Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1511420 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3600 : 19.03.11 - klo: 11.11 »
miten noista hardcase lipoista näkee onko pullistunut?? Ja kestääkö hardcaset paremmin iskuja kuin noi pehmeät. Mitä nuo mahtavat olla kun aika halvalla saa mutta tekeekö niillä mittään
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16550
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15510
Eikös tuosta mainostekstistäkin jo selviä että nämä ovat Flightmaxien yms. toimiviksi havaittujen akkujen kakkoslaatua liian suuren sisäisen resistanssin vuoksi ja suositellaan lähinnä kokoonpanojen testaukseen, ei varsinaiseen käyttöön! Halppiskaupan halvimmat, mitä odotit? Jos budjetti ei anna periksi hobbykingistä valkata jotain toimiviksi havaittuja, lienee parempi katella käytettyja nihm akkuja.
Edit: Hardcase on pullistunut kun kuoret pullottaa ja yleensä kuoren liitos aukeaa.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3601 : 19.03.11 - klo: 11.37 »
Miks pitää aina just ostaa ne halvimmat akut?
Kun voisi kerralla ostaa laadukkaat akut jotka takuulla kestävät pidempään kun noi Kiinan ihmeet ja ovat
myös tehokkaampia vaikka on samat arvot.
Eikä sitten tarvi täällä foorumilla valitella noita huonoja akkuja.

Ei se korkea hintakaan aina takaa laatua..

Kaks ns. merkkiakkua lähti takas kauppaan viime kesänä kun tehollinen ulosanti oli täysin onnetonta verrattuna paljon "heikko"tehosempiin Zippyihin..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa bluebeetle

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
    • Rc-offi.net
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3602 : 19.03.11 - klo: 12.36 »
Noi b-graden saddlet meinasin kokeiluna ostaa xrayhyn kun ei siinä paljoo menetä vaikka pashaa oiskin.

Laitat vaikka mulle parikymppiä tilille, niin lähetän vaikka kissanpascaa sulle, eipähän tule pettymyksiä kun näkee jo päältä mitä saa..
Xray T3´11 , T3´12 , T4 + muutama muu

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3603 : 19.03.11 - klo: 12.40 »
Ei tartte.Taidanpa ostaa meilummin noi zippyn saddlet.Zippystä kun on ainakin hyviä kokemuksia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3604 : 19.03.11 - klo: 12.56 »
Mikä Xray sulla on kun saddle akkuja siihen hommailet???

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3605 : 19.03.11 - klo: 13.27 »
T1 Evo2.Ainakin ohjeessa siinä on käytössä saddle nimhit ja 4000mah hardcase zippy ottaa hihnaan kiinni.

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3606 : 21.03.11 - klo: 15.48 »
ladataanko tolla laturilla pelkän tasaus liittimen kautta??

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6507
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3607 : 21.03.11 - klo: 16.24 »
Mitään lipoja ladata pelkän tasuriliittimen kautta..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3608 : 21.03.11 - klo: 16.30 »
Mitään lipoja ladata pelkän tasuriliittimen kautta..

eikös tossakin ladata tasurin kautta http://www.youtube.com/watch?v=M6qfWCzqTww&feature=related
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa ajv

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3609 : 21.03.11 - klo: 16.30 »
Mitään lipoja ladata pelkän tasuriliittimen kautta..

Mulla on Muchmoren laturi + tasuri, joka lataa nimenomaan tasausliittimen kautta lipot. Käytännössä tuo rajoittaa latausvirran 4A tietämille (2S lipoilla) jolloin liittimet kyllä tuntuvat jo lämpimiltä.
Team Durango DESC410 || MCD RRV4
Riihimäen PA-klubi

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3610 : 21.03.11 - klo: 16.33 »
Jaa, aina sitä oppii uutta kun vanhaks elää..

Seison korjattuna.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3611 : 22.03.11 - klo: 11.31 »
Jaahas, ensimmäinen ongelma ikinä lipo akun kanssa. Eli onkos tuo akku nyt sitten tekemässä kuolemaa, kun on ollut jo 2.5 tuntia laturissa ja toisen kennon jännite ei millään nouse yli 3.8 voltin, toisen kennon jännitteeksi laturi näyttää 4.204v. Akku on yuontong:in kovakuorinen 4100mah 2s pötkölipo  :roll:
Latauskerrat alkaa varmaan pikkuhiljaa lähentelemään 150:ntä ja akku on muutaman kuukauden seissyt varastointi jännitteessä.
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3612 : 22.03.11 - klo: 11.44 »
Kokeile toisella laturilla. Itellä teki entinen Ultramat sitä että latausajat alko olemaan kahta tuntia 1C:llä.
Mulla tosin oli suht uudehkot akut joten vian määrittäminen laturiin oli helppoa.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3613 : 22.03.11 - klo: 11.49 »
No jaa enpä tiedä, toista akkua tuo lataa kyllä ihan ilman mitään ongelmia, ja on täysin samanlaiset akut kyseessä. Toinen vaan on ollut käyttämättömänä muutaman kuukauden ja toista on käytetty vähintään kerran viikossa. Niin ja ultramat 14+ siis on laturina  :smiley:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3614 : 22.03.11 - klo: 11.53 »
Tarkistapas vielä että kun se laturi näyttää noi 3.8 ja 4.2 volttia kennoille, että mitä se laturi näyttää koko akun jännitteeksi...

Mikäli se näyttää perus lataustilassa 8.4 volttia, mutta kun katsot kennokohtaiset jännitteet ja näet siellä nuo heitot niin yleensä vika on latausjohdossa tai itse liittimessä.
Akun liittimessä siis esim likaa tai muutenvaan kontakti huono ja siinä on hävikki.
Laturi ihmettelee ikuisuuden eikä saa balansoitua, kun saa balanserin kautta eri tiedon kuin itse latausjohdon kautta.

Moneen kertaan huomattu juttu.

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3615 : 22.03.11 - klo: 11.54 »
8.106 näyttäisi olevan koko akun jännite  :smiley:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3616 : 22.03.11 - klo: 12.01 »
Mulla oli sama ongelma yhden akun kanssa eilen Hyperionin laturin kanssa. Johtui siitä, että laturi ei voi antaa kovin isoa virtaa akulle, kun yksi kenno on jo täynnä ja ainakin tuon laturin tasuri vain purkaa eli akkua pitää sitten virtajohdon kautta samaan aikaa ladata.

Ratkaisu on yksinkertainen. Selvitä tasurin piuhan kautta kumpi kenno on kyseessä ja virittele lataus vain tuolle yhdelle kennolle tasurin johdon kautta. Muista tarkistaa kennon napaisuus ja kytkeä oikein. Tasurin piuhan kautta voit ladata aivan hyvin 1-2 A virralla, sen se ainakin kestää. Itselläni on oikein piuhakin tehty tuota varten, mutta on noita tullut vaikka leipäpussin sulkijana olevasta päällystetystä rautalangasta tehtyä sopivia johtoja tuohon hommaan.

Seuraavan käyttökerran jälkeen sen sitten näkee onko tuosta akusta enää mihinkään vai onko tuo toinen kenno elinkaarensa lopussa.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3617 : 22.03.11 - klo: 12.06 »
Pitääkin kokeilla tuota niksiä, kiitoksia neuvosta  :smiley:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3618 : 22.03.11 - klo: 14.35 »
ladataanko tolla laturilla pelkän tasaus liittimen kautta??

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6507

eli tolla laturilla ei kovin herkästi saa esim. 2s 2400mah lipoa pamautettua :grin:
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3619 : 22.03.11 - klo: 15.11 »
Tuolta laturista tulee kuulemma joku 500mah eli aika pitkään saat akun latutumista odottaa.

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3620 : 22.03.11 - klo: 17.30 »
pamahtaako nuo lipot muuten kuin että lataa liian kauan tai lyö jollain vasaralla tai naulalla läpi?
säilytyksessä niiden ei pitäisi räjähtää (kai).
ja mistä pullistuminen johtuu??
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa Gurvus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3621 : 22.03.11 - klo: 18.01 »
Ei niiden säilytyksessä pitäisi posahdella, enintään jos menee jostain syystä oikosulkuun. Se lipojen räjähtäminen on todellisuudessa erittäin harvinaista, tuskin on tälläkään foorumilla montaa jolla niin on käynyt.

Pullistuminen johtuu yleensä siitä, että yritetään repiä enemmän virtaa kuin akku pystyy antamaan.

Poissa jonu93

  • Veteraani
    • Profiili
- Team Associated  -  SC10 4x4  -

Poissa jekku

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3623 : 22.03.11 - klo: 18.13 »
Taitaa porukka enempi suosia noita Zippyn akkuja. On niistä juttua ollut kun lukee aiempia viestejä.
Kyosho Inferno 777 World Champion Team Edition Orion Wasp CRF .21 | Kyosho Inferno 777 Special 1 edition "e"  MMM V3 | Futaba 2PL 2.4Ghz | Futaba 3PM MX 2.4Ghz | Hitec |

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3624 : 22.03.11 - klo: 18.18 »
Flightmaxeja on ainakin kehuttu, mutta en yhtään yllättyisi vaikka niissä olisi samat sisuskalut.
Kuorissa on suurin ero flightmax on "oikea" kovakuori kun taas turnigyn kuoret ovat hieman joustavaa ohuempaa muovia.
Turnigysta itsellä kokemusta ja hyvin ovat pelanneet.
akuilla on myös hienoinen kokoero.

Poissa Penguin

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3625 : 22.03.11 - klo: 19.12 »
Kumpikin kuori täyttää sen tehtävän jota varten se kova kuori on olemassa. Periaatteessa turhan paksu kuori vain vie turhaan tilaa itse akulta.
RC-hommat tauolla, kalusto tosin tallella.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3626 : 22.03.11 - klo: 20.12 »
pamahtaako nuo lipot muuten kuin että lataa liian kauan tai lyö jollain vasaralla tai naulalla läpi?
säilytyksessä niiden ei pitäisi räjähtää (kai).
ja mistä pullistuminen johtuu??

Nyt tuntuu siltä että...

http://rc10.fi/index.php?topic=35315.0

.. kannattaa lukea läpi..
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3627 : 24.03.11 - klo: 14.12 »
Ei niiden säilytyksessä pitäisi posahdella, enintään jos menee jostain syystä oikosulkuun. Se lipojen räjähtäminen on todellisuudessa erittäin harvinaista, tuskin on tälläkään foorumilla montaa jolla niin on käynyt.

Pullistuminen johtuu yleensä siitä, että yritetään repiä enemmän virtaa kuin akku pystyy antamaan.

Vaikka lipojen räjähtäminen (eli palaminen, tosin nopea) on harvinaista niin se jää mieleen pitkäksi aikaa kun kohdalle osuu. Myyrissä paloi yksi, akku kai meni oikosulkuun ison pöytähyppyrin alastulossa...
Ei lipoja pelätä tarvitse, terve kunnioitus riittää.

Poissa Rossari

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3628 : 24.03.11 - klo: 20.34 »
Noniin,nyt tuli tilattua kovakuorinen 4000mah 3s 30c lipo. Olen lukenut toin lipojen turvallisen käytön ohjeistukset,mutta olis semmonen kysymys millä ampeeriteholla maksimissaan tälläistä akkua voi ladata? :huh:
Sähkövoimalla eteenpäin! -TeamC tc-02 - traxxas slash brushless- Syma s107

Poissa Heuli

  • RIP
    • Profiili
    • RC10.FI
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3629 : 24.03.11 - klo: 20.38 »
Se lukee akkujen ohjeissa, mutta jos ei ole erikseen ilmoitettu niin 1C on turvallinen eli tuolla akulla 4A latausvirta.