Kirjoittaja Aihe: LiPo akut autokäytössä.  (Luettu 1511185 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa koz6

  • Jäsen
    • Profiili
lipo akut autokäytössä.
« Vastaus #3120 : 08.07.10 - klo: 19.09 »
terve kun lataan lipoakkua niin pitääkö mulla olla akun johdot ja balancerijohto kiinni yhtäaikaa.ja mulla on 2s lipo 2000mah tai 3000mah niin millä virralla sitä pitää ladata?
hbx bonzer(EX)ansmann racing are-1(EX) mugen mtx-3(EX),traxxas stampede(EX),tamiya mini m03(EX),tt hammer s18(EX),mcd rr evo3.

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: lipo akut autokäytössä.
« Vastaus #3121 : 08.07.10 - klo: 19.13 »
terve kun lataan lipoakkua niin pitääkö mulla olla akun johdot ja balancerijohto kiinni yhtäaikaa.ja mulla on 2s lipo 2000mah tai 3000mah niin millä virralla sitä pitää ladata?

Totta kai ne pitää olla kiinni molemmat.

Lipoja ladataan aina maksimissaan kapasiteettia vastaavalla virralla, eli 2000mah lipoa ladataan 2A:lla ja 3000mah lipoa 3A:lla.
Pienemmällä virralla saa toki ladata myös, mutta ei yhtään isommalla ellei sitä ole akussa erikseen sallittu.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4


Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3123 : 20.07.10 - klo: 17.58 »
No mitäs ne laturin speksit mahtaakaan sanoa:

Lainaus
1-4 LiPo

Eikun lataamaan vaan.
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa timeless-93

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3124 : 24.07.10 - klo: 00.42 »
Sanokaas pystynkö käyttämään 3s lipoa robbe 20 kanssa joka sietää 12.0 V, koska 3s lipossahan on noin 12.5 V täytenä.

Poissa Pete_69

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3125 : 24.07.10 - klo: 15.58 »
Pystyt hyvin käyttämään, eihän 3S lipon jännite ole kuin 11.1V tuolla täyden latauksen jännitteellä ei ole mitään merkitystä  :smiley:
Lrp S18 Monster, hpi cyber 10b "Wannabe SC". Axial SCX10 Trail Honcho. Tamiya TT-01 Type ED.

Poissa Toikkanen

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3126 : 24.07.10 - klo: 16.05 »
Tuo 11.1V on nimellis jännite ja sillä täyden akun jännitteellä on merkitystä, mutta uskoisin että tuo 0.5Volttia on sen verran vähän että kyllä sen pitäisi kestää. Sanokaa viisaammat jos olen väärässä.
Venom Creeper | Tamiya DB-01 Baldre | Xray T1 Rally edition

Poissa -HL-

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3127 : 24.07.10 - klo: 20.10 »
Tällänen http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_98&products_id=24641 laturi löyty. Pystyykö tällä lataamaan verkko virrasta? Entäs käykö tälläinen http://www.racingfactory.fi/tuotteet/AKUT-JA-TARVIKKEET-Liittimet-ja-johdot/Traxxas-VXL-latauskaapeli-108074 lataus kaapeli siihen?
Onko jollain käytössä?
X – 6² | Dex210 | B44.1 | Slash 2wd Anza Evo

Poissa henkka123

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3128 : 24.07.10 - klo: 20.13 »
^Ei pysty käyttämään suoraan verkkovirralla.

Poissa timeless-93

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3129 : 24.07.10 - klo: 22.16 »
Pystyt hyvin käyttämään, eihän 3S lipon jännite ole kuin 11.1V tuolla täyden latauksen jännitteellä ei ole mitään merkitystä  :smiley:
No hyvä homma. Kiitos tiedoista :smiley:

Poissa bastor

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3130 : 25.07.10 - klo: 12.11 »
Tuli juuri laitettua tilaus näistä Turnigy 5000mAh 2S1P 20C hardcase pack LiPo akkuja kaksin kappalein Orion Vortex 100A Combolle TT-01E kyytipojaksi.
Tamiya TT-01E & TT-01DE  *** Hong Nor SCRT10 & 2 x CRT.5 Pro-E & X2 CRT-E *** Kyosho Mini-Z AWD
2 x Acoms Technisport 2.4GHz + 6 vastaria

Poissa RangerWalker

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3131 : 02.08.10 - klo: 23.54 »
Törmäsin itselleni uuteen asiaan lipo rintamalla.

-Olen nähnyt ja kokenut turvonneen pehmeän kennon.

-Olen                   kovan ja siis normaalin kennon.

-Mutta mikä on kun kahdessa 3s lipossa on pehmeän tuntuinen kenno,otan muoveista pois ja huomaan että kenno onkin kova,mutta siinä alumiini/hopeanvärisessä kennon kuoressa on ilmaa sisällä... --mikäs juttu tämä on?

kennot ovat täysin balanssissa.


-Pate
« Viimeksi muokattu: 03.08.10 - klo: 00.52 kirjoittanut RangerWalker »
AWESOMATIX TSP-10 ,Team Jordan "Frentzen" F1&under construction 2012 Sauber http://www.youtube.com/user/RangerPate

Poissa hpi racing

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3132 : 03.08.10 - klo: 00.08 »
Onko lipo 7.4 v tehokkaampi kuin perus  nimhi 8.4 v ?
| HPI RACING | FUTABA | PRO-LINE | SCHUMACHER | TURNIGY | ULTIMATE RACING | SPEED PASSION | MUCHMORE | TEAM ASSOCIATED
   | HUDY | NOSRAM | ZiPPY |

Poissa SLap

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3133 : 03.08.10 - klo: 08.40 »
On.
Jeps

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3134 : 03.08.10 - klo: 09.27 »
Onko kenelläkään kokemusta näistä:
http://cgi.ebay.com/7-4V-5500MAH-35c-60C-2S-RC-R-C-Lipo-Li-Po-Battery-/170506998465?cmd=ViewItem&pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item27b30252c1
Vaikuttaa edullisilta ominaisuuksiinsa nähden mutta toimivatko?

Poissa goudha

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3135 : 03.08.10 - klo: 09.36 »
Onko kenelläkään kokemusta näistä:
http://cgi.ebay.com/7-4V-5500MAH-35c-60C-2S-RC-R-C-Lipo-Li-Po-Battery-/170506998465?cmd=ViewItem&pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item27b30252c1
Vaikuttaa edullisilta ominaisuuksiinsa nähden mutta toimivatko?

Aika kovat postikulut tuolta ainakin tulee... 19.98$ / akku :huh:

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3136 : 03.08.10 - klo: 14.31 »
Minkä kokosta lipoo tämä combo kestäis http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39214&grpid=4306
Oon `ehkä` hieman pihalla näista C arvoista sun muista akku termeistä. :angel:
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa jon.lindgren

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3137 : 03.08.10 - klo: 14.34 »
Onko kenelläkään kokemusta näistä:
http://cgi.ebay.com/7-4V-5500MAH-35c-60C-2S-RC-R-C-Lipo-Li-Po-Battery-/170506998465?cmd=ViewItem&pt=Radio_Control_Parts_Accessories&hash=item27b30252c1
Vaikuttaa edullisilta ominaisuuksiinsa nähden mutta toimivatko?

Aika kovat postikulut tuolta ainakin tulee... 19.98$ / akku :huh:

Kokonaishintaa on se mitä pitää katsoa, ei postikulut.
Irtojohdoilla en ole löytänyt edullisempaa.
Mutta onko kokemuksia?
Lämpeneekö purkaessa ylärajoilla?

Poissa jiksu

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3138 : 03.08.10 - klo: 15.23 »
Minkä kokosta lipoo tämä combo kestäis http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39214&grpid=4306
Oon `ehkä` hieman pihalla näista C arvoista sun muista akku termeistä. :angel:

Siellähän se suoraa lukee "max 3s LiPo" :wink:
-tauolla-

Poissa mof

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3139 : 03.08.10 - klo: 15.33 »
Minkä kokosta lipoo tämä combo kestäis http://www.sabe.fi/hobby/index.php?prodid=39214&grpid=4306
Oon `ehkä` hieman pihalla näista C arvoista sun muista akku termeistä. :angel:

Siellähän se suoraa lukee "max 3s LiPo" :wink:

Säädin kestää 3S mutta ei tuolla koneella. 4600kv koneella kestää 3S, 5700kv:lla 2S.

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3140 : 03.08.10 - klo: 16.56 »
tarkottaako tuo esim 3s sitä kennojen määrää vai mitä? :huh:
ja osaisko kukaa laskee paljo noita C juttui se kestää  :lol:
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3141 : 03.08.10 - klo: 17.34 »
3s tarkottaa et on kolme kennoa. C tarkottaa virtaa jonka akku voi antaa ulos eli 3s 2000mAh ja 20C akku pystyy antaamaan 40A eli amppeeriä virtaa.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3142 : 03.08.10 - klo: 17.40 »
Toisinsanoen se lasketaan mAh kertaa C jaettuna 1000 = purkuvirta Ampeereina

Esim... 4700 mAh 35C akku
4700 X 35 = 164500
164500 / 1000 = 164,5 Ampeeria

Poissa Risu

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3143 : 03.08.10 - klo: 19.39 »
Ja se akku ei niitä amppeereita sinne työnnä. Vaan se C arvo kertoo paljonko se akku pystyy antamaan.

Poissa *RC-hemmo*

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3144 : 03.08.10 - klo: 21.22 »
Eli onko se sitten niin että jos on vaikka 30C ja 4000mAh niin se on parempi kuin 20C ja 5000mAh jos molemmat on esim. 2s? :roll:
| Lazer ZX-5 || TW-738 || m05 || B4.1 FT|

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3145 : 03.08.10 - klo: 21.25 »
Jos haluat Isomman kapasiteetin ja ajoajan ni toi 5000mAh on parempi. Mut jos tarviit isommat purkuvirrat ni sit otat ton 4000mAh akun.

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3146 : 03.08.10 - klo: 21.38 »
On tässä tullut keräiltyä kunnon voimapakettia kasaan, ja rikaksi rokkaan tuli 4S/5AH akkukin tänään tilattua.
Seuraavaksi tarvitaan laturi, josta seuraakin kysymys:
Moni laturi vaatii ulkoisen jännitelähteen. Useille latureille ilmoitetaan syöttöjänniteeksi 11-18VDC. Eli jos akkuni on nimellisesti 14,8V pitääkö powerista saada se jännite ulos (vai jopa liki 17V) että akun saa täyteen?
Entä powerin teho? jos meinaa tuupata 5A päässälaskettuna powerin tehoksi riittää aina max 100W? Huomasin toisaalta myös että "halpis" laturien latauspiirin teho on jossain malleissa 50w. Sehän tekee sen, että 5Ah akkua ei ladatakkaan kuin noin 3A virralla, jolloin powerikin voi olla noin 50w?
Tulikohan tämä nyt tarpeeksi hankalasti esitettyä..

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3147 : 03.08.10 - klo: 22.35 »
Laturin tarvitsemaa jännitettä ei tarvitse verrata akun maksimijännitteeseen, riittää, että sisäänmenevä jännite on laturin tarvitsemissa rajoissa.

Sen sijaan laturin teho kannattaa kyllä huomioida. On ihan oikein, että esim. perus Turnigyllä 4S akkuja voi ladata max. n. 3A virralla kun max latausteho on tuo mainitsemasi 50W.

Luonnollisesti powerista pitää tulla ulos vähintään se virta/teho minkä laturi tarttee.
Flying Calacucco

Poissa Anis

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3148 : 03.08.10 - klo: 23.46 »
OK. Edelleen jään miettimään miten esim 12v syötöllä ladataan 14,8V akkua? En ole koskaan lipoakkua livenä nähnyt/purkanut, enkä myöskään tasausliitintä. Periaatteen tajuan että kennot ovat "tasassa". Lieneekö tasausliittimien johdot siis siten, että on yksi yhteinen maa ja loput karvat ovat +päästä, eli 4s akusta siis tasausliittimelle tulee 5 karvaa? Jos asia on näin niin herää taas kysymys miksi päävirtakaapelit on kytkettävä laturiin latauksen ajaksi eikä pelkkää tasausliitintä? Miten laturi erottelee suurempijännitteisen kennon (tasausliittimen jännitteestä?)kun lataus tulee sarjaankutketystä "päävirrasta" ja sekin mietityttää miten laturi vähentää yhden kennon jännitettä/latausta tarvittaessa jos lataus tuu vahvoista piuhoista? "Päävirta" kuitenkin on sarjassa jolloin siis 4*3,7V. luulisin että akun lataus onnistuisi pelkän tasausliittimen läpi, pienikin piuha kestänee sen 3-5a latausvirtaa? Tämä siis vaan jos tasausliittimet on kytketty akkuun kuten ajattelin. Tietämätön ajattelisi asian siten että sarjassa otetaan ajojännite ja lataus hoidetaan kennokohtaisesti lataamalla samaa maapotentiaalia vasten pelkän latausliittimen kautta?
Saako selvää mitä ajan takaa...

Poissa Bonzer

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: LiPo akut autokäytössä.
« Vastaus #3149 : 03.08.10 - klo: 23.56 »
Laturissa jännite nostetaan virralla tarpeeks korkeeks. eli laturi ottaa virtalähteestä enemmän irti mitä normaalisti ladattaessa pienempi jännitteisiä akkuja. Älylaturit on mikroprosessori ohjattuja, joten ne mittaavat kennojännitteen tasurin liittimestä. näin laturi voi purkaa tai ladata yhtä kennoa tasaus vaiheessa. Ellei pahasti mene metsään ni akku ladataan niistä päävirta johdoista, jolloin tasuri seuraa kennojännitettä, ettei kennon jännite eroa liikaa muista. laturit joissa on tasuri tasaavat kennot latauksen lopussa. Omassa laturissa ainaki tapahtuu kennojen tasaus vasta lopussa 0,5-> amppeerin virralla.