Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1511523 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3660 : 20.04.11 - klo: 09.21 »
Tehty toki noin mutta ei estä 100% oikosulkuja tietyssä asennossa johdothan hitsaa ihan normaalisti yhteen siks pitäis saada sellaset pitemmät väljemmät "putket" kummastakin liittimestä lähteen ettei ne menisi oikoseen vaikka osuisivat suoraan vastakkain tai eivät myöskään hitsaa mihinkään rungon terävään kohtaan jos sattuu juuri tuo naaras/uros liittimen väli hieman isonemaan niin hitsaa siitä kans melko näyttävästi.

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3661 : 20.04.11 - klo: 13.37 »
Valitse toinen, valmiiksi suojattu liitintyyppi jos tilanne on tuollainen.

Poissa Lassi

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
    • Videoita
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3662 : 20.04.11 - klo: 13.45 »
Ei oo vaan noin kovia virrankestoja tullu oikein vastaan, deanssit tuppas lämpeneen liikaa jossain tapauksissa ja jännitehäviöt oli jonkin verran isompia kun noilla. Joskus tullu kuitenkin elektroniikassa nähtyä tollasii suojia, ei vaan mitään tietoa millä nimellä sellasia löytyy ja lyötyykö tän kokosille johdoille.

Poissa sponge

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3663 : 20.04.11 - klo: 13.48 »
Eli tämä on aika yksinkertainen homma.

C-arvohan kertoo, miten paljon virtaa akku pystyy luovuttamaan. Sillä ei tehoihin ole mitään merkitystä, mutta arvon täytyy olla tarpeeksi iso. Virranantokyky saadaan kun kerrotaan kapasiteetti C-arvolla.

Isomman C-arvon akussa jännite laskee kuormituksessa vähemmän -> suurempi teho. Ei kai kukaan huvikseen esim. stanu-turistilla ajaisi 50-60C akuilla. Tehoero on selvä, vaikka auto vie vain 20-30A.

C-arvothan ei ole mitään ehdottomia maksimeja, saatikka vertailukelpoisia arvoja, vaan valmistajan näkemys akun sisäisen resistanssin suuruudesta ja siten kuormitettavuudesta ilman, että akku kuumenee liikaa tai alkaa pullistella.

Tänä päivänä alkaa olla markkinoilla 75-150C-akkujakin. Haluaisin nähdä miten käy kun 8AWG johtojen kautta 6500mAh akkua puretaan >500A virralla.

Hyvässä 2s kisa-akussa sisäinen resistanssi on luokkaa 5-10mOhm, joka tarkoittaa esimerkiksi 100A purkuvirralla, 7,5V jännitteellä ja 10mOhm sisäisellä resistanssilla noin 7,5W tehon lämmöksi muuttumista  akussa.
Jossain edullisemmassa akussa sisäinen resistanssi voi olla luokkaa 30mOhm, jolloin hukataankin jo 22,5W, joka tarkoittaa, että akku lämpenee ja ulostulojännite laskee.
Mites tommonen kiina ihme lipo (http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-akut-ja-laturit-ajoakut-lipo-akut/yuntong-5000mah-74v-hard-case-lipo-20c-mcyt90018 ) Kiinostais vaan ku kelpaa kisoihinkin toi akku. Onko resistanssi liian korkea?(65a jatkuvaa,400a hetkellinen virta-arvo säätimessä)
Muista turvaväli! 
 Team c tc02 - Team c ts2 - TT Phoenix st - Gaui 500X Quad- copter

Poissa -Juho-

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3664 : 20.04.11 - klo: 14.05 »
Lähinnä nuo suuremmat c-arvot tulee kyseeseen silloin, kun on rajattu moottori, että saadaan kaikki hyöty irti siitä. Myös reilusti virtaa vievät, kuten nelivedot/ patterikasit saattaa hyötyä.
 Takavetosähkökrossit ja -corrit kuluttaa suht vähän, niin varmasti hyvin potkii tuollainen 5000mAh/20c akkukin. 4000mAh 25C halpis-kiinaliposta 5000mAh 50C kisa-akkuihin siirtyessä huomasi kyllä selkeän eron kiihtyvyydessä ja kaasutuntumassa, mutta tyytyväisenä tuli niillä vanhoillakin kurvailtua ilman ongelmia.
Liikaa Kyoshoja

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3665 : 20.04.11 - klo: 22.24 »
Tuli nyt ladattua ekaa kertaa Lipo akku ja taisi onnistuakin.  :grin:

Alottaessa 7.4v 5000mAh akun jännitteet oli 3.85 - 3.86. (puolitäysi akkuko?) Puolisen tunnin aikana 2400mAh tuli tavaraa ja Jänniteet 4.20 - 4.19-4.20. (vaihteli tuo toinen eli siinä hilkun kilkun oli)

Ultramat 14 kuumeni aikalailla,mutta ei akku eikä mikään muukaan, onko tuo normaalia?
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3666 : 20.04.11 - klo: 23.16 »
Tehty toki noin mutta ei estä 100% oikosulkuja tietyssä asennossa johdothan hitsaa ihan normaalisti yhteen siks pitäis saada sellaset pitemmät väljemmät "putket" kummastakin liittimestä lähteen ettei ne menisi oikoseen vaikka osuisivat suoraan vastakkain tai eivät myöskään hitsaa mihinkään rungon terävään kohtaan jos sattuu juuri tuo naaras/uros liittimen väli hieman isonemaan niin hitsaa siitä kans melko näyttävästi.
100% varmuutta et voi saavuttaa koskaan
Kokeile pidempiä johtimia, jolloin elämisvaraa jää. Eli anna johtojen olla hieman ylipitkiä ja "työnnä piuhoja" vaikka nippusidelenkin avulla kasaan. (vaikea selittää tässä)

Kiinan 6mm ovat johdonyhdistimiä eivät liittiimiä. (perus abikokin on lähes vastaava)
Liittimissä merkitsevä tekiä on yhtenevä pinta-ala ei liittimen ulkoinen koko
Eristämiseen ei ole muuta neuvoa kuin kutistesukka, lakkaus tai äärimmäisyyksissä epoksivalu

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3667 : 20.04.11 - klo: 23.33 »
Tuli nyt ladattua ekaa kertaa Lipo akku ja taisi onnistuakin.  :grin:

Alottaessa 7.4v 5000mAh akun jännitteet oli 3.85 - 3.86. (puolitäysi akkuko?) Puolisen tunnin aikana 2400mAh tuli tavaraa ja Jänniteet 4.20 - 4.19-4.20. (vaihteli tuo toinen eli siinä hilkun kilkun oli)

Ultramat 14 kuumeni aikalailla,mutta ei akku eikä mikään muukaan, onko tuo normaalia?

Lipoakut toimitetaan aina puoliksi ladattuna ja siten ne pitää säilyttääkin jos tietää ettei meinaa käyttää niitä vaikkapa yli kahteen viikkoon.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3668 : 21.04.11 - klo: 12.32 »
onko zippyn 2s 5700mah 25c saddle lipo tehokkaampi kuin orionin 8,4v 3300mah nimh akku :huh:??
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3669 : 21.04.11 - klo: 12.48 »
Huomattavasti tehokkaampi on toi lipo.

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3670 : 21.04.11 - klo: 12.52 »
ok. :azn:
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3671 : 21.04.11 - klo: 16.25 »
Ei oikeastaan ole näin. Tuon lipon jännitehän täytenä on 8,4 volttia. Ja nimhin nimellisjännite on jo se 8,4 volttia, täytenä siis kymmenen voltin luokkaa. Mainitsemasi lipon kapasiteetti on kuitenkin isompi, eli sillä ajaa kauemmin. Lipo ei myöskään hyydy loppua päin kuten Nimh, tehot ovat sillä kutakuinkin samat koko ajon ajan. Ja kun lipon pienenmpi sisäinen resistanssi antaa sille hieman lisätehoa, on auton tehokkuus kutakuinkin sama molemmilla akuilla. Valitsisin kuitenkin ennemmin lipon sen muista paremmista puolista, eli se kapasiteetti, ei hyydy, monesti voi ladata isommalla virralla jne.

Eli Nimh on hieman tehokkaampi, mutta lipo muissa suhteissa parempi.

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3672 : 21.04.11 - klo: 16.36 »
No kyllä se Lipo nyt vaan ainakin mun rustyssa on paljonkin tehokkaampi... 2S Lipolla siis lentää katolleen heti jos haluaa mutta ei 8.4v nimhillä..  molemmat 5000 mAh kokoo.
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3673 : 21.04.11 - klo: 16.49 »
Ei sen tehon kyllä ainakaan minun tietääkseni riippua pahemmin mistään muusta kuin jännitteestä. Kertokaahan joku guru miten asia todellisuudessa on.

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3674 : 21.04.11 - klo: 17.02 »
Lipoakuissa purkuvirta on suurempi kuin nimheissä. Lipoakkujen jännite myös notkahtaa vähemmän akkua kuormitattessa, kuin nimh akun.

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3675 : 21.04.11 - klo: 17.05 »
mikä noissa nimh akuissa toi purkuvirta on? onko alle 20c
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3676 : 21.04.11 - klo: 17.19 »
On varsinkin noissa halpis pötköissä alle 20c.

Poissa mop

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3677 : 21.04.11 - klo: 17.39 »
Ei sen tehon kyllä ainakaan minun tietääkseni riippua pahemmin mistään muusta kuin jännitteestä. Kertokaahan joku guru miten asia todellisuudessa on.

Ei tarvi olla guru, peruskoulun fysiikka riittää  :wink:.  Eli yksinkertaisimmillaan sähköteho P = UI. Eli virta vaikuttaa ihan yhtä lailla. Ja kun akkua puretaan isoilla virroilla, jännite notkahtaa. Miten paljon, riippuu akun ominaisuuksista ja akkutyypistä, niinkuin jo mainittiinkin.

Poissa Munkki

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3678 : 21.04.11 - klo: 17.57 »
Onko se purkuvirta = kapasiteetti kertaa esim 20Cllä jos on 20Cn akku?

Vaikka 5000mAh x 20C=100A

2S mallisella jännite maksimissaan 8.4V eli 840W tehoo?
♦ Traxxas Rustler VXL ♦ Tamiya TT-01 ♦

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3679 : 21.04.11 - klo: 18.02 »
Ei sen tehon kyllä ainakaan minun tietääkseni riippua pahemmin mistään muusta kuin jännitteestä. Kertokaahan joku guru miten asia todellisuudessa on.

Ei tarvi olla guru, peruskoulun fysiikka riittää  :wink:.  Eli yksinkertaisimmillaan sähköteho P = UI. Eli virta vaikuttaa ihan yhtä lailla. Ja kun akkua puretaan isoilla virroilla, jännite notkahtaa. Miten paljon, riippuu akun ominaisuuksista ja akkutyypistä, niinkuin jo mainittiinkin.

Vaan eihän akku määrää virran määrää vaan moottori.

Vai tarkoitatko että jännite laskee nopeammin Nimheillä? Eikö se kuitenkin pysy aikalailla samoissa mitoissa kuin lipoilla.

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3680 : 21.04.11 - klo: 18.36 »
Ei tarvi gurvuksen tulla pätemään kun ei ymmärretä.Nimheissä ei riitä purkuvirta kunnola moottorille ja jännite tippuu paljon enemmän.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3681 : 22.04.11 - klo: 09.26 »
Eiköhän peltikennoissa purkuvirta ole 10c luokkaa. Ainakin oman kokemuksen mukaan. (akun lämmöistä päätellen. Minilläkin saa vanhan akun niin herranjestas kuumaksi, ettei mielellään kädessä kauaa pitele.)

Lisäksi lipo akku painaa puolet Nimh akkun painoon verrattuna.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3682 : 22.04.11 - klo: 09.47 »
Ei tarvi gurvuksen tulla pätemään kun ei ymmärretä.Nimheissä ei riitä purkuvirta kunnola moottorille ja jännite tippuu paljon enemmän.

En ole yrittänyt päteä täällä millään lailla, kysymykseni oli täysin asiallinen.

Ja en tietenkään ymmärrä, siksihän minä asiaa kysyin. Kysymyksiä on tämä foorumi täynnä eikä niistä pidä mielestäni hermostua vaikka jollakulla ei menisikään kaaliin. Haluaisin nyt vain saada tämän asian selväksi.

Jos seitsemän kennoisen nimhin jännite tyhjänäkin on 7,5-voltin luokkaa, eikö se ole aikalailla sama kuin 2s lipolla. Eli miten jännitteen tippuminen tähän voi niin paljon vaikuttaa.
Vai onko kyseessä se, että moottori ei saa sitä tarvitsemaansa virtamäärää Nimheistä. Mutta eikö akkujen pitäisi kyykätä kokonaan siinä vaiheessa, näin ainakin minun tietääkseni lipoilla. Vai toimivatko Nimhit vaikka niistä yritettäisiin repiä liikaa virtaa.

Ja tämä ei ole minkään valtakunnan pätemistä, ihan tiedonhalua vain.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3683 : 22.04.11 - klo: 10.43 »
1W=1V*1A
Jos oletetaan, että on moottori 400W ja Nimh 8.4V 3000mAh 10c (täytenä n.10V) ja lipo 7.4V 3000mAh 20c (täytenä 8.4V).

Nimh: 400W/10V= 40A ja akku voi luovuttaa 3A*10c=30A ja 10V*30A=300W moottori käy aliteholla ja akku lämpenee, auto kulkee hitaammin kuin voisi eli akku "kyykkää"

Lipo: 400W/8.4V=47.6A ja akku voi luovuttaa 3A*20c=60A. Akun purkuvirta riittää ja kone käy täysillä.

Kannattaa edelleen muistaa, että Nimh painaa myös suhteessa enemmän jolloin myös kiihtyvyys kärsii.

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3684 : 22.04.11 - klo: 11.49 »
Selväksi tuli, kiitoksia. Olen aina ajatellut että akkua ei saa päästää ollenkaan kyykkäämään koska luulin että se hajoaa siitä. Mutta tämähän selvensi asiaa mukavasti.

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3685 : 22.04.11 - klo: 11.55 »
Lipo varmasti lämmetessään pullistuu ja hajoaa ja tuskin peltikennokaan siitä tykkää.

Eli ei saisi päästää akkua kyykkäämään aina joku tykkää kyttyrää.

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3686 : 25.04.11 - klo: 21.59 »
Osaisko joku neuvoa akkuvalinnoissa ostin käytettynä patterikasin jossa on noparina hobbyking 150A ja moottorina harjaton on Kv2045 ja akkuna 11.1v lipo.

Moottorin luultavasti vaihdan, mutta kannattaako hankkia kaksi 7,4v lipoa ja kytkeä ne rinnan vai mielummin suoraan 14,8v lipo.

Vihjeet moottorin valinnastakin kiinnostaa.
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3687 : 25.04.11 - klo: 22.15 »
Osaisko joku neuvoa akkuvalinnoissa ostin käytettynä patterikasin jossa on noparina hobbyking 150A ja moottorina harjaton on Kv2045 ja akkuna 11.1v lipo.

Moottorin luultavasti vaihdan, mutta kannattaako hankkia kaksi 7,4v lipoa ja kytkeä ne rinnan vai mielummin suoraan 14,8v lipo.

Vihjeet moottorin valinnastakin kiinnostaa.

Tarkoittanet varmaankin sarjaankytkentää, koska rinnan jos kytket akut, niin jännite pysyy samana mutta kapasiteetti tuplaantuu.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa kesseli

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3688 : 25.04.11 - klo: 23.39 »
Osaisko joku neuvoa akkuvalinnoissa ostin käytettynä patterikasin jossa on noparina hobbyking 150A ja moottorina harjaton on Kv2045 ja akkuna 11.1v lipo.

Moottorin luultavasti vaihdan, mutta kannattaako hankkia kaksi 7,4v lipoa ja kytkeä ne rinnan vai mielummin suoraan 14,8v lipo.

Vihjeet moottorin valinnastakin kiinnostaa.

Tarkoittanet varmaankin sarjaankytkentää, koska rinnan jos kytket akut, niin jännite pysyy samana mutta kapasiteetti tuplaantuu.

Jeps sitä tarkoitin en vain muistanut oikeaa termiä.

Edelleenkin kiinnostaa minkälaisilla akuilla ja moottorilla porukat ajelee,
tarkoitus ei ole tehdä keulivaa yhden sutaisun rakettia vaan kestävä paketti jolla myös pääsee jos on tarvis.
Nutech thunderboltII CY26 Dolphin hydrov42 RCMK R254 EVO  FSRV-15 CMB90 03EVO Team c 4wd x2
Hong Nor X2 Alpha 28 Axial Wraith Traxxas slash 2wd Durango desc10 2wd

Poissa JiiPee

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3689 : 26.04.11 - klo: 01.20 »
Osaisko joku neuvoa akkuvalinnoissa ostin käytettynä patterikasin jossa on noparina hobbyking 150A ja moottorina harjaton on Kv2045 ja akkuna 11.1v lipo.

Moottorin luultavasti vaihdan, mutta kannattaako hankkia kaksi 7,4v lipoa ja kytkeä ne rinnan vai mielummin suoraan 14,8v lipo.

Jos patterikasissa on kaksi paikkaa akuille molemmin puolin niin sitten 2x 2S sarjaan, muuten 1x4S kuulostaisi järkevälle.

P.S Tuo noparihan kestää nykyään 6S tarroista huolimatta mutta en tiedä mistä lähtien.
On tuo ilmoitus ollut jo ainakin puolivuotta tuolla HK: sivuilla.
« Viimeksi muokattu: 26.04.11 - klo: 01.35 kirjoittanut JiiPee »
Revo ja pari pienempää nelipyörästä