Kirjoittaja Aihe: kokemuksia harjattomista moottoreista!  (Luettu 611637 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1530 : 05.03.09 - klo: 18.11 »
No niin.
Tällainen tuli ostettua. Nyt olis ongelma että pitäis kolvata vanhasta mamban motista liittimet tähän kun ei noin pieniä banaaneja ittellä oo.
Mutta mikä johto on mikä? Kaikki kun ovat mustia.
Edit: Kyseessä siis Lehner basic 5300
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa Janezki

  • KUArc
    • Profiili
    • RC videot
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1531 : 05.03.09 - klo: 18.22 »
Lehnereissä oli 3,5mm liittimet muistaakseni, eikähän noilla piuhojen väreillä mitään merkitystä ole. Väärinpäin jos pyörii moottori, niin vaihdat vain kahden johdon paikkaa keskenään.

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1532 : 05.03.09 - klo: 18.23 »
Eli keskelle tulee toi valkoinen piuha mambasta ilmeisesti?
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1533 : 05.03.09 - klo: 18.42 »
Janezki jo ties sanoa, että ihan sama.
Ei ole merkitystä harjattomissa.
Ei ole erikseen + ja - johtoja.

Joten laita miten tykkäät ja jos väärin päin kone pyörii niin kahden paikkaa vaan vaihdat niin koneen pyörimis suunta muuttuu.
Axial SCX 10 TR

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1534 : 05.03.09 - klo: 18.43 »
Ahaa.. Luulin että sillä valkoisella on merkitystä.. Noi ei sit mitään ongelmaa. Kiittää kovasti neuvoista.
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1535 : 05.03.09 - klo: 21.33 »
Ja kyl on voimaa  :grin:
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1536 : 05.03.09 - klo: 21.44 »
Voimaa millä volteilla? Verraten Mambamaxiin XX00 ?
--Kero lisää  :lol:
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa partajeesus

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1537 : 05.03.09 - klo: 21.56 »
sigusta päättelisin että 2s lipoilla ajelee.
Stampede+Ez-run 80A+ez-run 8.5t, Axial AX-10 scorpion ARTR, Tamiya TT-01, Rustler + Mamba max + Ez-run 8.5t

Poissa cjakyto

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1538 : 05.03.09 - klo: 22.05 »
Juu 2s körötellään. Riitää näillä keleillä. 3S ei vielä ees kokemusta  :roll:
edit: oli siis aiemmin 5700Kv
| E-Firestorm BL |  Team Losi Micro Baja 1/36 BL jatketulla rungolla |

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1539 : 06.03.09 - klo: 07.59 »
Kokeile pitääkö sitä ääntä kun on ihan kokonaan irroitettu autosta?

Hokella samaa vikaa gm:n 8 lankaisessa..

Jeps...
Moottori piti heti paketista otettuuna melkosta pärinää.
Ääni oli kuin olisi ratasvälyksessä vikaa.
Ongelma paikallistu moottorin kasassa pitäviin ruuveihin.... tai tarkemmin niiden kireyteen.
Vaikka oli kireellä niin ääni kuului.
Mutta kun veti kyseiset ruuvit asenteella kiinni niin johan loppui pärinä.
Jos ruuvit eivät ole tarpeeksi kireellä niin moottorin sisuskalut pääsevät karvanverran hölskymään.
Kovat magneetit saavat sisuskalut värisemään tai jotain.

Eli kiristäkää moottorin akselin päädyssä näkyvät 3 ruuvia kunnolla kiinni niin ääni loppuu.

Se tuuletin aiheuttaa vain hieman kovemman äänen kuin ilman tuuletinta olevassa moottorissa.
Mutta ero ei ole mitenkään häiritsevän selvä.
Se aivan selkeä pärinä surina mikälie ei johdu tuulettimesta.

No nyt se paljastui itelläkin se syy kauheaan pärinään (GM evo3 7.5t)
Eli nuo kannun kaikki ruuvit kun kiristi kunnolla niin johan alkoi olemaan asiallisempi ääni..  :azn:
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1540 : 06.03.09 - klo: 10.51 »
Pientä pärinää myös omassa GM 7.5 koneessa, pääsee polttis fiiliksiin kun kuuluu vähän ääntäkin :grin:

Eipä se pärinä ainakaan mua haittaa, päinvastoin, pääsee paremmin ajamaan treeneissä "kuulolla" :wink:

Varmaan tulee toiseenkin krossariin sama kone, hyvä ajaa eikä lämpeneminen ole ongelmana. Eilen ekat ajot GM:llä ja koneen lämmöt 15 minuutin jälkeen 42 astetta. 9.5 Nosram paukutti vastaavalla ajolla jatkuvasti yli 50 asteen lämpöjä.

Kylätason RC-kuski.

Poissa camshaft6

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1541 : 06.03.09 - klo: 12.06 »
Kiristin juuri omasta koneesta (gm7.5) ne ruuvit ja jo sormilla pyöritettäessä ääni on selvästi hiljempi.
[corally rdx][speedpassion gt2.0 lpf]
[gm10,5][eurgle 2,4ghz] [zippy lipo]

Poissa _valtsu_

  • Kymen Pienoisautokerho
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1542 : 06.03.09 - klo: 15.23 »
Janezki jo ties sanoa, että ihan sama.
Ei ole merkitystä harjattomissa.
Ei ole erikseen + ja - johtoja.

Joten laita miten tykkäät ja jos väärin päin kone pyörii niin kahden paikkaa vaan vaihdat niin koneen pyörimis suunta muuttuu.



Ottakaa huomioon, että sensorillisella moottorilla piuhojen järjestyksellä ON väliä. Sensorittomalla ei ole. Tässä tapauksessa kuitenkin puhutaan sensorittomasta moottorista.

Poissa oilburner

  • Tulokas
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1543 : 09.03.09 - klo: 21.04 »
Morjensporjens. Piti oikein kirjautua ja kysästä viisammilta. Elikkäs olen suditellu takapihalla 2wd crossilla missä on speed passion exige 1.1 combo sillä jr moottorilla. Hyvin on pärjänny. No nyt kumminkin se rupesi rykimään ja kakistelemaan niin ostinpa uuden kun halvalla sain. Eli nosramin evil/dragon 9.5:sen. Kysymys kuitenkin kuuluu että ovatko nämä tosiaankin saman tehoisia kun kummastakin sanotaan että vastaavat 17 lankaista hiilellistä vaikka kv luvut ja wattimäärät ei täsmää? Nosram 4700kv/200w ja speed jr 3000kv/135w. Ihmetyttää vaan näin amatööriä kun luulin saavani hieman tehokkaamman paketin...

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1544 : 09.03.09 - klo: 21.11 »
Ihan maalaisjarjella sanoisin etta tuo totuudenmukaisin kv-arvo ratkaisee. Vaittaisin etta tuo nosram on huomattavasti tehokkaampi, voidaanhan niitten luvata vastata mita vaan.
Jere M

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1545 : 09.03.09 - klo: 21.18 »
Täh.

Mitä tekemistä kierrosluvulla on tehon kanssa? Teho mitataan wateissa, kv arvo kertoo vain kuinka paljon kone kiertää/voltti. Joillain valmistajilla kv lukemat nousee mitä enemmän tehoa on, mutta ei läheskään kaikilla eikä se käytännössä vaikuta kun välityksiin. Pienempi kv suhtessa tehoon tosin yleensä vääntää enemmän ja toisinpäin, mutta ei taas välttämättä kun verrataan eri valmistajia.

Niin ja vastaus kysymykseen, nosrami on huomattavasti tehokkaampi. Huomaat varmasti käytännössä eron.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1546 : 09.03.09 - klo: 21.41 »
Mitä tekemistä kierrosluvulla on tehon kanssa? Teho mitataan wateissa, kv arvo kertoo vain kuinka paljon kone kiertää/voltti. Joillain valmistajilla kv lukemat nousee mitä enemmän tehoa on, mutta ei läheskään kaikilla eikä se käytännössä vaikuta kun välityksiin. Pienempi kv suhtessa tehoon tosin yleensä vääntää enemmän ja toisinpäin, mutta ei taas välttämättä kun verrataan eri valmistajia.

Teho on kierrosluvun ja vääntövoiman tulo, ei tosin ihan suoraan, väliin tarvitaan joitain muuntokertoimia, mutta ovat kuitenkin suoraan verrannollisia keskenään. Kaksi kertaa kiertävämpi kone (olettaen, että vääntömomentti on vakio kaikilla kierrosalueilla) antaa kaksinkertaisen maksimitehon.

(Kilo)watti, kuten hevosvoimakin ovat aikasuureellisia yksiköitä. (Vääntö)momentti, eli voima sen sijaan on vektorisuure.
Flying Calacucco

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1547 : 09.03.09 - klo: 22.08 »
Kiristin juuri omasta koneesta (gm7.5) ne ruuvit ja jo sormilla pyöritettäessä ääni on selvästi hiljempi.

Sama homma tuli tehtyä auton huollon yhteydessä, aika kireälle sai/joutui ruuvit kiristämään että pärinä väheni. Osaakohan sitä enään ajaa kun ei kuule omaa autoa? :wink:
Kylätason RC-kuski.

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1548 : 09.03.09 - klo: 22.13 »
Teho on kierrosluvun ja vääntövoiman tulo, ei tosin ihan suoraan, väliin tarvitaan joitain muuntokertoimia, mutta ovat kuitenkin suoraan verrannollisia keskenään. Kaksi kertaa kiertävämpi kone (olettaen, että vääntömomentti on vakio kaikilla kierrosalueilla) antaa kaksinkertaisen maksimitehon.

Nimenomaan. Siksihän väännöstä saa jonkinlaisen kuvan vertailemalla kv lukua tehoon.

Se mitä siis yritin epäselvästi sanoa oli, että koneiden tehoa ei voi millään tasolla vertailla pelkän kv luvun perusteella, ellei ole kyse saman valmistajan koneista, mistä on tiedossa että vääntö on suunnilleen sama. Koneiden tehovertailua pelkän kv luvun perusteella kun kuulee vähän turhakin usein, tässäkin topicissa.

Ja sitten pitää tottakai vielä ottaa huomioon koneen muut ominaisuudet, minkä takia esimerkiksi 200W kiinalainen 4000kv kone ei välttämättä väännä sen enempää kuin samantehoinen 4500kv laatukone. Ainakin lämpeemisessä (menee siis tehoa hukkaan lämmöksi) tuntus olevan suuriakin eroja, ja mitenköhän roottorin materiaali vaikuttaa tähän?
« Viimeksi muokattu: 09.03.09 - klo: 22.19 kirjoittanut nicke89 »

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1549 : 09.03.09 - klo: 22.20 »
Teho on kierrosluvun ja vääntövoiman tulo, ei tosin ihan suoraan, väliin tarvitaan joitain muuntokertoimia, mutta ovat kuitenkin suoraan verrannollisia keskenään. Kaksi kertaa kiertävämpi kone (olettaen, että vääntömomentti on vakio kaikilla kierrosalueilla) antaa kaksinkertaisen maksimitehon.

(Kilo)watti, kuten hevosvoimakin ovat aikasuureellisia yksiköitä. (Vääntö)momentti, eli voima sen sijaan on vektorisuure.

No yli puolen sataa harjatonta omistaneena voin sanoa että sillä kv arvolla ei todellakaan ole tehon kanssa tekemistä muuten kuin yhden valmistajan saman sarjan moottoreita verrattaessa.
Ainoa asia millä tehoa voi verrata on maximi ampeerit kertaa moottorin hyötysuhde (ja kertaa voltit niin saadaan todelliset watit).
Niissä on liian paljon muuttujia, käämityksen tyyppi (kolmio vai tähti), onko kannu käämitty "kieteisesti", kuinka vahvalla langalla, magneetin laatu (Mitä N sarjaa) ym....
Vähän sama jos mitattaisiin 2 litraisten autojen tehoja pelkällä maksimi kierroksilla, eihän se koko totuutta kerro lähellekkään.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1550 : 09.03.09 - klo: 22.42 »
Moe!

Tarvis saada apuja koska omistan tämmöisen setin.http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2898&SessionCheck=4711&language=en

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=97214&SessionCheck=4711&language=en

Ajattelin siirtyä lipoihin.
Kysymys kuuluu,että minkähänlaisen lipon/lipot tuo moottori tarvitsee ettei kyykkää heti lähdössä?

Niin ja ehdotelkaa jotain kohtuullisen hintaisesta kalliiseen (riippuu tietenkin lompakon tilavuudesta) :grin:

Saapi sitten vertailla niitä keskenään.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1551 : 09.03.09 - klo: 23.04 »
Mä heitän kanssa pienen kysymyksen. Olette varmasti ajaneet krossia hiilettömillä vermeillä. Kysyisinkin, että miten helposti hiilettömään moottoriin sitä likaa pääseekään ? Hiilikoneissahan lika kulkeutuu helposti hiilikanavia pitkin moottoriin. Ja muutenkin kuinka hiilettömät koneet ovat toimineet krossiajossa
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1552 : 09.03.09 - klo: 23.08 »
Moe!

Tarvis saada apuja koska omistan tämmöisen setin.http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=2898&SessionCheck=4711&language=en

http://shop.graupner.de/webuerp/servlet/AI?ARTN=97214&SessionCheck=4711&language=en

Ajattelin siirtyä lipoihin.
Kysymys kuuluu,että minkähänlaisen lipon/lipot tuo moottori tarvitsee ettei kyykkää heti lähdössä?

No tuohan on helppo nakki, moottori ottaa jatkuvaa 48A eli jos lipo on 4000mAh ja 15c jatkuvaa (=60A) kestää se kepoisasti tuon koneen....
3200mAh 15c on juuri rajoilla (pieni turvamarginaali kannatta aina pitää), eli 48A saadaan 3200mAh 15c akusta ulos.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa peitsamo

  • KUArc
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1553 : 10.03.09 - klo: 08.36 »
Teho on kierrosluvun ja vääntövoiman tulo, ei tosin ihan suoraan, väliin tarvitaan joitain muuntokertoimia, mutta ovat kuitenkin suoraan verrannollisia keskenään. Kaksi kertaa kiertävämpi kone (olettaen, että vääntömomentti on vakio kaikilla kierrosalueilla) antaa kaksinkertaisen maksimitehon.

(Kilo)watti, kuten hevosvoimakin ovat aikasuureellisia yksiköitä. (Vääntö)momentti, eli voima sen sijaan on vektorisuure.

No yli puolen sataa harjatonta omistaneena voin sanoa että sillä kv arvolla ei todellakaan ole tehon kanssa tekemistä muuten kuin yhden valmistajan saman sarjan moottoreita verrattaessa.

Enhän minä niin väittänytkään. Vastasin kysymykseen: Mitä tekemistä kierrosluvulla on tehon kanssa. Vastaukseni on toki teoreettinen, mutta ei varmasti väärinkään.
Flying Calacucco

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1554 : 10.03.09 - klo: 10.14 »
Isompi kv yleensa tarkoittaa vähemmän käämikierroksia jolloin suurempi teho on fakta.
Eikö tuohon koneitten wattitehoon vaikuta millä jännitteellä mitattu, jolloin siihen ei voi oikeastaan luotttaa? Kv arvo ei muutu, mutta vaihteleehan se varmasti miten "optimistisesti" se on mitattu.
Vähän sama jos mitattaisiin 2 litraisten autojen tehoja pelkällä maksimi kierroksilla, eihän se koko totuutta kerro lähellekkään.
Voihan tehoa olla enemmän, mutta sen käytettävyys ratkaisee. Eli vaikka tehoa oikestaan olisi enemmän, mutta jos se on vain huippukierroksilla, niin onko voimaa sillon yhtään vähemmän?
Jere M

Poissa Nicke

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1555 : 10.03.09 - klo: 10.21 »
Isompi kv yleensa tarkoittaa vähemmän käämikierroksia jolloin suurempi teho on fakta.
Eikö tuohon koneitten wattitehoon vaikuta millä jännitteellä mitattu, jolloin siihen ei voi oikeastaan luotttaa? Kv arvo ei muutu, mutta vaihteleehan se varmasti miten "optimistisesti" se on mitattu.

Sitähän mä juuri yritin sanoa, että koneita ei pysty vertailemaan pelkän kv arvon avulla. Onhan noita reilu 1000kv monen kW koneita, ja lennokkipuolelle lähemmäs 10kW alle 200kv koneita.. Ja eroja on myös ihan 540 kokosissa 1/10 autojen koneissa.

Eli toi kv luku ei voi liittyä suoranaisesti käämeihin, tai ainakaan niiden määrään. Teho kertoo sentään suoraan koneen tehosta :wink:

Niin ja toi tehohan on ainakin 540 koneissa yleensä aina mitattu 7.4v jännitteellä, jolloin koneita tosiaan voi verrata.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1556 : 10.03.09 - klo: 11.56 »
Mä heitän kanssa pienen kysymyksen. Olette varmasti ajaneet krossia hiilettömillä vermeillä. Kysyisinkin, että miten helposti hiilettömään moottoriin sitä likaa pääseekään ? Hiilikoneissahan lika kulkeutuu helposti hiilikanavia pitkin moottoriin. Ja muutenkin kuinka hiilettömät koneet ovat toimineet krossiajossa
Tuo moottorin likaantuminen on niin auto ja moottori kohtaista, ensimmäinen tekiä, on että mihin moottori on sijoitettu, että kuinkapaljon renkaat heittää likaa moottoriin.
Toinen tekiä, on että millanen se moottori itsessään on, onko se "tuuletettu" vai suljettu, suljettuun moottoriinkin pääsee pölyä johtoja pitkin, eli jos sen tiivistää, niin ei pitäisi mitään mennä koneen sisään.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1557 : 10.03.09 - klo: 15.10 »
Heitän esimerkiksi FeigaoXL07 koneen sottasuojauksen.
Takalaakerin rasvauksen jlk päällä on vielä nökäre vaseliinia. Kun senkin yli pistin läpinäkyvän teipin, näen rasvankulutuksen ja laakeri ei saa takapyörältä terveisiä.
(kun vaseliini/teippi on mustat, pesuun)

Sikaflex/sinitarrra/kumiliiman puolikuiva limppi,tukkii loputkin johtojen vierien reijät.

Etulaakeriin (voideltuun) tuli pinionin ja seinän väliin peltiteippi, johon on reikäpihdeillä  naksautettu karvan tiukka reikä ennen asennusta.
Reikää piti venyttää vähän, mutta ei vielä revennyt! Tuli "huuli" blokkaamaan roiskeet.
Peltiteippi kuljettaa koneesta lämpöä kivasti, eikä sula velliksi. Ainakin mulla ruuvit on pysyneet säädöissään.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1558 : 10.03.09 - klo: 22.59 »
Isompi kv yleensa tarkoittaa vähemmän käämikierroksia jolloin suurempi teho on fakta.
Eikö tuohon koneitten wattitehoon vaikuta millä jännitteellä mitattu, jolloin siihen ei voi oikeastaan luotttaa? Kv arvo ei muutu, mutta vaihteleehan se varmasti miten "optimistisesti" se on mitattu.
Jo neljä viisi vuotta sitten lennokit.net:issä oli paljonkin keskustelua harjattomien käämikierroksista, ko foorumilta löytyy montakin kaveria jotka itse olivat alan pioneereja.
Niitä tehtiin CD asemien moottoreista (joista otettiin vain kello ja staattori, neodyymimagneetit ja käämit hankittiin erikseen) ja jotkut jopa 100% valmistivat kaiken itse (Minä tyydyin modifioimaan vain CD asemien moottoreista).
Jo tuolloin huomattiin että parasta tehoa ei todellakaan saatu vain vähentämällä käämikeirroksia, niitä useasti jopa lisättiin, tärkeintä yleensä oli ns täyttöaste (Paljonko käämilankaa saatiin staattorille sopimaan).
Hiiliharjallisissa tuota kv ja lankamäärää pystyikin hyvin vertaamaan tehon kannalta, säännöt kun olivat rajanneet moottorit vuosikymmeniksi liki identtisiksi keskenään.
Periaatteessa nämä RC autokäyttöön tehdyt harjattmat kestää vaikka 24v, liiat ampeerit ne tappaa koneen (Ja myös liian isot kierrokset räjäyttää magneetin).
Eli wattiehoon vaikutta suoraan maximi jännite (jota harvoin edes ilmoitetaan), se mille jännitteelle käämitys on optimoitu onkin eri asia, siksi olenkin aina muistuttanut niistä ilmoitetuista maximi ampeereista.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1559 : 12.03.09 - klo: 15.50 »
Lainaus
No tuohan on helppo nakki, moottori ottaa jatkuvaa 48A eli jos lipo on 4000mAh ja 15c jatkuvaa (=60A) kestää se kepoisasti tuon koneen....
3200mAh 15c on juuri rajoilla (pieni turvamarginaali kannatta aina pitää), eli 48A saadaan 3200mAh 15c akusta ulos.

Kiitos Hermanni avusta hieman olen pihalla näistä sähkiksistä,mutta koko ajan opitaan uutta :grin:
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.