Kirjoittaja Aihe: HPI Baja 5B  (Luettu 989475 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa moska

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3210 : 15.03.13 - klo: 08.22 »
Jaa niihinkö sittenkin voi laittaa motikan iskariöljyä? Asiaa jossain kysyin, niin sanottiin, että ei käy. Minkäs vahvuista juhamatti on käyttänyt, 5W vai 10W? Pitäisi FG:n iskarit käydä läpi.

Omassa Bajassa oon käyttäny moottoripyörän öljyjä ja talvella mersun tasonsäädön öljy on ollut hyvää (ei kankotu pakkasella niin pahasti)
HPI Baja + Traxxas mini revo/slash + Crono

Poissa sulo2604

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3211 : 19.03.13 - klo: 21.08 »
Alkaa bajassa olemaan säädöt kohdallaan ja koneesta on varmaankin saatu irti se, mitä vakiopöntöllä saa...jännä juttu oli, että tehdasasetuksista piti ruuvata molempia ruuveja rikkammalle, että alkoi kulkemaan. Etenkin alakierroksilta oli voima kateissa ennen rikastamista.
HPI Baja 5B SS, HPI E-Firestorm Flux

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3212 : 20.03.13 - klo: 00.01 »
Päätin kunnostaa ja virittää lisää toista Bajaani, joka oli tekemälläni 37,7cc -moottorilla. Viime kesän alussa pytty halkesi ja sen jälkeen sillä ei oo tullu ajettua. No nyt sit taas alko kiinnostamaan ja hommasin osia ja samainen moottori pääsee taas kiljuntavuoroon, nyt äreempänä versiona. Uus pytty ja mäntä tuli tehtyä täysin eri tavalla kuin viimeks.

Saas nähdä kauan tää kestää läjässä.
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3213 : 20.03.13 - klo: 09.16 »
Minkääslainen ilmanputsistin on nykyään pop offroadiin?

Oon luottanu mustaan Pipercrossiin mutta sen kiinnittäminen on aina vähän hankalaa kun ei oo kaulusta.

Eli oliskos muita vaihtoehtoja jotka on todettu erinomasiksi pölysessä offroad-ympäristössä?

Suosituksia mielellään kuvien / linkkien / merkkien ja mallien kera että tietää lähtee ettimään.

Just joo.

Poissa Lehtibakka

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3214 : 20.03.13 - klo: 09.32 »
Itse olen luottanut Bajan vakio ilmanputsariin varustettuna outwearssilla. Putsariöljynä käyttänyt joko HPI:n omaa öljyä tai krossipyörän sumutetta. Kertaakaan ei ole kone leiponut pölyn takia.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3215 : 20.03.13 - klo: 09.43 »
Tänks. Toi orkkis on vaan vähän hankala asentaa ja turhan pieni kooltaan. Ettiskelen muita vaihtoehtoja jotka olis isompia. Käytössä on DDM:n velocity stack ja sen päälle pitäs sopia.

Onks MCD:n kikkulat millasii esmes?
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3216 : 20.03.13 - klo: 11.16 »
Mcd:n suodatin on samantyylinen kuin bajassa, tosin ei ihan yksi yhteen kuitenkaan.

Tossa on tollanen kuminen kaulus joka tulee imusarjan ja suodattimen väliin, siksi suodatin pitää tukea, muuten voi tipahtaa kyydistä..
Vastaava bajan setti.

Toi mcd:n suodatin on kyllä pätevämpi kuin bajan suodatin, ja Jarin kans siinä samaa mieltä että bajan suodatin on anuksestä irrotella ja takas pistää paikalleen, mut siihenkin on olemassa apua kun tämän palikan laittaa.
Eli shread stack, toimii samalla kiihdytys suppilona, paljon parempi kuin se muovinen lerpukka joka vakiona tulee ja tolla toi kulma nousee ylöspäin jolloin se suodatin remppa on helppo tehä.

ite siirryin takas näihin dt-1:sen filttereihin.
http://largescalenews.com/2011/04/tgn-teams-up-with-dt1-filters/
Kiihdytys-suppilo kun on, niin toi on niiiiin helppo asentaa ja irrottaa.
Tota löytyy sit 1-2-3 kerroksisena, ja tosi pölyisessä oloissa toi kolme kerroksinen on pop.
Velipoika on yhtä ja samaa suodatinta jo yli vuoden käyttänyt, välillä pessy vaan ja öljynny ja toimii erittäin hyvin.
Mulla on talvella kaksikerroksiset suodattimet, mut kesäksi pitää ostaa noi triplat.

High Flow: Made mostly for on-road conditions or very clean enviroments.

Dual Flow: Made for standard off-road conditions with a dual layer of foam.

Triple Flow: Made for off-road conditions with high levels of dust including sand etc.

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3217 : 20.03.13 - klo: 11.18 »
Päätin kunnostaa ja virittää lisää toista Bajaani, joka oli tekemälläni 37,7cc -moottorilla. Viime kesän alussa pytty halkesi ja sen jälkeen sillä ei oo tullu ajettua. No nyt sit taas alko kiinnostamaan ja hommasin osia ja samainen moottori pääsee taas kiljuntavuoroon, nyt äreempänä versiona. Uus pytty ja mäntä tuli tehtyä täysin eri tavalla kuin viimeks.

Saas nähdä kauan tää kestää läjässä.

Mistä Jari löysit tohon alakertaan uuden pytyn?
Mie ku olen ettiny just tollasta 36cc konetta, mutta mistää löytänyt..
Oliko sun kone 2 vai 4 pulttinen?
Uskoisin että se baja liikahtaa mihin toi mylly tulee, vääntöä on ihan höpelönä ja silti kiertää +160000rpm..

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3218 : 20.03.13 - klo: 13.07 »
Löyty sattumalta Suomesta. FS Racingilta SAATTAA saada varaosia, mutta on ihan helvetin vaikee löytää niitä osia mitenkään ellei ole suoraa varaosanumeroa. Toi motti on niiden Hummerissa. 36cc motista en tiedä enempää kuin mitä Baja-foorumilta luin. Siellä vertailin 35cc ja 36cc motteja keskenään ja 36 on SELKEESTI huonompi. Kummatkin motit tulevat samasta tehtaasta manner-Kiinasta.

Kiitos sulle kattavasta suodatinvastauksesta.

Mun motti on alkujaan 35cc joka on kiertävämpi ja nelipulttinen verrattuna 36cc, joka on pitkäiskuinen, huonommin kiertävä ja 2-pulttinen.

35cc mottia saa mm. Engage RC:ltä viriputken kanssa. Tosin ilman putkeakin saa telkänpöntöllä mutta hinta on aika kallis suhteessa. Ei muutenkaan oo ilmanen moottori.

Myös nimimerkillä SH. on käytössä 35cc motti ja sigussaa on maininta jostain "Fluid"-putkesta. Nää motit ja niitten putket on kuitenkin tarkoitettu FG-johdannaisiin autoihin joten kumpanenkaan putki ei suoraan Bajaan esim. käy. Tosin jos tän motin perään laittais jonkin VRC BigBoren niin se toimisi isotilavuuksisessa moottorissa enemmän yläkierrosputkena kuin mitä 30,5:sessa. Joten noita perusputkia voi kyllä käyttää. Pakolähtöä ja pultinreikiä joutuu viilaamaan.

Pienempään mottiin tarkoitettua yläkierrosputkea ei kannata harkita. Tää motti ei pääse putken päälle niillä. Vääntöputkeks 30,5cc -motteihin tarkotettu vois toimiakin jopa hyvin ja olis yläkierrosvireinen.
« Viimeksi muokattu: 20.03.13 - klo: 13.29 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3219 : 21.03.13 - klo: 13.21 »
Taas olis pari uutta putkee tehtynä tohon härveliin. Saas nähä miten pläikää. Yks oli jo ennestään valmiina ja motin sisäset jutut o kans muuttunu joten taas joutuu kailottaa kaikilla putkilla testiä. Eli Racechrono pääsee taas hommiin.
Just joo.

Poissa SH.

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3220 : 21.03.13 - klo: 15.45 »
Menee vähän ohi aiheesta,mutta Juhamatilta hommasin tuon fluidin putken.
Verrattuna domiin niin tuossa on ihan sikana vääntöä,mutta miten yläkierroksilla vääntää niin en osaa sanoa kun on vielä sisäänajossa.
Tohon omaan mottiin tein sen verran,että puristuksia nostettiin koneistamalla lohkosta milli pois.
Lisäksi Mäntää kevensin riittävästi ja kohdistin kanavat.

Aika näyttää miten se laulaa :laugh:

Niin ja laitoin fluidille viestiä sopivuudesta näihin isompiin vehkeisiin,eivät osanneet sanoa suoraan koska heillä ei ole  Isompia motteja käytössä.
Nutech TB2/35cc Tuned+Fluid Putki.Carson 1/4 gokart.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3221 : 21.03.13 - klo: 23.44 »
Joopa joo, rahanmenoo ja ruuvaamista taas tiedossa. Baja nipussa ja savut otettu uudesta motista. Huomenna naapureille ääninamia.
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3222 : 23.03.13 - klo: 00.24 »
Tässä on se ilmesesti ainoo 35cc mottiin alkujaan tarkotettu viripatskari muutettuna vähän korkeevireisemmäksi ja sovitettuna ja hitsattuna Bajaan. Tää on yks kolmesta putkesta jotka on nyt valmiina. Tältä en odota ihmeempiä, vääntöputki se edelleenkin on. Uskon että oma disaini jonka mitoitin ja duunasin tän motin edelliselle kehitysversiolle on selkeesti riuskempi. Sekin putki on muokattu nyt menemään eri kautta jotta olisi paremmin suojattu ajossa.

Eli tää tehdastekonen patskari on kyseessä:
http://www.engagerc.com/servlet/the-1905/1-fdsh-4%2C1-fdsh-5--FS018013-/Detail

Ja tollaselta se näyttää katkottuna ja väännettynä ja hitsattuna Bajaan:





« Viimeksi muokattu: 23.03.13 - klo: 02.23 kirjoittanut JariV »
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3223 : 23.03.13 - klo: 12.33 »
Perkule miten nätisti sie sait tuon putken tuohon autoon istutettua, huomaa jotta on taitoa hyppysissä metallia muovata :wink:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3224 : 24.03.13 - klo: 19.52 »
Putket testattu tänään jyrkkään ylämäkeen pitkäpiikkisillä piikkirenkailla, sutasi lähdöissä vaan noin 5 metriä, sen jälkeen 100% pito.

Oma disaini paras. 37,7cc reed-motti kiersi rundarin mukaan parhaimmillaan 19.600rpm eli tasamaalla pitäs kiertää yli 20.000rpm.



Oli hauskaa koko rahan eestä eikä ees maksanu mitään :)

« Viimeksi muokattu: 24.03.13 - klo: 23.41 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Racinwhitbaja

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3225 : 24.03.13 - klo: 19.55 »
Kuinka pitkillä ruveilla sul on renkaat tai siis paljonko tulee ulos renkaan/nappulan pinnasta?
MCD RRV4 30,5cc ProStock, Jofer, Samba, Savöx  Futaba4PL Baja 5Bss & 5Tss29cc

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3226 : 24.03.13 - klo: 20.07 »
15mm ulkonemaa. Ei sudi.

Mutta kääntyessä puskee nelivetomaisesti joten mun täytyy lisätä ruuveja etupyöriin. PRKL, viimeks otin niitä pois ku lumi pakkaantu etukumien pintaan pahasti. Nyt on sit taas liian vähän piikkejä etusissa. Etukumien piikkien ulkonema on vaan 7mm.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3227 : 25.03.13 - klo: 11.17 »
Noilla renkailla on varmasti sairaan hyvä pito vaikka rinne olisi sohjossa lauantaina.
JA laparenkailla on varmasti myös hyvä ajaa, jos rinne hieman pehmenee tai olisi sohjoinenkin, mutta jos rinne on kova, tamppaantunut ei laparenkailla tee yhtään mitään, tämä viesti oli racingwithbajalle, eli kentsulle :wink:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3228 : 29.03.13 - klo: 19.40 »
Hifistelyä:

GPS ajanotto ja suorituskyky-analysaattori Bajassa
(vanha Nokia E71, ulkoinen Sirf III GPS parempaa tarkkuutta varten ja RaceChrono -softa sisällä)



Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3229 : 29.03.13 - klo: 20.59 »
Älä vaan huomenna laita päälle noita bajaan jos tornikeskuksella ajatte, tai jos noi kestää hiukan kosteutta niin sit mikäs siinä.. :azn:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3230 : 29.03.13 - klo: 21.08 »
No taatusti laitan. Ei noi maksanu mitään joten jos menee rikki niin ei sillä oo välii. En mä tosin aja noitten roinien kanssa kuin suoraan vaan jokusen kerran ja sit otan pois, 4 ruuvia. Ja eipä noi etukumit juurikaan tota aluetta edes pasko.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3231 : 29.03.13 - klo: 21.10 »
Juu jos ne ilmasi on saanut niin ei niin väliä, mut kokeile saada vähän dataa talteen ennen ku paskot noi :wink:
Tosin, hiukan elmukelmua niskaan ja noi voisi kestääkkin jonkin aikaa...

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3232 : 29.03.13 - klo: 21.33 »
No on mulla Bushnell-käsitutkakin siellä mukana. Tosin sillä ei saa ku nopeuksia eikä mitään kiihtyämistietoa.

Jos känny menee entiseks ni sit menee. Haen firman kierrätyslaatikosta vaan seuraavan.
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3233 : 29.03.13 - klo: 21.36 »
Mä voisin käydä kans tonkamassa sitä laatikkoa hiukan :wink:
Tartteis uuden luurin..

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3234 : 31.03.13 - klo: 20.21 »
Sanouduin juuri irti hpibajafoorumilta. Riitti se hitlerismi foorumin omistajalta Robilta (USABaja5 mikälie).

Syy on se että kritisoin Turtle HD vetostarttia. En haukkumalla vaan nostamalla sen hiekkaongelman esille että se menee jumiin hiekalla ensimmäisen ajokerran jälkeen.

Alko vaan niin paljon keittämään että sanoin sille juntille suorat sanat privaviestissä. Totuttuun tyyliinsä se natsi bannaa mut. Eikä väliä ollenkaan, sanoin sille ettei sillä oo mulle väliä bannaako vai ei.

Joten se siitä.
« Viimeksi muokattu: 31.03.13 - klo: 20.35 kirjoittanut JariV »
Just joo.

juhamatti

  • Vieras
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3235 : 31.03.13 - klo: 20.57 »
Kieltämättä se foorumi pyöriin vain ja ainoastaan jenkkien ympärillä.
Joku jenkki spede kasaa hpi baja 5b ss kitin ja kaikki jenkit sitä sit ihmettelee ja kehuu, mut joku patonkimaan kaveri tekee saman, ei kukaan kommentoi millään tapaa.
Oi suuri ja mahtava neuvostoliitto, perustakaa joku kilpaileva foorumi jenkeille.
Yksi hyvä on muuten Jari tää, ja se on juurikin noiden jenkkein vastakohta, siellä saa sanoa miten asiat on eikä miten sanoa jotta moderaattorit ei niitä sensuroi.
http://www.ozlargescale.com/
Juu, ja mä oon siellä myös :laugh:

Poissa Lerppu86

  • KUArc
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3236 : 31.03.13 - klo: 21.09 »
Paljon tuosta foorumista kertoo myös tämä kommentti:

"I have closed the Clone section on this forum. All new discussions about HPI clones will be deleted by the Moderators."

Voisi sanoa että ahdas on ajattelumalli kaverilla. Saisi nopeasti sen käsityksen että on olemassa vain "made in USA" ei mitään muuta.


Asiasta sukkapuikkoon... Kävinpä pitkästä aikaa ulkoiluttamassa omaa myyrää. Pari tuntia iloa kesti kunnes servo saver antautui. Liekkö saanut jo viime kesänä kärrynpyörä volteissa sen verran osumaa että hius murtuma antautui viimein. Onneksi halpa osa,  joten ei haittaa.
« Viimeksi muokattu: 31.03.13 - klo: 21.13 kirjoittanut Lerppu86 »
Älkää antautuko valheellisen hyvänolontunteen valtaan... Kyllä se siitä vielä särkyy...

Poissa sulo2604

  • Vanhempi jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3237 : 31.03.13 - klo: 21.21 »
Upeat hankikelit on ollut Bajaa ulkoiluttaa, meillä on pellolla tampattu rinne missä on pari hyppyriä. Umpihankikin kantaa juuri ja juuri kun on vaan vauhtia. Kytkinkellon toinen laakeri vaan kyrvähti ja tietysti juuri sitä ei pakissa ole...No, vaihdoin tilalle se alkuperäisen muovikannattimen, kun siihen löytyi laakerit. Pärjää sillä huomisen päivän niin tiistaina laakerkaupat aukeaa.
HPI Baja 5B SS, HPI E-Firestorm Flux

Poissa Hada

  • Jäsen
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3238 : 31.03.13 - klo: 22.20 »
jos on metalli pinjoni ja muovi spurrin niin tarviiko rasvata vai antaa pyöriä kuivana?

Poissa samimake

  • Veteraani
    • Profiili
Vs: HPI Baja 5B
« Vastaus #3239 : 31.03.13 - klo: 22.26 »
Älä rasvaa.
.......