Kirjoittaja Aihe: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)  (Luettu 1943488 kertaa)

0 jäsentä ja 6 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4800 : 09.02.13 - klo: 16.55 »
Minulla tuupissa Reventon R säädin ja DualSky 7,5 moottori. Tehoja olen yrittänyt pienentää ennakolla ja racing modella mutta edelleen ennenkaikkea lähdössä ja hiljaa ajaessa turhankin tehokas,kiukkunen tai jotenkin tunnoton.
Tiedän 8,5 tai 9,5 moottori sopisi paremmin ja onkin ostolistalla mutta olis kiva tietää mistä johtuu vai onko kyseisen moottorin ominaisuus ????
Sensorin johto on ehjä.
Säädin on kalibroitu ym. temput tehty eli ei pitäs siellä vikaa olla.
Ohjain on Sanwa MX-V
Toivottavasti tästä saipi selvän mitä yritän kertoa  :roll:
Onko kellään neuvoja/ohjeita antaa säätimen arvoihin ja seuraavan moottorin valintaan ???
Kiitos jo etukäteen

T. Timo

tuupissa pärjää jo 10.5t moottorilla ihan hyvin. Se on varsinkin pehmee ja mukava niin pysyy tuntuma.
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4801 : 09.02.13 - klo: 17.13 »
Uros http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/johdot-ja-liittimet/c180712-4-0mm-kullattu-urosliitin-4kpl.html

Nuo näyttää siltä, että niistä puuttuu se osa, johon johto juotetaan kiinni. Itse ostaisin näitä:
http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/johdot-ja-liittimet/g796-male-connector-plugs-pk-2.html

Tai:

http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/johdot-ja-liittimet/cs-g4-4mm-kullatut-liittimet-10.html

Useimmiten moottorin ja noparin välissä on 3.5mm putkiliittimet, nuo 4mm toimii tietysti myös hyvin.

http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/johdot-ja-liittimet/eagle-racing-small-euro-connector-male-2pcs.html
http://www.rcm.fi/rc-elektroniikka/johdot-ja-liittimet/3-5mm-kullattu-naarasliitin-pari.html

Monet juottaa moottorin suoraan kiinni noparin johtoihin ilman mitään liittimiä - tuossa ylempänä taisi olla jotain puhettakin kuumenevista liittimistä.

Suunnitelmasi näytti ihan hyvältä!
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi


Poissa eltim

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4803 : 09.02.13 - klo: 19.43 »
Minulla tuupissa Reventon R säädin ja DualSky 7,5 moottori. Tehoja olen yrittänyt pienentää ennakolla ja racing modella mutta edelleen ennenkaikkea lähdössä ja hiljaa ajaessa turhankin tehokas,kiukkunen tai jotenkin tunnoton.
Tiedän 8,5 tai 9,5 moottori sopisi paremmin ja onkin ostolistalla mutta olis kiva tietää mistä johtuu vai onko kyseisen moottorin ominaisuus ????
Sensorin johto on ehjä.
Säädin on kalibroitu ym. temput tehty eli ei pitäs siellä vikaa olla.
Ohjain on Sanwa MX-V
Toivottavasti tästä saipi selvän mitä yritän kertoa  :roll:
Onko kellään neuvoja/ohjeita antaa säätimen arvoihin ja seuraavan moottorin valintaan ???
Kiitos jo etukäteen

T. Timo

tuupissa pärjää jo 10.5t moottorilla ihan hyvin. Se on varsinkin pehmee ja mukava niin pysyy tuntuma.
Tiedän, tosin oli edellinen Lrp sxx+Lrp 8.5 octa eikä kyllä tällee käyttäytynyt  :huh: no täytyypi hommata pliisumpi moottori  :roll:
TeamC TC02  Mini M03

Poissa Candyman

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4804 : 09.02.13 - klo: 22.15 »
mitä moottoria+noparia kannattaisi ostaa sc4wd autoon (kisailen paljon)
[EuroRC] [Xray XB2] [Xray XB4]

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4805 : 09.02.13 - klo: 22.28 »
mitä moottoria+noparia kannattaisi ostaa sc4wd autoon (kisailen paljon)
Lue ensiks pari edellistä sivua, kysy sit uusiks :)
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa eltim

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4806 : 09.02.13 - klo: 22.52 »
"Parin" neuvoa antavan jälkeen liittyen edelliseen kysymykseen :grin: onko näin, jos kone ylitehokas ja yrität säätimestä/ohjaimesta saada taas tehoja pois tavallaan "liikaa" kärsii koko paketti ja ei tule toimimaan kunnolla ??
Edellinen säädin+moottoripaketti oli tosiaan LRP:n sxx+8.5 octav. ja ei mitään ongelmaa liiasta tehosta ym..
Ja olenko ymmärtänyt oikein että moottoreissa on myös eroja tehon/tunnokkuuden osalta esim. Lrp-Speed Passion-Hobbywing-DualSky ym.. ym.. ?? 

TeamC TC02  Mini M03

Poissa jannes28

  • Veteraani
    • Profiili
    • Racers RC Shop
aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4807 : 09.02.13 - klo: 23.27 »
Kertoisitko vielä miksi SCT-pro:n beci on heikompi?

SCT:ssähän on uudempi switched mode 6v/3A bec kun taas 2.1 on vanhempi linear mode 5.75v/3A beci.
En specseistä tiedä mutta kun tikkurilassa on hyvä pito niin SCT-pro:n kanssa ohjaus kyykkäsi ja renkaat ei kääntynyt. Konkka vastariin korjasi ongelman. HW 2.1 kyseistä kyykkäämistä ei ole vielä tapahtunut vaikka konkka ei ole ollut kiinni.

Tuo konkka vastariin on kyllä niin yleinen korjaus kaiken maailman ihme sekoiluihin, että olen itse pitänyt kaikissa autoissa vastarissa konkkaa jo vuoden. Ei ole ollut mitään ongelmia missään autossa. Viimeksi kuukausi sitten oli kerholla auto, joka käyttäytyi ihan omituisesti - ihan hakuammuntana konkka vastariin ja auto alkoi toimia oikein.

Tämä näin niin kuin aloittelijoille vinkkinä. Ja miksei kauppiaillekin, että sellaisia konkkia olisi kiva olla tarjolla.  :wink:

RacersRCShopista löytyy kahta erilaista suoraan vastariin laitettavaa mallia. Ettei jää siitä sitten kiinni ajot ;)
Laadukkaat ja edulliset RC-Autot ja tarvikkeet www.racersrcshop.com

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4808 : 10.02.13 - klo: 00.21 »
"Parin" neuvoa antavan jälkeen liittyen edelliseen kysymykseen :grin: onko näin, jos kone ylitehokas ja yrität säätimestä/ohjaimesta saada taas tehoja pois tavallaan "liikaa" kärsii koko paketti ja ei tule toimimaan kunnolla ??
Edellinen säädin+moottoripaketti oli tosiaan LRP:n sxx+8.5 octav. ja ei mitään ongelmaa liiasta tehosta ym..
Ja olenko ymmärtänyt oikein että moottoreissa on myös eroja tehon/tunnokkuuden osalta esim. Lrp-Speed Passion-Hobbywing-DualSky ym.. ym.. ??
Lyhyesti, on eroja :) ja niitä voi tasoitella säätimellä helposti suuntaan lisää tehoa, mutta siinä vaiheessa kun yritetään ottaa pois se ei ole niin yksinkertaista.

EPAlla saa tehoja pois, se on myös tehokkain keino tuhota akut kun lipo cut-off:n huomaaminen on hankalampaa.

HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook

Poissa eltim

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4809 : 10.02.13 - klo: 01.25 »
"Parin" neuvoa antavan jälkeen liittyen edelliseen kysymykseen :grin: onko näin, jos kone ylitehokas ja yrität säätimestä/ohjaimesta saada taas tehoja pois tavallaan "liikaa" kärsii koko paketti ja ei tule toimimaan kunnolla ??
Edellinen säädin+moottoripaketti oli tosiaan LRP:n sxx+8.5 octav. ja ei mitään ongelmaa liiasta tehosta ym..
Ja olenko ymmärtänyt oikein että moottoreissa on myös eroja tehon/tunnokkuuden osalta esim. Lrp-Speed Passion-Hobbywing-DualSky ym.. ym.. ??
Lyhyesti, on eroja :) ja niitä voi tasoitella säätimellä helposti suuntaan lisää tehoa, mutta siinä vaiheessa kun yritetään ottaa pois se ei ole niin yksinkertaista.

EPAlla saa tehoja pois, se on myös tehokkain keino tuhota akut kun lipo cut-off:n huomaaminen on hankalampaa.
Tuo EPAlla akun tuhoaminen on mulle ainakin täysin uusi juttu ! Eli jos vaikka Epa 80% tuhoan akut, vaikka säätimestä on valittu Lipo cut off 3.4V/cell ??
TeamC TC02  Mini M03

Poissa rizardi

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4810 : 10.02.13 - klo: 02.09 »
Tuo EPAlla akun tuhoaminen on mulle ainakin täysin uusi juttu ! Eli jos vaikka Epa 80% tuhoan akut, vaikka säätimestä on valittu Lipo cut off 3.4V/cell ??
Ei se suoraan akkuja tuhoa, vaan tuhoat akut helpommin.
Kun akusta otetaan tosissaan virtaa sen jännite laskee hetkellisesti, vaikka se olisi täysikin.
100% EPAlla ja akku lähenemässä tyhjää jännite käväisee aikaisemmin lipo cutoffissa ja nopari laskee tehoja merkiksi, että on aika ladata akku. Monesti silti auto ajetaan vielä vierelle jos EPA onkin vaikka 50% niin akku on todellisuudessa tyhjempi kuin täydellä teholla.

Lähes tyhjän akun jännite laskee nopeasti ja rajoitetun EPAn kanssa jännite saattaa päästä liian alas juuri sillä viimeisellä vajaalla kierroksella.

Goos tarkoitti lisäksi sitä, että rajoitetulla EPAlla välttämättä huomaa, että lipo cutoff on päällä.
« Viimeksi muokattu: 10.02.13 - klo: 02.13 kirjoittanut rizardi »

Poissa tactical

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4811 : 10.02.13 - klo: 12.21 »
Ei 80% epa:lla saa akkuja tuhottua. Sen verran tulee tehon pudotusta kun cutt-offi puuttuu peliin. 50-60%:lla tilanne voi olla toinen. Kokeiltu on corrissa ja tuupissa. Ei yhtään akkua rikki.
Losi Twenty Two, Hitec 2.4. Hong Nor SCRT10 - Hitaasti ja epävarmasti liikkuva shikaani.

Poissa noonakki

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4812 : 11.02.13 - klo: 19.43 »
Moro! Kertokaas mulle semmonen moottori + nopeudensäädin kombo 1/10 truggyyn jolla saa vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Esim. joku 7-9t 4000-6000kv motti ja siihen sopeva nopeudensäädin. Ja tietysti harjaton.
En itte oikeen pääse jyvälle mikä olis hyvä. Käytettyjäkin voi tarjota, kunhan ei loppuun ajettuja. Hintakatto olis varmaan lähellä 150eeroa.. Alkuperänen motti on 550 kokonen 36mm x 54mm ja akseli on joku 3millinen mikäli näillä on jotain merkitystä. Kiitoksia etukäteen =)

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4813 : 19.02.13 - klo: 08.00 »
Tuli otettua pieni haaste vastaan:

Sain tilauksen kauko-ohjattavasta karhusta ja voiko sellaisen tekemisestä kieltäytyä?
Suunnilleen tuollaisesta on kyse:




Sen verran voin sanoa että kokemusta kauko-ohjattavista on suunnilleen yhden Nikkoauton verran kun sellainen oli joskus 10-v ikäisenä. Muuten kokemusta työkaluista ja jopa niiden käytöstä on kolvista yleismittarin kautta moottorisahaan. Eli ihan pimeään ei tarvinnut heittäytyä tässä projektissa, vain tuo kaukosäätö/nopeudensäädin puoli on ihan uutta.
Normaalisti lukisin foorumin läpi uutta harrastusta aloittaessa, mutta nyt tuli otettua vain työ vastaan eikä innostus ihan riitä harrastukseksi asti. Eli ei riitä aika perehtyä niin paljon kuin olisi tarpeen :sad: Ja tietenkin minun osani on tehdä vain sähkötyöt. Eipä hätää, parin tunnin nettiselailu ja tällainen tekniikka olisi kenties tulossa:

Moottorit + akut + laturit + alennusvaihteet tulevat tällaisessa paketissa:
http://www.ikh.fi/Tyokalut/Sahkotyokalut_metallin_ja_puun_tyosto/Akkuporakoneet/AWD13_AKKUPORAKONE_12V_2XAKKU_AWD

Eli oma moottori molemmille vetäville pyörille ja kolmas apupyörä on ns. villi. Ohjaus tapahtuu kahden vetävän pyörän pyörimisnopeutta/suuntaa muuttelemalla. Ihme jos ei teho riitä kahdessa akkuporassa kävelynopeuden saavuttamiseen. Veto toteutettaneen kitkapyörälllä, eli poran istukkaan kiinni 15-30mm kitkapyörä joka polkupyörän dynamon tavoin välittää vedon varsinaiselle renkaalle/vetopyörälle.
Tuossa paketissa on kaksi akkua per kone, joten jos karhulla haluaa ajella paljon, on kaksi akkua laturissa ja kaksi töissä.

Sitten se vaikea osa, eli kaukosäätö ja säätö muutenkin:
Radiopuoli olisi tällainen:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8338__Hobby_King_2_4Ghz_4Ch_Tx_Rx_V2_Mode_2_.html

Ja tällaista nopeudensäädintä:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__6459__Hobbyking_SS_Series_40_50A_ESC.html
Säädin kestää sopivasti jännitettä ja ampeeritkin näyttävät riittäviltä. Tässä tapauksessa ylimitoitus ei venettä upota :grin:


Poran omaa nopeuden säätöä ei kuulemma kannata käyttää kun ei se tiedä mitään jarrutuksesta. Pakituskin lienee helpompi tehdä erillisellä säätimellä.


Kymysys onkin että osaako tuo säädin pakittaa ja käykö se edes teoriassa yhteen poran kanssa? Radiovastaanottimeen sen pitäisi olla sopiva ja vastaanotin taitaa saada siitä tarvitsemansa virran niin ettei erillistä akkua tarvita...

Kiitokset jo etukäteen kaikille vastanneille ettei unohdu kokonaan!
« Viimeksi muokattu: 19.02.13 - klo: 08.25 kirjoittanut jt-87 »

Poissa noonakki

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4814 : 19.02.13 - klo: 21.14 »
Mistään en mitään tiedä mutta väittäisin että painava tulee tuosta härvelistä ja nopeudensäätimistä sitämyöten savut pihalle..  :huh:

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4815 : 19.02.13 - klo: 22.10 »
Tuo säädin ei sovi porakoneen moottoreille. Valitset säätimeksi joko harjallisille moottoreille sopivan, tai sitten vaihdat porakoneisiin harjattomat moottorit, niin silloin toimii. Tuossa säätimessä ei ole pakkia, mutta auto käyttöön soveltuvissa säätimissä on.

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4816 : 20.02.13 - klo: 08.04 »
No voe hitsi... Eli uusiks män suunnitelmat. Harjattomat moottorit ostaisin jos jostain löytyisi halvalla riittävän hitaaksi välittävä vaihteisto, mutta eipä ole näkynyt niitäkään. Eli taidan värkätä servot painamaan poran liipasinta. Se vain että onko kahdessa porassa kuitenkaan riittävästi tehoa siirtelemään n. 80kg laitosta. Vääntöä porasta luvataan 12Nm ja kierroksia 550rpm, josta tehoksi sain huimat 60w per kone kuulostaa vähältä kun katselee harjattomien moottoreiden kymmenen kertaa isompia lukuja...

Poissa niko001

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4817 : 20.02.13 - klo: 10.38 »
Onkos kenelläkään hajua miten tämmöinen nopari ohjelmoidaan?
http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=28_38&products_id=444

Poissa RoddeR

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4818 : 20.02.13 - klo: 10.44 »
Onkos kenelläkään hajua miten tämmöinen nopari ohjelmoidaan?
http://www.power-racing.net/catalog/product_info.php?cPath=28_38&products_id=444


Löytyiskö linkistä vastaus?

= NO MANUAL SETUP REQUIRED!

= PLUG IN AND ACTION!
Kyosho, elämäni auto.

Poissa niko001

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4819 : 20.02.13 - klo: 10.51 »
Joo tiedän. mutta moottori pyörii väärään suuntaan, radiosta säätö ei auta. moottorin liittimien vaihto ei auta. mikä neuvoksi??

Poissa pijokela

  • TamUA
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4820 : 20.02.13 - klo: 12.09 »
Joo tiedän. mutta moottori pyörii väärään suuntaan, radiosta säätö ei auta. moottorin liittimien vaihto ei auta. mikä neuvoksi??
Tuossa noparissa ei ole mitään säätöjä, kuten olet huomannutkin. Se arvaa oikean pyörimissuunnan käynnistyessään. Nyt se arvaa väärin.

Onko radiossa kaasun EPA:t 100%, trimmit 0 ja dual rate 100%?

Kokeile käynnistää niin, että radiosta on kaasu päällä, pakki päällä. Mitään muutosta?
Tamiya DF-03Ra | Xray T3 2011 | HPI Blitz | CRC gen xi

Poissa niko001

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4821 : 20.02.13 - klo: 12.21 »
Toimii. kiitoksia avusta.

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4822 : 20.02.13 - klo: 18.35 »
No voe hitsi... Eli uusiks män suunnitelmat. Harjattomat moottorit ostaisin jos jostain löytyisi halvalla riittävän hitaaksi välittävä vaihteisto, mutta eipä ole näkynyt niitäkään. Eli taidan värkätä servot painamaan poran liipasinta. Se vain että onko kahdessa porassa kuitenkaan riittävästi tehoa siirtelemään n. 80kg laitosta. Vääntöä porasta luvataan 12Nm ja kierroksia 550rpm, josta tehoksi sain huimat 60w per kone kuulostaa vähältä kun katselee harjattomien moottoreiden kymmenen kertaa isompia lukuja...

Lennokin moottoreille on saatavissa planeettavaihteistoja, mutta niistäkin jää kierrosluku tähän projektiin turhan korkealle.

Moottorit jaksavat kyllä liikuttaa 80kg laitetta, kunhan alusta on tasainen, välitykset oikeat (huippunopeus noin 10km/h ja renkaissa ilmaa. Tyhjillä kottikärryn renkailla poltat helposti moottorit. :wink:

Jos kerran teet mekaanisen nopeussäätimen, niin laita yksi servo ohjaamaan myös porakoneen suunnanvaihtajaa, näin saat pakin toteutettua helposti.

Poissa eltim

  • Äänekosken Pienoisautoilijat ry
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4823 : 22.02.13 - klo: 20.27 »
Kaverin autoa laittanut läjään mutta en parin illan pähkäilyjen jälkeenkään ole jarruviivettä onnistunut poistamaan :angry: säädin on Speed Passionin cirtix stock club race + sp v2 3000kv sensoriton motti ja ohjain Futaba Megatech 3pm-fm 40MHz. Kaasu ja ohjaus toimii mutta n. 1s viive jarrussa ???? Ohjaimesta olen kaikkia mahdollisia jarruun vaikuttavia tekiöitä kokeillut, ei apuja ! Ohjaimen säädöistä itse epäilen vian löytyvän..... vai onko jollakulla muita neuvoja ????????
TeamC TC02  Mini M03

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4824 : 23.02.13 - klo: 22.19 »
...
Lennokin moottoreille on saatavissa planeettavaihteistoja, mutta niistäkin jää kierrosluku tähän projektiin turhan korkealle.

Moottorit jaksavat kyllä liikuttaa 80kg laitetta, kunhan alusta on tasainen, välitykset oikeat (huippunopeus noin 10km/h ja renkaissa ilmaa. Tyhjillä kottikärryn renkailla poltat helposti moottorit. :wink:

Jos kerran teet mekaanisen nopeussäätimen, niin laita yksi servo ohjaamaan myös porakoneen suunnanvaihtajaa, näin saat pakin toteutettua helposti.
Kiitokset, ei tullut turhaan ostettua porakoneita! Jos näyttää että teho loppuu kesken, täytyy vaihtaa moottorit :grin:
Ja tuohon pakkiasiaan: eipä huono vaihtoehto, halpojahan nuo servot ovat. Osaatko kertoa näppituntumaa tarvittavaan tehoon servon osalta?
« Viimeksi muokattu: 24.02.13 - klo: 16.12 kirjoittanut jt-87 »

Poissa Miksu L

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4825 : 26.02.13 - klo: 17.40 »
Kyllähän ihan perus 3.5kg/cm standardi servot jaksavat porakoneen osia liikuttaa, mutta ehkä itse lähtisin hakemaan kuitenkin noin 6.0kg/cm vääntöisiä servoja, niin ei ainakaan servot joutuisi liian koville.

Poissa jt-87

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4826 : 27.02.13 - klo: 11.15 »
Homma etenee, hobbykingiltä tilattu ohjain ja vastaanotin sekä kaksi nopeudensäädintä, jotka ovat harjallisille moottoreille. Purin toisen porakoneen ja totesin helpommaksi korvata alkuperäisen "noparin" pakittamiseen ja vastaanottimeen paremmin sopivaan versioon. Taidan jättää samalla koko poran muovisen kopan pois, turhaan tilaa viemässä. Eli porasta jää käyttöön moottori, alennusvaihde ja istukka. Istukkakaan ei ole pakollinen, eli saattaa hävitä välistä :roll:
Moottori on halkaisijaltaan 36mm harjallinen 3.2mm akselilla, joten korvaajia löytynee helposti jos tuntuu että ei pelaa.
Se tärkein eli alennusvaihde on tyypiltään tuplaplaneettavaihde ja rattaat ovat metallisia
Ei kellään olisi tarvetta AWD:n 12v porakoneen akuille, niitä taitaa jäädä 4kpl yli tästä projektista. Akuksi jos tulee auton/moottoripyörän akku, on ainakin liitäntöjen teko helpompaa...

Poissa resistance

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4827 : 27.02.13 - klo: 13.06 »
Homma etenee, hobbykingiltä tilattu ohjain ja vastaanotin sekä kaksi nopeudensäädintä, jotka ovat harjallisille moottoreille. Purin toisen porakoneen ja totesin helpommaksi korvata alkuperäisen "noparin" pakittamiseen ja vastaanottimeen paremmin sopivaan versioon. Taidan jättää samalla koko poran muovisen kopan pois, turhaan tilaa viemässä. Eli porasta jää käyttöön moottori, alennusvaihde ja istukka. Istukkakaan ei ole pakollinen, eli saattaa hävitä välistä :roll:
Moottori on halkaisijaltaan 36mm harjallinen 3.2mm akselilla, joten korvaajia löytynee helposti jos tuntuu että ei pelaa.
Se tärkein eli alennusvaihde on tyypiltään tuplaplaneettavaihde ja rattaat ovat metallisia
Ei kellään olisi tarvetta AWD:n 12v porakoneen akuille, niitä taitaa jäädä 4kpl yli tästä projektista. Akuksi jos tulee auton/moottoripyörän akku, on ainakin liitäntöjen teko helpompaa...

Oliko tässä jotain aloittelijan kysymyksiä? Täähän pitäis olla jossain projekti puolella.

Poissa sande555

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4828 : 28.02.13 - klo: 14.11 »
Mikä ois hyvä ja suht tehokas moottori (harjallinen) tälläseen nopariin : A.I. lrp runner reverse v2??? tarvin APUA!!!! VASTATKAA KAIKKI KETKÄ VIITSII!!!!
TM MX 125 2007
Eikä sitten muuta.

Poissa goos

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC kauppa
Vs: aloittelijan kysymyksiä (moottori, nopeudensäädin, servot)
« Vastaus #4829 : 28.02.13 - klo: 14.13 »
Mikä ois hyvä ja suht tehokas moottori (harjallinen) tälläseen nopariin : A.I. lrp runner reverse v2??? tarvin APUA!!!! VASTATKAA KAIKKI KETKÄ VIITSII!!!!

Jos ei olis niin kiire niin ehkä saisit parempia vastauksia. harva _viitsii_ vastata kun kysymyksesi on asetettu tuollein.

Mut kun sulla kerran säädin on, niin katsot manuaalista minkä mootorin kanssa se toimii. Toki autosi vaikuttaa paljon tähän myös mutta siitähän meillä ei ole mitään tietoa...
HobbyWing | Team C | Gens Ace | VistaPower | Orion | Yokomo | Novarossi | TLR
EuroRc.com - Facebook