Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1942586 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3211 : 11.08.11 - klo: 13.53 »
Sopiiko nämä akut?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8936__Turnigy_1300mAh_3S_25C_Lipo_Pack.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9366__Turnigy_1300mAh_4S_30C_Lipo_Pack.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18202__Turnigy_nano-tech_1300mAh_4S_25~50C_Lipo_Pack.html
Tähän?
http://www.quarkbrushless.com/pro_procarcontrol_33a.htm
Kennojen puolesta näyttäisi menevän mutta entäs purku virta. Ja mistä tietää parjonko purkuvirtaa akuissa saa olla ennenkuin nopari hajoaa

Homma toimii hiukan toisinpäin, eli säädin ohjaa moottoria ja riippuen auton painosta, vetotavasta, pidosta ja moottorista säädin yrittää ottaa tietyn määrän virtaa akusta. Voit kuvitella että se toimii niinku pilli millä imetään mehua lasista.

Mihin autoon olet säädintä laittamassa niin on helpompi suositella toimivaa yhdistelmää.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3212 : 11.08.11 - klo: 14.06 »
Tässä se nyt varmaan oli, ei jaksa lähtee investoimaan enempää rahaa tähän hommaan, kokoajan saa olla ostamassa lisää osia, stna. En mä nyt ole varma onko kone hajalla vai noppari vai mikä, mut mihinkään ei enää liiku, moottori vaan nykii kummallisesti, tää tilanne meni juuri niin että kun lähdin ulos ajamaan niin ensin käyttäyty kummallisesti, enimmäkseen ei reagoinu kun painoi kaasua ja sit välillä meni kauheeta vauhtia mut kun käänsi ja painoi kaasua niin alko nykimään ja pikkuhiljaa hyytyi pelkäksi sykähtelyksi auton meno. Se oli se eilinen moottorin ylikuumeneminen ja haju. Mutta mistä mä voin tietää onko se nopari vai moottori?? Luulen että motti koska nopari toimii muuten ihan normaalisti valomerkkeineen jne. ja kun ohjelmointikortilla yritin säätöjä muutella niin kaikki meni kai perille. Ymmärrättekö miten ottaa päähän. 
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3213 : 11.08.11 - klo: 14.22 »
Onko mitään laitetta jolla vois pienentää jännitettä 12v  7.4v ? Jos on niin laittakaa linkkiä.
Mihin tarvitset tätä? Vastuksella onnistuu helpoiten.
No jos semmosen pienen 12 v akun laittas vakio akku on 7.4 v tuskin nopari kestää 12 v.
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3214 : 11.08.11 - klo: 14.27 »
Tässä se nyt varmaan oli, ei jaksa lähtee investoimaan enempää rahaa tähän hommaan, kokoajan saa olla ostamassa lisää osia, stna. En mä nyt ole varma onko kone hajalla vai noppari vai mikä, mut mihinkään ei enää liiku, moottori vaan nykii kummallisesti, tää tilanne meni juuri niin että kun lähdin ulos ajamaan niin ensin käyttäyty kummallisesti, enimmäkseen ei reagoinu kun painoi kaasua ja sit välillä meni kauheeta vauhtia mut kun käänsi ja painoi kaasua niin alko nykimään ja pikkuhiljaa hyytyi pelkäksi sykähtelyksi auton meno. Se oli se eilinen moottorin ylikuumeneminen ja haju. Mutta mistä mä voin tietää onko se nopari vai moottori?? Luulen että motti koska nopari toimii muuten ihan normaalisti valomerkkeineen jne. ja kun ohjelmointikortilla yritin säätöjä muutella niin kaikki meni kai perille. Ymmärrättekö miten ottaa päähän.

En tiedä tarkalleen mitä laitteita sinulla on ostetuna mutta moni on huomannut että ostamalla halvinta mitä kaupasta/netistä saa, tuotteet toimivat hetken ja sitten lakkaavat toimimasta, joko oman tietämättömyyden takia tai sitten puhtaasti antavat periksi koska laatu ei ole mitenkään ihmeellinen. Toisilla sitten vastaavat tuotteet saattavat kestää pitkäänkin, joko heille osuu parempi yksilö ja heillä on enemmän tietotaitia miten laitteit atulisi käyttää.

Yleensä panostamalla vähän enemmän tuotteisiin saadaan hiukan parempaa laatua jolloin laitteiden kestävyys ei ole ihan rajoilla ja niillä voikin vähän tehdä virhesäätöjä rikkomatta laitteistoa.

Esim 35A säädin kestää noin 8.5t moottoria, mutta se on täysin rajoilla, jos ostaa esim 60A säätimen ja 8.5t moottorin on reilusti pelivaraa ja tuote kestää pitkään, toimii hyvin eikä ylikuumene. Ajaa voi vaikka 1h putkeen jos vaan akkuja riittää. Eli panostamalla hiukan laitteisiin ne myös kestää pidempään ja harrastaminen on mielekkäämpää.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3215 : 11.08.11 - klo: 14.28 »
No jos semmosen pienen 12 v akun laittas vakio akku on 7.4 v tuskin nopari kestää 12 v.
Ylimääräinen jännite menee lämmöksi ja ei kuullosta ihan hyvältä idealta, mikset osta/hanki/käytä 2s akkua?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa HMS77

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3216 : 11.08.11 - klo: 14.29 »
Tässä se nyt varmaan oli, ei jaksa lähtee investoimaan enempää rahaa tähän hommaan, kokoajan saa olla ostamassa lisää osia, stna. En mä nyt ole varma onko kone hajalla vai noppari vai mikä, mut mihinkään ei enää liiku, moottori vaan nykii kummallisesti, tää tilanne meni juuri niin että kun lähdin ulos ajamaan niin ensin käyttäyty kummallisesti, enimmäkseen ei reagoinu kun painoi kaasua ja sit välillä meni kauheeta vauhtia mut kun käänsi ja painoi kaasua niin alko nykimään ja pikkuhiljaa hyytyi pelkäksi sykähtelyksi auton meno. Se oli se eilinen moottorin ylikuumeneminen ja haju. Mutta mistä mä voin tietää onko se nopari vai moottori?? Luulen että motti koska nopari toimii muuten ihan normaalisti valomerkkeineen jne. ja kun ohjelmointikortilla yritin säätöjä muutella niin kaikki meni kai perille. Ymmärrättekö miten ottaa päähän.

Niin, tätä sanotaan harrastamiseksi. Joskus paikat hajoaa näiden vehkeiden kanssa ja sitten korjataan tai ostetaan uutta tilalle. Rahanmeno on taattu, se miten siihen suhtautuu onkin eri asia.
Ite en laske harrastuksen kuluja koska tykkään tästä lajista kaikkine hyvine ja huonoine päivineen.

Oletko koskaan ajanu 100 kilometriä vaan ajaakses 5 metriä kunnes auto hajoaa?
Minä olen ja arvaapa mitä? Harrastan edelleen enkä tule koskaan lopettamaan tätä harrastusta, sen verran hauskoja hetkiä tämä laji on mulle antanu ja tulee varmasti vielä antamaan että pienet vastoinkäymiset ei mua nujerra.
Vähän sama juttu kuin elämän itsensä kanssa..  :wink:
Axial Wraith | GMade Sawback | Cross-RC PG4 | Sakura D4 RWD | Sanwa MT-4

Poissa sprawl

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3217 : 11.08.11 - klo: 14.34 »
Tässä se nyt varmaan oli, ei jaksa lähtee investoimaan enempää rahaa tähän hommaan, kokoajan saa olla ostamassa lisää osia, stna. En mä nyt ole varma onko kone hajalla vai noppari vai mikä, mut mihinkään ei enää liiku, moottori vaan nykii kummallisesti, tää tilanne meni juuri niin että kun lähdin ulos ajamaan niin ensin käyttäyty kummallisesti, enimmäkseen ei reagoinu kun painoi kaasua ja sit välillä meni kauheeta vauhtia mut kun käänsi ja painoi kaasua niin alko nykimään ja pikkuhiljaa hyytyi pelkäksi sykähtelyksi auton meno. Se oli se eilinen moottorin ylikuumeneminen ja haju. Mutta mistä mä voin tietää onko se nopari vai moottori?? Luulen että motti koska nopari toimii muuten ihan normaalisti valomerkkeineen jne. ja kun ohjelmointikortilla yritin säätöjä muutella niin kaikki meni kai perille. Ymmärrättekö miten ottaa päähän.

Niin, tätä sanotaan harrastamiseksi. Joskus paikat hajoaa näiden vehkeiden kanssa ja sitten korjataan tai ostetaan uutta tilalle. Rahanmeno on taattu, se miten siihen suhtautuu onkin eri asia.
Ite en laske harrastuksen kuluja koska tykkään tästä lajista kaikkine hyvine ja huonoine päivineen.

Oletko koskaan ajanu 100 kilometriä vaan ajaakses 5 metriä kunnes auto hajoaa?
Minä olen ja arvaapa mitä? Harrastan edelleen enkä tule koskaan lopettamaan tätä harrastusta, sen verran hauskoja hetkiä tämä laji on mulle antanu ja tulee varmasti vielä antamaan.

Hyvin sanottu.
Itelläkin seissy pede tämän viikon kun sabe on kiinni, ja muualta karadaanin päät(6888) on loppu.. Tamiyaan pitäis saada servoon lautanen mutta nekin on loppu.

Aikanaan kun 4x4 slashin ostin niin meni 2viikkoa ennenkuin ensimmäisen akullisen sain ajettua kun jotain oli aina rikki.

Mutta ei siihen oo kaaduttu, homma jatkuu taas ensviikolla kun saa osia.


Sitä ei vaan saa ottaa liian vakavasti vaikka itekki oon sellasta "kaikki heti nyt" sorttia ettei varaosia jaksais sitä päivääkään odotella.

mutta itse tuohon ongelmaa, todennäkösesti se motti on rikki tai sitte säädöt päin metsää jos kerran pieniä matkoja toimii. Myös johdoissa voi olla vikaa.

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3218 : 11.08.11 - klo: 14.36 »
Sopiiko nämä akut?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8936__Turnigy_1300mAh_3S_25C_Lipo_Pack.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9366__Turnigy_1300mAh_4S_30C_Lipo_Pack.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__18202__Turnigy_nano-tech_1300mAh_4S_25~50C_Lipo_Pack.html
Tähän?
http://www.quarkbrushless.com/pro_procarcontrol_33a.htm
Kennojen puolesta näyttäisi menevän mutta entäs purku virta. Ja mistä tietää parjonko purkuvirtaa akuissa saa olla ennenkuin nopari hajoaa

Homma toimii hiukan toisinpäin, eli säädin ohjaa moottoria ja riippuen auton painosta, vetotavasta, pidosta ja moottorista säädin yrittää ottaa tietyn määrän virtaa akusta. Voit kuvitella että se toimii niinku pilli millä imetään mehua lasista.

Mihin autoon olet säädintä laittamassa niin on helpompi suositella toimivaa yhdistelmää.

Minulla on tuo säädin kiinni mini infernossa tällä hetkellä. Siinä minulla on nyt nämä akut.
http://www.kyosho.fi/Modell_Detaljer.aspx?ArtNr=07.14150&BildLopNr=01
Ja noita akkuja katselin koska tilat ovat autossa todella pienet ja tahtoisin lisää voimaa kuin noista 2s lipoista lähtee.
Eli jos oikein ymmärsin akku voi olla vikka 200c ilman ongelmia, mutta se ei voi olla alle sen paljonko nopari siltä ottaa.
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3219 : 11.08.11 - klo: 14.46 »
Mulla on ZTW budget combo harjaton ilman sensoria 60A nopari 11.5T kv3350 kone

Sitä olen vähän ihmetellyt kun ei kenelläkään tunnu olevan tätä ztw systeemiä ja välillä tuntuu ettei kukaan ole oikein kuullutkaan tämmöisestä. Onko mulla p*skat vehkeet? Tietääkö kukaan? Luulen, että moottorin pinioni on liian iso 29hampainen teräs, päärataskin on terästä.
Siis kun ajoin ekan kerran lipolla tätä autoa niin silloin se kärysi, onhan noita moottoreita (harjallisia) pari mennyt aikaisemminkin rikki tietämättömyyden takia mutta nyt en ole ihan varma hajoamisen syystä/syistä, ehkä pinioni on liian iso, mutta moottorin säädöt ei todellakaan ollut vaarallisen korkealla, kaikki mahdolliset mediumilla tai vähän alle, tarkoitan näitä motor timing ja kaikki nämä, kun ohjelmointikortilla ne säädin mielestäni sopiviksi. Harmittaa vaan isosti kun juuri sain kaikki pakettiin pitkän odottelun jälkeen ja seuraavat puolivuotta on rahan kanssa vähän tiukempaa, no, sellasta se on elämä.
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3220 : 11.08.11 - klo: 14.49 »
Eli jos oikein ymmärsin akku voi olla vikka 200c ilman ongelmia, mutta se ei voi olla alle sen paljonko nopari siltä ottaa.
Joo ylimääräiset C eivät haittaa, jos C luku on liian alhainen saattaa akut pullistua, lämmetä tai pätkiä menoa.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Janne O

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3221 : 11.08.11 - klo: 15.03 »
No jos semmosen pienen 12 v akun laittas vakio akku on 7.4 v tuskin nopari kestää 12 v.
Ylimääräinen jännite menee lämmöksi ja ei kuullosta ihan hyvältä idealta, mikset osta/hanki/käytä 2s akkua?
No voisin ostaakkin mutta sitte pitäs ostaa kaikkee lataus pusseja. Ja sit pitäs varmaan noparissa olla se joka katkasee
virrat kun jännite on sen 3v.
Speed Passion RS2 Brushless | Maverick scout | Team Associated B44
http://polaris-suomi.arkku.net/index.php

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3222 : 11.08.11 - klo: 15.12 »
Tässä kuitenkin katselen netistä uutta moottoria, jos sitä ehkä... Niin tuli semmonen kysymys mieleen, että jos on sensorillinen niin onko sensori sekä moottorissa että noparissa, vai lähteekö moottorilta joku sensoripiuha jolle pitäis löytyä paikka noparissa jos on sensorillinen se noppari. Vai miten tuo nyt on? Mulla lähtee moottorista kolmen paksun johdon lisäksi kolmen pienemmän johdon ryhmä pienellä liittimellä jolle ei löydy noparissa paikkaa ja mulla on systeemi ilman sensoria, eli jos osta sensorillisen moottorin seuraavaksi niin pitääkö mun ostaa samalla sensorillinen noparikin? Vai onko mun moottorissa jo sensori kun siitä lähtee ne johdot? Jostain syystä ei ole tullut mietittyä tätä sensorijuttua tarkemmin aikaisemmin.

En oo varma onko moottori rikki kun en tiiä miten sen selvittäisin, noparikin saatta olla rikki ja moottori ehjä (moottorista se haju kyllä tuli ja sehän se silloin kuumeni).
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3223 : 11.08.11 - klo: 15.14 »
Mulla on ZTW budget combo harjaton ilman sensoria 60A nopari 11.5T kv3350 kone

Sitä olen vähän ihmetellyt kun ei kenelläkään tunnu olevan tätä ztw systeemiä ja välillä tuntuu ettei kukaan ole oikein kuullutkaan tämmöisestä. Onko mulla p*skat vehkeet? Tietääkö kukaan? Luulen, että moottorin pinioni on liian iso 29hampainen teräs, päärataskin on terästä.
Siis kun ajoin ekan kerran lipolla tätä autoa niin silloin se kärysi, onhan noita moottoreita (harjallisia) pari mennyt aikaisemminkin rikki tietämättömyyden takia mutta nyt en ole ihan varma hajoamisen syystä/syistä, ehkä pinioni on liian iso, mutta moottorin säädöt ei todellakaan ollut vaarallisen korkealla, kaikki mahdolliset mediumilla tai vähän alle, tarkoitan näitä motor timing ja kaikki nämä, kun ohjelmointikortilla ne säädin mielestäni sopiviksi. Harmittaa vaan isosti kun juuri sain kaikki pakettiin pitkän odottelun jälkeen ja seuraavat puolivuotta on rahan kanssa vähän tiukempaa, no, sellasta se on elämä.
ZTW ei ole niin tunnettu suomessa kuten esim Hobbywing, eikä sitä taida kukaan tuoda Suomeen. Tämän takia ei varmaan kauheesti apua löydy.

Sun auto on 4wd krossari jossa on paljon hävikkejä vetokalustossa verattuna esim takavetoiseen krossariin. Tämä lisää rasitusta säätimelle/moottorille ja varsinkin kun olet pidentänyt välitystä ja ennakkosäädöt on jotain siihen suuntaan. Pitkävälitys kuumentaa moottoria enemmän ja säädinkin voi olla rajoilla varsinkin kun kyseessä on 60A säädin, mutta kummiskin kohtalaisen maltillinen moottori niin eiköhän tuo pitäisi olla mahdollista saada toimimaan.

Yleensä 4wd krossariin suositellaan 120A säädin+6.5t tai 7.5t moottori. Tämä on ns hyväksi todettu ja kestää hyvin ajoa, eikä lämpene pahasti ja tehoa on enemmäin kuin tarpeeksi.

Jos voisit laskee välityksen mitä tuosta 29 hampaisesta pinionista tulee niin ehkä joku osaisi kertoa mikä olisi sopiva välitys tai mikä heillä toimii. Itse veikkaisin että tuo on reilusti liian pitkä, omassa 4wd krossarissa on 80T spurri ja 21t pinioni, sisäisestä välityksestä en tiedä.

Suosittelen että lyhennät välitystä reilusti esim 21-23t pinioni ja laitat kaikki ennakkojutut nolliin, tästä on hyvä sitten lähtee katsomaan onko sähköt vielä ehjinä vai onko ne vaan väärin säädetty.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3224 : 11.08.11 - klo: 15.19 »
Eli jos oikein ymmärsin akku voi olla vikka 200c ilman ongelmia, mutta se ei voi olla alle sen paljonko nopari siltä ottaa.
Joo ylimääräiset C eivät haittaa, jos C luku on liian alhainen saattaa akut pullistua, lämmetä tai pätkiä menoa.

Kiitos! :smiley: viisastuin paljon :cool: Varmaan johtuu tuo nykyinen pätkiminen radiosta tai siitä että on vain 20c ja akut lämpiävätkin hiukan.
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3225 : 11.08.11 - klo: 15.20 »
Mulla on ZTW budget combo harjaton ilman sensoria 60A nopari 11.5T kv3350 kone

Sitä olen vähän ihmetellyt kun ei kenelläkään tunnu olevan tätä ztw systeemiä ja välillä tuntuu ettei kukaan ole oikein kuullutkaan tämmöisestä. Onko mulla p*skat vehkeet? Tietääkö kukaan? Luulen, että moottorin pinioni on liian iso 29hampainen teräs, päärataskin on terästä.
Siis kun ajoin ekan kerran lipolla tätä autoa niin silloin se kärysi, onhan noita moottoreita (harjallisia) pari mennyt aikaisemminkin rikki tietämättömyyden takia mutta nyt en ole ihan varma hajoamisen syystä/syistä, ehkä pinioni on liian iso, mutta moottorin säädöt ei todellakaan ollut vaarallisen korkealla, kaikki mahdolliset mediumilla tai vähän alle, tarkoitan näitä motor timing ja kaikki nämä, kun ohjelmointikortilla ne säädin mielestäni sopiviksi. Harmittaa vaan isosti kun juuri sain kaikki pakettiin pitkän odottelun jälkeen ja seuraavat puolivuotta on rahan kanssa vähän tiukempaa, no, sellasta se on elämä.
ZTW ei ole niin tunnettu suomessa kuten esim Hobbywing, eikä sitä taida kukaan tuoda Suomeen. Tämän takia ei varmaan kauheesti apua löydy.

Sun auto on 4wd krossari jossa on paljon hävikkejä vetokalustossa verattuna esim takavetoiseen krossariin. Tämä lisää rasitusta säätimelle/moottorille ja varsinkin kun olet pidentänyt välitystä ja ennakkosäädöt on jotain siihen suuntaan. Pitkävälitys kuumentaa moottoria enemmän ja säädinkin voi olla rajoilla varsinkin kun kyseessä on 60A säädin, mutta kummiskin kohtalaisen maltillinen moottori niin eiköhän tuo pitäisi olla mahdollista saada toimimaan.

Yleensä 4wd krossariin suositellaan 120A säädin+6.5t tai 7.5t moottori. Tämä on ns hyväksi todettu ja kestää hyvin ajoa, eikä lämpene pahasti ja tehoa on enemmäin kuin tarpeeksi.

Jos voisit laskee välityksen mitä tuosta 29 hampaisesta pinionista tulee niin ehkä joku osaisi kertoa mikä olisi sopiva välitys tai mikä heillä toimii. Itse veikkaisin että tuo on reilusti liian pitkä, omassa 4wd krossarissa on 80T spurri ja 21t pinioni, sisäisestä välityksestä en tiedä.

Suosittelen että lyhennät välitystä reilusti esim 21-23t pinioni ja laitat kaikki ennakkojutut nolliin, tästä on hyvä sitten lähtee katsomaan onko sähköt vielä ehjinä vai onko ne vaan väärin säädetty.

On jäänyt kertomatta että tuossa äsken otin moottorin irti paikaltaan ja kokeilin irtaallaan (kaikki kytkökset toki paikoillaan) ideana ilman minkäänlaista kuormitusta, niin ei se liiku enää muuten kuin nykähtelee vain niin että ei akseli pyörähdä edes kolmasosa kierrosta ikäänkuin ei enää tietäisi kumpaan suuntaan pyöriä, rikki on, mutta voikai se olla nopeudensäätimessäkin se vika? ei osaa sanoa moottorille mihin suuntaan pitää lähteä pyörimään?? Jompikumpi on kuitenkin simahtanut kokonaan.
« Viimeksi muokattu: 11.08.11 - klo: 15.26 kirjoittanut Joooti »
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3226 : 11.08.11 - klo: 15.22 »
On jäänyt kertomatta että tuossa äsken otin moottorin irti paikaltaan ja kokeilin irtaallaan (kaikki kytkökset toki paikoillaan) ideana ilman minkäänlaista kuormitusta, niin ei se liiku enää muuten kuin nykähtelee vain niin että ei akseli pyörähdä edes kolmasosa kierrosta ikäänkuin ei enää tietäisi kumpaan suuntaan pyöriä, rikki on, mutta voikai se olla nopeudensäätimessäkin se vika? ei osaa sanoa moottorille mihin pyörii?? Jompikumpi on rikki.

Varmista että johdot on juotettu oikein sekä että ne on kunnolla juotettu. Voit myös pyörittää pinionia käsin, pyöriikö se? Onko siinä selkeästi mootorin eri vaiheet havaittavissa kun pyörität?
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3227 : 11.08.11 - klo: 15.30 »
On jäänyt kertomatta että tuossa äsken otin moottorin irti paikaltaan ja kokeilin irtaallaan (kaikki kytkökset toki paikoillaan) ideana ilman minkäänlaista kuormitusta, niin ei se liiku enää muuten kuin nykähtelee vain niin että ei akseli pyörähdä edes kolmasosa kierrosta ikäänkuin ei enää tietäisi kumpaan suuntaan pyöriä, rikki on, mutta voikai se olla nopeudensäätimessäkin se vika? ei osaa sanoa moottorille mihin pyörii?? Jompikumpi on rikki.

Varmista että johdot on juotettu oikein sekä että ne on kunnolla juotettu. Voit myös pyörittää pinionia käsin, pyöriikö se? Onko siinä selkeästi mootorin eri vaiheet havaittavissa kun pyörität?

Kokeilin juuri tuota niin kyllä on havaittavissa selvästi eri vaiheet akselia pyöritettäessä, pyörii sillain nykien niinkuin on aina tehnyt. Tarkoittaako se että kone vois olla ehjä? Nuo juotokset on kyllä mielestäni toimivat kun auto toimi kunnolla tekemieni juotosten jälkeen ja en ole sen jälkeen mitään juotellut uudestaan.
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3228 : 11.08.11 - klo: 15.49 »
Kokeilin juuri tuota niin kyllä on havaittavissa selvästi eri vaiheet akselia pyöritettäessä, pyörii sillain nykien niinkuin on aina tehnyt. Tarkoittaako se että kone vois olla ehjä? Nuo juotokset on kyllä mielestäni toimivat kun auto toimi kunnolla tekemieni juotosten jälkeen ja en ole sen jälkeen mitään juotellut uudestaan.
Sait tuossa jokin aika sitten vinkin laittaa ennakko nollaan. Laitoitko? Voi olla, ettei moottori toimi ollenkaan jos ennakko on liian pieni tai suuri. Kokeile eri arvoja moottori irrallaan.
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3229 : 11.08.11 - klo: 15.55 »
Kokeilin juuri tuota niin kyllä on havaittavissa selvästi eri vaiheet akselia pyöritettäessä, pyörii sillain nykien niinkuin on aina tehnyt. Tarkoittaako se että kone vois olla ehjä? Nuo juotokset on kyllä mielestäni toimivat kun auto toimi kunnolla tekemieni juotosten jälkeen ja en ole sen jälkeen mitään juotellut uudestaan.
Sait tuossa jokin aika sitten vinkin laittaa ennakko nollaan. Laitoitko? Voi olla, ettei moottori toimi ollenkaan jos ennakko on liian pieni tai suuri. Kokeile eri arvoja moottori irrallaan.

Tuota, en ole ennen tehnyt sitä niin miten se tehdään? Moottorin "päätylevyä" kääntämällä? Siellä on kyljessä kolme tosi pientä ruuvia jotka pitää päätylevyn alinta osaa kannussa kiinni ja sitten on vielä päätylevyssä kolme vähän isompaa ruuvia. Pitääkö ruuvata jotain ensin pois?
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3230 : 11.08.11 - klo: 16.22 »
Ennakko on muuten nollassa, siinä on tehdas asetukset, siis en ole ennakkoa koskaan moottorista säätänyt ja se näyttäis merkkien perusteella olevan nollassa.
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa OV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3231 : 11.08.11 - klo: 17.09 »
Tässä se nyt varmaan oli, ei jaksa lähtee investoimaan enempää rahaa tähän hommaan, kokoajan saa olla ostamassa lisää osia, stna. En mä nyt ole varma onko kone hajalla vai noppari vai mikä, mut mihinkään ei enää liiku, moottori vaan nykii kummallisesti, tää tilanne meni juuri niin että kun lähdin ulos ajamaan niin ensin käyttäyty kummallisesti, enimmäkseen ei reagoinu kun painoi kaasua ja sit välillä meni kauheeta vauhtia mut kun käänsi ja painoi kaasua niin alko nykimään ja pikkuhiljaa hyytyi pelkäksi sykähtelyksi auton meno. Se oli se eilinen moottorin ylikuumeneminen ja haju. Mutta mistä mä voin tietää onko se nopari vai moottori?? Luulen että motti koska nopari toimii muuten ihan normaalisti valomerkkeineen jne. ja kun ohjelmointikortilla yritin säätöjä muutella niin kaikki meni kai perille. Ymmärrättekö miten ottaa päähän.

Niin, tätä sanotaan harrastamiseksi. Joskus paikat hajoaa näiden vehkeiden kanssa ja sitten korjataan tai ostetaan uutta tilalle. Rahanmeno on taattu, se miten siihen suhtautuu onkin eri asia.
Ite en laske harrastuksen kuluja koska tykkään tästä lajista kaikkine hyvine ja huonoine päivineen.

Oletko koskaan ajanu 100 kilometriä vaan ajaakses 5 metriä kunnes auto hajoaa?
Minä olen ja arvaapa mitä? Harrastan edelleen enkä tule koskaan lopettamaan tätä harrastusta, sen verran hauskoja hetkiä tämä laji on mulle antanu ja tulee varmasti vielä antamaan.

Hyvin sanottu.
Itelläkin seissy pede tämän viikon kun sabe on kiinni, ja muualta karadaanin päät(6888) on loppu.. Tamiyaan pitäis saada servoon lautanen mutta nekin on loppu.

Aikanaan kun 4x4 slashin ostin niin meni 2viikkoa ennenkuin ensimmäisen akullisen sain ajettua kun jotain oli aina rikki.

Mutta ei siihen oo kaaduttu, homma jatkuu taas ensviikolla kun saa osia.


Sitä ei vaan saa ottaa liian vakavasti vaikka itekki oon sellasta "kaikki heti nyt" sorttia ettei varaosia jaksais sitä päivääkään odotella.

mutta itse tuohon ongelmaa, todennäkösesti se motti on rikki tai sitte säädöt päin metsää jos kerran pieniä matkoja toimii. Myös johdoissa voi olla vikaa.

Parasta on se kun ei ehdi ajamaan ja silti hajottaa autoja eikä jaksa korjata niitä. Tämän vuoden savage flux ajelujen saldo. Ei yhtään ajettua akullista, ehjä noin 3500mAh 6s liposta kulutettu pihalle. Saldona silti rikkinäinen diffi ja palanut nopari XD.  Nytkin auto seisoo tallissa kun piti lähteä pojan pedeä kurittamaan tolla ja hätäpäissäni kytkin lipojen johdot oikosulkuun ja liittimet hävis olemasta.

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3232 : 11.08.11 - klo: 17.54 »
Parasta on se kun ei ehdi ajamaan ja silti hajottaa autoja eikä jaksa korjata niitä. Tämän vuoden savage flux ajelujen saldo. Ei yhtään ajettua akullista, ehjä noin 3500mAh 6s liposta kulutettu pihalle. Saldona silti rikkinäinen diffi ja palanut nopari XD.  Nytkin auto seisoo tallissa kun piti lähteä pojan pedeä kurittamaan tolla ja hätäpäissäni kytkin lipojen johdot oikosulkuun ja liittimet hävis olemasta.
[/quote]

 :laugh:
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa Toppari

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3233 : 11.08.11 - klo: 22.30 »
Moi,

Elikkäs, katselin hobbylinnan sivuilta harjattomia myllyjä niin miksi yli 9.5 turns moottoreissa ei enää ilmoiteta kuinka monta volttia kestää, että kestääkö 3s lipoa (11.1V) vai ei ? Ja mistä tiedän mikä kv-arvo koneessa on kun se ei saisi mennä yli 4600kv, koska muuten joutuisin ostamaan myös uuden noparin.

Noparini on castle sidewinder ja eikö sen pitäisi virallisesti kestää se 3s lipo 4600kv koneella ?

Joten mikä kone kestää 3s lipon ja on 4600kv (kai se voi olla myös alle tuon 4600kv ) ? :huh:
Niin sanokaas, että onko tuolla hobbylinnassa mitää tuollaista moottoria ?  :smiley:

Edit: ja sori jos on väärä topiikki

Poissa Joooti

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3234 : 12.08.11 - klo: 12.58 »
Eikse ole niin, että moottori ottaa sen virran akusta,minkä se tarvii, ja nopari ei vaan saa olla liian pieni moottorille niinkun Ampeerit, mulla on 60A nopari ja myyjän mukaan pystyy ajamaan 3s lipolla mut jotkut taas on sitä mieltä, että nopari tarvitsisi lisätuulettimen. Mutta tässä samassa topicissa on aika hyvin juttua muutama sivu taaksepäin näistä asioista, kannattaa kattoa. Mulle on kato jouduttu selittämään näitä asioita rautalangasta kun oon niin palikka.
HOBAO HYPER M8e, HSP drifter, KYOSHO optima,
Panda stadium truck vm.1992:) Mini-Z, 1/18 buggy, Hong Nor s10 sc, Traxxas Stampede, Tamiya,

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3235 : 12.08.11 - klo: 13.32 »
Eikse ole niin, että moottori ottaa sen virran akusta,minkä se tarvii, ja nopari ei vaan saa olla liian pieni moottorille niinkun Ampeerit, mulla on 60A nopari ja myyjän mukaan pystyy ajamaan 3s lipolla mut jotkut taas on sitä mieltä, että nopari tarvitsisi lisätuulettimen.

Joo.

Ei se tarvitse lisätuuletinta vaan se tarvitsee tuulettimen, joka kestää 3S lipon jännitteen. Yleensä noparit (kuten Xerun 60A) antaa akun jännitettä tuulettimelle ja se mukana tuleva tuuletin ei kestä 3S lipon yli 10V jännitettä.

Elikkäs, katselin hobbylinnan sivuilta harjattomia myllyjä niin miksi yli 9.5 turns moottoreissa ei enää ilmoiteta kuinka monta volttia kestää, että kestääkö 3s lipoa (11.1V) vai ei ? Ja mistä tiedän mikä kv-arvo koneessa on kun se ei saisi mennä yli 4600kv, koska muuten joutuisin ostamaan myös uuden noparin.

Noista ilmoitellaan vähän mitä tietoja sattuu. Kai ne laiskemmatkin moottorit kestää 3S lipot, jos ne tiukemmatkin kestää, mutta tuota varmaan kannattaa kysyä suoraan sieltä kaupasta sähköpostilla?

Mitä nyt itse olen noita moottorien speksejä katsellut, niin 540 kokoisissa moottoreissa 10.5T - 8.5T on 4000kV. Eri valmistajilla luvut on erilaisia, mutta en ole vielä nähnyt 8.5T moottoria, joka olisi yli 4600kV. Sitä pienemmällä käämikierrosten määrällä mennäänkin sitten jo paljon suurempiin lukuihin.

Nuo valmistajien ilmoittamat luvut ovat vähän mitä ovat, mutta osasyy siihen on, että moottorin ja noparin mitoitus on hiukan summittaista hommaa. Siihen vaikuttaa myös auton paino ja noparin ennakko ja muut säädöt. Siksi nuo ilmoitetut luvut ovat kaikki vähän hankalia tulkita ja niistä tulee lähinnä epävarmempi olo...

EDIT: LRP:n sivuilla on noista heidän moottoreistaan lisätietoja:
http://www.lrp.cc/en/products/electric-motors/

Ja ei siellä kyllä näyttänyt yksikään kestävän 3S lipoa. (En kyllä ihan jokaista kurkannut.)
« Viimeksi muokattu: 12.08.11 - klo: 13.39 kirjoittanut pijokela »
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa -Tuoppi-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3236 : 12.08.11 - klo: 14.18 »
Oisko tolle mun lipolle(Zippy Flightmax 5000mah 2s, käyttämätön) mitään tehtävissä, jos laittaa kiinni autoon niin ei minkäänlaista vastausta ja laturi sanoo ettei ole yhteyttä.  Liittimen juotokset pitäs olla ihan hyvät.

mikä laturi? Ottaako yhtään vastaan ilman balanssikaapelia?
Imax B6AC, ei toimi Lipo charge tai balance moodissa.
Tamiya (T2M) Eagle truck 5000 series, Traxxas Slash 4x4 Ultimate, RC4WD Trail Finder 2

Poissa topcat

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3237 : 12.08.11 - klo: 14.23 »
Oisko tolle mun lipolle(Zippy Flightmax 5000mah 2s, käyttämätön) mitään tehtävissä, jos laittaa kiinni autoon niin ei minkäänlaista vastausta ja laturi sanoo ettei ole yhteyttä.  Liittimen juotokset pitäs olla ihan hyvät.

mikä laturi? Ottaako yhtään vastaan ilman balanssikaapelia?
Imax B6AC, ei toimi Lipo charge tai balance moodissa.
Mitä laturi herjaa? Onko mahdollisesti Low voltage error vai Connection break?
Koita ottaako latausta vastaan nihm -moodissa. (älä kuitenkaan ala lataamaan pidempää aikaa nihm tilassa)
« Viimeksi muokattu: 12.08.11 - klo: 14.26 kirjoittanut topcat »

Poissa -Tuoppi-

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3238 : 12.08.11 - klo: 15.02 »
Oisko tolle mun lipolle(Zippy Flightmax 5000mah 2s, käyttämätön) mitään tehtävissä, jos laittaa kiinni autoon niin ei minkäänlaista vastausta ja laturi sanoo ettei ole yhteyttä.  Liittimen juotokset pitäs olla ihan hyvät.

mikä laturi? Ottaako yhtään vastaan ilman balanssikaapelia?
Imax B6AC, ei toimi Lipo charge tai balance moodissa.
Mitä laturi herjaa? Onko mahdollisesti Low voltage error vai Connection break?
Koita ottaako latausta vastaan nihm -moodissa. (älä kuitenkaan ala lataamaan pidempää aikaa nihm tilassa)
Ei toimi, sanoo connection break joka kerta. Vähän meni juotokset yli sen viivan mikä noissa traxxasin liittimissä on, ei ihan mahdu sen muovin sisään, mutta pitäs toimia kummiskin...
Tamiya (T2M) Eagle truck 5000 series, Traxxas Slash 4x4 Ultimate, RC4WD Trail Finder 2

Poissa nestori

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #3239 : 12.08.11 - klo: 15.16 »
Akun piirilevyllä olevat juotokset huonot.Jos osaa niin voit korjata itse.