoissa kiinni. "Standardi" on juurikin noin että urokset aina säätimessä (akkuihin ja moottoriin meneviin johtoihin) ja naaraat akuissa ja moottorissa. Itselle tietysti saa tehdä miten vain mutta on tullut tilanteita kun on tarvinnut lainata kaverilta akkua ja se onnistuu vain jos johdot on tehty samalla tapaa.