Kirjoittaja Aihe: Polttisautojen merkeistä  (Luettu 6152 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa ToK

  • Tulokas
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« : 22.12.05 - klo: 20.45 »
Osaisitteko hieman kokeneet RC harrastajat neuvoa RC autoilun aloittamisessa.

Kannattaako ensi polttikseksi ostaa esim. 99% valmiiksi kasattu malli?  :?: Selailin eri RC kauppojen www-sivuja ja esimerkiksi tämä automalli pisti silmään valmiina pakettina ja edullisena hintatasona:

Fun Factor 4 wd 2-speed Rally Car RTR [9244-mini] 301.50EUR
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_93&products_id=968

TAI
CEN-Racing CT4-S RTR Asfalttitykki 394.20EUR
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_93&products_id=964

TAI
Protech Nitro Tech Volvo 40S DTM RTR 2-speed 259.01EUR
http://www.jr-hobby.com/shop/catalog/product_info.php?cPath=21_94&products_id=1062

(en halua mainostaa mitään erityistä myymälää, linkit ja mallit ovat vain esimerkkinä)

Aluksi mitään kisaautoa ei ole tarkoitus ostaa, eli ihan vapaaseen ajoon isolla suljetulla asfaltilla lähinnä kesäisin olisi tarkoitus autolla ajella. Tottakai mielellään haluan laittaa sellaisen auton jossa on ns. paljon tehoa ja nopeus yltäisi yli 80km/h.

Mikä on yleensä heikoinlenkki näissä autoissa (moottori tai sylenteri, servot, vaihdelaatikot, radiot yms. tuo servo on vähän epäselvä, että mikä sen tehtävä autoissa on) :?:

Kertokaa mielipiteitä esimerkki autoista, että mikä niiden luotettavuus voisi olla ja pystyykö noilla CEN-autoilla tai Protec ajelemaan perus asfaltilla maavaran vuoksi ja saako näihin yleensä helposti varaosia. Kiitokset kommenteista.

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #1 : 22.12.05 - klo: 20.48 »
RB,the power of champions.

Mika R

  • Vieras
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #2 : 22.12.05 - klo: 21.01 »
Tässä jotain
- asfalttiautot (rata-autot) edellyttävät rataa tai todella siistiä isoa parkkista, muuten ei oikein pääse ajamaan
- rata-auto kestää paremmin suomen olosuhteita jos on keppiveto (kardaani), erityisesti jos ajetaan parkkiksilla, radalla käy myös hihnaveto
- rallypeli sopinee paremmin parkkiksille kuin varsinainen rata-auto, mutta hiekalla nekään eivät kestä kovin hyvin
- asfalttiautoista ihan makeita (ja kalliita) nitro uutuuksia ovat:
- Kyosho LM2 1:8 aika nätillä Subaru korilla, .28 konella ja tupla vaihteella, yli 100 km/h (sama runko kuin Inferno 7.5 :ssa) RTR
- Hobao One Seven 1:7 Porschen tai Lambon korilla ja >.21 koneella  RTR
- TT Alonso 1:8 Formula 1 >.21 koneella (ei taida olla vielä suomessa)
- 1:8 rata on nopein asfalttiluokka mutta myös hintava
- 1:10 touring on suosituin asfalttiluokka eikä sekään halpaa ole
Näissä autoissa on hienoa tekniikkaa ym. ja kulkevat todella kovaa

Offroad puolella tarjontaa on myös paljon; monsut, stadiumit ja buggyt. Jos kisaamaan haluat päästä ja ajamaan kavereiden kanssa krossiradalla niin 1:8 buggy on oikea valinta, Kyosho, Hobao, Xray, TT, Mugen, GS, HB, Crono jne
Buggyt ovat hienoja vehkeitä yksikertaisuudessaan ja niiden dynamiikka on aivan mahtavaa; ilmalennot, kiihdytykset ja kaarteet niin että pöllyää
Monsut taas sopivat sekä kaupunkiin että maalle eikä rataa tarvita; kaverit on plussaa

RTR autolla pääsee heti liikkeelle, mutta kittiä suosittelisin koska a) kasaaminen on hauskaa ja b) oppii tuntemaan auton

Laatu maksaa mutta yleensä maksaa itsensä takaisin jo ihan sen takia että tulee vähemmän harmaita hiuksia

Poissa l150040

  • Veteraani
    • Profiili
    • Ari-Pekan RC-sivut
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #3 : 23.12.05 - klo: 07.47 »
Kannattaa ehdottomasti valita sellainen automerkki, johon saa varmasti osia suoraan edustajan hyllystä. Mikään ei ole niin inhottavaa, kuin odotella kuukausia jotain yksittäistä osaa jostain päin maailmaa.

Sitten suosittelen ehdottomasti itse koottavaa mallia. Näin oppii heti tuntemaan autonsa. Lisäksi monet RTR autot on koottu huolimattomasti, joten ne olisi kuitenkin purettava ja koottava.

Mika R

  • Vieras
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #4 : 23.12.05 - klo: 09.51 »
No on toi RTR autojen laatu parantunut, joten ei se nyt suuri huoli ole. Lukitetta metalli-metalli liitoksiin on syytä lisätä jos ei ole tehtaalta ja kunnon diffi- ja iskarit öljyt samoin.

Poissa Joona H

  • Veteraani
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #5 : 23.12.05 - klo: 12.11 »
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"
asfalttiautoista ihan makeita (ja kalliita) nitro uutuuksia ovat:
.......

Tähän listaan vois lisätä myös Thunder Tigerin ralliuutuuden:
Thunder Tiger ER-1

Poissa ToK

  • Tulokas
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #6 : 23.12.05 - klo: 12.41 »
Kiitokset edellisistä hyvistä kommenteista.

Mikäli päätyy RTR autoon, eli ymmärtääkseni valmiiksi kasattuun autoon, niin täytyykö miten huomioida moottoria (polttismoottoria)? Kuten malli, valmistaja niin edelleen?

Moottorien tilavuudet on hieman epäselviä vielä, että mitä tarkoitetaan 0.12, 0.15, 0.18 tai 0.21 numeroilla?

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #7 : 23.12.05 - klo: 12.45 »
Lainaus käyttäjältä: "Joona H"
Lainaus käyttäjältä: "4Chassis"
asfalttiautoista ihan makeita (ja kalliita) nitro uutuuksia ovat:
.......

Tähän listaan vois lisätä myös Thunder Tigerin ralliuutuuden:
Thunder Tiger ER-1

Toi näyttää ihan buggyn pohjalta tehdyltä...
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa tumppi91

  • Veteraani
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #8 : 23.12.05 - klo: 12.52 »
Lainaus käyttäjältä: "ToK"
Kiitokset edellisistä hyvistä kommenteista.

Mikäli päätyy RTR autoon, eli ymmärtääkseni valmiiksi kasattuun autoon, niin täytyykö miten huomioida moottoria (polttismoottoria)? Kuten malli, valmistaja niin edelleen?

Moottorien tilavuudet on hieman epäselviä vielä, että mitä tarkoitetaan 0.12, 0.15, 0.18 tai 0.21 numeroilla?

Nuo on kokoluokkia pinimmissä polttiksissä käytetään 0.12 moottoreita jotka melko helppokäyttösiä mutta ne eivät ole mitään kovin tehokkaita.0.15 o0n vähän isompi yleisissä 1/10 autoissa on 0.15 mootori. jne.... :wink:

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #9 : 23.12.05 - klo: 13.04 »
0.15 kokoset moottorit on edullisimpia ja tehottomimpia moottoreita mitä on, niitä ei käytetä missään kilpailuluokassa :roll:
- Tapsa

Poissa tumppi91

  • Veteraani
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #10 : 23.12.05 - klo: 13.10 »
Niin yleensä 0.18 moottori on hyvä viritys autolle jossa on ollut 0.15 moottori.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #11 : 23.12.05 - klo: 13.15 »
Yleensä jos meet kilpailee autolla, jossa on ollu 0.15 motti kiinni niin siihen autoon laitetaan 0.12 motti kiinni :wink:
- Tapsa

Mika R

  • Vieras
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #12 : 23.12.05 - klo: 13.25 »
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
0.15 kokoset moottorit on edullisimpia ja tehottomimpia moottoreita mitä on, niitä ei käytetä missään kilpailuluokassa :roll:


Toi on aivan fuulaa
On erittäin tehokkaita ja kalliita .15 koneita (2,5cc)  ja kyllä näille takavetoisille rata-autoille on kilpailuluokka, sitä ei vaan taideta oikein suomessa ajaa
On olemassa .21 lohkoon tehtyjä .15 koneita jotka on aivan älyttömiä tehoissaan suht pienille autoille

Poissa Juuzmo

  • Veteraani
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #13 : 23.12.05 - klo: 13.33 »
Lainaus käyttäjältä: "tapsa92"
0.15 kokoset moottorit on edullisimpia ja tehottomimpia moottoreita mitä on, niitä ei käytetä missään kilpailuluokassa :roll:
Monsteri luokan voittaja autossa (stanu) oli tehottomin .15 kone,vaikka nyt puhuttiinkiin turisteista niin samallainen se kone niissäkin on  :roll:
RB,the power of champions.

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #14 : 23.12.05 - klo: 13.39 »
Okei, oon vaan kattonu noita luokkia niin en ole huomannu että 0.15 koneitakin käytetään, luulin vaan että 0.12, 0.21, 0.25, 0.28 koneita käytetään ainoastaan kilpailuissa :oops:
- Tapsa

Mika R

  • Vieras
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #15 : 23.12.05 - klo: 13.42 »
kato vaikka tämä http://www.mytsn.com/products/desc.asp?prid=2468
835 Serpent 2,5cc koneella

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #16 : 23.12.05 - klo: 13.43 »
Totta kai .15 käytetään.. Varsinkin Traxxasin .15 moottori kiertää niin paljon että sen avulla auto saadaan kulkemaan kovaa...

Poissa tumppi91

  • Veteraani
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #17 : 23.12.05 - klo: 13.56 »
Nitro rustlerin moottori 2.5c On kuulemma tosi tehokas siihen autoon :wink:

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #18 : 23.12.05 - klo: 19.28 »
Lainaus käyttäjältä: "ToK"
Moottorien tilavuudet on hieman epäselviä vielä, että mitä tarkoitetaan 0.12, 0.15, 0.18 tai 0.21 numeroilla?


Kukaan ei sitten älynnyt tähänkään vastata. 0.12 jne numeroilla tarkoitetaan moottorin tilavuutta kuutiotuumissa. Eli .12cu in vastaa 2.11ccm ja .15cu in 2.5ccm jne. Tuossa jo joku tarinoitsikin että mikä koko on paras koko. Parasta koko ei olekaan, kaikki riippuu auton käyttötarkoituksesta ja käyttäjän mieltymyksistä.
Ja tosiaan, kaikenkokoisia moottoreita löytyy eri tehoilla. Jotkut ovat viritetympiä ja toiset taas tehty kestämään ja vauhdittamaan aloittelijan mallia. Heikkotehoiset tietenkin halvempia kuin äärimmilleen viedyt kisapannut. Ja paremmin oppii ajamaan autolla missä on vähän liian tehoton kone kuin liian tehokas. Tehot saa paremmalla hyötysuhteella ulos kun on ensin oppinut ajamaan. Ihan tarpeeksi aloittelijalle löytyy puhtia noista RTR moottoreista, vaikka niitä paljon parjataankin.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Mika R

  • Vieras
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #19 : 23.12.05 - klo: 19.50 »
Lainaus käyttäjältä: "ToK"
Kiitokset edellisistä hyvistä kommenteista.
Mikäli päätyy RTR autoon, eli ymmärtääkseni valmiiksi kasattuun autoon, niin täytyykö miten huomioida moottoria (polttismoottoria)? Kuten malli, valmistaja niin edelleen?


Kyllä tolla valmistajalla on merkitystä; hyviä ja luotettavia ovat mm. Novarossi (Italia), O.S Engines (Japani),  Sirio (Italia), RB Concept (Ranska), SH (Taiwan) mutta onhan noita muitakin maailma pullollaan.. tänä päivänä pääosa moottoreista on takapuhalteisia ns. luistokaasuttimella, kun aiemmin ne lähes poikkeuksetta olivat sivupuhalteisia ja ns. rotary kaasarilla.

Poissa waltt

  • Veteraani
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #20 : 23.12.05 - klo: 20.23 »
Eipä HoBaon koneissakaan mitään vikaa ole tai Hpi:n koneissa...
Hpi ainakin helpposäätöinen ja hyvä aloittelijalle. (HoBao myös..)
Hyper 7 TQ, Rc18T, Mini-z AWD
Hobao.        Asso.    Kyosho

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #21 : 23.12.05 - klo: 21.16 »
Mutta ainakin Hpin moottorien laatu on välillä todella heikkoa... Itse ajoin suht hiljaa (n.15km/h) hyppyristä ja katolleen alas niin Hpi T-15 moottorin kannesta lohkesi puolet irti :shock:

Mutta sitten esim. Minun Hpi S-25 on ollut todella hyvä moottori.. Olen ajanut sillä jo 4 gallonaa ja hyvin toimii :wink:  Katolleen on tultu alas niin että kipinää lyö ja moottorin aluslevy kiinnityskohdat ovat savagessa jo vääntyneet mutta moottori on kuin uusi :)

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #22 : 24.12.05 - klo: 09.12 »
HPI:n T-15 moottorista minulla on täysin päinvastaisia kokemuksia. Kestänyt niin kulutusta kuin ulkoisten voimien vaikutustakin. Ja tehoa piisaa vaikka huru mycket! Halpakin oli. Täysin tyytyväinen olen sen tehoihin QRC monsterissa, joka on kevyt ja lentää tuolla moottorilla korkealla!
Team Infinityäkin pitää kehua kun moinen .21 samurai pannu löytyy krossarista. Päihittipä se MP777 varustettuna RBWS72 moottorillakin. Ja luotettavuutta löytyy, ainoa mikä puuttuu on kunnon alavääntö. Tosin sekin on mahdollista kompensoida pienentämällä välitystä sillä kone kiertää aivan tajuttomasti!
Kyoshon omista moottoreista en sano mitään sillä kokemus on osoittanut ne silkaksi kuonaksi.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Mika R

  • Vieras
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #23 : 24.12.05 - klo: 09.28 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"

Team Infinityäkin pitää kehua kun moinen .21 samurai pannu löytyy krossarista. Päihittipä se MP777 varustettuna RBWS72 moottorillakin.

oho!  :shock:

Poissa Vanilla

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #24 : 24.12.05 - klo: 10.26 »
Lainaus käyttäjältä: "blenheim"
HPI:n T-15 moottorista minulla on täysin päinvastaisia kokemuksia. Kestänyt niin kulutusta kuin ulkoisten voimien vaikutustakin. Ja tehoa piisaa vaikka huru mycket! Halpakin oli. Täysin tyytyväinen olen sen tehoihin QRC monsterissa, joka on kevyt ja lentää tuolla moottorilla korkealla!
Team Infinityäkin pitää kehua kun moinen .21 samurai pannu löytyy krossarista. Päihittipä se MP777 varustettuna RBWS72 moottorillakin. Ja luotettavuutta löytyy, ainoa mikä puuttuu on kunnon alavääntö. Tosin sekin on mahdollista kompensoida pienentämällä välitystä sillä kone kiertää aivan tajuttomasti!
Kyoshon omista moottoreista en sano mitään sillä kokemus on osoittanut ne silkaksi kuonaksi.


joo nii voittaa jossain huipuissa..mutta entäs radalla  :lol:

edit: ja riippuu kuskista :D
jos jokin asia on varma, nii se on täysin varma.

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #25 : 24.12.05 - klo: 10.33 »
Mutta Infinity siis käy ja kukkuu luotettavasti?!?
Ettei olisi ollut tuo meidän kerhoauto joku maanantai kappale... Yksi paha valmistusvirhe löytyi ja moottori on ihan p***aa valua :?

Poissa Divi

  • Veteraani
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #26 : 24.12.05 - klo: 13.51 »
Lainaus käyttäjältä: "MarkusH"
Mutta ainakin Hpin moottorien laatu on välillä todella heikkoa... Itse ajoin suht hiljaa (n.15km/h) hyppyristä ja katolleen alas niin Hpi T-15 moottorin kannesta lohkesi puolet irti :shock:
Ja tuossa jotain tekemistä sillä vauhdilla? Tuo ei välttämättä tarkota että kone olis huono, alastulossa vaan mättää. ei näitä koneita oo tarkoitettu bulletproof testailuun vaan muuttamaan bensan palamisenergia pyöriväksi energiaksi... :|

Poissa MarkusH

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://www.freewebs.com/markushe/
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #27 : 24.12.05 - klo: 13.54 »
:lol: No niin mutta se on ihan normaalia että radalla mennään välillä väärinpäin... Eikä siitä kuuluisi noin pahasti jäähdytyskannen hajota :| Ainiin... Silloisena syynä "onnettomuuteen" oli radiohäiriö...

Poissa blenheim

  • Veteraani
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/blenheim
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #28 : 24.12.05 - klo: 14.05 »
Ei se ole normaalia mennä radalla väärteppäin. Yleensä renkaat pitäis pitää maata vasten että eteenpäin pääsee. Ja suurin osa millä nämä autot saa rikki on kokonaan käyttäjän syytä joka EI OSAA AJAA. Näin on nähty niin monet kerrat. Välillä mekaaninen väsyminen ja kuluminen hajottaa paikat käyttäjästä riippumatta sekä ulkoiset käyttäjästä riippumattomat tekijät.

Samurai 521 tosiaan käy ja kukkuu kuin unelma. Tiedä sitten eivätkö muut osaa sitä säätää vai mikä siinä oikein on kun eivät toimimaan saa. Ensimmäinen mitä tuli tehtyä oli tiivistää koneen kaikki mahdolliset epätoivotut ilmareijät (pitää tehdä JOKAISELLE koneelle riippumatta valmistajasta!). Siinä se suurin ja yleisin syy koneen toimimattomuudelle. Kuten eräs viisas sanoi näistäkin koneista että jos kone saa puhdasta ilmaa ja nitrosoppaa eikä vuoda mistään ylimääräistä ja hehkutulppa toimii ja saa virtaa pitäisi sen koneen käydä. Jos ei käy niin yrittäjän suositellaan vaihtavan alaa vaikka pitsinnypläykseen marttakerhon tiloissa.
E-tmkua | Hyvöö jouluva ja onnellista uutta vuotta!

Poissa *HOKE*

  • The Doctor
    • Profiili
Polttisautojen merkeistä
« Vastaus #29 : 24.12.05 - klo: 14.14 »
Kyllä Samurai on saatu kukkumaan erittäin loistavasti.
Kesällä piinasin Lavangossa Novarosseilla, RB:illä ja muilla mahdollisilla kireillä kisakoneilla ajavia niin että ihmettelivät mitä on koneelle tehty.

No säädetty se kulkemaan  :lol:

Oli itseasiassa aivan järkyttävän hupaa työntää kavereitten kontissa kiinni ja huudella että painais sitä kaasua.

 :mrgreen: