Kirjoittaja Aihe: kokemuksia harjattomista moottoreista!  (Luettu 611705 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Juho-M

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1590 : 30.03.09 - klo: 14.01 »
Noni. Tulipa rohkasevaa tekstiä iiziraiderista... :mrgreen:


Toisaalta, eivät ne laatukamppeetkaan kovin mahottomia kestäneet :azn:

-Vxl-3 hajosi n.20 akullista ajettuna
-Ez-run setti ei edes yhtä akullista
-Velineon moottori n.25 akullista
-Mamba max 5 akullista

Periaatteessa jokaisen käyttöikä kertakäyttötuotteen luokkaa. Missään vedessä/rapavellissä niitä ei ole uitettu, eikä kohtuuttomia rääkätty. Jos vaikka "crossirataa oulunsaloon" aiheen kuvien mukaiseen ajamiseen vertaa, niin näiden kamppeiden koko käyttöhistoriansa aikana saama rääkki yhteensä vastaa ehkä yhtä heidän ajokertaansa.

Jos sulla Hösö lykästää, niin saat siitä IiziRunista hyvän kamppeen. Se on vaan tuurista kiinni, saatko maanantai vai keskiviikkomallin. Jos se kestää edes sen 26 akullista, niin olet päässyt melko halvalla vertaa mun 26 akullisen aikana n.380 euron edestä hajonnutta elektroniikkaa+1kpl 100euron maxampsi :grin:

Poissa Catiska

  • Veteraani
    • Profiili
    • www.lynxracing.net
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1591 : 30.03.09 - klo: 14.04 »

Tuntuu melkoiselta riskipeliltä, jos halvan kiinanmotin laittaa vaikka mamba maxin kaveriksi. Se kun saattaa viedä noparin samalla. Tiedän kokemuksesta, vuodenvaihteen tienoilla meni kolme harjatonta säädintä ja kaksi harjatonta moottoria kuuden ajokerran sisään. Ajattelin odotella että harjattomien tekniikka kehittyy luotettavammaksi, tai ainakin maanantaimallien määrä markkinoilla vähenee :azn: Siihen asti luotettavilla ja edullisilla hiilivehkeillä.

Meinaatko, että halpa roska muuttuu joskus hyväksi ja luotettavaksi?? Voi olla, että joudut vaihtamaan hiiliä vielä kauan. Itse ajelen luotettavilla ja laadukkailla harjattomilla, huolettomasti :wink: Itse olen ajanut harjattomilla jo vuosia, kerran ostanut huonon/halvan moottorin kokeeksi -> se oli sitä itseään. Hyvien kanssa minulla ei ole ollut ongelmia.
http://www.lynxracing.net 
Carson Gas Devil 4wd, E-MAXX/CC MMM/Plettenberg

Poissa tturku

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1592 : 30.03.09 - klo: 15.40 »
Mulla on reilu toistakymmentä akullista ainakin takana jo Ezrunin 60A noparilla ja 5,5T motilla. Autona on tosin Duratax evader BX, eli takatuuppari krossari. Iskuja ja tärskyjä on moottorille ja noparille tullut satoja, aina silloin tällöin tulee mäjäytettyä jostain 1,5 metrin korkeudesta tasaiselle betonilattialle. Hyvin on kestänyt toistaiseksi. kopkop...

Ei mitään valittamista laitteesta ja 80€ hintaan mielestäni oivallinen kampe.
-Tommi Turku- Team Racers Group Finland, Contrast Neox LS-5
Half Serious Racing since 2009

Poissa Hösö

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1593 : 30.03.09 - klo: 15.48 »
No mie mietin tuota sammaa kampetta... Mutta pihinä jätkänä otin vaan tuon 35A ja 9lankaa/4300kv konneen...
*AXIAL 1.9" ProOpenClass/2.2" ProStock Class TOP TRUCK*
 *AXIAL 2.2" ProOpenUnlimited Class TOP TRUCK-projekti*  "Ittekkö tekkee ni saa mitä tullee..."

Poissa Fillarimies

  • Rovaniemen pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1594 : 01.04.09 - klo: 15.19 »
No etköhän sie tuollaki compolla jo riko auton aivan hyvin :grin:
Nparts
| Mini M-03 | Beam E4 advanced | E-starter | Walkera V120D03 | Meri-Lapin pienoisautolijat PJ |

Poissa Hegetti

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1595 : 01.04.09 - klo: 16.15 »
sattuuko keneläkään olemaan kokemuksia nosram BL Combo Evil/ Dragon 10.5T harjattomasta moottori nopari setistä?  :undecided: ja sopiiko tuo hpi firestormiin?
Hpi E Firestorm + Nosram Evil/Dragon 13.5T + 2s Lipo

Poissa snakepoison

  • Turun Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1596 : 01.04.09 - klo: 16.45 »
Onkos kukaan vaihtanut Novak Velocityyn sensorinjohtoa ? Millainen operaatio on kyseessä ? Vaikeakin ? Onko kolvaamista yms
Destiny | Tamiya | Losi | Xpress | Reedy | Futaba | Savöx

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1597 : 02.04.09 - klo: 20.20 »
Laitoin mini infernoon aling 35a noparin(ihan autoihin on eikä lennokkeihin)ja moottori dy 20L.
Motti nykii eikä meinaa lähteä millään kunnolla pyörimään,mutta kun saa vähän kierroksia niin toimii niin kuin tuollasen harjattoman pitääkin.Onkohan se "vika" moottorissa vai säätimessä?

Poissa travi

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1598 : 02.04.09 - klo: 20.51 »
Yleensä nuo harjattomien pykimiset johtuu liian heikosta akusta. Asiaan voi vaikuttaa vaihtamalla noparin asetuksia (castlessa start power) tai sitten heittämällä lipot kyytiin.
MMM E-Revo,Sidewinder SLASH,Mamba Max E-SAVAGE,mamba-25 ZK-2, 1/16 Revo VXL,Sidewinder+mabuchi Tamiya Mini M05

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1599 : 02.04.09 - klo: 20.53 »
Laitoin mini infernoon aling 35a noparin(ihan autoihin on eikä lennokkeihin)ja moottori dy 20L.
Motti nykii eikä meinaa lähteä millään kunnolla pyörimään,mutta kun saa vähän kierroksia niin toimii niin kuin tuollasen harjattoman pitääkin.Onkohan se "vika" moottorissa vai säätimessä?

Tuo nykiminen pienillä kierroksilla on yleistä, silloin kun esim. motissa ei ole tarpeeksi vääntöä, välitykset on liian raskaat, tai esim. joku laakerivika tai muu ongelma/kivi/roska estää renkaita/vetoakseleita pyörimästä vapaasti. Toisinaan joku motti ei halua tehdä yhteistyötä jonkun tietyn säätimen kanssa.

Millaiset välitykset sun Mini-Infernossa on ja millaista akkua käytät? Tuo pitkän mallinen motti pitäisi kyllä väännöltään olla riittävä M-I:n kuskaamiseen ilman nykimistä. Mulla on kolmen eri kv-arvon vastaavia halpoja kiinalaisia, ja ne kaikki toimii täysin nykimättä M-I:n kanssa. Välitykset 10/35 --> 16/30 on kokeiltu ja raskaimmallakin toimii hienosti ja nykimättä.
Säätimenä noitten mottien ja välitysten kanssa olen testannut Quark pro car, TowerPro(25A lennokki ESC) ja Hobbywing eZrun 18A ja 35A mallit.

Epäilisin että toisella säätimellä auto voisi toimia nykimättä. Jos sulla on mahdollisuus kokeilla autoasi jollain toisella noparilla niin suosittelen.
Mulla on ollut testikäytössä tällainen halpa lennunopari. Ei tuo ajoon oikein sovi, mutta sillä saa halvalla esim. testattua motteja tai vastaavaa.

Mulla ei ole koskaan ollut nykimisen kanssa ongelmia, mutta kun luin nykimisestä täältä foorumilta, kokeilin piruuttani suosittuja 1:18 autoihin tarkoitettuja Hobbywing 5200kv ja 7800kv motteja Mini-Infernoon ja Mini-Quakeen, ja pääsin itsekin kokeilemaan että mitä se nykiminen on.

Nuo yllämainitut Hobbywingin pikkumotit hommasin aikoinaan Mini-T pro:ta varten, eli en tarvitse opastusta aiheesta "Noi on ihan liian tehottomia noin painavaan autoon" :grin:

Poissa rubberduck

  • Veteraani
    • Profiili
    • Rauman Seudun RC-harrastajat ry.
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1600 : 02.04.09 - klo: 21.06 »
Yleensä nuo harjattomien pykimiset johtuu liian heikosta akusta. Asiaan voi vaikuttaa vaihtamalla noparin asetuksia (castlessa start power) tai sitten heittämällä lipot kyytiin.

Akku vaikuttaa luonnollisesti myös nykimiseen, mutta ei mulla ole aavistustakaan millaista akkua kysyjä käyttää.

Tulikin mieleeni tuosta "start moden" tai kuten Hobbywing asian kertoo "punch" säädöstä seuraavaa:
eZRun nopareilla kun kokeilin edellisessä viestissä kerrottuja pikkumotteja painaviin autoihin, törmäsin sellaiseen asiaan, että kun startin säätää kaikkein voimakkaimmalle, on nykiminen kaikken vähäisintä. Olisin odottanut päinvastaista, mutta selkeästi nykiminen väheni kun laittoi enemmän potkua starttiin ja vastaavasti lisääntyi kun yritti säätää pehmeämmän startin.

Poissa Koheltaja

  • Fullspeed RC
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1601 : 02.04.09 - klo: 22.19 »
Nykimisistä pääsee näppärästi eroon kun siirtyy sensorellisiin harjattomiin, ei nikottele missään vaiheessa vaikka vähän pitkät välitykset olisikin käytössä.
Kylätason RC-kuski.

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1602 : 02.04.09 - klo: 23.54 »
Nykimimistä on yleensä kahta laatua, joko liian heikosta akusta (yleensä täysin epäsäänöllinen nykiminen) johtuvaa tai säätimestä johtuvaa (Moottori pyörii tavallaan kulmikkaasti tai nykii vain lähdettäessä pienellä kaasulla).
Harjattomat sisäpyörijät (2 pole)on ominaisuutensa takia vähän kulmikaskäyntisiä, ulkopyörijät ja moninapaiset sisäpyörijät (4 pole) pyörivät tasaisemmin luonnostaan.
Tuo "pole" tarkoittaa siis magneetin napaa, 2 pole koneissa magneetti on tehty yhdesta (puusta) ja 4 pole koneissa on sitten jo neljä magneettia akselilla....
Akun kyykkäämisestä johtuvaa nykimistähän hoidetaan yleensä lisäkonkalla vastarissa.
Säätimen aiheuttama kulmikas pyöriminen onkin jo softavikaa enemmäkseen, tuolloin nopari ei kykene säännöstelemään virtaa tarpeeksi pehmeästi (vaikkakin tulee aina sarjapurskeina) vaan antaa virtaa koneelle on - off tyyppisesti (jos virta ei riitä mottorin 1/3 kierroksen pyöräyttämiseen tuloksena on vain nykäys, siksi tuon punchin lisäys auttaa).
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1603 : 03.04.09 - klo: 01.03 »
Millasellas ennakolla sitä ajetaan??
Mulla meinaan sai nykimisen pois lähes kokonaan, kun sääsi ennakon 0 (minimiin), tämä vaan yhdellä koneella (LRP Vector X11), muut toimii ihan normaali ennakoilla, säädin on sensoriton ja tuo kone on sensorillinen, niin uskon että se vaikutti ennakkoon, kun koneessa itsessäänkin on ennakon säätö.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa suzuki1

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1604 : 03.04.09 - klo: 11.16 »
Moottori nykii myös renkaat ilmassa eli välityksistä ei johdu ja pinjonikaan ei ole liian kireällä
.Johtuisiko se sitten ajoituksesta???sitä en osaa säätää enkä muutenkaan ohjelmoida kun ei noista ohjeista ymmärrä mitään(englannin numero aina ollut 6  :laugh:)

Tuossa olis ohjeet:

http://www.align.com.tw/html/en/assembly/2535a_caresce.htm#top

http://www.align.com.tw/html/en/assembly/2535a_caresce_1.htm#top


Ja akku on 7.4v 25c 1300mah lipo eli pitäs kulkea tuolla?



Poissa RCl

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1605 : 03.04.09 - klo: 14.27 »
onko näistä hobbycityn TURNIGY moteistä kokemuksia?
https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6530&Product_Name=Turnigy_B36-50-04_3300kv_Inrunner <-- tätä itse olen katsellut spedeen, KD 3500kv L-kokoista kun ei enään valikoimasta löydy.

lähinnä tuo TURINGY 3300kv L-kokoinen? 57mm pitkä, luokitellaan kai L-koikoiseksi. tai sitten KD 3000kv motti olisi hankinnassa, ainakin tuossa KD motissa kuulemani mukaan tuo pääty löystyy ja irtoilee helposti.
akkuna 3S lipo.

traxxas stampede|X-ray T2 `007

Poissa JVL

  • Veteraani
    • Profiili
    • kuvia omista vermeistä
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1606 : 04.04.09 - klo: 14.01 »
tere

Osaako kukaan valaista nosram evil Brushless Reverse / Dragon 13.5T liittyvää ongelmaa?? Setti on Tamiya df03ra alustassa kiinni ja paikallaan pienin pinjoni ja suurin spurri (hidas vauhti/ nopea kiihtyvyys) akkuna autossa 3.6a nimh ja/tai 2c 6.0a lipo. Siis ongelmaan => auto lähtee liikkeelle kuin etana eli siis kiihtyy hitaasti mut kulkee kyl kovaa ja ku ajaa kaasu pohjassa kääntää kovasti niin että kiesi menee nelikkoluisua niin moottorin teho katoaa ja auto pysähtyy vaikka kaasu on koko ajan pohjassa :undecided:

autossa oli ennen kiinni tamiya vaio nopri ja tamiya black motor "viri motti" jolloin lipo akullu vahti oli hivenen hitaampi mutta kiihtyvyys oli kyl kohillaan ja koneen sitkeys oli kohillaan.

*tamiya-CC01-FF01-M04L.*SCX10 *robbet san remo-katja-lazer. *MRP-odyssey *nelivetokivaa kesät talvet 1:10-1:1

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1607 : 04.04.09 - klo: 14.39 »
Selkeetä on, ettei teho tule perille asti.
Tossa järjestyksessä etsisin:

1. Akku tyhjä (epäonnistunut lataus tai pilalle tyhjentymällä  mennyt akku)
2. Joku liitäntä likanen/hapettunut, eikä laske tehoja läpi
3. Sama mutta kohta - tinaus
4. viallinen nopari/kone **)

Panisin orkkis one ja nopari -setin kiinni takaisin tarkistaakseni että niillä toimii kuten ennenkin. Saat akun /akkujen antotehon(siihen kiihtyvyyteen mitä ne osaa) ja asennusvirheet voimansiirrossa pois listasta.

**)toi onkin sitten isomman haarukan vikoja lista, ellet saa testattua kaverien koneilla,nopareilla mitä osaa vika seuraa..
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa JVL

  • Veteraani
    • Profiili
    • kuvia omista vermeistä
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1608 : 04.04.09 - klo: 16.27 »
kiitos vastauksesta, akut ehyet, autolla ajettu nyt (uusi ja kaikki pyörii kevyesti) kolme akullusta joista viimeisin harjattomalla setillä, auto pelas hyvin ja oli ärtsy kahela ensimmäisellä akullisella, ainiin toisella akullisella nopari oli (nosram evil reverce) sama kuin harjattomalla koneella mut kone oli tamiyan black motor, harjallisen koneen kun vaihdoin harjattomaan niin ongelmat alko, täytyy tutkia liittimet (kullatut) ja juotokset (laatu tina ja johdot + 24v. kokemus) ja sensori piuha. on tietty olemassa mahdollisuus että moottori on viallinen, ostin sen käytettynä myyjän mukaan muutana akullista ajettu, ulkoisesti uuden veroinen.


Selkeetä on, ettei teho tule perille asti.
Tossa järjestyksessä etsisin:

1. Akku tyhjä (epäonnistunut lataus tai pilalle tyhjentymällä  mennyt akku)
2. Joku liitäntä likanen/hapettunut, eikä laske tehoja läpi
3. Sama mutta kohta - tinaus
4. viallinen nopari/kone **)

Panisin orkkis one ja nopari -setin kiinni takaisin tarkistaakseni että niillä toimii kuten ennenkin. Saat akun /akkujen antotehon(siihen kiihtyvyyteen mitä ne osaa) ja asennusvirheet voimansiirrossa pois listasta.

**)toi onkin sitten isomman haarukan vikoja lista, ellet saa testattua kaverien koneilla,nopareilla mitä osaa vika seuraa..

*tamiya-CC01-FF01-M04L.*SCX10 *robbet san remo-katja-lazer. *MRP-odyssey *nelivetokivaa kesät talvet 1:10-1:1

Poissa JVL

  • Veteraani
    • Profiili
    • kuvia omista vermeistä
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1609 : 04.04.09 - klo: 17.31 »
kiitos vastauksesta, akut ehyet, autolla ajettu nyt (uusi ja kaikki pyörii kevyesti) kolme akullusta joista viimeisin harjattomalla setillä, auto pelas hyvin ja oli ärtsy kahela ensimmäisellä akullisella, ainiin toisella akullisella nopari oli (nosram evil reverce) sama kuin harjattomalla koneella mut kone oli tamiyan black motor, harjallisen koneen kun vaihdoin harjattomaan niin ongelmat alko, täytyy tutkia liittimet (kullatut) ja juotokset (laatu tina ja johdot + 24v. kokemus) ja sensori piuha. on tietty olemassa mahdollisuus että moottori on viallinen, ostin sen käytettynä myyjän mukaan muutana akullista ajettu, ulkoisesti uuden veroinen.


akut täyteen ja auton keula seinää vasten ja kaasua painamaan hyvin sutii mutta ku kaasu on taysin pohjassa niin alkaa pätkiin jee jee, kone hajalla mitä suurimmalla todennäköisyydellä :angry:

harjattomista en tiijä mitään mää kone pyörii täysin ilman mitään vastista , harjalliset joita on kaapeissa niin monta että en jaksa edes laskea, omaa aina jonkin laisen pyörinta vastuksen varsinkin viri kannut joissa on esijännitetyt magneetit. esim lpr.n runner III ei pyöri ilman pinjonia sormin.
« Viimeksi muokattu: 04.04.09 - klo: 19.22 kirjoittanut JVL »
*tamiya-CC01-FF01-M04L.*SCX10 *robbet san remo-katja-lazer. *MRP-odyssey *nelivetokivaa kesät talvet 1:10-1:1

Poissa 4wdkanootti

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1610 : 04.04.09 - klo: 18.52 »
Mulla on kaapissa iso pino jo harjattoman koneita jotka on kivoja testatessa 1-30 sekunttia, sitten ei.
Aina syynä se, että se kuumentaa ankkurimagneettinsa jonnekkin taivaisiin pidemmällä kaasulla. Millä hyvänsä ajovasteella!
Kerran ylikuumentunut vissiin jää tommoseksi.
MambaMonster2 wp *2, mambamax, HK 100A noparit/ , Leopard- 4282 mosa, halpiskonepino/  4*3s 5200-40c  + 2*2s akut/ Futaba3pm 2,4HGz radio/ autot axial 6x6, Hobbyk sabertooth *2

Poissa tulonenjahve

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1611 : 05.04.09 - klo: 17.49 »
Moi,


Minua hämää hiukan nämä ilmoitetut arvot..
Eli tuo alla mainitussa motissa on arvona current 60A/80A.
Täällä http://rc10.fi/index.php?topic=33335.msg305185#msg305185 mainitaan laskentakaava, mutta en vain saa siitä tolkkua. Eli laskentakaavaaa noudattaen saan eri tuloksen kuin tuon moottorin tiedoissa sanotaan. Käyttäen siis tuota 7.2V jännitettä.

Kysymys jota haen kuuluu siis: Mikä on allaolevan moottorin tarvitsema virta jänniteellä 7.4V ja 11.1V?


Carson Brushless sensorless Motor
Shooter 8T

kV/rpm=4.750 (34.200 U/min@7.2 V)
Cell=2-3 Li-Po / 6 - 12 NiMH

Continous current=60 A / short time 80 A

Inner resistance=0.0058 Ohm

http://www.carson-modelsport.com/en/products/elektronic/brushlessescmotors/produktdetails.htm?sArtNr=906009-11
Baldre+Carson 12t brushless+Carson 40A ESC+7.4V/11.1V lipo

Poissa LaNi5

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1612 : 05.04.09 - klo: 23.38 »
Ilmoitettu vastus on käämien kuparien vastusta. Jos vastus olisi moottorin kokonaisvastus ilmoitettu niin virta olisi 1200A ja teho jo kunnioitettava 9000W :grin:. Moottorin todellinen vastus tai oikeammin impedanssi muodostuu vaihtuvassa sähkökentässä kuparin johtavuudesta ja magneettikenttään varastoituvasta energiasta. Tämän magneettikentän muodostuminen hidastaa virran nousua, jolloin todellinen virta on varmasti annetut 60/80A, jolloin tehokin (ottoteho) on jo järkevämpi (432W/576W). Yli 80A virtaa moottori ei varmaankaan kestä oli jännite kumpi tahansa. Isommalla jännitteellä pitää olla tarkempi välitysten suhteen, ettei ylikuormita moottoria.

Poissa Jabe

  • Veteraani
    • Profiili
    • RC Drifting Finland
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1613 : 06.04.09 - klo: 15.38 »
Tuo annettu virta on virta rajat, 60A on jatkuva ja 80A hetkellinen, noita ei saisi ylittää, muuten kone palaa, tai siis ainakin yleensä on näin.
Sitä saa mitä tilaa, mutta jos ite tekee saa mitä tulee...
RCDF.tk -RC Drifting Finland-

Poissa julkku

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1614 : 06.04.09 - klo: 15.50 »
Saaks kukaa mitää tolkkuu et millast konetta täl voi ajaa Align rce-bl35c?
Täs on valmistajan osoite mis on manuaali mut ku en saa tost mitää selväää :( http://www.align.com.tw/html/en/c_rindexe.htm siis tuolt ottaa sen kohan instruction manual ja sielt löytää ton npoarin. Harmi ku ei sitä saa suoraa linkitettyy sinne ni ois helpompaa...
« Viimeksi muokattu: 06.04.09 - klo: 15.54 kirjoittanut julkku »
|-Traxxas Slash 4x4-|-Spektrum Dx3r-|-Sanwa-|

Poissa Habaku

  • Meri-Lapin Pienoisautoilijat
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1615 : 06.04.09 - klo: 16.26 »
Tuohan on pieniin 1/18 ja vastaaviin käypänen nopari. Elikkä koneeksi käy harjattomat moottorit jotka ei imase yli 35A. Ite pysysin pienissä koneissa, eli 280-380 kokosissa.
Hong Nor x2 pro etruggy , KM X2

Poissa Youha

  • Vesivehmaan RC-rata
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1616 : 06.04.09 - klo: 19.17 »
Tervehdys!

Mikähän mahtaa mättää kun LRP Sphere competition 2007 edit./Vector x11 8.5T kombo alkaa antamaan täydet kierrokset pätkimättä vasta kun viisi minuuttia huudattaa täysillä kierroksilla. Eli siis kun kylmänä alkaa käyttämään konetta niin se pätkii eikä anna täysiä kierroksia, kohtuullisesti kyllä kiertää. Voiko moottorin sensori toimia vajaasti ja lämmetessään alkaa toimia niin kuin pitää vai missä vika?
Team Associated RC10T4 Factory team/LRP Sphere Competition 2007 Edit./Novak SS Pro 8.5T/Sanwa MX-3FHSS 2.4GHz

Poissa Hermanni

  • Veteraani
    • Profiili
    • Kotisivuni
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1617 : 06.04.09 - klo: 22.35 »
Moi,


Minua hämää hiukan nämä ilmoitetut arvot..
Eli tuo alla mainitussa motissa on arvona current 60A/80A.
Täällä http://rc10.fi/index.php?topic=33335.msg305185#msg305185 mainitaan laskentakaava, mutta en vain saa siitä tolkkua. Eli laskentakaavaaa noudattaen saan eri tuloksen kuin tuon moottorin tiedoissa sanotaan. Käyttäen siis tuota 7.2V jännitettä.

Kysymys jota haen kuuluu siis: Mikä on allaolevan moottorin tarvitsema virta jänniteellä 7.4V ja 11.1V?


Carson Brushless sensorless Motor
Shooter 8T

kV/rpm=4.750 (34.200 U/min@7.2 V)
Cell=2-3 Li-Po / 6 - 12 NiMH

Continous current=60 A / short time 80 A

Inner resistance=0.0058 Ohm

http://www.carson-modelsport.com/en/products/elektronic/brushlessescmotors/produktdetails.htm?sArtNr=906009-11

Volteista ei niinkään kannata välittää, ampeerit on kestävyyden kannalta tärkeimmät.
Tuo on saman tehoinen kuin väkevin Lehnerin Basic kone, eli 444W ottoteho (2s LiPolla). http://lehner-motoren.com/msbasic.php
Valmistajalta esimerkillistä moottorin arvojen ilmoittamista (tosin hyötysuhde puuttuu).

Tervehdys!

Mikähän mahtaa mättää kun LRP Sphere competition 2007 edit./Vector x11 8.5T kombo alkaa antamaan täydet kierrokset pätkimättä vasta kun viisi minuuttia huudattaa täysillä kierroksilla. Eli siis kun kylmänä alkaa käyttämään konetta niin se pätkii eikä anna täysiä kierroksia, kohtuullisesti kyllä kiertää. Voiko moottorin sensori toimia vajaasti ja lämmetessään alkaa toimia niin kuin pitää vai missä vika?

Veikkaampa kanssa kylmäjuotosta joko noparissa tai sensorissa.
Traxxas Revo 2008 Platinum Edition ja SHARK-18 Race Monster Truck Factory Team.

Poissa Tepaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1618 : 07.04.09 - klo: 14.51 »
Nyt on pakko kysäistä, että mitä tarkoittaa 5,5T kone? Siis tuo 5,5T tuossa ihmetyttää.. Koska en ole nähnyt harjattomia koneita, missä tuota mainittaisi. Koska jossain nopeuden säätimissä lukee esim.
Suitable Brushless Motor: 3.5T and > 3.5T 
Jos joku haluaisi valistaa tietämätöntä  :azn:

Poissa foursquare

  • Lahden Urheiluautoilijat ry
    • Profiili
Vs: kokemuksia harjattomista moottoreista!
« Vastaus #1619 : 07.04.09 - klo: 14.57 »
Nyt on pakko kysäistä, että mitä tarkoittaa 5,5T kone? Siis tuo 5,5T tuossa ihmetyttää.. Koska en ole nähnyt harjattomia koneita, missä tuota mainittaisi. Koska jossain nopeuden säätimissä lukee esim.
Suitable Brushless Motor: 3.5T and > 3.5T 
Jos joku haluaisi valistaa tietämätöntä  :azn:
 
Se tarkoittaa sitä koneen käämi kierrosten määrää, eli tuo 5,5 on jo suht äkäinen. Ja jos noparissa on esim ''brushless over 3,5t'' niin se tarkoittaa noparin maksimi kone kestoa. Eli voi kytkeä kaikki yli 3,5t koneet.
| JQracing Black Edition | Team Durango DEX410 v3 | Associated B5m | Traxxas  |