Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1944395 kertaa)

0 jäsentä ja 5 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Joo

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4320 : 02.08.12 - klo: 10.34 »
Nonni! Nyt on sitten jonkun verran jo fundeerattu ja siihen tulokseen olen tullut,että jos syksyllä laittaisi
TeamC TS2. Eli tälläistä olen ajatellut autoon laittaa:

Nopariksi : tämmöinen

Moottoriksi :
Xerun 10.5t


Radioiksi :
Sanwa MX-V


Servoksi : 15kg vääntävä

Pitänee odotella hankintaa vielä synttäreihin ja tuumailla,joten hyviä ja huonoja muutoksia otetaan vastaan.
Mites tuo tarvitsenko muuta. Ainaki iskari- ja diffiöljyt. Tuohon nopariin pitää varmaan ostaa erikseen ohjelmointi kortti. Saas nähdä vieläkö auton osto suunnitelmiin tulee muutos,mutta sitä odotellessa... Kiitän!

Poissa Karri

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4321 : 03.08.12 - klo: 23.56 »
Terve, Tilasin juuri itselleni tälläisen: http://www.racingfactory.fi/tuotteet/SAHKOAUTOT-Tamiya/58450-Tamiya-TT-01R-Type-E-Chassis-Kit-108466.
Omistan yhden jo valmiiksi, mutta tilasin sen valmiiksi rakennettuna ja vakiona(vuosi sitten).
Nopeutta sillä ei ollut tarpeeksi sen takia tilasin tuon uuden, mutta nytten:
Mikä moottori kannattaa ostaa Tamiya TT-01:seen?  Haluaisin nopeutta ja myös sellaisen jolla voi driftata.

http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-sahkomoottorit-ja-rattaat-harjattomat-moottorit/speed-passion-competition-30-55r-13855v3
Olisikohan esimerkiksi tuosta yhtään mihinkään?

Ja myös Nopeudensäädintä etsin, niistä voi laittaa ehdotuksia.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4322 : 03.08.12 - klo: 23.58 »
Toi kone on tehokas ja tasan varmasti niin paljon tehoa että driftaamiseen tossa on reilusti ylimäärästäkin.

Poissa Karri

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4323 : 04.08.12 - klo: 00.12 »
Toi kone on tehokas ja tasan varmasti niin paljon tehoa että driftaamiseen tossa on reilusti ylimäärästäkin.
niin noista nopeudensäätimistä, onko sillä mitään väliä että ne on eri valmistajan jne, esim sopisivatko nämä yhteen?
http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-nopeudensaatimet-ja-tarvikkeet-nopeudensaatimet/orion-vortex-r10-sport-45a-2-3s-0765106
http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-sahkomoottorit-ja-rattaat-harjattomat-moottorit/speed-passion-competition-30-55r-13855v3 ?
(Speedpassionin sivuilta löysin kartan, jossa sanotaan moottorissa maksimi amp määrä 65.)
« Viimeksi muokattu: 04.08.12 - klo: 00.17 kirjoittanut Karri »

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4324 : 04.08.12 - klo: 00.17 »
Merkin ei tarvitse olla yksi yhteen.

Mutta tuo säädin ei sovi kyseisen koneen kanssa käytettäväksi.
Kyseinen säädin ei kestä tuota moottoria.

Eli tarvitset minimissään tämän
http://www.hobbyfactory.fi/tuotteet/rc-autot-nopeudensaatimet-ja-tarvikkeet-nopeudensaatimet/team-orion-vortex-r10-55-brushless-esc-90a-2-3s-0765109


Tuo 5.5T moottori on todellakin tehokas, eli sillä saat teeteen lentoon.
Tarvitset myös varmasti lyhyimmän välityksen mitä kyseiseen autoon on saatavilla.

Vakiovälityksillä sähköistä nousee savu koska on todella pahasti ylipitkä.

Poissa Karri

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4325 : 04.08.12 - klo: 00.25 »
Okei, Kiitos *HOKE* avusta, katselen näitä huomenna lisää.

Poissa Janne79

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4326 : 04.08.12 - klo: 20.25 »
Viisaampien neuvot olisivat tarpeen. 808 konversiossa kiinni käytettynä ostettu Hobbywing Xerun 150A ja Leopard hobbyn LBP472-2000KV, joille sähkö tarjoaa Zippy 4500 45C 4S lipo. Olen ajanut setillä kaksi akullista ongelmitta, kunnes tänään nopari päästi savua saadessaan sähköä. Savua ei tullut kuin sekunnin ajan, joten kokeilin tarjota hieman kaasua, tämä provosoi savun muodostusta. Kokeilin kotona noparia moottorin piuhat irrotettuna, tällöin laite ei päästänyt savua, mutta ei sietänyt moottorin kytkemistä.

Mitä mulla on hajonnut, nopari, motti, vai peräti molemmat? En ole niin tarkasti katsonut kummalla kahdesta samanlaisesta akusta olen ajanut, voiko akulla olla merkitystä?

Kiitoksia jo etukäteen.

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4327 : 04.08.12 - klo: 23.00 »
Kuulostaa siltä että olis jopa molemmat entiset.
Eli moottori hajonnut ja nyt sitten sauhauttanut säätimenkin, mutta tämä on vain puhdas veikkaus.

Poissa Karri

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4328 : 04.08.12 - klo: 23.27 »
Unohtakaa.
« Viimeksi muokattu: 06.08.12 - klo: 19.48 kirjoittanut Karri »

Poissa Jolokkonen

  • JoeUa admin
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4329 : 05.08.12 - klo: 07.26 »
Pitää jostain digimallinen lainata, taikka sitten Joensuun pojat jotka keskiviikkoisin ajaa ylämyllyllä, oisko heillä mahd jeesiä orpoa pirua erämaassa :grin: tämän suhteen...
Voisin tulla ensi keskiviikkona sinne myllylle ja ottaa romppeet mukaan jos joku specialisti voisi kattoa mitä tässä olisi tehtävänä...???

Eikun ylämyllylle keskiviikkona! Joku varmasti osaa jeesata.
Team Associated - KO-Propo - Reedy
www.joeua.fi   www.hobbyfactory.fi

Poissa Janne79

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4330 : 05.08.12 - klo: 10.41 »
Kuulostaa siltä että olis jopa molemmat entiset.
Eli moottori hajonnut ja nyt sitten sauhauttanut säätimenkin, mutta tämä on vain puhdas veikkaus.
Kiitos Hoke.

Säädin sauvaa jo ilman moottoriakin, joten kuulostaa kalliilta. Onko moottorin toimivuuden testaamiseen muuta keinoa, kuin yrittää kytkeä se B4.1 rtr:n nopariin, ja toivoa parasta?

Taitaa mennä uuden compon ostoksi, söpöä...

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4331 : 05.08.12 - klo: 13.06 »
laita hobbywingi meneen tehtaalle huoltoon. jos siinä on takuutarra eli semmoinen valkea tarra jossa numerokoodi niin voi jopa mennä takuuseen. pari kuukautta siinä tosin voi mennä.

http://www.hobbywing.com/service.asp?id=1
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa Janne79

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Re: Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4332 : 05.08.12 - klo: 20.57 »
laita hobbywingi meneen tehtaalle huoltoon. jos siinä on takuutarra eli semmoinen valkea tarra jossa numerokoodi niin voi jopa mennä takuuseen. pari kuukautta siinä tosin voi mennä.

http://www.hobbywing.com/service.asp?id=1
Kiitos Jukis. Tuon tarran numerot ovat vaan aika kuluneet, pitää perehtyä huomenna, kun pääsee töihin lepäämään.

Tuli testattua kone toisella noparilla, eikä ongelmia, ei tuo vaimo silti vielä hymyillyt, kun kerroin säätäneeni satkun 8)

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4333 : 05.08.12 - klo: 21.05 »
jos pystyt saamaan kuittia edelliseltä omistajalta niin sekin kelpaa. muuten siis takuu on 240 päivää valmistuspäivästä, ja se valmistuspäivä ilmenee siitä takuutarrasta. mun noparin laatikossakin näkyi olevan tuo sama tarra.
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Tuli testattua kone toisella noparilla, eikä ongelmia, ei tuo vaimo silti vielä hymyillyt, kun kerroin säätäneeni satkun 8)


Hah

No mutta hyvä ettei moottori ollut rikki.

Poissa Co-driver

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4335 : 08.08.12 - klo: 21.15 »
Mikäs nyt riipoo, kun on jonkin aikaa ajanut niin alkaa kaasu pohjassa pätkiä veto. Osakaasulla ja pakilla toimii. Moottorissa voi pitää sormea, akku on lämmin ja ESC tuntuu viileältä. Akku alkoi varmaan olla jo aikas tyhjä kun rupes kiukutteleen. Olisko lipo cut off päällä vaikka yritin ohjelmoida sen pois?

Kone
Tacon 9T 3930kv (sensorless)

ESC
HobbyWing eZRun-60A-SL

Akku
Robitronic
NiMh 5000mAh 7.2V

Auto
Slash 2WD

Poissa vator

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4336 : 08.08.12 - klo: 22.48 »
Ymmärtääkseni tässä tilanteessa nimh ei pysty syöttämään yhtäpaljon virtaa mitä moottori ja nopari pyytää. Eli täys kaasulla kyykkää. Tilanteen saattaa korjata tehokkaampi nimh, mutta suosittelen lipoa. Saat sillä kumminkin niin paljon enemmän tehoa ja ajo aikaa nimhiin verrattuna.

Viisaat korjatkoon jos olen ihan hakuteillä. :roll:
asso 18mt, hongnor x1x cr rtr, kyosho mini inferno 09 x2, kyosho mini inferno ep, traxxas e-revo 1/16 vxl löytyy myös kaksi rc lennokkia (kolmas tekeillä)
(tehoa ei koskaan voi olla liikaa)

Poissa ypi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4337 : 09.08.12 - klo: 17.33 »
Mikäs nyt riipoo, kun on jonkin aikaa ajanut niin alkaa kaasu pohjassa pätkiä veto. Osakaasulla ja pakilla toimii. Moottorissa voi pitää sormea, akku on lämmin ja ESC tuntuu viileältä. Akku alkoi varmaan olla jo aikas tyhjä kun rupes kiukutteleen. Olisko lipo cut off päällä vaikka yritin ohjelmoida sen pois?

Ota se sormi pois sieltä moottorista. HEH  :afro:

Poissa Co-driver

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4338 : 09.08.12 - klo: 21.46 »
Mikäs nyt riipoo, kun on jonkin aikaa ajanut niin alkaa kaasu pohjassa pätkiä veto. Osakaasulla ja pakilla toimii. Moottorissa voi pitää sormea, akku on lämmin ja ESC tuntuu viileältä. Akku alkoi varmaan olla jo aikas tyhjä kun rupes kiukutteleen. Olisko lipo cut off päällä vaikka yritin ohjelmoida sen pois?

Ota se sormi pois sieltä moottorista. HEH  :afro:

No nyt otin, mutaa sen meni anukseen. Jos saan sen sieltä pois niin tuutko haistaan? HEH  :afro:

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4339 : 10.08.12 - klo: 08.25 »
Otin omasta noparista sen lämpökatkaisun pois päältä..
Nyt voi kellon mukaan 7-8minuuttia ajaa täydellä akulla(kuppainen laturi, mutta lataa akun täyteen kaiketi, pitänee hegeteuksen kanssa mittailla vielä se varmuudella).
Akku on 7.4v 5300 ja toinen 7.4v 5000mah lipot, onko normia noin lyhyt ajoaika, vai kuin pitkään tollasella akulla ja4000kv motilla pystyy normaalisti ajamaan?
Ihan testimielessä ajoin parkkiksella sellasta 30-metrin suoraa ja jarrutus takaisin jne, sellasta suoran pätkää,..
Nyt se ei kyykkää enää niinku teki ennen kuin tuon katkaisun otin pois päältä..

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4340 : 10.08.12 - klo: 09.53 »
4000kv mottia on monenlaista. Mulla oli ezrun 8.5t 4000kv ja sillä ajoi 5000mah akulla tuuppia 30-45minsaa. sulla on varmaankin 5.5t 4000kv 4 napainen corriin tarkoitettu motti?
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4341 : 10.08.12 - klo: 11.23 »
Tämä nopeudensäädin,
http://fi.eurorc.com/product/1606/hobbywing-ezrun-60a-55t-brushless-combo-b4
 ja moottoriksi vaihdoin tämän.
http://fi.eurorc.com/product/482/hobbywing-xerun-sensored-85t
Tolla 6000kv motilla ajoin pari kertaa silloin kun tuon setin ostin, sillä ajoaika vieläkin lyhempi.
Tolla 4000kv motilla kokeilin mitä se kulkee...
Välitykset 20/90 ja kokeilin gps:ssällä, niin hurjat 38kh/h. :shocked:

Eli ei todellakaan ole tuo mun paketti sitten ihan niin ku pitää..
5-8 minuuttia ja sitten ajot loppuu..
Oisko se sit akuissa vika, jos tuo mun laturi ei lataa niitä täyteen?
Laturi on tosiaan niin pelkistetty kuin vain voi olla.-.-
http://www.hobbylinna.com/bionic-easy-lipo-balance-charger-p-25556.html

Mitä tässä nyt voisi alkaa etsimään/tekemään?
Tulisi mieleen vaan että tuo laturi on niin syvältä p.....ä ja ei lataa akkuja täyteen, vai olisiko mukamas tuossa mun combossa jotain mätää...
Nopeudensäädin eikä moottori kuumu juurikaan ajon aikana, nopari varsinkaan..
« Viimeksi muokattu: 10.08.12 - klo: 11.39 kirjoittanut juhamatti »

Poissa Diese-listi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4342 : 10.08.12 - klo: 12.12 »
Tämä nopeudensäädin,
http://fi.eurorc.com/product/1606/hobbywing-ezrun-60a-55t-brushless-combo-b4
 ja moottoriksi vaihdoin tämän.
http://fi.eurorc.com/product/482/hobbywing-xerun-sensored-85t
Tolla 6000kv motilla ajoin pari kertaa silloin kun tuon setin ostin, sillä ajoaika vieläkin lyhempi.
Tolla 4000kv motilla kokeilin mitä se kulkee...
Välitykset 20/90 ja kokeilin gps:ssällä, niin hurjat 38kh/h. :shocked:

Eli ei todellakaan ole tuo mun paketti sitten ihan niin ku pitää..
5-8 minuuttia ja sitten ajot loppuu..
Oisko se sit akuissa vika, jos tuo mun laturi ei lataa niitä täyteen?
Laturi on tosiaan niin pelkistetty kuin vain voi olla.-.-
http://www.hobbylinna.com/bionic-easy-lipo-balance-charger-p-25556.html

Mitä tässä nyt voisi alkaa etsimään/tekemään?
Tulisi mieleen vaan että tuo laturi on niin syvältä p.....ä ja ei lataa akkuja täyteen, vai olisiko mukamas tuossa mun combossa jotain mätää...
Nopeudensäädin eikä moottori kuumu juurikaan ajon aikana, nopari varsinkaan..

Kauanko oot antanut laturin ladata akkuja? Äkkiseltään laskettuna pitäis mennä liki 7 tuntia per akku tyhjästä täyteen... Toinen homma mikä vaikuttaa on akkujen C-arvo mitä et aiemmin maininnut. Jos liian alhainen niin akut alkavat kyykkäämään kun ei virrananto riitä. Ja juurikin tuo täyskiihdytys/jarrutus jatkuvana rasittaa niitä akkuja eniten ja myös tekniikkaakin...
SCX10, T3 2011, TS2, DF-03Ra, Micro-T

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4343 : 10.08.12 - klo: 14.07 »
Laturi lopettaa lataamisen kun akku on täynnä, mutta tuota 7-tuntia se ei muuten lataa akkua kun sen tyjäksi olen ajanut.
800mah on latausteho tuossa laturissa, joten jos esim 5000mah akun lataisi noin suunnilleen täyteen, veisi se aikaa sen +6 tuntia.
Olen katellut kelloa kun lataan akut ja noin 4-5 tuntia se lataa kun akku on muka täynnä.
C-arvot akuilla on 25 ja toinen on 60 C akku..
Tuollakin jossa on enempi virran luovutusta se nykii sen 7-8 minuutin päästä.
Pitää mennä keskiviikkona ylämyllyn radalle ja Joensuun poijille näyttää autoa, siellä on mittarit ja pelit niin nähdään mikä siellä on nyt päin aunuksen karjalaa.. :laugh:

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4344 : 10.08.12 - klo: 14.24 »
Mites muuten tuo lipo jännitekatkaisu..
Tossa on per kenno tuo jännite, eli voikonko pitää 3-voltissa vai 3.2 vai siinä turvallisessa 3.4v?
Tehdasasetus on 3-v ja sillä mie tolla aluksi ajoin ja silloin pystyi hvinkin 10-15 minuutta ajamaan laparenkailla ja sillä 6000kv moottorilla hiekkamontulla..
Nostin nimittäin tuon lipo cutt-offin tohon 3.4-volttiin ja tuntuu jotta sen jälkeen noi ongelmat alkoivat...
Mitä sanoo specialistit?
Aussiella on melkosia poppaskonsteja.. :roll:
http://www.rctech.net/forum/australian-racing/276982-lipo-low-voltage-cut-off.html
« Viimeksi muokattu: 10.08.12 - klo: 14.44 kirjoittanut juhamatti »

Poissa Jukis

  • KUArc
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4345 : 10.08.12 - klo: 14.59 »
hommaa kunnon laturi. eiköhän se sillä selviä. lipo cut off voi olla hyvinkin 3.2V, kun se joskus aiheuttaa ongelmia että rupeaa pätkiin liian aikaseen. harvemmin menee akku alle 3.5V vaikka on cut off 3.2V
TLR 22 - Hot Bodies D8e - Xray T3'12 Vorza&d8 ja Axial osia

Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4346 : 10.08.12 - klo: 16.15 »
Mitehä noi integroidut BEC:it kun niistä ei paljoo missää lue, kun niissä lupaillaan 3.0 / 6.0 volttia niin antaaks se automaattisesti oikean määrän servoille vai pitääkö sitä muuttaa jotenkin manuaalisesti?

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4347 : 10.08.12 - klo: 16.54 »
Voisiko se kuitenkin olla 3-volttia per kenno??
Uskaltaisiko ajella akun tyhjäksi ilman pelkoa että on entinen akku?
« Viimeksi muokattu: 10.08.12 - klo: 16.58 kirjoittanut juhamatti »

Poissa Bigbear

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4348 : 10.08.12 - klo: 18.02 »
Mistä saisi noparin ja vastarin välisen johdon? Tarve olisi about nyt ja Turku->Säkylä akseli kyseessä.
Myin RC10 käyttäjälle noparin ja tuo johto unohtui paketista.

Ilmoitelkaa jos jollakin ylimäääräinen.

Sworkz Team Finland
Driven to perfection

juhamatti

  • Vieras
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4349 : 10.08.12 - klo: 18.08 »
Siis kaiketi sensorikaapelia tarkoitat?
Mulla ois yksi, mutta on joensuussa :undecided: