Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1510018 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa ToBy1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1980 : 05.08.09 - klo: 09.06 »
Ei pidä purkaa, paitsi ajamalla noin 9v asti, hivenen ylikin, kun sulla on 3s akut. Kunhan MMM on päällä Lipo cutoff.

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1981 : 05.08.09 - klo: 09.54 »
Itse olen ymmärtänyt että vasta kuukauden tai useamman säilöntää varten kannattaa lipot ladata storage -modella noin puoleksi täyteen. Itellä on akut täyteen ladattuina seissyt joskus parikin viikkoa, mitään ongelmia ei ole ikinä ollut.

Toivottavasti ymmärsin kysymyksen oikein.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa EmDzei

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1982 : 06.08.09 - klo: 05.59 »
Itse olen ymmärtänyt että vasta kuukauden tai useamman säilöntää varten kannattaa lipot ladata storage -modella noin puoleksi täyteen. Itellä on akut täyteen ladattuina seissyt joskus parikin viikkoa, mitään ongelmia ei ole ikinä ollut.

Toivottavasti ymmärsin kysymyksen oikein.

Sinä ymmärsit kysymyksen täysin oikein. Enhän voi ajaa autolla kun odotan siihen osaa; ToBy1. Piripintaan ladatuille Li-Poille kaksi viikkoa ei ole siis vielä mikään kriittinen aika.

Yhtiömme kiittää tästä rauhoittavasta tiedosta.
Traxxas ERBE | Multiplex 3S 4800 mAh 20C Li-Po | Multiplex LN-3008 charger | E-Revo Finland video- ja kuvagalleria

Poissa Vilperix

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1983 : 08.08.09 - klo: 17.15 »
Jaksaako tämä akku viedä stampedeä vxl:llää eteenpäin? Yuntong 5000mAh 7.4V Hard Case LiPo 20C Kovaa vai hiljaa? :D

Poissa JL-

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1984 : 08.08.09 - klo: 18.46 »
Kyllähän se sopivasti liikkuu.
TRX Stampede VXL - Zippy & Turnigy 2S/3S Lipos - Acoms Technisport 2,4GHz - Max-EV Racing

Poissa juhza

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1985 : 08.08.09 - klo: 19.47 »
Kannattaako näissä lipoissa panostaa näihin hintavimpiin mitä Suomesta tai jenkeistä saa vai kannattaako suosiolla tilata noita kiinanihmeitä hobbycitystä?

Jotenkin hirvittää nää lipot kun kuullut näistä melkosia juttuja. Mutta kai nää oikeinkäytettyinä on ihan turvallisiä värkkejä?

 :afro:

ps. en ota nokkiini vaikka tälle viestille vähän naureskeltaisin :).
HPI E-Firestorm Flux | Losi 1/36 High Roller | Tamiya DF03-RA Mitsu Evo IV

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1986 : 08.08.09 - klo: 20.18 »
Kannattaako näissä lipoissa panostaa näihin hintavimpiin mitä Suomesta tai jenkeistä saa vai kannattaako suosiolla tilata noita kiinanihmeitä hobbycitystä?

Jotenkin hirvittää nää lipot kun kuullut näistä melkosia juttuja. Mutta kai nää oikeinkäytettyinä on ihan turvallisiä värkkejä?

 :afro:

ps. en ota nokkiini vaikka tälle viestille vähän naureskeltaisin :).

Kiinasta ehdottomasti.
Joo olen mäki kuullu että mies käveli suojatiellä ja jäi silti auton alle.
Kaikki on mahdollista lipojen kanssa, mutta sanoisinpa että se on pieni prosentti mille noita pahimpia juttuja sattuu. Ja niissäkin on melkein poikkeuksetta jonkinlainen väärinkäytös takana.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1987 : 08.08.09 - klo: 20.38 »
Tietysti jos rahaa on nin paljon et sama mitä ostaa, mut.

Jos otetaan esim: Turnigy, Zippy ym kiina lipot ja verrataan vaikka maxampsiin, ei taatusti ole  yli kymmentä kertaa parempi.

Eli ehdottomasti kiinalipoja (sieltähän ne kaikki 99% tulee).
Ennemin laittaa auton yms muihin hankintoihin erotus summan, niin itsekkin tein.
son loppu ny.

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1988 : 08.08.09 - klo: 21.31 »
Samaa mieltä.
siis mieluummin isommalla luvatulla C kertoimella oleva tuore kiinalipo, kuin 2-3 vuotta kaupassa kärvistellyt ex laatutuote.
Tai sitten ihan uutuustuote, ni ei voi olla vanhaa varastoa.
Tämän kokemuksen sanon 4 vuoden maxamps tuhojen jälkeen.
10 kpl 8A2s sellasia mennyt ja koko ajan uudet ostot heikompia ku edelliset...
(luvattua 400A peak ei tuu edes testipukkiin 6:dennella kerralla)
(suspended 240A samaa vikaa)=
(160A jatkuvaa ei anna vaan jo Mambamax 100A saa akun lämpöiseksi, pullistumaan **)
( liporajan saa laitta 3,1 volttiin niillä, koska pienikin lämpöero akun kennojen välillä hukkaa balanssin kuormalla. Tätä ei tee 5A toiset lipot samassa autossa)

toinen asia on sitte se opettelu lipomaailmaan yleensä
- tasuriliittimien pito puhtosena
- lipoakku hyytyy enempi viileässä jo +10 asteen alla, muttei käytöllään kuumenna takasin.
- lämpöeristettynä kylmälläkin ilmalla voi ajella kunhan se sitten saa lämpöä jostain .
- kun akku väsyy ja kapasiteetti heikkenee, latausamppeereitakin pitää pienetää uuden c arvon mukaan.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Ukko

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1989 : 12.08.09 - klo: 08.37 »
Hei

Ajattelin ladata 2kpl 3S Li-Po akkuja samalla kertaa tälläisen adabterin avulla.

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6569

Onko joku kokeillut? Ilmeisesti ladattavat akut on kytkettävä sarjaan jollain adabterilla jotta homma onnistuu?

Mugen 1/8 MBX6E (Tekin RX8), HPI Savage Flux XL (Xerun 150A), Traxxas Summit (Xerun 150A)

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1990 : 12.08.09 - klo: 09.22 »
Lataus tapahtuu balanserijohtojen kautta tuolla adapterilla ja se kytkee akut sarjaan. Akkujen varsinaisia virtajohtoja ei kytketä mihinkään. Muista valita laturista 6S-akun lataus.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Ukko

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1991 : 12.08.09 - klo: 10.37 »
Kiitokset nopeasta vastauksesta.

Onkos kukaan löytänyt vastaavaa adabteria 2S Lipoille? Eli sais ladata 2 kpl 2S lipoja kerralla 4S portin kautta.

Lataus tapahtuu balanserijohtojen kautta tuolla adapterilla ja se kytkee akut sarjaan. Akkujen varsinaisia virtajohtoja ei kytketä mihinkään. Muista valita laturista 6S-akun lataus.
Mugen 1/8 MBX6E (Tekin RX8), HPI Savage Flux XL (Xerun 150A), Traxxas Summit (Xerun 150A)

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1992 : 12.08.09 - klo: 10.45 »
EC Powerissa ainakin oli 2ässälle kyseisiä virityksiä.

Itse kokeilin latailla tuollaisella kahta 3s akkua.
Akuissa oli jokunen voltin kymmenys eroa, ja ei tasannut niitä ladatessa.
Eli toinen akku oli 4.2v kaikki kennot ja toisessa oli 4.0v laturin lopetettua lataus.
Kyseessä oli Turnigyn accusel laturi ja latausaika ei tullut täyteen.

Siihen loppui mun kokeilu noilla johdotuksilla.
son loppu ny.

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1993 : 12.08.09 - klo: 20.35 »
Tuota tuota sain auton mukana käytetyn 3s lipon ja mulla on tällänen: http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6589

Se näyttää ks. lipolla

dsp
1. 6,76
2. 0 tai d3.3
3. 6,55
all 13,2

Tuo on tollanen teipattu hökötys... Onko tuo nyt vaan tasauksen tarpeessa vai finaalissa?

Uusi zippyn lightmax 1500mah 3s lipo löytyy myös ja siinä tuo 'mittari' näyttää ihan okein:


dsp
1. 3,83
2. 3,84
3. 3,81
all 11,5

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1994 : 13.08.09 - klo: 01.05 »
Omat Flightmaxit rupes jäätämään toista kennoa "ali"jännitteeseen (kaikki neljä akkua), eli alle 4v kun toinen pyöri 4.2v tietämissä (katkaisu 8.4v). Tietty iski huoli että näinköhän pamahti kaikki kiinanpommit yhtäaikaa p*skaksi. Täältä saatujen juttujen perusteella rupesin noita nyt elvyttelemään, eli ajamalla nolliin ja pikku purku 3v kennojännitteeseen ja siittä hidas balanssilataus täyteen. Yks akku pärähti tossa 4.2 ja 4.18 jännitteisiin ja toista tässä tankkaillaan. Tällä hetkellä kennoero pyörii 0.2v tienoolla, 1.5A latauksella. Toivottavasti saa ton balanssoitua.

Pahin kennoero oli 3.8 ja 4.2 täynnä, tyhjänä ero oli vielä suurempi!

Eli voiko olla näin että liian nopea purku/lataustahti sekoittaa kennoja jossain vaiheessa eikä balansointi enää toimi kovin sähäkästi (lataus ollu aina 1C:llä tasurin kanssa ja purku 5.5t koneella melko sähäkkää radalla ja montulla)

Uutena akuissa ei eroja ollu,vaan aina latautu 4000mah ja 4.2v per kenno.

Niiiinjoo ja purkuja ei oo ikänä viety alle 2.9v mitä oon yleismittarilla kyylänny, samoten akut ei oo tolkuttomasti kuumuneet.

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1995 : 13.08.09 - klo: 14.11 »
Jatketaampa hieman.

Tossa käristelin tasurin kans akkua pienellä ampeerimäärällä, silti nollista "täyteen" ladattu akku jääti toista kennoa alijännitteeseen. Testit jatkuu nyt 1S moodissa kenno kerrallaan 4.2v tienoolle. Illasta puran ajamalla akut ja tsekkaan uudelleen tilanteet, josko nyt tasapaino säilyisi hieman paremmin. Tosiaan suurin ero 3.83v ja 4.20v.

Osaako joku kommentoida, miten 4000mah 25c kovakuori flightmaxi (niitä hobbycityn punakuorisia) on kasattu, onko toi kahdesta 2000mah kennosta koottu, eli yhtä kennoa vois latailla 2A virralla?


Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1996 : 13.08.09 - klo: 14.34 »
Niinhän tuolla hobbycityn sivuilla lukee eli 2s1p. Ainoastaan kaksi 2000mAh kennoa sarjassa.
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1997 : 13.08.09 - klo: 14.42 »
Jos te tätä akkua tarkotatte, niin eikös tuossa ole kaksi 4000 mAh:n kennoa sarjassa, 2s1p. Jos ois kaks 2000 mAh:n kennoa sarjassa, niin sehän ois sillon 2000 mAh:n akku, eiköstä joo.

Ja jos kennoa saa ladata 1C, niin sillon tuota saa ladata neljällä ampeerilla, niinhän. Vaikka ois 6s1p 4000 mAh ja lataus maks 1C niin se 1 * kapasiteettihan on 4 A.

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1998 : 13.08.09 - klo: 15.20 »
Joo just toi lantikkamiehen linkkaama akku on käytössä. Mutta itekki oon samassa uskossa mitä Youha kirjoitteli, eli 2000mah kennoja 2kpl. Kytkentä on sitten jotain mistä saadaan 4000mah t: sähkömies

Ite en uskalla kokeilla pamautella 4A sisään per kenno, vaan pidän nyt tossa himpun alle 2A virtaa ja lataan kenno kerrallaan akut täyteen.

3.83V kenno on nyt 4.14v tasolla ja hyvin imee sisäänsä. Eli jossain on jotain noihin akkuihin tapahtunut kun epätasapaino on jäänyt yli 0.5v tasolle "täytenä". Mikään ei kuumu 1S latauksella ja kaikki pelaa normaalisti, vajaa kenno on vetänyt sisäänsä tällä hetkellä 1400mah eikä ole vielä edes täynnä.
 
Laturina on toi turnigyn accucell-6.



Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #1999 : 13.08.09 - klo: 16.40 »
Juu, Itsellä kävi kömmähdys. Asia on juurikin noin kuten TLCfani asiasta kirjoitti. Eli jos kaksi 4000mAh 3,7V kennoa laittaa sarjaan niin tulee 7,4V/4000mAh.
« Viimeksi muokattu: 13.08.09 - klo: 16.43 kirjoittanut Youha »
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2000 : 14.08.09 - klo: 01.12 »
Jebu, voi olla noinki. Ite ajelin 1S latinkia 1.9A noihin vajaakennoihin. Nyt on palattu taas maanpinnalla järjestykseen ja homma pelittää. Eli jostain syystä turnigyn accucell-6 laaderi ei tasannu kennoja niinkuin piti ja homma piti ratkoa 1S latauksella kaikki 4.2V arvoon. Ajelin kaikki iltapäivästä vajaiksi ja latailin täyteen ja jännite toppaa normaalisti 4.2V arvoon.


Poissa apophis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2001 : 14.08.09 - klo: 09.40 »
Oletko Datajätkä aina ladannut sillä balansointiohjelmalla? Mulla on sama laturi ja jo jonkin aikaa käytetyt Flightmaxit. Vielä ei ole kennojen balanssi karannut 0.01 volttia suuremmaksi.

Tosiaan on hyvä tekasta tuo 'kenno kerrallaan' lataus vaikka sopivalla balanseriliittimeen tulevalla johdolla, jos balanssi on pielessä. Pitäshän lipojen kestää yli 1000 latausta, jos kennot ei ole vahingoittuneet.
Slash & Rustler & Mini Desert Truck

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2002 : 14.08.09 - klo: 10.08 »
Imax B6-laturillahan on tuommoisia ongelmia ollut enemmänkin, ja tuohan on toteutukseltaan täysin sama ja veikkaisin että sisuskalutkin on täysin samat.

Hommaa vaikka B5, tai joku kallis laturi niin uskon että ongelmat poistuvat..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2003 : 14.08.09 - klo: 22.17 »
Joo toi homma korjaantui kun tasasin kenno kerrallaan kaikki tappiin. Täytyy viikonlopun rossien aikana kyylätä mitä akuissa tapahtuu, kun ajaa noi kaikki ihan kyykkyyn.

Tosiaan balanseria oon käyttäny siinä uskossa että balansoi, kunnes huomasin balance latausmoodin  :mrgreen:

Eli uus laiffi ja uudet kujeet. Raportoidaan jos jotain outoa ja hämmentävää jatkossa tapahtuu.

Poissa TLCfani

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2004 : 14.08.09 - klo: 23.18 »
Olikos tää siis niinku yleensä tietotekniikassa, että kyllä ne vermeet tekee niinku käsketään, käyttäjä ei vaan aina tiiä mitä haluaa.

Poissa Datajätkä

  • Oulun seudun pienoisautoilijat ry
    • Profiili
    • RaceOnly
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2005 : 14.08.09 - klo: 23.47 »
eiku tässä on käyny se perinteinen, "kun on lusikalla annettu..."

 :mrgreen:

Poissa peanuts

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2006 : 16.08.09 - klo: 00.42 »
Muistelisin kysyneeni joku aika sitten sulta että sanoppa sie viisaampana mitä eroa sillä balance ja normimoodilla on, nyt se selvis  :grin:

Vaikka normimoodissakin mulla kyllä tasaa, jopa silleen että se saattaa viimistä 0,1V hieroa tosi kauan enneku kelpaa.. ihime vehkeitä.
läpällä päissään kahtasattaa selevästä päästä auto jossain puun ympärillä solmussa oraakkelin hattu silmillä!!!!11

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2007 : 17.08.09 - klo: 21.53 »
Täytypä mennä repimään 3s lipo (Turnigy 3s 5ah) auki ja kattoo mitä oli syänny.
Tänään otti ja kyykkäs akku, yks kenno pois pelistä.
Ei muuten, mut oli ns uus akku kerran ladattu ja pari minuuttia ajoa.

Hieman huono kuva, mut punanen rinkula kertoo.
Tinaus poikki, eli ei virta likkunut.


Ei muutaku kolvi kätöseen ja nyt akku toimii.  :grin:
Varoix jätin kyllä autotallin betonilattialle lipo pussiin, ehkä seuraavax yöks voi ottaa jo tyynyn alle.  :laugh:
son loppu ny.

Poissa Hazard

  • PRCA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2008 : 17.08.09 - klo: 21.58 »
Tuo on sitä laatua mistä on maksettu. Itse tein samaisen tempun pari sivua sitten, mun kuvani vain oli terävämpi.

Poissa sjos

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #2009 : 17.08.09 - klo: 22.03 »
Tuo on sitä laatua mistä on maksettu. Itse tein samaisen tempun pari sivua sitten, mun kuvani vain oli terävämpi.

Tuo olikin otettu taskusta kaivetulla saappaan varren pätkällä, ja missä ei kaikenlisäksi toimi tarkennus.  :tongue:

Tuohon hintaluokkaan (siis akun) on kyllä varauduttava näköjään kaikkeen mahdolliseen.
Seuraavaksi kyllä tulee flightmaxeja, suht sama hinta, laatu ehkä jopa parempi.
son loppu ny.