Kirjoittaja Aihe: JariV:n projekteja  (Luettu 346499 kertaa)

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Aivan. Sähköihin kyllä uppoaapi rahaa, omalla kohdalla lähemmäs 450€...

Itse aion ostaa Futaba 3PM 2.4Ghz, varmaankin paras vaihtoehto jos meinaa hinnan pitää tuossa. Tuommoinen putsari löytyy itsellä minimopetista, ja on kyllä tukossa jatkuvasti. Ainiin, ja mistäs tuo jarru on kotoisin, moposta?

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Joo, tollasta Futabaa oon itekkin katellut sillä silmällä, joskaan en mitenkään poissulje Spektrumia jos sellanen sopivasti tulee tyrkylle. Sellasesta on kokemusta ja se on hyvä kampe. Servot tulee varmaan jotain noita mitä oli edellisellä sivulla linkeissä. Vaikuttivat sopivilta.

Jarrusatula on alumiinia ja on peräisin siitä vanhasta mikroautosta (merkiltään Mevi) mistä tää koko projekti lähti liikkeelle. Se on vaijeritoiminen, en olisi nestejarrua huolinutkaan edes. Vaijeritoiminen kun on i*ioottivarma. Itse jarrulevy on mikroauton jäähdytetty etulevy, vanhemmasta vaihteellisesta peräisin.
« Viimeksi muokattu: 02.07.08 - klo: 23.30 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Aika hyvältä näyttää. Tuo sun ketjujen kireys-säätö vissii toimii sillai että ne 2 ratasta ja jarru hässäkkä siin akselissa, nostat koko hoitoo sitten ylöspäin kun alkaa löystyy noilla ruuvitapeilla jotka on sivuilla?

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Just noin.

Jarrusatulalle on sitten myös samanlainen säätö joten sen saa siis säädettyy joko ottamaan palojen maksimipinta-alalla tai sitten siitä vähemmän. Käytäntö kertoo sitten sen että millä pinta-alalla saavutetaan paras jarruteho, kaikkihan tossa riippuu kaasu/jarruservon voimasta,  linkkujen välityssuhteesta ja palojen käytetystä pinta-alasta. Tää siks että kun ovat mikroautokäyttöön tarkotetut palat niin lämmetessää alkavat puremaan kovempaa.

Tää jarrusäätö ei näy edellisissä kuvissa kun niiden ottamisen aikaan en ollut vielä tehnyt satulalle kiinnikkeitä ja säätöä. Nyt on myös bensatankkikin hitsattu ja valmis, ekstravarusteena bensamittari  :grin: (toimiva sellanen)
« Viimeksi muokattu: 04.07.08 - klo: 08.56 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Päivitystä taas;
Keulaputket ja keulan muotoilu, bensatankki kiinnikkeineen, jarrusatulan etäisyyssäätö, pultattava turvakaari ja "ohjaamo", rungon lisätuennat, moottorin tuennat turvakaareen, sytytyspuolan teline, polttoainepumpun kiinnikkeet, takasiipi ja sen tuennat (vaiheessa), vetarit (enää lyhennettävä oikeaan pituuteen ja sitten hitsattava TIGillä), korin ja takavakaajan suunnittelua ja kaikennäkösii pikkunippeleitä...

« Viimeksi muokattu: 19.12.13 - klo: 18.28 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa Duster1

  • JoeUa RC
    • Profiili
Hienoin itse tehty rc koskaan, never, ikinä.

Siis todella hieno. Helppoa kun sen jotkut osaa.
Nuo iskarit ja renkaat ovat upeat. Käy kuin nenä päähän.

Onhan video kamerat jo valmiina.
Axial SCX 10 TR

Poissa Mikko L

  • Fullspeed RC
    • Profiili
    • Full Speed RC
Jää kyllä sanattomaksi, on niin hieno.

Ite odotan näitä päivityskuvia ja tarinaa enemmän ku sunnuntaihesarin sarjakuvia  :lol:

Kyllä todella olisi hienoo nähdä juutuupissa videoo tuon laitteen ensiliikkeistä, hitto sitä vois tulla vaikka kattomaan - aivan siis älyttömän hieno projekti, mikä vielä ihan oikeesti etenee - toiset puhuu - toiset tekee  :shocked:

T:Tämän ketjun vakiolukija Espoosta
Old fart

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Kiitokset...

...ööööö, suoraan sanottuna tollasista kommenteista menee ihan sanattomaks... ääh, ei osaa kun tyhmänä vaan toistaa, eli kiitos.

Mä oon tässä vaan pelänny että koska Ylläpito päättää että oon laitellu liikaa kuvia. Tosin tuolta alusta jo poistin joitain kuvia mitkä ei olleet enää oleellisia. Ja pääsyy tässä näitten kuvien laittelussa on se, että jos näistä mun teknisistä ratkaisuista, kuvista ja selittelyistä jollekkin jotain hyötyä omiin juttuihinsa on niin se on hyvä.

Enköhän mä sitten ota videota kun toi on valmis, ellei sitten tässä tapahdu jotain ennen sitä kun tää on ajovalmis. Nimittäin mun tarttis saada sponssi noihin sähköihin, jotta tän projektin sais nopeasti päätökseen. Tässä kun pitää lähtee daamin kanssa lomalle, maksella talolainaa pois ja ylläpitää muitakin harrastepelejä ja käyttöautoa niin todennäköistä on että sitä ajovideota saa kyllä odotella sitten. No mutta tällasta tää elämä on joskus, täytyy vaan itekkin odotella sitten vaikka kuinka tekis mieli ostaa noi kikkulat ja tehä loppuun saakka tää.
Just joo.

Poissa AE-Mod

  • Veteraani
    • Profiili
Erittäin asiallinen projekti!

Kaverilla näkyy olevan hitsarin taidot hallussa...
Muutenkin työn jälki näyttää erittäin hyvältä.

Tuolla siivellä kyllä saa jo tarvittaessa jonkun hengiltä!  :grin:

Mielenkiinnolla seuraan projektin etenemistä.

THE Car #12 (THE Photographer)
HobbyFactory

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Todella hienoa jälkeä! Kannattaakin sitten mennä montulle vaikkapa ajelemaan siltä varalta että radiohäiriö sattuu ja auto lähteekin lapasesta, parkkipaikalla voi olla aika ilkeä tekemään tuhojaan ;)

Kertakaikkiaan vihaisen näköinen! Takasiiven voisit laittaa ulkonäköseikkojenkin puolesta kahdella raudalla kiinni, tai, no eihän se minun päätös ole mutta olisihan se hienompi  :roll: Epäilen, ettei Ylläpito tee muuta kuin katsoo projektiasi samalla lailla kuin muut. Omassa topicissanikin on varmaan tuplat kuvia jo tähän mennessä, ja en ole käytännössä saanut mitään aikaiseksi (rungon...) Mistäs korin aiot tehdä, ihan peltiä ja hitsausta? Kuskihan tonne täytyy myös laitella! Wagner pehmolelu ;)

Ehkä nyt näin kuvien perusteella ehdottelen liikaa, mutta toivottavasti ei haittaa  :smiley:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Moro,

ei haittaa ollenkaan. Omia visioitaan saa esittää tässä, jos katson ne toteuttamisen arvoiseksi niin löytävät tiensä tohon autoon. Ja Joel hei, en mä tosiaankaan jätä tota takasiipeä ainoostaan tolla keskikiinnityksellä, kyllä siihen lisää tulee putkea. Mä en vaan eilen enää jaksanut alkaa tekemään niitä kun tuli väkerrettyä jo koko päivä tota vempelettä. Ja tulee tohon siipeen tottakait myös päätylevytkin mutten oo vielä päättäny mistä materiaalista ne teen.

Kori tulee pellistä ja meinasin että siihen tulee bajamaisia kylkipullistuksia alkaen puolestavälistä tai hieman sen jälkeen runkoa taaksepäin leventyen. Mietin että kori täytyy olla pultattava (tai sokilla oleva) neliosainen, jos meinaa että starttipolkimen puolella itse poljin jää piiloon ja pakoputkiston puolella osa putkesta jää piiloon. Värityskin on jo funtsittu melkein valmiiksi.

Eipä sitä tonne ohjaamoon taida mitään figuuria sopia... toi Morini näyttäs vievän ohjaamotilat kokonaan, tosin Wagner olis varmaan ollu se munkin valintani  :grin:

Tulikin jo pari makosaa ideaa siitä että minkä motin tähän laittaa seuraavaks jos tossa moottorissa ei ruuti riitä...  :grin:

Minkähän nimen tolle keksis...?? Kaippa sillä joku merkki ja malli pitäs olla.
« Viimeksi muokattu: 08.07.08 - klo: 12.29 kirjoittanut JariV »
Just joo.

janitor

  • Vieras
On kyllä tehdyn näköinen peli, suomeksi sanottuna komia. Keulimisrautoja voidaan tarvita, vaikka painojakauma vaikuttaa kyllä otsalla katsottuna olevan hyvä. Tarviikohan tuo jotkin Tonegawan servot kääntyäkseen? Anna sen nimeksi: RAIPPA 8000.

Tässä linkissä "riittävä" servo, 300€/kpl : http://www.tonegawaseiko.co.jp/pro/e_pro02.html
Jännitteestä riippuen vääntöä servossa 190-380kg/cm, jaksaa kääntää renkaita pidemmälläkin varrella.
« Viimeksi muokattu: 08.07.08 - klo: 14.02 kirjoittanut janitor »

Poissa Mevala

  • Tulokas
    • Profiili
    • Picasaweb - M3vala
On kyllä pirullisen nätti crossari  :cool:
Mutta miksi ihmeessä kiintee perä? Tuohan rupee luistaan ku viimistä päivää noinkin "tehokkaalla" moottorilla ja kevyellä alustalla. Suosittelisin tasauspyörästöö niin ei lähtisi perä heittelehtiin niin herkästi. Esimerkiksi ajettavasta ruohonleikkurista sekä mönkijöistähän löytyy näitä, mutta halvasta en tiedä  :grin:
Ja koitappas saada niitä videoita heti vaan ku mahdollista :grin:

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Kiitokset sanoistanne, ilmeisesti laitteen mittasuhteet ja rungon silhuetti on onnistunut. Katotaan miten onnistun itse korissa sitten...

Hyvä huomio sulta Mevala tosta kiinteestä perästä. Silloin kun suunnittelin voimansiirtoa niin etsiskelin tarpeeksi pieniä tasauspyörästöjä ja juurikin noista mainitsemistasi niitä löytyy. Miksikö en sitten laittanut tasauspyörästöä?

No ensinnäkin kun laite painaa yli 40 kiloa niin siinä tarvitsisi olla tasauspyörästön lukko ja esim. kitkalukon sovittaminen tollaseen ei onnistu, ton pyörästön kuoressa ei oo oikeeta muotoa saatikka tarpeeksi materiaalia. Okei, kyllä tollasen koneistas koska ei se niin ihmeellinen oo, mutta kun tän lukon pitäis jo oikeesti olla tiukka koska tuo kuori on aika pieni ja sinne pitäis tehdä pienien kitkapintojen takia jo melkonen esijännitys.
Toisena tässä sitten tulee se varsinainen syy mulle, eli funtsin sitä miten tällasia vehkeitä ajetaan. Tää kun on pelkästään takavetonen niin kuten vanhemmat ralliautot enimmäkseen oli ja tällasta viedään enemmän tai vähemmän aina kahva edellä joten tollaseen käyttöön toi kiinteä pulikka sopii mainiosti. Ja ralliautoissa oli oikeasti aika pitkään Kemppilukot takana ennenkuin tuli tarpeeksi toimivia lukkoja, joten ajattelin että lukottomalla takapäällä se vaan sutii sisämutkan puoleisella renkaalla. Oon myös pyrkiny tolla osien sijoittelulla ja siten painopisteellä edesauttamaan sitä että laite kääntyy myös eikä vain puske suoraan eteenpäin. Tähän auttaa myös sopivan jäykkä takavakaajakin.

Joten näin siis mun aivotukset tästä. Voin olla väärässäkin.
« Viimeksi muokattu: 08.07.08 - klo: 22.36 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Päivitystä tältä myöhäisillalta:



Siiven lisätukia taakse ja itse päätyjä enempää ei tänään kerenny väkästelemään kun koko ilta meni Lavangossa jutellessa tuttujen kanssa sekä kasaten ja sen jälkeen säätäen erään tämän foorumin jäsenen aivan uutta autoa. Tulikohan siellä oltua suunnilleen 6 tuntia...

Ai juu, tulihan sitä tänään ostettua hyvät jouset iskareille ja nekin on paikallaan.
Just joo.

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Jari, sulta luonnistuu tää hommma!

Olisko sulla pistää kuvaa vetarien suunnitelmasta/vetareista?

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Vetarit:


Röökiaski mukana antamaan kokovaikutelman. Vetarien materiaali helkutin kovaa hitsattavaa happoterästä. Vetarin halkaisija 11.0mm, päätypallon halkaisija 16.5mm, poikkitapin halk. 6.0mm, ristitapin pituus 18.0mm. Vetarin kokonaispituus vielä auki, kun en oo vielä päättäny miten syvät vastahahlojen on oltava että se kattaa jousituksen liikeradat kunnolla.
« Viimeksi muokattu: 19.12.13 - klo: 18.29 kirjoittanut JariV »
Just joo.

Poissa KL

  • Veteraani
    • Profiili
kauas oot totaki rc vempainta rekantanu ja muute mikä scale? 1/4?
GST 7.7 RTR paketti myynnissä

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Alotin 17. kesäkuuta eli tänään on alotuksesta kulunu 3 viikkoa ja yks päivä. Skaalaan on sit vähän vaikeempi vastata, tällä kipolla kun ei oo esikuvaa. 1/4 vois olla lähellä totuutta riippuen vertaisko automoottoriseen sand buggyyn tai sit 1/3 jos vertais prätkäkoneiseen mini sand buggyyn. Aivan sama mulle...
Just joo.

Poissa KL

  • Veteraani
    • Profiili
mites ton ohjauksen kanssa? mites sen aijot hoitaa? muute saadaakos kohta Frist Run- videoo.
GST 7.7 RTR paketti myynnissä

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Lueskeles noita aiempii vastauksii, siellä nää onkin jo käsitelty  :cheesy:

Minkähän PERKULEEN tolle antais nimeks??? Yks ehdotus tuolla tuli jo, mutta en oikeen syttyny siitä. Itellä kun on oma epävirallinen "tavaramerkkini" eli HSP (Homemade Speed Parts) niin yrittäisköhän tosta johtaa jotain...

HSP Sand-X
HSP Giant-X
HSP Project-X
Vai mikä ????

Saa ehotella, mikä mielestänne kuvais tota rämpytintä kun se sitten jossain vaiheessa on valmis?
« Viimeksi muokattu: 09.07.08 - klo: 17.43 kirjoittanut JariV »
Just joo.

janitor

  • Vieras
HSP-Dominator
HSP-Grinder
jos haluaa suosia kotimaista niin HSP-Alistaja

Taisi tuo tupakkiaski tyhjentyä noita vetareita sorvatessa.
« Viimeksi muokattu: 09.07.08 - klo: 18.24 kirjoittanut janitor »

Poissa JariV

  • Veteraani
    • Profiili
Erittäin hyvä ehdotus, pistetään mietintämyssyyn muiden nimikokelaiden joukkoon.

HSP Avenger (=Kostaja)
Just joo.

Poissa historia

  • Veteraani
    • Profiili
HSP Caliber  :cool:
Team Associated RC10B4 - Tamiya Mini

Poissa mehtis

  • Veteraani
    • Profiili
JRV wrecker (romuttaja) ja JRV lyhenne jariv:eestä  :cheesy:
Kari Vehniäinen Racing jos pyöräsi vaativat huoltoa

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
HSP Caliber ois kyllä osuva nimi :P
- Tapsa

Poissa Sysi

  • Veteraani
    • Profiili
    • OSPA ry
Ikävä kyllä HSP on kiinalainen merkki, joka tekee halpisautoja.
Jere M

Poissa tapsa92

  • Veteraani
    • Profiili
Btw. mistä nuo renkaat ovat peräisin ja mitkä iskarit nuo ovat ? Todella hieno auto, ja renkaat sekä iskarit sopivat todella hyvin. EI tarvitse mitään muuta tuohon, ettei vaan mene pilalle :cheesy:
- Tapsa

Poissa Joel P

  • Veteraani
    • Profiili
Renkaat mikroautosta. Lukekaa topiccia läpi, selviää monta asiaa!

JariV, tuleeko sulla siis ollenkaan pituusjoustoa vetarin kanssa? Hox, mittakaavaa vaikea ajatella kun en itse ainakaan polta niin ei röökiaskin kokokaan ole tullut tutuksi  :wink: En nyt muista, mutta onko sulla tarkoitus tehdä säädettävä siiven kulma, sehän ei luulisi suuri homma olevan? Olisi ainakin luxus  :mrgreen:

 

Poissa Elvisrc

  • Veteraani
    • Profiili
Siis oikeesti WAU. En kuvitellut siitä ihan tollaista. Nyt jos vaan saat ne sähköt servot ja muut niin olisin sanaton  :lol:


Yks asia hieman mietityttää tossa, oletko kokeillut jo tuota käymään? Meinaa hiukan epäilen että moponkone ei jaksa imeä bensaa kaasarin alapuolelta olevast tankist.